🔔اردوی اندیشه و حکمت اسلامی
بامحوریت بیانیه گام دوم
👥با حضور برجسته ترین اساتید
(اطلاعات بیشتر در پوستر)
⏱زمان برگزاری: 8 شهریور بمدت ۴روز
📍مکان : شهر مقدس قم
🔗شرکت برای همه وقمی ها مجاز است
🔍ثبت نام و اطلاعات بیشتر برادران
@ava1234
🔍ثبت نام و اطلاعات بیشتر خواهران
@ava_khaharan
🔖مدرسه مجازی گام دوم آوای توحید
https://eitaa.com/joinchat/3576430603Cf4a92fc96a
تعیین و تکلیفِ مرید، برای مرادِ کاملِ مکمل...
احمد نیری: به نقل از مرحوم حضرت آیت الله بهجت:
مرحوم دربندی با آن فضلش در بالای سر حرم سیدالشهدا فریاد می زد یا حسین به حق مادرت حضرت زهرا (سلام الله علیها) شمر را شفاعت نکن و سه دفعه بلند این جمله را میگفت.
به او گفتند آیا شفاعت شمر ممکن است؟
گفت: چرا ممکن نیست؟ حضرت اباعبدالله مظهر رحمت واسعه خدا هستند، چه میدانیم؟ ما قسمش می دهیم که این کار را نکند.
جناب محتشم کاشانی هم در این خصوص می فرمایید:
ترسم جزای قاتل او چون رقم زنند
یک باره بر جریده رحمت قلم زنند
فارق از اینکه بحث شفاعت و تفضل و رحمت، در دستگاه نظام معرفت دقیق دینی، چه هویتی دارد(پیوستگی اعمال و حالات دنیوی و شاکله ی هویت مثالی) و در فکر عوام دینی چه جلوه ی پیدا کرده ، احساسات بعض از مریدان و محبین، خیلی عجیب است و مرا به یاد این فرمایش حضرت مولی الموحدین ع می اندازد که وقتی به نیازمندی بخشش میکرد فردی به حضرت اعتراض فرمود و حضرت در پاسخ او فرمودند :
لَا کَثَّر الله فِي المؤمنين ضَرَبک! اَعطي اَنا وَ تَبخل انتَ ...
خداوند مانند تو را زیاد نکند من می بخشم تو بخل می ورزی...
که این بیان حضرت، خیلی با آیه ۳۷ سوره نساء دارد:
الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ.
ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺨﻞ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻧﺪ ، ﻭ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺨﻞ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ.
چرا که شاید فکر میکنیم با بخشش، چیزی که نصیب بخشیده شده می شود (مفعول) ، بیش و پیش از چیزی ست که عائد، بخشنده (فاعل)می شود.
دمی با حسین جنتی....
وقتِ "چِرا" به شوقِ "چَرا" در شکم مریز،
تا صبحِ روزِ حشر مبادا علف شویم!
میفرماید این نشئه هنگامه ی چِرا گفتن و تعقل و شناخت و آگاهی ست، نکند تمامیت خودت را صرف چَرا و چریدن و دریدن کنی، نکند به فرموده حضرت امیر ع چونان که همُّها علفها(آنان که تمام همتشان علف خوردن است) باشی ، چرا که آنکه دغدغه ی چیزی دارد، همان است( این نکته و رمز اگر بدانی دانی / هرچیز که در جستن آنی آنی) و در نشئه ی بعدی، به حکم حکمتِ اتحاد عاقل و معقول وعقل، و حشر با صورت اخیر، علف محشور میشوی .
شُکر خدا که سفرهی باریکِ شیخ و شاه،
پَهن آنچنان نبود که ما بیشرف شویم...
شاکر باش که چون عمر بن سعدیان، جایی در دستگاه یزیدیان نداری و سفره ی آنان تا وجود تو پهن نگشت، چرا که سفره ی آنان وارداتش منصب و مسند و مال و چاپلوسی و... ست و چون واردَت شد ،صادراتش بی شرفی و بی وجدانی ست.
تقدیم به روحِ بلندِ استاد علامه حسن زاده رحمة الله علیه
باز عاشقی ز عالَم خاکی برون جهید
این بار پیر ما ز قفس خانه وارهید
آنجا که مدّعی به تُفاله شراب گفت
معشوقِ من شرابِ طهور از قدح چشید
پیران ز پیری است اگر در کمان شدند
پیرِ من از گرانیِ علم است اگر خمید
آنجا که گوشِ عامه ی مردم به باطل است
یارم رموزِ عالَم هستی ز حق شنید
هرگز نمرده است که او در تمامِ عمر
روزی هزار بار بمیرد چو جذبه دید
بدگویِ او اگر که ندیده ست روی خود
آیینه ای برای تماشایِ او برید
استادِ کارکُشته ی ما با هزار لطف
شاگردِ راه را ز کثافت برون کشید
کمتر کسی در این همه دوران پدید شد
کز نشئه ی زمان بگذشت و به حق رسید
سرح العیون به شرح دلم در گواه بود
صد چشمه از یکایک هر عینِ آن جهید
باور نمی کنم که حسن زاده رفته است
این آسمان حکمت و عرفان کجا پرید؟
#م_ح
@qaliye_sa
علامه ذوالفنون(ره):
آنکه خود را نشناخت چگونه دیگری را میشناسد.
بیان اصول معرفت نفس و حکمت اسلامی در نگاه مبارک علامه #آیت_الله_حسن_زاده_آملی(ره) را از لسان مبارک شاگردان برجسته ایشان(حضرات آیات رمضانی ، ضیایی ، حسینی آملی و اساتید معظم دیگر) ببینیم
و بشنویم👌👌👌
✍️ #موسسه_آوای_توحید برگزار میکند:
ترم جدید مدرسه حضوری موسسه آوای توحید🌺
✅در موضوعات معرفت نفس و حکمت اسلامی
حضور برای عموم مردم بلامانع میباشد
✅کانال مدرسه حضوری #آوای_توحید:
https://eitaa.com/joinchat/450428940C1fd79f6416