– عالم ماده و طبیعت، مهر و قهرش، ساز و سوزش، نور و نارش و... در هم و بهم تنیده و آمیختهاند.
– وعده های وهم را برای آیندهی مملو از مهر و ساز و نور، صادقانه مپندار.
– و همچنین تفسیرهای وهم از "اکنون" سراسر از قهر و نار و سوز را جدی مگیر.
چشم عقلت را بگشا؛ آمیختگی، ذاتیّ این جهان است.
/حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج
/فکر معقول بفرما، گل بی خار کجاست
https://eitaa.com/ostadshirvani
اگر گفته اند بهتر است، کار خوب رو خوب انجام بدهیم(خوب سخن گفتن و سخن خوب گفتن) یعنی شقوق دیگری هم وجود دارد:
کار خوب را بد انجام دادن، بد است.
کار بد را بد انجام دادن، بد است.
کار بد را خوب انجام دادن، خوب است.
پس خوب داریم و خوب تر و بد داریم و بدتر...
حال چه کنیم که از انجام بدِ کار بد، به انجام خوبِ کار بد، و رفته رفته، به انجام بدِ کار خوب و در نهایت به انجام خوبِ کار خوب برویم.
این فرایند را "هنرِ فعل" مینامیم.
https://eitaa.com/ostadshirvani
حافظ به درستی زبان هستی را بر انسان پدیدار میکند:
زمانه هیچ نبخشد که بازنستاند
مجو ز سُفله، مروت، که شیئهُ لا شی
میفرماید هر چه زمانه به تو میدهد، در قبالش چیزی از تو میکاهد، از این رو از سفله(نامروت)، مروت مجو، که آنچه میدهد، در واقع ناچیز است.
منظور حافظ این نیست که با دنیا داد و ستد مکن، بلکه مراد این است که برای کسب امور این جهانی، که بیرون زخود حقیقی ات هستند، هل نزن، مرتب زیر و زبر مشو، تمام فکرت را مصروف آن مکن، چرا که کمتر چیزی که ز تو میستاند، خلاقیت و حضور و اکنون و تماشاست.
https://eitaa.com/ostadshirvani
خلوت بر آمده از سکوتِ دارای هایت را قدر بدان.... خودت را فریاد نزن.
چقدر حافظ دقیق فرموده:
تو را آن به که روی خود ز مشتاقان بپوشانی
که شادی جهان گیری، غمِ لشکر نمیارزد
https://eitaa.com/ostadshirvani
کشتاری به نام نمایش
امروز زمانم در جلوی چشمانم جان میداد و من نمیتوانستم برایش کاری کنم، فقط نوازشش میکردم و میگفتم مرا ببخش، نمیخواستم اینگونه تو را بر باد دهم.
ابزار نمایش کسانی گشته بودم، که برای مطرح نمودن خود، از خدا، از آبروی کشور، از مردم، از طبعیت و از خودِ حقیقیشان، سوء استفاده میکردند.
وای که چه غوغایست، خودنمایشگری، خدای برخی ناخداخواهان شده.
اگر نامی نداری، خدایت را سپاس گو، چرا که بر روی معنویت خواهیت، سوار میشوند، تا نامی برای خود به چنگ آورند...
[عذر خواهم که باعث کدورت خاطرتان شدم]
https://eitaa.com/ostadshirvani
بارالها ما را از حوالی مناطق فاسد، سالم نما، دور بدار....
بارالها ما را از گرداب ها و گربادهای شهرت برون انداز...
بارالها ما را از صندلی خواری، عنوان محوری، دیده شدن پرستی، توانایی و دانایی نمایی و... نجات بخش...
بارالها تلخی ها و کدری هایی که پس از شیرینی ها و سپیدی ها قرار است زاییده شود، برایمان پدیدار فرما...
بارالها دردکشیدن برای دردمندان را از وجودمان پاک مفرما که پاک شدن این درد، خود سرآغاز دردسازی برای دردمندان میشود..
https://eitaa.com/ostadshirvani
🔻دوره آموزشی مربیان توحیدی آغاز شد
🔹دوره آموزشي مربيان توحيدي با حضور روحانيون، طلاب و مربيان فعال در کانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان قم آغاز شد.
🔹دوره آموزشي «مربيان توحيدي» امروز پنجشنبه 21 دیماه از ساعت 7:30 صبح با تلاوت قرآن کریم و خیر مقدم حجت الاسلام و المسلمین حیدری مدير ستاد هماهنگي کانون هاي فرهنگی هنری مساجد قم آغاز شد.
🔹حجتالاسلام والمسلمین دکتر «محمد شیروانی» معاون پژوهش مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی اسراء استاد اولین روز این دوره آموزشی می باشد.
https://eitaa.com/ostadshirvani
فریاد زدن برای خطاهای کوچک و سکوت برای خطاهای بزرگ.... ای داد از نمایش.
داد زدن بر سر خطاهای دیگران و توجیه برای خطاهای خود... ای داد از شیادی.
https://eitaa.com/ostadshirvani
جلسه اول استاد شیروانی~1.mp3
36.78M
#صوت اولین جلسه دوره آموزشی #مربیان_توحیدی
با تدریس حجتالاسلام والمسلمین دکتر «محمد شیروانی» معاون پژوهش مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی اسراء تهران
https://eitaa.com/ostadshirvani
جلسه دوم استاد شیروانی~1.mp3
47.39M
#صوت دومین جلسه دوره آموزشی #مربیان_توحیدی
با تدریس حجتالاسلام والمسلمین دکتر «محمد شیروانی» معاون پژوهش مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی اسراء تهران
https://eitaa.com/ostadshirvani
May 11
recording-20240121-182133.mp3
19.07M
شب میلاد امام جواد ع
https://eitaa.com/ostadshirvani
من نامه...
مناجات کارل یونگ با خود:
“روح من کجایی؟ صدامو میشنوی؟ دارم باهات حرف میزنم، اونجایی؟ من برگشتم. دوباره اینجام. خاک و از لباسم میتکونم، و نزد تو میام. من با توام. بعد از سالهای سال سرگردونی و آوارگی، دوباره به تو برگشتم.
آیا لازمه بهت بگم چیا چشیدم، کشیدم، تجربه کردم؟ یا تو دلت نمیخواد از هیاهوها و سر و صداهای این زندگی چیزی بشنوی؟ اما یه چیزو باید بدونی: من اینو یاد گرفتم که آدم باید این زندگی رو زندگی کنه.
هنوز منو میشناسی؟ چقدر این جدایی طول کشید! همه چی فرق کرده. ماجرای سفرم چقدر عجیب بود. از چه کلماتی باید استفاده کنم تا بتونم بهت بگم که تو کدوم جاده ی پرپیچ و خمی کدوم ستاره ای منو به سمت تو هدایت کرد؟
دستتو به من بده ای روح تقریبا فراموش شده ام. چه گرمای لذت بخشی داره دوباره دیدنت. زندگی دوباره منو به تو رسونده. بیا از زندگی تشکر کنیم به خاطر همه ی خوشحالی ها و ناراحتیامون، به خاطر همه ی دوره های شادی و غم مون.
روح من، سفر من باید با تو ادامه پیدا کنه. من با تو سرگردون میشم و به خلوت تو صعود میکنم.
#کتابسرخنوشتهیونگ
https://eitaa.com/honarelabkhand
سلسله نشست های رنج پژوهی
کارشناس : استاد شیروانی
۷بهمن (بعد از نماز ظهر) تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
برنامه آفتاب شرقی/ شبکه ۱ سیما
https://eitaa.com/honarelabkhand
May 11
متن کلیپ فوق☝️
بسم الله الرحمن الرحیم 🕊
عرض ادب و احترام خدمت همه ی سروران گرامی
در چند جلسه پیشین هم عرض شد .
حضرات معصومین در دعاها ی کوتاه و روزانه ی ماه رجب علی الخصوص، به دنبال این هستند که نه تنها حال خوشی را به ما عنایت بفرمایند از مناجات با ذات "اقدس الهی " بلکه
سبک زندگی ما را و نظام فکری ما را هم مُدَوَّ ن کنند . لذا : دقّت در همین ادعیه ی روان و مختصر و دلنشین ماه رجب می تواند چیدمان و سازه و ساختمانِ وجودی ما را تامین کند .
" خداوند متعال " از زبان حضرات معصومین خودش را معرفی می فرماید ، می فرماید : 《 یا من یملک الحوائج السّائلین ویعلم ضمیر الصّامتین لکلِّ مسئله مِنک سمع حاضر و جواب عَتید 》
در واقع حضرات معصومین می فرمایند : راه مَثَلِ اعلی شدن راه خدا خو شدن ، مسیر را فرایند خدا خو شدن این است که انسان هم اینگونه باشد .
انسان باید بتواند دست اولیا داشته باشد و نه دست سُفلی' ، اینکه آقا رسول اکرم فرمودند : دست اولیا برتر از دست سفلی' است به این معنا که انسانِ موزون ، انسان متعالی تلا شگر است .
ساکن نیست ، فقط اهل آرزو نیست بلکه اهل فعالیّت است ، بلکه اهل خلاقیّت است ،
اهل صدق است ، اهل کوشش است ، ویک همچین مسیری انسان را به یک جایگاهی می رساند که انسان هم رفع و دفع نیاز از خودش می کند و هم از دیگران ، لذا : " خداوند متعال "
می فرماید : من فقط گیرنده هستم و نه دهنده ، و انسان تا آنجایی که می تواند باید سعی بکند که دهنده باشد .
و بعد هم " خداوند متعال " می فرماید
من منتظر در خواست نیازمند نیستم ،
《 فَیعلم ضَمیر الصّامتین 》
حالا ما هم همین گونه می توانیم باشیم از زبان بدن فرد مقابل خودمان از شرایط فرد مقابل خودمان می توانیم نیازهای فرد را تشخیص بدهیم .
نباید فرد را به ارائه و ابرازِ نیاز بکنیم ،
چرا که با یه ذلّت همراه خواهد شد ،
به همین جهت ما با توجّه به اطرافیانمان باید سعی بکنیم که نیازهای آنها را بر طرف کنیم ، " و جواب عتید " یعنی یک ارائه ی مشخص داشته باشیم ، یک ارائه ی آماده داشته باشیم . دستانمان هم باز باشد .
" و َایادیکَ الفاضله و رحمتک الواسعه"
خداوند متعال می فرماید : هم نشینی با من ؛ لوازمش چنین مواجه ایی است . ان شاء الله" خداوند متعال
به ما این مقام را و به ما این توانمندی را عنایت بفرماید .
موفّق و پیروز و پایدار باشید .
https://eitaa.com/honarelabkhand
🌹🍃
#مشاورهفلسفی
مشاوره فلسفی نه روان کاوی است و نه پند و نصیحت، بلکه هنرِ گفت و گوی کاملاً آزاد، با پایانی باز، و بدون مرزهای تعیّن یافته و تابوها است که در آن، مشاور تلاش می کند با تسهیل گری، فهم هم دلانه و تحلیل دیدگاه مُراجع و تفسیر فلسفی آزاد از مشکلات و پرسش هایش، به او کمک کند تا با تشخیص دقیق مشکل، کاهش فشارهای هیجانی، پرده برداشتن از خودفریبی، کشف ناسازگاری ها، شفّاف اندیشی، خودنگری، خودفهمی، و خودراهبری، و آزاد شدن از اندیشیدن جزمی و غیر عقلانی، تقویت توانایی های شناختی و قابلیّت های استدلال فلسفی شایسته، و دوری از خودمحوری و جامعه محوری، بتواند آزادانه ادراک، تفسیر و ارزیابی خود را از خودش و جهان تغییر دهد و در شبکه باور و معنای خود، بازیابی و اصلاح کرده و بدین ترتیب خود را بازپروی کند.
https://eitaa.com/honarelabkhand
24.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ماه_تعالی
قسمت پنجم
❇️" یا مَن یَملک حوائج السّائلین و یعلم ضمیر الصّامتین لکلّ مسئله مِنک سَمع حاضر و جَواب عَتید
اللّهم و مواعیدکَ الصادقه "
❇️از خصیصه های ذاتی خداوند متعال
این است که : در مواجهه ی وعده و وعیدهایی که می فرماید ، صادق است.
❇️هیجان بر خداوند متعال حاکم نیست
اینکه در هنگامه ایی به سبب منافعی وعده و و عیدهایی بفرما ید .
وبعد از اینکه مسئله ی او حل شد بخواهد از آنها عبور بکند بخواهد آنها را نادیده بگیرد ، اینگونه نیست .
❇️ ما اگر می خواهیم در مسیر خداگرایی ، در مسیر خدا خویی حرکت
بکنیم باید مراقب وعده دادنهای هیجانی خودمان باشیم ...☘.
https://eitaa.com/honarelabkhand
هدایت شده از بچه های مسجد استان قم
✨دومین دوره آموزشی مربیان توحیدی کانون های تربیت محور دارای کادر نوجوان
🔰ویژه : طلاب و روحانیون فعال در کانون های مساجد
📚با محوریت کتاب های بی نهایت موسسه جوانان استان قدس رضوی علیه السلام.
▫️مزایا :
گواهی معتبر شرکت در دوره
سابقه و گواهی تبلیغی
🕕زمان:۱۲ بهنن ساعت ۷ صبح تا ۱۲
🔔جهت کسب اطلاعات بیشتر به آقای کارگر و خانم یاوری پیام ارسال فرمائید.
💠پاتوق بچه های مسجدی استان قم
https://eitaa.com/joinchat/735903796C0b1ae30bb4
20.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ماه_تعالی
قسمت ششم
❇️《 خاب الوافِدون عَلی غیرِک وَ خَسِر المُتعرِّضونَ اِلاّ لَک وَ ضاعَ المُلِمّونَ الاّ بِک 》
حضرت می فرمایند : کسی که برغیر خداوند وارد می شود نا امید می شود ، کسی که از غیر خداوند طلب می کند اهل خسران می شود ، کسی که به غیر درگاه خداوند می رود تباه می شود
❇️ آیا به این معنا است که : ما از موجودات و اشخاص و اشیا چیزی طلب نکنیم؟
خیر ، حضرت نمی خواهند این را بفرمایند ؛
❇️ حضرت می خواهند بفرماید :« خداوند متعال یعنی راستی، خداوند متعال " یعنی تبعیّت از فرایندها ، " خداوند متعال " یعنی تبعیّت از ضابطه مندی تلاش ها
❇️ اگر شما از این مسیرها برای تحقّق اهداف خودتون حرکت نکنید! بلکه بخواهید از میانبرها استفاده بکنید ؛ بلکه بخواهید خدای ناکرده از راههای فاسد استفاده بکنید ، از راههایی که منفعت های شخصی شما را تامین میکند ، ولی مَضرّتهای جمعی و جهانی را به بار میآورد این مسیرها !!
❇️ لذّت بر آمده از ذلّت، لذّت ماندگار نیست
https://eitaa.com/honarelabkhand