eitaa logo
هنر تبیین ، محض اطلاع، نهضت آگاه سازی و مطالبه گری
2هزار دنبال‌کننده
13.2هزار عکس
13.5هزار ویدیو
568 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #کانال_هنر_تبیین #نهضت_آگاه‌سازی_و_مطالبه_گری @honaretabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻حجاب و قدرت سیاسی -۱ عقب‌ماندگی تحلیلی در کارگزاران فرهنگی 🖊مهدی جمشیدی ۱. حجاب، یکی از عرصه‌های «باخت فرهنگی» است؛ این باخت، از سال‌های آغازین دهۀ هفتاد آغاز شد و به صورت تدریجی‌، تداوم یافت و پیش آمد و به وضع کنونی رسید. حجاب، یکی از زمینه‌های نمادینِ تهاجم فرهنگی بود تا از سپهر جامعه، ارزش‌‌زدایی شود و در پی آن نیز، مجموعه‌ای از «ساخت‌شکنی‌های فرهنگی» پدید آید. چنین نیز شد؛ رفته‌رفته، حجاب از معیارهای دهۀ شصت، فاصله گرفت و دهه‌به‌دهه، افت و افول یافت، اما این روند، به گونه‌ای مرحله‌به‌مرحله طراحی شده بود که در جامعه، چندان حس مقاومت و واکنش شکل نگیرد. هرچند تحرّکات اندکی نیز صورت می‌گرفت، اما از همان ابتدا، مشخص بود که این قبیل فعالیّت‌ها، نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت و وضع پوشش، سیر انحطاطی را خواهد پیمود. بسیاری، به دیدۀ اهمّیّت و اولویّت به حجاب نگاه نمی‌کردند و اهتمام به آن را نشانۀ سطحی‌اندیشی و ظاهرنگری می‌پنداشتند، اما حقیقت این بود که حجاب، یک تکۀ نمادین از «سبک زندگی» است و خودبه‌خود، تکه‌های متناسب و همگون با خویش را تولید می‌کند. تغییر حجاب، به معنی تغییر در لایه‌های دیگر سبک زندگی است و این‌گونه نیست که اگر این لایه، استحاله و مسخ شود، لایه‌های دیگر، همچنان برقرار بمانند. سستی در حجاب، تساهل در نمادهای دینیِ دیگر را به دنبال خواهد داشت؛ بلکه حتی تزلزل در عقاید و باورها را نیز به همراه خواهد داشت. در تجربۀ سیاستی و مدیریّتیِ گذشته، نه جنبۀ نمادین حجاب، فهم شد و نه همبستگی آن با لایه‌های دیگر سبک زندگی. ۲. سیر تدریجیِ ضعف حجاب نشان می‌دهد که این روند، در هیچ نقطه‌ای متوقف نخواهد ماند و همچنان پیشروی خواهد کرد. در گذشته، گمان می‌شد که وضعیّت کنونی، نهایت و غایت است و روند در همین نقطه، متوقف خواهد ماند، اما مشاهده کردیم که خطوط قرمز، یکی پس از دیگری، درنوردیده شدند و داستان «ضعف حجاب»، به «کشف حجاب» رسید. بعید می‌دانم کسی در میان کارگزارانِ فرهنگیِ نظام، می‌توانست باور کند که روزی خواهد رسید که کشف حجاب، به یک «جریان اجتماعیِ عیان» تبدیل می‌شود و قانون و مجریانش در برابر آن، این‌اندازه حقیر و منفعل خواهند شد. کارگزارانِ فرهنگیِ نظام، از عهدۀ آینده‌نگری برنیامدند و در مقام نگهداشت ارزش‌ها، رویکرد روندی و خطی نداشتند و در اکنون، منجمد شده بودند. کسی دربارۀ آینده، اندیشه نکرد و محاسبه ننمود که این روند، به مرحله‌های دیگری خواهد رسید. دست‌کم در دهۀ نود، دیگر مشخص شده بود که حجاب، یکی از مهم‌ترین و جدّی‌ترین نمادهای فرهنگی است که به طور خاص و منحصربه‌فرد، در دستورکار عالَم تجدّد قرار گرفته و به‌زودی، به معرکۀ نزاع و جدال تبدیل خواهد شد. در دهۀ نود، این مسیر و مدار، بسیار بیشتر از دهه‌های دیگر، برجسته و نمایان بود، اما هیچ فهم و حسّاسیّتی در این زمینه به چشم نخورد. عقب‌ماندگی تحلیلی و فهم ناچیزِ کارگزاران فرهنگیِ نظام، جامعه را هرچه بیشتر در این مرداب فرو برد و پنجره‌های گشایش و رهایی را به روی جامعه بست. طلب تغییر در آن روزها، بسیار آسان‌‎تر از اکنون بود؛ اکنون، گره‌ها کور شده‌اند و امکان‌ها، محدود. در اثر غفلت و انفعال و ندانم‌کاریِ حاکمیّتی، فرصت‌های بسیاری از دست رفتند. ۳. نه‌فقط حجاب، بلکه همۀ عرصه‌های فرهنگی در طول دهه‌های گذشته، دچار «ولنگاری» بوده‌اند؛ فرهنگ، تهی از تدبیر بوده و به دست اتّفاق، واگذار شده است. هیچ تفکّری در میان نبوده و کارگزاران فرهنگ، عدّه‌ای «دیوان‌سالارِ محافظه‌کار» بوده‌اند که طرح و تدبیری در دست نداشته‌اند و کلّیّات سیّال و بی‌خاصیّتی را به عنوان برنامۀ فرهنگی ارائه کرده‌اند. نه خودشان اهل نظر و معرفت و فهم فرهنگ بوده‌اند، و نه از آنان که بهره‌ای از عقل عملی در زمینۀ فرهنگ دارند، استفاده کرده‌اند. حلقه‌وار و بسته و اندک‌سالار به قدرت راه یافتند و با کمال نابخردی و نسنجیده‌کاری، زمام و عنان فرهنگ را در اختیار گرفتند، و حاصل، این شده که اکنون می‌بینیم. در دولت گذشته، هیچ خبری از «نظریۀ فرهنگی» در میان نبود و فرهنگ برج اساس اقتضاهای روزمرّه و ارادۀ دیوان‌سالارانه تدبیر می‌شد و براین‌اساس، تحوّلی نیز رقم نخورد و زمان تاریخی، سوخت و از دست رفت. دولت گذشته در زمینۀ فرهنگ، چهل‌تکه و بریده‌بریده و به‌شدّت، نامنسجم بود و در بیرون از آن نیز، عقول منفصل برای ایجاد تحوّل فرهنگی فراخوانده نشده بودند. در این سه سال، خامی خویش را مزیّن به اندکی تجربه کردند و از تحوّل، تخیّل آفریدند. در دولت کنونی نیز، با وزیری در فرهنگ روبرو هستیم که قواره و قامت فرهنگی‌اش در تجربۀ سرد و تلخ گذشته‌اش، آشکار شده است. 💠 @honaretabyin
🔴ضرورت طرح امنیت اخلاقی (گشت ارشاد، طرح نور و...) در کلام شهید بهشتی اجازه می‌دهید عین این مطلب را دررابطه‌با دزدی‌ها عمل کنیم؟! یعنی بگوییم پاسدارها، کمیته‌ها، پاسبان‌ها، تشریف ببرید بخوابید، ما با رادیو و تلویزیون [کار فرهنگی] دزدها را اقناع می‌کنیم که دیگر دزدی نکنند! و قبل از اینکه اقناع کنیم هم زور به کار نمی‌بریم! اجازه می‌دهید چنین کاری بکنیم؟! چه فرقی می‌کند؟! این دزد مال است و آن خانم که خودآرایی [و خودنمایی] می‌کند و آن مرد بوالهوسی هم که خودآرایی و خودشیرینی می‌کند و می‌خواهد جلب نظر خانم‌ها را بکند، دزد سلامت اخلاق هستند. باید جلوی هردوی آن‌ها را گرفت. هم اقناع، هم قدرت. انسان زندگی‌اش بدون زور سامان پیدا نکرده است. 💠 @honaretabyin
🔰 آقای رئیس جمهور ، دکتر پزشکیان 🌀 داماد شما الان در این سفر رسمی به عراق و در این جلسه رسمی دقیقا چه کار می کند⁉️ 💠 @honaretabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه امام زمان برای تعجیل در ظهور ♨️ کوچک‌ترین کاری که می‌توان برای انجام داد! 💢 بهترین و ارزشمندترین دعاها! 🔰 برشی از سخنرانی به مناسبت سالروز آغاز امامت حضرت بقیه‌الله عجل‌الله فرجه 💠 @honaretabyin
6.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | السَّلامُ عَلَیْکَ یَا داعِیَ اللّٰهِ وَرَبَّانِیَّ آیاتِهِ ✏️ رهبر انقلاب: طلوع خورشیدِ حق و عدل در پایان این شب ظلمانی قطعی است. ➕ چهار نكته درباره امام زمان(عج) در بيانات رهبر انقلاب 🗓 سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج) 💠 @honaretabyin
*نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان خطاب به رئیس جمهور ایران: ما معتقدیم که انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای به احیای هویت کردی کمک کردند و همیشه خود را مدیون شما می دانیم.* 💠 @honaretabyin
☝بی‌بی‌سی فارسی متوجه ی عبور از مرزهای خاص و خطوط قرمز شده است، اما مسئولان فرهنگی ما در خواب هستند، شاید هم خودشان را به خواب زده‌اند، خدا می‌داند! . 💠 @honaretabyin
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 نـقــل مـکـاشــفه ای جـالـب از آیــت الله بهجت در رابطه با رسیدن خیرات به اموات از زبان آیت الله منفرد (ازشاگردان شاخـص آیت الله بهجت (ره) ) 👈 میخواسـتم کـوتاهـش کنم اما حـیفــم اومد کامل نبینید ... 💠 @honaretabyin