ذکر از بدیهیترین نشانِ
عاشقی و دلبُردگی است.
چنانکه امامعلی(ع) فرماید:
«انتَ معَ مَنِ اَحْبَبْتَ:
تو با کسی هستی
که دوستشداری».
مقصود اصلی جمیع عبادات این است
که آدمی یاد خدا باشد.
عرفا نیز در باب ذکر سخنانی دامنگستر گفتهاند.
از آنجمله باباطاهر میگوید:
«الذِکرُ حیاةالقلب:
ذکر، قلب را زنده میکند».
امام محمد غزالی گوید:
«بدانکه مقصود و لباب همهٔ عبادتها یادکردنِ خدایتعالی است که عماد مسلمانی،
نماز است که ذکر حقتعالی است».
امام قشیری نیز گوید:
«ذکر رکنی قوی است اندر طریق حق سبحانه و تعالی و هیچکس به خدایتعالی نرسد مگر به دوامِ ذکر».
نجمالدین کبری گوید:
«ذکر یعنی بیرونآمدن
از آنچه غیرِ خداست».
حضرتمولانا
ذکرِخدا را ضدِ غفلت میداند:
اُذْکُروا الله، شاهِ ما دستور داد
اندر آتش دید ما را نور داد
بنده بسیاری بدود و گرد جهان بر آید
پندارد که راحتی هست جایی
هر کجا شوی
تا او نبود
راحت نبود
شیخ ابوسعید ابوالخیر
•┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈•
کانال هوالله 🕋
https://eitaa.com/hooallah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️قدس، شاه کلید ظهور
چرا آزادسازی قدس انقدر مهمه؟
#طوفان_الاقصی
•┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈•
کانال هوالله 🕋
https://eitaa.com/hooallah
محبوب خدا شدن بالاتر از محبّ خدا بودن است؛ کسی که محبوب خدا شود دیگر کاری از دستش نسبت به خدا بر نمیآید؛ مغلوب و مضطر میشود و دست روی دست میگذارد و یکسره خدا به او خدمت میکند و او غرق در شرم و حیا میشود؛ خداوند وقتی حبیب و محبوب خود یعنی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم را آفرید، به او نظر محبّت افکند و او غرق در حیا شد و عرق شرم بر جبینش نشست؛ از هر یک از آن دانههای عرق، یک پیامبر خلق شد؛ وقتی پیامبر ما محبوب خدا شد و دید هیچ کاری برای خدا از دستش ساخته نیست، محبّتش را متوجه خلق کرد و همهی آنها را در آغوش محبت خویش گرفت؛ خدا هم به او فرمود "قُل إِن كُنتُم تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحببكم الله" به مردم بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروی کنید تا محبوب خدا شوید؛ از این راه انسان محبوب خدا میشود؛ محبوب هر کاری بکند، مجاز است؛ محب دلش میخواهد محبوبش از جای خود تکان نخورد و خودش دائماً به او خدمت کند.
•┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈•
کانال هوالله 🕋
https://eitaa.com/hooallah
27.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋 فاعلیت خدا در نگاه عرفانی - قسمت هفتاد و هفتم
#تفسیر_سوره_حمد
📚 خلاصه بحث ↙️ 👈حضرت حق یک وقت جلوه می کند که وجود بدهد که این را احد می گویند، یک وقت جلوه می کند که صفات بدهد که این را واحدیت می گویند. 👈هر جا الله هست، صفات هست چون الله مقام واحدیت است. در احدیت کثرت نیست ولی الله به یک معنا کثرت است یعنی حیّ، سمیع، بصیر... 👈خداوند اگر به فعلش ظهور کند... فرمود پیامبر تو هم که نیزه می اندازی، ما داریم نیزه می اندازیم و این فعل فعل حق است. این را می گوییم توحید فعلی از جهتی هم مشیّت.
•┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈•
کانال هوالله 🕋
https://eitaa.com/hooallah
🔸 حاج شیخ عباس هاتف قوچانی 🔹
حاج شیخ عباس هاتف قوچانی رحمة الله علیه که وصی رسمی آقای قاضی رحمة الله علیه بود می فرمود:
✨ فهمیدم که هیچ ندارم ✨
و در جایی فرموده بودند: نمیدانم چرا مرحوم آقای قاضی مرا وصی خود قرار داده است؟
این مطلب را به سمع مرحوم انصاری همدانی(ره) رسانده بودند و ایشان فرموده بودند : به همین دلیل ، یعنی این که:
فهمیده که هیچ ندارد.
•┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈•
کانال هوالله 🕋
https://eitaa.com/hooallah
#جملات_ناب
علامه جعفری ره :
اعتقاد به خداوندى كه نقشى در زندگىِ معتقد ندارد، اعتقاد نيست، بلكه نوعى از پديده هاى درونى است كه «تشريفات روانى» ناميده میشود
•┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈•
کانال هوالله 🕋
https://eitaa.com/hooallah