eitaa logo
هوشیاری رسانه ای
162 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
2.9هزار ویدیو
5 فایل
مثال ها و نکته هایی با محوریت سواد رسانه ای + مطالب مورد نیاز روز. اگر جریان تحریف، شکست بخورد؛ جریان تحریم هم قطعاً شکست خواهد خورد...
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ فلج شدن ۳۵۰ هزار کودک هندی توسط بنیاد خیریه «بیل گیتس؟!» 🔺رابرت کندی جونیور از آخرین بازماندگان خانواده «کندی» است و کمپین را علیه جنایات جمعیتی بنیاد خیریه «بیل‌گیتس» و نقش آن در کشتار مردم در هند و آفریقا شروع کرده است؛ او اسنادی مبنی بر فلج شدن ۳۵۰ هزار کودک هندی توسط این بنیاد منتشر کرده است. 🔺به گفته رابرت کندی، بنیاد گیتس ۱.۲ بیلیون دلار برای طرح واکسیناسیون خود در هند هزینه کرده و با این عنوان بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷، ۴۹۶ هزار کودک را در هند را واکسینه کرده است، به خاطر واکسن‌های فلج اطفال بنیاد گیتس، سه چهارم این کودکان به فلج اطفال دچار شده‌اند! 🔺به عبارت دیگر فلج اطفال در هند تقریبا ریشه‌کن شده بود اما واکسن‌های اخیر این بیماری را دوباره شایع کرد!/تسنیم 🇮🇷 @eslamteb 🆔 @HooshyariResanehe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یک نیسان که بارش ماهی زنده بوده چپ کرده و مردم فهیم و با بابل ریختن اونجا و دارن کمک میکنن به جمع کردن ماهیا☝️ 🔺این صحنه ها رو از مردم تحت فشار اقتصادیمون مقایسه کنین با رفتار مردم بزرگترین اقتصاد دنیا که طی روزای اخیر حتی به یک نوشابه هم رحم نکردن و غارتش کردن... 🔵به کمپين بپيونديد👇 http://eitaa.com/joinchat/2427125773C9e377925d3 🆔 @HooshyariResanehe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماله BBC برای آتش زدن پرچم آمریکا توسط آمریکایی‌ها! درحالی که مردم آمریکا در اعتراض به سیاست‌های نژادپرستانه به خیابان‌ها آمدند و پرچم کشورشان را به آتش کشیدند بی‌بی‌سی فارسی در مطلبی نوشته است: آتش زدن پرچم یکی از محترمانه‌ترین راه‌های پایان دادن به عمر پرچم‌های کهنه در آمریکا است! @AntiBBC 🆔 @HooshyariResanehe
⭕️پروانه سلحشوری به اتهام نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام در دادسرای فرهنگ-رسانه محکوم و مجرم اعلام شد. 🔻وقتی میگیم جمهوری اسلامی مظلومه یعنی همین! نماینده‌ای که قرار بود از مردم و نظام در برابر دشمن حمایت کنه، سال‌ها در این جایگاه همراه دشمن علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرده... 🆔 @pedarefetneh 🔜 🆔 @pedarefetneh2 🔜 https://www.instagram.com/pedarefetneh2 🆔 @HooshyariResanehe
⭕️ ‏آخرین آمار خودکشی در سال2020 را داشتم بررسی میکردم، کره جنوبی رتبه4، بلژیک11، ژاپن14، فرانسه17،سویس18، فلاند23، آمریکا27، سوئد28، آلمان37، هلند46، کانادا47 و حتا اسرائیل125 قرار دارند فکر میکنید رتبه کشورمان چیست؟ ایران درجایگاه 149 جز شادترین کشورها است پس چرا تصورمان غلط است؟ 🆔 @pedarefetneh 🔜 🆔 @pedarefetneh2 🔜 https://www.instagram.com/pedarefetneh2 🆔 @HooshyariResanehe
⭕️القای دو حس متفاوت با تیتر و انتخاب تصویر 💢جریانات سیاسی با نگاه خود نسبت به سلبریتی ها و هنرمندان آن ها را توصیف می کنند 🔺به دو تصویر دو روزنامه از جناح های مختلف دقت کنید یکی حس نفرت را القا می کند و دیگری آرامش و قهرمان سازی 🆔 @pedarefetneh 🔜 🆔 @pedarefetneh2 🔜 https://www.instagram.com/pedarefetneh2 🆔 @HooshyariResanehe
دلم هواى بقیع دارد و غم صادق عزا گرفته دل من ز ماتم صادق دوباره بیرق مشکى به دست دل گیرم زنم به سینه که آمد محرم صادق سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام را خدمت امام زمان (عج) و شما تسلیت عرض می نماییم. 🆔 @HooshyariResanehe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخورد پلیس واشنگتن رو ببینید چه زیباست! با هر ضربه‌ی نوازشی، دری از درهای حقوق بشر به روی طرف باز میشه! @Bisimchimedia 🆔 @HooshyariResanehe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سندروم چشمان خسته، تهدیدی برای کودکانی که مداوم از تبلت و موبایل استفاده می‌کنند. 📱@JRasaneh جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ████████████✊🏻 @jebheh 🆔 @HooshyariResanehe
🔹اعتماد در دوره پساحقیقت 🔸در شبکه‌های اجتماعی بازنشردهندگان بیش از پدیدآوران مطالب اهمیت دارند 🔻مطالعه میدیا اینسایت پراجکت درباره شیوه برخورد خوانندگان با خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، نشان داد که افراد، وقتی می‌خواهند به درستی یک خبر اعتماد کنند، بیشتر از آنکه منبع اصلی خبر برایشان اهمیت داشته باشد، کسی که آن را بازنشر کرده برایشان مهم است. این نشانه دیگری است از اهمیتِ روزافزون شبکه‌های اجتماعی در ساختارِ اعتماد ما انسان‌ها حکایت دارد، نشانه‌ای که شبکه‌های اجتماعی باید بیش از پیش به آن توجه کنند. 🔻نتایج این پژوهش نشان می‌دهد خوانندگان برای اینکه خبری را باور کنند به بازنشردهنده آن نگاه می‌کنند، نه پدیدآور اصلی! 🔻تام روزنستیل ـ مدیر اجرایی موسسه مطبوعات آمریکایی گفته معمولا اینگونه است که اگر از کسانی خوشمان بیاید و با آن‌ها موافق باشیم، هم بر چیزهایی که می‌بینیم تأثیر دارد و هم بر اینکه چیزی را باور کنیم یا نه؛ ما به آن‌ها اعتماد داریم و این اعتماد را به مطالبی هم که بازنشر می‌دهند تسری می‌دهیم. ، مجموعه تخصصی سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi 🆔 @HooshyariResanehe
آیا میدانید سالانه ۸ هزار میلیارد تومان از درآمدهای ملی🇮🇷و مصرف اینترنت کشور، صرف واردات پهنای باند فقط و فقط برای یک پیام رسان خارجی میشود؟!!؟؟ آیا میدانید با این پول،میتوان برای هزاران جــوان‌ایرانی🇮🇷کســب‌وکار ایجاد کرد؟ آیا میدانید در صورت استفاده از پیام‌رسانهای‌داخلی🇮🇷مصرف اینترنت شما به یک‌سوم مبلغ‌فعلی، کاهش می‌یابد ؟ آیا میدانید حتی جستجوگر و... در چین فیلتر هستند و چینی‌ها باید از مرورگر چینیِ بایدو استفاده کنند تا اقتصاد خود را رونق بخشند ؟ آیا میدانید بر خلاف بار منفی‌ واژه‌اش گاه باعث پیشرفت و رشدملی🇮🇷 است ؟! ✅ما با کمک هم پیشرفت خواهیم کرد ! 📢 : دولت خیانت میکنه، امت که روشن شدن چرا از نرم‌افزارصهیونیستی استفاده میکنن⁉🤔 =حمایت‌مردم از کالای‌ایران 🆔@twiitaqods 🆔 @HooshyariResanehe
🔴 چگونه باید اصلاح کرد؟ 🔹عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان: 🔺اگر کسی در فضای عمومی متهم به فساد باشد و دستگیر نشود میگویند یا نفوذ دارد یا ازش میترسند! 🔺اگر دستگیر شود میگویند سیاسی است گنده ترها چی شد؟ 🔺اگر اعدام شود میگویند حذفش کردند تا بقیه را لو ندهد! 🔺اگر تبرئه شود میگویند نفوذ داشت هیچ کاری نتوانستند باهاش بکنند! 🔵به کمپين بپيونديد👇 http://eitaa.com/joinchat/2427125773C9e377925d3 🆔 @HooshyariResanehe
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
‏کاش همه مسئولین جمهوری اسلامی، با عبرت گیری از بسیاری از مسئولین سابق، این حدیث ‎ علیه السلام را دائم جلوی چشمانشان ببینند: «هرکس رضایت مردم را به بهای خشم پروردگار طلب کند، خداوند همان مردمان ستایشگر او را مذمت کننده اش می گرداند...» منبع: کافی، جلد 2، ص 372 @Sabeti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر همسرت تو را مجبور کند حجابت را کنار بگذاری چکار میکنی؟! 🔹اینجا ترکیه است جایی که حجاب در آن اجباری نیست... 🔹خانم مولاوردی و سلحشوری را به دیدن این کلیپ دعوت میکنم. ایکاش بجای حمایت از همجنسگرایی و... و را برای دختران بدحجاب جامعه تبیین و فرهنگ سازی میکردید... 🔵به کمپين بپيونديد👇 http://eitaa.com/joinchat/2427125773C9e377925d3 🆔 @HooshyariResanehe
🔴فرض کن ۱۲۰ نفر تو یه هیئت کرونا می گرفتن! حسین صادقی @Fetan2 🆔 @HooshyariResanehe
زمان شاه فقیر نداشتیم، گرسنه نداشتیم، همه‌ی روستاها آب و برق داشتن، هیچ جنسی هم گرون نمیشد! @Bisimchimedia 🆔 @HooshyariResanehe
خلخالی برای ترور شاه یک میلیون تومان جایزه تعیین کرد صادق خلخالی، حاکم شرع و رهبر فداییان اسلام اعلام کرد: 🔺 کسی که شاه را دستگیر یا ترور کند یک میلیون تومان جایزه دریافت خواهد کرد و اگر این شخص همسر او، یعنی فرح، باشد نه تنها جایزه را دریافت خواهد کرد بلکه از کلیه اتهامات نیز مبرا می‌شود و می‌تواند آزادانه به ایران بازگردد. ضمنا لازم به یادآوری است رضا و بقیه بچه‌های شاه مخلوع و فرح گناهی ندارند و توسط فداییان اسلام مجازات نخواهند شد زیرا دست آنان به خون آلوده نیست. 🔺 هم‌اکنون سه نفر برای انجام ماموریت ترور شاه به مکزیک رفته‌اند که هر سه نفر آنان کاملا به محیط آشنا هستند و مدت‌ها در آن‌جا زندگی کرده و با آداب و رسوم مکزیک و لباس و پوشاک ساکنان آن کشور آشنایی دارند. بر اساس گزارشاتی که دریافت کرده‌ام با توجه به امکاناتی که در اختیار این افراد هست امید بسیار هست که ان‌شاءالله آن‌ها به زودی با دست پر از این سفر برگردند. 🔺 کسی که شاه را ترور کند در بازگشت به وطن از او مانند یک قهرمان استقبال خواهد شد و نام او در صفحات درخشان تاریخ جای خواهد گرفت./کیهان؛ پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۵۸ @rafsha 🆔 @HooshyariResanehe
🔴 نکاتی پیرامون دوستان حزب‌اللهی و فضای مجازی: ۱. یکی از مطالبات مقام معظم رهبری، جنگیدن در فضای مجازی متعلق به دشمن است. این‌که تاکنون نتیجهٔ مطلوب را در زمین دشمن نگرفته‌ایم، به دلیل آن است که اصول جنگیدن در زمین دشمن را رعایت نکرده‌ایم. الف) فضای مجازی، مثل توپ و تانک و هواپیما و... نیست. محیطی است که افکارساز است و افکارسوز. وقتی شما با هویت مشخص وارد این بستر می‌شوید، معلوم است از اول به کنترل‌کنندگان محیط گرا می‌دهید که محتوای بنده و خود بنده را مهندسی کن! من را در فیلترینگ حبابی قرار بده! قریب به اتفاق کنش‌گران فضای مجازی متعلق به دشمن، با اصل تقیه در این محیط نامانوسند. لازمهٔ این‌کار، تهیه دستگاه مجزا، بدون وجود کوچک‌ترین نشانه هویتی کاربر و رعایت اصول تقیه، همانند علی بن یقتین در دستگاه خلافت عباسی است (رمز عبور، ادبیاتِ محتوا، مکان استفاده و...) باید متفاوت باشد. ب) بسیاری از افراد، امکان تولید محتوای موثر، متناسب با محیط را ندارند و صرفاً کپی-پیست‌کارند. (اعم از توانِ نگارش متن کوتاه، تولید عکس‌نوشته، کلیپ و... متناسب با محیط، نیاز، زمان و اقتضای مخاطب) ج) بزرگترین معضل لاینحلِ ما تاکنون، توان توزیع مؤثر محتوا است. یعنی جریان‌سازی کنیم واقعاً؛ نه اینکه دل‌مان را به ترند شدن فلان محتوا خوش کنیم. د) شرایط فردی مانند تقوا، نبود احتمال وقوع در گناه، آشنایی با معارف دینی و داشتن تخصص حداقل در یک موضوع لازمه حضور در سرویس دشمن است؛ چقدر از فعالان، این خصوصیات را دارند؟ و مواردی از این دست که باید بدان توجه کرد. ۲. برخی دوستان شرایط را طوری ترسیم می‌کنند که نشان می‌دهد ما بیش از ۲۰ سال است که در حال اضطراریم (اکل میته و...). باید از خودمان سوال کنیم چرا دائم در حال اضطراریم و برای خروج از وضعیت اضطراری، چه کرده‌ایم؟ ۳. اشکال دیگر آن است که نسبت به فرامین حضرت آقا، نومن ببعض و نکفر ببعض‌یم. خوب! بالا بردن سواد رسانه‌ای دینی عموم مردم (البته نه سواد رسانه‌ای یونسکو که وضعیت غالب فعلی است)، نیز از مطالبات آقا از جبههٔ انقلابی است. برای تولید سواد رسانه‌ای دینی و ممانعت از ترویج سواد رسانه‌ای غربی چه کرده‌ایم؟ مهم‌ترین مطالبهٔ حضرت آقا از جبههٔ انقلابی، تبدیل مطالبات حاکمیتی به گفتمان پذیرفته شدهٔ عموم مردم است. حالا گل سرسبدِ همهٔ این‌ها، شبکهٔ ملی اطلاعات است. برای تبدیل مطالبات آقا به گفتمان پذیرفته شده عموم مردم، چه کرده‌ایم؟ ۴. کتاب ضاله را متخصص متعهد بخواند و رد کند. حال اگر کتاب ضاله دست مردم بود باید چه کرد؟ بگوییم دیگر نمی‌شود کاری کرد؟ آیا نباید برای محوِ آن و توجیه مردم نسبت به خطرناک بودنِ آن اقدام کرد؟ ۵. وظیفهٔ ما در قبال تولید و توزیع‌کنندگان کتب ضاله چیست؟ اقدام قضایی، روشنگری، تبیین خیانت‌ها و...، جزو بدیهی‌ترین امور است. ۶. برخی دوستانِ ما به تمام معنا در زمین دشمن تنفس می‌کنند؛ مثلا در واتس‌اپ با دوستان نزدیک و هم‌نظر خود، ارتباط می‌گیرند و... . این خلاف بدیهیات قاعده اضطرار است. ۷. ایجاد انحصار محتوایی هم از دیگر مصائب است؛ بارها با افرادی برخورد کرده‌ام که می‌گویند، صرفاً برای دیدن محتوای فلان طلبه، فلان کانال خبری و...، از تلگرام یا اینستاگرام استفاده می‌کنم. خب برادر عزیز! شما باید محتوای خود را در سرویس بومی قرار بدهید و به نفع دشمن انحصار محتوایی درست نکنید. ۸. باید دستگاه‌ها و مراکز دولتی و انقلابی موازنه‌ای در تخصیص بودجه نسبت به فضای مجازی موجود ایجاد گردد؛ متاسفانه ۹۹ درصد بودجه برای حضور در زمین دشمن هزینه می‌شود و برای سایر موارد، با تخفیف، یک درصد. ۹. حضرت آقا در جلسهٔ قرب بقیه‌الله، اول به دوستان گفتند همت را بر سلب سلطه بگذارید و دشمن را از فضای مجازی بیرون کنید، بعد در ادامه بر حضور در سرویس دشمن با رعایت ضوابط، تصریح کردند. منتها انقلابیون، آن حرف را وانهادند و به این چسبیدند. ۱۰. جنگ در زمین دشمن کَمّی نیست؛ لشکر نمی‌خواهد. کیفی است. مدیریت واحد می‌خواهد و رزمندهٔ توان‌مند و آموزش‌دیده. مطالبه‌سازی و گفتمان‌سازی لشکر می‌خواهد. اما به عکس، آن‌طرف لشکری و با تأکید بر کمیت عمل می‌شود (و واقعاً بدون کیفیت) و این‌طرف، عده‌ای تنها با دستان خالی. ۱۱. اکنون اطلس سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و...، به‌دلیل حضور بی‌ضابطه در سرویس دشمن و بی‌توجهی به سایر مطالبات حضرت اقا، در اختیار دشمن است. این اطلس روزبه‌روز، کامل‌تر می‌شود. چقدر این خطر بزرگ را برای مراجع، مدیران حوزه، مسئولان سپاه، اعزه صداوسیما و... تبیین کرده‌ایم؟ ✍ استاد حجةالاسلام محمد کهوند جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ✊ @jebheh 🆔 @HooshyariResanehe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 هر آنچه لازم است درباره هولوکاست بدانید👆 هولوکاست یعنی چه؟ واقعیت داره یا یه دروغه؟ آشویتس کجاست؟ و یهودیها اونجا چیکار میکردن؟ مستندات اسرائیلی ها درباره هولوکاست چیه؟ کوره های گاز برای آدم سوزی و یهودی سوزی یا برای از بین بردن مردگان تیفوسی و..؟ تا بحال کدوم دانشمندان و مورخان هولوکاست را زیر سوال بردن و چه بلایی سرشون اومده؟ این کلیپ پاسخ همه سوالات شما درباره هولوکاست را میدهد. نشر حداکثری👌 ✅بخشی از جالب و آموزنده پخش مستند کاملش در اینجا: https://www.telewebion.com/episode/2296109 👉 @roshangarii 🚩 🆔 @HooshyariResanehe
✅سواد‌ رسانه ای 🔸بر اساس نظریه ، سواد رسـانه ای يـک واژه کلی است که سه مرحله پیوستاری را در برمـی گیـرد و منجـر بـه سـواد رسانه ای ميشود. ✅ مرحله اول؛ اهمیت برنامه ريزی شخصی در نحوه و میزان استفاده از رسانه ها ( ) است. به اين معنا که مخاطب توجه بیشـتری بـه انتخـاب اسـتفاده از انواع مختلف برنامه ها دارد. ✅ مرحله دوم؛ شامل يادگیری مهارتهای ويژه استفاده، و يـادگیری بـا هدف تحلیل و پرسیدن اين سؤال اسـت کـه ايـن قالـب چگونـه سـاخته شـده و چـه چیزهايی ممکن است حذف شده باشند. مهارت های استفاده انتقـادی، بهتـرين کـاوش علمي برای فعالیت های گروهی يا کلاسـی در آمـوزش سـواد رسـانه ای در خصـوص آفرينش پیامهای رسانه ای هستند. ✅ مرحله سوم؛ در اين مرحله، مخاطب به رسـانه_ای توجـه مي کند، به پرسشها و موضوع های عمیقی مانند: چه کسی پیام های رسانه ای را مي سازد؟ چه هدفي با فرستادن پیام دنبال می شود؟ چه کسي از ارسال پیام سود می برد و چه کسي ضرر ميکند؟ و ... مـي پـردازد. 🔸آنچـه در ايـن لايـه اهمیـت دارد، شـناخت حقـايق و جنبه هايی از پیام است که حذف شده‌اند؛ به عبارت ديگر، فهم متن از سوی مخاطب ، در گرو شناسايی ابعاد جا افتاده پیام است. اين بعد از سواد رسانه ای به اندازه ای اهمیت دارد که هابز از آن با عنوان ياد مي کند. 🔺از نظر هـابز، ايـن جنبـه از سـواد رسانه‌اي، توان پیش بینی کننده زيادی برای شناسايی نیازها و انتظارات مخاطبـان فـراهم ميآورد. 🔹 در نتیجه، با برخورداری از سواد رسانه ای (از ) و رسیدن به مرحله بالاتر آن ( ) ايـن امکـان بـرای مخاطـب فراهم می شود که در برابر هجوم سرسام آور پیامهای رسانه ای و القای آنها، هويت خود را حفظ کند. 🔸بر ايـن اسـاس، سـواد رسـانه ای، نظامی تفسـیری و ترجیحی، است که مواجهـه فـرد را بـا پیـام هـای رسـانه ای (چـه در دسترس و چه جستجوگرانه) شکل مي دهد و موجب مي شود مخاطبان، در استفاده از پیامهـا و انتخاب آنها مسئولیت بیشتری احساس کنند. 🆔 @cyberesfahan 🆔 @HooshyariResanehe
هدایت شده از کانال روشنگری‌🇵🇸
🛑 *تقصیر شماست.......* در زمان دانش آموزی معلمی داشتیم به نام آقای سیدعلی موسوی كه در تحصیل كرده و تازه به وطن بازگشته بود و از همین روی گاه و بیگاه خاطرات و تجربه هایی از سالهای زندگی در ایالت اوهایو نقل می كرد و این گفته ها به اقتضای دوره نوجوانی به دقت در ذهن ما ثبت و ضبط می شد. ایشان می گفت: “یك روز در دانشگاه اعلام شد كه در ترم آینده مشاور اقتصادی رییس جمهوری سابق آمریكا -گمان می كنم *ریچارد نیكسون* - قرار است درسی را در این دانشگاه ارائه كند و حضور آن شخصیت نامدار و مشهور چنان اهمیتی داشت كه همه دانشجویان برای شركت در كلاس او صف بستند و ثبت نام كردند و اولین بار بود كه من دیدم برای چیزی صف تشكیل شده است. به دلیل كثرت دانشجویان كلاس ها در آمفی تئاتر برگزار می شد و استاد كه هر هفته با هواپیما از واشنگتن می آمد دیگر فرصت آشنایی با یكایك دانشجویان را نداشت اما گاهی به طور اتفاقی و بر حسب مورد نام و مشخصات برخی را می پرسید. در یكی از همان جلسات نخست به من خیره شد و چون از رنگ و روی من پیدا بود كه شرقی هستم از نام و زادگاهم پرسید و بعد برای این كه معلومات خود را به رخ دانشجویان بكشد قدری در باره شیعیان سخن گفت و البته در آن روزگار كه كمتر كسی با اسلام علوی آشنا بود همین اندازه هم اهمیت داشت، ولی در سخن خود قدری از علیه السلام با لحن نامهربانانه و نادرستی یاد كرد. این موضوع بر من گران آمد و برای آگاه كردن او ترجمه انگلیسی را تهیه كردم و هفته های بعد به منشی دفتر اساتید سپردم تا هدیه مرا او برساند. در جلسات بعد دیگر فرصت گفت و گویی پیش نیامد و من هم تصور می كردم كه یا كتاب به دست او نرسیده و یا از كار من ناراحت شده و به همین دلیل تقریبا موضوع را فراموش كردم. روزی از روزهای آخر ترم در كافه دانشگاه مشغول گفتگو با دوستانم بودم كه نام من برای مراجعه به دفتر اساتید و ملاقات با همان شخصیت مهم و مشهور از بلندگو اعلام شد، با دلهره و نگرانی به دفتر اساتید رفتم و هنگامی كه وارد اتاقش شدم با دیدن ناراحتی و چهره درهم رفته اش بیشتر ترسیدم. با دیدن من روزنامه ای كه در دست داشت به طرف من گرفت و گفت می بینی؟ نگاه كن! وقتی به تیتر درشت روزنامه نگاه كردم خبر و تصویر دردناك خودسوزی یك جوان را در وسط خیابان دیدم. او در حالی كه با عصبانیت قدم می زد گفت: می دانی علت درماندگی و بیچارگی این جوانان آمریكایی چیست؟ بعد به جریانات اجتماعی رایج و فعال آن روزها مانند هیپی گری و موسیقی های اعتراضی و آسیب های اخلاقی اشاره كرد و سپس ادامه داد: همه اینها به خاطر تقصیر و كوتاهی شماست! من با اضطراب سخن او را می شنیدم و با خود می گفتم: خدایا، چه چیزی در این كتاب دیده و خوانده كه چنین برافروخته و آشفته است؟ او سپس از نهج البلاغه یاد كرد و گفت: از وقتی هدیه تو به دستم رسیده در حال مطالعه آن هستم و مخصوصا فرمان علی بن ابیطالب به مالك اشتر را كپی گرفته ام و هر روز می خوانم و عبارات آن را هنگام نوشیدن قهوه صبحانه مرور می كنم تا جایی كه همسرم كنجكاو شده و می پرسد این چه چیزی است كه این قدر تو را به خود مشغول كرده است؟ بعد هم شگفتی و اعجاب خود را بیان كرد و گفت: من معتقدم اگر امروز همه نخبگان سیاسی و حقوقدانان و مدیران جمع شوند تا نظام نامه ای برای اداره حكومت بنویسند، نمی توانند چنین منشوری را تدوین كنند كه قرنها پیش نگاشته شده است! دوباره به روزنامه روی میز اشاره كرد و گفت: می دانی درد امثال این جوان كه زندگی شان به نابودی می رسد چیست؟ آنها نهج البلاغه را نمی شناسند! آری، *تقصیر شماست كه علی را برای خود نگهداشته اید و پیام علی را به این جوانان نرسانده اید!* دلیل آشوب و پریشانی در خیابانهای آمریكا، محرومیت این مردم از پیام جهان ساز و انسان پرور نهج البلاغه است.” این داستان را در سن دوازده سالگی از معلم خود شنیدم، اما سالها بعد از آن وقتی كه برای جشنواره “باران غدیر” در تهران میزبان مرحوم پروفسور دهرمندرنات نویسنده و شاعر برجسته هندی بودیم چیزی گفت كه حاضران در جلسه را به گریه آورد و مرا به آن خاطره دوران نوجوانی برد. پیرمرد هندو در حالی كه بغض كرده بود و قطرات اشك در چشمانش حلقه زده بود از مظلومیت علی بن ابی طالب یاد كرد و با اشاره به مشكلات گوناگون اجتماعی در كشورهای مختلف جهان گفت: “شما در معرفی امام علی و نهج البلاغه موفق نبوده اید! *باید پیام های امام علی را چون سیم كشی برق و لوله كشی آب به دسترس یكایك انسانها در كشورها و جوامع مختلف رساند !* 👉 @roshangarii 🚩