eitaa logo
مهندسی ذهن استاد نیلچی زاده
10.1هزار دنبال‌کننده
20.5هزار عکس
17.4هزار ویدیو
373 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
از فرازهای واقعه عاشورا که مورد توجه واقع نشده حضور همسران امام حسین علیه السلام در این صحنه عشق و دلدادگی به ابی عبدالله علیه السلام بوده است. در سفر امام از مدینه به مکه و از آنجا به سوی کربلا رُباب مادر سکینه و علی اصغر، لیلی مادر علی اکبر، شهربانو مادر امام سجاد علیه السلام و امّ اسحاق مادر محسن بنابر اختلاف نقل های تاریخی به عنوان همراه امام در سفر کرب و بلا نام برده شده اند. البته نقل تاریخی موثَّق فقط حضور رُباب و امّ اسحاق را در این مسیر قطعی می داند. در این میان حضور بانو امّ اسحاق مورد بی توجهی قرار گرفته است. او از ابتدای حرکت امام از مدینه تا مکه و در ادامه تا کربلا حضور داشت و این در حالی بوده که ایشان به فرزندی به نام محسن باردار بوده اند. او بعد از به شهادت رسیدن امام و یارانش همراه کاروان اسرا عازم شام شد. نویسنده کتاب " معجم البلدان بر این اعتقاد است که «هنگامی که اهل بیت امام حسین علیه السلام را به سوی شام به اسارت میبردند در طرف غربی«حلب» در کنار کوهی به نام«جوشن» یکی از همسران امام علیه السلام فرزند خود را سقط کرد. بعد از سقط شدن محسن، کاروانیان ایشان را در کنار همان کوه دفن نمودند و در طول تاریخ، مقبره محسن فرزند امام حسین علیه السلام در حلب زیارتگاه عاشقان اهلبیت علیهم السلام بوده اما متاسفانه اهل منبر توجه لازم را به این امر نداشته اند. نقل است در این کوه معدن مسی قرار داشت که اهالی آن جا از آن مس سرخ استخراج کرده به اطراف میفرستادند و از این طریق صاحب ثروت فراوانی میشدند. این بانو پس از شهادت فرزندش محسن به سبب سقط جنین، از صاحبان معدن آب و نان طلب کرد؛ اما آنان نه تنها از دادن آب و نان به ایشان امتناع کردند بلکه لب به دشنام نیز گشودند. پس آن بانو با دلی دردمند در حق آنان نفرین کرد. از آن پس، معدن مس از کارآیی افتاد و دیگر سودی عاید صاحبانش نکرد.» 🌺
مَشهَدالسِّقْطْ یا مشهد مُحْسن بن الحُسَین از اماکن زیارتی شیعیان در حلب. این بنا در ۳۰۰ متری مشهدالنقطه قرار دارد و نخستین بار در سال ۳۵۱ق به دستور سیف الدوله حمدانی ساخته شده است. این مرقد به فرزندی از امام حسین(ع) به نام محسن منسوب است که مادرش او را در این مکان سقط کرده است. ولی در منابع تاریخی فرزندی به این نام به امام حسین(ع) نسبت داده نشده است.
صاحب مرقد این بنا به محسن بن حسین(ع) منسوب است. به گفته یاقوت حموی، در هنگام استراحت کاروان اسیران کربلا در این مکان، فرزند یکی از همسران امام حسین(ع) سقط شده[۱] یا فرزند همراه آنان که در حلب از دنیا رفته، در همین مکان دفن کرده‌اند[۲] که محسن‌السقط نام گرفته است. ابن عدیم گفته است کودک سقط‌شده را محسن بن حسین(ع) نامیدند ولی این نام‌گذای منبع تاریخی ندارد[۳] و منابع تاریخی فرزندی با نام محسن به امام حسین(ع) نسبت نداده‌اند. ماجرای کشف قبر این مکان در اصل چوب بستی بود که سیف‌الدوله حمدانی در آنجا می‌نشست و مسابقه اسب‌دوانی تماشا می‌کرد و آن را مشهدالدکّه و مشهدالطرح می‌گفتند.[۴] غزی از تاریخ ابن ابی طی نقل می‌کند: «در سال ۳۵۱ق سیف الدوله در نقطه‌ای از شهر نوری دید، پس از حفاری آن مکان، سنگی را یافتند که بر آن نوشته شده بود: «هذا قبر محسن بن الحسین بن علی علیه‌السلام» او علویان را گرد آورد و از آنان پرسید که آیا امام حسین(ع) فرزندی به نام محسن داشته است؟ برخی از آنان گفتند: ما خبر نداریم. شنیده‌ایم حضرت فاطمه(س) باردار بود و پیامبر(ص) از جنین در شکم او به محسن یاد کرده است. محسن در حمله به خانه علی(ع) سقط شده است. برخی دیگر گفتند هنگامی که اسیران کربلا را از آنجا عبور دادند، یکی از همسران امام حسین (ع) در آنجا سقط جنین کرد.»[۵] سپس سیف الدوله گفت: «خداوند اذن داده است که این مکان آباد شود و من آن را به نام اهل بیت آباد می‌کنم». و دستور داد تا مزار و مرقدی بر روی آن ساختند و به خط کوفی بر آن نوشتند: «عَمَرَ هذا المَشهدَ المُبارکَ ابتِغاءً لِوَجهِ اللهِ و قُربَةً اِلی اللهِ، عَلی اسمِ مولانا المُحسنِ بنِ الحسینِ بن علیٍّ بن ابی طالب رَضی اللهُ عَنهم، الامیرُ الاجل، سیف الدوله ابوالحسن علی بن عبدالله بن حمدان سنة ۳۵۱ه.»[۶]
موقعیت این زیارتگاه که در گذشته در دامنۀ کوه جوشن در غرب حلب قرار داشت[۷] امروزه در خیابان مشهد شهر حلب واقع شده و نزد اهالی این شهر، به شیخ محسن شناخته می‌شود. در نزدیکی این زیارتگاه، مشهدالنقطه و قبور برخی علمای شیعه مانند ابن زهره (۵۸۵ق)، ابن شهرآشوب و احمد بن منیر طرابلسی (۵۴۸ق) قرار دارد.[۸] برخی مورخان، علت نام‌گذاری کوه جوشن را منزل کردن شمر بن ذی الجوشن همراه اسیران و سرهای شهدای کربلا در آنجا ذکر کرده‌اند. به گفتۀ یاقوت در اینجا معدنی بود که از آن مس استخراج می‌شد. معدن‌کاران در اثر برخورد بد با اسیران، مورد نفرین آنان قرار گرفتند و معدن از بین رفت.[۹] تاریخچه بنا این زیارتگاه نخستین بار در سال ۳۵۱ق به دستور سیف الدوله حمدانی ساخته شد.[۱۰] فربخ در سال ۵۱۸ بر حلب مسلط شد و این قبر را نبش کرد و چون چیزی در آن نیافت، آن را آتش زد.[۱۱] در قرن هفتم، برقرق بن رضی آن را تجدید بنا کرد و برای آن متولی، مؤذن و امام جماعت قرار داد.[۱۲] شیخ عباس قمی در سال ۱۳۴۲ق مرقد شیخ محسن را زیارت کرده و از استحکام بنای آن در آن زمان سخن گفته است. به گفته وی در کتاب نفثة المصدور، این بنا بر اثر جنگ در حلب تخریب شده و در هنگام نگارش این کتاب مخروبه بوده است.[۱۳] ساختمان شامل یک صحن مرکزی است که در اطرافش بخش‌های مختلف بنا، از جمله شبستان، رواق‌ها و مقبره محسن بن حسین قرار دارد. روی هر یک از این بخش‌ها گنبدهای نیم کره کوچکی وجود دارد. در ضلع شمالی صحن، کتیبه‌ای حاوی صلوات بر چهارده معصوم از دوره پادشاهان ایوبی به چشم می‌خورد.[۱۴] این مرقد در ۲۴ اوت ۲۰۱۲ در اقدامی تروریستی منفجر شد.[۱۵] پانویس ↑ یاقوت حموی، معجم البلدان، ۱۹۹۵م، ج۲، ص۱۸۶. ↑ یاقوت حموی، معجم البلدان، ۱۹۹۵م، ج۲، ص۲۸۴. ↑ ابن عدیم، بغیة الطلب، دار الفکر، ج۴، ص۴۱۱. ↑ حلبی غزّی، نهرالذهب، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۲۱۰. ↑ حلبی غزّی، نهرالذهب، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۲۱۰. ↑ حلبی غزّی، نهرالذهب، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۲۱۰. ↑ یاقوت حموی، معجم البلدان، ۱۹۹۵م، ج۲، ص۱۸۶. ↑ حسینی جلالی، مزارات اهل البیت و تاریخها، ۱۴۱۵ق، ص۲۳۴-۲۳۵. ↑ یاقوت حموی، معجم البلدان، ۱۹۹۵م، ج۲، ص۱۸۶. ↑ حلبی غزّی، نهرالذهب، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۲۱۰. ↑ ابن عدیم، بغیة الطلب، دار الفکر، ج۴، ص۴۱۲. ↑ حلبی غزّی، نهرالذهب، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۲۱۰. ↑ قمی، نفس المهموم، ۱۴۲۱ق، ص۶۱۲. ↑ خامه‌یار، تخریب زیارت‌گاه‌های اسلامی، ۱۳۹۱ش، ص۶۲. ↑ خامه‌یار، تخریب زیارت‌گاه‌های اسلامی، ۱۳۹۱ش، ص۶۳.
این شاید مهمترین مطلبی باشه که طی چندین سال فعالیتم تهیه کردم. چون خیلی ناجوانمردانه دروغ به سیدالشهدا بستن. شاید در ایتا این شبهه پخش نشده باشه ولی در اینستاگرام بالای چند میلیون بازدیدش رو فقط خود من دیدم. شماهم بخونید حداقل محتوا دستتون بیاد دوستانی که میگن تو اینستاگرام فعالیت نکنید، الان این شبهه که چندمیلیون بازدید خورده رو ما جواب دادیم و تا الان نیم‌میلیون بازدید خورده. این خودش جنگه. فعالان مجازی مثل ما باید اونجا باشن و بجنگن، مردم عادی بله بهتره اونجا نباشن 👇 @hosein_darabi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 لوح | علمدار حق ◾️ رهبر انقلاب: امام حسین باید تا ابد به عنوان پرچم حق باقی بماند؛ پرچم حق نمیتواند در صف باطل قرار گیرد و رنگ باطل بپذیرد. این بود که سید الشهدا فرمود: «هیهات منّا الذّلّة». افتخار متعلّق به آن انسان، ملت و جماعتی است که پای حرفشان بایستند و نگذارند پرچمی را که آنها بلند کرده‌اند، توفانها از بین ببرد و بخواباند. امام حسین این پرچم را محکم نگه داشت و تا پای شهادتِ عزیزان و اسارتِ حرم شریفش ایستاد. ▪️رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی(ع) لوح «علمدار حق» را منتشر میکند. 💻 صفحه ویژه حسینیه امام خمینی👇 https://farsi.khamenei.ir/package?id=18121
🔴 پای هر منبر نشستن خطاست‼️ 🔻نمیدانم چرا برخی اصرار دارند عاشورا را در گودال قتلگاه با مرزی محدود و در زمانی معین خلاصه کنند و نمی خواهند بپذیرند وسعت مرز کربلا به پهنای نبرد حق و باطل است و بایست از تابلوی عاشورا برای هر روز خود درس ها و عبرت ها بگیریم. آری چقدر برخی عالم نماها بایست جاهل باشند آنان که در دفتر تاریخ فقط یک یزید و شمر میبنند! 🔹آیا می دانیم سر سروقامت حسین (ع ) با سلاح رستم فرخزاد ایرانی و هراکلیوس یونانی بالای نیزه نرفت بلکه در کربلا روح اسلام قربانی جسم اسلام شد که از زوایای مختلف میتوان به چرایی این حادثه نگریست؛ 🔹از یک منظر اساسی بایست پرسید: چگونه منبری که می بایست منزلگاه سیدان شباب اهل الجنه باشد توسط معاویه و یزید بوزینه باز غصب شد و خواص مدعی سکوت کردند و عوام تمکین!! براستی چرا آب از آب تکان نخورد؟ 🔹آیا اگر یزید بلافاصله پس از رحلت پیامبر(ص) ادعای فتنه گری و خلافت اسلامی میکرد مردم می پذیرفتند؟ مسلما خیر؛ پس چرا اینگونه شد؟ چون یزید در حقیقت بر صدر منبری نشست که برخی شیوخ قبلاً در پله اول و دوم و سوم به صورت گام به گام اسباب فتنه را فراهم کرده بودند.. شیوخی و شریح هایی که در پوستین نفاق تکاثری، نفاق تفاخری و نفاق تجاهلی با تغییر ریل در جاده ی حاکمیت به ظاهر زیبا سخن می راندند ولی در بزنگاه به ناروا شهادت می دادند! 🔹کربلا میخواهد به عاشورائیان درس بدهد که اگر افق دید را وسیع نکنیم خزه فتنه بر دیوار بی بصیرتی رشد خواهد کرد. علت انحراف عوام، انحراف میلیمتری خواصی بود که بنای فتنه عاشورا را در سقیفه و در برخی منابر بنا نموده و در هر دوره در پوشش لفاظی های زیبا بخشی از ارزش ها را قربانی مطامع سیاسی خود کردند. 🔹غاصبان حق ولایت میدانستند که بافت فرهنگی هر جامعه ای در مقابل تزریق دفعی انحراف فرهنگی واکنش نشان خواهد داد و خوبتر میدانستند که بذر فتنه را چگونه و در چه زمانی باید کاشت کنند تا چند سال بعد شجره ملعونه اموی در سکوت خواص و غفلت عوام، بتواند در روزواقعه میوه تلخ فتنه را بدون دادن قطره ای آب در گرمای سوزان نینوا برداشت کند!! 🔹البته در هر زمان عده ای دلال! که فقط رقص موسمی خوشه های فتنه را دیده و از آفت ریشه بی خبرند ممکن است خریدار هر خرمنی و هر منبری باشند و پای هر سفره ای نشسته و برای هر نطق و پستی لایک بفرستند. همانطور که عده ای غافل از فتنه آن شیخ اکبر و خلیفه دوم فقط بر ساده زیستی او رشک بردند ولی نمی دانستند خشت اول که گذاشت آن شیخ کج تا کربلاها می رود دیوارها کج!! 🔹در بدرها و احدها شاید جسم اسلام آسیب ببیند ولی در کربلاها روح اسلام آنگاه قربانی فرم اسلام میشود که عالم نمایان با فتنه های مذهبی روی کار بیایند. در احدها بس لباس رزم پوشند ولی در کربلاها شاید راه بلدان و خانواده شهدای احد هم بیراهه روند! " راه بلدان اگر راه گم کنند وای بر راه نابلدان" 🖌 ♠️ عمار۱۱۰ =دلنوشته های یک ناطلبه ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••
👆 یزیدیان در آلبانی خیمه زده اند‼️ 🔹شبهات علیه محرم و نهضت حسینی دستپخت کیست؟ مزدوران سایبری منافقین (فرقه رجوی) در شهر تیرانا / آلبانی 🔻 نطفه این جلادان در کربلای ۶۱ منعقدشد؛ اگر منافقان ۶۱ با نیزه و سم اسب جسم حسین(ع) را هدف گرفتند، اکنون نومنافقان (سازمان مجاهدان خلق) با دستان آلوده به خون ۱۶ هزار هموطن، ماموریت یافته اند تا نیزه شبهات شان را تیز کنند تا این بار راه، هدف و شعائر حسینی را در قربانگاه فضای مجازی قربانی کنند... 🔹 ؛ نویزیدیان منافق نمیدانند پاسخ فرزندان تاسوعا و عاشورا همچنان همان رجز سقا و یل کربلا است: « وَاللّه ِ إن قَطَعتُمُ يَميني إنّي اُحامي أبَداً عَن ديني » ✅ دوستان عزیزم با باور و بازنشر نکردن شبهات یاور و بازوی رسانه ای اردوگاه دشمن نشویم.... سرباز حسین (ع) باید شمرهای زمانه اش را بشناسد!! 🖌 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ 🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای روضه‌های ساده پیرزنی که حضرت زهرا سلام الله علیها مهمانش بودند. عمل که خالصانه باشد، نتیجه‌اش شگفت‌انگیز است. 🎙استاد عالی
صدای کربلا ۹.mp3
11.48M
🎙 ۹ 🏴 💢داستان کربلا، و اساساً کربلاهای همه‌ی أنبیاء و امامان، ثابت کرد، که بشر به بلوغ امام‌داری نرسیده است! ⭕️ و تمام علّت غیبتِ آخرین امام، همین بوده است!⭕️ - آیا نقشِ شخص شما در این اتفاق، تاکنون برای شما موضوعیت داشته است؟ - آیا به فکر جبران این مصیبت اعظم، و رسیدن به بلوغ امام‌داری افتاده‌اید؟ 💥همه به امام‌داری نمی‌رسند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 اعمال روز عاشورا: ۱- خواندن زیارت عاشورا ۲-سعى کنند در نفرین و لعن بر قاتلان آن حضرت و یکدیگر را تعزیت گویند در مصیبت آن جناب و بگویند: اَعْظَمَ اللّهُ اُجُورَنا وَاُجورَکمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَینِ عَلَیهِ السَّلامُ بزرگ گرداند خدا پاداش ما و شما را در سوگواریمان براى حسین علیه السلام وَجَعَلَنا وَاِیاکمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ الِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمُ السَّلامُ و قرار دهد خداوند ما و شما را از خون خواهانش به همراه ولیش امام مهدى از خاندان محمد علیهم السلام ۳-شایسته است در این روز مقتل بخوانند و یکدیگر را بگریانند ۴-خواندن هزار مرتبه توحید در این روز فضیلت دارد و روایت شده که خداوند رحمان نظر رحمت بسوى او کند . ۵-خواندن دعای عشرات ۶- اگر کسى در این روز نزد قبر امام حسین علیه السلام باشد و مردم را آب دهد مثل کسى باشد که لشکر آن حضرت را آب داده باشد و با آن جناب در کربلا حاضر شده باشد . ۷-شایسته است که شیعیان در این روز امساک کنند از خوردن و آشامیدن بى آنکه قصد روزه کنند و در آخر روز بعد از عصر افطار کنند به غذایى که اهل مصیبت مى خورند مثل خرما و نان و امثال آنها نه مثل غذاهاى لذیذه و آنکه جامه هاى پاکیزه بپوشند و بندها را بگشایند و آستین ها را بالا کنند به هیئت صاحبان مصیبت و علاّمه مجلسى در زادالمعاد فرموده و بهتر آنست که روز نهم و دهم را روزه ندارند زیرا که بنى امیه این دو روز را براى بَرکت و شماتت بر قتل آن حضرت روزه مى داشتند و احادیث جعلی بسیار در فضیلت این دو روز و روزه آنها بر حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله وارد کرده اند و از اهل بیت عَلیهمُ السلام در مذمّت روزه این دو روز خصوصا روز عاشورا وارد شده است و ایضا بنى امیه علیهم اللَّعْنَةُ از براى برکت آذوقه سال را در روز عاشورا در خانه ذخیره مى کرده اند . ۸-در آن روز آذوقه در خانه ذخیره نکند و نخندد و مشغول لهو و لعب نگردد . ۹-هزار مرتبه بر قاتلان آن حضرت لعنت کند و بگوید اَلّلهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَینِ علیه السلام ۱۰-شایسته است که شیعیان در این روز خود را مشغول کار های دنیا نکنند و مشغول گریه و نوحه و مصیبت باشند و در آخر روز عاشورا سزاوار است یادآوری از حال حرم امام حسین علیه السلام و دختران و اطفال آن حضرت که در این وقت در کربلا اسیر دشمنان و مشغول به حزن و گریه بودند و مصیبت هایی که بر آن ها گذشت که در خاطر هیچ آفریده ای خطور نکند و قلم را تاب نوشتن نباشد منبع؛ مفاتیح الجنان
بسم الله الرحمن الرحیم 🤔❓کار کردن و خرید و فروش در روزهای تاسوعا و عاشورا چه حکمی دارد؟ 🌺✍️اگر چه حرام نیست، لکن شایسته است به عزاداری اشتغال داشته باشید و خود را از این ثواب بزرگ محروم نسازید. 👌تبصره: اگر باز ماندن مغازه‌ها جسارت به ساحت مقدّس اهل بیت (علیهم السلام) محسوب شود باید از آن اجتناب کنند. 🤔❓آيا جماعت مهم‏تر است يا ادامه عزادارى امام‏حسين عليه السلام؟ 🌼✍️نماز جماعت مقدم است؛ همان طورى كه امام حسين عليه السلام در روز عاشورا هنگام ظهر نماز را اقامه كردند. 🤔❓ در روز تاسوعا و عاشورا چه حکمی دارد؟ 🌸✍️روزه گرفتن در روز تاسوعا مستحب است و روزه گرفتن درعاشورا مکروه است (آقای وحید: روزه روز عاشورا بنابر احتیاط واجب جایز نیست). 🤔❓آیا می‌توان را در مراسم عزاي امام حسين استفاده کرد؟ 🌺✍️ اشکالی ندارد و در کل گوشت عقیقه باید صرف صدقه يا احسان به مؤمنين شود. 📚توضيح ‏المسائل، مراجع م 1747؛ خامنه‌ای، احکام عزاداری، مکارم، جامع المسائل؛ سیستانی، سایت احکام عزاداری؛ صافی، سایت احكام عزاداري؛بهجت، استفتاءات، ج‌4، س 6518 و 6391؛ فاضل، جامع ‏المسائل، ج 1 س 2176 و 2177؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 599