فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حاج قاسم سلیمانی: «عالِم به زمان، فریب نمیخورد»
♦️ اعلام انزجار ۱۲۰۰ پزشک از رفتار غیرانسانی یک پزشک قاتل
🔹 ۱۲۰۰ پزشک با ارسال نامهای به رئیس سازمان نظام پزشکی کل کشور، انزجار خود را از رفتار غیرانسانی حمید و فرزانه قرهحسنلو اعلام کردند.
🔹 در بخشی از این نامه آمده: خبر به شهادت رسیدن سیدروح الله عجمیان، جوان ۲۷ ساله، به شکلی فجیع با استفاده از ضربات متعدد چاقو، قمه، پنجه بوکس و ضربه با سنگ همه را در بهت و حیرت فروبرد.
🔹 حضور دو نفر در این شکنجه و قتل صبر، به نامهای حمید و فرزانه قرهحسنلو که پزشک و کارشناس آزمایشگاه هستند بر حیرت و درد و انزجار جامعه پزشکی افزود.
🔹 اشتغال متهم مزبور به حرفه پزشکی و منافات رفتار غیرانسانی او با سوگند پزشکی، ما جمعی از اعضای جامعه علوم پزشکی را بر آن داشت تا از ریاست نظام پزشکی بخواهیم از حمید و فرزانه قرهحسنلو اعلام برائت کند.
🚨 به لشکر سایبری قدس بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/542441666C7e7c280a3b
هدایت شده از کانال حسین دارابی
دم کشتیگیران آزاد ایرانی گرم
تو خاک آمریکا و با ناداوری با اختلاف نزدیک 6_4 نایب قهرمان شدن
وحوش وطنفروش برانداز هم تا تونستن اونجا اذیتشون کردن شعار دادن، ولی بههر حال تیم با اقتدار و غیرتمندانه نایب قهرمان شد
همینکه جردن باروز که تابحال به ایران نباخته بود تو 14 مسابقه قبلیش توسط سوادکوهی مغلوب شد، خودش یه قهرمانیه. دمشون گرم..... اگر تونستید موقع بازگشت کشتیگیران برید فرودگاه امام
#حسین_دارابی 👈 عضوشوید
@hosein_darabi
.
♻️ جنس #اعدام_نکنید در طول تاریخ
🔰 حمید رسایی: فکر میکنید اگر در زمان کشتار دوستداران اهل بیت(ع) شبکههای خبری معاند امروز مثل اینترنشنال، صدای آمریکا، بیبیسی و مزدورهایی مثل مصی علینژاد و علی کریمی بودند، در برابر اجرای احکام نسبت به قاتلین آن روز چه تیترهایی میزدند!
😎 حکم اعدام یک کارگر حافظ قرآن
🔹 عبدالرحمن مرادی، معروف به ابنملجم، کارگر زحمتکش و حافظ قرآن که اخیرا نیز در آستانه ازدواج قرار داشت و در دوران نامزدی به سر میبرد، به بهانه تلاش برای ترور امام جماعت مسجد کوفه، دستگیر و در آستانه اعدام قرار گرفته است.
🔹 خانواده عروس اختلافاتی با امام جماعت داشتهاند. نامزد وی قطام نیز بخاطر حال روحی نامساعد و از ترس نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی گریخته است... #اعدام_نکنید
😎 نگرانیها از احتمال اعدام قهرمان بینالمللی تیراندازی
🔹 حرمله بن کاهل یکی از مخالفان حکومت علیبن ابیطالب که اتفاقا از جوانان پرشور قبیله قهرمان پرور بنی اسد نیز هست به اتهام تیراندازی به سمت اهداف متحرک، با حکم اعدام روبرو شده است!
🔹 علی بن حسین ملقب به سجاد نیز در اقدامی بیسابقه از این اعدام حمایت کرده است. کارشناسان هشدار دادهاند این اقدامات وی منجر به خشونت بیشتر خواهد شد! هنوز رییس دولت، مختار ثقفی به این انتقادات پاسخی نداده و معترضان از شنیده نشدن صدایشان خشمگین هستند! #اعدام_نکنید
😎 شاعر و ترانهسرای مخالف حکومت اعدام شد
🔹 سنان بن انس، شاعر و ترانهسرای ضدحکومت که به بهانه مخالفت با حکومت و حضور در مهمانی شبانه دستگیر شده بود به اعدام محکوم شده است!
🔹 وضعیت سلامتی این شخص که از بیماری های متعددی نیز رنج میبرد و یک چشمش نابیناست از سوی نهادهای بینالمللی نگران کننده اعلام شده است.
🔹 سنان در ارتباطی که از زندان با اطرافیان خود برقرار کرده گفته که چند هفته است به او داروی چشم ندادهاند و او را از شربت دارویی واجد درصد کمی الکل نیز منع کردهاند. #اعدام_نکنید
😎 بهت مجامع جهانی، اعدام یک نخبه علمی، خواننده محبوب و ورزشکار
🔹 نضر بن حارث که پسرخاله رهبر حکومت محمدبن عبدالله بود، پس از دستگیری و درحالی که دستانش بسته بود، به جرم خوانندگی و شعرهای انتقادی در حالی که بیمار بود و دستانش بسته بود، به سرعت اعدام شد!
🔹 نضر از معدود شاعران و خوانندگانی بود که تا مدارج بالای علمی پیش رفته بود. او هم خواندن و نوشتن میدانست و هم با متون علمی خارج از کشور (ایران و روم) آشنایی کامل داشت!
🔹 شاهدان عینی میگویند عجله در اعدام نضر به حدی بود که حتی اجازه ندادند او وارد شهر شود و در همان بیابان صفراء، پس از عملیات بدر اعدام شد. نهادهای بیطرف بینالمللی از افزایش خشونت به خاطر اعدام منتقدین، ابراز نگرانی کردهاند! #اعدام_نکنید
و این داستان #اعدام_نکنید ادامه دارد.
🔺کانال حمید رسایی در ایتا را دنبال کنید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
هدایت شده از الحقنی بالصالحین«یرتجی»
🔴حضور حجت الاسلام سید محمد حسین راجی
مدیر موسسه پژوهشی سعدا
در بین خواهران بست نشین حرم مطهر رضوی
#اخبار_تحصن
#نشر_حداکثری
#هسته_ملی_مطالبه_عفاف_و_حجاب
🌐 بـزرگترین کانال مطالبـهی حجاب
💠کانال یازهــرا | رسانهی حجـاب
https://eitaa.com/joinchat/1303511048C5d8930b351
هدایت شده از الحقنی بالصالحین«یرتجی»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️بابک زنجانی رو هنوز اعدام نکردن ولی محسن شکاری رو 18 روزه اعدام کردن . چرا؟
مهندسی ذهن استاد نیلچی زاده
بنازمبنازم.حلالت باشه... خضریان نماینده مجلس خطاب به دانشجویی که بدون حجاب پشت تریبون حاضر شد: اگر
پیام وارده
9123700864
شماره خضریان هست برای تشکر دوستان می توانند پیام بفرستند و یا تماس بگیرند
سلام آقای خضریان خدا دلتون را شاد کنه بابت اقدام انقلابی علیه بی حجابی ان شاالله الگو برای دیگران باشید
بنده از شما راهنمایی می خواهم ومی خواهم صدای ما را به گوش مجلسی ها برسانید
از مجلس انقلابی تشکر کنید وازشون بخواهید این فضای فاجعه بار اینستا گرام وفیلتر شکن ها را جمع کنند
اگر آقایان نگران رای اسفند ماه هستند خدمتشون بفرمایید مگه اینا به شما رای دادند ما رای دادیم ودوباره هم اگر کار خوب ببینیم رای می دهیم
بخدا این همه کشت وکشتار بی بندوباری وبی عفتی از این شبکه های معاند شروع شد اگر شماها کاری نکنید چه کسی باید اقدام کند اجرتون باحضرت زهرا ان شاالله
اینم بنده فرستادم لطفا شماهم یاعلی بگید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 وقت بذارید انصافا این ۳ دقیقه رو ببینید. خیلی حقائق براتون روشن میشه ...
ترو خدا انصاف داشته باشید تا انصاف خدا شامل حالتون بشه
🔹 استاد ماندگاری: ناراحتی دشمن از پیشرفتهای خیره کننده این دولت در یک سال اول است.
هدایت شده از حیات طیبه
#پیام_مخاطب
سلام دخترم پنج سالشه وقتی بیست وسی فیلم اعترافات تیم تروریستی بمب گذار شیراز رو نشون میداد گفتم خدالعنتشون کنه یه زن هم باهاشون بوده گفت مامان این که با حجابه...
آخه این چه کاریه میکنند چرا چادر سر این جونورا میندازن چرا متهمی که بی چادره تو دادگاه با چادر میارنش
بخدا اینکارا رو ذهن بچه ها اثر بدی میذاره
هدایت شده از حیات طیبه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقط متهمان زن در دادگاه چادری نمیشوند، جنایتکاران مرد هم به صورت حزبالهی در میآیند. این دیگر نامش جهالت نیست، هر کس پشت این تصمیمها و طراحیهاست در حال خیانت است.آثار سوء فرهنگی این سیاست، فوری و ملموس نیست اما پایدار و ویرانگر است.
🗣سید یاسر جبرائیلی
🇮🇷@hayatetayebe1
هدایت شده از حیات طیبه
🔸 بازگشت حجاب به مدارس دخترانه سوئد
🔹️دادگاه عالی سوئد، قانون مصوب سال ۲۰۱۹ مبنی بر ممنوعیت استفاده از روسری در مدارس دخترانه این کشور را لغو کرد./yjc
🇮🇷@hayatetayebe1
هدایت شده از حیات طیبه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 صحبت های تکان دهنده استاد رحیمپور ازغدی که شنیدنش برای هر انقلابی از نان شب هم واجب تر است !
✅ اگر یک بسیجی انقلابی ، مبنا نداشته باشد و اهل علم نباشد :
👈 احتمال لغزش او هست
👈 متعصب بی منطق خواهد شد
👈 توان استدلال ندارد
👈 در آینده حتی ممکن است مخالف نظام و رهبری هم شود !!!
⬅️ از این نمونه ها کم نداشتیم، یادمان نرود برخی افراد تندرو جریان #اصلاحات ، در دهه شصت عضو #سپاه_پاسداران بودند اما چون مبنای قوی ای نداشتند حال و روزشان به اینجا کشیده شد که حتی از اشغال کردن لانه جاسوسی هم پشیمان هستند !
🇮🇷@hayatetayebe1
👩🎓 سه الگو در مواجهه با کشف حجاب دانشجویی
1⃣ الگوی دکتر زاکانی: برجک زنی!
• در این الگو دختر دانشجو بخاطر کشف حجاب از حرف زدن منع نمیشود و تریبون می گیرد اما جایش در مضمون حرف، گیر می افتد. در پاسخ با تیکه و طعنه جبران می شود که: ولش کنید شاید بخواهد نماینده داعش باشد! فقط بدانند اگر گیر داعش می افتادند چه بلایی سرشان می آمد!
• این الگو را:
- حزب اللهی های سیاسی تر بیشتر پذیرفتند. با بی حجابی او کنار آمده بودند اما تعرضش به رهبر انقلاب را هو کردند!
- مذهبی ترها تریبون دهی به بی حجاب را رسمیت شماری و مشروعیت بخشی به کشف حجاب خواندند!
- برخی هم بخاطر شرایط شریف ترجیح اش دادند!
• این الگو، تهاجمی و بیش از حفاظت از ارزشهای خود به فکر زدن ارزشهای طرف است؛ نتیجه اش روکم کنی است نه اقناع یا جذب و...!
لذا در شرایطی که دوماه گذشته در شریف شکل گرفته بود، این الگو نزد برخی یک پاسخ تلقی شد.
2⃣ الگوی برادر خضریان: منع گفتگو!
• در این الگو با ادب و متانت شرط گفتگو را احترام به قانون و اسلام می خواند و از اول پرسش دانشجو بی حجاب را منوط به حجاب سر کردن می کند!
• این الگو را:
- مذهبی ترها ترجیح دادند چون کشف حجاب را به رسمیت نشناخت؛ حتی اگر این دانشجو و مثل او سالن را ترک می کردند و دیگر هم در چنین جلساتی شرکت نکنند!
• این الگو بر حفاظت از ارزشهای خود بیش از درگیری مستقیم با طرف مصرّ است. می خواهد سر خطوط قرمز بایستد؛ مهر تایید بر کشف حجاب نخورد و کوتاه آمدن از حجاب برداشت نشود. اگر بتواند در گام بعد بی حجاب را به سالن هم راه نمی دهد.
• نتیجه اش جدا کردن صف از بی حجابها با فشار غیر مستقیم برآنهاست. البته بسته به تعداد طرفدار، یا به غلبه ظاهری می رسد و یا بخاطر رعایت نشدن ارزش حجاب توسط اکثر حضار، دیگر خود در آن محیط ها حاضر نمی شود؛ مثل حاضر نشدن در جشنواره های رسمی هنری یا برخی مراکز خرید و...
• شرایط افول اغتشاشات خیابانی به همراه باقی ماندن کشف حجاب ها و عادی شدنش، این الگو را نزد برخی موجّه می کند.
3⃣ الگوی سوم: گفتگوی مشروط! (نمونه ندارم!)
• در این الگو مقام مسئول پاسخ خود را مشروط می کند به اینکه: من پاسخ سؤال شما را می دهم یا اگر اشکالتان وارد بود می پذیرم به شرطی که شما هم سؤال و اشکال بنده را جواب دهید!
اگر دانشجو حاضر نشد و رفت ؛ چیزی از جنس الگوی۲ قابل صورت بندی است. اگر پذیرفت، پس از پاسخ به سؤالش یا قبول اشکالش، از کشف حجاب او سؤال و به آن اشکال می شود!
• الگوی۳ گرچه ژست الگوی۲ را ندارد لکن کشف حجاب را جای ندید گرفتن، پاسخگو می کند. به نوعی بین رسمیت نشمردن کشف حجاب و پاسخگو کردنش جمع می کند.
- بعضی همین قدر را عقب نشینی از قانون و انفعال می دانند و الگوی۲ را ترجیح می دهند.
- پاسخ طرفداران این الگو یک کلام است: در همه جاهایی که امر به معروف واجب است، قانونی (آن هم قانون خدا) نقض شده است! در همه باید راه اثر بخشی را باز کرد.
• مغزای اصلی این الگو بر ولایت طرفینی همه افراد جامعه و بالتبع امر و نهی های متقابل است(۷۱/توبه) است؛ وقتی او حق دارد به مسئول اشکال کند، مسئول هم حق دارد به کشف حجاب او اشکال کند. منطقاً "به تو چه؟" از دو طرف رخت بر می بندد و عادتاً راه برای تاثیر و تأثر باز می شود.
• هسته سخت کشف حجاب در ماه های اخیر، آنرا یک سلیقه و سبک زندگی شخصیِ غیر قابل گفتگو گرفت و دست به کشف حجاب زد. امیدش این بوده بتواند زنان زیادی را با خود همراه کند تا برخورد را پرهزینه و سخت کند.
الگوی ۱و۲ بیشتر روی فاصله ها می ایستد. تحقیر او یا رعایت ویترین رسمی (ولو به یک شال عقب افتاده) برایش مهمتر از تاثیر و تأثر طرفینی است.
*⃣ هریک از سه الگو به "لحاظ ذاتی" و به "لحاظ موقعیت و شرایط" قابل ارزش گذاری است.
هریک مبتنی بر درکی از ارزشها و روش تحقق آن و هم مبتنی بر محاسبه ای از وضعیت حجاب و کشف حجاب در جامعه است.
با همین دو می توان سه الگو را ارزش گذاری یا در موقعیت های متفاوت تجویز یا منع اش کرد.
#حجاب
#ولایت_طرفینی
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۹/۲۲
🇮🇷
⭕️ نتوانستن یا نخواستن؟
▪️ شهرداری تهران میلیاردها تومان برای تبلیغات جام جهانی فوتبال هزینه کرده است. آیا"نمی تواند" نصف این مبلغ برای تبلیغ و ترویج حجاب و پوشش شرعی و بیان زیانهای بی حجابی هزینه کند؟ چرا در دوران مدیریت جدید شهرداری تهران تبلیغ حجاب و عفاف و تبیین زیانهای بی حجابی و بی عفتی در فهرست اولویتهای تبلیغات محیطی و سازمان زیبا سازی نبوده است؟
▪️ سالهای سال در مترو تهران ،مردان حق ورود به واگنهای مخصوص بانوان را نداشتند اما مدتی است که این حریم شکسته شده و بانوان عفیف و با حیا شاهد حضور مردان در واگنهای خاص زنان هستند و عملا مترو دیگر برای زنان و دختران مومن امنیت ندارد!
آیا شهرداری تهران" نمی تواند" وضعیت را به شکل سابق بازگرداند و حریم واگنهای مخصوص بانوان را حفظ کند؟
آیا فضای بشدت مسموم و غیر شرعی حاکم بر محیط مترو برای مدیران شهرداری و خانواده های آنان قابل تحمل است؟ آیا شهرداری "نمی تواند" برای دفاع از احکام شریعت و پاسداری از حریم زنان متدینی که این ایام در مترو تهران هدف توهین ،مزاحمت و ضرب و جرح اوباش قرار می گیرند چاره اندیشی کند؟
▪️ این روزها مجموعه "باغ کتاب" ( متعلق به شهرداری تهران)که قرار بود مکان فرهنگی نمونه پایتخت باشد به الگوی بی حیایی و مروج بی حجابی تبدیل شده و خانواده های متدین و جوانان مومن جایی در این مجموعه ندارند چون هر انسان دینداری به محض ورود به این مجموعه متوجه می شود که به جای باغ کتاب به باغ ...وارد شده است!
آیا شهرداری تهران "نمی تواند" وضعیت نابسامان، خلاف شرع و مغایر با اخلاق حاکم بر باغ کتاب را ساماندهی و مدیریت کند؟
▪️سالهاست که عده ای به بهانه ورزش صبحگاهی در بوستانهای شهر تهران بساط آهنگهای خاص مجالس حرام و حرکات موزون مختلط به راه انداخته و عملا احکام شرعی و خطوط قرمز اخلاقی را زیرپا گذاشته و همیشه هم از حمایت و همراهی شهرداری تهران برخودار بوده اند. آیا مدیریت جدید شهرداری تهران "نمی تواند" برای ساماندهی ورزش صبحگاهی پارکها و قرار دادن آن در چهارچوب اخلاقی و شرعی برنامه ریزی و اقدام کند؟
❇️ قرائن و شواهد حاکیست که در متن بالا باید به جای کلمه(نمی تواند) از واژه ( نمی خواهد) استفاده کرد!
یعنی مشکل "نتوانستن" نیست بلکه "نخواستن" است !
انشالله که شهرداری تهران با عمل به وظیفه شرعی و قانونی خود در ساماندهی معضلات فوق ثابت کند که اراده و توان انجام خود در قبال اسلام و انقلاب و امت حزب الله را دارد!
✍دکتر کوشکی
🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم زیبا ودیدنی از شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز در جمع مدافعان حرم حضرت زینب کبری سلام الله علیها...
چقدر این حرف ها و شرح وضعیت ها آشناست و این روزا ملموسه...
برای شادی ارواح مطهر همه شهدا صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نابودی اسراییل را ببینید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذکر صلوات گره گشاااااااای همه امور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍اعتراف صهیونیست ها به مغزشویی ایرانیا از طریق شبکههای ماهوارهای
❌️ نتانیاهو معتقد هست ابزار رسانه میتونه جمع کثیری را در ایران به استحمار «خرگونه اندیشیدن» وا دارد.
بسی صحیح اندیشیده
ولی قدرت جهاد تبیین را ندیده
1.96M
1️⃣ برنامه ریزی برای حضور زنان محجبه در جامعه بصورت جمعی و فردی
2️⃣ برنامه ریزی عینی شدن گستردگی زنان محجبه از طریق رسانه ها
🎙 سید احمد رضوی
توصیه میکنم حتما گوش بدین ...
🔴 آفرین به غیرت یزدی ها
🔹 چندروز پیش یک نانوایی در یزد به یک زن بی حجاب نان نفروخته وبهش گفته از صف برو بیرون ...
زن بی حجاب سروصدا کرده و اعتراض کرده که حجابم به خودم مربوطه چه ربطی به نون داره ...
و نانوای غیرتی وشجاع محله باز تکرار میکنه مغازه خودمه نمیخوام به بی حجابها نون بفروشم برو بیرون ..💪👏👏
حالا چند نفر از مردم رفتن پیش این نانوای غیرتمند و ازش تشکر کردن
نانوا هم گفت: ممنونم ولی این وظیفه همه مردمه که اینطور برخورد کنند ...
🌻
بیایید همگی برای سلامتی این قبیل جوانان با #غیرت #دعا کنیم و برای سلامتیشون #صلوات بفرستیم....
48.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗣گفتگو شبکه افق با مهدیه خادم
💠 بست نشینی زنان با حجاب در اعتراض به بی حجابی در حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت عبدالعظیم
❎ خواستههای زنان بست نشین چیست؟
🔺 گفتگو با مهدیه خادم مسئول کارگروه مطالبه گری عفاف و حجاب در کشور
#برای_ایران
#برای_امنیت
#لبیک_یا_خامنه_ای
#خبر_فوری
#محصنات
•┈•┈••✾•🌿🇮🇷🌿•✾••┈•┈•
🔗 به کانال خبرگزاری زنان عفیفه جهان مُحصَنات بپیوندید
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸دَستتان برای اعدام محارب نلرزد!🔸
🔪 امروز ما بگوییم آقا، اینهایی که شیشۀ ماشین ها را شکاندند، یک شوری داشتند، ناراحتی ای داشتند، عصبانی شدند ... بگوییم «فَبِها و نِعمَ!!». یک شیرینی هم به آنها بدهیم که آقا این چند روز اینجا [بازداشت] بوده ای یک وقت ناراحت نشده باشی! رویشان را هم ببوسیم بگوییم بفرمایید [بروید]!!
خب فردا چه کار می کند؟! فردا دیگر نمی شِکَند؛ فردا #آتش می زند!
🔪 سارق #مسلح وارد شده و کارهایی کرده، #قاضی دستش می لرزد که اعدام بکند! این #بدبختی است، #بیچارگی است، این #ضعف است!
🔪 یک سارق مسلح اگر اعدام نشود، ما ضرر کرده ایم. چرا؟ چون محارب است. محارب، حکمش #کشتن_خشن است، کشتنِ تلخ است. قطع یک دست از یک طرف و یک پا از طرفِ دیگر است. این برای اینست که کسی روی دیگری اسلحه نَکِشد.
🔪 آمریکا این کار را نکرد و حالا باید چند تا فرد مسلح در هر مدرسه ای بگذارد! این همه فیلم جنایی نشان داد و با این فیلمها بچه ها را سرگرم کرد. بچه ها هم آموزش دیدند که هر وقت از معلّمشان دلخور شدند او را به رگبار ببندند.
این هنر است؟!
#محاربه
@haerishirazi
آیا این آخوند ها ی مجمع مدرسین حوزه علمیه قم ارزش جان یک بسیحی و حافظ امنیت و دردی را که خانواده او میکشند میفهمند که چنین موضع گیری میکنند
: مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با ابراز نگرانی از اعدام برخی معترضان، از مسئولین قضایی خواست نهایت احتیاط و ملاطفت را در برخورد با معترضان در پیش بگیرند و زمینه آزادی آنان را فراهم آورند.
در ابتدای بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره اعدام معترضان حوادث اخیر، به فرازی از نامه ۵۳ نهج البلاغه اشاره شده است که امیرالمومنین علی(ع) در آن می فرمایند: «زنهار که خونی را به ناحق بریزی؛ زیرا هیچ چیز به اندازه خونریزی ناروا خشم و انتقام الهی را نزدیک نمی کند و بد فرجام نیست و نعمت را زائل نمی کند».
این بیانیه سپس می افزاید: اجرای حکم اعدام یکی از معترضان، آن هم در شرایطی که اقتضا میکند حکومت با شنیدن صدای اعتراض مردم در راه آرام کردن اوضاع گام بردارد، بخش عظیمی از جامعه به ویژه فرهیختگان و دلسوزان کشور را شگفت زده و وجدان عمومی را جریحه دارتر کرد. بیتردید در شرایطی که به دلیل فقر، تورم، فلاکت و ناکارآمدی در اداره کشور، اکثریت مردم ناراضی و نسبت به آن اعتراض دارند، صدور و اجرای حکم اعدام آتش اعتراضات را شعلهورتر خواهد کرد.
مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: صرف نظر از اشکالات فقهی و حقوقی که در روند دادرسی، صدور و اجرای ناگهانی این حکم وجود داشته است، اساساً اعدام راهکاری درست برای تأمین امنیت و کاستن از التهاب نیست؛ زیرا این کار به خشم و کینه جامعه میافزاید و ناآگاهی از فضای افکار عمومی جامعه و بیتوجهی مسئولان امر به مصالح کشور را نشان میدهد. افزون بر این مشکل اصلی این است که روند قضائی این محاکمات نتوانسته است افکار عمومی را قانع کند.
این بیانیه سپس در تعریف حقوقی «محاربه» نوشته است: محاربه، که برای برخورد با معترضان به آن استناد میشود، عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم و جنگیدن با خدا و پیامبر، مشروط به این که قصد ترساندن احراز شود و برای دفاع از خود نباشد. در ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی نیز محاربه عبارت است از «کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد.» بنابراین شهروندانی که با استفاده از حق اعتراض به وضعیت ناعادلانه کشور، در برابر خشونت مأموران مقاومت و از خود دفاع میکنند، را نمیتوان محارب دانست.
این تشکل روحانی با اشاره به اینکه اعتراض به حاکمان و مقاومت در برابر برنامهها و روندهایی که ناعادلانه به نظر میرسد، از حقوق غیرقابل تردید شهروندان است که در آیات قرآن نیز بر آن تاکید شده است، یادآور شد: خداوند میفرماید: «لَا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» (نساء: ۱۴۸). «خداوند بانگ برداشتن به بدزبانی را دوست ندارد، مگر از کسی که به او ستم شده باشد». این آیه به مظلوم اجازه دادخواهی و فریاد میدهد. در آیه ۴۱ سوره شوری نیز میفرماید: «وَلَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِکَ ما عَلَیْهِمْ مِنْ سَبِیلٍ». «و هرکس پس از ستم دیدن، یاری جوید و انتقام گیرد، راه نکوهشی بر او نیست».
این بیانیه با اشاره به اینکه در چارچوب فقه و قانون مجازات اسلامی محاربه تنها در جایی است که فرد با قصد ایجاد خوف در جامعه دست به اقدام مسلحانه بزند، تصریح کرد: بنابراین اگر فرد معترض از سلاح سرد مانند چاقو استفاده و بدون خوف و با اراده اقرار کرده باشد، در صورتی که عمل او نه برای ترساندن مردم، بلکه از روی خشم و عصبانیت یا حتی درگیری با مأموران مسلح باشد، نمیتوان او را محارب دانست، و دست کم اطلاق محارب به وی جای شبهه دارد. وانگهی اگر کسی سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، یا به قصد دفاع شخصی از سلاح استفاده کند محارب محسوب نمیشود.
مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، سپس چند ایراد در مورد اعدام اخیر وارد کرد و نوشت: نخست این که در این اقدام کسی کشته نشده و تنها در حد ایجاد جرح بوده است. دوم این که قصد اخافه(ترساندن) ثابت نشده است. سوم این که حتی با فرض صدق عنوان محاربه، تناسب میان جرم و مجازات رعایت نشده است؛ در حالی که در قرآن و در قانون چند مرتبه برای مجازات محارب تعیین شده، که یکی از آنها تبعید است، تا بتوان به تناسب، مجرم را به مجازات خفیفتر محکوم کرد. در نهایت این که در صدور احکام و اجرای مجازاتها لازم است بازتاب آن در نزد وجدان و افکار عمومی مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا به تعبیر امام علی(ع) «إنَّما یُستَدَلُّ عَلَی الصّالِحینَ بِما یُجری اللّه ُ لَهُم عَلی ألسُنِ عِبادِهِ» (نهج البلاغه، نامه ۵۳). نباید غفلت کرد