eitaa logo
حسینیه معارف انقلاب اسلامی
1.1هزار دنبال‌کننده
584 عکس
185 ویدیو
29 فایل
🔰تلاشی برای تبیین و گفتمان سازی معارف انقلاب اسلامی با نقش آفرینی طلاب و دانشجویان آدرس؛ زنجان، خ زینبیه غربی، تکیه عباس کن کان 👤ادمین: @talabezanjani صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/hoseiniehmaaref/
مشاهده در ایتا
دانلود
حسینیه معارف انقلاب اسلامی
#جلسه_سوم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی 👤حجة الاسلام غفاری 🔻کانال حسینیه مع
🔰تقابل هویتی با ⭕️خلاصه جلسه سوم از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی 👤حجت الاسلام سعید غفاری 🔻یکی از نکاتی که امروز در تقابل هویتی دموکراسی و مردم سالاری بحث می‌کنیم، مسئله اغواگری دموکراسی و هدایتگری مردم سالاری است. ❇️تقابل هویتی بین این دو مثل شب و روز است. یعنی مثل حق و باطل است، ما معتقدیم که مردمسالاری دینی شاخه‌ای از دموکراسی دنیا نیست بلکه یک هویت و معنای جدید است. چند جمله از رهبر انقلاب در این زمینه: 🔻🔻🔻 1️⃣"نظریه‌ی سیاسی اسلام و نظام جمهوری اسلامی - یعنی مردم‌سالاری دینی - را به دنیا معرفی کنید. جمهوری، یعنی مردم‌سالاری؛ اسلامی، یعنی دینی. بعضی خیال می‌کنند ما که عنوان مردم‌سالاری دینی را مطرح کردیم، حرف تازه‌ای را به میدان آوردیم؛ نه. جمهوری اسلامی یعنی مردم‌سالاری دینی. حقیقت مردم‌سالاری دینی این است که یک نظام باید با هدایت الهی و اراده‌ی مردمی اداره شود و پیش برود. اشکال کار نظامهای دنیا این است که یا هدایت الهی در آنها نیست - مثل به اصطلاح دمکراسیهای غربی که اراده‌ی مردمی علی‌الظاهر هست، اما هدایت الهی را ندارند"(20/8/80) 🔘یکی از شاخص‌های تقابل هویتی این دو مکتب مسئله هدایت الهی است. 2️⃣"دمکراسی اینها این است. نام دمکراسی، اغواگری است. دمکراسی حتی در کشورهای خودشان هم، یک مردم‌سالاری حقیقی نیست؛ جلوه فروشی به وسیله‌ی تبلیغات رنگین و پولهای بی‌حسابی است که در این راه خرج می‌کنند؛ لذا آراء مردم گم است. در مکتب سیاسی امام رأی مردم به معنای واقعی کلمه تأثیر می‌گذارد و تعیین کننده است. این، کرامت و ارزشمندی رأی مردم است. از طرف دیگر امام با اتکاء به قدرت رأی مردم معتقد بود که با اراده‌ی پولادین مردم می‌شود در مقابل همه‌ی قدرتهای متجاوز جهانی ایستاد؛ و ایستاد."(14/3/85) 3️⃣"انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست. پایه‌ی نظام ما همین انتخابات است. یکی از پایه‌ها، انتخابات است. مردم‌سالاری دینی با حرف نمیشود؛ مردم‌سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‌ی مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت میگیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست. این مردم‌سالاری، عامل پایداری ملت ایران است."(21/2/92) 🔘در دموکراسی این ارتباط عاطفی وجود ندارد. 4️⃣"یکی از خصوصیات این مردمسالاری این است که رابطهی مردم و مسئولان به صِرف رابطهی قانونی منحصر نمیشود؛ بلکه علاوه بر آن، رابطهی عاطفی و ایمانی است؛ که ناشی از اعتقادات مردم، ناشی از بینش دینی مردم، ناشی از تعهد مردم به مبانی و اصول انقلاب است. این چیزی است که در دنیا ما نظیری برایش نمیشناسیم"(12/5/92) 🔷امام در مردم‌سالاری دینی کنشگر است. در مردم سالاری دینی با هدایت و رشد عقلانیت، تلاش اینست که انسان در میان باشد. در مقابلِ هدایتگری الهی و حضور عقلانی و عاطفی مردم در مردم سالاری دینی، در لیبرال دموکراسی اغوا و ایجاد دوگانه از طریق سرمایه‌داری و حاکمیت سیاسی وجود دارد. 🔘هدایت الهی در برابر اغواگری است. 🔶البته این نکته را هم لازم است متذکر شوم که امکان دارد در "مقام عمل " در خود نظام اسلامی، نظام سرمایه داری و نظام حاکمیت سیاسی با رسانه و با اغواء، یک گزینه ای را به مردم تحمیل کنند. اما این فقط در مقام فعلیت است و مبتنی بر نظریه مردم‌سالاری دینی نیست. بحث ما در ذات و هویت این دو مکتب است نه فعلیت آنها. 🔺ذات مردم‌سالاری هدایتگری الهی و عقلانیت و ذات دموکراسی اغواگری و فریب است اگرچه در مقام عمل، ممکن است جمهوری اسلامی هم در دام لیبرال دموکراسی بیفتد. 🔻حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
تقابل هویتی مردم سالاری دینی با لیبرال دموکراسی۴.mp3
26.4M
🔰تقابل هویتی مردم سالاری دینی با لیبرال دموکراسی از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع مردم سالاری دینی 👤حجة الاسلام غفاری 🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
تبیین ضرورت وجود امام۳.mp3
37.54M
🔰حیطه اجتماعی ضرورتِ بودنِ انسان کامل از سلسله جلسات معرفت دینی با موضوع امام شناسی 👤حجة الاسلام سعید غفاری 🔻کانال حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
/ جلسه پنجم از سلسله جلسات هفتگی مردم سالاری دینی دوشنبه 18 بهمن ساعت:19:30 حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
🔰پوستر | 🔹‌‏به یاد دارم یک بار بحث درباره مسائل سیاسی خارجی بود و احتیاج به مقداری کارهای‌‎ ‌‏دیپلماتیک پنهان داشت، با امام خمینی(ره) مشورت شد و ایشان مطلبی را فرمودند که من فکر‌‎ ‌‏می‌کنم یک اصل جاودانی برای همه سیاستمدارانی باشد که می‌خواهند با روش‌‎ ‌‏ماکیاولیستی عمل نکنند، بلکه صادقانه عمل کنند، ایشان فرمودند: کاری نکنید که‌‎ ‌‏نتوانید به مردم توضیح بدهید.‏ 🔸یک مسئول اجرایی در روز با صدها انتخاب رو به رو می‌شود، ایشان ملاکی می‌دهند‌‎ ‌‏و می‌فرمایند: ‌‏کاری که می‌کنید، کاری در درونش نباشد که نتوانید برای مردم توضیح دهید،‌‎ ‌‏اصل آن است که ما مردم را داشته باشیم، ارتباط صادقانه نظام و حکومت با مردم مهمترین‌‎ ‌‏مساله است. پا به پای آفتاب؛ ج4، ص 175 @Hoseiniehmaaref
🔰پوستر | 🔹حقیقتاً دستگاه قضایی باید ملجأ و مأمن مردم به حساب آید. در جامعه، کمبود و مشکلات و درگیری و ظلم به افراد و تعرض به اموال و جان و حیثیت اشخاص وجود دارد؛ اما دستگاه قضایی باید به گونه‌ای باشد که هر کس در جامعه مورد ظلم هر مقامی واقع شد، خاطرش آسوده باشد که رسیدگی میشود؛ مثل فرزندی که پدر عاقل و مهربان و قوییی دارد و هر کس به او اندک تعرضی کند، دلش محکم است و میگوید ظلم تو را به پدرم میگویم و او حق من را از تو خواهد گرفت. بایستی بر تمام آحاد کشور، چنین روحیه‌ای نسبت به دستگاه قضایی حکمفرما باشد. اگر به کسی ظلم شد، بداند که با مراجعه به دستگاه عدل اسلامی، قطعاً آن ظلم برطرف خواهد شد. بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه‌ی قضائیه‌ - ۱۳۶۸/۰۴/۰۷ @Hoseiniehmaaref
🔰پوستر | با مردم، مثلِ مردم 🔹در نگاه اسلامی «مردمی بودن، ارزشی بالاتر از انتخاب شدن به وسیله مردم است. بعضی افراد ممکن است در یک نظام دمکراتیک، به شکل دمکراتیک هم انتخاب شوند، اما با مردم رابطه‌ای نداشته باشند. اینها مردمی نیستند.» «مثل مردم زندگی کردن» در اینجا موضوعیت دارد: «مردمی بودن به ادّعا کردن نیست. با مردم، با زندگیِ مردم کنار بیاییم، مثل مردم زندگی کنیم، با طبقات مختلف مردم انس بگیریم. این، معنای مردمی بودن است.» و براساس تعالیم اسلام «ما [مسئولان] نوکر و خدمتگزار مردم هستیم. اعتبار و آبروی ما به این است. اسلام این را برای ما معیّن کرده است. ما حقّی به گردن مردم نداریم؛ مردم به گردن ما حق دارند.» لذا امتیاز دولت‌ها به مردمی بودن آنهاست. وقتی از دولت جوان حزب‌اللهی سخن گفته می‌شود، اولین و مهمترین ویژگی این دولت انقلابی «پایبندی به ارزشهای مبنائی و اساسی اسلام است.» و مؤلفه‌ی مهم دیگر، اعتقاد به «محور بودن مردم است.» مقام معظم رهبری @Hoseiniehmaaref