eitaa logo
حسینیه مقتل
5.4هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
365 ویدیو
64 فایل
تماس با مدیر : @mostafapi1 حسینیه مقتل در تلگرام: https://t.me/hosenih_maghtal حسینیه مقتل در ایتا: eitaa.com/hosenih_maghtal 🔻 پیج حسینیه مقتل در اینستاگرام : https://www.instagram.com/payegahe_hoseinieh_maghtal
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️هنگامی که عبدالمطلب(ع) رحلت نمود، ابوطالب(ع) [طبق وصیت] وکالت رسول اکرم(ص) را بر عهده گرفت. ابوطالب هر جا می رفت، برادر زاده یتیم خود را نیز با خود می برد. ابوطالب توجهی ویژه ای به رسول اکرم(ص) داشت و بیش از فرزندانش به او محبت و نیکی می‌ورزید. بسترش را در کنار بستر خود قرار می‌داد و می‌کوشید همواره او را همراه خود داشته باشد. 📋《وَ كَانَ يَخُصُّهُ بِالطَّعَامِ وَكَانَ إِذَا أَكَلَ عِيَالُ أَبِي طَالِبٍ جَمِيعًا أَوْ فُرَادَى لَمْ يَشْبَعُوا وَإِذَا أَكَلَ مَعَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ(ص) شَبِعُوا فَكَانَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يُغَذِّيَهُمْ قَالَ : كَمَا أَنْتُمْ حَتَّى يَحْضُرَ ابْنِي!》 ♦️بهترین غذا را برای وی فراهم می‌ساخت و ابوطالب همیشه هنگام غذا خوردن به فرزندان خود می‌گفت : صبر کنید تا پسرم (محمد) بیاید.(۷) در یکی از سفرهایی که ابوطالب به تجارت رفته بود، رسول اکرم(ص) را نیز با خود برد. در این سفر حضرت(ص) در میان بچه ها و کودکان مشغول بازی بود که شخصی پرسید : اسمت چیست و پدر و مادرت کیانند؟ رسول اکرم(ص) فرمود : ♦️《أَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَنَا يَتِيمٌ لَا أَبَ لِي وَ لَا أُمَّ》 نامم محمد بن عبدالله است و من یتیمم و پدر و مادری ندارم! در اینجا وقتی ابوطالب(ع) این سخن را شنید؛ 📋《فَبَکَی و عَانَقَهُ أَبُو طَالِبٍ وَ قَبَّلَهُ ثُمَّ أَلْبَسَهُ جُبَّةً مِصْرِيَّةً وَ دَهَّنَ رَأْسَهُ وَ شَدَّ دِينَاراً فِي رِدَائِهِ》 ♦️گریست و او را به آغوش کشید و بوسید و سپس جبّه ای مصری بر تن او پوشاند و به موهایش روغن زد و دیناری در ردای او ریخت.(۸) گزارش‌های تاریخی از حمایت‌های بی‌دریغ ابوطالب از رسول اکرم(ص) در برابر فشارها و تهدیدهای قریش نسبت به رسول اکرم(ص) حکایت دارد. با آنکه در زمان بعثت رسول خدا(ص) ۷۵ سال داشت، با رسول اکرم(ص) در انجام رسالتش همراه شد و در دیدارها و گفتگوهایش با سران قریش، رسما حمایت خویش را از او اعلام کرد. پیامبراکرم(ص) در روز وفات ابوطالب فرمود : تا زمانی که ابوطالب زنده بود قریش از من ترس و واهمه داشت.(۹) شیخ مفید می نویسد : هنگام درگذشت ابوطالب، جبرئیل بر رسول اکرم(ص) نازل گردید و به ایشان گفت : 📋《اُخْرُجْ مِنْ مَكَّةَ فَقَدْ مَاتَ نَاصِرُكَ》 ♦️از مکه خارج شو که یاوری در این شهر نداری!(۱۰) ابوطالب دو منصب رفادت (مهمانداری حاجیان) و سقایت (آب‌رسانی به حاجیان) را در مکه بر عهده داشت. رسول اکرم(ص) روز وفات ابوطالب در حالی که به شدت محزون بود و می‌گریست، و به امیر مؤمنان دستور غسل و کفن او را داد و برای وی طلب رحمت کرد و هنگامی که به محل دفن وی رسید، فرمود : 📋《أَمَا وَ اَللَّهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَ لَأَشْفَعَنَّ فِيكَ شَفَاعَةً يَعْجَبُ لَهَا اَلثَّقَلاَنِ》 آن گونه برای تو طلب آمرزش و شفاعت می‌کنم که جن و انس دچار شگفتی شوند.(۱۱) امام صادق(ع) درباره ایمان ابوطالب(ع) می فرماید : 📋《إِنَّ مَثَلَ أَبِی طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْکَهْفِ أَسَرُّوا الْإِیمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْکَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ》 ♦️ابوطالب مانند اصحاب کهف بود که ایمان را پنهان داشتند و اظهار شرک کردند. بدین روی، خداوند دو بار به آنها اجر و پاداش داد.(۱۲) 📋《وَ اللَّهِ إِنَ‏ إِيمَانَ‏ أَبِي‏ طَالِبٍ‏ لَوْ وُضِعَ فِي كِفَّةِ مِيزَانٍ وَ إِيمَانُ هَذَا الْخَلْقِ فِي كِفَّةِ مِيزَانٍ لَرَجَحَ إِيمَانُ أَبِي طَالِبٍ عَلَى إِيمَانِهِم‏》 ♦️اگر ايمان ابوطالب را در يک کفه ترازو و ايمان اين مردم را در کفه ديگر قرار دهند، ايمان ابوطالب فزونی خواهد داشت.(۱۳) نمونه‌ای از اشعار ابوطالب در مدح رسول اکرم(ص) : 📋《أَلَمْ تَعْلَمُوا أَنَّا وَجَدْنَا مُحَمَّدًا نَبِیَِّا کَمُوسَی خُطَّ فِی أَوَّلِ الْکتُبِ وَأَنَّ عَلَیهِ فِی الْعِبَادِ مَحَبَّةً وَلَا خَیرَ مِمَّنْ خَصَّهُ اللَّهُ بِالْحُبِّ》 ♦️آیا نمی‌دانید که ما او (محمد) را مانند موسی پیامبر یافته‌ایم و نام و نشان او در کتاب‌های آسمانی قید گردیده است، و بندگان خدا محبت مخصوصی به وی دارند، و نباید درباره کسی که خدا محبت او را در دل‌هایی به ودیعت گذارده ستم کرد.(۱۴) پیکر ابوطالب در مکه، کنار قبر پدرش عبد المطلب، درقبرستان حُجون به خاک سپرده شد. حضرت(ص) آن سال را «عام الحُزن» نامید. 📚منابع : ۱)کشف الغمة اربلی، ج۱، ص۵۹ ۲)الخصال شیخ صدوق، ص۱۸۱ ۳)تاریخ طبری، ج۲، ص۵۸ ۴)امالی شیخ صدوق، ص۱۲۸ ۵)مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص۱۳۵ ۶)امالی شیخ صدوق، ص۳۹۱ ۷)الطبقات الکبری ابن سعد، ج۱، ص۹۶ ۸)مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص۱۳۵ ۹)انساب الاشراف بلاذری، ج۲، ص۲۸۸ ۱۰)ایمان ابی طالب(ع) شیخ مفید، ص۲۴ ۱۱)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۴، ص۷۶ ۱۲)الکافی شیخ کلینی، ج۱، ص۴۴۸ ۱۳)بحار الانوار مجلسی ج۳۵، ص۱۱۲ ۱۴)السیرة النبویة ابن هشام، ج۱، ص۳۵۲ @hosenih_maghtal
قَالَ رَسُولُ اللَّه‏ صلی الله علیه و آله: مَا زَالَتْ قُرَيْشٌ كَاعَّةً عَنِّي حَتَّى مَاتَ أَبُو طَالِب‏ حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: همیشه قریش از من واهمه داشت، تا وقتی که ابوطالب از دنیا رفت. 📕كشف الغمة(ط - القديمة)، ج‏۱، ص۱۶ @hosenih_maghtal
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ✅ 👇🏻 🔹 خواصِ یک جامعه، به دو گروهِ 1⃣ 2⃣ تقسیم میشوند. 🔸شما از خواص طرفدار باطل چه توقّع دارید؟ 🔹بدیهی است این است که بنشینند و علیه شما برنامه‌ریزی کنند. ✳️ . ✳️ . ✳️ ، در صحنه‌ای دیگر؛ ✳️ ؛ 🔹یعنی همینهایی که امروز این‌جا هستیم. پس، اگر ما شرحِ تاریخ را میگوییم، ✳️ هر کداممان و . 🔹بعد ببینیم کسی که مثل ما در این قسمت قرار گرفته بود، آن روز چگونه عمل کرد که ضربه خورد؟ 🔸مواظب باشیم آن طور عمل نکنیم. 📚( ۷۵/۰٣/٢۰) ♻️ادامه دارد... 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 ✅ @hosenih_maghtal
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ✅ 👇 🔹شما خودتان را در صحنه‌ای که از صدر اسلام تبیین میکنم، پیدا کنید. 🔸یک عدّه جزو عوامند و قدرت تصمیم‌ گیری ندارند. ✳️ ، خود، اگر تصادفاً در مقطعی از زمان قرار گرفتند که پیشوایانی مثل امیرالمؤمنین علیه‌السّلام و امام راحل ما ، بر سرِ کار بودند و جامعه را به سمت بهشت می‌بردند، به ضربِ دست خوبان، به سمت بهشت رانده خواهند شد. ✳️اما اگر بخت با آنها یار نبود و در مقطعی قرار گرفتند که «وجعلنا هم ائمة یدعون الی النارِ»به سمت دوزخ خواهند رفت. ✳️پس، . 🔹جزو عوام قرار نگرفتن، بدین معنا نیست که حتماً در پی کسب تحصیلات عالیه باشید؛ نه! . ✳️باید مواظب باشیم که به این جرگه نپیوندیم. یعنی هر کاری میکنیم از روی باشد. ✳️ هر کس که از روی بصیرت کار نمیکند، است. 🔸پس، اوّل . ✳️اگر جزو گروه عوامید، به سرعت خودتان را از آن گروه خارج کنید. 🔹 ؛ و به دست یابید. 📚( ۷۵/۰٣/٢۰) ♻️ادامه دارد... 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 ✅ @hosenih_maghtal
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ✅ 👇🏻 🔹 ، دو نوعند: 1⃣ یک نوع کسانی هستند که ، ، ، ، ، ، ، و همه‌ی متاع های خوبْ قرار دارند. در قرآن‌که میفرماید «متاع الحیاة الدنیا»، معنایش این نیست که این متاع، بد است؛ نه ، منتها اگر در مقابل این متاعها و بهره‌های زندگی، خدای آن قدر شدید که به میان آمد، ، واویلاست! میبینید که حتّی خواصِ طرفدارِ حق هم به دو قسم تقسیم میشوند. 2⃣اگر در جامعه‌ای، آن طرفدار حق؛ ✳️یعنی کسانی که میتوانند در صورت لزوم از متاع دنیوی دست بردارند، در باشند، هیچ وقت جامعه‌ی اسلامی به سرنوشت جامعه‌ی دوران امام حسین علیه‌السّلام مبتلا نخواهد شد. 📚( ۷۵/۰٣/٢۰) ♻️ادامه دارد... 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 ✅ @hosenih_maghtal
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ✅ 👇🏻 🔹اگر کسانی ، و آن‌جا که باید ، نگویند، چون به خطر میافتد، یا برای یا برای یا برای یا ، و و ، ، ✳️ آن وقت دیگر واویلاست. ✳️ ها به خواهند رفت و به کشیده خواهند شد. ✳️ آن وقت، میآیند ، ✳️ خواهد شد! 🔸وقتی ، یا اکثریت قاطعشان، در یک جامعه، چنان میدهند که ✳️👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 ؛ 🔹وقتی از ، از ، از ، از و از ، ✳️حاضر میشوند را قبول کنند و در مقابل باطل نمی ایستند و و _اندازند؛ 🔸آن گاه در جهان اسلام با شهادت حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام با آن وضع آغاز میشود.حکومت به بنی‌امیّه و بعد به بنی‌عبّاس و آخرش هم به سلسله‌ی سلاطین در دنیای اسلام، تا امروز میرسد! 📚( ۷۵/۰٣/٢۰) ♻️ادامه دارد... 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 ✅ @hosenih_maghtal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ✅ 👇🏻 ✳️، حدوداً هفت، شد. 🔹به مسأله‌ی ، اصلاً کار ندارم. 🔸مسأله‌ی خلافت، جدا از است که میخواهم به آن بپردازم. 🔹قضایا، پس از رحلت پیغمبر شروع شد. ✳️ اعم از و و کسانی که در جنگهای زمان پیغمبر شرکت کرده بودند از امتیازات برخوردار شدند، که ، یکی از آن بود. ✳️چنین عنوان شده بود که تساوی آنها با سایرین درست نیست و نمیتوان آنها را با دیگران یکسان دانست! ✳️این، بود. ✳️ ، از همین شد، تا به اواسط دوران رسید. 🔸در دوران ، وضعیت به گونه‌ای شد که پیغمبر، جزو بزرگترین زمان خود محسوب میشدند! 📣توجّه میکنید! 🔹یعنی همین صحابه‌ی عالی‌مقام که اسمهایشان معروف است؛ ، ، و غیره این بزرگان، که هر کدام یک کتاب قطور سابقه‌ی افتخارات در بدر و حُنین و اُحد داشتند، ✳️در ردیف اول سرمایه‌داران اسلام قرار گرفتند. 🔸یکی از آنها، وقتی مُرد و طلاهای مانده از او را خواستند بین ورثه تقسیم کنند، ابتدا به صورت شمش درآوردند و سپس با تبر، بنای شکست و خرد کردن آنها را گذاشتند. 📚( ۷۵/۰٣/٢۰) ♻️ادامه دارد... 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 ✅ @hosenih_maghtal
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ✅ 👇🏻 🔹در دوران امیرالمؤمنین(ع) ، ✳️چون عدّه‌ای برایشان اهمیت پیدا کرد، ✳️. 🔸 سال از رحلت پیغمبر(ص) میگذشت و خیلی از و شروع شده بود. ✳️نَفَس امیرلمومنین(ع) نَفَس پیغمبر(ص) بود. اگر بیست و پنج سال فاصله نیفتاده بود، امیرالمؤمنین(ع) برای ساختن آن جامعه مشکلی نداشت. 🔹اما با جامعه‌ای مواجه شد که در آن، قرار گرفته بود. ✳️جامعه‌ای است که امیرالمؤمنین(ع)، وقتی میخواهد مردم را به جهاد ببرد، آن همه مشکلات و دردسر برایش دارد! ✳️ دوران او خواص طرفدار حق یعنی کسانی که حق را میشناختند اکثرشان کسانی بودند که ترجیح میدادند! 🔸 این شد که امیرالمؤمنین(ع) بالاجبار به راه انداخت؛ عمر چهار سال و نه ماه حکومت خود را در این جنگها گذراند و عاقبت هم به دست یکی از آن آدمهای خبیث به رسید. (ع) به قدر حسین (ع) با ارزش است. 🔹شما در زیارت وارث میخوانید: ▪️«السّلام علیک یا ثاراللَّه و ابن ثاره.» ✳️یعنی حقّ خونِ امام حسین علیه‌السّلام و پدر بزرگوارش، متعلّق به خودِ خداست. ، پروردگار است. 📚( ۷۵/۰٣/٢۰) ♻️ادامه دارد... 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 ✅ @hosenih_maghtal
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ✅ 👇🏻 🔹 (ع)به خاطرِ وضعیّت آن روز جامعه‌ی اسلامی به رسید. بعد نوبت به (ع) رسید و در همان وضعیت بود که آن حضرت نتوانست بیش از شش ماه دوام بیاورد. ✳️تنهای تنهایش گذاشتند. 🔸امام حسن مجتبی(ع) میدانست که اگر با همان عدّه‌ی معدود اصحاب و یاران خود با بجنگد و به شهادت برسد، انحطاط اخلاقی زیادی که بر اسلامی حاکم بود، نخواهد گذاشت که دنبال خون او را بگیرند! ✳️ و معاویه، همه را تصرّف خواهد کرد و بعد از گذشت یکی دو سال، مردم خواهند گفت امام حسن(ع) بیهوده در مقابل معاویه قد علم کرد. ✳️لذا، با همه‌ی سختیها ساخت و خود را به میدان شهادت نینداخت؛ زیرا میدانست . 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 ✳️ ! 🔹آن زمان بودند و حاضر نمیشدند حرکتی کنند. 🔸وضع دوران به گونه‌ای بود که به نظر میرسید. 🔹این، به‌خلاف دوران امام حسن(ع) بود. ✳️لذا، . 🔹اما در زمان امام حسین(ع)یک انتخاب بیشتر وجود نداشت. 🔸 ؛ 🔹 قیام نکردن معنی نداشت و لذا بایستی قیام میکرد. حال اگر در اثر آن قیام به حکومت میرسید، رسیده بود. کشته هم میشد، شده بود. ✳️ و تا معلوم باشد وقتی که وضعیت چنان است، حرکت باید چنین باشد. 📚( ۷۵/۰٣/٢۰) ♻️ادامه دارد... 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 ✅ @hosenih_maghtal
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ✅ 👇🏻 🔹وقتی (ع) کرد با آن عظمتی که در جامعه‌ی اسلامی داشت بسیاری از و به او . 🔸ببینید وضعیت در یک جامعه، تا چه اندازه به وسیله‌ی خواصی که را به راحتی بر در قرنهای آینده دهند، خراب میشود! 🔹وقتی به برای امام حسین(ع)نامه نوشتند و او را دعوت کردند، نگاه میکنید، میبینید همه جزو و از و جامعه‌اند. ✳️تعداد نامه‌ها زیاد است. 🔸منتها مضمون و لحن نامه‌ها را که نگاه کنید، معلوم میشود از این خواصِ طرفدارِ حق، کدامها جزو دسته‌ای هستند که و کدامها کسانی هستند که حاضرند دنیایشان را قربانی دینشان کنند. 🔹از همان کوفه‌ای که هجده هزار شهروندش با کردند، ✳️بیست، سی هزار نفر یا بیشتر، برای جنگ با امام حسین(ع) به میروند! ✳️یعنی ، به دنبال خود، را میآورد. 👇🏻📣📣📣📣📣📣📣👇🏻 ✳️نمیدانم که ، درست برای ما روشن میشود یا نه؟ 📣 ... 📚( ۷۵/۰٣/٢۰) ♻️ادامه دارد... 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 ✅ @hosenih_maghtal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا