»»» آیه ی روز :
**********
تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَىَ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا
فرقان-1
زوال ناپذیر و پر برکت است کسی که قرآن را بر بندهاش نازل کرد تا بیمدهنده جهانیان باشد.
**********
نکته ها:
كلمه «تَبارك» ممكن است از واژه ى «بَرَك» به معناى ثابت و پایدار باشد، و ممكن است از واژه ى «بَركة» به معناى خیر زیاد باشد، یعنى كسى كه قرآن را نازل كرد منشأ خیرات بسیار است كه نمونه ى بركت و خیر او همین نزول قرآن است. آرى چه بركتى بالاتر از قانون الهى كه میلیاردها انسان را در طول تاریخ از ظلمات به نور هدایت كرده است.
نزول، اگر در قالب «اَنزَلنا» باشد به معناى فرستادن دفعى و یكجاست، ولى اگر در قالب «نَزّل» باشد به معناى فرستادن تدریجى است و قرآن داراى هر دو نزول است؛ یكبار در شب قدر به صورت دفعى بر پیامبر نازل شد، «اِنّا انزَلناه فى لیلة القَدر» [239] و بار دیگر به صورت تدریجى و در مدّت 23 سال نازل شده است، «نزّل الفرقان» همان گونه كه در جاى دیگر قرآن مى خوانیم: «و قُرآناً فَرَقناه لِتَقرأه على النّاس على مُكثٍ و نزّلناه تنزیلا» [240] ما قرآن را قطعه قطعه فرستادیم تا بتدریج بر مردم بخوانى.
-----
239) قدر، 1.
240) اسراء، 106.
**********
پیام ها:
- قرآن، از سرچشمه ى مباركى صادر شده است. «تبارك الّذى نزّل»
- هم نظام تكوینى انسان (آفرینش او كه به قدرت خدا انجام گرفته) سزاوار
تحسین است، «فتبارك اللّه احسن الخالقین» [241] و هم نظام تشریعى او (نزول قرآن و تدوین احكام دین). «تبارك الّذى نزّل»
- قرآن به تدریج نازل شده است. «نزّل»
- قرآن، بهترین وسیله ى شناخت حقّ از باطل است. «الفرقان»
- اگر كتب آسمانى ورسالت انبیا نبود، انسان متحیّر وسرگردان بود. «الفرقان»
- عبودیّت و بندگى، زمینه ى دریافت وحى است. «نزّل الفرقان على عبده»
- رسالت پیامبر اسلام جهانى است. «للعالمین»
- وظیفه ى انبیا هشدار و انذار است. «نذیرا»
-----
241) مؤمنون، 14.
**********
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ـ☘️🌺☘️🌺☘️
ـ🌺☘️🌺☘️
ـ☘️🌺☘️﷽
ـ🌺☘️
ـ☘️ #استاد_بد_حجاب
❓استاد ما يه خانم بدحجابه و موقع نوشتن مطلب روى تخته، همهش دست و موهاى سرش بیرونه؛ تكليف ما چيه؟
📚 آيات عظام خامنهاى و نورى: نگاه به این خانم بنابر احتیاط واجب، اشکال داره و حرامه (حتی بدون تحریک جنسی و قصد لذت هم باشه، بازم حرامه).
📚 آيات عظام سيستانى، مكارم و وحيد: اگه از این خانمهای بىتقواست كه امربهمعروفش هم كنین، اعتنا نمىكنه، نگاهکردن بهش، البته بدون قصد لذت جنسی و احتمال افتادن به گناه، اشكال نداره.
🔺سيستانى، توضيحالمسائل مراجع، م۲۴۳۴؛ مكارم، استفتائات ج۲، س۱۰۲۹ و ۱۰۳۹؛ وحيد، توضيحالمسائل، م۲۴۴۳؛ نورى، تعليقات على العروةالوثقى، النكاح، م۲۷؛ خامنهاى، استفتا، س۵۰۹، ۵۸۲ و ۱۳۹۹.
⬅️ کانال حسینیه اعظم
☘️
🌺☘️
☘️🌺☘️
🌺☘️🌺☘️
☘️🌺☘️🌺☘️@Hoseyniyeh_azam_parsabad
شب پنجم
عزاداری دهه اول فاطمیه
حسینیه اعظم آقا اباالفضل العباس علیه السلام
شهرستان پارس آباد
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
»»» آیه ی روز :
**********
لِّلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَإِن تُبْدُوا مَا فِي أَنفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُم بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَن يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
بقره-284
آنچه در آسمانها و زمین است، از آنِ خداست. و (از این رو) اگر آنچه را در دل دارید، آشکار سازید یا پنهان، خداوند شما را بر طبق آن، محاسبه میکند. سپس هر کس را بخواهد (و شایستگی داشته باشد)، میبخشد؛ و هر کس را بخواهد (و مستحق باشد)، مجازات میکند. و خداوند به همه چیز قدرت دارد.
**********
نکته ها:
علامه طباطبائى در تفسیر المیزان مى فرماید: حالات قلبى انسان دو نوع است: گاهى خطور است كه بدون اختیار چیزى به ذهن مى آید و انسان هیچگونه تصمیمى بر آن نمى گیرد كه آن خطور گناه نیست، چون به دست ما نیست. امّا آن حالات روحى كه سرچشمه ى اعمال بد انسان مى شود و در عمق روان ما پایگاه دارد، مورد مؤاخذه قرار مى گیرد.
ممكن است مراد آیه از كیفر حالات باطنى انسان، گناهانى باشد كه ذاتاً جنبه درونى دارد و عمل قلب است، مانند كفر و كتمان حقّ، نه مواردى كه مقدّمه گناه بیرونى است.
انسان، در برابر روحیّات، حالات و انگیزه هایش مسئول است و این مطلب مكرّر در قرآن آمده است. از آن جمله:
* «یؤاخذكم بماكسبت قلوبكم» [773] خداوند شما را به آنچه دلهاى شما كسب نموده است مؤاخذه مى كند.
* «فانّه اثم قلبه» [774] براستى كه كتمان كننده، دل او گناهكار است.
* «انّ السّمع و البصر والفؤاد كلّ اولئك كان عنه مسئولاً» [775] همانا گوش و چشم و دل، هر كدام مورد سؤال هستند.
* «انّ الّذین یحبّون ان تشیع الفاحشة فى الّذین امنوا لهم عذابٌ ألیمٌ فى الدّنیا والأخرة» [776]علاقه قبلى به شیوع گناه و فساد در میان مؤمنان، سبب عذاب دنیا و آخرت است.
حضرت على علیه السلام مى فرمایند: مردم بر اساس افكار ونیّات خود مجازات مى شوند.
-----
773) بقره، 225.
774) بقره، 283 .
775) اسراء، 36 .
776) نور، 19 .
**********
پیام ها:
[777] - خداوند، هم مالك مطلق است؛ «للّه ما فى السموات و ما فى الارض» و هم عالم مطلق؛ «ان تبدوا...اوتخفوه» و هم قادر مطلق. «واللّه على كلّ شى ء قدیر»
- از كوزه همان برون تراود كه در اوست. اعمال انسان ها نشانگر طرز تفكّر و اعتقادات درونى آنهاست. «تبدوا ما فى انفسكم»
- مربّى باید مردم را میان بیم وامید نگه دارد. «یغفر، یعذّب»
-----
777) نهج البلاغه، خطبه ى 75.
**********
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
ـ🌸🎊🌸🎊🌸
ـ🎊🌸🎊🌸
ـ🌸🎊🌸﷽
ـ🎊🌸
ـ🌸 #ریش_تراشی
❓آيا زدن موهاى كمِ صورت با تیغ، برای رشد بهتر، پرپشتشدن و دراومدن ریشها از حالت کچلی، اشكال داره؟
📚 همه مراجع:
اگه موهاى صورت كمه (اینقدر کم که کسی به اونها ريش نمیگه)، زدنشون اشکال نداره؛ اما اگه واقعاً ریش دارین، اگرچه کمپشته، نمیتونین با «تیغ» یا «ماشینی که شبیه تیغ میزنه»، از ته بزنینش.
🔺امام، استفتائات، ج۲، مكاسب محرمه، س۸۰؛ مكارم، استفتائات، ج۲، س۷۵۳؛ همان، ج۱، س۵۷۰؛ تبريزى، استفتائات، س۱۰۶۹؛ فاضل، جامعالمسائل، ج۱، س۹۵۶، ۹۶۰ و ۹۵۸؛ سایت سيستانى، ريشتراشى، س۱۴؛ دفتر: وحيد، بهجت، نورى و صافى.
⬅️ کانال حسینیه اعظم
🌸
🎊🌸
🌸🎊🌸
🎊🌸🎊🌸
🌸🎊🌸🎊🌸@Hoseyniyeh_azam_parsabad