»»» آیه ی روز :
**********
لِّلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَإِن تُبْدُوا مَا فِي أَنفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُم بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَن يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
بقره-284
آنچه در آسمانها و زمین است، از آنِ خداست. و (از این رو) اگر آنچه را در دل دارید، آشکار سازید یا پنهان، خداوند شما را بر طبق آن، محاسبه میکند. سپس هر کس را بخواهد (و شایستگی داشته باشد)، میبخشد؛ و هر کس را بخواهد (و مستحق باشد)، مجازات میکند. و خداوند به همه چیز قدرت دارد.
**********
نکته ها:
علامه طباطبائى در تفسیر المیزان مى فرماید: حالات قلبى انسان دو نوع است: گاهى خطور است كه بدون اختیار چیزى به ذهن مى آید و انسان هیچگونه تصمیمى بر آن نمى گیرد كه آن خطور گناه نیست، چون به دست ما نیست. امّا آن حالات روحى كه سرچشمه ى اعمال بد انسان مى شود و در عمق روان ما پایگاه دارد، مورد مؤاخذه قرار مى گیرد.
ممكن است مراد آیه از كیفر حالات باطنى انسان، گناهانى باشد كه ذاتاً جنبه درونى دارد و عمل قلب است، مانند كفر و كتمان حقّ، نه مواردى كه مقدّمه گناه بیرونى است.
انسان، در برابر روحیّات، حالات و انگیزه هایش مسئول است و این مطلب مكرّر در قرآن آمده است. از آن جمله:
* «یؤاخذكم بماكسبت قلوبكم» [773] خداوند شما را به آنچه دلهاى شما كسب نموده است مؤاخذه مى كند.
* «فانّه اثم قلبه» [774] براستى كه كتمان كننده، دل او گناهكار است.
* «انّ السّمع و البصر والفؤاد كلّ اولئك كان عنه مسئولاً» [775] همانا گوش و چشم و دل، هر كدام مورد سؤال هستند.
* «انّ الّذین یحبّون ان تشیع الفاحشة فى الّذین امنوا لهم عذابٌ ألیمٌ فى الدّنیا والأخرة» [776]علاقه قبلى به شیوع گناه و فساد در میان مؤمنان، سبب عذاب دنیا و آخرت است.
حضرت على علیه السلام مى فرمایند: مردم بر اساس افكار ونیّات خود مجازات مى شوند.
-----
773) بقره، 225.
774) بقره، 283 .
775) اسراء، 36 .
776) نور، 19 .
**********
پیام ها:
[777] - خداوند، هم مالك مطلق است؛ «للّه ما فى السموات و ما فى الارض» و هم عالم مطلق؛ «ان تبدوا...اوتخفوه» و هم قادر مطلق. «واللّه على كلّ شى ء قدیر»
- از كوزه همان برون تراود كه در اوست. اعمال انسان ها نشانگر طرز تفكّر و اعتقادات درونى آنهاست. «تبدوا ما فى انفسكم»
- مربّى باید مردم را میان بیم وامید نگه دارد. «یغفر، یعذّب»
-----
777) نهج البلاغه، خطبه ى 75.
**********
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
ـ🌸🎊🌸🎊🌸
ـ🎊🌸🎊🌸
ـ🌸🎊🌸﷽
ـ🎊🌸
ـ🌸 #ریش_تراشی
❓آيا زدن موهاى كمِ صورت با تیغ، برای رشد بهتر، پرپشتشدن و دراومدن ریشها از حالت کچلی، اشكال داره؟
📚 همه مراجع:
اگه موهاى صورت كمه (اینقدر کم که کسی به اونها ريش نمیگه)، زدنشون اشکال نداره؛ اما اگه واقعاً ریش دارین، اگرچه کمپشته، نمیتونین با «تیغ» یا «ماشینی که شبیه تیغ میزنه»، از ته بزنینش.
🔺امام، استفتائات، ج۲، مكاسب محرمه، س۸۰؛ مكارم، استفتائات، ج۲، س۷۵۳؛ همان، ج۱، س۵۷۰؛ تبريزى، استفتائات، س۱۰۶۹؛ فاضل، جامعالمسائل، ج۱، س۹۵۶، ۹۶۰ و ۹۵۸؛ سایت سيستانى، ريشتراشى، س۱۴؛ دفتر: وحيد، بهجت، نورى و صافى.
⬅️ کانال حسینیه اعظم
🌸
🎊🌸
🌸🎊🌸
🎊🌸🎊🌸
🌸🎊🌸🎊🌸@Hoseyniyeh_azam_parsabad
ختم عزاداری دهه اول فاطمیه
حسینیه اعظم آقا اباالفضل العباس علیه السلام
شهرستان پارس آباد
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
🔰 فهمیدم این جوان عاشق شده!
💠 شیخ رجبعلی خیاط میفرمود:
در نیمه شبی سرد زمستانی در حالی که برف شدید میبارید و تمام کوچه و خیابانها را سفید پوش کرده بود؛ از ابتدای کوچه دیدم که در انتهای کوچه کسی سر به دیوار گذاشته و روی سرش برف نشسته است!
باخود گفتم شاید معتادی دوره گرد است که سنگ کوب کرده! جلو رفتم دیدم او یک جوان است! او را تکانی دادم!
بلافاصله نگاهم کرد و گفت چه میکنی! گفتم: جوان مثه اینکه متوجه نیستی! برف، برف ! روی سرت برف نشسته! ظاهرا مدتهاست که اینجایی خدای ناکرده میمیری!!!
جوان که گویی سخنان مرا نشنیده بود! با سرش اشارهای به روبرو کرد! دیدم او زل زده به پنجره خانهای! فهمیدم این جوان "عاشـق" شده!
نشستم و با تمام وجود گریستم!!! جوان تعجب کرد! کنارم نشست! گفت تو را چه شده ای پیرمرد! آیا تو هم عاشـــــق شدی؟!
گفتم قبل از اینکه تو را ببینم فکر میکردم عاشقم! "عاشق مهدی فاطـمه" ولی اکنون که تو را دیدم چگونه برای رسیدن به عشقت از خود بیخود شدی؛ فهمیدم من عاشق نیستم و ادعایی بیش نبوده!
مگر عاشق میتواند لحظهای به یاد معشوقش نباشد!!!
#کانال حسینیه اعظم
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
سلام عزیزان بزرگوار
امروز آخرین روز برناممون هست و چون امشب هم مثل شب های قبل سفره احسان حضرت زهرا سلام الله علیها دایر میباشد( البته یکم ویژه تر از روز های قبل 😋😋😋) به این خاطر عزیزان هرچه زودتر به حسینیه تشریف بیارین تا کارهامون یکم زودتر تموم بشه...
پیشاپیش از حضور گرم دوستان محترم کمال تشکر و قدر دانی را داریم...
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
13.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مصاحبه حضرت آیت الله عاملی در مورد برنامه های حسینیه اعظم
#اختتامیه برنامه دهه اول فاطمیه
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
با سلام محضر مخاطبان عزیز....
ان شاءالله از امروز ، هرروز با یک شبهه مخصوص نوجوانان و جوانان همراه شما خوبان خواهیم بود...
لطفا آیدی کانال را @Hoseyniyeh_azam_parsabad به دوستان خود معرفی کنید تا عزیزان از این مطالب نهایت استفاده را برده باشند....
#کانال حسینیه اعظم
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
⁉️پاسخ به شبهات دانش آموزی
1⃣ «چرا تبعیض جنسیتی وجود دارد؟»
📝1_ جواب اجمالی:
🔷 تصور کنید یک پادشاهی بخواهد برایش شمشیری از طلا بسازند و بگوید من میخواهم در مبارزه با دشمن از این شمشیر طلا استفاده کنم. همین شمشیر طلا وقتی در مبارزه با شمشیر فولادی قرار بگیرد، شکسته میشود. آیا میتوان گفت چون شمشیر طلا شکست خورد، پس طلا بد است؟!
مسلما کسی این را نمیگوید. چون خاصیت طلا این است. به این خاطر کسی نمیگوید شمشیر طلا از شمشیر فولاد بی ارزشتر است. بلکه ارزش او بالاتر هم هست. ولی جایگاهش میدان جنگ نیست. بلکه جایگاهش در بالای سر پادشاه و فخر اوست.
زن و مرد هم طبق ویژگیهایی که خدا به آنها داده است، از آنها انتظار دارد. مثلا از زن انتظار ندارد که کار سنگین انجام دهد، یا وارد میدان جنگ شود و مبارزه کند. چون ویژگی و روحیهی او لطیف و احساسی است و باید مثل باران که کلوخ را نرم میکند تا زمین آماده پرورش دانه شود، مرد سخت و خشن را برای ساختن زندگی نرم میکند. یا مثل نسیم که به درختان و سبزهها شادابی میدهد با نسیم احساساتش به خانه شادابی دهد. یا مثل خورشید که به گلها گرمی میدهد به زندگی گرمی دهد.
اما مرد ویژگیاش این است که سخت و مقاوم است و در برابر خطرها و درگیریها و جنگها از زن و خانواده دفاع کند و کار سنگین بر عهدهی مرد است. چون ویژگی اوست.
۲)جواب تکمیلی را هر یک از عزیزان خواستند در پی وی خدمتتان ارسال خواهد شد...
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #تبعیض_جنسیتی
🔰حسینیه اعظم
@Hoseyniyeh_azam_parsabad
»»» آیه ی روز :
**********
الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا
نساء-37
آنها کسانی هستند که بخل میورزند، و مردم را به بخل دعوت میکنند، و آنچه را که خداوند از فضل (و رحمت) خود به آنها داده، کتمان مینمایند. (این عمل، در حقیقت از کفرشان سرچشمه گرفته؛) و ما برای کافران، عذاب خوارکنندهای آماده کردهایم.
**********
نکته ها:
بخل، علاوه بر بخل ورزیدن در اموال و نبخشیدن به دیگران، شامل بخل نسبت به علم، آبرو، قدرت و امكانات نیز مى شود.
**********
پیام ها:
- امراض روحى انسان، گسترش یافتنى است. افراد بخیل و مریض، دوست دارند دیگران هم بخیل باشند. «یبخلون و یأمرون الناس بالبخل»
- بخیل از محبّت خدا محروم است. «لا یحبّ كلّ مختال...الّذین یبخلون»
- از نشانه هاى تكبّر و فخرفروشى، بخل كردن است. «مختال فخور الّذین یبخلون»
- اظهار نعمت هاى الهى نوعى شكر، و كتمان آن یك نوع ناسپاسى و كفران است. «یكتمون ما اتاهم اللَّه»
- بخیل، براى ترك احسان فقرنمایى مى كند. «یبخلون و یكتمون»
- نعمت ها فضل خداست، نه تنها نتیجه ى تلاش وتدبیر ما. «آتاهم اللّه من فضله»
- اگر بدانیم نعمت ها از اوست بخل نمى كنیم. «اتاهم اللَّه من فضله»
- بخل، گاهى مى تواند زمینه ساز كفر باشد.[277] «یبخلون ... كافرین»
- كیفر تكبر در دنیا تحقیر در آخرت است. «مختال - مهین»
-----
277) در آیه اى دیگر آمده است: «و ویل للمشركین الّذین لایؤتون الزكاة». فصّلت، 7.
**********
@Hoseyniyeh_azam_parsabad