eitaa logo
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
530 دنبال‌کننده
241 عکس
57 ویدیو
133 فایل
مباحث و یادداشت‌هایی هم‌سو با حسینیه اندیشه در موضوع جبهه مقاومت ✔️آدرس وب سایت: http://hosseiniehandisheh.ir ✔️آدرس کانال رسمی حسینیه اندیشه: https://eitaa.com/HossiniehAndisheh ✅ ارتباط با مدیر کانال: @azn1360
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعه‌ی «دین‌داری»🇮🇷 ❇️ ✅ وقتی گفته می‏شود ایمان افراد جامعه از مرتبه‏ایی به مرتبه دیگر تغییر كرده، سه سطح قابل تصور است: 1️⃣ گاهی تغییر ایمان افراد در افزایش تعداد مساجد بنا شده و یا افزایش تعداد نمازخوان‌ها و یا روزه ‏بگیرهاست. یعنی تعداد افراد خداپرست مدنظر است و عادات و مناسك خداپرستی رواج یافته است. بر پاداشتن یك مجلس سوگواری، بر پاداشتن یك نماز جماعت در یك كشور، یا مسجدی كه ساخته شود و نمونه‌هایی از این قبیل. در این روش، ترویج و تبلیغ اسلام مورد اهتمام اكثریت مراجع و روحانیون بزرگ گذشته و حال بوده و هست. 2️⃣ گاه در شكل ، كسانی كه در علم كلام، اثبات صانع، اثبات مبدأ و معاد، رسالت، ولایت حضرت مولی الموحدین علی(ع)، عدل، معارف حقه و اصول اعتقادات و اصول دین بحث می‏نمودند و یا تاریخ اسلام را تبلیغ می‏ كردند، صحبت‏ كردن درباره‌ی بزرگان مكتب را رواج می‏ دادند و «اطلاعات» جامعه را نسبت به اسلام بالا می‏بردند. مانند سلطان الواعظین اراكی كه به حوزه هند رفته بودند و چندین هزار نفر را شیعه كرده بودند. این نیز ترویج و نشر دین است كه البته در اینکه تعداد كمّی افراد خداپرست و معتقد به اسلام افزایش یابد اثر داشته است. 3️⃣ شكل سوم این است كه این بیشتر شدن، نه به صورت كمّی باشد و نه به صورت كیفی، بلكه می‌بایست موضوعش عوض شود. یعنی حضرت امام (ره) موضوع پرستش خدای متعال را برای مردم از یك سطح به سطح دیگر عوض كرد. قبلاً هم «یالَیتنا كُنّا معكُم» گفته می‏شد و مردم آرزوی شهادت هم می‏كردند، اما شهادت در مكان دور دستی مشاهده می‏شد كه قابل وصول نبود. مردم غصه می‌خوردند که چرا ۱۴۰۰ سال قبل نبودند تا همراه اصحاب سیدالشهدا(ع) شهید شوند. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع طرفداری از خدا هم در شكل عبادت‏های فردی و گروهی انجام می‌گیرد و هم در شکل اقامه نظام الهی و توسعه قدرت ایمانی در جامعه که تنها از طریق بالا بردن انسجام در دلبستگی‏ها و نظام دادن به آن‌ها ممکن می‌شود. یعنی اینكه نظام كفر حاكم نبوده و نظام دیگری حاكم باشد که مؤمنین در آن سهم داشته باشند، حدود 50 سال قبل اصلاً مطرح نبود. ◀️ لذا شکل سوم این است که خوف و طمع مردم از سمت دنیا به طرف خدای متعال برود. یعنی مردم در همه شئون زندگی خود، خدا را محور بدانند و نفوذ قدرت خدای متعال در دل‏ها بالا رود و جمعیت‏های زیادی آماده شهادت گردند. آنچه كه پس از به وسیله حضرت امام(ره) انجام گرفت شكل اخیر در است. 🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش) 🇮🇷 https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعه‌ی «دین‌داری»🇮🇷 ❇️ 🔰به منظور تبیین دین‌داری در می‌توان به مقایسه عملکرد بزرگان پرداخت: بعضی از بزرگان سعی در تصرف جامعه داشتند که این كار را بر اساس مبنای غالب در جهان انجام می‌دادند؛ مثلاً مدیریت متداول در جهان، بر اساس حكومت آرای مردم كار می‏كرد، در این صورت دانشمندان اسلامی سعی می‏كردند با همان ابزار و شیوه‌ی دموکراسی، آرای مردم را به طرف مذهب جلب نمایند یا قبل از آن در دوره استبداد، یك یا چند نفر از همان سلاطین مستبد را تحت تأثیر قرار داده و در خدمت اسلام بیاورند. 🔶 اما حضرت امام(ره) هر دو مفهوم «سلطنت» و «دموكراسی»، یعنی مبنای نفوذ قدرت را زیر سؤال بردند و در سطح توسعه اثرگذار بوده‌اند. لذا بین زحمات درخشان و قابل تقدیر مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی و مرحوم علامه مجلسی و مرحوم شهید مدرس و سایر بزرگان با كاری كه امام خمینی(ره) كردند، بسیار بسیار فاصله است. کاری که حضرت امام(ره) کردند در واقع موضوع تعلقِ مردم را از یك سطح به سطح دیگر بردند. قبلاً هم مردم ائمه طاهرین(ع) را دوست داشتند و به خاطر همین حاضر بودند كه در خدمت علما در قضیه مشروطه بایستند و كشته شوند. حالا هم مردم ائمه علیهم السلام را دوست دارند ولی موضوع تغییر كرده است. 🔹لذا محصولی كه به دست آمد این بود كه به صورت جمعی و گروهی در مردم ایجاد تهذیب كرد و جمعیت‏های زیادی را به مقابله با كفر آن هم در حد كفر جهانی واداشت. الان بحمدالله نظام اسلامی در دنیا پرچمدار توحید شده است و توانسته كلمه خداپرستی را در نظام مدیریت جهانی مطرح نماید. 🔸لذا پس از انقلاب خلاف‌های کوچک بسیار انجام می‌شد بعنوان مثال تخلفات یك مدیر، یك معلم و... در جزئیات، بسیار زیاد بود لكن در تعریف دین، سطح مسئله عوض شده بود. یعنی اگر از موضع به امور نگاه می‏كردید، همه آن خلاف‏ها و اشكالات بسیار جزئی قابل اغماض بودند. لکن عده‏ای كه این مطلب را درك نمی‏كردند، فریاد می‏زدند كه حالا از زمان شاه بدتر شده است، یعنی اگرچه مجتهد بودند اما در امور اجتماعی و مدیریت كودک بودند. آنها فقط قدرت دیدن محله خود را داشتند، معتقد بودند كه در زمان شاه دین خیلی آباد شده بود، زیرا جمعیت مسجد محلّ بهتر شده، جوانان بیشتری متدین شده‏اند، در جشن‏ها و عزاداری‏ها شركت كننده زیاد شده بود و این را پیشرفت دین می‏دانستند. 🔹حال اگر سؤال می‏شد كه تعداد محل فسق‏هایی كه در كشور ساخته شده، چقدر است؟! تعداد افرادی كه به فرهنگ غرب گرایش پیدا کرده‌اند، چقدر بالا رفته است، موضوعاتی كه برای بشریت طرح می‏شود، چقدر پاسخ داده می‏شود؟ چه پاسخی می‏داد؟ اصلاً در باب اینكه چگونه کار كنیم تا وضعیت روانی مردم تغییر یابد، مطلبی مطرح نبود. چنین مسائلی برای ذهن خود ما هم با سرپرستی حضرت امام(ره) مطرح شد. و الا هرچند قبل از سرپرستی ایشان برای خود من مباحث اجتماعی مطرح می‏شد، اما در پوشش نظام بود و ابداً درباره «تغییر موضوع» و «تغییر اساس نظام»، آن هم در این معنا مطرح نبود. 🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش) 🇮🇷https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
📣 اطلاعیه گفتگوی ویژه با موضوع: ❇️ «جایگاه زن و خانواده در افق تمدنی آینده» با حضور: 🔰حجت‌الاسلام روح‌الله صدوق در پیش همایش ملی «آینده انقلاب اسلامی و افق تمدنی» 🗓سه‌شنبه، 19 بهمن 1400 ⏰ ساعت 8 صبح 🏢تهران، پل مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، سالن شهید مطهری ✅ به صورت حضوری و مجازی ◀️لینک جلسه مجازی: www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🇮🇷https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعه‌ی «دین‌داری»🇮🇷 ❇️ 🔰تعلقات سیاسی، تعلقات قلبی و دلبستگی‏ها در زیربنایی‏ترین امر حكومت جامعه قرار دارد كه حتماً حول محوری است، نمی‏شود بدون باشد. این محور هم در زمان مشروطه و هم قبل از آن و هم بعد از آن وجود داشته و آن هم پرستش خدای متعال بوده است لكن این محور در چه افقی طرح شود و سپس چگونه تغییر كند كه آثار آن نسبت به قلب‏ها، فكرها و نسبت به عینیت خیلی بیشتر از قبل شود؟ این امر بدون «متكفل» و «سازمان» و «نظام» ممکن نیست و این نظام داشتن، یعنی مدیریت حكومت تا وضعیت جامعه را از سطحی به سطح دیگر منتقل کند. 🔸اگر قرار شد تعلقات جامعه حول یک محور () در نظام اسلامی توسعه یابد و دائماً تغییر موضوع پیدا کنند، اولین نیاز جامعه اسلامی به «» خواهد بود. یعنی مدلی که قدرت شناخت موضوعات و زمان و مکان را داشته باشد و آن را بصورت کمّی رقم بزند. یعنی همان طور كه بدون داشتن یك جدول خوب از اعداد طبیعی، اندازه‏گیری كمّی از پدیده‏ها دچار مشكل خواهد شد (می‌توانید نظر دهید که مثلاً چیزی کم یا زیاد شده است اما نمی‌توان نظر داد که چند برابر شده و به چه عددی خواهد رسید) و همان‌طور که روش محاسبه‌ای لازم است تا بتوان چیزی را بعنوان یک نظریه مورد سنجش قرار داد، در امور خیلی بالاتر هم که توسعه از آن امور است، بدون در دست داشتن «روش» محال است بتوان به جایی رسید. 🔹 روش، ابزار كار است و مدل، ابزار سنجش. بدون ابزار نمی‏شود كار كرد. زیرا بشر علم امامت ندارد تا بتواند به اشیاء كماهی احاطه پیدا کند و اگر سؤالی از عینیت‏ها مطرح شود، جواب آن بدون ابزار، امكان ندارد. البته بصورت تخمینی می‏شود كار كرد؛ همان‏گونه كه قبل از كشف علم حساب، مردم در دنیا زندگی می‏كردند. اما «توسعه تأثیر» را نمی‏توان تخمینی حساب كرد. زیرا توسعه تأثیر رهین سنجش شما در مقیاس بالاتری است که قدرت تغییر موضوع را داشته باشد و این بدون مدل توسعه، امكان ندارد. 🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش) 🇮🇷https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعه‌ی «دین‌داری»🇮🇷 ❇️ 🔰کفار نیز بدنبال توسعه هستند و به تعبیر قرآنی «شرح صدر للکفر» دارند و لذا دارای مدل توسعه هستند. حال آیا می‌توان برای توسعه‌ی قدرت اسلام از مدل توسعه‌ی کفار استفاده کرد؟ بنظر می‌رسد در مدل اجتماعی محال است بتوان ادعا كرد موضوعاتی كه برای ما طرح می‏شود با آنها مشترك است حتی یك موضوع!! اصلاً جایگاه موضوعات مسلمین و كفار مختلف است. 🔹كسانی كه نمی ‏توانند در توسعه جایگاه اشیاء را بشناسند، چنین تصور می‏كنند كه موضوعات یكی است و فرقی با هم ندارد. ظاهر اعمال ممكن است در جایی شبیه باشد، ولی جایگاه و نسبت تأثیر آن و تعاریف در نظام و طبقه‏ بندی موضوعات در مدل اسلامی متفاوت است. همین كه جایگاه آن یكی نبود، میزان بها دادن به آن نیز فرق می‏كند. در جریان توسعه و گسترش حتی كیفیت ظاهر آن هم تدریجاً فرق می‏كند. 🔸بحمدالله بعد از انقلاب جهت‏ گیری سیاسی صحیحی در مقابل كفر صورت گرفته است؛ یعنی حداقل می‏توان ادعا نمود موضع سیاسی ما تابعی از تصمیم‏ گیری‏های استكبار نبوده است. طبیعی است که این جهت‏ گیری صحیح بر كارشناسی موجود، فشار لازم را می‏ آورد و به نسبت، با طرح تحقیقات، متقابلاً سؤالات جدید هم مطرح می‏شود هر چند تاكنون به حل آن پرداخته نشده باشند. امیدواریم تدریجاً انگیزه پرداختن به این سؤالات هم ایجاد شود. 🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش) 🇮🇷https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🇮🇷حضرت امام خمینی: «بیست و دو بهمن سرآغاز پیروزی ملت ایران بر مستکبران و غارتگران، ۲۲ بهمن سرآغاز برچیده شدن دستگاه ستمگری طاغوتیان، ۲۲ بهمن سرآغاز حکومت الله بر جهان، ۲۲ بهمن سرآغاز برافراشته شدن پرچم عدالت اسلامی و بیداری مستضعفان، بر کشور و ملت بزرگ ایران و بر جمیع مسلمانان و مستضعفان و محرومان مبارک باد.» (20 بهمن 1361) 🇮🇷https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
تحلیل چهار نقطه کانونی در بیانیه گام دوم.pdf
669.2K
🇮🇷سومین سالگرد بیانیه گام دوم🇮🇷 🔰پس از ارائه دو محصول «تقریر قاعده‌مند بیانیه گام دوم» و «تحلیل محور اصلی بیانیه گام دوم» در سالهای گذشته توسط «حسینیه اندیشه»، به‌مناسبت سومین سالگرد صدور این بیانیه، جزوه‌ی 🔅«تحلیل چهار نقطه کانونی در بیانیه گام دوم»🔅 منتشر می‌شود. 🎙این جزوه، حاوی متن سخنرانی حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری در جمع مدیران و کارکنان یکی از نهادهای انقلابی است. 🇮🇷https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔰بخشی‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری در روز مبعث (10 اسفند 1400) «۱»: ✔️یکی از مهم‌ترین شعارها و جهت‌گیری‌های پیامبر اکرم در بعثت، مقابله‌ی با جاهلیّت بود... اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند -که خوانده‌اند؛ خیلی‌ها گفته‌اند جاهلیّت مدرن- حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرن‌شده نشان میدهد. ✔️امروز زندگی در تمدّن غربی بر پایه‌ی «طمع و حرص» است، بر پایه‌ی آزمندی است. اصلاً اساس زندگی در تمدّن غربی، «حرص و طمع» است ✔️امروز پایه‌ی همه‌ی ارزشهای غربی «پول» است، همه چیز با پول سنجیده میشود؛ اخلاقیّات، معنویّات، همه چیز با پول سنجیده میشود؛ معیارها این است. سیاست رایج، حکمرانی‌ها، همه در خدمت تبعیض است، در خدمت فربه شدن کمپانی‌ها و کارتل‌ها است؛ امروز این جوری است دیگر. ✔️علم و فنّاوری در خدمت کشتار مردم است. یک وقتی از علم استفاده میکنند مثلاً فرض کنید که برای واکسن یا فلان دارو که عدّه‌ای را نجات می‌دهد، امّا از همین علم استفاده می‌کنند برای سلاحهای کشتار جمعی، سلاحهای شیمیایی، سلاحهای اتمی، که صدها برابرِ آن تعداد مردم را از بین می‌برد، نابود می‌کند؛ و این اتّفاق در دنیا افتاده است و الان هم دارد می‌افتد ✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔰بخشی‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری در روز مبعث (10 اسفند 1400) «۲»: ✔️بنابراین این جاهلیّت، امروز هست. پس اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند ـ که خوانده‌اند؛ خیلی‌ها گفته‌اند جاهلیّت مدرن ـ حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرن‌شده نشان می‌دهد. ✔️خب پس باید چه بکنیم؟ باید درسهای بعثت را مرور کنیم. همان کاری که نبیّ اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در قبال آن جاهلیّت انجام داد، امروز بر عهده‌ی ما است که در قبال این جاهلیّت آن کارها را انجام بدهیم؛ این وظیفه‌ی ما است. ✔️برنامه‌ی خردمندانه و حکمت‌آمیز؛ این میدان از آن میدان‌هایی نیست که انسان سرش را بیندازد پایین و حمله کند؛ «برنامه‌ریزی» لازم دارد، «مطالعه» لازم دارد، **برنامه‌ی خردمندانه باید تهیّه بشود، با حکمت بایستی با این قضیّه مواجه شد. و این برنامه باید متّکی باشد بر «شناخت وسیع مختصّات این جاهلیّت»؛ اگر مختصّات این جاهلیّت را درست ندانیم، نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم، نمی‌توانیم با آن مبارزه کنیم** ✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
❇️ مقام معظم رهبری (10 اسفند 1400): «اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند ـ که خوانده‌اند؛ خیلی‌ها گفته‌اند جاهلیّت مدرن ـ حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرن‌شده نشان می‌دهد... برنامه‌ی خردمندانه باید تهیّه بشود، با حکمت بایستی با این قضیّه مواجه شد. و این برنامه باید متّکی باشد بر «شناخت وسیع مختصّات این جاهلیّت»؛ اگر مختصّات این جاهلیّت را درست ندانیم، نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم، نمی‌توانیم با آن مبارزه کنیم.» 📕کتاب راهبردی «قیام حسینی در برابر جاهلیت اُولی؛ قیام خمینی در برابر جاهلیت مُدرن» ، با تبیین «مختصّات جاهلیّت مُدرن» به پیشنهاداتی راهبردی و خردمندانه برای مقابله و مبارزه با جاهلیت مدرن می‌پردازد. 🗂دریافت رایگان فایل کتاب◀️ http://hsnand.ir/p7e7https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
❇️ به‌مناسبت سالروز رحلت علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، امروز «روزنامه ایران» در شماره 7862 (11 اسفند 1400) منتشر کرد: 🔅«اقتصاد متناسب با انقلاب» در نگاه مرحوم علامه حسینی الهاشمی🔅 🗂جزئیات خبر و دریافت فایل مقاله◀️ https://hsnand.ir/8e5ahttps://eitaa.com/hosseiniehandisheh
◼️ ۱۲ اسفندماه سالگرد ارتحال جانگداز مرحوم علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، و مؤسس تسلیت باد ☑️ شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه ✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh