هدایت شده از هیئت گفتمان انقلاب اسلامی
13980209-M_Sh-Heydari.mp3
26.26M
🎙صوت
✅ سخنرانی حجت الاسلام استاد حیدری پیرامون مناجات شعبانیه
◀️شب هشتم
هیئت گفتمان انقلاب اسلامی
هدایت شده از هیئت گفتمان انقلاب اسلامی
13980211-M_Sh-Heydari.mp3
31.2M
🎙صوت
✅ سخنرانی حجت الاسلام استاد حیدری پیرامون مناجات شعبانیه
◀️شب دهم
هیئت گفتمان انقلاب اسلامی
هدایت شده از هیئت گفتمان انقلاب اسلامی
13980212-M_Sh-Heydari_0.mp3
21.77M
🎙صوت
✅ سخنرانی حجت الاسلام استاد حیدری پیرامون مناجات شعبانیه
◀️شب یازدهم
هیئت گفتمان انقلاب اسلامی
هدایت شده از هیئت گفتمان انقلاب اسلامی
13980213-M_Sh-Heydari_0.mp3
11.66M
🎙صوت
✅ سخنرانی حجت الاسلام استاد حیدری پیرامون مناجات شعبانیه
◀️شب دوازدهم
هیئت گفتمان انقلاب اسلامی
هدایت شده از هیئت گفتمان انقلاب اسلامی
13980214-M_Sh-Heydari_0.mp3
11.3M
🎙صوت
✅ سخنرانی حجت الاسلام استاد حیدری پیرامون مناجات شعبانیه
◀️شب سیزدهم
هیئت گفتمان انقلاب اسلامی
✅ استاد صدوق:
اگر تمدن را دوگانه تعریف کنیم آنگاه الحادی یا اسلامی بودن آن موضوعیت پیدا می کند
هر کدام از مقاله نویس های با سواد (ملا) شما مقاله برای شما نوشتند به این قسمت تکیه کردند و تعریف را به گونه ای قرار دادند که شما اجازه نقد به مقاله را پیدا نکنید. لذا اگر دقتی در تعریف تمدن کنید می گوید: «رفع همه نیازمندی ها حول محور تعلق و جهتی که جامعه می خواهد برود» به عبارت دیگر هماهنگی همه نیازمندی ها و بر طرف کردن آن وابسته به تعلق (هدف) جامعه است. اصلا کسی وارد تعریف تمدن نشده است که بعد در صدد تعریف اسلامی و یا غیر اسلامی آن باشد. اگر در اصل تعریف تمدن توانستید دو گانه تعریف کنید آنگاه اسلامی یا الحادی بودن موضوعیت پیدا می کند.
حجت الاسلام و المسلمین روح الله صدوق، جلسه ششم نقد، نقض، طرح سند ابلاغی الگو اسلامی ایرانی پیشرفت
✅ استاد حیدری: همان اشکالی که در تعریف «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» بیان شد درباره «تمدن نوین اسلامی ایرانی» نیز مطرح است.
این عناوین را رهبری مطرح کرده اند و معنای آن در فرهنگ عمومی واضح است و شما به عنوان یک نهاد تخصصی باید ابعاد تخصصی آن را باز کنید و صرف تکرار و بدون قیود اضافه توضیحی و تحلیلی، عملا تکرار بیان رهبری است و لذا وقتی می خواهید تمدن نوین اسلامی را به صورت تخصصی باز کنید؛ حداقل باید دو چیز را بگویید: یک اینکه اگر شما تمدن می خواهید درست کنید، تفاوت شما با حکومت جهانی امام زمان (ع) در چیست؟ دوم اینکه تفاوت تمدنی که می خواهید بسازید با تمدن موجود در دنیا چیست؟ اسلامی که می گویید به چه معناست؟ یعنی باید تکنولوژی و صنعت را در کنار ارزش های اخلاقی بگذاریم؟ این سوال از اول بود و به فکر حل آن بودیم.
این دو را چگونه می خواهید جمع کنید. لذا (الگو) یک لوازمی دارد که رهبری اصل آنرا مطرح کرده اند و لوازم آنرا باید شما حل کنید. مقام معظم رهبری فرمودند: (الگو) یک بعد سخت افزاری (اقتصاد و تکنولوژی) دارد و یک بعد نرم افزاری (سبک زندگی و ...) است. بعد در دیدار نخبگان می فرمایند: تکنولوژی را باید استفاده کنیم و تکنولوژی فرهنگ متناسب با خود را می آورد و خطاب به بنیاد نخبگان می فرمایند که برای این موضوع فکر و اندیشه کنید که چگونه با این مسئله مقابله کنیم. یعنی با توجه به بیان رهبری اگر می خواهید صنعت و تکنولوژی را در کنار اخلاق و ... بگذارید؛ لوازم آن را چگونه حل می کنید و با چه قیودی نسبت بین تمدن موجود و تمدن آینده را معلوم می کردید؟ که متاسفانه اثری از آن نیست و معنا و انصراف بد آن این است که برای اینکه وارد چالش علمی پر سابقه و چند دهه ای نشوید اسم گذاری بدون تعریف تخصصی کرده اید.
حجت الاسلام و المسلمین حیدری، جلسه ششم نقد، نقض، طرح سند ابلاغی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
✅ رهبر معظم انقلاب ـ دیدار با طلاب سراسر کشور ـ ۹۸/۲/۱۸
حوزههای علمیه مرکز آموزش اسلام و تعمیق آن در جامعه هستند و شناساندن معارف دینی به مردم بخشی از وظایف حوزههای علمیه است و بخش دیگر این وظیفه، محقق کردن معارف دینی در متن زندگی مردم است.
رهبر انقلاب اسلامی با استناد به آیات متعدد قرآن مجید دربارهی مجاهده و مقاتلهی انبیای الهی تأکید کردند: وظیفهی پیامبر فقط بیان معارف اسلام نیست، به همین علت نبیّ مکرم اسلام برای عملی شدن توحید و اقامهی قسط، مجاهدت و مبارزه میکند تا اسلام در معنای جامع و کامل آن محقق شود.
ایشان خاطرنشان کردند: علما نیز به عنوان ورثهی انبیا موظفند برای تحقق اسلام در محیط زندگی مردم تلاش کنند که اوج این تلاش را امام رضواناللهتعالیعلیه در مقام یک حکیم واقعی انجام داد.
حضرت آیتالله خامنهای با انتقاد از برخی که میگویند همراهی حوزه با امام برای تشکیل نظام اسلامی، خارج از وظایف حوزه بوده است، گفتند: کاری که حوزه و بزرگان حوزه در زمان مبارزات منتهی به تشکیل جمهوری اسلامی انجام دادند، دقیقاً جزو وظایف ذاتی و هویتی حوزه بود.
تبیین بیان مقام معظم رهبری در جمع طلاب
با عنوان:
تبیین سیر «تکامل فقاهت» از ابتدای غیبت کبری تا پیروزی انقلاب اسلامی، مبیّن امتحانات کنونی حوزههای علمیه برای تحقق دین در سطح ساختارهای نظام
کتاب قیام حسینی در برابر جاهلیت اولی
قیام خمینی در برابر جاهلیت مدرن
فصل یازدهم ـ صفحه ۱۲۱
659713_-211035.pdf
177.6K
فایل مبحث یازدهم کتاب «قیام حسینی در برابر جاهلیت اولی؛ قیام خمینی در برابر جاهلیت مدرن» خدمت علاقمندان
🔅 تحلیلی نوین از رشد فقاهت در سیر تاریخی
🔻 برش اول
با شکل گیری علم اصول در میان شیعه، فهم عرفی و غیرتخصصی از منابع دینی پایان پذیرفت و تخصصیکردن و قاعدهمند نمودنِ «فهم از دین» به انجام رسید که نتیجهی آن «تعیین احکام افراد و وظیفه مکلفین» بود. اما «تحقق دین» وابسته به میزان خداترسی و تقوای اشخاص بود تا در صورت تمایل به انجام وظایف دینی، خود به این امر مبادرت کنند؛ زیرا فقهاء قدرتی برای تحقق دین در اختیار نداشتند.
این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه رنسانس در غرب شکل گرفت و طبق مباحث گذشته، «کفر مدرن» در قالب سبک زندگی جدید در عالم محقق شد که آثار این شیوه جدید از ابعاد مختلف زندگی، به حیات جامعه مسلمین حملهور گردید. لذا نواب عام در مقابل یکسری امور عینی و ملموس قرار گرفتند: در یک زمان، «نهضت مشروطه» که در صدد مشروطکردنِ نظام سلطنتی به انتخابات و مجلس و قانون و رأی مردم بود، به وجود آمد. در زمان دیگر، مسأله تسلط کفار بر توتون و تنباکو به وجود آمد و در دورهای دیگر، مسأله قراردادهای خارجی برای غارت نفت ایران مطرح شد. لذا فقهاء به جای شبهات نظری و علمی، در مقابل یک سری امور و خطرات عینی قرار گرفتند و با آن مبارزه کردند که اوج این مبارزات، در نهایت به قیام حضرت امام (ره) و پیروزی انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی منجر شد.
بنابراین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این «تحقق دین» و چگونگی انجام آن است که در مقابل نواب عام قرار گرفته است. البته تحقق دین فقط در عرصه عمل افراد مطرح نیست بلکه به دلیل حاکمیتیافتن دین و مکتب، «نظام و حکومت» است که باید دین را محقق کند. لذا مرحله بعدی از تکامل عقلانیتِ نواب عام حضرت ولیعصر (عج) این است که بتوانند احکام نظام و ساختارهای آن را از قرآن و روایات استنباط کنند و دین را در این سطح تحقق ببخشند. یعنی در ادامه امتحانات عقلانی، فقاهت به جای اکتفاء به «فهم دین» برای «تعیین وظیفه عملی افراد»، در مقابل فضای جدیدی قرار گرفته است به نام «تحقق دین» در سطح «رفتار یک نظام».
✅ تحلیلی نوین از رشد فقاهت در سیر تاریخی
🔻 برش دوم
ممکن است کسی بگوید این مسأله، فرق چندانی با مرحله قبل ندارد؛ چرا که احکام دینی مشخص است و فقط کافی است نظام جمهوری اسلامی به آنها عمل کند. اما مسأله بسیار پیچیدهتر از این مطالب است؛ اوایل انقلاب، بحث داغی به نام احکام اولیه و احکام ثانویه مطرح شد، چرا که حضرت امام (ره) تصریح کرده بودند که حکومت اسلامی به معنای حکومت قوانین الهی و احکام اسلامی بر مردم است. البته روشن بود که برای اجرای احکام در عالم تحقق و خارج، موانعی وجود دارد که این امر، ضرورت «احکام ثانوی» را نمایان میکرد. اما بعد از گذشت چند سال مشاهده شد که همان احکام ثانویه که برای اضطرار و به صورت موقت مطرح شده بود، ادامه پیدا کرد، چرا که آن موانع و اضطرارها همچنان تداوم داشت. علاوه بر تداوم و طولانیشدن زمان اضطرار به دلیل تداوم موانع، تدریجاً اضطرارها در موضوعات اجتماعیِ مختلف و متنوعی گسترش پیدا کرد و به عرصههای مختلفی در رسانه، آموزش و پرورش، آموزش عالی، دیپلماسی، بهداشت، شهرنشینی، سبک زندگی و... تعمیم یافت و شدت گرفت. پس به تدریج و با تداوم و گسترش و تعمیق اضطرارها روشن شد که تحقق دین در قرن بیستم، دارای پیچیدگیهایی است و مساله به آن سادگی که ابتدائاً تصور میشد نیست.
ممکن است گفته شود این موانعی که در برابر تحقق دین و اجرای احکام وجود دارد، به دلیل وجود افرادی در ردههای مختلف مدیریتی است که حساسیت لازم به احکام اسلام را ندارند و بعضاً با بیتقوایی، دچار قدرتطلبی و مال حرام و... شدهاند و اگر بجای آن افراد نالایق، افراد مذهبی و باتقوا و بسیجی و اهل روضه و نماز و روزه و خمس و... بر سر کار بیایند، تمام مشکلات نظام حل خواهد شد. متأسفانه این طرز نگاه و تحلیل، بر بخش عظیمی از جماعات انقلابی و مذهبی و مسجدی و روحانیون حاکم است. برای نقد این نوع نگاه، پیش از هر چیز میتوان به کلام بسیار روشنگرانه و عمیق و بصیرتافزای حضرت امام (ره) در سال 61 توجه کرد. به نظر میرسد اگر به محتوای این سخنان توجه نکنیم، آرمانهای عاشورا و دستورات قرآن و روایات معصومین ـ که شدیداً علاقهمند به اجرایی شدن آن در جامعه هستیم ـ محقق نخواهد شد. خیلی خوب است که وعاظ و علما در منبرها به بیان نصیحت و اندرز و آیات و روایات و قصص قرآن بپردازند اما بعد از آن باید به این امر توجه نمایند که چرا این مطالبِ حقه در جامعه تحقق پیدا نمیکند؟ باید از تحلیلهای سادهانگارانه پیرامون این موانع دست برداشت.