eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
495 ویدیو
179 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🚀چرا یمنی ها موشک زدند؟ ✍️محسن عبدالله زاده 🚩در نبرد طوفان الاقصی غالب کشورهای عربی نهایت هنرشان اظهار تأسف و بیانیه بود و کسی حتی جرأت تهدید محکم و عملی نداشت اما یمنی ها که تا چند وقت پیش درگیر یک جنگ بزرگ با آمریکا و عربستان بودند در شرایطی که نسبت به بقیه کشورهای عربی و به اصطلاح اسلامی، امکانات چندانی هم ندارند به خود جرأت داده و موشک پرتاب کردند. این سوال پیش می آید که چرا و چطور یمنی ها این کار را کردند؟ یمنی ها مانند فلسطینی ها، افغانستانی ها، عراقی ها، سوری ها و ایرانی ها خواسته یا ناخواسته طعم سنت های الهی و باورهای ایمانی را چشیده بودند. آمریکا که نامش هم برای برخی کشورهای عربی دلهره آور است جلوی یمنی ها بی رنگ و لعاب شده است زیرا آنها چند سال با ائتلاف آمریکایی سعودی جنگیدند و قدرت پوشالی آمریکا برایشان بی اثر است. لذا متوجه این نکته توحیدی شده اند که قدرت مطلق خداوند است و این ظالمین و فراعنه چیزی ندارند لذا نه ناو، نه موشک و نه نیروهای ویژه آمریکایی، هیچ ترسی به دل یمنی ها نینداخته و با جسارت و شجاعت به سمت ناو آمریکایی و سرزمین های اشغالی موشک زدند. پیشتر هم افغانستانی های شجاع در لشکر فاطمیون در سوریه به جنگ داعش و آمریکا رفتند چون حنای آمریکا برای آنهایی که سال ها در افغانستان با آمریکا می جنگیدند، رنگی نداشت. همینطور نیروهای سوری و حشدالشعبی عراق که قبلتر با آمریکا در نبرد بودند. فلسطینی هایی که در قالب حماس و مقاومت، به صورت ناخودآگاه تحت تعلیم توحیدی انقلاب اسلامی قرار گرفتند؛ و نیز ایرانی های داوطلب که تحت آموزه های امام خمینی و مقام معظم رهبری با فرهنگ توحیدی توکل به قدرت مطلق و ظلم ستیزی بزرگ شده اند هم، اینگونه ابهت آمریکا و اسراییل در دل و پیش چشمشان ریخته است. اگر باقی کشورهای عربی و اسلامی، مسولین و دولتمردانش کمی ایمان و باور توحیدی داشتند ناوهای غریبه آمریکایی از یک قاره دیگر، گستاخانه در منطقه چرخ نمی زدند. اسرائیل حرامزاده در نطفه خفه می شد و امروز دنیا تحت تاثیر کشورهای مسلمان قرار داشت. @HOWZAVIAN
🔻 کوچکِ بزرگ ✍️بابک شکورزاده 🔶زبان، عضو کوچکی از بدن است که می‌تواند جرائم بزرگی انجام دهد. برخی از گناهانی که از زبان صادر می‌شود و هر کدامش به تنهایی تبعات ناگواری را به دنبال دارد عبارتند از : دروغ، غیبت، بهتان، تهمت، نمامی(سخن‌چینی). هر کدام از این‌ها تعاریف و ویژگی‌هایی دارد. غیبت، ذکر بدی مخفی هست که واقعا در فرد غیبت‌شونده وجود دارد. حالا اگر آن عیب وجود نداشته باشد، تهمت یا بُهتان می‌شود‌. حالا بهتان با تهمت چه فرقی دارد؟ در بهتان شخصی که نسبتی به کسی می‌دهد یقین دارد که آن شخص دارای این صفت نیست؛ ولی در تهمت با حدس و گمان نسبتی را می‌دهد و به قول معروف طرف را متهم می‌کند. سخن‌چینی یا نمّامی انتقال حرف راستی است که مفسده‌انگیز باشد. تمامی این موارد از گناهان کبیره و بزرگی است که از همین زبان کوچک حاصل می‌شود. نمونه‌ای از روایات: ♦️حضرت امام صادق عليه‌السلام فرمودند : 《 إنّ مِن أكبَرِ السِّحرِ النَّميمَةَ ؛ يُفَرَّقُ بها بَينَ المُتَحابَّينِ ، و يُجلَبُ العَداوَةُ علَى المُتَصافِيَينِ ، و يُسفَكُ بها الدِّماءُ ، و يُهدَمُ بها الدُّورُ ، و يُكشَفُ بها السُّتورُ ، و النَّمّامُ أشَرُّ مَن وَطئَ علَى الأرضِ بقَدَمٍ؛ از بزرگترين جادوها، سخن چينى است، [زيرا] با سخن چينى ميان دوستان جدايى افكنده مى‌شود، ياران يكدل را با هم دشمن مى‌كند، به واسطه آن خون‌ها ريخته مى‌شود، خانه‌ها ويران مى‌گردد و پرده‌ها دريده مى‌شود. آدم سخن‌چين بدترين كسى است كه روى زمين گام برمى‌دارد.》 📚بحارالانوار،ج۶۳،ص۲۱ ♦️امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام فرمودند: « إيّاكَ و النَّميمَةَ ؛ فإنّها تَزرَعُ الضَّغينَةَ و تُبَعِّدُ عنِ اللّه ِ و النّاسِ؛ از سخن چينى پرهيز، كه آن تخم كينه مى‌افشاند و از خدا و مردم دور مى‌گرداند. » غرر الحکم، ۲۶۶۳ ♦️امام علی عليه‌ا‌لسلام : 《البُهتانُ على البَريءِ أعظَمُ مِن السَّماءِ؛ بهتان زدن به آدم بيگناه بزرگتراز آسمان است.》 بحار الأنوار،ج۹۹،ص۳۱ ♦️رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : 《مَن بَهَتَ مؤمنا أو مؤمنةً أو قالَ فيهِ ما ليسَ فيهِ أقامَهُ اللّه ُ تعالى يومَ القيامةِ على تَلٍّ مِن نارٍ حتّى يَخرُجَ مِمّا قالَهُ فيهِ؛ هر كس به مرد يا زن مؤمنى بهتان زند يا درباره او چيزى بگويد كه از آن مبرّاست، خداوند در روز رستاخيز وى را بر تلّى از آتش نگه مى‌دارد تا اين كه از آنچه درباره او گفته است خارج شود. [و آن را اثبات كند]》 بحار الأنوار، ج۵،ص ۱۹۴ @howzavian
🔰 یک بام و دو هوای اسرائیل! ▪️ پاسخ به یک شبهۀ پُرتکرار در این روزها ✍️ سید محمد حسین دعائی یکی از تلخ‌ترین طنزهای روزگار ما این است که دستگاه تبلیغی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی، برای کشتگان به‌ظاهر غیرنظامی خود در ماجرای ۱۵ مهر نوحه‌سرایی کرده و آن‌ها را قربانی توحش حماس معرفی می‌کند؛ اما خود به این دلیل واهی که نیروها و تجهیزات حماس، در امکان عمومی و غیرنظامی غزه مخفی است، به تخریب این اماکن و کشتار بی‌گناهان می‌پردازد. به‌راستی اگر این دلیل موجه است، چرا حماس را مذمت می‌کنند؟ مگر نه این‌که رژیم اشغالگر قدس نیز از شهرک‌نشینان به‌ظاهر غیرنظامی، برای عادی‌سازی اشغال و تثبیت موقعیت خود در سرزمین‌های اشغالی استفاده می‌کند؟ و مگر نه این‌که حماسِ محصور در غزه، برای دسترسی به مراکز اصلی دشمن، چاره‌ای جز عبور از شهرک‌ها ندارد؟ فلسطین، خانۀ فلسطینی‌هاست و اسرائیل با همۀ اعوان و انصارش، از جمله شهرک‌نشینان غاصب، دشمن آن‌ها. در چنین شرائطی، طبق همۀ ضوابط عقلی، شرعی و عرفی، فلسطینیان حق دارند برای بازپس‌گیری سرزمین خود و جلوگیری از تجاوز بیشتر دشمن، به زور متوسل شده و با او مقابله به مثل کنند. به‌علاوه، اگر شهرک‌نشینان نظامی نیستند، پس چرا اکثرشان مسلح بوده و تابه‌حال بارها از سلاح خود علیه فلسطینیان استفاده کرده‌اند؟ اصلا فرض می‌کنیم شهرک‌نشینان، نظامی نیستند. آیا غاصب هم نیستند؟ آیا نمی‌دانند خانه‌ها و زمین‌هایی که در آن ساکن‌اند، از آن فلسطینی‌هاست؟ و مگر نه آن‌که بر طبق ضوابط عقلی، شرعی و عرفی، دفع متجاوز غاصب، ولو به قتل او منجر شود جائز است؟ @HOWZAVIAN
🔘 ا مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت برگزار می‌کند؛ ✅ بهانه‌های بنی اسرائیلی (۲) 🔘چرا فلسطین مسأله اصلی دنیای اسلام است؟ 🔘بررسی جنایت صهیونیست‌ها در فلسطین با حضور 👤 استاد سیدهادی سید افقهی، کارشناس حوزه صهیونیسم و مسائل بین الملل 👤دانیال بصیر، سردبیر فکرت 🌐 لینک پخش زنده: https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat زمان: چهارشنبه ۳ آبان ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجف‌زاده، مدرسه فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
دکه‌ی تیترخوانی 🔻صفحه نخست روزنامه های امروز کشور، پنج‌شنبه, ۰۴ آبان ۱۴۰۲ #سواد_رسانه #نویسندگان_حوزوی #روزنامه #رسانه @HOWZAVIAN
🔎نظام آموزش و پرورش و سه حلقه فراموش شده ✍️ حجت الاسلام علیرضا محمدلو ▫️اخیرا شنیدیم که وزیر آموزش و پرورش از باز بودن مدارس در روزهای پنجشنبه و جمعه خبر داده و گفته در راستای کشف استعدادهای ورزشی و توام با مشارکت خانواده ها این طرح را ابلاغ کرده است. ▫️وقتی پیشرفت ژاپن در ورزش را با تکیه بر برنامه بلندمدت و تولید انیمیشن‌ جذاب فوتبالیست‌ها و بعد والیبالیست‌ها می‌بینیم که برنز و سوم لیگ جهانی والیبال می شود و در جام جهانی فوتبال خوش می‌درخشد و بعد جام جهانی، آلمان مدعی، ترکیه چغر و چند کشور مطرح آفریقایی و آمریکای جنوبی دیگر را چهارتایی و شش تایی شکست می‌دهد، طبیعتا چنین طرح و رویکردی در کشف استعداد از پایه شاید طبیعی و معقول بنظر می‌رسد. ▫️اما مدارس ما با چه چالش های دیگری در متن و جهت‌گیری تحصیلی مواجه است که لازم باشد تعطیلات را در جهت حل و رفع آنها اختصاص دهیم؟ 1️⃣ هویت و تربیت: دیدن نوجوان ها پای گیم و شبکه های اجتماعی مسموم برای ساعت‌های متمادی و گذران اوقات اصلی و فرعی و فراغت زندگی بصورت باری به هرجهت و پرسه زن و تماشای آسیب هایی که هرساله با عناوین مختلفی همچون ۱. اسکیت سواران خیابان چمران شیراز، ۲.لایو جنجالی و تکان دهنده نوجوان ۱۴ ساله با یک اینفلوئنسر و ۳. ماجرای چاقوکشی هلیا و رقص ساسی مانکن و...... نشان از یک ضعف و خلا جدی در انتقال آموزه های هویت بخش در مقابل آگاهی کاذب، شخصیت برساخته و تکنولوژی‌زده و سرگردان در ساختار تربیتی دارد. ▫️اینکه تربیت و اخلاق و صورت بندی هویت مستقر، همردیف تعلیم و نه بعنوان خط فرعی و سیاست درجه دو در پروژه آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد. 2️⃣ توانایی و مهارت: علم بدون کارکرد و علم بدون مساله و علم بدون اتصال به صنعت و بطور کلی علم بدون توانایی نوآوری و ارائه راه حل در جهان امروز نمی تواند افق‌گشا باشد. هابرماس از سائق های شناختی در ساحت عقلانیت اینچنین گفته که دانش با رویکرد پوزیتویسم برای کنترل و پیش بینی بود، هرمنوتیک هم رویکردی برای فهم و شناسایی جهان ذهن بود و رویکرد انتقادی نیز در جهت رهایی بشر، طراحی شده بود. هم او عقلانیت ارتباطی را به داعی تعامل و تضارب و تفاهم جهان امروز طرح نمود. ▫️سوای ضرورت توجه به رویکرد و مبانی دانشی بایستی نوجوان امروز با مسائل کاربردی زندگی از تعامل درست در محیط و سبک زندگی و مصرف سالم تا آچارکشی ماشین آلات و تعمیر لوازم خانگی و کار با چوب و هنرهای هفت گانه هم توانایی متوسطی بدست آورد و با بازار کار و معیشت بیگانه نبوده و عقل معاش هم به تعبیر علما با تکیه بر دانش در طول ۱۲ سال تحصیل بدست آورد. 3️⃣ بینش و استراتژی: اما پاشنه آشیل بزرگی که نظام تعلیم و تربیت را تهدید می‌کند، فقدان آموزه های استراتژیک است. کلان روایت های نظام و خط و مشی های اصلی و فرصت ها و منزلت و دستاوردهایش در سطح داخلی و خارجی و همچنین دوست و دشمن بین‌المللی و همچنین تهدیدها و گسل هایی آسیب زا و جنگ شناختی در طول سال های بعد انقلاب، چرا متن درسی ندارد یا فقط دچار تعارفاتی در لابلای برخی دروس عملا جنبی و بطور موجز و بزن دررویی مطرح شده است. ▫️ظاهرا که تاریخ را هم جنبی و بدون جریان شناسی و آموزه های سیاسی تدریس می کنیم و در فهم و انتقال دوست و دشمن خارجی بطور کلاسیک در مدارس هم دچار کلیشه یا لکنت زبان شده ایم و به راهپیمایی رفتن و شعار دادن سر صف ها و خواندن سرود ملی و اهتزاز پرچم در برخی مدارس غیرانتفاعی مذهبی‌طور اکتفا کرده ایم. ▫️تربیت چمران هایی که برای دفاع از دین و حقیقت و وطن و حمایت از مظلوم و مبارزه با استکبار، زندگی در ایران و آمریکا و لبنان برایش فرقی نمی‌کند، خیالی بیش نیست. انسانی که هم نخبه بود و هم چریک و حتی علم را هم با فهم تمدنی و جهت رقابت با دنیای غرب در بالاترین سطح فراگرفت. @HOWZAVIAN
💠 امام رضا او را معصومه خواند ✍️ جواد رستمی نامش فاطمه(س) بود تنها فرزند امام کاظم(ع) که مادرش، همان مادر بزرگوار امام رضا(ع) است. او به معصومه شهرت یافت آنجا که برادرش امام رضا(ع) فرمود «مَن زارَ المَعصُومَهَ بِقُمّ کَمَنْ زارَنی؛کسی که معصومه را در قم زیارت کند، مانند آن است که مرا زیارت کرده است».(بحارالانوار» ج 102، ص 265؛ «عوالم» ج 21، ص 331. او را معصومه خواند و زیارتش را هم تراز زیارت خویش دانست تا جایگاه والای او را نزد مردم روشن سازد. در سبک زندگی باید از برترین ها الگو گرفت، برای زیست بهتر باید به زندگی بزرگان نظر کرده و از رفتار و گفتار آنها درس بگیریم. معصومین اُولی و برترین الگوها برای مردم هستند و پس از ایشان آنها که در نیکی و کمال در حد مقام عصمت هستند برای الگو برداری نمونه محسوب می شوند. وقتی امام رضا(ع) خواهر بزرگوارشان را معصومه خطاب می کنند یعنی جایگاهی در حد عصمت دارد که می تواند الگوی مسلمانان به ویژه زنان قرار گیرد و وقتی به زیارتش توصیه کرده و هم تراز زیارت خویش می خواند یعنی بر آن جایگاه و شخصیت ممتاز وی تاکید داشته و بسان یک نمونه و الگو برای سبک زندگی معرفی می کند. عبارات زیارتنامه ایشان از بیان امام رضا(ع) نقل شده خود گواه دیگری بر برتری و فضیلت این بانوی بزرگوار است که باید مورد توجه قرار گیرد. کسب صفات حمیده، طاهره، صدیقه، مرضیه و غیره در مدت کوتاه زندگی ایشان نیز، گواه خوبی بر نیکی و بزرگی، جایگاه و معصومیتی است که در حد الگو شدن برای زنان مسلمان از سوی امام معصوم، حضرت رضا(ع) مطرح می شود. @HOWZAVIAN
✍️ استاد علی اکبر مظاهری 🔹 حس خجسته (۴) 🔸 خوراک جان (۳) 🔻 اشاره چون پاسخ به آن «آقای صاحب نام»، به طول انجامید و همچنان ادامه دارد، پرانتزی در میان پاسخ به ایشان باز می‌کنیم و به پرسشی که دربارهٔ همین موضوع «خوراک جان» رسیده است، پاسخ می‌دهیم و سپس موضوع اصلی را پی می‌گیریم. ⁉️ پرسش عزیزی «صاحب دل» پرسیده‌اند: آیا احوال ذاکران، با توجه به ذکرهایی که می‌گویند، متفاوت است؟ 🟢 پاسخ ما اگر چه ذکرها، همگی، آثاری نیکو بر جان‌ها می‌گذارند، اما هر جانی، ذکری را می‌طلبد و آن را بیشتر دوست می‌‌دارد و بر دلش بهتر می‌نشیند. از این روست که در مکتب اهل بیت - علیهم‌السلام - دعاها و اذکار، به‌فراوان است؛ بسیار فراوان، به‌ویژه در مدرسهٔ امام سجاد علیه‌السلام. این فراوانی، در هیچ مسلک و مکتبی، یافت نمی‌شود؛ مطلقا، حتما، یقینا‌. اگرچه ذکرها، مناجات‌ها، و دعاهای معصومان‌مان، نجواها و رازها و نازها و دلگویه‌هایی است میان خودشان و خدایمان، اما برای ما نیز «تعلیم» است؛ آموزش عشق‌ورزی با خدا. سطح و عمق و گوناگونگی ذکرها، بسیار است. از این رو، هرکس می‌تواند ذکر مناسب حال خود را بیابد و بگوید، و یا خود، ذکر و ذکرهایی از پیش خود بسازد. مهم آن است که ذکر و مناجات، بر دل و جان ذاکر و مناجات‌گر، بنشیند. آری؛ الفاظ و معانی ذکرها، در دل‌ها و ضمیرها، آثاری گوناگونه دارند. اگر این‌مقدار بیان ما برایتان کافی است و پاسخ سؤالتان را دریافتید، که خوب. وگرنه، بفرمایید تا بیشتر توضیح دهیم. به امید خدا. @HOWZAVIAN