🔳 آیا بوی سرمایهسالاری به مشام میرسد؟
✍ علی عسگری
تعطیل شدن شنبه برای تطبیق پیدا کردن با معادلات(علی الظاهر اقتصادی) جهانی بر محور سرمایهداران غربی است که این امر هر چند ظاهرش نشان میدهد که مسئولین امر قصد تعلل در انجام عقود دیپلماتیک و لوازم آنرا(مثل نامه دادن و فکس کردن) را ندارند ولی خود به خود تحت سیطره بودن خواستهی سرمایهدارانی را میرساند که اساسا نه تنها با استقلال سیاسی ما بلکه با استقلال هویتی ما هم مشکل دارند و این یعنی مسئولین جمهوری اسلامی نه تنها درک کافی از دشمن ندارند، بلکه استقلال هویتی ملتشان نیز برایسان فاقد اهمیت است.
واین یعنی تا زمانیکه مسئولین کشور، نظام جمهوری اسلامی را در تقابل هویتی با نظام سرمایهداری جهانی نبینند، بی چون و چرا و با توجیهات به ظاهر درست، از تصمیمات تعداد انگشتشماری سرمایهدار صهیونیستی تبعیت میکنند و همین امر سبب بروز انفعال هویتی ملت در برابر خواست صهیونیزم جهانی میشود.
تعطیلی شنبهها چه در شوری نگهبان تایید بشود یا نشود، تفکر حاکمیت مقنِّن در جمهوری اسلامی را رسوا کرد، و بیش از پیش نشان داد، مظلومیت گفتمان جمهوری اسلامی که انقلاب ۵۷ را رقم زد، نه تنها شعار نیست، بلکه در مقام حکمرانی عینیت یافته است.
به راستی تا رسیدن به دولت و تمدن اسلامی چقدر باید صبر کرد؟!
#مجلس
#تعطیلی_شنبهها
#صهیونیزم
#لیبرالیزم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 جذابیت به چه قیمتی؟!
✍ بابک شکورزاده
🔹چند وقتی هست که در ساخت سرودها و کلیپهای مذهبی اصراری وجود دارد که حتما این سرودها آمیخته با موسیقی باشد و بعضا موسیقی که استفاده میشود، در خوشبینانهترین حالت، حداقل شبهه حرمت دارد. این کار هم معمولا به بهانه جذابیت بیشتر برای مخاطبین انجام میشود.
🔹این مسئله به قدری فراگیر شده که با اعتراض برخی از کارشناسان مذهبی حوزه تربیت مواجه شده است.
🔹سؤال این است که چرا باید برای ساخت کلیپ مذهبی، به اسم جذابیت، مرتکب کاری شویم که شبهه حرمت دارد و یا اینکه حداقل، اولویت شرعی ندارد؟! آیا قرار است که هدف وسیله را توجیه کند؟!
🔹علاوه بر این، مثالهای نقضی وجود دارد که نشان میدهد موسیقی، نقش آنچنانی در گُل کردن و دیده شدن یک اثر نداشته است؛ برای نمونه سرود "سلام فرمانده" که بسیار دیده شد و حتی جنبه بینالمللی پیدا کرد و از نظر برخی، یکی از شاخصههای اصلی این دیده شدن، موسیقی بوده است؛ درحالی که اگر چنین باشد چرا سلام فرمانده ۲ و ۳ با اقبال خاصی روبه رو نشد و انگار که اصلا اثر دیگری به این نام ساخته نشده است!
🔹مثال دوم، کلیپ " به طه، به یاسین... " است که بدون موسیقی با استقبال زیادی مواجه شد؛ ولی آثار دیگر خواننده این اثر، هیچکدام به آن اندازه گل نکرد.
🔹این مثالها نشان میدهد که برای ماندگاری اثر، باید دنبال شاخصههای دیگر بود.
معمولا آثار اول بهتر دیده میشود و شاید دلیلش اخلاص و نیت صاحبان اثر باشد.
البته منظور این نیست که در آثار بعدی نیت سوئی وجود داشته، بلکه چه بسا آن نیت اولیه نبوده و شاید همین عامل، ریزش مخاطب را به دنبال داشته است.
#موسیقی
#سرود_مذهبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تحریریه
نویسندگان حوزوی درصدد بازنشر آراء و دیدگاه حوزویان است؛ زین رو در بسیاری از موارد خواندن زوایای دید تحلیلگران حوزوی را فرصتی ارزشمند میداند.
انتشار یادداشت حوزویان به منزله تأیید صددرصد آثار نیست.
در مسأله "تعطیلی شنبه" نیز آماده یادداشتهای نقضی و ایجابی هستیم.
#تحریریه_نویسندگان
#تولید_محتوا #تضارب_آراء
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📘 فهرست کتابهای مشاهده شده رهبری در نمایشگاه کتاب
✍️ جواد اکبری
رهبر انقلاب طی بازدیدی سه ساعته از نمایشگاه کتاب بازدید کردند.
کنجکاو شدم که ایشان چه کتاب هایی را مشاهده کردند، با کمی جستجو و دقت در تصاویر منتشر شده به لیست زیر دست پیدا کردم.
🔻مسلما صرف مشاهده کتاب ها توسط رهبری دلیل بر تایید کامل این کتب توسط ایشان نمیباشد.
۱. دفتر یادداشتهای داستایوفسکی: شیاطین/ نشر کتاب پارسه
۲. فیزیک ارسطو/ نشر هرمس
۳. خرد رنج آموخته/ نشر هرمس
۴. دلبافته/ نشر کتابستان
5. نان و شراب
۶. کتاب روایت قرن/ نشر دانشگاه امام حسین
۷. یادداشتهای زیرزمینی داستایوفسکی/ نشر قدیانی
۸. صبح واقعه/ نشر خط مقدم
۹. مبارزه به روایت اسدالله لاجوردی/ انتشارات موسسه ایران
۱۰. افسانه هوش مصنوعی/ نشر امیرکبیر
۱۱. تاریخ مردم ایران، عبدالحسین زرین کوب/ نشر امیرکبیر
۱۲. نمایندگان امر نمایندگان کلام/ نشر امیرکبیر
۱۳. بینوایان/ نشر پارسه
۱۴. کنت مونت کریستو
۱۵ مرد ابدی/ انتشارات شهید کاظمی
۱۶. نخستین بهار/ نشر هرمس
۱۷. انبوه برگهای شناور، مرتضی اسفندقه
/ نشر سخن
۱۸. عشق علیه السلام، علیرضا قزوه/ نشر سوره مهر
۱۹. کالکهای خاکی/ نشر سوره مهر
۲۰. فونتامارا
۲۱. کتاب تردید
۲۲. در فضای مجازی (کودک)/ نشر ذکر
۲۳. کتاب راز بی بی جان/ نشر روایت فتح
۲۴. ناشناس داستایوفسکی/ نشر پارسه
۲۵. نیمه دیگرم، عباسی ولدی/ نشر آیین فطرت
۲۶. تلاویو سقوط کرد/ کتابستان
۲۷. کتاب سیاح، زندگینامه شهید سعید سیاح طاهری/ نشر روایت فتح
۲۸. بهترین داستانهای جهان/ نشر نگاه
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ رسانههای عربزبان، نقش آفرینانِ جدّیِ پسا طوفان الأقصی
✍️ میلاد حسن زاده
▪️اولین موجِ اسلامگرایی به نفع جریان مقاومت، با ظهورِ #انقلاب_اسلامی اتفاق افتاد و مردم مستضعف جهان دیدند که امکان برچیدن حکومتهای ظالم و فاسد و مقابله با استکبار جهانی با ایدئولوژی اسلامی امکانپذیر است.
▪️موجِ دوم با سلسله قیامهای کشورهای عربی از نیمه دوم سال ۸۹ شمسی شروع شد که از آن به #بیداری_اسلامی یاد میشود و مقام معظم رهبری در مورد آن فرمودند:
حوادث امروز شمال آفریقا، کشور مصر، کشور تونس، برخی کشورهای دیگر، برای ما ملت ایران معنای دیگری دارد، معنای خاصی دارد؛ این همان چیزی است که همیشه به عنوان حدوث بیداری اسلامی، به مناسبت پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی ملت ایران گفته میشد؛ امروز خودش را دارد نشان میدهد...
▪️موجِ سوم که #طوفان_الأقصی بود، با عملیاتِ رسانهایِ حزبالله لبنان موجِ جدیدی از اسلامگرایی و حمایت را برای فلسطین به ارمغان آورد و بعد از آن، عملیات #وعده_صادق با تکمیل پازلِ #حماس، باعث قوت دوچندان اسلامگرایی شد.
▪️در نهایت، تمام این مراحل باعث شد توجه به رسانههای عرب زبان بالا برود چراکه زبان اسلام عربی است و مردم دنیا اسلام را با این زبان میشناسند. تجربهٔ فعالیت چندساله در فضای مستبصرین و زیست ۲ ساله با بیش از ۵۰ ملیت جهان در جامعة المصطفی العالمیه این موضوع را برایم عیان کرد که عموم مستبصرین زبان عربی را فرا میگیرند.
▪️از موارد گفته شده میتوان نتیجه گرفت که رسانههای عربزبان در دورانِ پسا طوفان الأقصی نقش پررنگی در دنیا ایفا میکنند و در جهتگیریهایِ جهانی مؤثر خواهند بود. در این صورت نقشآفرینیِ رسانهای در دنیای جدید، نیازمند رسانهی عربزبانِ پُرقوّتیست که بتواند افکار جهانی را به نفع #جبهه_مقاومت متأثر سازد.
▪️در حال حاضر برخی شبکههای عربزبانِ موجود که بیشترین مخاطب را دارند نه تنها در گفتمان مقاومت نمیگنجند بلکه علیه آن هم به فعالیت میپردازند. العالمِ ایران و المیادین و المنارِ لبنان که شبکههای نزدیک به جبهه مقاومت هستند در مقابلِ رقبای خود مخاطبان بسیار کمتری دارند. العربیهی عربستان و غولِ رسانهای، چون الجزیرهی قطر که دارای بیش از ۸۰ دفتر در سراسر جهان میباشد کنترل افکار کشورهای عربی را در دست دارند.
▪️راهاندازیِ شبکهای عربزبان و یا فکر جدی برای تقویت هرچه بیشترِ العالم، همچنین موجی از تولید محتوا در سکوهای مختلف به زبان عربی توسط فعالان مجازی میتواند در آیندهای نزدیک، افکارِ عمومی جهان را با سرعت چندبرابری به نفعِ جبهه مقاومت تغییر دهد.
#وعده_صادق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📌 آفاق زمان و خطر پیش رو
✍ دکتر حبیب الله بابایی نوشت:
فهمیدن این نکته سخت نیست که «آفاق زمان» برای هر ملتی ریشه در عمق باورها و ارزشهای آن ملت دارد.
#تعطیلی_شنبه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
ماجرای تعطیلی شنبه و دو نکته
✍ دکتر احمد اولیایی نوشت:
۱. فاصله زیاد آنچه در فرآیندهای ساختار دولت مدرن (لایحه و مرکز پژوهشها و مجلس) در مورد مسأله میگذرد با آنچه در گفتگوهای نخبگان میانی در باب همان مسأله رد و بدل میشود تعجبآور است.
۲. همه براحتی از مسأله اصلی «چرایی کاهش ساعات کار و افزایش تعطیلی» عبور کرده اند و بر سر روز آن بحث میکنند و حال آنکه اساسا ۱۶ ساعت کاهش در ماه با توجه اشکالات اساسی فرایند بهرهوری شغلی، فرهنگ کار، نظام بروکراسی و ... هیچگونه تأثیری ندارد.
#تعطیلی_شنبه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ یـک چالش تمدنی
✍ حسین کاوه، پژوهشگر سیاسی نوشت:
🔹 فهم کُنهِ مقولۀ «زمان» و مسائل و مناسبات مرتبط با آن بسیار سختتر و پیچیدهتر از فهم مقولۀ «مکان» و مسائل و مناسبات مرتبط با آن میباشد...
🔸 تعطیلی رسمی یک روز آن هم در حکومت و جامعۀ اسلامی را باید در فضا و سطح تمدنی فهم و تحلیل کرد نه در سطح فقه فردی یا مناسبات اقتصادی.
#تمدن_اسلامی
#حکمرانی_اسلامی
#تعطیلی_شنبه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
رنج بیگنجی.pdf
52.4K
♨️ رنجِ بیگنجی!
✍ مهدی الوندی
روایتِ من از نمایشگاه بینالمللی کتاب ۱۴۰۳
🌱 خوشحال میشم بخونید و نظر بدید👆 فایل بالا👆
#نمایشگاه_کتاب
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 میارزد!
✍ مجید ابطحی
دکتر یامین پور در کانالشان نوشتهاند "خدا مرده است و ما تکنولوژی و... را جایگزین کردهایم"، غرض ایشان تنبّهی به ما بود تا حواسمان به آسیبهای دنیای مدرن باشد!
درست هم میگفتند، اما بهتر بود بگویند: "#بندگی مرده است!" نه خدا!
خدا زنده است، همچون همیشهی خلقت، هر لحظه به ماسواءالله حیات میدهد، آن_به_آن ، آنچه امکانِ مردن دارد #بندگی است، نه #خدایی!
و خدا را باکی نیست اگر #بندگی در تمام ما بمیرد؛ "گَردی بر دامن کبریایی او نمینشیند"، او با خلق #محمد_و_آلمحمد صلوات الله علیهم، به هدفش از خلقت رسیده، و ما #طفیلیِ آنهاییم!
🔹نه فقط خدا، ملائکه نیز میدانستند بشر به این حد از طغیان میرسد، سوالشان این بود که این موجود دوپا به چه درد میخورد؟ 《أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ》 ؟ و پاسخ یک کلمه بود: "#میارزد!"
میارزد از این همه انسان، فاطمه و اولاد او در جهان باشند، و #میارزد کسانی را خلق کنم که پس از قرنها راه آنها را زنده کند، چون #خمینیها و #سیدعلیها و #سلیمانیها؛ میارزد!
🔹هان ای انسان! حالا دلخوش باش به علوم کودکانهات و تکنولوژی حاصل از آن! و #خدا را از یاد ببر!
#مدرنیته
#هدف_خلقت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔍 تحولات اسلامی_ایرانی در فضای غیر اسلامی_ایرانی
✍🏻 احسان قربانی
اخیراً فیلمی منتشر شده است که عده ای از جوانان امریکایی دور هم نشسته اند و برای اعتراضات و تظاهرات ضد صهیونیستی باهم مذاکره و بحث میکردند. و چیزی که جالب بود تمرین شعار فارسی ( مرگ بر اسراییل ) بود.
در فضایی که به صورت فعال و تأثیر گذار فعالیتی برای نشر فرهنگ اسلامی_ایرانی در آن فضای فساد زده غربی انجام نشده است، تاثیر و نفوذ دو کلمه فارسی در میان جوانان آمریکایی به شدت عجیب و شگفت انگیز است.
و اخیراً فیلمی از مردم ژاپن نشر شده است که مردم در تظاهرات شعار فارسی ( مرگ بر اسراییل ) را با قدرت سر میدادند و آن را هوار میکشیدند. انگاری آزادیخواهان و حق طلبان جهان در یک کلام واحد و یک صدا شده باشند ، آن هم ( مرگ بر اسراییل ) است.
همه میفهمند که این ایران است که هیمنه پوشالی نظام های مستکبر و طاغوتی دنیا را کنار زده است و در راس مبارزه با آنها قرار دارد.
روزی میرسد که همین مردم زیر یک پرچم در رکاب امام زمان شمشیر میزنند و برای آزادی جهان و رسیدن به صلح و حکومت جهانی الهی شمشیر خواهند زد و آن روز دیر نیست.
#تحولات_جهان
#ایرانی_اسلامی
#مرگ_بر_اسراییل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#حال_مقال
🔍 راز خانهدار شدن شیخ محلهی ما
✍ مرتضی بذرافشان
شیخ نه خوش خیال، راست پندار محلهی ما، با حمد و سپاس الهی، ضمن اشاره مجدد به ملاقات با رهبری و جریان دعای اجابت شده معظم له برای ایشان نقل میکند: بعد از چهار ماه جستجوی کوچه به کوچه، در نهایت عصر نیمه شعبان، خانهی مورد نظرم را با قیمت ۷۸۰ هزار تومن یافتم اما جز امید آهی نداشتم سودا کنم. من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب.
شیخ ادامه میدهد: از صاحبخانهی خیلی خیلی مهربان و خوش معامله که معلمی بود، مهلت خواستم. فردای آن روز برای وام ۱۰۰ هزار تومنی ویژه جانبازان، اقدام و آن را دو روزه دریافت و پرداخت کردم.
شیخ بسیار امیدوار و سختکوش ما میگوید: روز بعد، به قصد دیدار والدین به زادگاهم سفر کرده؛ در منزل شب هنگام، از خرید خانه حرف به میان آمد اما اندک نشانهای از کمک احتمالی پدر مشاهده نکردم.
شیخ میگوید: صبح که برای خدا حافظی و بازگشت به قم آماده میشدم، پدر ناگهان موافقت خود را با پرداخت مابقی مبلغ خانه اعلام نمود. با تعجب وقتی به او گفتم؛ این کل سرمایه و برای هزینه سالانهات لازم است، پیرمرد بیسواد اما پاک طینت که حتی نام علما را به سختی بیان میکرد، با کمی مکث و نگاهی پدرانه گفت: دیشب امام "خمینی"، آیت الله "مرعشی"و آیت الله "گلپایگانی" به خوابم آمدند. از آن جمع آیت الله "گلپایگانی" رو کرد به من و گفت: آخرین فرزندت برای دین رفته به حوزه، نترس! روزیت را خدا از آسمان میرساند.
حالا شیخ محلهی ما، برای سلامتی رهبری و همه پدر و مادران دلسوز دعا کرده؛ در حالی که قطرات اشگ بر گونهاش جاریست، میگوید هر نماز شب برای رفتگان طلب مغفرت و دعای خیر میکند. شیخ خاطرهاش را با این جمله به پایان میرساند "هر چه دارم از دعای خیر پدر و مادر است" اجزهما بالاحسان احسانا و بالسیئات غفرانا.
#اجتماعی
#دعا #پدر #مادر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 از هر نویسندهای به کتاب بیشتر اهمیت میدهد
این یکی از معیارهای افراد خردمند است...
#امام_خامنهای
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@SHAHAB_GRAPHY
🌍 جهان پر از معجزه است
✍ علی خسروی
من معجزهام؛ تو معجزهای؛ او معجزه است، و همه در نوع خود شگفتانگیز. خداوند جز شگفتی نيافريده است. جهان، انبانی از معجزههاست.
شکافت و شکُفت اندام گلی لاغر و نازک از ميان سنگ و گِل و خاک، چون شکافت نیل توسط موسی برای عبور بنیاسرائیل، اگر معجزه نیست پس چیست؟
این معجزه است که لقمه در دهان، اندكی بعد، خون است و هوش است و احساس و حافظه.
معجزه است خواب كودک در بستر آهنگ لالايی مادر.
معجزه است طعم گلابی، رنگ نسترن، وقتشناسی خورشيد و دايگی ماه.
سختی زمين و نرمی هوا که مدهوش میکند و شربت تعجب مینوشاند، اگر معجزه نیست پس چیست؟
راستی چرا «كسی از ديدن يک باغچه مجذوب نشد؟» چرا «هيچ كس زاغچهای را سر يک مزرعه جدی نگرفت؟»
فلسفه میبافيم، عرفان میلافيم، سياست میبازيم؛ اما عرق پيشانی نانوای پير محل، به وجدمان نمیآورد. كدام دروغ است؟ اين يا آن؟
شاعران، يک عمر سخن از يک تار زلف يار گفتند و سينماگران دوربينهای كوچک و بزرگ خود را بهدست گرفتند و به هرجا سرک کشيدند؛ اما هنوز يک فِرم از زندگی كرم باغچه خود را به مرحله تدوين نرساندهاند. چه میكنيم در اين دريای ناپيداكرانه؟ دریایی که هر دری از آن بگشایی رهی به حيرت دارد.
تا آنگاه که شکوه آسمان را نمیبینی، تا آنگاه که درخت را در آغوش نمیگیری، تا آنگاه که روی به دریا نمینشینی، تا آنگاه که زمین را نمیفهمی تنهاییات ای انسان بیش از پیش است.
دروغاند همه، جز لحظههایی كه چشم به هيبت هستی دوختهای تا شايد صدایی از آن بشنوی. شايد نسیمی نرم و نازک، حالت را بپرسد و گوشهای از دلتنگیهای خود را در گوش تو عشوه كند.
آری، جهان پر از صداست؛ پر از تصويرها و جلوههای ويژه و پر از معجزه:
پرده وســـواس بيرون كن ز گوش
تا به گوشَت آيد از گردون خروش
#هستی #معجزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ از آخر نوشتن
✍ یادداشت دکتر علیرضا سمیعی بر
کتاب تازهی عاطفه جوشقانیان، شاعر حوزوی
حتما شنیدهاید که میگویند بیت اول شعر را خدایان میدهند و خواندهاید که غزلنویسان شعرهای خود را از چپ به راست میسازند. یعنی قافیه را در نظر میآورند و بعد کل بیت را بر اساس همان تولید میکنند.
این حرفها خالی از اغراق نیست اما همینقدر هست که آدم نمیداند بیت اول از کجا میافتد توی کله شاعر و به هر حال قافیه محتمل تا حد زیادی بر کلمات، تصویرها و حتی لحنی که بیت خواهد داشت تاثیر میگذارد. چیزهای دیگری هم هست. مثلا موضوع شعر و ایدهای که شاعر در مورد موضوع دارد بر خیال او سایه میاندازد. منتهی شعر خانم جوشقانیان چیزی دارد که کل شعر، روال تصویرها و حال و هوا و حتی نحوه پرداختن به موضوع را سر و شکل میدهد. آن چیز بیت آخر است.
او دنیای خودش را دارد. به همین خاطر نمیتوان به سادگی شعرش را مثلا توحیدی خواند، هر چند شاعر در صبح تازه دم مناجات میکند: طلوع کردی و از نورت آفریده شدم... و با همین رویه نمیتوان شعر او را آیینی دانست به این خاطر که در منقبت مولا مینویسد: در خطبهها از بس معطر بود کامت/ پروانهها پر میکشیدند از کلامت... و سایر ائمه نیز در همین دفتر تعظیم میشوند. منتهی طرح شاعر طوریست که آدم گمان میکند اگر یاد حضرت عباس و حضرت زهرا(س) نیز در میان نبود باز با شاعری طرف است که طرحی از توحید دارد و مسئله امامت و معاد نیز با خیالش ممزوج شده است. زیرا همیشه سرانجامی در کار است که در آن امید، انتظار و سرنوشت سهم به سزایی دارد. شعر «خواب گلدان» بیشترین تصویرهای تلخ این کتاب را در خود میبیند و حتی میتوان گفت جز بیت آخر در همه جا تنش و سایه تیرگی را حس میکنیم: روی لبهای گنجشک، هذیان/ باغچه دیده خواب زمستان... یا: خواب دیدم ترک خورد از بس/ درد دل کاشتم توی گلدان... . با این حال در مقطع میخوانیم: زندگی مرده قبل از تولد/ دل نکندی هنوز آی انسان؟ خواب در این شعر اشارهای است به حدیث « اَلنَّاسُ نِیامٌ فَاِذَا ماتُوا انْتَبَهُوا» مردم خوابند و وقتی بمیرند بیدار می¬شوند. گلدان، نماد تنگنای زمین است و البته بهتر است انسان از خواب «زمستانی» بیدار شود و بر خاک آزاد ببالد. چنانچه میبینید همین دو بیت و دو نشانه(در شعر نشانههای بیشتری هست) تصویرهای مخوف را به سوی سرانجامی میبرد که همان آزادی است.
حتی در شعری در رثای امام رضا میخوانیم: میخواست تا نور ایزد بعد از تو خاموش باشد/ او کیست پس میدرخشد چون ماه بالای بالین. چنانچه میدانید این بیت به حضور امام جواد (ع) بر بالین مولا اشاره دارد، درست زمانی که دشمنان گمان میکردند با شهادت ایشان کار امامت را تمام کردهاند.
این همان نگرشیست که در تفکر شیعه به آن انتظار میگویند. در شعر دارالسلام که در منقبت مولاست هر چند برشهایی در بلا و مظلومیت داریم، کار با این بیت پایان مییابد: از حُسن آغاز تو میشد خوب فهمید/ مهدی یقینا میشود حسن ختامت.
داشتن طرحی از سرنوشت به خودی خود نحوی نوشتن معاداندیش است. این طرح میتواند رنگ و بوی سیاسی بگیرد. مثلا در شعری که زبان حال خانم زینب در گفت و شنود با برادر شهیدش هست میخوانیم: سر میدهیم و روسری از سر نمیدهیم/ باید به دخترم برسد ارث مادرم. در این شعر حادثه عاشورا و مقاومت حضرت زینب برش میخورد به ماجرای حجاب که در این ایام تبدیل به مسئلهای سیاسی شده است.
گویا قیاملله که از دیر باز در جریان بوده هنوز هست و در زندگی روزمره ما جریان دارد. زندگی، همین زندگی پیش رو، پشتش به سنتی گرم است و در ادامه نیز به سوی نحوی از گشایش کشیده میشود. طرح خانم جوشقانیان از تاریخ و سرنوشت، تبدیل به بیانی فلسفی نشده است. حتی میتوان گفت تکیه شاعر بیش از در کار آوردن صناعت یا تصویرسازی، بر عاطفه است: بیا و دست نوازش بکش به روی سرم/ ببین که بعد تو تنهاترم، شکستهترم... . اما به آنچه میگذرد به روش خودش یعنی با طرحی از سرنوشت، واکنش نشان میدهد: چه بازگشت پیکر شهید حججی باشد یا تشییع سردار قاسم سلیمانی و چه غم از دست دادن دوستان و آشنایان. در هر صورت آیندهای هست که بیتهای پایانی را میسازد و آن را تبدیل به سرانجام زندگی یا سرانجام شعر میکند. یعنی عواطف، خیالات و عواطف شاعر را به سوی خود میکشد. در شعرهای «صبح تازهدم» معاد یا اگر این طور دلتان میخواهد بگویید سرنوشت، نه فقط مقطع شعر بلکه سرانجام شعرها را رقم میزند.
🔍 صفحهی شاعران حوزوی پیشنهاد ما به اهالی شعر و ادب
#شعرخوانی
#عاطفه_جوشقانیان
#کتاب_صبح_تازه_دم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
جای مخصوص فرزندان خود را نقاشی کنید. .mp3
29.35M
🏷 گفتوگو در مسیر تربیت
🔖 عنوان: جای مخصوص فرزندانتان را نقاشی کنید.
🔰موضوع: نقش پدر و مادر در تربیت فرزندان، با نگاه به «مأموریت» آینده آنها
🎙 صوت ۳۰ دقیقه ای. محسن بختیاری
⭕️ چقدر والدین می توانند در هدف گذاری مأموریت ویژه هر نوجوان، نقش ایفا کنند؟
⭕️ نقش برنامه ریزی همه جانبه، در رسیدن به جایگاه مأموریت والدین و فرزندان
⭕️ نسبت تلاش والدین برای تربیت، و توکل و توسل واقعی ایشان به خدا و اهل بیت علیهمالسلام در مسیر تربیت، چیست؟
🌸 این مراسم در آستانه میلاد امام رضا علیه السلام در جمع خانوادگی طلاب مدرسه علمیه ثامن الائمه علیه السلام برگزار شد.
کارگاه تربیت فرزند
#تربیت_فرزند
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#هم_قلم
🎁 مسابقه ۲ 🎁
🍃 کانال خواهران حوزوی #هم_قلم برگزار میکند؛
❤️مسابقه #یادداشتنویسیوکپشننویسی، ویژه ولادت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام
💖 السلام ای پادشاه و صاحب ایران من
بلکه سلطان و امیر هر مکانی، یا رضا
🔸به مناسبت میلاد باسعادت امام رضا علیهالسلام، به بهترین کپشن یا یاداشت،
در سه محور ذیل؛
1️⃣نقش مبارزاتی و سیاسی امام رضادر مقابل حکومت طاغوت
2️⃣تاثیر امام جامعه بر معنویت جامعه
3️⃣تاثیرمناظرات علمی امام رضا علیه السلام در ترویج کرسی های علمی و آزاد اندیشی
هدیه ای از طرف کانال #هم_قلم تعلق میگیرد.
♦️نوشتههای خود را به آی زیر ارسال فرمائید.👇👇
@Roya_afsari
⏰مهلت پاسخگویی تا ساعت ۱۲
روز دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
سپاسازهمراهیشماخوبان♥️
🗒@HamQalam
جمعههای طوفانی، شنبههای آرام
✍️عباس بابائی
از خاطرات حذفناشدنی انقلاب، نمازجمعههای جریانساز «امامخامنهای» در طول بیش از چهاردهه است.
نمازجمعههایی که جمعههای تعطیل را به پرشورترین روزِ هفته تبدیل میکرد؛ چراکه امام آن جمعهها معتقدبود، «نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهر است.»
امامجمعهای که چون باورداشت: «فرماندهی قرارگاهِ امامتِجمعه، شخص امامجمعه است»، خطبههایش، شنبههای حوزه و دانشگاه و رسانه و مجامع عمومی را کاملاً تحتالشعاع قرار میداد؛ نَقل خطبههایش نُقل محافل مردمی میشد و موضوعات بدیع کلامش، موضوع درسها و کتابها و سخنرانیهای استادان و نویسندگان و خطیبان.
از آنجا که نگاهش این بود که «نمازجمعه یک قرارگاه است؛ قرارگاه ایمان، قرارگاه تقوا، قرارگاه بصیرت، قرارگاه اخلاق»، حلاوت فوقالعادهی خطبههایش کماکان در جان و دل فرهیختگان و مردم نجیب ایران باقیماندهاست.
امروز با برگزاری حدود هزار نمازجمعهی بعضاً طوفانی در کشور آن هم با خطسیری واحد، اما شنبههای ایران، آرام و کمصداست!
این «سکوتِشنبهها» در حالیاست که تعداد قابل توجهی از ائمهیجمعهی کشور از علما و فضلا و خطبای مخلص و بهنام و توانمند هستند.
برای ایجاد «شنبههایانقلابی»، باید به سیرهی «امامجامعه و جمعه»ای برگشت که دوست و دشمن، توان بالای او را ستودهاند:
۱) اندیشمندی روشنفکر؛
مطالعهی فراوان و دقیق در کنار آزاداندیشی عمیق، نتیجهاش همین نگاه و کلام تازه و ارزشمند ایشان است.
۲) خطیبی توانا؛
توانی ستودنی در مهارت خطابه، ایشان را به یکی از زبدهترین سخنرانان تاریخ تبدیل نمودهاست.
۳) امامهفته؛
ارتباط وثیق و هدفمند با اقشار مختلف مردم در طول هفته، ایشان را از مقام رفیع «امامِجمعه»، به جایگاه مقدس «امامِهفته» رساندهاست.
۴) اقامهکنندهی دین؛
تلاش نفسگیر ایشان در عرصهی معارف اسلام در فهم و ابلاغ آن خلاصه نشدهاست؛ بلکه برای برپاداشتن دین با تمام زوایایش، سالها «در میدان» مجاهدتی فراگیر داشتهاست.
۵) مخاطبشناسی قهار؛
بعد از «امامراحل» شاید نتوان کسی را در عرصهی خطابه پیدا نمود که همچون «امامحاضر» توانستهباشد با مخاطبان متنوع اینگونه تعامل سازنده داشتهباشد.
۶) زمانشناسی توانمند؛
شناخت دقیق زمان و زمانه، خطابههای ایشان را به یکی از پرمخاطبترین سخنرانیها در «دنیای دیروز و امروز و فردا» مبدل نمودهاست.
۷) خطیبی بیحاشیه؛
حاشیههای افکاری و گفتاری و رفتاری، ذرهای در زندگی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی این «مردالهی» جای ندارد؛ عامل مهمی که باعثشده، هیچگاه متنِ خطابهاش به حواشی رفتارش گرفتار نشود.
۸) مخلصی متواضع؛
امیر بیان فرمودند: «في الإخْلاصِ يَكونُ الخَلاصُ.»
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌حوزه و تمدن
✍️ سید مهدی موسوی
(تحلیلی از ضرورت تبیین صحیح مناسبات حوزه با تمدن و اقتضائات آن ، مهمترین مسئله برای حضور فعال حوزویان در عرصههای اجتماعی و تمدن)
🔹شریعت اسلام شریعت جامع و خاتم است و قانون و برنامه صحیح زندگی انسان در این کره خاکی است که هم موجب پیشرفت این جهانی انسان و سعادت ابدی اوست. مشکل تمدن جدید غربی گسست از معارف توحیدی و شریعت جامع اسلام است که اگر به درستی شناخته شود و به دنیا عرضه گردد میتواند آغازی برای تمدن نوین الهی و انسانی باشد. شناخت شریعت اسلام و مکتب متعالی امامان در مقیاس تمدنی بر عهده حوزه و روحانیت است که با بهرهگیری حداکثری از تراث عالمان و فقیهان بزرگ و استقامت در روششناسی اجتهاد جواهری، تلاش کنند تا با زبان جدید به مجامع علمی دنیا عرضه کنند. این مهم جز با شناخت «تمدن» و اقتضائات فکری و فرهنگی آن ممکن نیست از اینرو، لازم است تا مناسبات حوزه و روحانیت با تمدن و اقتصائات آن به درستی شناخته شود و همهی حوزویان بر این اساس و در این مقیاس به تحصیل و تدریس و تحقیق بپردازند.
🔸مهمترین عامل بحران هویت در بسیاری از استادان و طلاب حوزه و همچنین عدم اقبال خانوادهها برای حضور فرزندان در حوزه را باید در ابهام در همین مسئله دانست. چرا که متاسفانه در جامعه علمی و فرهنگ عمومی به غلط القا شده است که حوزه و حوزویان با علم و تمدن و پیشرفت بیگانه بلکه مخالف است چرا که «همهی تحولات فکری و فرهنگی بشری را شیطانی و طاغوتی میدانند.» در حالیکه دامن حوزه و عالمان و فقیهان بزرگ از این تهمت و افترا پاک است و همواره فقیهان و عالمان بزرگ حوزه، سردمدار مجاهدتهای اجتماعی و اصلاح و پیشرفت بوده و هستند.
🔹امروزه چارهای نیست تا بار دیگر همچون امام خمینی، علامه طباطبایی، شهید مطهری، شهید صدر و مقام معظم رهبری و سایر مراجع و بزرگان، به بازخوانی نسبت حوزه و تمدن پرداخته شود و الگوی حضور فعال و عالمانهی حوزویان در عرصههای مختلف علمی و اجتماعی طراحی و معرفی شود تا استادان و حوزویان به رسالت تمدن سازی خود بیش از گذشته آشنا شوند و مجاهدانه وارد میدان علم و عمل شوند. انشاءالله
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
😔 غزه؛ اندوه انسان
✍ حجت الاسلام محمدصدرا مازنی نوشت:
تنها چیزهایی برای ما اعجابآورند که غیرعادی و غیرطبیعی باشند. شگفتیها وقتی از غیرعادی بودن خارج میشوند، دیگر تعجب ما را بر نمیانگیزانند. گویی غیرمنتظرهای در کار نبود.
وقتی خبر اختلاس برخی از متهمین به فساد اقتصادی مخابره شد. همه متحیر و ناراحت و عصبانی بودند. داستانش نقل مجالس بود. اما به تدریج خبرهای اختلاس، آن شگفتی سابق را نداشت. ناراحت میشدیم، اما متعجب، نه! گویی دیگر شنیدن خبر فسادهای کلان اقتصادی امری غیرمنتظره نبود! با این همه برخی از وقایع اینگونه نیستند. نسلکشی غزه از این جنس است. خبر بمباران بیمارستان المعمدانی را یادتان هست؟ چه حالی داشتیم! بمباران بیمارستان به خودی خود مرثیهای غمگین و اندوهناک است. این حادثه در عرف بینالملل یک جنایت جنگی بشمار میرود. ما همه خشمگین بودیم. وحشیگری نتنیاهو در روزهای دیگر بیشتر شد، نمیدانید چرا ماجرای غزه اما برای مردم عادی نمیشود؟ چرا از تازگی خشم عمومی نمیکاهد؟ تفاوتش با سایر وقایعی که خیلی زود منتظره میشود در تنوع وحشیگری است. نتانیاهو نه فقط یک بیمارستان، بلکه به گفته سازمان بهداشت جهانی ۲۵ بیمارستان غزه را از سرویس خارج کرد! جنایت به همین میزان نیز متوقف نمیشود؛ یک روز تصویری دلخراش از پیکر طفلی معصوم را دبدم، روز دیگر امدادگری که جسد دو فرزندش را در حین انجام وظیفه میبیند و شوکه میشود، در زمانی نیز پدری که جسد فرزندش را در آغوش گرفته و امروز چراغ سبز سناتور آمریکایی به نتانیاهو برای بمباران اتمی غزه! مشاهده این خبرها چقدر ناراحت کننده است! شنیدن و دیدن چنین اخبار و تصاویر تاثربرانگیز از روح و جانم پاک نمیشود. مادران و پدران و کودکان غزه که عزیزانشان را ازدست میدهند، چهحالی دارند؟
من این روزها برای خبرنگاران و عکاسان حوادث غزه نگرانم. چگونه میتوان چنین صحنههایی را دید و ثبت کرد و آرام بود؟
هنرمند عکاسی را میشناسم که هرگاه به دوربینش خیره میشود، شرارهای از انفجار دبستانی را به یاد میآورد که برچشم کودکی اصابت کرده بود. مادر بارداری را به یاد میآورد که صدای انفجاری مهیب فرزندش را از او ربوده بود. لنز دوربین او را به بیمارستانی میبرد که کودکانش دیگر لبخند نمیزنند. شادی نمیکنند، دست نمیزنند، حتی گریه نمیکنند.
اینهمه غصهی پیاپی مگر کهنه میشود؟
غیرمنتظرهها وقتی پشت هم نو میشوند، عجیب باقی میمانند. زخمها نیز التیام نمییابند و همواره تازه میمانند.
آری غزه حکایت همیشه تازه دارد و هیچگاه از یاد و همین تازگی موجب میشود از خاطرمان نرود.
#غزه
#انسانیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
به امید جوشش قلم
✍نجمه صالحی
به وقت نیمه شب، به یکی از دوستان یک بار دیدهام، امید و انگیزه دادم، از او خواستم بنویسد که شاید وظیفهی اصلیاش همین باشد!
برایش نوشتم:
🍃🍃به نظرم باید قلم به دست بگیرید و بنویسید و چه بسا وظیفه شما به عنوان بانوی تاریخدان و مهربان این باشد که در این عرصه جهاد کنید، در کنار عشق ورزیدن به خانه و خانواده ساعتی برای تنویر اذهان عمومی و اذهان سطحی بین و چه بسا حتی افکار مسموم روشنفکران کم سواد و...قلم بزنید!
در گروه بانوان نویسندهی ما(مجتهده امین) اکثرا مادران خانوادهدار تحصیلکرده و دغدغهمندهستند مثلا مادری صاحب پنج فرزند و بسیار فعال، از تازه کارهای انگیزهمند داریم تا کهنه کارهای راهبر که همه با استارت یک کانال عمومی شروع کردند، شما هم خوب مینویسید و نمیدونید چقدر از قلمتون لذت بردم. بیصبرانه منتظر نظر مثبتتون هستم، دوست عزیز فرهیخته خودم..🍃🌹
♡امیدوارم قبول کند و دوستیاش با قلم بیش از پیش شود...♡
🍃نوشتن نوعی ساختن است، حتی جبران شکستنها! نوشتن نوعی پوشش جدید واژهها در قالب جملات است!🍃
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#پویش_نوشتن #جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
مسابقه "#دلنوشته_های_رضوی" به مناسبت میلاد آقا امام رضا (علیه السلام)
📌مهلت ارسال تا سه شنبه ۱ خرداد ماه
📌شرکت برای همه افراد بلا مانع است.
📌قالب باید به صورت #کوتاه_نوشت باشد.
📌ارسال چند #کوتاه_نوشت بلا مانع است.
🎁به ده نفر به قید قرعه هدایایی تقدیم خواهد شد.
ارسال به این آیدی @Saleh117
#کوتاه_نوشت
#پویش_نوشتن
#دلنوشته_رضوی
🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان
(کانون مدادالفضلاء) https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
📌 طلبه فیلسوف است
[ #طلبگی - ۱]
✍ علی ابراهیمپور
یک مدتی است که به فراخور هویت خودم، ذهنم درگیر #طلبگی است و به این فکر میکنم، جوهره هویت طلبگی چی است؟
امروز وسط کلاس، به فراخور کرّوفرّ استاد، یک حالتی به ذهنم رسید که به خاطر اینکه یادم نره و منکرش نشم، دوست دارم زودتر بنویسمش.
طلبگی، تفلسف است. طلبه فیلسوف است. فیلسوف به معنای طالب فهم حق و حقیقت. من مدتها به حکمت و فلسفه مشغول بودم؛ فلسفهای که به دنبال شناخت حقیقت است؛ اما احیانا با روش تعقلی.
اما طلبگی، یکجور تفلسف متعالی است؛ یعنی به لحاط روششناختی، گشاده و باز عمل میکند و تمام ظرفیتهای انسانی را به کار میگیرد تا حقیقت را کماهوهو درک کند.
غیر از اینکه از عقل و حس استفاده میکند، دستنیافتیترین منبع یعنی معارف آسمانی را محور قرار میدهد. اما نه فقط اینها؛ که سلوک و پدیدار خود و جامعهاش را هم دخیل میکند. این یعنی بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای انسانی به معنای واقعی کلمه.
و چون فیلسوف واقعی است؛ منحصر در شناخت نیست؛ در حد فهم و توان و ظرفیت، به سمت #شدن و #فعل هم حرکت میکند. تعبیر "بهسمت" هم دقیق نیست: اساسا اصل شناخت هم با سلوک گره خورده. لذا بینش و کنش اش از هم جدا نیست.
#نویسندگی #طلبگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
پاسخ یک روحانی به نامهی روحانی
انتشار یادداشت حجت الاسلام مهدی عامری در پایگاه تحلیلی رحا
https://rahamedia.net/?p=3313
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN