eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
483 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ "کانال نویسندگان حوزوی" فرصتی برای نشر دیدگاه طلاب و فضلای حوزه های علمیه. 🔶️ نویسندگان حوزوی و دوستان خود را به اینجا @howzavian دعوت کنید. ✍✍✍✍✍✍✍✍✍✍✍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اولین جلسه هم اندیشی طلاب فعال در فضای مجازی که در تاریج 26 تیرماه 98 و به میزبانی خبرگزاری رسا دایر شد... الحمدالله منجر به راه اندازی مجموعه‌ای طلبه نهاد و مستقل تحت عنوان مجمع حوزویان رسانه‌ای گشت... 👥 این مجمع الان 130 عضو حوزوی رسانه‌ای و فعال سایبر دارد، با یک شورای مرکزی 36 نفره و دبیرخانه 7 نفره / تا امروز غیر از جلسات مجازی 6 نشست و جلسه مفصل هم دایر کرده است. 💠 گزارش اجمالی در لینک‌های زیر 👇 🌐 rasanews.ir/002ZeL 🌐 rasanews.ir/fa/news/614482 🌐 hawzahnews.com/news/861623 🌐 hawzahnews.com/news/866497 🌐 hawzahnews.com/news/866471 🌐 eitaa.com/rasanewsagency/20984 🌐 hawzahnews.com/news/872830 ✔️ به همه حوزویان رسانه‌ای اعم از مدرس و پژوهشگر، حوزویان سینما و تلوزیون و مستند ساز، حوزویان مشغول در مطبوعات، سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سایر حوزه های مربوط به رسانه و فضای سایبر توصیه می‌کنیم به این جمع بپیوندند. 📌 مجمع حوزویان رسانه‌ای فرصت و فضایی برای ارتباط، آشنایی، هم اندیشی و هم افزایی حوزویان رسانه‌ای بایکدیگر. . . 👤 جهت کسب اطلاعات بیشتر به این آیدی @HKAVEH مراجعه بفرمایید. #️⃣ #پیرو #مجمع_حوزویان_رسانه_ای #گزارش 🌐 @Peirovir
10 نکته درباره یادداشت نویسی یکم. بی محلی نکنیم گام اول انتخاب سوژه است. مهمترین تفاوت یادداشت و مقاله اینست که یادداشت معطوف به رویداد و خبرست. پس سوژه باید بهنگام و مساله روز مخاطب باشد. نباید بی اعتنا به حال و هوای مخاطب باشیم. دوم. پاسخ به چی؟ یادداشت باید پاسخ به یک پرسش باشد. بدون پرسش وارد تحلیل نشویم. قرارست یک ابهامی را رفع کنیم. یا رویدادی را عمق ببخشیم. خلاصه به سوال مخاطب پاسخ دهیم. سوم. داخل چشم نکنیم بیانیه ننویسم. متنی بنویسیم که مخاطب را حداقل به تامل وادار کند. حقیقتا مسائل کشور همه اش حیثیتی نیست. حتا حیثیتی ها هم در یادداشت ما حیثیتی نیست. یعنی مسائل حیثیتی را هم باید مستدل و عقلایی نوشت. آرامش داشته باشیم. مخاطب را ضدانقلاب فرض نکنیم.مرشدی بنویسیم. چهارم. صدایمان را تنظیم کنیم یک جاهایی هم داد زدن لازم است. اما فریاد باید متناسب موضوع باشد. برای این کار لازم است نگاه کلان به مسائل داشته باشیم. اصل و فرع امور را بدانیم. پنجم. به چشم مخاطب نگاه کنید مخاطب را ببینیم و بنویسم. سطح و علاقه و حال و روز مخاطب را ببینیم. از نقطه مشترک با مخاطب شروع کنیم. جایی که مخاطب نیز همراهست؛ در مرحله بعد نقطه اشتراک را جهت دهیم. هر میزان لازمست خودمان را تعدیل کنیم تا به نقطه مشترک با مخاطب برسیم. متنی بنویسم عوام فهم و خواص پسند. ششم. سرمان را بچرخانیم پایین مخاطب یادداشت را حکومت و مسئولین نبینیم. مخاطب باید مردم باشند. حتا اگر قرار است حکومت را نقد کنید با مردم حرف بزنیم نه مسوولین. مخاطب را همراه کنید در نقد مسوولین. هفتم. با دست و چشم و ابرو بنویسیم با دست و چشم و ابرو و حرکت صورت بنویسم. یعنی در کنار ذهن مخاطب، احساسات او را هم درگیر کنید. از شعر و ضرب المثل و قصه بهره بگیرید. تصویری بنویسید. مخاطب باید ببیند نه تنها بخواند. هشتم. قلاب برداریم شروع متن قلاب می خواهد. متن نباید یخ و بی روح شروع شود. شروع باید شوک دهنده باشد. قلاب ابتدای متن بسیار مهم است تا مخاطب را نگه دارد و مجبور نباشید اول متن بنویسید فقط 5 دقیقه از شما وقت می گیرد. با قلاب نیز تمام کنید. متن باید قدرت برانگیختگی داشته باشد تا مخاطب رها نشود و به حرکت وادار شود. کمترین حرکت بازنشر است؛ یا خودش هم دست به قلم شود. نهم. آهنگین بنویسیم متن باید آهنگ داشته باشد. برای آهنگین نوشتن لازم نیست فقط موزون بنویسم. جملات کوتاه نقش کلیدی دارد. از طرفی هیچ جمله ای نباید اضافه باشد. هیچ تکراری لازم نیست. هر جمله ای باید هیجان خواندن جمله بعدی را داشته باشد. جویده جویده ننویسم. جرعه جرعه استدلال کنید تا مخاطب قدم به قدم همراه شود. دهم. ساده نه زیبا مخاطب آمده است تحلیل روز بخواند نه متن ادبی. ساده و روان بنویسیم. واژه ای بکار نبریم که غریب باشد. باید با چشم بخواند نه لب و دهان. در نهایت؛ وقتی متن تان تمام شد، از خودتان صادقانه بپرسید حاضرید برای این متن پول بدهید و بخرید؟ اگر حاضر نبودید، متن دیگری را شروع کنید. 🌐🗓@howzehmajazi
این یک هفته که تو ایتا خیلی بیشتر فعال بودم و کانال‌هارو رصد می‌کردم یه چیزی خیلی برام جالب بود. این‌که یه مطلبی رو مثلا اول هفته تو یه کانال می‌دیدی، بمرور تا آخر هفته، همه کانالای دیگه این مطلبو میزدن. چندتانکته به ذهنم رسید 👈1_ آیا این مطالب بی ایراد هستن؟ برخی از این مطالب رو نگاه میکردی میدیدی کم ایراد نداشت. یعنی واقعا هیچ‌کدوم از ادمینا این ایرادها رو ندیدن؟ یعنی نظر همه مدیرای این کانالا یکیه؟ هیچ نظری ندارید نسبت به اون مطلب؟ 👈 2_اعضای همه کانالا سلیقه‌هاشون یکیه؟ یعنی مخاطب یه کانال خبری، با مخاطب یک کانال تحلیلی یا کانالی یا موضوع دیگه، آیا باید یک مطلب دریافت کنن؟ 👈 3_ ارزش افزوده داشته باشیم فرضا اون مطلب، مطلب خوبی بود. آیا بهتر نیست حداقل دوجمله هم خودمون تولید کنیم، درکنارش بنویسیم و یه ارزش افزوده به اون مطلب بدیم. چرا تنها تغییری که میدیم، تغییر آدرس کانال باید باشه؟ 👈 4_ دغدغه‌مون مطلب زدنه، یا آگاه‌سازی؟ اصلا مدیران کانال‌ها، اون مطلب تکراری یا اون کلیپ رو دیدن؟ یا صرفا چون فلان کانال زده، اعتماد میکنن و میزنن؟ نمیدونم ماها کانال زدیم که صرفا فقط مطلب بزنیم و کانالامون بدون مطلب نمونه، یا مطلب خوب و درست بزنیم به مردم آگاهی بدیم؟ 👈 5_آیا مغز مخاطب زباله‌دان است؟ فرضا همه مطالب خوب باشه، آیا باید همه مطالب رو به خورد مخاطب داد؟ یا باید اولویت‌ها رو سنجید و مطالب رو طبق اولیت سنجید؟ 👈 6_اولویت‌ها یا حاشیه‌ها شاید بالای 90درصد مطالب کپی از همدیگه‌س. یعنی کمتر از 10درصد نشستن مطلب تولید میکنن، بقیه کانالا هم کپی میکنن. این اصلا خوب نیست. بخاطر همین اگر اولین کسی که مطلبی رو تولید کرد یک موضوع بی اهمیت رو بررسی کرد، به سرعت می‌بینیم کانال‌ها از موضوعات اصلی غافل شدن، دارن به حواشی میپردازن 👈7_ تبلیغ و درآمدزایی بعضیا هم هدفشون از کانال زدن تبلیغ گرفتن و درآمدزایی هست. اینا برای بالابردن اعضاشون هرکاری میکنن. بخاطر همین اسم و عکس کانال رو میبینی فوق مذهبی ولی محتواش رو میبینی تعجب میکنی. اصلا در شان این کانالا نیست. هرمطلب یا تبلیغی رو میزنن. 👈8_تکلیف محوری یا مشتری‌مداری بعضی از کانالای انقلابی درحال حرکت به سمت زرد شدن هستن. یعنی از محتوا و تکلیف محوری به جذابیت و مشتری‌محوری روی آوردن. این بدترین نوع کانال‌داری هستش کهذاصل رو بر جذب ذائقه مشتری قرار میده. مخصوصا تو ایتا که اکثرا مذهبی‌ها، ولایتی ها و اصولگرایان عضو هستن، هرچیزی که علیه جبهه مقابل باشه، به بدترین و بی ادبانه‌ترین نحو ممکن بیان میکنن تا دل اعضا خنک بشه. که گهگاه حرام شرعی حتی اتفاق میفته ما باید فکر کنیم، مسائل رو تحلیل کنیم. آگاهی بدیم. نه صرفا کپی کاری. بله مطلب خیلی خوب رو ارزش داره کپی کنیم. ولی نه اینکه همه مطالبمون کپی باشه البته کانالای خبری منظورم نیست. خبرهارو مجبوریم کپی کنیم. البته کانالای خبری هم باید خلاقیت داشته باشن. نه اینکه بشینن ببینن مثلا فارس یا فلان کانال معتبرخبری چی زده، اوناهم سریع کپی کنن. البته تولید محتوا کار راحتی نیست. ولی باید به سمت تولیدمحتوا بریم. همونطوری که تو مسایل اقتصادی تولید خیلی مهمه، تو مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و.... دقت کنید، منظورم تولیدمحتوای صرف نیست. تولید محتوای خوب و دقیق باید داشته باشیم. برخی کانالا تولید محتوا دارن، ولی غیردقیق هستن و شاید مخاطب رو گمراه کنن. 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
ما حتی از اپوزیسیون هم شانس نیاوردیم .🧐😏 این آقا مثلاً اپوزوسیون ماست که در خارج از کشور نشسته و بچه های مردم را دعوت می‌کنه به تغییر رژیم! بعدش دیدن نمیشه، زدن تو نخ توهین و ترور پاسدار و بسیجی و آخوند! بعدش هم دیدن جراتشو ندارند و به خاطر همین، زدن تو نخ شکستن شیشه ها و آتش زدن درب مساجد و... تعطیل تر از این دلقک، اونایی هستند که حرفاشو گوش میدن! مثل اونایی که در این چند سال دستگیر شدند! #ما_از_اپوزیسیون_شانس_نیاوردیم #حدادپور_جهرمی #دلنوشته_های_یک_طلبه @mohamadrezahadadpour
انقلاب می ماند... همچنان پابرجا. 👌👌👌 امروز. تهران انقلابی 🌐نویسندگان حوزوی @howzavian
✔️فقیه قران‌گرا 🔸به مناسبت درگذشت آیت‌الله سید ابوالفضل میرمحمدی 🔹آیت‌الله سید ابوالفضل میرمحمدی زرندی در سن ۹۶ سالگی و پس از چندین دهه تدریس و پژوهش درگذشت. در سال‌های اخیر، نام مرحوم میرمحمدی به عنوان کهنسال‌ترین نماینده مجلس خبرگان و رییس سِنّی این مجلس در روز افتتاح آن در رسانه‌ها مطرح می‌شد، ولی محققان، حوزویان و دانشجویان دانشکده الهیات در دو دهه نخست پس از پیروزی انقلاب با نام وی به عنوان مفسر قرآن، استاد علوم قرآنی و رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران آشنا بودند. 🔹آیت‌الله میرمحمدی که متولد زرند ساوه بود همراه با سه طلبه ترک‌زبان دیگر که آنها هم «سید ابوالفضل» نام داشتند، داماد مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید احمد زنجانی؛ از علمای برجسته قم از دهه بیست تا دهه پنجاه و پدر آیت‌الله‌العظمی سید موسی شبیری زنجانی شد. او به همراه برادر همسرش (آیت‌الله شبیری) سال‌ها در جلسات درس مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید محمد محقق داماد شرکت کرد. 🔹شرکت در جلسات درس آقای داماد، او را وارد جلسات مستمر حلقه شاگردان این استاد بزرگ حوزه قرار داد و او در کنار حضرات آیات مرحوم آذری قمی، مرحوم سید مهدی روحانی، مرحوم احمدی میانجی، مرحوم موسوی اردبیلی، مرحوم طاهری اصفهانی و سید موسی شبیری زنجانی همواره به بحث آزاد علمی درباره موضوعات قرآنی و فقهی می‌پرداخت. حاصل این تحصیل، تحقیق و مباحثات طولانی، کتاب‌هایی همچون «بحوث فی تاریخ القرآن و علومه» و «تفسیر بلاغ» است. 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی مرحوم میرمحمدی نیز همچون بسیاری از هم‌درس‌های خود وارد مناصب مهم حکومتی شد؛ عضویت در شورای عالی قضایی، گزینش علمی قضات، دیوان عالی کشور، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مجلس خبرگان رهبری و یک دهه ریاست دانشکده الهیات دانشگاه تهران. 🔹مرحوم آیت‌الله میرمحمدی در اثر مهم خود در حوزه علوم قرآنی که سال ۱۳۵۸ با عنوان «بحوث فی تاریخ القرآن و علومه» تألیف کرده و از منابع دوره دکتری محسوب می‌شود، به مباحث معاصر نیز پرداخته و آرای متفکرین شیعه و سنی را بررسی کرده است. وی از صفحه ۸۴ کتاب به این نظریه برخی پژوهشگران قرن ۱۹ و ۲۰ اشاره کرده که قرآن را کلام پیامبر(ص) می‌دانسته‌اند. به باور مرحوم میرمحمدی، این نظریه حتی اگر مقبول باشد (که نیست و با ادله عقلی و نقلی قابل خدشه است) باز هم نمی‌تواند دلیلی بر نفی اعجازآمیز بودن قرآن باشد. 🔹وی در تفسیر بلاغ نیز به این موضوع پرداخته و کوشیده تا اثبات کند که هم الفاظ و هم معانی قرآن از جانب خداوند متعال است و پیامبر اکرم(ص) فقط وظیفه ابلاغ پیام را بر عهده داشته‌اند. 🔹اندک مطالعه این دو اثر اصلی مرحوم آیت‌الله میرمحمدی نشان می‌دهد وی نه تنها تسلط کاملی به آیات قرآن و ارتباط معنوی آنها داشته، بلکه بر خلاف روش‌های متداول دهه‌های بیست تا پنجاه عمل کرده که می‌کوشیدند قرآن را با رویکرد علم تجربی مدرن بررسی کنند. مرحوم میرمحمدی مقهور این جو غالب نشده و از روش‌های سلف عدول نکرده است. 🔹مرحوم استاد سید جعفر مرتضی عاملی؛ مورخ برجسته لبنانی که به‌تازگی درگذشت از شاگردان مرحوم آیت‌الله میرمحمدی بود. همچنین فرزند و دامادش نمایندگان قم در مجلس ششم بودند. فرزند وی معاون رییس‌جمهور در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز بوده و اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. 🔸لینک مطلب: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/22257/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
✳️ بصیرت چیست؟ ⬅️ بصیرت، سواد نیست بینش است ⬅️بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی حتی مسجد، می‌تواند «مسجد ضِرار» باشد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) آن را خراب کند ⬅️ بصیرت؛ یعنی اینکه قرآنِ روی نیزه، تو را از قرآنِ ناطق، منحرف نکند ⬅️ بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی جانباز صفین (شمر) می‌تواند قاتل حسین (علیه السلام) در کربلا باشد ⬅️ بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی در جنگ با فتنه نمی‌توانی آغازگر باشی اما تا ضربه نهایی، نباید از پا افتاد ⬅️ بصیرت؛ یعنی اینکه بدانی «معاویه»ها، به سست عنصرهای سپاهِ امیرالمومنین (ع) دل بسته‌اند ⬅️ بصیرت یعنی اینکه بدانی تاریخ تکرار می‌شود؛ نه با جزئیاتش؛ بلکه با خطوط کلی‌اش... 🔰 @ofogh_howzah 
💢فقه حکومتی به چه معناست؟ 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۱/۸/۲۴ 🔹تشکیل نظام اسلامی که داعیه دار تحقق مقررات اسلامی در همه ی صحنه های زندگی است، وظیفه ای استثنائی و بی سابقه بر دوش #حوزه_علمیه نهاده است، و آن تحقیق و تنقیح همه مباحث فقهی ای است که تدوین مقررات اسلامی برای اداره هر یک از بدنه های نظام اسلامی بدان نیازمنداست. 🔹فقه اسلام آنگاه که اداره زندگی فرد و جامعه - با آن گستردگی و پیچیدگی وتنوع را - مطمح نظر میسازد مباحثی تازه و کیفیتی ویژه می یابد، و این همانطور که نظام اسلامی را از نظر مقررات و جهت گیری های مورد نیازش، غنی میسازد، حوزه فقاهت را نیز جامعیت و غنا میبخشد. 🔹روی آوردن به «فقه حکومتی» و استخراج احکام الهی در همه شئون یک حکومت، و نظر به همه احکام فقهی با نگرش حکومتی - یعنی ملاحظه تأثیر هر حکمی از احکام در تشکیل جامعه نمونه و حیات طیبه اسلامی - امروز یکی از واجبات اساسی در حوزه فقه اسلامی است که نظم علمی حوزه، امید برآمدن آن را زنده میدارد. #کلام_ولی #حوزه_علمیه #فقه_حکومتی #علوم_انسانی_اسلامی #جام_جم_اجتهاد @almorsalat
🔸 #پرونده_ویژه| بررسی طرح جدید بانکداری 🔹نزدیک سه دهه از تصویب و اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در کشور ایران سپری می شود، یکی از سوال های جدی مردم متدین، علمای دین، مراجع معظم تقلید و اساتید حوزه و دانشگاه این بوده که معاملات نظام بانکی ایران در مرحله تدوین قوانین و مقررات، تنظیم آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی، انعقاد قراردادها اجرا، چقدر با موازین اسلامی تطابق دارند؟ و به عبارت دیگر آیا بانکداری ایران واقعا اسلامی است؟ 🔹یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب نیز اجرای کامل و صحیح بانکداری بدون ربا است، معظم له در بند 23 سیاست های ابلاغی جهت تدوین برنامه پنجم توسعه، به صورت صریح و روشن خواستار «اصلاح ساختار نظام بانکی با اجرای کامل و روزآمد قانون بانکداری بدون ربا و نهادینه کردن نظام های قرض الحسنه، تامین اعتبارات خرد و اعتبارات لازم برای سرمایه گذاری بزرگ» شده اند. 🔹پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در این پرونده در صدد است ضمن گفتگو با اساتید و کارشناسان اقتصاد اسلامی به شناسایی، معرفی و طراحی شاخص های مناسب و همچنین ابزار لازم برای سنجش میزان تطابق نظام بانکی با اصول و موازین اسلامی را ارائه کند. 🌐 vasael.ir/0003zR 🆔 @vasael_ir
6️⃣خشونت نهایی، ناقوس شکست 🔹مسدود شدن راه های ارتباطی ضد انقلاب و عدم ارتباط جزیره های آشوب در کشور باعث شد به سرعت فاز خشونت گسترده شود و علاوه بر اموال عمومی مردم عادی و اموال خصوصی را نیز در خود بسوزاند. 🔸خشونت افسار گسیخته ناقوس مرگ هر اعتراض است چرا که حتی مردم مخالف سیستم را هم می ترساند و باعث می شود از ترس شکل گیری آشوب و جنگ داخلی ( سوریه و عراق شدن) حمایت از سیستم گسترش یابد. ❗️❗️به نظر می رسد جریانات ضد انقلاب واقف شده اند که نباید روی حمایت عمومی مردم سرمایه گذاری کنند و از همین روی به شدت وارد فاز خشونت و ناامن سازی شده اند. 🔹راه اندازی جزیره های آشوب که توسعه یافته ایده گرگ های تنها ( ایده داعش در اروپا) است را می توان سطح جدیدی از اقدامات آن ها دانست که بی شک مغلوب قدرت سیستم اطلاعاتی و بیداری مردم خواهند شد❗️❗️ 🆔 @feckrat
🔴 ملت ایران کی خورد؟ 🔹تعبیر «سیلی خوردن ملت» برایم بسیار سنگین بود آنجایی که رهبر انقلاب در خرداد 94 گفته بود: «اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد». تعبیر بسیار سنگینی است. یعنی چه؟ 🔸راه امام چه بود؟ فراموشی راه امام یعنی چه؟ راه امام شاخص هایی داشت: ساده زیستی، دوری از اشرافی گری، ایثار، گذشت، شهادت طلبی، استکبار ستیزی، دفاع از محرومین، دفاع از مستضعفین و مظلومین داخلی و خارجی، خدمت به مردم، اسلام ناب محمدی، عدم اعتماد به اسلام سکولار، عدم اعتماد به اسلام آمریکایی، عدم اعتماد به مرفهین بی درد و ...! 🔹بار دیگر یکسال بعد در 14 خرداد 95 مجدد فرمودند: «هرجا انقلابی بودیم، جهادی حرکت کردیم، بر روی آن ریل حرکت کردیم، پیش رفتیم؛ هرجا کوتاهی کردیم و غفلت کردیم، عقب ماندیم. میتوان این راه را با شیوه‌ی انقلابی حرکت کرد و آن‌وقت، پیشرفت قطعی است؛ و میتوان به شیوه‌ی دیگری حرکت کرد و آن‌وقت سرنوشت سرنوشت رقّت‌آوری خواهد بود. امام تعبیر رایجی داشتند، مکرّر در مواردی میگفتند: «اسلام سیلی خواهد خورد». اگر راه را عوض کردیم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد، اسلام هم سیلی خواهد خورد». 🔸براستی اگر ملت و مسئولین، راه امام یعنی خدمت به مردم، ساده زیستی، استکبارستیزی، سبک زندگی اسلامی، دفاع از مظلومین و محرومین و ... را فراموش کنند سیلی خواهیم خورد؛ همان سیلی که سالهاست داریم می خوریم! 🔹امام طرف‌دار جدّی حمایت از محرومان و مستضعفان بود؛ امام نابرابری اقتصادی را با شدّت و حدّت رد میکرد؛ اشرافیگری را با تلخی رد میکرد؛ به معنای واقعی کلمه، طرف‌دار عدالت اجتماعی بود؛ طرف‌داری از مستضعفان شاید یکی از پر تکرارترین مطالبی است که امام بزرگوار ما در بیاناتشان بکار می بردند. 🔸امروز ما ملت سیلی خوردیم از چه چیزی؟ از انتخاب بد و از فراموشی راه امام(ره)! امام فرمود نگذارید این انقلاب به دست نامحرمان و نااهلان بیافتد؛ باور کنیم وقتی وزرای ما از بین پولداران و سرمایه داران انتخاب می شوند یعنی به دست نامحرمان افتاده؛ وقتی استانداران و مدیرکل های ما با واسطه های باندی و رفاقت بازی و سرمایه داری و حزبی انتخاب شود یعنی بدست نامحرمان افتاده؛ وقتی برادر رئیس جمهور مملکت و برادر معاون اولش و دختران و پسران و دامادهای وزرا به رانتخواری و اختلاس و فساد اقتصادی و ... می افتند یعنی کشور به دست نااهلان افتاده! 🔹وقتی آخوندی وزیر راه و مسکن مستقیم در چشمان رسانه ها نگاه می کند و با افتخار می گوید در طول وزارتش یک واحد مسکونی هم برای ملت نساخته، یعنی کشور به دست نامحرمان افتاده؛ وقتی متهم فساد کرسنت و استات اویل به وزارت می رسد یعنی راه امام فراموش شده! 🔸وقتی 18 میلیارد دلار از قِبَل به فنا و به جیب اغنیا می رود –رقمی به اندازه 200 هزار میلیارد تومان-، وقتی 6 سال به علت توقف هدفمندی یارانه های انرژی، قریب 200 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد شده، یعنی راه امام فراموش شده و ملت سیلی خورده است! 🔹وقتی مردم حاضر می شوند کسی را انتخاب کنند که مدعی است می تواند از طریق گدایی کدخدا مشکلات کشور را حل کند، وقتی مردم راضی به تعطیلی صنعت هسته ای خود می شوند، وقتی مردم در برابر بدترین قراردادهای تاریخی که ایران را زیر سلطه بیگانه می برند، سکوت اختیار می کنند معلوم است که ملت سیلی می خورد! 🔸 در این باره می گوید: «هر فردی و هر جریانی که برای اسلام و به نام اسلام کار میکند، اگر به آمریکا اعتماد کرد، خطای بزرگی مرتکب شده و سیلی‌اش را خواهد خورد؛ کما اینکه خوردند در همین چند سال اخیر جریانهای اسلامی، به‌خاطر مصلحت‌اندیشی، به‌خاطر عقل سیاسی -اسمش را میگذارند عقل- به‌خاطر تاکتیک که میگفتند این حرکت تاکتیکی است، با آمریکایی‌ها رفیق شدند، به آنها اعتماد کردند، چوبش را خوردند، سیلی‌اش را خوردند و حالا دارند مصیبتهایش را تحمّل میکنند..»! ✅ 🔴به کمپین بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
🔴 هشت نکته مهم درباره تجمع مردم تهران 🔺شعارها و پلاکاردهای غیررسمی مردم چه پیامی داشت؟ 1️⃣ جمعیتی که به میدان انقلاب آمد در نوع خود کم نظیر بود. هرچند این تجمع بزرگ بعد از ده سال و در 35 روز قبل از سالروز یوم الله نهم دی انجام گرفت اما اصرار به مشابهت سازی زیاد با نهم دی هم چندان لزومی ندارد؛ گرچه این حضور میلیونی مردم پرمشغله تهران در روز دوشنبه و آن هم در ساعاتی مانند دو - سه بعد ازظهر را قطعا باید حماسه ای بزرگ نامید. خصوصا آنکه چند روزی است اغتشاشات آرام شده و این بار ضدانقلاب کمتر توانست در تهران میدان داری کند. 2️⃣ مثل همیشه پیرمرد، پیرزن، نوزاد، کودک، جانباز، معلول و... در مسیر دیده شدند که متاسفانه یا خوشبختانه آنقدر از این صحنه های غرورآفرین تکرار شده است که دیگر برای مردم این موضوع عادی شده والا شاید می‌شد با هرکدام از این قاب‌های غرورآفرین تا چندروز موج آفرینی کرد. 3️⃣ از نکات قابل توجه راهپمایی دیروز مردم تهران و البته روزهای گذشته در سایر شهرها انبوه دست نوشته هاست. این اوج گیری استفاده از دست نوشته به این معنا می تواند باشد که مردم دیگر نمی توانند تنها به آن شعارهای البته با مسمای همیشگی کفایت کنند و خود دست به کار شده و حرف دلشان را بر مقوای بزرگ و یا حتی تکه کاغذی به رخ دوربین‌ها می کشند. 4️⃣بیشتر شعارها و یا عبارات نقش بسته بر دست نوشته های مردم خطاب به مسئولان خاصه دولت و خاصه شخص رئیس جمهور بود. حتی برخی از این دست نوشته ها تا حدی اصطلاحا منشوری است که نه تنها خبرگزاری و سایت‌ها بلکه حتی کانال‌های خبری هم به خود جرات پوشش این صراحت را نمی‌دهند. 5️⃣ اگر اغراق نباشد می‌توان گفت این مردم به همان میزان که از دست آشوبگران خشمناک شده‌اند، از دست دولت روحانی و مجلس دهم هم عصبانی هستند. مردم بیشتر از این ناراحت و کلافه شده اند که سریال کم کفایتی ها در شش سال گذشته که تاکنون در مقابلش صبوری کرده اند امروز باعث ایجاد آشوب هم می‌شود و این کم کفایتی بعد از معیشت به سراغ امنیت‌شان آمده است. بیراه نیست که بگوییم اگر فرصت یک تجمع آسوده خاطر از عدم سوءاستفاده ضدانقلاب و اغتشاشگر به وجود بیاید، همه حاضران راهپیمایی عصر دوشنبه در آن هم شرکت خواهند کرد چرا که به معنای واقعی کلمه معترض هستند و در اصل معترضان واقعی همین‌ها هستند. 6️⃣ نقطه مشترک آنها که روز گذشته با هر تیپ و ظاهر حاضر شده بودند، یک چیز بود «اطاعت از رهبری». البته که برخی مسئولین هم همین عبارت را طوطی وار می‌گویند اما مردمی که به میدان انقلاب آمده بودند واقعا فقط به عشق «آقا» آمده بودند و واقعا هم اعتقاد داشتند که راه حل مشکلات کشور و ادامه مسیر پیشرفت و عزت ایران اسلامی جز با اطاعت از رهبری میسر نخواهد شد. 7️⃣ تیتر قشنگ یکی از خبرگزاری‌ها که «مردم بدون بنزین به میدان انقلاب آمدند» واقعا حقیقت داشت. چهره ها و تیپ ها نشان می داد که حاضرین بیشتر از قشر متوسط و یا ضعیف جامعه هستند که در حال تحمل بیشترین فشار معیشتی هستند اما آنقدر درک و بصیرت بالایی دارند که هرکدام به مثابه تحلیلگری تیزهوش تسلیم صحنه آرایی ظاهری اعتراض به وضع معیشتی نشده و سره از ناسره را زود تشخیص دادند. 8️⃣ نکته دیگر که واقعا قابل توجه بود فعالیت کسبه دور میدان انقلاب بود. به غیر از مغازه‌هایی که پشت جایگاه سخنران مراسم قرار داشت، مغازه های ضلع شمال شرق، جنوب شرق و جنوب غرب میدان که مرکز اصلی تجمع دیروز بود همگی در حال ادامه فعالیت خود بودند. نکته همین جاست که نیروهای انقلاب حتی اگر معترض باشند خطرآفرین نیستند؛ حتی اگر میلیونی هم در جایی جمع بشوند گزندی به احدی نخواهند رساند و اتفاقا تمام دغدغه شان همین حفط امنیت و برقراری معیشت است. بر خلاف آشوبگران و ضدانقلاب که با کمترین تعدادشان یک میدان و محله را همراه با وسایل و اماکن امرار معاش مردم به آتش می‌کشند. متن کامل در👇 http://www.jahannews.com/report/708746
13980904_34323_192k.mp3
3.16M
🎙 کلیپ صوتی | فرصت بیست ساله 🔻 رهبر انقلاب در دیدار اخیر: یکی از مزیّت‌های بزرگ کشور عبارت است از فرصت جمعیّت جوان کشور -چقدر من لذّت بردم که این برادرمان گفت: من چهار هزار جوان را در این بخش مشغول به کار کردم؛ واقعاً انسان لذّت می‌برد- به تعبیر این جمعیّت‌شناس‌ها «پنجره‌ی جمعیّتی». 👈 ما امروز در دلِ این فرصت قرار داریم. [طبق] آن‌چه به من گزارش دادند، آدم‌هایی که تخصّصی در این کار دارند و کارشناس این کارند می‌گویند این فرصت تا بیست سال دیگر ادامه خواهد داشت؛ ما بیست سال این فرصت را داریم؛ اگر در این بیست سال توانستیم پایه‌های کار خودمان را محکم کنیم که بُرد کردیم؛ اگر غفلت کردیم و این بیست سال فرصت از دستمان رفت و کشور وارد عرصه‌ی سال‌مندی و فرسودگی شد، دیگر کاری نمی‌شود کرد. ۱۳۹۸/۰۸/۲۸ 🔺 کلیپ صوتی «فرصت بیست ساله» را از پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR #بشنوید.
هدایت شده از قول سدید
⭕️ مترجم قرآن یا مبلغ داعش؟ یک طلبه لمعه خوان هم می داند که در کتاب حدود آمده است برای شارع مقدس، دم و عرض و فرج (جان و آبرو و ناموس) از اهم امور است. به همین دلیل، در پیش از اجرای حدود، «قاعده درء» لحاظ می گردد. بدین معنا که "حدود الهى با حصول شبهه ساقط مى‌گردند." به تعبیر یکی از اساتید فقه، شارع دنبال بهانه است تا جان افراد را حفظ کند. برخی قلمروی این قاعده را حتی به حدود فردی مانند قصاص و تعزیرات هم گسترش داده اند. جالب اینجاست مستند این قاعده روایات متعدد نبوی است از جمله: " «ادرءوا الحدود عن المسلمين، ما استطعتم، فان كان له مخرج فخلّو سبيله فانّ الامام ان يخطى فى العفو خير من ان يخطئ فى العقوبة» تا مى‌توانيد از مسلمانان حدود را دفع كنيد و اگر راهى براى خلاصى او وجود دارد او را رها كنيد زيرا اگر امام مسلمين در عفو و بخشش راه خطا و اشتباه بپيمايد بهتر است از اينكه در مجازات و عقوبت اشتباه كند." نگاه شریعت و فقه در مورد محارب، باغی، مرتد و... این گونه است که با چندین شرط اگر هر کدام احراز شود با وجود کمترین شبهه موضوعیه یا حکمیه از جانب متهم یا قاضی، اجرای حد تا رفع آن شبهه متوقف می گردد. حال به این قاعده اگر امور دیگری مانند مصلحت و سیاست و اخلاق و جلب و جذب اعتماد عمومی اضافه شود، مشخص می شود دایره اجرای حدود چه مقدار خواهد شد. اینکه فردی با استناد به یک آیه توصیه به قتل یا مجازات یا نفی بلد هزاران نفر می کند، ظاهرا با روح شریعت آشنایی ندارد. این سخنان چون با عنوان کارشناس و مفسر و مترجم قرآن بیان می شود، خطرناک شده و باید با آن برخورد گردد تا اين فکر به غایت نادرست به نام اسلام و تشیع و جمهوری اسلامی زده نشود. https://t.me/sadid59/4165
🔸 #یادداشت | مارتین لوتر کینگ؛ پرچمدار مبارزه با تبعیض و ظلم در جامعه آمریکا 🔹ارتین لوتر عدالت را به بانکی تشبیه می کند که گویا ورشکسته شده و موجودی ندارد. او بیان می کند که باور ندارد دارایی های آمریکا برای ساکنان آن ناکافی باشد. 🔹مارتین لوتر کینگ با یادی از اعلامیه آزادی بردگان لینکلن در مکان یادبود لینکلن در واشنگتن دی سی در جمع کثیری از مخالفان سیاست های آمریکا در جنگ افروزی و بیکاری، به بیان دردهای جامعه سیاهپوستان پرداخت. ✍️امیر رحیمیان کارشناس مسائل آمریکای شمالی 🌐 rasanews.ir/002dbI 🆔 @rasanewsagency
اولا دمت گرم که اهل ورزشی منم هستما اما یه مدت فاصله گرفتم حدودا بیست سال🙈 دوماً متاسفانه عده ای خیلی از ارمانهای اسلام ناب و انقلاب دورن که فکر میکنن میتونن آخوند و طلبه ما را وسط تشک، مثل شامی کباب زیر و رو کنند سوما اگر مدال قهرمانی آوردید، یک دور از کل آثارم را به هر کدومتون تقدیم میکنم🌺🌷😘😘 #الهی_قوّ_علی_خدمتک_جوارحی #حدادپور_جهرمی #دلنوشته_های_یک_طلبه
⬅️ خود شکن آئینه شکستن خطاست ↙️ زمانی که آدمی به انسداد تفکر می‌رسد، فشارهای روانی از درون فشار می‌آورد و گیجی خاصی دست می‌دهد و مدام دست و دلمان به کار نمی‌رود. ↙️ انسداد تفکر همان احساسی است که ذهن‌مان را آنقدر به درد می‌آورد و هیچ اندیشه، راه حل و فکری برای تغییر به ذهن‌مان نمی‌رسد. ↙️ علت این مسئله گاهی مشغولیت زیاد بدون استراحت است، گاهی تمام شدن ایده‌ها و پایان تاریخ مصرف ذهن و گاهی زاویه دید اشتباه و جهان‌بینی غلط است. ↙️ امروز در آستانه انتخابات مجلس که صف‌بندی و استحکام در میان جریان انقلابی باید دیده شود، اینطور نیست! قطعا یکی از دلایل آن حضور اصول‌سواران بر گرده جریان انقلابی است. ↙️ یکی از مهمترین دلایل انسداد تفکر در جریان انقلابی، فاصله نسلی و ایجاد گسست نسلی میان نسل جدید و قدیم است که اساسا حرف‌های همدیگر را نه تنها نمی‌فهمند، بلکه هیچ اشعاری نسبت به آن ندارند. ↙️ امیدوارم بچه‌های انقلاب برای کسی کار کنند که برای انقلاب کار کند و به دور از سلیقه‌های سیاسی، تنها و تنها خطوط مشخص انقلاب برایشان روشن باشد تا دوباره از سبد رای‌تان علی مطهری و لاریجانی بیرون نزند تا آنچنان گندی بلند شود که بویش همه عالم را بگیرد و مجبور به اعلام برائت شوید. ↙️ یادتان باشد انسداد تفکر به انحطاط تفکر می‌انجامد و اینجاست که سقوط نزدیک است! ⚠️ آیا عقلا چتر نجات خود را برداشتند یا تصمیم دارند در کنار همه عزیزان با هم بروند. ❗️ البته دولت که خیلی وقت است که باید محترمانه جام شوکران را بنوشد و از دایره سیاست بیرون برود، چرا که توان مدیریت ندارد و اساسا علم چاره اندیشی را درست نفهمیده است و از زمانی که مرحوم مغروق، فرح مکان به دیار باقی شتافت، دستشان خالی تر از قبل شد. ‼️ در ضمن دوستانی که از دور و نزدیک نصیحت‌مان می‌کنند که برسرمان جای دارند، اما باید دانست که بازی تهدید راه به جایی نخواهد برد. 📌 @ponezs
یادداشت انتقادی یک بانوی روزنامه‌نگار پیرامون عملکرد غیرقابل پیش‌بینی حسن روحانی در شش سال اخیر 💥بازنشر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بی‌خبرانِ غمت! 🔻پنجشنبه است، ۲۳ آبان ۹۸. ساعت از ۱۲ شب که می‌گذرد و به تاریخ رسمی، وارد ۲۴ آبان می‌شویم، خبر آغاز سهمیه بندی بنزین و بالا رفتن قیمت آن، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد. مردمی که گوشی بدست و از طریق پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی مجازی در جریان خبر قرار می‌گیرند، شوکه می‌شوند؛ چه ناگهان و بی خبر! بهت‌زده‌تر اما آنانی که در این ساعت‌ها در کوچه و خیابان و جاده هستند و بی خبر از تصمیم دولت، به پمپ بنزین مراجعه کرده و طبق روال همه‌ی سال‌های دولت تدبیر و امید که کارت سوخت حذف شده است، بدون کارت بنزین زده‌اند و ناگاه درمی‌یابند که باید سه برابر مبلغ همیشه پول پرداخت کنند؛ بجای لیتری ۱۰۰۰ تومان، لیتری ۳۰۰۰ تومان! برخی حتی ابتدائاً به متصدیان پمپ بنزین اعتراض می‌کنند و سر و صدا هم کمی بالا می‌رود که چرا پول بیشتری از آنان می‌گیرند و این کارگران پمپ هستند که برایشان تصمیم دولت را شرح می‌دهند. شبی نگران برای ایرانی‌هاست و خبری هم از مسئولین نیست. 🔻از سویی دیگر، آن بخش از خانواده‌های ایرانی که عضوی از آنها در نیروی انتظامی یا راهنمایی و رانندگی و امثال آن اشتغال به کار دارند، روز پنجشنبه و شب جمعه را آماده باش بوده و منزل نرفته‌اند. این یعنی پیش بینی برای آنکه فضا متشنج بشود، انجام گرفته، گرچه همه‌ی نیروها از علت آماده باش مطلع نباشند. از همان شب، تجمع و اعتراض و پیش زمینه‌های آشوب و تخریب اموال شکل می‌گیرد. نگرانی مردم از مشکلات اقتصادی به نگرانی از ناامنی هم می‌رسد. آنان میان تصمیم سران سه قوه و اطلاع نرسانی دولت و آشوب آشوبگران می‌مانند. 🔻در تمام این لحظه‌ها و ساعات پر استرس برای مردم، رئیس جمهور ایران یا خواب است، یا آنکه حداقل در شرایطی‌ست که اصلاً در جریان قرار نمی‌گیرد مردم کشوری که او رئیس جمهورش است، هم اکنون به لحاظ روانی در چه وضعیتی قرار دارند. خواب و بی خبر بودن رئیس جمهور ادعای ما نیست؛ سخن خود حسن روحانی است که می‌گوید: «من هم مثل همه مردم ایران، صبح جمعه مطلع شدم قیمت بنزین تغییر کرده است. چرا که این طرح را به شورای امنیت واگذار کرده بودم و به آنها گفته بودم که زمانش را به من نگویید!» و مگر می‌شود رئیس جمهور دروغ بگوید؟! فکرش را بکنید، زمانی که ما مضطرب بودیم، زمانی که بخشی از مردم به عنوان عضوی از خانواده نیروهای انتظامی و امنیتی کشور، آماده‌باش بودند، زمانی که جرقه آشوب زده شد، زمانی که مردم در پمپ‌های بنزین ناگاه با قیمت سه برابری مواجه شدند، زمانی که در فضای مجازی نگرانی‌هایشان را با هم به اشتراک می‌گذاشتند و در غیاب مسئولین، نگران‌تر می‌شدند، حسن روحانی حتی مطلع نبوده در کشوری که او رئیس جمهور آن است، چه می‌گذرد! 🔻ماجرای یک شب نیست؛ ۶ سال است که می‌گوییم رئیس جمهور و دولتمردانش از حال مردم بی خبر هستند. ۶ سال است که در خیلی از سختی‌ها دولتی در کنار خود نداشته‌ایم؛ از مرگ ۵۰۰ ایرانی در منا که روحانی همان روز عازم آمریکا شد تا سیلاب‌هایی که کل کشور را بسیج کرد، اما زورش به لغو سفر تفریحی رئیس جمهور نرسید. حال یکی از مهم‌ترین شب‌های بی خبری را خود اذعان کردند و جامعه‌ای را که هنوز از شوک نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین خارج نشده، در شوک خواب رئیس جمهور در شبی چنین مهم فرو می‌برند. 🔻روحانی این عبارات را با خنده و افتخار می‌گوید؛ فخری عجیب و خنده‌هایی عجیب‌تر! هر تحلیلی روی سخنان روحانی اضافه به نظر می‌رسد و او فقط سوال بر سوال می‌افزاید. صفی از سوالات بی پاسخ، که اگر برای چرایی سهمیه‌بندی بنزین، بشود دلیل اقتصادی آورد؛ برای نحوه‌ی اجرای آن هیچ توجیهی نیست و اگر برای نحوه‌ی اجرا هم به هر ترتیبی بشود دلیل دست و پا کرد، برای بی خبری رئیس جمهور دیگر توجیهی نیست و اگر برای این سطح بی مسئولیتی هم بشود دلیل جور کرد، باز جای این سوال باقی خواهد بود که در اذعان به این بی‌خبری تأسف‌آور، چه امر خنده‌داری وجود داشت که روحانی با آن خنده و شوخی از بی خبری‌اش تا صبح جمعه گفت؟! کبری آسوپار؛ روزنامه‌نگار عضو سرویس سیاسی روزنامه‌ی جوان @rozaneebefarda
✔️تحوّل‌خواهی و مبانی علمی و حوزوی آن (۵) 🔸عرصه‌های تحوّل در حوزه علمیه 🖊مهدی برزگر 🔹در این قسمت می‌خواهیم عرصه‌های گوناگونی را که لازم است در آنها تحوّل رخ دهد مورد بررسی قرار دهیم. عرصه‌های گوناگونی از قبیل پذیرش طلاب، نظام آموزشی، کتب درسی، روش فقاهت، نظام پژوهش، نظام تبلیغ و… 🔹پیش از ورود به اصل بحث لازم است به این نکته توجه شود که تحوّل در هر یک از عرصه‌های پیش‌گفته متاثّر از سایر عرصه‌ها و نیز مؤثّر بر آنهاست. به دیگر سخن همچنان که حوزه علمیه یک موجود بسیط و سازمان تک‌بُعدی نیست و هر یک از عرصه‌های آن بر سایر ابعاد اثر گذار است، تحوّل در حوزه نیز یک پدیده بسیط و تک‌بُعدی نیست که به صورت بریده از ابعاد دیگر رخ دهد، بلکه تاثیر و تأثّر متقابل میان آنها وجود دارد. اکنون به بررسی و بایسته‌های تحول در هر یک از عرصه‌های مذکور می‌پردازیم. 🔸۱. شیوه پذیرش طلّاب 🔹روش جذب و پذیرش نیرو یکی از مهم‌ترین عناصر در هر سازمان و ارگانی است که برای خویش اهداف مهم و بلندی ترسیم نموده است. چرا که مهم‌ترین ابزار در مسیر تحقق اهداف مذکور نیروی انسانی است و لذا تلاش مدیران و برنامه‌ریزان همیشه بر آن است که از همان ابتدا نیروی انسانی متناسب با اهداف و آرمان‌های سازمان متبوع خویش جذب کنند. این تناسب و هماهنگی هم سبب می‌شود بار سنگین آموزش سبک‌تر شود، چرا که علاقه و استعداد نیروی جذب شده تا حدود زیادی سختی‌های دوران آموزش را آسان و تلخی‌های آن را شیرین می‌کند و هم ریزش نیرو در آینده را به حد اقل ممکن خواهد رساند. 🔹اکنون باید پرسید کدام نیروها و با چه ویژگی‌هایی متناسب و هم‌آهنگ با اهداف بلند و آرمان‌های مقدّس حوزه‌اند؟ طبیعتاً پاسخ این پرسش متوقّف بر این است که اهداف و آرمان‌های حوزه را چه می‌دانیم و چه تعریفی از هویّت طلبگی داریم. حق این است که حوزه‌های علمیه از همان ابتدا مهد پرورش عالمان دینی بوده است تا بتوانند به عنوان ورثۀ انبیاء در جامعه ایفای نقش فعّال کنند. به عبارت دیگر رسالت و آرمان حوزه‌های علمیه تأمین دینداری مردم و به تبع آن تضمین سعادت دنیا و آخرتشان است. یعنی یک طلبه باید خود را در جایگاه پیغمبر زمان خویش ببیند و دست کم یکی از نقش‌های پیامبر زمان خویش را در عرصه فهم یا تبلیغ یا اجرای دین ایفا کند. 🔹نباید پذیرش طلبه برای حوزه علمیه را خارج از چاچوب موازین عقلایی و علمی تعریف کنیم و با این بهانه‌ها که «من با چه حجّتی این جوان را از سربازی امام زمان(عج) محروم کنم؟» و یا «اگر به او فرصت ندهیم در قیامت چه جوابی خواهیم داشت؟» و امثال ذلک، درِ حوزه را به سوی هر متقاضی باز کنیم. حجّت و جواب مسئولان گزینش این است که پذیرش شخص ناشایسته در حوزه هم منجر به هتک شعائر الله می‌شود، هم اسراف بیت المال در پی دارد، هم به سایر طلّاب حوزه آسیب وارد می‌کند و هم کارایی حوزه‌های علمیه را زیر سوال می‌برد. 🔸متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/22294/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
✅کانال احکام شیرین✅ ⬅️احکام به روز و کاربردی به همراه لطیفه های زیبا و متناسب با محتوای احکام ⭐️ ⬅️ بر مبنای استفتائات رهبری ⭐ 🌐 آدرس ایتا: eitaa.com/ahkameshirin 🌐 آدرس سروش: sapp.ir/ahkameshirin
🔹 #روزنامه صبح نو، امروز در پرونده ویژه به بیانیه صدای آبان و نظر هنرمندان نسبت به آن را بررسی کرده 🆔 @majazihaa
نویسندگان حوزوی
🔹 #روزنامه صبح نو، امروز در پرونده ویژه به بیانیه صدای آبان و نظر هنرمندان نسبت به آن را بررسی کرده
یادداشت های صبح نو👌 را بخوانیم این روزنامه با سردبیری آقای فرشاد مهدی پور از نخبگان جوان، انقلابی و خوش قلم اداره می شود. 🍃🍃🍃🍃🍃
🌻با سلام خدمت حوزویان نویسنده🙏 از اهداف کانال نویسندگان حوزوی حرکت در مسیر ارتقای تکنیکی یادداشت نویسی در حوزه است. امیدواریم بتوانیم در عرصه تبلیغ مکتوب گام های مناسب و روزآمدی برداشته شود. کانال را از راهنمایی های خود محروم نکنید. نویسندگی رسانه ای در بین فضلا حال و روز خوبی دارد؛ اما با رقبای غیردینی فاصله بسیار است. پایدار بمانید. @howzavian
🔴 گزارش خوانی(۱) 👇👇 وقتی گذشته "پسران و دختران" رو می شود! در این مطلب به سوالاتی می پردازیم که می تواند دست خیلی ها را رو کند. ازدواج در کشورمان، مقدمات و رسوم کهن و مستحکمی دارد که آن را از بسیاری ملیت های دیگر مستثنا میکند و شاید مهمترین آن برگزاری جلسه خواستگاری باشد؛ شبی سرنوشت ساز که بهتر است تیزبینانه تر به آن نگریسته شود و نه تنها به عنوان مرحله ای که طبق آداب قدیمی ترها و بر اساس آداب و رسوم صورت می پذیرد، بلکه باید آن را فرصتی مغتنم برای شناخت هرچه بیشتر  شخصی که برای یک عمر زندگی انتحاب شده است به شمار آورد.  یکی از مسایلی که می بایست در این شب سرنوشت ساز، مورد توجه قرار بگیرد، سوال هایی است که طرفین باید برای یکدیگر مطرح کنند .شایدبسیاری از اشخاص به این مرحله از خواستگاری نگاهی سطحی و گذرا داشته باشند، اما چه خوب است بدانند که پرسش های مطرح شده در این جلسه می تواند تا حدود زیادی آینده ازدواج و مرز میان شکست و پیروزی در زندگی مشترک را تا حدودی مشخص کند. * جنگ اول به از صلح آخر  حال بهتر است برویم سر اصل مطلب؛ فرض کنید قرار است در چند روز آینده به خواستگاری شخصی رفته و یا براینان خواستگار بیاید، چه سوالهایی از شخص مورد نظرتان خواهید پرسید ؟ معروف است که جنگ اول به از صلح آخر است،  پس پیرو صحبت و تجربه بزرگترها بهتر است از همان شب اول، تعارفات کنار گذاشته شود وطرفین بیاندیشند که خواسته ها و اولویتهایشان برای شروع یک زندگی مشترک چیست و آن را در قالب سوال برای طرف مقابل خود مطرح کنند. هانیه، 27ساله، مجرد و مدرس، درباره سوالهایی که باید در شب خواستگاری مطرح شوند، اینگونه میگوید:هرکس قبل از شرکت در جلسه خواستگاری باید ابتدا اولویت ها و خط قرمز های خود را بشناسد و بر مبنای آن سوالهایی که می بایست مطرح کند را تدوین کند. حجت الاسلام حمیدرضا رحمانی، روانشناس و کارشناس مسایل مذهبی معتقد است: افراد برای ازدواج و مطرح کردن سوالهای مهم و حایز اهمیت در شب خواستگاری ابتدا باید به خودشناسی رسیده باشند. شخصی که درک درستی از خود و خواسته هایش ندارد در نتیجه اولویت ها و خط قرمزهایش را نیز نمی شناسد و به همین دلیل در شب خواستگاری نمی داند که دقیقا چه سوالهایی را باید مطرح کند. * جایگاه مسایل اعتقادی در امر ازدواج  بعد از معرفی و ارایه یک بیوگرافی کلی، بهتر است در ابتدا مسایل اعتقادی و مذهبی مورد بحث قرار بگیرد، زیرا توافق نظر و کفو بودن دو خانواده از لحاظ مسایل شرعی و اعتقادی، نقش شایانی را در موفقیت یک ازدواج ایفا میکند. مسایلی چون حجاب و عفاف،پایبند بودن به فرایض دینی چون نماز و روزه و... از مسایلی است که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود. نیما،31ساله،مجرد و در شرف ازدواج، میزان اعتقادات مذهبی خانواده را از مهم ترین مسایلی میداند که می بایست در قالب چندین سوال مطرح شود.  رحمانی، در این خصوص معتقد است: پرسش و پاسخ درباره اعتقادات مذهبی از آن جایی مهم به شمار میرود که اولا بهتر است خانواده ها از لحاظ اعتقادی هم سطح باشند و ثانیا شخصی که به اعتقادات و اخلاق اسلامی پایبند باشد عموما در سایر مراحل زندگیش نیز به درستی گام خواهد برداشت. * ثبات و امنیت شغلی : کامیابی در ازدواج  داشتن ثبات و امنیت شغلی، اهل کار و تلاش بودن، پس انداز کردن، داشتن استقلال مالی و وابسته نبودن به خانواده، از عمده ترین مولفه هایی است که یک پسر باید در ابتدا برای رفتن به جلسه خواستگاری داشته باشد. آیا شخصی که به خواستگاری شما آمده است شغل قابل قبولی دارد؟ ثبات شغلی دارد و یا دایما از حرفه ای به حرفه دیگر کوچ میکند؟! نسیم، 25 ساله و مجرد، ثبات و امنیت شغلی شخص مورد نظر برای ازدواج را از مهم ترین معیارهای خود می داند و می گوید: دوستی دارم که به دلیل بی توجهی به این مساله در مراحل اولیه خواستگاری اکنون در آغاز دوران عقد، کارش به طلاق رسیده است از این رو در پرسش و تحقیق درباره این مساله بسیار دقت نظر خواهم داشت. رحمانی می گوید: مردی که برای یک عمر زندگی مشترک انتخاب میشود می بایست شخصی کاری و دارای فکر اقتصادی و متکی به نفس باشد چرا که داشتن همین خصیصه ها می تواند یک ازدواج نیکو را رقم بزند و بالعکس.  * گذشته ای که بهتر است به میان نیاید هرشخص، گذشته ای دارد خوب یا بد و ممکن است طعم تلخ شکست در رابطه ای را چشیده باشد. معمولا افراد، در آغاز آشنایی و علی الخصوص در جلسات خواستگاری علاقه زیادی به طرح پرسش برای واکاوی در زندگی گذشته شخص مدنظرشان دارند. البته به طور حتم حق هرکسی است که تا حدودی درباره گذشته شخصی که برای ازدواج انتخاب کرده است بداند اما هر امری نیاز به تعادل دارد. به راستی آیا کند وکاو و تفتیش در زندگی گذشته فرد در جلسه خواستگاری میتواند کار درستی باشد؟ ادامه👇