eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.2هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
610 ویدیو
205 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
نویسندگان حوزوی
🔘 کتاب کنترل رسانه ها نوشته نوام چامسکی #رسانه 🆔 @majazihaa
🌐 از این دست کتاب ها برای نویسندگان رسانه ای حوزه لازمه😊
🔸نشست علمی تخصصی بایسته‌های شبکه ملی اطلاعات 🔹یکشنبه 24 آذرماه 🔹 ساعت 10 🆔 @rasanewsagency
نویسندگان حوزوی
🔸نشست علمی تخصصی بایسته‌های شبکه ملی اطلاعات 🔹یکشنبه 24 آذرماه 🔹 ساعت 10 🆔 @rasanewsagency
👇👇 حضور در این گونه نشست ها سه ثمره مهم دارد 💡 روشن شدن وضعیت حضور در فضای مجازی برای فعالان فضای مجازی 💡💡 سوژه یابی و کشف ایده برای تولید یادداشت و مقالاتی که یک نویسنده حوزوی باید انجام دهد 💡💡💡 تمرین پرسشگری و رفع ابهامات ذهنی 🌻پایدار بمانید
📝دولت، پیروز انتخابات مجلس 🔹انتخابات مجلس پیشرو است و گروه های سیاسی در پی داغ کردن تنور انتخابات فتح مجلس هستند اما واقعیت های میدانی چیست. 1️⃣ انتخابات مجلس چندان سیاسی و حزبی نیست 🔸اولین واقعیتی که باید در نظر گرفت این است که انتخابات مجلس در اکثر حوزه های انتخابیه غیر سیاسی است و بیشتر مبتنی بر مناسبات درونی هر منطقه است. البته در برخی حوزه های انتخابیه مانند تهران، اصفهان، مشهد، قم و..... تاثیرات جریانات سیاسی قابل توجه است اما این عمومیت ندارد. 🔹پیروزی در انتخابات تهران برای هر جناح سیاسی می تواند نمای تبلیغاتی پیروزی حزبی را به همراه داشته باشد اما در واقع انتخابات مجلس سیاسی نیست و احزاب پیروز انتخابات نیستد بلکه پیروز انتخابات همیشه دولت است. 2️⃣ دولت پیروز انتخابات است 🔸جدای از اینکه مردم از دولت راضی هستند یا نه و اینکه نمایندگان مورد توجه دولت در شهرهای محوری مانند تهران، مشهد، اصفهان و ... رای می آورند یا خیر دولت پیروز اصلی انتخابات است . 🔹این یک واقعیت غیر قابل کتمان است که نمایندگان مجلس برای منافع حوزه انتخابیه و استان خود همواره نیازمند دولت هستند و بر همین اساس تا حد ممکن همکاری لازم را با دولت انجام می دهند. 🔸دولت به عنوان دارنده منابع مالی و قدرت تقسیم بودجه های کشور توان کنترلی بالایی روی نمایندگان مجلس دارد. تمام فعالیت های نمایندگان اعم از طرح سوال و استیضاح هم عموما در راستای فشار برای بدست آوردن امضای وزیر به جهت اجرایی شدن یک طرح یا یک پروژه استانی باید مشاهده شود. 🔹به عنوان مثال خوب است یادمان نرود که برجام در یک مجلس دارای چهره قالب اصول گرایی در 20 دقیقه تصویب شد چرا که نمایندگان مجلس همواره به دنبال کسب رضایت دولت هستند. 3️⃣مشارکت یا پیروزی 🔸تاکید بر ناکارآمدی دولت، مشکلات اقتصادی، فساد و بی تحرکی دولت، سیاست اصول گرایان برای فتح مجلس در شهرهای محوری است اما این چاقوی دو لبه می تواند آسیب مهمی بر نظام اسلامی وارد سازد. 🔹ناامیدی مردم از دولت کنونی در نهایت حرکت به سمت اصولگرایان را موجب نمی شود بلکه ریزش تعداد شرکت کننده را در پی خواهد داشت چرا که جریانات اصول گرا سابقه درخشانی از خود در کنترل مجلس برجای نگذاشته اند و به عنوان راه نجات تلقی نمی شوند. 🔸این ریزش به صورت سنتی به نفع اصولگرایان است چنانکه در انتخابات مجلس هفتم و هشتم که اصولگرایان در تهران پیروز شدند میزان شرکت کننده به ترتیب 37 و 30 درصد بوده است. 🔹اصول گرایان اکنون بین تغییر سیستم تهاجم خود برای افزایش مشارکت کنندگان و افزایش حجم تبلیغات منفی در راستای پیروزی در تهران و چند شهر محوری دیگر باید انتخاب کنند. 4️⃣ اصلاح طلبان و عقب نشینی برای بازی بزرگ 🔸به نظر می رسد اصلاح طلبان سودای پیروزی در انتخابات مجلس را ندارند بلکه ترجیح می دهند در 2 سال پایانی دولت تدبر و امید اصولگرایان را شریک اشتباهات و بی تدبیری های دولت کنند تا بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری آتی موضع تبلیغاتی بهتری پیدا کنند. 🔹عدم حضور بسیاری از چهره های اصلی اعتدالی و اصلاح طلب در این انتخابات بر اساس ضرورت سکوت 2 ساله و آلوده کردن دست جریان رقیب در اتفاقات و وضعیت کنونی کشور است و هدف اصلی انتخابات ریاست جمهوری است. 🔸بسیاری از نقدهای درون گفتمانی اصلاح طلبان، بدگویی ها از عدم تاثیر مجلس آن ها و ضرورت تغییر در سیاست های اصلاح طلبی در واقع تلاشی برای پاک کردن گذشته همراه با دولت است 5️⃣جریان سوم، ضرورت انقلاب 🔹آنچه برای تغییر مسیر 20 ساله گذشته و بازگرداندن انقلاب به مسیر اصلی خود لازم است شکل گیری یک جریان سوم اصیل و انقلابی است. 🔸جریانی که مانند اصول گرایان فعلی ( تصویب کنندگان برجام ، وقف دانشگاه آزاد و یکشنبه سیاه) منشعب از راست سنتی دو دهه اول انقلاب نباشد و مانند اعتدال گرایان ( فلج کنندگان اقتصاد، آوردندگان برجام ) ترکیبی سنتی و صنعتی از راست محافظه کار و چپ اصلاح طلب نباشد. 🔹جریانی جوان و انقلابی که بار اصلی انقلاب را بر دوش بکشد و بتواند مانع انحراف و بی تحرکی جریانات قدرت طلب و سیاست باز شود. 🔸هر چند زمان کم است و دو جریان اصلی فعلی تلاش دارند فضای سیاسی را برای پیروزی خود با نام ضرورت اتحاد به انسداد بکشند اما وظیفه دلسوزان انقلاب شکستن این انسداد ظالمانه است. 🆔 @feckrat
11.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید| واکنش جالب یک روحانی به بودجه‌های فرهنگی ▫️میگه چه خبره بودجه کشور رو کشیدید بالا 😊 ⁉️ اصلا #آخونداچیکارمیکنن ؟! @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
@Allah4all_سیاست_ها_و_شگردهاى_تبلیغى.pdf
حجم: 331.1K
💠سیاست ها و شگردهاى تبلیغى وهابیت در جهان 🔸در این مقاله ده‌ها شگرد و سیاست‌های تبلیغی جریان وهابیت در فضای حقیقی و فضای رسانه‌ای مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. 🔹رسول خضرلو(استادیار جامعه المصطفی) 🔹سید حسین شرف الدین (دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره) -به نقل از کانال تبلیغ بین الملل اسلام @daghdagheha
#دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۵ 🔸تغییر جنسیت و مسئله عده 🔹هرگاه پس از ازدواج، یکی از زوجین تغییر جنسیت دهد، عده مطلقاً ساقط است؛ چه مرد شوهر تغییر جنسیت دهد، یا زن، و یا اینکه تغییر جنسیت زوجه در زمان عده باشد. 🔹در سقوط عده هم فرقی نیست بین انواع عده ها: چه عده طلاق باشد، یا عده فسخ و یا حتی عده وفات. مهمترین دلیل در این باره، تبدل و تغییر موضوع است و اینکه عده، مخصوص زنان است. 🔹پس هرگاه موضوع عوض شود، حکم نیز عوض می‌شود. از این رو، عده ساقط است. 🔹توجه به این نکته ضروری است که اگر تغییر جنسیت زن به مرد به صورت واقعی نباشد و بلکه تنها تغییر جنسیت به صورت ظاهری و غیر واقعی باشند و بر اثر این عمل، رحم زن اخراج گردد، عده این قبیل افراد (زنان فاقد رحم) ساقط نیست. 🔹بر حسب فتوای اکثر فقهای معاصر عده این افراد نیز سه ماه است و مطابق نظر برخی از فقها (مرحوم آیت الله محمد مومن) عده آن‌ها ساقط است. آری، اگر تغییر جنسیت به طور واقعی باشد، عده ساقط است. 🌐 vasael.ir/00042f 🆔 @vasael_ir
پیرمرد ☘نزدیک انتخابات سال نود و شش بود. همه در تکاپوی انتخابات بودند. به نظرم رسید از این فضای پر هیجان استفاده کنم و برای مردم قرآن و روایت بخوانم. بدون اشاره به اسم کسی آیات قرآن یا بخشهایی از وصیت نامه امام را میخواندم. آن هم نه روی منبر بلکه در کوی و برزن. روی یک چهارپایه میایستادم و با مردم سخن میگفتم. مردم هم دور و برم جمع میشدند و گوش میدادند. رفتارهایشان جالب بود. ☘یک بار روی چهارپایه گفتم مراقب باشید جریان ضعیف ها حاکم نشوند. علامه طباطبایی حساب ضعیف الایمان ها را از منافقین جدا کرده. اینها دشمن نیستند ولی باید نگران بود از تصمیمهایشان. فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَىٰ أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا أَسَرُّوا فِي أَنفُسِهِمْ نَادِمِينَ ☘یعنی اینها به سوی جبهه دشمن میشتابند. وقتی میگوییم چرا؟ میگویند میترسیم ضرری از دشمن متوجه جبهه ما شود. مراقب باشید اینها نتیجه سبک تصمیم گیریشان ندامت و پشیمانی است. ☘میگفتم وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ. الا انهم هم المفسدون... اینها کار خراب کن هستند مراقب باشید شاید ادعای اصلاح هم داشته باشند ولی خروجی کارشان فساد است. ☘یک بار از چهارپایه که پایین آمدم مردی حدود شصت ساله جلویم را گرفت. گفت تو جاهای مختلف میروی منبر درسته؟ گفتم بله. گفت به مردم بگو پیرمردی را دیدم که سه جوان دسته گل داشت. ☘بعد زد زیر گریه. سرم را پایین انداختم تا حرفهایش را بزند. ادامه داد. پیرمرد از خجالت خانواده اش بخاطر بی پولیش شب خانه نمیرفت. چون از کار بی کارش کرده بودند. بگو سه پسر دسته گلش کار پیدا نمیکردند و سرگردان بودند. بگو مردم برای ما دعا کنند . همین. ☘گفتم چشم. آنچه من میگفتم او مزه کرده بود. مزه فساد جریان نالایق ضعیف را. @ali_mahdiyan
بسم الله 🌛شب گویه ۲۴ 💫پنج سال پیش بود که ناگهان دیدم موهای سرم مثل دومینو یکی پس از دیگری سفید می شود. آن روزها این این اتفاق خیلی آزارم می داد. گرد سفیدی هم که اصلا رَب و رُب سرش نمی شد. هر روز بیشتر از دیروز. ✨خجالتش بیشتر آزارم می داد. تصور کنید در جمع رفقایتان نشسته و مشغول بگو و بخند هستید که ناگهان شخصی که شما را نمی شناسد وارد می شود و بعد از احوالپرسی از شما می پرسد: بچه هایت مدرسه می روند؟ 🚸غافل از اینکه خبری از مادر بچه ها هم نیست، چه رسد خودشان. ♻️اما کم کم با این سفیدی کنار آمدم. از شما چه پنهان. آرام آرام این سفیدی برایم برکتی شد و خیلی جاها کارم را جلو می انداخت. لامصب رانتی شده بود برای خودش. در فرصتی خاطره هایش را تعریف می کنم. ▪️القصه؛ امشب بعد از سال ها اصرار از سوی خانواده تصمیم گرفتم این درد را البته اگر درد باشد، درمان کنم. دکتر می گفت تمام موهای سفیدت سیاه می شود. یعنی مثل پنج سال قبل. من که مانند یک ماهی خسته و بی حال خودم را داخل تور دکتر انداختم، الان دارم فکر می کنم که بر فرض بعد از چند ماه همه ی موها مشکی شد. بعدش چی؟ 🕯لابد خیال می کنم بر می گردم به سالها قبل. زهی خیال باطل. ✍علی خردمردی @shabgooyeh
«الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ» اینکه مردان متصدیِ امور زنان‌اند، دو علت مهم دارد: یکی تفاوتهایی که خداوند بین انسانها (زنان و مردان)‌ قرار داده، و دوم اینکه هزینه کردن از اموال کاری است که مردان انجام داده‌اند و باید انجام دهند. 💠نکته تخصصی 📝چرا به دست مردان باشد؟ قبلا اشاره شد که نهاد خانواده با سازمان‌های اجتماعی تفاوتی بنیادین دارد 🔖(جلسه قبل، تدبر6 http://yekaye.ir/an-nesa-4-33/؛ و نیز در شرح حدیث9). در سازمان‌های اجتماعی که اصل سازمان بر اساس توافق و قراردادهای افراد تاسیس می‌شود، جایگاه و مناصب افراد در سازمان با دو عامل تعیین می‌شود: یکی، لیاقتی که بر اثر تلاش به دست آورده است؛ و دوم، توافق و قرارداد بین او و دیگران. 🤔این عامل دوم بقدری اساسی است که گاه افراد بدون لیاقت (با پارتی‌بازی)‌ منصبی را در یک سازمان می‌توانند اشغال کنند؛ اما این مناسب چون اعتباری است، صرف لیاقت داشتن تا با توافق و اعتباری همراه نباشد، ثمره‌ای ندارد. 📛این امر موجب شده که در تفکر لیبرالیستی، این اعتبار (که حاصل یک نحوه توافق است) مهمترین ضابطه برای تصدی هر سمتی قلمداد شود؛ و طبیعی است که در هر سازمانی بالاترین پست که بیشترین حقوق و اختیارات را دارد، مدیر و مسئول اصلی آن سازمان است، و با منطق دنیامدار، این بهترین منصب در سازمان است؛ و در همین منطق است که پارتی‌بازی معنا پیدا می‌کند: ‌ بهترین مناصب را به دوست و رفیقمان بدهیم❗️ 🤔(در حالی که در منطق دینی، ریاست،‌ مسئولیت است؛ و «مسئول» یعنی «کسی که مورد سوال قرار می گیرد» پس در این منطق، رئیس باید به نحوی رفتار می‌کند که توان پاسخگویی روز قیامت را داشته باشد؛ و از این روست که انسان دیندار عاقل مادامی که واقعا پذیرش مسئولیت، وظیفه و تکلیف شرعیِ او نشود هیچگاه سراغ آن نخواهد رفت. بگذریم!) 📛چون این تفکر دنیامدار به صورت ناخودآگاه در جامعه ما گسترش یافته، وقتی به عرصه خانواده می‌رسیم بلافاصله با این شبهه مواجه می‌شویم که اسلام دینی مردسالار است؛ زیرا منصب مدیریت در خانواده را بدون هیچ توافقی از ابتدا به مردان داده است‼️ 📖این آیه در مقام پاسخ به این شبهه می‌فرماید: اگر ما مردان را مدیر خانواده قرار دادیم، چون خانواده مثل سازمان‌های اجتماعی، وضعیتی قراردادی نیست: دو رکن اصلی خانواده (= زن و مرد) ‌تفاوت‌های ذاتیِ ازپیش‌موجود دارند ؛ و این تفاوت‌ها به گونه‌ای است که قبل از اینکه نوبت به توافق برسد باید رعایت شوند (برخلاف وضعیت افراد در سازمان‌های اجتماعی). مثلا تنها زن است که می‌تواند باردار شود و به بچه‌اش شیر دهد، نه مرد! وقتی این وظیفه سنگین در خانواده را نظام خلقت بر دوش زن نهاده، پس نمی توان اینجا را مانند یک سازمان دانست که همه چیزش با توافق پیش می‌رود. اگر خداوند در نظام تکوین این وظیفه سنگین را بر دوش زن نهاده، در مقابل آن، در نظام تشریع، یک وظیفه سنگینی به نام تامین هزینه‌های خانواده را بر دوش مرد نهاده است؛ 💢اکنون وقتی این دو مولفه را جدی می‌گیریم که 🔸اولا زن و مردها با هم تفاوت‌های واقعی – نه صرفاً برساختی – دارند [که برخی از وظایف را خود خلقت بناچار بر دوش یکی از طرفین گذاشته]؛ و 🔸ثانیا این مردان هستند که وظیفه تامین هزینه‌های خانواده را دارند، 🔺لازم می‌آید که مدیریت خانواده در دست مرد باشد. (در سازمان‌های اجتماعی، همین دومی کافی است؛ یعنی رئیس باید کسی باشد که بودجه را در اختیار دارد). 🤔 یکبار دیگر آیه را بخوانید و ببینید این نکته‌ای که فرموده، آیا صرفاً تعبدی است یا حقیقتی برهانی: 💢مردان متصدیِ امور زنان‌اند به اینکه خداوند برخی را بر برخی دیگر برتری بخشیده است؛ و به اینکه از اموالشان هزینه کرده‌اند.💢 @yekaye
هدایت شده از روزنه
به گزارش خبرگزاری تسنیم.docx
حجم: 55.3K
💥 از بنیانگذاران در زمانه ما 🔻مقاله خواندنی حجت‌الاسلام استاد در نقد افکار انحرافی یک 🔹بخشی از متن مقاله: اکنون از ناحیه برخی  فقه‌خوانده‌ها شاهد طرح ناصواب مساله اعتراضات آبان۹۸ ذیل بعضی مباحث فقهی هستیم. خطای این افراد آن است که اعتراض مردم را در ذیل مفاهیم فقهی چون «مضطر حربی» (محارب مضطر) و «مضطر بغی» (باغی مضطر) مطرح می‌کنند. محاربه و بغی در فقه اسلامی به‌طور مطلق حرام است و شارع مقدس برای آنها احکام جزایی خاصی وضع کرده است در حالی که شنیدن اعتراضات مردمی و رسیدگی به آن (ولو اینکه معترض مرتکب خطاهایی هم شده باشد) یکی از وظایف حاکم اسلامی است. در این صورت، چگونه برخی مدعیان فقه، مساله اعتراض مردمی را ذیل اعمال محرم طرح می‌کنند؟ این نحو از طرح مساله در فقه، تبعات و آسیب‌های اجتماعی ناگواری به‌دنبال دارد و آن عبارت است از «مشروعیت‌بخشی به اعمال محاربی و بغی در پوشش اعتراض مردمی» و تحریص و تشویق به رفتارهای خشونت‌آمیز و ویرانگر. چنین دیدگاهی را فقط در «فقه خوارجی» می‌توان سراغ گرفت. پایه‌گذاری چنین فقهی در حوزه‌های علمیه بدعت خطرناکی است. لذا این رساله در پی نشان دادن «مرز میان اعتراض مردمی» -که امری است مشروع- با «اعمال نامشروع محارب و باغیِ متظاهر به اعتراض مردمی» و نیز «آشکارسازی وجوه پنهان فقه خوارجی» است. متن کامل مقاله را در فایل پیوستی بخوانید... ❄️فقط فرهیختگان را به روزنه فرابخوانید👇 @rozaneebefarda