eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.3هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
608 ویدیو
204 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
✍علی بهاری / کوله‌بری، ریشه و راه‌حل این روزها دوباره کلمه کوله‌بری بر سر زبان‌ها افتاده است. ماجرای تلخ دو جوان کوله‌بری مریوانی که در کوهستان سرد کردستان، جان سپردند دهان به دهان می‌چرخد و افسوس شنوندگان و گویندگان را به دنبال دارد. اما فارغ از جنبه‌های عاطفی و تراژدیک این ماجرا - البته در جای خودش هم بسیار مهم است. چون جان انسان حرمت دارد - باید این پدیده را به صورت «علمی» نگریست و در صورت امکان برایش راه حلی یافت. باید به این پرسش پاسخ داد که چه چیزی باعث می‌شود جوانان به کوله‌بری روی بیاورند؟ آیا فرصت‌های شغلی دیگر وجود دارد و به سمتش نمی‌روند یا غم نان آنان را به کوله‌بری کشانده است؟ برای رفع این مشکل چه می‌توان کرد و آیا اساسا باید این مساله را برطرف نمود یا می‌توان آن را مدیریت کرد؟ در این زمینه نکات زیر به نظر می‌رسد: 1. با بررسی استان‌هایی که در آن‌ها کوله‌بری رواج دارد می‌توان تا حدی ریشه مشکل را یافت. کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و ایلام. همچنان که می‌بینید معمولا استان‌ها و شهرهای کمتر توسعه‌یافته درگیر این مشکل هستند. بنابراین مهم‌ و موثرترین گام برای سامان‌دهی بازار آشفته کوله‌بری، سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال پایدار در این شهرها و استان‌های مرزی است. مرزبانان غیور این مملکت اگر سهم بیشتری از منابع کشور نداشته باشند یقینا کمتر ندارند! بر چه اساس و مبنایی باید بیشتر منابع کشور را در تهران و برخی کلان‌شهرها خرج کرد و از توسعه و پیشرفت مرزنشینان غافل بود؟ چرا نباید کارخانه‌های متعدد و مراکز صنعتی پرشمار در این استان‌ها ایجاد کرد، جوانان را به کار گماشت و ریشه‌های اقتصادی کوله‌بری را از بین برد؟ 2. طنز تلخ ماجرا آن جاست که این استان‌ها دارای ظرفیت‌های پرشمار طبیعی و گردشگری هستند؛ به گونه‌ای که می‌تواند به راحتی اشتغال جوانان بومی را تامین کند. به بیان روشن‌تر، اوضاع اقتصادی در این استان‌های مرزی باید به گونه‌ای باشد که جوانان دیگر مناطق برای کار به آن جا بروند نه آن که مرزنشینان برای سیر کردن شکم خانواده‌شان، مجبور باشند دل به راه پر خطر کوهستان‌ سرد بسپارند و یا به تهران بیایند و با یک موتور سیکلت، پیتزا جابجا کنند! 3. تا زمان انجام سرمایه‌گذاری مناسب و رفع ریشه‌ای مشکل، می‌توان بازارچه‌هایی مرزی درست کرد تا این کوله‌بران بتوانند آن‌جا محصولات‌شان را بفروشند و مجبور نباشند برای لقمه نانی، جان شیرین را به خطر بیندازند. این پیشنهاد را دولت محترم بنا بود پیگیری کند. این که به کجا رسیده و در چه مرحله‌ای است الله اعلم! 4. کوله‌بری ظرفیتی است که می‌توان با آن برخی تحریم‌های ظالمانه امریکایی را دور زد. بنابراین با مدیریت صحیح این پدیده، چه بسا بتوانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم؛ به گونه‌ای که هم شخص کوله‌بر از مزایایی مانند بیمه، امنیت شغلی، درآمد خوب و ... بهره‌مند باشد و هم کشور بتواند زنجیر سخت تحریم را با دستان غیور کوله‌بران از دل کوهستان‌های غرب کشور در هم بشکند. البته این پیشنهاد به این معنا نیست که لشکر کوله‌بری راه بیندازیم و رسما اعلام کنیم آن‌ها مشغول دور زدن تحریم‌اند! بلکه می‌توان به صورت محدود و در راستای توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور از این فرصت هم بهره برد. 5. نمی‌خواهم زحمات مسئولان محترم را انکار کنم که ان شاء الله هر کس گامی برای کاهش درد و رنج این مردم و به ویژه فقیران برمی‌دارد در دنیا و آخرت برکتش را ببیند اما خوب است گاهی مدیران بخش‌های گوناگون کشور به میان کوله‌بران بروند و حتی شخصا کوله‌بری را اگر چه به مسافت 5 متر تجربه کنند. شاید چشیدن رنج و درد این بیکاران باغیرت، باعث شود در حل مشکل‌شان سریع‌تر بکوشند! علی بهاری .......... @howzavian
فراخوان ارسال با موضوع "انتخابات،مرز قدرت و خدمت" به چه میزان توجه به مردم در انتخابات برجسته است؟ آیا نامزدها از هر جناح و طیف سیاسی به مردم تنها به عنوان می نگرند یا مردم را خود می دانند و در قبالشان احساس وظیفه می کنند؟ تحلیل خود را به شناسه @‌HadiSemti بفرستید. __________________ سیاست را در دنبال کنید @siyasat_nameh
✅ رحیم پور؛ کارمند اسلام و انقلاب!( در حاشیه حذف رحیم پور از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی) @syjebraily 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🔴حسن رحیم پور حدود سه دهه است که به مثابه یک "روشنفکر حوزه عمومی" از خاستگاه اسلام و انقلاب و امام وارد دیالوگ و گفتگو با جامعه شده است. 🔴 مجله کتاب نقد که موفق ترین ژورنالیسم فکری در حوزه عمومی جریان انقلاب اسلامی تا کنون است، در دوره سردبیری او توانست به جریان انقلاب، موضع فعالی در مواجهه با سیلاب چالش های فکری و تئوریک دوره دوم خرداد و قدرت هماوردی به این جریان در حوزه عمومی ببخشد. این مجله منبع اصلی در تغذیه و تشجیع فکری انقلابیون در مقطع انتشار خود بود که بعد از او متاسفانه از رونق افتاد. 🔴گفتارهای تلویزیونی رحیم پور درباره مسایل فکری، میدان وسیع تری برای نقش آفرینی او در حوزه عمومی ایجاد کرد و برخی کلیدواژه های انقلاب اسلامی و در راس آنها "عدالت" از همین طریق میدان وسیعی در جامعه پیدا کرد و فضای عمومی را در بر گرفت. 🔴رحیم پور در این سه دهه تلاش کرده است هم از ذخایر فکر دینی و در راس آن نهج البلاغه زنگارزدایی کند و از داشته های باارزش و راهگشا اما فراموش شده معرفتی اسلام و انقلاب، غبارزدایی کند و آنها را به میدان توجه و کانون چشم انداز عمومی عرضه کند. 🔴 زبان رسا و قلم توانای رحیم پور بعلاوه انباشت مطالعات و اصراری که در خواندن و خواندن و خواندن داشته است و صراحت در گفتار و باورمندی عمیقش به اسلام و انقلاب و امام و غیرت دینی و انقلابیش، به او این امکان را داد که یک نوع گشودگی و شجاعت اندیشیدن به باورمندان فکری انقلاب ایجاد کند و آنها را از موضع انفعال خارج و از حاشیه به متن بیاورد. 🔴 آنچه رحیم پور در این دهه ها درحوزه عمومی از فکر سازی، مسئله آفرینی، چالش و نقد افکار رقیب کرده است، استثنایی است که بدیل نداشته است. اما در عین حال رحیم پور این حسن را داشت که درگیر حواشی سازمان بوروکراتیک دانش و کسب مدرک و طی سلسله مراتب اداری آزاردهنده مربی، استادیار، دانشیار و....و ردیف کردن مقاله های علمی_پژوهشی و ساختن یک رزومه پر و پیمان و دهان پرکن نشد تا متن مسایل فراموش شود. حاشیه ای که امروز به متن آکادمی ها و موسسات دانشگاهی تبدیل شده است. 🔴همچنین رحیم پور خود را درگیر مسئولیت های اداری و سیاسی نکرد و تنها خواست که کارمند اسلام و انقلاب باشد و مرئوسیت هیچ رئیسی را نه پذیرفت و نه تحمل کرد. همین مسئله به او اجازه داد که با محافظه کاری مذموم و عافیت طلبانه وداع کند و از همه امکان هایی که دارد برای نقد و اعتراض به کج فکری و کج کارکردی سیاستمداران استفاده کند و آنها را آماج نقدهای صریح و گزنده خود قرار دهد. 🔴به طور طبیعی سیاستمداران نه می توانند خود را از دیالوگ گزنده با او مصون نگه دارند و نه می توانند زبان تندش را تحمل کنند. اما بسیاری از آنها این میزان هوشیار هستند که به سراغ حذف فیزیکی او نروند و راههای دیگر را مثل نرم کردن او با تمجید و تطمیع زبانی، ناشکیبایی درونی او اما تحمل ظاهری و یا راه انداختن جنگ روانی و تبلیعاتی علیه او را در پیش بگیرند. اما بهرحال همه سیاستمداران یا این میزان هوشیار نیستند و یا تفرعنی دارند که نمی توانند به راههای دیگری جز حذف فیزیکی منتقد خود فکر کنند و جناب روحانی البته جز این دسته است. 🔴اما امثال جناب روحانی باید بدانند که امثال رحیم پورها کارمندان او نیستند که منشا ارزش شان به رد و تایید او باشد. رحیم پورها کارمندان اسلام و انقلاب هستند که به نهادهایی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی ارزش می دهند و نه برعکس! جناب روحانی در ماجرای بنزین، رحیم پور تنها معترض شما نیست که با حذف او کار تمام شود. این روزها سراسر ایران همه رحیم پورند! با آنها چه خواهی کرد؟ 🆔 @andisheyeno
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰تحقیری ملی به نام مربی خارجی دکتر موسی نجفی ✅مردی از پرتغال و یا بالکان و یا انگلیس خیلی تفاوت ندارد ؛ تصور کنید روی نیمکت تیم ملی نشسته و در حالی که آدامس میجود و حرفهایی به مترجم می زند ، و با نگرانی بازی فوتبال را دنبال می کند ۰ آن طرف صحنه دهها میلیون ایرانی که اکثرشان جوانان هستند با هیجان همین بازی را تماشا می کنند ؛ وقتی که ناگهان گل زده میشود مجری تلویزیونی با فریاد می گوید : آفرین بر بچه های کی روش!! ( به طور مثال ) و یا هر فرد دیگری که بعد او آمده و یا خواهد آمد ۰ توجه کنید اسم و شخصیت و هویت و مجموع کار تیمی که میلیونها چشم جوان ایرانی به آن دوخته شده به نام یک فرنگی خوانده میشود ! درست مثل کشورهای گاو شیرده و حقیر عربی و یا ملل مستعمره افریقایی قرن نوزدهمی ۰ در این مورد چون این مسئله ورزشی در موارد بسیاری به نوعی به " مسئله هویتی" و شخصیت ملی ما گره میخورد، بایستی کار کارشناسی و عمیق تری بر روی ابعاد آن انجام شود ، و گرنه سرایت این تفکر به سایر بخشهای کشور، آسیب های جدی روانی و تحقیر شخصیت ملی و عقده خود کم بینی در بین نسل جوان ایجاد خواهد کرد ۰ 🔵سه پرسش اساسی در اینجا به نظرم ارزش طرح اولیه دارد : اول: کشوری که در صنعت هسته ای و موشکی و پزشکی و دهها دانش حساس دیگر علیرغم تحریم های علمی و سیاسی غرب توانسته است چنین رشد نماید و در مواردی خودکفا و برتر باشد ، چرا در یک مسئله کم اهمیت تر و غیر استراتژیک تر مثل فوتبال و یا هر ورزش دیگری نمیتواند و یا نمی گذارند که بتواند خوداتکا و یا در مسیر فرهنگی صحیح و درست قرار بگیرد؟! دوم : با توجه به اولویت مالی برای مربیان پول پرست خارجی ( که هر روز نمونه هایش مطبوعاتی می شود ) به فرض دانش برتر فوتبال اروپایی!! چرا از این دانش به نحو برنامه ریزی شده و آموزشی طی مراحل مشخص،و زمان بندی شده و یا در قالب مشاور و یا هر عنوان دیگری ( غیر از مربی گری) استفاده نمی شود ؟! تا مثلا امید آن برود درجه این وابستگی با شیبی ملایم هر سال کمتر شود ؟ سوم : چرا در بین مسئولان نوعی ترس از طرح اینگونه مسائل دیده می شود و حتی برخی فیلسوفانه !! و با نگاه عاقل اندر سفیه با این سنخ پرسش ها و دغدعه های هویتی برخورد می نمایند ؟ و یا از جایگاه علمی (مشابه برنده جایزه نوبل) فرمایش میفرمایند: اصل بر پیروزی در مسابقات و قهرمان شدن و شادی مردم است و مربیان ما در داخل، تخصص و دانش کافی در این زمینه های بزعم آنان "سطح بالا" !! و فوق پیشرفته را ندارند ! 🔴متاسفانه روزمره گی و رضایت سطحی نسل جوان و تخلیه هیجانات آنی آنان و ترس از مسائل حاشیه ای ورزش باعث شده که این مسئله با سایر مسائل ریز و درشت در بخش های پوشاک و صنعت و ماشین و موبایل و مد و غیره دست به دست هم داده و نوعی "برتری کاذب" تمدن غربی و "تحقیر شخصیت" و هویت ملی ایرانی را به دنبال داشته باشد ؛ و غفلت از هر بخش از این مسئله حیاتی به منزله آسیب رساندن به تکه ای از هویت و شخصیت متعالی ما و استحاله نظریه "ما می توانیم" می تواند تلقی گردد ۰ مسئله ورزش سالم مثل تغذیه سالم به جامعه انرژی و تحرک می دهد ، ولی همانطوری که از فرهنگ غذایی و یا فرهنگ بهداشت سخن می گوییم از فرهنگ ورزش و ترسیم شاخص برای سالم ماندن آن باید سخن گفت ۰ یکبار دیگر تاکید می کنم دغدغه من استفاده نکردن از دانش خارجی در این زمینه ها نیست ، بلکه "بهینه" استفاده کردن از دانش با کمترین هزینه و آسیب پذیری ملی است ۰ علاج این حوزه شدیدا آسیب پذیر، حساسیت داشتن بر روی هویت ملی و برنامه ریزی و نگاه جامع داشتن و شناسایی نقاط کور و ترسیم خطوط قرمزی است که به هر نحوی به این موضوع مرتبط است ۰ "حل مسئله " فعلا پیشکش ! کاش لااقل درست بتوان "طرح مسئله" نمود ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
نویسندگان حوزوی
🔰تحقیری ملی به نام مربی خارجی دکتر موسی نجفی ✅مردی از پرتغال و یا بالکان و یا انگلیس خیلی تفاو
✅ یادداشت نویس خوب باید یادداشت هایی خوب هم بخواند از سرمقاله مطبوعات از یادداشت استادان صاحب نظر و رسانه ای غفلت نکنیم. 💐
هدایت شده از بر پا
زخم ⚡️هر دو تایی را دو قطبی نمیگویند. دو قطبی در بستر اندیشه رخ نمیدهد در بستر گفتمان هم نیست. دو قطبی یک پدیده اجتماعی است. وقتی پای شخصیت یافتن توده انسانی در مقابل توده ای دیگر وسط میآید. ⚡️ این همان است که خطرش برای جامعه هم وزن شرک است. شکن در وحدت جامعه. هارون به موسی گفت مقابل گوساله پرستی امت مدارا کردم چون دو قطبی شکل میگرفت. صبر امیرالمومنین هم دلیلش نگرانی از همین شکن اجتماعی بود. ⚡️این زخم وقتی هست استقلالی ها شکست هم بخورند برای اینکه کم نیاورند شکستهای پرسپولیسی ها را جلوی چشم میآورند. از هویتشان در مقابل قرمز ها کوتاه نمیآیند. دربی برایشان به اندازه قهرمانی ارزشمند میشود. قبل از شنیدن هر نقدی میپرسند نقاد چه رنگی است؟ ⚡️زخم دو قطبی زمینه انفجار هشتاد و هشت بود. زخمی که در دهه هفتاد تهاجم فرهنگی دشمن به چهره جامعه زد و آنانکه عقده قدرت طلبی داشتند-در خوشبینانه ترین حالت- برش سوار شدند. و جشن وحدت را به فتنه کثرت تبدیل کردند. ⚡️زخم دو قطبی باعث میشود مردم دردکشیده که مزه فقر و ناشی از دولت غربگرا را چشیده بود دوباره به روحانی رای بدهد فقط به دلیل دو قطبی. دو قطبی حقیقت را غایب میکند و را نفله. ⚡️برخی خواستند از این دو قطبی عبور کنند ولی نشد. شعار ایران ایران را بر دست گرفت تا را از دو قطبی خلاص کند اما شکست خورد. خواست با دعوای ها زمین بازی را عوض کند ولی موفق نشد. ⚡️چه باید کرد؟ هر تصمیمی نیاز به ایجاد هویت کلانی دارد که گسترده تر از دو قطبی ها است. کسانی که خودشان را در دو قطبی ها تعریف میکنند بخشی از مشکلند نه راه حل. با این حساب باید راس این هویت، رهبری باشد او در دو قطبی تعریف نمیشود ولو عده ای بخواهد اینطور بببینند او را. ⚡️او را خود بدانیم. او را خرج هویت خودمان در بستر این دو قطبی نکنیم. گفتمان یعنی گفتمان . این بهترین ابزار نقد درست مدیران در همه سطوح است. عیار نقد خودمان هم هست. ⚡️ را جدی بگیریم. چه در قالب احیای به عنوان یک روش برای عبور از دو قطبی . چه در قالب . چه در قالب شنیدن و به چشم آوردن دردها. چه در قالب زبان رسانه ای مان که وقتی به هر کس و هر چیز نقد میکنیم مخاطب اولمان را مردم بدانیم. ⚡️راه عبور از دو قطبی اتصال به مردم و رهبری است. تجربه شکست برجام و دولت ناکارآمد در این بستر موفق خواهد بود و الا دعواهای ما فقط بی اعتمادی مردم به نظام را گسترش میدهد چیزی که غربزده ها میپسندند. @ali_mahdiyan
هدایت شده از دلنوشته های یک طلبه
🇮🇷دو تا نکته درباره راهپیمایی نهم دی🇮🇷 🔺اول اینکه اگه کسی شعار استیضاح و یا حذف دولت داد، باهاش همسو نشید و همراهیش نکنید. ما موافق این حرکت نیستیم و صلاح نمی‌دونیم. حداقلش اینه که الان صلاح نیست و باید از اینگونه شعارها جلوگیری بشه. 🔺دوم اینکه شما را به خدا قسم از کلید واژه های استخر، استخر فرح، غریق، حذف و معادل این کلمات و هر گونه شعاری که بوی تهدید جانی بر علیه افراد داخلی باشه، در تابلوها و عکس نوشته ها و ... استفاده نکنید. اجازه ندید عده ای سواستفاده کنند. گفتم دو تا نکته؟!🤔 خب حالا سومیش هم بگم بد نیست: 🔺سوم اینکه احیانا فردا عده ای کاندیدای مجلس حتی ممکنه با چفیه و مشت های گره کرده و حتی کفن پوش، قصد میتینگ انتخاباتی کردن راهپیمایی نهم دی دارند! خب از اونا بعید نیست. چه چپی و چه راستی. لطفاً حتی بر علیه اونا هم شعار ندید و اجازه ندید گنده بشن و بعدش مظلوم نمایی کنند. به شورای هماهنگ کننده راهپیمایی نهم دی در شهرستان ها پیشنهاد میدیم که اجازه ندهند کاندیداهای مجلس، حتی اگر نماینده فعلی همان شهر هم باشند، خیلی شیک و مجلسی بروند بالای سِن و بچسبند به ائمه مظلوم جمعه و کلا از جلوی کادر تکون نخوردند! بهشون اجازه این کارو ندید. اینا همش شائبه منفی ایجاد می‌کنه و معنا و مفهومش مشخصه!
🌀اصول دین چند تاست⁉️ نون 🔻چند وقت پیش رفته بودم نانوایی شاطر تیکه انداخت حاج آقا اصول دین چند تاست؟ 🔻یه نفر که داشت نون جمع می کرد گفت حاج آقا من بگم؟ گفتم بفرمایید. گفت من می گم اصول دین یکی هست و آن نون هست تا نون در سفره مردم نباشد مردم دین و خدا و پیغمبر سرشان نمیشود. من آنجا یاد روایت نبوی افتادم که کاد الفقر ان یکون کفرا 1️⃣ با خودم گفتم که ما مبلغان برای اقتصاد مردم چه کاری می توانیم انجام دهیم❓ 2️⃣ آیا ما مبلغان دین هیچ مسولیتی درباره اقتصاد مردم نداریم❓ 3️⃣ آیا بگذاریم مردم ایمان خودشان را در این اوضاع اقتصادی از دست بدهند❓ 4️⃣ آیا دین برنامه ای برای رفع مشکلات اقتصادی ندارد❓ 5️⃣ حداقل کاری که ما می توانیم در این اوضاع اقتصادی انجام بدهیم چیست❓ ✅ سخنرانی «عرفان و معنویت اقتصاد» آن حداقلی هست که میتواند از متن دین گره گشای مسائل اقتصادی مردم باشد. 🔻البته فاطمیه هم بهترین فرصت برای تبیین گفتمان اقتصادی اسلام است. فاطمه س برای باز پسگیری فدک بیشترین تلاش را کردند چرا؟ چون فدک مال و ثروت هست این ثروت اگر دست علی ع باشد مشکل گشا خواهد بود. دست علی ع را نه پشت در بلکه با غصب فدک بستند. 🔻برای هم افزایی تبلیغی در حل مشکلات اقتصادی مردم در این فاطمیه یک 《یا علی لازم است》 .................... 💐👈به جمع نویسندگان حوزوی بپیوندید https://eitaa.com/howzavian
تیم یاداشت و مقالات قلم از میان دوستان واجد شرایط نویسنده جذب مینماید. 🌍مقالات در یکی از پرتابلهای رسمی کشور منتشر میشود 🌍شرایط پذیرش: 💎مقالات باید از دستورالعمل تدوین شده تیم مقالات پیروی کند 💎نویسنده باید دارای سطح ۲ حوزه و یا لیسانس باشد 💎سابقه تالیف مقالات ترویجی داشته باشد 💎ارسال ۳ نمونه کار 💎توانایی کار با پنل مدیریت سایت داشته باشد 💎 تحویل مقالات در زمان مقرر 🌍مزایا: 💎تریبونی برای ترویج معارف دینی 💎پرداخت حق التالیف 🌍موضوعات مقالات 💎مسائل روز در حوزه های فرهنگی سیاسی اقتصادی اجتماعی 💎پاسخگویی به شبهات اعتقادی 💎 مباحث تربیتی و خانوادگی 💎معرفی کتاب های مفید 💎موضوعات آزاد 🌍شیوه واگذاری موضوعات 💎پیشنهاد موضوع توسط نویسنده 💎اعلام موضوع توسط تیم مقالات جهت هماهنگی @Timeqalam 09198687707
ولادت بی بی جان حضرت زینب سلام الله علیها مبارک باد...🌷🌷🌺🌺 https://eitaa.com/howzavian
هدایت شده از .....||| آوای خِرَد |||.....
بسم الله الرحمن الرحیم ✔️(پینگ پُنگ زندگی) 🔸تصور انسانِ منهای جامعه خیلی دشوار است. نمی خواهم وارد یک بحث قدیمی شوم که بالاخره اصل بر انسان است یا جامعه؟ اصل بر هر کدام باشد تاثیری بر نگاه ما در واقعیت ندارد. آن چه که در واقعیت می بینیم این است که تصور انسان منهای جامعه، مواردش در خارج بسیار نادر است که به قول طلبه ها النادر کالمعدوم. 🔸جامعه همان آش کشک خاله است که در هر صورت باید فکری برایش کرد. در اینجا سوالات زیادی وجود دارد. از جمله اینکه با این مردم چگونه باید تعامل کرد؟ چطور باید عزت نفس خود را در اجتماع حفظ کنیم؟ چگونه در مقابل هیجانات اجتماعی آرامش خود را حفظ کنیم؟ تا کجا می توانیم جوانب ادب را رعایت نماییم؟ 📝معتقدم که ریشه ی تمام بی اخلاقی ها به نبود یا کمبود آرامش بر می گردد. فرقی هم نمی کند چه در زندگی فردی و چه اجتماعی. اصلا گناه را کسی مرتکب می شود که آرامش ندارد. انسانی که به وعده های الهی برای ترک گناه اطمینان دارد، همین اطمینانش سببی می شود برای آرامش روحی و دوری از گناه. 🌍این روزها مردم دنیا در پی گمشده ای می گردند. یکی می خواهد این گمشده را با جلسات و تمرین های روانشناسی بیابد. آن دیگری در ثروت، نفر بعدی در قدرت، یکی هم با انس گرفتن با حیوان خانگی اش. خلاصه هر کسی خیال می کند این گمشده را که همان آرامش باشد، در یکی از این موارد پیدا می کند. اما زهی خیال باطل. 📢نتیجه ی این تیر خطای بشری در به دست آوردن سکونت روحی، می شود سرخوردگی. این سرخوردگی وقتی خود را به خوبی نشان می دهد که تبدیل به سرخوردگی اجتماعی شود. آنجاست که جامعه به یک کانون ملتهب تبدیل می شود. یک فشار کوچک اقتصادی در چنین جامعه ای می تواند همه را به جان هم بیندازد. پس می توان اینطور گفت که اگر آرامش در فردی حلول نکند، این نقص به اجتماع نیز سرایت می کند و در واقع ریشه ناهنجاری های اجتماعی می گردد. 🔸راهکار دین در این جا بسیار دقیق و قابل تامل است. خداوند در قرآن می فرماید: «من اَعرَضَ عن ذِکری فَاِنَّ لَه معیشَه ضنکا» هر کسی که از یاد من غافل شود، دچار زندگی سخت و تنگی می شود. از آیات دیگر قرآن به دست می آید که منظور از این سختی، تنگدستی مالی یا اقتصادی نیست بلکه فشارهای روحی و روانی مد نظر است. خدا نسخه اش را بسیار ساده ارائه می کند. اگر یاد خدا نصب العین انسان قرار گیرد و تمام همّ غمش را بر انجام فرامین الهی گذارد، دچار فشارهای روانی نمی شود بلکه از آن طرف صاحب آرامش و سکونت می شود. 🔸در طول زندگی کم ندیدم از انسانهای با تقوا و حتی بی سوادی که در تعاملات اجتماعی بسیار با متانت و عزت نفس برخورد کرده اند. این نوع افراد معمولا مورد احترام دوست و دشمن قرار می گیرند. 🔸بنابراین اگر معنویت را در زندگی فردی خودمان جدی نگیریم، ما هم می شویم یک معضلی در کنار معضلات اجتماعی دیگر. همانطور که گفتم، زندگی فردی و اجتماعی انسان ها با هم ارتباط دوطرفه یا به قول امروزی ها نسبت پینگ پنگی دارند. هر چقدر وقت بیشتری برای درمان امراض روحی خود بگذاریم، از حیث اجتماعی تعاملات موفقیت آمیز تری خواهیم داشت و از آن طرف اگر در مناسبات اجتماعی به آن حد مطلوب برسیم، این خود موجب ارتقای معنویت خواهد شد. باید برای آرامش فکری کرد.بشر امروز تشنه ی همین است اما دریغ از قطره ای آب. ✍علی خردمردی @alikheradmardii