💢سلسله وبینارهای تخصصی «بررسی فمینیسم در ایران و جهان؛ از مبانی تا جریانشناسی»
✅ استادان: حججاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایینژاد، حسین بستان نجفی و مجید دهقان، سرکار خانم دکتر فریبا علاسوند، سرکار خانم دکتر زهرا داورپناه، آقای دکتر محسن بدره، آقای دکتر علیرضا بهرامی و دیگر اساتید
📆 زمان: ۳۱ خردادماه الی ۳۱ تیرماه ۹۹
📲 جهت ثبتنام، نام و نام خانوادگی به همراه رشته و مقطع تحصیلی خود را به شمارهی ۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰ ارسال نمایید.
💯 (دوره رایگان میباشد)
☎️ تماس: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
@women92
#زنان
#خانواده
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
💠 راستگو در گفتار و کردار
✍ سیدتقی نوری
پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، افول مرگباری در بیان حق و حقیقت، دامان مسلمانان را فرا گرفت. با گذشت زمان، دانشگاهی تاسیس گشت که تنها مسیرِ تحول جهان اسلام محسوب می شد. بنیاد علمی و عملی این دانشگاه، منویات و رفتارهای موسس آن امام صادق بود. اسلام با این پشتوانه بی نظیر، از افول به طلوع رسید یعنی دوباره عطشِ پویندگان و جویندگان دانش، فرو نشست و فرصت عرض اندام مذاهبِ نوظهور پوشالی تباه شد.
🔅شاخصه های ماندگار
برپایی مدرسه، در انبوه اندیشه های زنگ زده، کار هر کسی نبوده، امام ششم با چند شاخصه ی منحصر به فرد خود، دانشگاهی تاسیس کرد که به ثبت جهانی رسید:
۱.مدرسه ایشان(ع) دو مولفه داشت؛ یکی نشر و انتشار دین و دیگری، تربیت مسئولِ پایبند به مسئولیت.
۲. پیشوای شیعیان(ع) از طریق مدرسه خود؛ علم و عمل را پیوند زد.
۳. امام(ع) با همدم کردن علم و عمل، تک روی، تک خوری و تک خواهی ها را زدود و روحیه ی مردم مداری را حیات تازه ای بخشید.
۴.مدارا با مردم و حتی با مخالفان، چهار هزار شاگرد را پیرو قبله دانش ها یعنی امام صادق، گردانید.
۵. و شاخصه دیگر مدرسه امام(ع)، تربیت مردان خستگی ناپذیر در محرومیت زادیی و بر طرف کننده نیازمندیهای مردم همانند امام صادق بود.
🔅فراتر از بیان
جنبه های علمی امام ششم(ع) صِرفا بیان دین نبود، بلکه تبیان سلوک و انعکاس مفاهیم پوشیده دین، در راستای خیررسانی به مردم، رسالت جدانشدنی امام بود. به دو نمونه توجه فرماید:
الف: محکوم شدن مسئول بی کفایت
فَلِلّٰهِ اَلْحُجَّةُ اَلْبٰالِغَة.(۱) دلایل رسا، فقط از آن خداست. بی بدیل ترین تفسیر این آیه نورانی، فرمایش امام صادق است که فرموند: روز قیامت، مسئول بی لیاقت را می گویند: آیا می دانستی در دنیا باید سخت کوش، در رفع حوائج مردم می بودی! یا نمی دانستی؟
امام(ص) می فرماید: هر کدام را که جواب بدهد محکوم می شود؛ اگر بگوید: نمیدانستم. در پاسخ می گویند: چرا نیاموختی که عمل کنی. و اگر بگوید: می دانستم. در جواب می گویند: چرا به دانسته هایت عمل نکردی. و این چنین محکوم می گردد.
نام بردن کلمه مسئول، از باب نقل مصداق است و گرنه هر کس در دنیا کم گزارد، شامل بازتاب آیه می شود.
🔅فریادگر درستی ها
درستی ها را باید فریاد زد تا مسئولان خفته، هوشیار گردند. و حقیقت این است: پیشوای ششم(ع) همیشه مردم دار بود. صادقانه، خالصانه و دلسوزانه، کاردان و خیررسانِ مردم بود و متقابلاَ مردم با جسم و روان خود، همراه و پیرو او شدند.
مسئولان بدانند؛ برای مردمی شدنشان، می بایست به دو اصل مهم پایبند بشوند؛ یکی؛ فهم صحیح سیره امام صادق و دومی؛ کاربرد سیره ایشان(ع)، در راستای سرویس دهی به مردم. حقِ مردمِ انقلابی همیشه در صحنه، فقط اکرام و اجلال است و عدالت در خدمت رسانی به آنها محقق می گردد.
ب. تربیت دو شاگرد ممتاز
۱.هشام بن حکم
استدلال در بحث و جدل احسن او با مخالفان، از شمشیر بُرنده، برنده تر بود.
۲. ابان بن تغلِب
مباهات شیعه بود. امام صادق به او می فرمود: در مسجد مدینه فتوا بده. دوست دارم همه مردم ببیند که شیعه شخصی مثل تو دارد. علاوه بر فقیه و اهل لغت بودن، در زمینه معانی و قرائات قرآن و در مورد روایات، کتاب نگاشته بود.
لازم به ذکر است دانشمندان درجه یک و مایه مباهات اهل سنت همچون مالک بن انس موسس مذهب مالکی، و ابوحنیفه رئیس مذهب حنفی، قطره ای بودند در دریای شاگردان امام صادق علیه السلام.
۱. سوره انبیاء آیه 149
#امام_صادق
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔎پاشنه آشیل نظریه رسانه
✍علیرضا محمدلو
▫️یکبار بطور صریح و جدی از خودمان سوال کنیم که در قبال امر رسانه چگونه عمل می کنیم و در زمین چه کسی بازی می کنیم؟
◽️نظریه های حاکم بر رسانه های ما در کجا پرورش یافته و به چه سمتی حرکت می کند؟ اساسا نسبت رسانه امروز ما با عدالت و هویت چه می تواند باشد؟چگونه می توان نه در دام #استبدادعوام و هرجایی شدن رسانه افتاد و نه #هژمونیک و رادیکال شدن رسانه ای را برتابید؟مسیرعدالت در رسانه چگونه باید طی شود؟
🔸اگر ماموریت ویژه رسانه دینی را بتوان در دو مفهوم خلاصه کرد می توان گفت که رسانه در حوزه فردی بایستی #هویت ساز باشد و در حوزه اجتماعی بایستی #عدالت گستر عمل کند.
🔸در بخش فردی، هویت زدگی و سردرگمی شخصیتی را در بخشی از نوجوانان و جوانان جامعه شاهد هستیم و در بخش اجتماعی نیز مساله عدالت را با موانع جدی روبرو می بینیم.
🔸سوال صریح تر اینکه چرا در حدفاصلِ #مدرنیسم_محافظه_کار و علم زده و #پست_مدرنیسم_حقیقت_ستیز و بلاتکلیف، هروله می کنیم و طرحی برای فردای اتاق های تولید و حلقه های نقد خودمان دست و پا نمی کنیم؟
🔸آیا با نگاه رادیکال_پوپولیستی(عوام فریبانه و #سرگرم_آموزی در خدمت قدرت) مثل مدرنیست ها یا با نگاه سلطه ستیز و چهل تکه و نامنسجم پست مدرن ها، جایی برای نظریه عدالت دینی باقی میماند؟
🔸چرا تولیدکنندگان ما، با نگاه مدرن فیلم و خبر و محصول رسانه ای می سازند و #اوقات_فراغت_لیبرالی را برای ماندگاری و توجیه بیشتر جریان رانتی قدرت، تئوریزه می کنند و از طرفی ناقدان و مدرسان فرهیخته رسانه ای، از پایگاه روشنفکری پست مدرن، نقد می نمایند و حاصلی جز تعارض و تنازع بقا و #آنارشیسم_رسانه_ای و بلاتکلیفی فرهنگی عایدمان نمی شود؟
🔸هر رویکرد رسانه ای بدون استراتژی، تحقق عینی نخواهد داشت و هر استراتژی بدون نظریه پایایی و مانایی نخواهد داشت و نظریات نیز از موطن فلسفی برمی خیزند و نتیجه این می شود که یا فیلم هایمان، #استراتژیک نیست یا فیلم ها مبنای نظری و فلسفی بومی و دینی ندارد و چه در ساخت و چه در نقد، در حال بازتولید اندیشه های غیربومی و غربی هستیم.
🔸دال مرکزی نظریه و گفتمان عدالت در حوزه فردی، #تقوا و ورع بوده و در حوزه خانواده، #تعهد و مودت و در حوزه اجتماعی #انصاف و مواسات است. بنابراین استراتژی رسانه ای در ساحت انقلاب اسلامی باید بسمت این عناوین در تبیین و تشریح ایده ناظر داستان و همچنین نقدفیلم و جریان خبری حرکت کند و گفتمان غالب فعالیت های رسانه ای در خدمت نظریه عدالت گام بردارد.
🔸باتوجه به اینکه مرگ خدا و بعد مرگ سوژه و در ادامه نیز افول ابَرروایت ها و طلوع نشانه ها در فضای گفتمانی پست مدرن حاکم شده، منطق مستقل انقلاب اسلامی ایجاب می کند که از این نظام مفهومی گذر کرد و با ادبیات بومی و برساخته از دل #متون_ایرانی_اسلامی، به تولید و تحلیل رسانه ای پرداخت.
🔸و حرف آخر اینکه #دلالت_رسانه_ای انقلاب و تمدن اسلامی ایجاب می کند، در ساخت سوژه یا نقد سوژه های رسانه ای، پایگاه فکری خودی و رقیب را نادیده نگیریم و با نقدهای پست مدرن بر تولیدات مدرن، بازتولید اندیشه اومانیستی را رقم نزنیم.
@andisheengelabi
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔘 غفلت رسانهای از سرداران مبارزه با فساد و ظلم
✍ حسین کاوه
♦️ چرا آنگونه که رزمندگان دلیر و شجاع نظامی را میشناسیم و برایمان آشنا هستند افسران جنگ نرم و خصوصا سرداران نبرد با مفسدان را نمیشناسیم؟
🔻 ای کاش اندکی از توجهات رسانهای که به سردار سلیمانی داریم که کاملا هم درست است به سرداران دلیر سایر حوزهها نیز داشته باشیم تا بدین وسیله ضمن ارج نهادن به خدمات آنان الگوهای شخصیتی متنوعتری به جامعه معرفی کنیم.
🔻 الگونمایی یکی از بهترین روشهای ترویج ایدئولوژی و سبک زندگی از طریق شخصیتهای شایسته و محبوب است. لذا با توجه به استعداد و علاقههای متفاوت افراد الگونمایی و قهرمان سازی باید در تیپهای متنوعتری صورت پذیرد.
🔹 نگاه تک بعدی به مسائل برای یک رسانهای که قرار است هدایت افکار عمومی جامعه را بر عهده گیرد زیان بار است. در جبهه حق پستها و مسئولیتهای مختلفی برای انجام وظیفه و ادای تکلیف وجود دارد لذا باید به همه آنها پرداخته شود البته به اندازه خودشان.
🔸 با توجه به اینکه رسانهایها در خط مقدم این هدایت افکار عمومی قرار دارند مسئولیت بیشتری متوجه آنان است که در روایت وقایع همه اضلاع یک پدیده را به درستی ببینند و تلاش کنند که نگاه جامع به موضوعات داشته باشند و در سوژه پردازی متنوع عمل کنند.
♦️ یکی از موضوعات و یا سوژههایی که در فضای رسانهای مورد غفلت قرار گرفته است پرداختن و ارج نهادن به رجال حقوقی و قضایی میباشد که در قامت دادستان، قاضی، وکیل و غیره به مبارزه شبانه روزی با مفاسد و مظالم مشغول هستند.
@sollam
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
📝 نقدی بر نوشتار حجت الاسلام سروش محلاتی درباره آیت الله امینی(ره)
🔹 جناب حجت الاسلام محمدسروش محلاتی، به بهانه چهلمین روز ارتحال عالم انقلابی آیت الله امینی(ره)، با بیان تفاوتهایی برای ایشان، عنوان انحرافی “روحانی حکومتی” را، همراه با مطالب خلاف واقع مطرح نمودند که نقدی بر این نوشتار در ادامه خواهد آمد.
♦️ مهمترین نقد و پاسخ به این قبیل برداشتهای غلط میتواند فرمایش مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم در آبان ۱۳۸۹ باشد که فرمودند:«بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دو عنوان و دو مفهوم غلط و انحرافی به وسیلهی کسانی که هم با روحانیت بد بودند، هم با انقلاب دشمن بودند، در ذهنها مطرح شد. این دو مفهوم غلط و در واقع دو تهمت را دشمن به عنوان تاکتیک مطرح کرده است. یکی طرح مسئلهی حکومت آخوندی است. میگویند در ایران حکومت آخوندی، حکومت روحانی بر سر کار است. دیگری طرح موضوع آخوند حکومتی است؛ تقسیم آخوند به حکومتی و غیر حکومتی. هدفشان از طرح این دو مفهوم انحرافی و غلط این بود که اولاً نظام اسلامی را از پشتوانهی عظیم فکری و نظری و استدلالی و علمی علمای دین محروم کنند؛ ثانیاً روحانیت مسئول را، روحانیت انقلابی را، روحانیت حاضر در صحنه را که در مقابل دشمنیها سینه سپر کرده است، به خیال خودشان منزوی کنند، بدنام کنند. یعنی آخوند یک نوعش حکومتی است، که این بد است، ضد ارزش است؛ یک نوعش غیر حکومتی است، که این مثبت است. نسبت روحانیت با نظام اسلامی، نسبت روشنی است. نسبت حمایت و نصیحت است.»
🔸 یقینا در پاسخ به هدف جناب سروش محلاتی از نوشتار خویش، همین فرمایش رهبر معظم انقلاب کافی است. لکن به جهت تبیین بیشتر مطالب ایشان و تمسک به آیه “وجادلهم بالتی هی احسن”، نکاتی مهم را مطرح مینماییم.
🔻 نکته اول: همانطور که شما در نوشته خود به درستی بیان نمودید آیت الله امینی(ره) با اینکه انقلابی و مدافع نظام بود، تغییری در زندگیاش رخ نداد و این جای تعجب ندارد. تعجب آنجاست که عدهای اعتقاد به نظام ندارند اما روزانه از سفره انقلاب و نظام اسلامی ارتزاق میکنند. جالبتر آنکه، عدهای فقیهنما به ایشان اظهار ارادت نموده و از طرفی اعتقادی هم به حکومت ندارند، اما سیل وجوهات را به دفاتر و اطرافیان خویش سرازیر کردهاند.
🔻 نکته دوم: در جای دیگر(تفاوت پنجم) آوردهاید که چون ایشان با مردم انس داشت، از درد مردم به درستی خبر داشت و آنها را در صحبتهای خود منعکس میکرد.
جناب سروش محلاتی! چطور میشود که شما و همفکرانتان و مدافعان تفکر اشرافیگری، به جهت اغراض سیاسی و بحران اجتماعی، دم از درد مردم و مشکلات آنان در برخی موارد میزنید در حالیکه هرگاه از بحران هایتان عبور میکنید باز هم به رویکرد اصلی خود(دفاع از مکتب اشرافیگری و صاحبان ثروت) باز میگردید. به راستی! شما که ایشان(مرحوم آیت الله امینی) را الگو قرار میدهید، چرا رفتار و عملکردتان با الگوی رفتاری ایشان فاصله آشکاری دارد؟؟!!
@Peirovir متن کامل👈
#آیت_الله_امینی
#سروش_محلاتی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
💠 چگونه شیعه شدی؟
#سفر_به_ترکیه
✍ جلیل کریم زاده
به مُراد گفتم: «چگونه شیعه شدی؟» و او مردی بود پنجاهساله!
گفت: «من و آقا مصطفی، میرفتیم جلسات تفسیر شرکت میکردیم؛ روزی از روزها، در جلسهی تفسیر، رسیدیم به آیهی 55 سورهی مائده! شیخی که تفسیر میگفت، نتوانست آنگونه که میبایست مطلب را توضیح بدهد. ما هرچه اصرار کردیم، او بیشتر لنگ میزد؛ تا اینکه خودمان شکّاک به قضیه شدیم؛ گفتیم که: "این امکان ندارد که این شخص، عُمربنخطّاب باشد که در رکوع زکات میدهد!" پس از جلسه، رفتیم دنبال مدارک و تفاسیر دیگر...»
پس از آن شب، رفته بود در اینترنت جستجو کرده بود- و سواد چندانی هم نداشت- و رسیده بود به تفاسیری دربارهی همآن آیه؛ و متوجه شده بود که منظور از آن شخص، علیّبنأبیطالب ع است. هرچه منبع بود، پرینت گرفته و یواشکی در خانهاش میخوانده، تا اینکه رسیده بود به ماجرای «فدک» و میگفت: «نخستینبار بود که با این مطلب مواجه شدم؛ و مشایخ ما در اینباره به ما هیچ نگفته بودند». و او تمامی مطالبی را که در آن موضوع بوده، پرینت کرده بود؛ و دور از همسرش- که حافظ کلّ قرآن بود- آنها را در اتاق مطالعه میکرده.
میگفت: « وقتی با فدک مواجه شدم؛ ماجرهای بیشتری دربارهی ماجرای سقیفه هم خواندم؛ قضایای به آتش کشیده شدنِ درِ خانهی دختر پیغمبر ص را خواندم درحالیکه هیچ اطلاعی نداشتیم از آنها؛ و من شبها مخفیانه آنها را میخواندم و میگریستم؛ تا اینکه پس از مدّتی ماجراها برای من بیش از پیش روشن شد؛ و به حقّانیّت علیّبنأبیطالب ایمان آوردم؛ و شبی در اتاق که در حال مطالعه بودم، دست بر سینه نهاده و گفتم "أشهد أنّ علیّا ولیّالله!" دیگر به نمازِ جماعت نرفتم؛ از اینترنت نماز شیعیان را پیدا کردم؛ آموختم و پس از آن، نمازم را مخفیانه به حالتِ شیعیان خواندم».
من ارتباط بسیار نزدیکی با مُراد و خانوادهاش داشتم. چندین ماه در خانهی مادرش- که کلیدش را به من سپرده بود- ماندم. روزی از روزها، زنِ آقا مُراد، وارد اتاق میشود و میبیند که او به سبک شیعیان نماز میخواند. بسیار آشفته میشود... و همسرش برای من تعریف میکرد: « وقتی رفتم توی اتاق، دیدم که او مانند شیعیان نماز میخواند؛ ترسیدم؛ گفتم تو منحرف شدهای!» رفته بود به یکی از استادان و مشایخ خود زنگ زده بود؛ و گفته بود که همسرش منحرف شده و شیعه شده است. میگفت: « استادم گفت: اگر شیعه شده، مراقب باش و با او بحث مکن! آنها دلایل بسیار محکمی برای عقیدهشان دارند و نمیتوان با آنها مقابله کرد؛ فقط فاصله بگیر!»
همین صحبتها موجب شد که او- وقتی مراد در خانه نیست- بسوی کمد شخصی مُراد برود؛ و یواشکی کاغذهایی را که مخفی کرده بود، پیدا میکرده و میخوانده. میگفت: « یواشکی همه را میخواندم؛ و کمکم جذب شدم؛ وقتی مراد در خانه نبود، همه را خواندم...»
و روزی مراد سر وقت نماز به خانه میآید، متوجه میشود که همسرش کناری ایستاده و نماز میخواند؛ و روی سجّادهاش مُهری است.
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
زینب بنت جحش.pdf
حجم:
778.8K
🔶 بررسی داستان پیامبر و زینب بنت جحش
✍ مقاله ای با عنوان
A Review on the Story of the Holy Prophet and Zaynab Bint Jahsh
در مجله
International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding (IJMMU) و در شماره Vol. 5, No. 3, June 2018
به چاپ رسیده است. چکیده این مقاله و #متن_انگلیسی👆پی دی اف👆 آن، از سوی پژوهشگران مقاله حاضر به #نویسندگان_حوزوی تقدیم شده است.
🔹 نقد و بررسی داستان پیامبر(ص) و زینب بنت جحش
ابراهیم ابراهیمی/ سیدمجید نبوی/ رباب شاهمرادی
🔻چکیده
روایتها و داستانهایی در ذیل آیه 37 سوره احزاب نقل شده است که خلاصه آن اینگونه میباشد: «روزی پیامبر(ص) با زیدبنحارثه غلام خود کاری داشت و به منزل او میرود هنگامی که وارد منزل زید می شود زینب بنت جحش، همسر زید را میبیند. از زیبایی او شگفت زده شده و محبت او در قلب پیامبر مینشیند سپس پیامبر(ص) آرزوی میکند که زید او را طلاق داده تا با او ازدواج کند.» در این نگارش به بررسی صحتوسقم این داستان پرداخته میشود. روشتحقیق در اینمقاله کتابخانهای و توصيفی_تحليلی است.
پس از بررسیهای سندی و متنی، مشخص میشود که این روایتها صحیح نمی باشد اشکال های سندی آنها وجود افراد ضعیف در سلسله سند میباشد همچنین در سلسله سند، افرادی از تابعین یا کسانی وجود دارند که به هیچ وجه نمی توانستند شاهد ماجرا باشند.
از لحاظ متنی هم باید گفت که این روایات با آیات قرآن و با تاریخ پیامبر سازگار نیست. وجود اضطراب در این روایتها و تضاد با عصمت پیامبر از دیگر دلایل رد این داستان است.
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
من این گفتگو را دیدم، چند نکته عرض میکنم؛
1- بنده آقای آقامیری را تأیید نمیکنم اما معتقدم «مواجههی رو در رو»، میتواند بسیاری از ذهنیتها و رفتارها را تعدیل کند؛ بنده به جدّ، معتقدم بخش وسیعی از اختلافات اجتماعی و سیاسی، محصول ذهنیتهای اشتباه از همدیگر است،
2- آقای آقامیری گفت؛ سخنان مرا تقطیع کردهاند!
فارغ از موجهبودن یا نبودن اینسخن، بنده بارها گفتهام کار رسانه در عصر حاضر، رساندنِ واقعیتها به مخاطب نیست، بلکه کارش «ساختن ذهنیت مخاطب، برای قضاوتهای جهتدار» است، لذا هم مسؤولان قضائی باید فکری کنند و هم سواد رسانهای مردم باید بالا برود؛
باور کنیم بسیاری از خبرها مهندسی میشود تا قضاوتها را مهندسی کنند.
3- به نظرم مسألهی خلود مشرکان، مسألهای نیست که محور گفتگو یا یکی از اصلیترین محورها در اینگونه گفتگوها شود، بلکه آنچه بایستی محور گفتگو قرار میگرفت؛
«نقش بازدارندهی عذاب الهی» است، این همان موضوعی است که «جریان اباحیگری» از غفلت جامعهی دینی نسبت به آن، برای نفی هنجارهای دینی، استفاده میکند و آقای آقامیری به عنوان یکی از ابزارهای این جریان مورد سوءاستفاده قرار گرفته.
جریان اباحیگری، تلاش میکند همهی بازدارندهها؛ چه درونی و چه بیرونی را نفی کند تا فضای فرهنگی رها شود؛
انکار عذابهای شدید الهی،
گسترش فرهنگ «بهتوچه!»،
تفکر «از دینش مپرس»
و نفی مقاومت اجتماعی در مقابل هنجارشکنیها،
همگی، از اینقبیلاند.
https://eitaa.com/farbehi
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔘رسالت حوزه انقلابی در تمدن سازی
✍ علی عبادی
🔹#حوزه_انقلابی حوزه ای با رویکرد استکبار ستیزی، مدیریت جهادی و #تمدن_سازی است. در چنین حوزه ای، عالمان دینی بر اساس زمانۀ خویش و با نگاهی عمیق به آینده ای روشن، پرورش پیدا کرده و در عرصه های مختلف سیاسی اجتماعی، حضور فعالی دارند که تمدن نوین اسلامی و رساندن جامعه به ساحل زیبای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه، از اهداف واقعی آنهاست.
🔸البته برای رسیدن به این وضعیت مطلوب، شورای عالی حوزه های علمیه با توجه به جایگاه کلانی که در سیاست گذاری دارد، باید برای تربیت فضلای انقلابی برنامه ریزی کارآمدی داشته باشد.
🔸تربیت طلاب انقلابی و تدوین علوم انسانی مبتنی بر فقاهت در #حوزه_های_علمیه می تواند زمینه های رسیدن به #تمدن_نوین_اسلامی را بیش از پیش فراهم کند.
#رحا
#حوزه_علمیه
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔴 علل بی ثباتی خانواده
✍ محمدجواد نیکزاد
خانواده، مناسبترین جایگاه برای تأمین نیازهای مادّی و معنوی انسان میباشد و میتواند بهترین بستر را برای تأمین امنیّت، آرامش روانی و پرورش نسل جدید فراهم آورد. با این حال در عصر حاضر، نظام خانواده در معرض خطر قرار گرفته و دچار آسیبهای فراوانی همچون جدایی همسران، فراری شدن فرزندان و کمرنگ شدن ارزشهای اخلاقی گردیده است. آمار فزایندۀ طلاق، به مثابه معتبرترین شاخص آشفتگی زناشویی، نشاندهندۀ این واقعیت تلخ است که دیگر مثل گذشته رضایت از زندگی زناشویی، به آسانی دستیافتنی نیست. بهعلاوه، بسیاری از زوجها در خانوادهای زندگی میکنند که طلاقروانی و عاطفی در آنها حکمفرماست؛ بدین معنا که هیچگونه رابطۀ عاطفی و جسمانی بین زن و شوهر وجود ندارد و زندگی به صورت اجباری و با حداقل تعامل پیش میرود. بنابراین، باید علل و عوامل بیثباتی خانواده را با نگاهی دقیق و موشکافانه بررسی و تبیین کنیم تا بتوانیم گامی هرچند ناچیز در جهت حفظ ثبات و دوام آن برداریم؛ بر همین اساس در تبیین بیثباتی خانواده، باید مجموعهای از عوامل را در نظر گرفت. یکی از عوامل بی ثباتی خانواده ها نوع نگاه افراد به مقوله ازدواج است.
تنظیم نگاه به ازدواج و تشکیل خانواده
طرز فکر افراد و نوع نگاه آنها به مقولۀ ازدواج تا اندازهای نوع رفتار آنها را هنگام تأهّل تعیین میکند. اینکه اساساً خانواده تا چه اندازه اهمیّت دارد و چرا باید ازدواج کرد و پرسشهایی از این دست، از مسائل اساسی هستند که اگر پاسخ منطقی و روانشناخی مناسبی برای آنها وجود نداشه باشد، قطعا آیندۀ خانواده را به مخاطره میاندازد. بنابراین، چیستی فلسفۀ خانواده یا معنای زندگی زناشویی، نقش مهمی در تلقّی فرد از خانواده دارد و به تبع آن در عملکرد درست یا غلط او در زندگی زناشویی تأثیرگذار خواهد بود. نخستین ادب از آداب تشکیل خانواده، درستیِ انگیزۀ آن است. از این رو، انگیزههای غیر اخلاقی در ازدواج، آفت اصلیترین ارکان تحکیم خانواده است و خانوادههایی که دچار این آفتاند، در معرض فروپاشی قرار میگیرند. در این مقاله یکی از رویکردهای موجود به ازدواج اشاره و در پایان نقد این دیدگاه نیز بیان می گردد.
🔻رویکرد تداوم نسل
کارکرد تولید مثل که گاهی از آن با عنوان جایگزینی یاد میشود، یکی از کارکردهای اساساً زیستشناختی خانواده است که همواره بقای جوامع و بهطور کلّی بقای نسل بشر را تضمین کرده است. شاید بتوان گفت که در نگاه بسیاری، تداوم نسل مهمترین انگیزه و عامل تشکیل خانواده است، حتی این باور وجود دارد که با توجه به اینکه بقای نسل در گرو تشکیل خانواده است، بدیهی و منطقی است که از آن به عنوان مهمترین انگیزه و عامل ازدواج و علت اساسی آن یاد شود.
🔻نقد: اگرچه غیرقابل انکار است که یکی از مهمترین و اساسیترین کارکردهای خانواده، توالد و تناسل میباشد ، و منابع و گزارههای دینی نیز بر این مهم تأکید دارد ، اما از آنجا که ذات و فطرت کمالطلب انسان، به دنبال تعالی فردی خویش است و در این راستا عواملی که نقش تقویت کننده در این تعالی روحی و روانی دارند را به کمک میطلبد، بقای نسل که عاملی بیرون از غایت کمالطلب فردی است، نمیتواند هدف اساسی ازدواج باشد؛ زیرا این دیدگاه ظرفیت اندکی برای سازگاری و کامیابی خانواده دارد؛ چرا که مرکز ثقل ازدواج را تولید فرزند و تداوم نسل بشر دانسته که رویکردی اجتماعی است و در آن، جایی برای خود همسران وجود ندارد؛ به عبارت دیگر همسران باید عمری زحمت بکشند تا صرفا انسانهایی به دنیا بیایند و جامعه تداوم یابد که هرچند فینفسه مطلوب است، امّا به تنهایی پاسخگوی نیاز روانی انسان نیست؛ زیرا آرامش روحی، جسمی و عاطفی همه در خانواده تأمین میشود.
#خانواده #ازدواج
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔘 سطوح مختلف بصیرت به زبان ساده
✍ حسین کاوه
🔸 بصیرت قوه تشخیصی است که در فضای غبار آلود، پیچیدگیها، و مسائل چند لایه چراغ راه انسان میگردد.
🔹 بصیرت نیز مانند بسیاری از صفات ذومراتب بوده و سطوح مختلفی دارد که در قالب چند مثال عرض میکنیم.
1️⃣ تشخیص انحراف نظام سلطه با سردمداری آمریکا در مقایسه با جبهه مقاومت با علمداری جمهوری اسلامی. (سطح مقدماتی)
2️⃣ تشخیص انحراف متحجرین و غربگرایان (کارگزاران، اصلاحات، اعتدال) در مقایسه با جریان حزب اللهی. (سطح متوسطه)
3️⃣ تشخیص انحراف برخی مذهبیون و اصولگرایان در مقایسه با انقلابیون ولایتمدار. (سطح پیشرفته)
♦️ منظور از انحراف در مثالهای فوق بطلان آن تفکر و منش بوده که خارج از طریق حق و صراط مستقیمی است که سعادت انسان را در دنیا و آخرت در پی دارد.
@sollam
#بصیرت
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian