eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.3هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
608 ویدیو
204 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ زیرژانرهای روایت غیرداستانی(3) ♦️خاطره‌پردازی (Memoir) خاطره‌پردازی نوعی زندگی‌نامه‌نویسی و جزو روایت غیرداستانی است که در آن معمولاً فرد اتفاقات مهمی را که در آن‌ها سهیم بوده یا شاهدش بوده به خاطر می‌آورد و هدف از نوشتن آن توصیف یا تفسیر رخدادهاست. تفاوت خاطره‌پردازی با خودزندگی‌نامه این است که خاطره‌پردازی معمولاً درباره‌ی اشخاص و سیر وقایعی است که مربوط است به شخصی جز نویسنده، در حالی که خودزندگی‌نامه بر زندگی شخصی و خصوصی سوژه‌اش تمرکز می‌کند. از آنجا که اصطلاح «خودزندگی‌نامه» در قرن نوزدهم میلادی رواج پیدا کرد، بعضی‌ها از آثاری را که امروزه خودزندگی‌نامه می‌نامیم (مثل خودزندگی‌نامه‌ی بنجامین فرانکلین) معمولاً نویسندگان‌شان خاطره‌پردازی می‌نامیدند. جنگ‌های داخلی انگلستان در قرن هفدهم میلادی بهانه‌ای برای نوشتن بسیاری از خاطره‌پردازی‌ها بود که خاطره‌پردازی‌های ادموند لادلو و سر جان رِرزبی شاخص‌ترین‌شان هستند. در قرن بیستم، بسیاری از دولت‌مردان و نظامیان برجسته تجربیاتشان را در قالب خاطره‌پردازی بیان کرده‌اند. معروف‌ترینِ خاطره‌پردازی‌های مربوط به جنگ جهانی دوم عبارت‌اند از خاطره‌پردازی ویسکُنت انگلیسی مونتگومری (۱۹۵۸) و خاطره‌پردازی‌های جنگ (۱۹۵۴ تا ۱۹۵۹) اثر دو گل. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💐 ای منـتـهــای آرزوی دردمنــــــدان ای شهد شاداب همه گلهای خندان دریـاب ما را یوسـف زیبـایِ زهــرا بی تو شده دنیا سراسر همچو زندان ✍ عباس بهمنی @HOWZAVIAN
unknownsedaye-naghare-khone(128).mp3
زمان: حجم: 774.4K
📣 هوای نقاره‌ خانه 👆 نمی‌دانم صدای نقاره‌خانه شما را به یاد چه می‌اندازد؛ اما طعم صدای نقاره‌خانه برای من شیرین است. بچه که بودیم، زیاد مشهد می‌رفتیم. تمام تقلای بابا در طول سال این بود که برنامه‌ریزی مشهد ده روزه‌مان در تابستان‌ها همچنان برقرار باشد. برای ما بچه‌های شهرستانی شهرندیده، صحن و سرای امام رضا خودش شهرفرنگی بود. آدم‌های زیاد و بچه‌های شلوغ.چشم از بچه‌ها بر‌نمی‌داشتیم. چشم‌های سرخ و پف‌کرده‌شان و اسباب‌بازی‌هایی که در دست داشتند شهادت می‌داد که از دم مسافرخانه تا خود حرم با گریه‌زاری باباها‌ را راضی به خرید اسباب‌بازی کرده بودند. قدیم‌ها تعداد صحن‌ها کم بود و دست‌فروش‌ها ورودشان با تمام دارایی‌شان به صحن‌ها آزاد. ما از همه بیشتر کلوچه‌های مشهدی را دوست داشتیم. شیرینی کلوچه با صدای نقاره‌خانه عجیب عجین می‌گشت. طعم صدای نقاره‌خانه برای من شیرین است، درست مثل همان کلوچه‌ها... ✍ زهرا ابراهیمی @HOWZAVIAN
🌱 لیله الرغائب چیست؟ شب آرزوها به بیان آیت الله جوادی آملی👇 در لیله الرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد، هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم. رغبت یعنی میل کنیم نه آرزو، لیلةالرغائب به معنای آرزوها نیست، لیلة رغائب و رغبت‌ها و گرایش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست آن گرایش و آن میل و آن شوق را می‌گویند رغبت، در برابر رهبت. انسان اگر بخواهد طاهر و طیّب باشد باید اولاً هدف خلقت را بشناسد و ثانیاً خود را با آن هماهنگ کند. خدا جان را به دو منظور عطا کرد؛ یکی اینکه با ملکوتیان رابطه و با فرشته‌ها گفتگو داشته باشیم، چیزی به آنها بگوییم، آنها چیزی به ما بگویند ، از طرفی هم درایت و تدبیر و مدیریت جهان را به وسیله روح باید انجام بدهیم. روح دو خاصیت دارد، برای اینکه ابزار کار داشته باشیم با سماوات و ارض رابطه داشته باشیم خداوند به ما بدن داد این بدن برای آن است که با بدنه عالَم تماس بگیریم یعنی زمین و آسمان و ما بینهما، آن جان برای دو منظور است یکی تدبیر این نظام، یکی ارتباط تنگاتنگ با فرشته‌ها. بین خلق و خالق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق. انسان تا در پوسته خودش هست خود را می‌بیند و از مشاهده جمال و جلال الهی محروم است، اما وقتی از پوسته خود به در آمد، از حجاب خویشیِ خویش به در آمد، آن‌گاه منطقه دیدِ او وسیع است. خواندن بیشتر @HOWZAVIAN
💠 از میان آرزوها انسان آرزوهای متعددی در سر می‌پروراند؛ اما ممکن است امکان رسیدن به خیلی از آن‌ها وجود نداشته باشد و یا با تلاش بتوان به آن آرزو رسید ولی جنس آن آرزو ارزشمند نباشد. بنابراین باید از میان خواسته‌های متفاوت آن آرزویی را برگزید که هم با تلاش بتوان به آن رسید و هم امری ارزشمند باشد تا با رسیدن به آن، تلاش انسان هدر نرفته باشد. وقتی انسان بینش و نگرش خود را نسبت به دنیا تغییر دهد طبیعتاً برای آرزوهایش ملاک و معیار هم در نظر می‌گیرد. کسی که تنها دارای آن بینش مادی است و اصالت را تنها از آن زندگی در دنیا و رسیدن به لذت‌های دنیوی می‌داند، آرزوهایش هم حول امور مادی می‌چرخد و باهدف لذت‌جویی آن‌ها را دنبال می‌کند. فردگرایی و توجه صرف به خود و به لذت بردن خود نتیجه نگاه ماتریالیستی یا همان مادی‌گرایی است. 🌐 خواندن بیشتر در خبرگزاری تسنیم @HOWZAVIAN
✅ فصل عاشقی رجب، شعبان، رمضان! سه ماه و یک فصل؛ فصل عاشقی! فصل وصل! سال نوی عرفا از ابتدای ماه رجب شروع می شود.! از نگاه عرفا، رجب ماه پالایش جسم و روح است. در پالایشگاه ها، کثیفی زدوده می شود.! شعبان، ماه خود آرائی است! وقتی کثیفی از بین رفت باید خود را بیارایی؛ به گریه در دل شب با مناجات آنهم مناجات شعبانیه! رمضان، ماه خودنمایی در برابر معبود است.! خدای منان، بنده تمیزِ خوش تیپ را بصورت ویژه میزبانی می کند.! ماه رمضان، ماه میهمانی بنده ها و میزبانی خدا، ماه بندگی در مسیر عاشقی است. خوش به حال آنها که به سمت خدا فرار و در این سه ماه، برای یک سال، آذوقه جمع می کنند.! ✍️ جواد حاجی اکبری @HOWZAVIAN
💠 دلتنگ آن دختر و دوستان شهید زمانی که در سوریه نفس می کشیدم هیچ وقت فکر نمی کردم روزی فرا برسد که این گونه دلتنگ آن فضا شوم. . خاطرات خرابی هایش، صدای انفجارهایش، آسمان آبی اش، بی خیالی مردمانش، شاورما و سس سیرش، ناقوس کلیساها و اذان مساجدش همه و همه قصد جانم را کرده اند و رفقای شهیدی که در این شب عزیز لیلةالرغائب یادشان همراه من است: سیدعلی زنجانی، حاج حسین، حاج مهران، ابواحمد، ابوالفضل سرلک، شیخ ابوالقاسم و.... . این کشور هرچه دارد از آبروی شهیدان دارد و هرچه ندارد از قدرنشناسی و کفران ما. پ. ن: حرم مخروبه حضرت سکینه بنت علی، دمشق، ناحیه داریا، سال ۱۳۹۸ ✍️ سیدمرتضی نقیب پور @HOWZAVIAN
عصر نمادسازی نماد‌سازی یکی از بهترین راه های حفظ انسجام اجتماعی در مسیر مطلوب دین است. اساسا مردم و جوان ها به نماد علاقه زیادی داشته و حول محور آن جمع می شوند. وقتی انسان موجودی اجتماعی است و لازمه زیست اجتماعی، تعامل، تبادل، هم‌افزایی فکر و اندیشه و رابطه با دیگر افراد اجتماع است دیگر عرصه‌ای را در زندگی بشر دیده نمی‌شود که نمادین و رمزآلود نباشد. نماد در اینجا نه لزوما به معنای اصطلاحی آن بلکه منظور پررنگ کردن یک پدیده، روز یا مناسبت تا جایی که مورد اشاره قرار بگیرد و به یک چیز مشترک اجتماعی اشاره کند. نمادها در زندگی بشر آنچنان گسترده، برجسته و پررنگ هستند که هیچ گاه در تلاطم زندگی و زمان گم نمی‌شوند و تاریخ مصرف ندارند. چند روز پیش یکی از نمونه‌های غربی آن را پشت سرگذاشتیم. روز ولنتاین نماد عشق و هدیه عشاق به یکدیگر در غرب است که اکنون در جوامع شرقی و حتی اسلامی مانند ایران جای خود را باز کرده است. روزی که واقعا مشخص نیست چگونه و بر اساس چه تاریخچه‌ای وارد اجتماع و یک نماد مستقر شده است. در جامعه اسلامی نیز باید به دنبال این نمادسازی‌ها بود و چه بسیار مناسبت‌هایی که می‌توانند این نقش را ایفا کنند و بهترین کارکرد را در این زمینه داشته باشند؛ البته در عرصه دین و دینداری برای نمادسازی، محدودیت‌هایی نیز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه نمود و اهمیت داد چرا که شاید تسامح و تساهل بر برخی موارد موجب بنیان‌گذاری بدعت شود و در عمل نتیجه عکس داشته باشد. لیله الرغائب یا شب آرزوها یکی از آن مناسبت‌هاست. فارغ از مباحث ضعف سند روایت، سالهاست که با نقش آفرینی رسانه ملی، نرم و آرام تبدیل به نمادی شد به عنوان شب آرزوها...! تولید و پخش نماهنگ، گزارش‌های متعدد و ساخت برنامه با عنوان شب آرزوها که همین نامگذاری و واژه‌سازی برای آن نشان از نبود عقبه فکری، پژوهشی و همچنین فقدان مشاور زبده مذهبی، فرهنگی و ارتباطاتی داشت. مناسبت‌های مستحکم و دقیق دیگری نیز مانند روز جوان، روز دختر و ... وجود دارند که نیازمند پرداخت و پرورش هوشمند هستند تا از جایگاهی صرفا زینتی به نمادی کاربردی بدل گردند و از سطح رسانه به کف جامعه نفوذ کنند که تجربه نیز مانند لیله الرغائب نشان داده است که اگر بخواهیم، میتوانیم. آری، برای نمادسازی باید استراتژی و برنامه‌ریزی دقیق داشت و برای آن هوشمندانه کوشید تا بتواند به تحقق تمدن نوین اسلامی کمک کند. ✍️ محمد عبدالله‌زاده https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 سلسله نشست‌های آشنایی با نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔰 ثبت‌نام و دریافت پیوندِ ورود به جلسه: http://forms.khamenei.link/?page_id=197 @HOWZAVIAN
✍️ زیرژانرهای روایت غیرداستانی(4) ♦️خودزندگی‌نامه (Autobiography) خودزندگی‌نامه قصه‌ی زندگی یک نفر به قلم خود اوست. گاهی اصطلاحات دیگری را به‌اشتباه به جای خودزندگی‌نامه به کار می‌برند، از جمله خاطره‌پردازی، روزنوشت، ژورنال و نامه‌نویسی. تمایز میان این فرم‌های ادبیِ زیرمجموعه‌ی روایت غیرداستانی ضروری است. روزنوشت‌ها و ژورنال‌ها و نامه‌ها روایت‌هایی منسجم و مفصل برای خواندن عموم نیستند، در صورتی که خودزندگی‌نامه‌ها و خاطره‌پردازی‌ها واجد این خصوصیات‌اند. دست‌کم بخشی از خاطره‌پردازی‌ها به رخدادهای عمومی و پرسوناژهای مشهوری جز خود نویسنده می‌پردازد، اما خودزندگی‌نامه روایت پیوسته‌ای از زندگی نویسنده است که گوشه‌چشمی هم به درون‌نگری و خودکاوی دارد. خودزندگی‌نامه‌های خصیصه‌نمایی که تمایز بالا را روشن‌تر می‌کنند عبارت‌اند از اعترافات سنت آگوستین، خودزندگی‌نامه‌ی بِنوِنوتو چلینی، خودزندگی‌نامه‌ی فرانکلین و تعلیمات هنری آدامز. خودزندگی‌نامه‌ی ساختگی ابزاری است که اغلب در رمان‌ها به کار می‌رود، مثل رمان مال فلندرز اثر دفو. ممکن هم است رمان‌ها خودزندگی‌نامه‌ای در هیئت داستان باشند، مثل رمان‌های توماس ولف و رمان چهره‌ی مرد هنرمند در جوانی اثر جویس. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
به عشق 🔸کتاب حضرت ابوطالب قهرمان ایمان و فداکاری 🔹در آغاز بعثت پیامبراسلام (ص) روزی ابوطالب مشاهده کرد، که فرزندش علی(ع) در خفا به رسول اکرم (ص) اقتدا کرده و نماز می خواند وقتی که علی (ع) پس از نماز ابوطالب را دید گفت: پدر به خدا و رسول خدا(ص) ایمان آوردم و او را در آنچه که آورده تصدیق می‌کنم و برای خدا با او نماز می­‌خوانم و از او پیروی می کنم. ابوطالب در پاسخ گفت: بدان که پیامبر تو را جز به راه خیر دعوت نمی کند همواره با او باش. همچنین منقول است امام علی(ع) فرمود: پدرم به من می گفت: فرزندم همیشه با پسرعمویت محمد(ص) باش زیرا در پرتو این ملازمت دردنیا و آخرت رستگار خواهی شد... (ص۴۸) ✍ همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب @HOWZAVIAN
💠 تفاوت حوزه‌ی علمیه قم و نجف یکی از دلمشغولی‌‌های حوزه‌ی قم، نقد سکولاریسم است زیرا سکولاریسم یعنی زمینی، و سکولار معتقد است؛ «حاکمیت باید زمینی اداره شود نه دینی» اما ما معتقدیم؛ «حاکمیت باید در چارچوب موازین دینی باشد». آقای مصباح در یکی از سخنرانی‌هایش می‌گفت: «تفاوت بین حوزه‌ی علمیه قم و نجف این بود که حوزه‌ی علمیه قم، همیشه به دنبال تبلیغ معارف دینی در بین مردم بود لذا زمینه‌ی تحقق انقلاب‌ اسلامی، در ایران فراهم شد ولی در عراق فراهم نشد». اساسا به هر اندازه که مردم از «زندگی سکولاری» فاصله بگیرند و به «زندگی دینی» نزدیک‌تر شوند، زمینه‌ی فکری‌فرهنگی آن‌ها برای تحقق انقلاب، نظام، دولت، جامعه‌، و تمدن اسلامی فراهم‌تر می‌شود. به امید روزی که همه‌ی ابعاد زندگی در چارچوب ماانزل‌‌الله گردد تا بساط کفر و ظلم و فسق برچیده شود. پی‌نوشت؛ وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ (44)مائده وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (45)مائده وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ (47)مائده 🆔 احمد فربهی @HOWZAVIAN