#پیش_به_سوی_نوشتن
✍️ زیرژانرهای روایت غیرداستانی(4)
♦️خودزندگینامه (Autobiography)
خودزندگینامه قصهی زندگی یک نفر به قلم خود اوست. گاهی اصطلاحات دیگری را بهاشتباه به جای خودزندگینامه به کار میبرند، از جمله خاطرهپردازی، روزنوشت، ژورنال و نامهنویسی. تمایز میان این فرمهای ادبیِ زیرمجموعهی روایت غیرداستانی ضروری است. روزنوشتها و ژورنالها و نامهها روایتهایی منسجم و مفصل برای خواندن عموم نیستند، در صورتی که خودزندگینامهها و خاطرهپردازیها واجد این خصوصیاتاند. دستکم بخشی از خاطرهپردازیها به رخدادهای عمومی و پرسوناژهای مشهوری جز خود نویسنده میپردازد، اما خودزندگینامه روایت پیوستهای از زندگی نویسنده است که گوشهچشمی هم به دروننگری و خودکاوی دارد. خودزندگینامههای خصیصهنمایی که تمایز بالا را روشنتر میکنند عبارتاند از اعترافات سنت آگوستین، خودزندگینامهی بِنوِنوتو چلینی، خودزندگینامهی فرانکلین و تعلیمات هنری آدامز.
خودزندگینامهی ساختگی ابزاری است که اغلب در رمانها به کار میرود، مثل رمان مال فلندرز اثر دفو. ممکن هم است رمانها خودزندگینامهای در هیئت داستان باشند، مثل رمانهای توماس ولف و رمان چهرهی مرد هنرمند در جوانی اثر جویس.
#نویسندگی
#مدرسه_نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#معرفی_کتاب به عشق #مظلوم_تاریخ
🔸کتاب حضرت ابوطالب قهرمان ایمان و فداکاری
🔹در آغاز بعثت پیامبراسلام (ص) روزی ابوطالب مشاهده کرد، که فرزندش علی(ع) در خفا به رسول اکرم (ص) اقتدا کرده و نماز می خواند وقتی که علی (ع) پس از نماز ابوطالب را دید گفت: پدر به خدا و رسول خدا(ص) ایمان آوردم و او را در آنچه که آورده تصدیق میکنم و برای خدا با او نماز میخوانم و از او پیروی می کنم. ابوطالب در پاسخ گفت: بدان که پیامبر تو را جز به راه خیر دعوت نمی کند همواره با او باش. همچنین منقول است امام علی(ع) فرمود: پدرم به من می گفت: فرزندم همیشه با پسرعمویت محمد(ص) باش زیرا در پرتو این ملازمت دردنیا و آخرت رستگار خواهی شد... (ص۴۸)
✍ همایش بینالمللی حضرت ابوطالب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 تفاوت حوزهی علمیه قم و نجف
یکی از دلمشغولیهای حوزهی قم، نقد سکولاریسم است زیرا سکولاریسم یعنی زمینی، و سکولار معتقد است؛
«حاکمیت باید زمینی اداره شود نه دینی» اما ما معتقدیم؛ «حاکمیت باید در چارچوب موازین دینی باشد».
آقای مصباح در یکی از سخنرانیهایش میگفت: «تفاوت بین حوزهی علمیه قم و نجف این بود که حوزهی علمیه قم، همیشه به دنبال تبلیغ معارف دینی در بین مردم بود لذا زمینهی تحقق انقلاب اسلامی، در ایران فراهم شد ولی در عراق فراهم نشد».
اساسا به هر اندازه که مردم از «زندگی سکولاری» فاصله بگیرند و به «زندگی دینی» نزدیکتر شوند، زمینهی فکریفرهنگی آنها برای تحقق انقلاب، نظام، دولت، جامعه، و تمدن اسلامی فراهمتر میشود.
به امید روزی که همهی ابعاد زندگی در چارچوب ماانزلالله گردد تا بساط کفر و ظلم و فسق برچیده شود.
پینوشت؛
وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ (44)مائده
وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (45)مائده
وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ (47)مائده
🆔 احمد فربهی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
# جملات_مدیریتی_از_نهج_البلاغه
💠 غرور و خودپسندی
🔸بترس از عُجب و غرور و خودپسندی و نیز بپرهیز از دوست داشتن تملق و دل دادن به آن که این از بهترین فرصت های شیطان است تا تسلط یابد.
📚 بر اساس عهدنامه امام علی(ع) برای مالک اشتر نخعی (نامه ۵۳ نهج البلاغه)
🔗 «مِدار فرهنگی»
#نهج_البلاغه
#عهدنامه #مدیریت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◀️ قانون طلایی نویسندگی
راحتنوشتن + بسیارنوشتن = زیبایی و سنجیدگی
‼️تصور میکنیم تاکنون جستهگریخته دست به قلم بردهاید، اما هنوز حرفهای نشدهاید. حالا در هفتۀ اول آغاز نویسندگیِ حرفهای چه باید بکنید؟
✅کمی دربارۀ تعریف نویسندگیِ حرفهای بدانیم:
🌀یک تعریف نویسندگی حرفهای میگوید:
📝نویسندۀ حرفهای فردی است که جز نوشتن کار دیگری انجام نمیدهد.
🌀تعریف دیگر میگوید:
📝نویسندۀ حرفهای کسی است که شغل او نویسندگی است و از راه دیگری امرار معاش نمیکند.
📌اما بیایید فعلاً تعریف زیر را به عنوان یک قرارداد مشترک بپذیریم:
📖نویسندۀ حرفهای کسی است که هر روز مینویسد.
☝️این تعریف به ما کمک میکند که در ابتدای کار بهتر و منظمتر بنویسیم؛ و در این رهگذر عضلات نویسندگی خودمان را تقویت کنیم.
📢 بیایید بهتر بنویسیم✍️
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
◀️ قانون طلایی نویسندگی راحتنوشتن + بسیارنوشتن = زیبایی و سنجیدگی ‼️تصور میکنیم تاکنون جستهگری
✔️ نویسنده کیست؟
«نویسنده کسی است که نوشتن برای او آسان است؛ اگر چه محصول کارش متوسط باشد.» پس نویسنده، کسی است که از نوشتن نمیهراسد؛ بلکه آن را دوست دارد و از آن لذت میبرد. کسی که نوشتن برای او، بهآسانی و شیرینی گشتوگذار در طبیعت باشد، نویسنده است؛ حتی اگر آنچه مینویسد، چشمها را خیره نکند.
این گمان که نویسنده، باید با هر نوشتۀ خود، خوانندهاش را شگفتزده کند و به تحسین و اعجاب وا دارد، دور از آبادی است. اگر کسی، به همان راحتی که میگوید، بنویسد، نویسنده است؛ اگر چه دیگران، به سختی و با رنج فراوان، بهتر از او بنویسند.
(نقل از کتاب خارج از نوبت، مرحوم رضا بابایی)
#زنگ_تاریخ
ناگفتههایی از دوران غیبت و تحلیل رژیم عباسیان؛
♨️ سلسله یادداشتهای «پشت پرده غیبت چه خبر است؟»
در مداد من بخوانید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔅پیام امام خامنهای به نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا
💐دانشجویان عزیز
💠 هر روز که میگذرد اهمیت نقش جوانان در پیشرفت کشور و تضمین آیندهی آن بیشتر آشکار میشود. بلیّهی عمومی کرونا هم این را یکبار دیگر به اثبات رسانید. همت و انگیزه و امید شورانگیز جوانان در این ماجرا نیز مانند بسیاری از مسائل کشور، پیشران گشایشهای علمی و عملی شد. این یکی از برترین افتخارات انقلاب اسلامی است که توانسته است نشان «نقشآفرینی در مسائل اساسی» را بر سینه جوانان برومند کشور بنشاند.
💠 از شما دانشجویان عزیز انتظار میرود که در این فرصت مغتنمی که در اختیار شما است، خود را هر چه بیشتر به صلاحیتهای علمی و دینی و اخلاقی آراسته کنید و آمادهی نقشآفرینی شوید، و اتحادیهی انجمنهای اسلامی در اینباره دارای وظیفهئی سنگینتر و البته افتخارآمیزتر است.
والسلام علیکم و رحمه الله
سیّدعلی خامنهای
یک اسفند ۱۳۹۹
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
نویسندگان حوزوی
💠 تفاوت حوزهی علمیه قم و نجف یکی از دلمشغولیهای حوزهی قم، نقد سکولاریسم است زیرا سکولاریسم یعنی
#با_کاربران
وقتی که گفته می شود لا إله الا الله... یعنی هیچ خدایی وجود ندارد مگر الله! آن هم در همه ی مراتب، از خلقت گرفته تا تدبیر امورات و نیازهای انسان و تا ربوبیت و ایجاد قانون در امورات زندگیِ فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و همه ی آنچه که در زندگی انسان وجود دارد و اثر گذار است... اگر کسی در هر یک از اینها حاکمیت الله را نپذیرد یعنی لا اله الا الله را در یکی از اینها معتقد نباشد(قلبی،زبانی،عملی) در واقع مبتلا به شرک است.
🔖 معرفی یادداشت مطبوعاتی🔖
صبح نو:
آب سرد بایدن روی غرب گرایان
اطلاعات:
زمزمه تغییر و چند یادآوری
جوان:
«تعهد-اقدام و جلسه» درست برعکس برجام!
🔗 دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#با_شاعران
عده ای غرق رقص و ول گردی
در کلاس و حیاط دانشگاه
همه خوشبخت و نیست دغدغهای
جز ورود زنان به ورزشگاه
بی حجابی، برهنگی، هنر است
بی حیایی هم از حقوق زنان
خسته اند از حجاب اجباری
از همان تکه روسری به گمان
هرکسی در صدا و در سیما
راحت است و عفاف بی معناست
لودگی در حضور نامحرم
اوجب واجبات مجری هاست
تا بگویی فلانتان غلط است
میشوی تندرو، عقب مانده
هرزه بودن تمدّن است،آری
نزد این فاسقانِ وامانده
بی ادب میشوی اگر امروز
با حیاتر عفیف تر باشی
دین و ناموس ما به یغما بُرد
سیل فحشا و فسق و عیّاشی
متهم میشوی به بی خِرَدی
فحش سر میدهند و میتازند
تا کمی حرف منطقی بزنی
از لج و کینه فتنه میسازند
فاطمه کِی،کجا نشان میداد
زینتش را به مرد بیگانه؟!
این سخن ها برای نسل جدید
قصهای شد شبیه افسانه
آن حجابی که بهرِ آن زهرا
کشته شد بین دود و آتش،آه...
زیر پای عَدو لگد کوب است
غیرتی های جمع حزب الله!
لعنِ حق بر تو ای خدانشناس
ای وزیر ای رئیس بی غیرت
ای که از پَستی و خیانت تو
شده نابود دینِ یک ملّت
همچنان هست بین ما آیا
دخترِ با حیا، جوانِ رشید؟!
تا قیامی کند زند فریاد
مرگ بر چارشنبه های سفید
با سیاهیِ چادرت خواهر
می درخشی میان ظلمت ها
چادرت فخر توست باور کن
لطفِ زهرا بِدان حجابت را
ابن عباس گفته مادر ما
اسوه بودند در حجاب و حیا
بوده مستور پشتِ روبنده
چهرهٔ دختر رسول خدا
چادرت را بپوش و محکم باش
بر سرت دست مهربانِ خداست
حرف مفت است حرفِ گمراهان
طعنههاشان فقط غبارِ هواست
در قیامت پس از حساب و کتاب
بی حیاها در آتش اند ولی
دختران عفیفه خوشبخت اند
جاودان در پناه آل علی
✍️ نوید نیّرۍ
#شاعران_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚مجموعه «آشنایی با تکنیکها و شگردهای جنگ رسانهای» منتشر شد
🔸آشنایی با تکنیکها و شگردهای #جنگ_رسانهای از این رو دارای اهمیت است که «در جنگ رسانه ای جلب اعتماد مخاطبان از طریق ارائه گزارشهایی با بیان بخشی از واقعیت و استفاده از تصاویر غلط و ناکامل صورت میگیرد.
🔹در جنگ رسانه ای حقیقت را وارونه جلوه میدهند و سعی میکنند با نشان دادن بخشی از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارشها ارائه کنند. ازاینرو بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و پررنگ نشان دادن اخبار در راستای گفتمان مورد نظر در کنار استفاده از تکنیکهای #عملیات_روانی همچون برجستهسازی حاشیهها و چشمپوشی از حقیقت، یکی از اصلیترین راهبردها در جنگ رسانه ای است.»
🔗برای دسترسی به کتاب به لینک http://seda.ir/sh/?2856169 مراجعه کنید.
✍ انجمن سواد رسانه طلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN