🔆 #طرح_تولدی_دیگر
🗓 دومین جلسه از سلسله جلسات شرح مقالات تدریس استاد عابدینی با موضوعات موت و معاد
یکشنبه ۲۹ فروردین
ساعت ۱۴ الی ۱۴:۴۵
با موضوع:
❇️ فصل یک:
مرگ و تاثیر آن در زندگی دنیا و بعد دنیا
✳️ جلسه دوم:
عبارت مشهور "بمیرید قبل از آنکه بمیرد" به چه معناست؟
چگونه انسان مردن را قبل از مرگ تجربه می کند؟
🔸با ارائه حجت الاسلام حاجی پور
💢در اینستاگرام به صورت زنده
و در اسکای روم
https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/ravasi
@ta_abad_zendegi
https://instagram.com/ta_abad_zendegi
https://instagram.com/ostadabedini
.
💠 به وقت وصال
🔸 به اذان صبح چیزی نمانده بود، قدم ها را تندتر بر می داشتیم تا به حریم یار نزدیک تر شویم.
مرغ دل زودتر به سوی حرم پرواز کرده بود.هنوز صدای غریبانه ی او و یارانش به گوش می رسید. زنی صبور از تبار صابران و قافله سالار آل طه آمده بود تا پر و بال شکسته اش را پس از چهل روز فراق التیام بخشد.
شریکه الحسین آمده بود تا روضه اسارت را با برادر واگویه کند. از دروازه ساعات و جاماندن رقیه بگوید. چه زیبا بود لحظه پیوستن روح دو دلداده...دیدار حسین(ع) و محیی نهضت او.
سلطان عشق ازلی منتظر دیدار مهربانترین خواهر بود...
اللهم ارزقنا زیارت الحسین😭
✍ نجمه صالحی
#خاطره_اربعین
#ماه_مبارک_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#پویش_نوشتن
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
💠 کانون فرهنگی تبلیغی منار در نظر دارد تا اولین #نشریه_مکتوب تبیینی و تحلیلی را #ویژه_انتخابات منتشر کند.
💠 از اهالی قلم و تحلیل گران گرامی دعوت می کنیم تا ما را در این راه یاری کنند.
📣 توجه:
1⃣ محور تدوین یادداشت،تبیین و تحلیل ملاک های انتخاب رئیس جمهور است که در تاریخ اول فروردین ۱۴۰۰ و در قالب سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب اسلامی بیان شده است.
2⃣ یادداشت باید حداقل ۵۰۰ و حداکثر ۸۰۰ کلمه باشد.
3⃣ پس از تصویب یادداشت ارسالی توسط #تحریریه_منار،در صف انتشار قرار خواهد گرفت.
4⃣ یادداشت نباید قبلا در جایی منتشر شده باشد.
5⃣ به یادداشت های منتشره در نشریه حق التألیف نیز تعلق خواهد گرفت.
6⃣ آخرین مهلت ارسال یادداشت ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ است.
📲 ارتباط با ما: @manaar_admin
https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 غورههای مویز نشده!
🔹دیروز بعد از نماز ظهر و عصر همراه یکی از دوستان به تپههای اطراف خانه رفتیم تا هم خودمان گفتوگو کنیم و هم اینکه بچهها کمی بازی کنند. هوا خیلی گرم بود و ناچار به زیر سایه درخت کاجی پناه بردیم. کمی که گذشت صدای موتور سیکلتی سکوت تپه را شکست. موتور زوزه میکشید و به سختی از تپه بالا میآمد. انگار التماس میکرد که تا همین جا کافی است. کنجکاو بودیم ببینیم این مهمان ناخوانده کیست که خلوت ما را خراب کرده است. موتور بالاخره نزدیک شد. دو نوجوان که هنوز پشت لبشان سبز نشده بود سوار بر موتور بودند. سنشان از دوازده سیزده سال تجاوز نمیکرد. آمدند و خیلی راحت در چند قدمی ما نشستند و اندکی بعد با موبایل خود یک موسیقی آن هم با صدای بلند گذاشتند. انگار نه انگار که ما اینجا نشستهایم. با این که تپه جای خالی زیادی برای نشستن داشت از این که کنار ما نشسته بودند خیلی متعجب بودیم...
🔹دمدمای غروب برای خرید نان به بازارچه رفتم. بازارچه خیلی شلوغ بود. مردم در رفت و آمد بودند تا برای افطار چیزی بخرند. وقتی از جلوی خودپرداز عبور میکردم بوی تند سیگار به مشامم خورد. در ابتدا توجهی نکردم اما چند قدم که رفتم یادم افتاد که ماه رمضان است و مردم روزه دار. به عقب برگشتم چند نفر توی صف خودپرداز ایستاده بودند. نوجوان لاغر اندامی که کولهپشتی به پشت داشت در انتهای صف در انتظار بود. قدش حدود یک و نیم متر و وزنش هم در حد یک کیسه آرد. سیگاری میان انگشتانش گرفته بود و با ولع به آن پک میزد. به او نزدیک شدم تا او را مشفقانه نصحیت کنم. بازویش را به مهربانی فشردم و او را توصیه کردم که حرمت و ادب ماه مبارک را حفظ کند. در برابر حرفهایم فقط سری تکان داد. بعد کمی از صف دور شد و پکی دیگر...
🔹شاید شما هم کم و بیش با صحنههای این گونه روبرو شده باشید. براستی چرا نوجوانان امروزی این همه جسور شدهاند؟ سیگار کشیدن و گوشدادن به موسیقیهای آنچنانی آسیبهای هستند که نمیتوان از آن چشم پوشید؛ ولی اکنون روی سخن در این است که ریشه این پردهدریها کجاست؟ چرا طیفی از نوجوانان مانند آب خوردن آن هم در مقابل چشمان دیگران این امور را مرتکب میشوند؟ شاید رفتارهایی از این دست، در خلوتها و گروههای دوستانه تا حدی قابل پیش بینی و دور از انتظار نباشد؛ اما قطعا در ملا عام پذیرفتنی نیست. برای این سوال مهم میتوان پاسخ های گوناگونی یافت؛ اما بدون تردید فضای مجازی از جمله عواملی است که در تنور این گونه اعمال میدمد. در این زمینه و به طور مشخص میتوان به«چالش»ها اشاره کرد. چند مدت پیش در فضای مجازی چالشی ایجاد شده بوده که نوجوان جوانان باید در برابر پدر خود سیگار روشن میکردند و فیلم آن را با دیگران به اشتراک میگذاشتند. پدر در فرهنگ دینی و ایرانی جایگاه ویژهای دارد که روشن کردن سیگار هر چند به صورت شوخی طعنه به حرمت اوست. چالشهایی مانند این که متاسفانه کم هم نیستند وقتی به صورت گسترده انجام شده و در فضای مجازی منتشر میشوند، رفته رفته به اصطلاح روی نوجوان را باز کرده و آنها را نسبت به ارتکاب این امور جری میکند. وقتی عمل زشتی یک بار روی بدهد شکستن قبح آن برای بارهای بعد راحتتر خواهد بود. علاوه بر این، وقتی دریدن پرده حیا نزد پدر ممکن باشد حساب دیگران که جدا خواهد بود.
🔹با وجود این میوههای تلخ فضای مجازی، این دغدغه در ذهن شکل میگیرد که برنامه دیدهبانان آتش به اختیار جامعه چیست؟ امیدی که به ساختارهای رسمی نیست ولی متولیان معنوی در برابر این شبیخونها چه راهبردی دارند؟ چند کتاب، برنامه، فیلم، سریال و...در این زمینه نوشته و یا ساخته شده است؟ اگر تولید شده چند درصد مردم اطلاع دارند؟ آیا به ضرورت آشنایی با این تولیدات واقف هستند؟ از همه مهم تر چند نفر به این محصولات دسترسی دارند؟ هر چه که هست باید کاری کرد که زود دیر میشود.
خیز شتربان که دمید آفتاب
وقت رحیل است نه هنگام خواب
تا نگری از همه وا مانده ای
قافله رفت است و تو جا مانده ای
✍ مجتبی عادل پور، عضو تحریریه مدادالفضلاء
#شناخت #جامعه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_شاعران
جان جانان ، روح و ریحان، دلبر شیرین سخن
مــاه زیــبا ، ســرو رعـــنا ، شـاخ شمـشادِ وطن
یار یـاران ، عطر باران ، حافظ این خاک پـاک
شمــع روشــن ، قلـب میـهن ، ای امید انجـمن
پــور زهـــرا ، درّ دریـــا ، شهــدِ گلــهای بــدیع
از شقـــایق تـا اقــاقی یا که یـــاس و یاسمن
عبـد یـزدان ، دیـن و ایمان ، تیغ برّان دو لب
یـابن احـمد ، یـابن حیدر ، خار چشم اهرِمن
زهــد و تقــوی ، رهبــــر ما ، ای امیـــــر قافله
با صلابت ، جان فدایت ، خطبه هایت خط شکن
مِهــر و ایثــار عشـق و دلـدار عاشــق آلالــه ها
وارث روح خـــدا و آن همـــه گلـــگون کــــفن
بهتــریـنی ، دلنشـینی ، مثل طاووسی قشنگ
ای لطــافت ، دشمــنانت جملــگی زاغ و زغن
✍ عباس بهمنی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
آیا بازنشر کلیپ جنجالی سیلی به یک روحانی، به مذاکرات مخفیانه روحانی با آمریکا مربوط نیست؟
تکمیلی:
برخی خبرهای تایید نشده حاکی از ساختگی بودن این کلیپ دارد و گفته میشود ماجرای اهانت به یک روحانی در کیاشهر، با این کلیپ متفاوت است.
امید است پلیس فتا و نهادهای قضائی، در اسرع وقت نسبت به این کلیپ که به شدت در فضای مجازی در حال بازنشر و مورد سوءاستفاده رسانههای معاند قرار گرفته، توضیحات روشنی ارائه دهند و با عوامل سازنده آن که موجبات هتک روحانیت و جریحه دار کردن احساسات عمومی را فراهم نمودهاند، به شدت برخورد نمایند.
مسئله مهم آنکه، تیم عملیات روانی دولت روحانی، همواره در برهههای حساس و نوعا در زمان #مذاکرات_یواشکی با شیطان بزرگ، از این قبیل حاشیهسازیها که نوعاً به حوزه و روحانیت مربوط است، در چنته دارند و لذا افشا شدن خط رسانهای و پشت پرده این ماجر، بسیار مهم است.
حتماً حوزه قم در کنار توجه به حواشی و مسائل فرعی، حواسش به امور اصلی جاری هست و دولت باید در مورد وضعیت #معیشت_مردم و #مذاکرات_مخفی توضیحات روشنی به نخبگان و حوزویان و مردم ارائه دهد.
✍ روزنه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◾️ سردار حجازی به لقاءالله پیوست
🔹روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیهای از عروج سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه بر اثر عارضه قلبی خبر داد.
یاران چه غریبانه رفتند از این خانه
هم سوخته شمع ما هم سوخته پروانه
بشکسته سبوهامان، خون است به دلهامان
فریاد و فغان بارد دردی کش مِیخانه
هر سو نظر اندازی صد خاطره میسازی
ز آن ها که سفر کردند دلشاد از این خانه
تا سر به بدن باشد این جامه کفن باشد
فریاد اباذرها ره بسته به بیگانه
ای وای چه یاران اند گل های بهاران اند
رفتند از این خانه رفتند غریبانه
#سردار_حجازی
#دفاع_مقدس #مدافعان_حرم
#نویسندگان_حوزوی #ایثار
@HOWZAVIAN
💠برای سردار حجازی...
🔸 حدود سال 82 یا 83 بود که به مناسبت هفته بسیج، یک تیم خبری در نیروی مقاومت بسیج مستقر شد تا اخبار هفته بسیج در سراسر کشور را پوشش دهد.
🔹 نزدیک ده روز در آنجا بودیم و روزنامه ای چهار صفحه ای به نام خبرنامه بسیج را منتشر می کردیم و در همان ایام باشگاه خبرنگاران بسیج هم رسما افتتاح شد.
🔸آن ایام فرمانده بسیج، #سردار_حجازی بود و برایم جالب بود که ساختمان فرماندهی، بهتر اتاقها را در اختيار تیم خبری گذاشته بود و اتاق جلسات خود را به طور کامل مقر خبری کرده بود. هر زمان که تهران بود و سازمان می آمد حتما به ما سر می زد و کاملا برای رفت و آمد و استفاده از امکانات دست تیم خبری را باز گذاشته بود.
🔹فهم او از رسانه و خبر و اهمیت دادن به آن برایم جالب بود. هماهنگی و حمایت فوق العاده ای که از یک تیم خبری کم تجربه و جوان داشت بسیار جذاب بود.
همان سالها سازمان موسیقی و بخش مستند سازی در بسیج هم تاسیس شد و منشا بسیاری از آثار فرهنگی بعد خود شد.
🔸نمی دانم بعد از سردار حجازی این رویکرد فرهنگی بسیج به کجا رسید اما آنچه دیدم و حس کردم این بود که مرحوم حجازی یک نظامی با تفکرات ناب فرهنگی بود و در این عرصه هم حرف داشت هم دغدغه هم ایده و هم تواضع و سعه صدر.
روحش شاد.
✍️ مهدی عامری
#سردار_حجازی
#دفاع_مقدس #مدافعان_حرم
#نویسندگان_حوزوی #ایثار
@HOWZAVIAN
🔴 سه خط تلاش ما و دشمن در ۱۴۰۰
🔻 همآورد ما و نظام سلطه در جنگ اراده ها به مرحله فینال و پایانی نزدیک است، در این مقطع حساس کنونی دشمن با بکارگیری همه عناصر داخلی و خارجی خود سه خط تلاش را در دستور کار دارد:
۱- با غبار آلود کردن جامعه و ایجاد فضای غیرمنطقی #عقلانیت عمومی را هدف گرفته چون می داند فقط در فضای غیرعقلانی است که می شود هر حقیقتی را قلب کرد و مانند سال ۹۶ براحتی می شود جای شهید و جلاد را عوض کرد.
۲- با استفاده از اختلاف نظر و سلیقه خواص جبهه انقلاب در این اردوگاه «انسجام» و «وحدت» را مورد هدف قرار داده اند؛ چرا که #تفرقه «عناصر انقلابی»، می تواند مردم را از این جبهه مأیوس؛ و از طرف دیگر ظرفیت اجتماعی این جریان را پراکنده و ضایع و کم اثر کند.
۳- و در نهایت دشمن در تلاش است با مجموعه توان خود اعم از آثار فشار تحریم ها و برجسته کردن ضعف ها و مشکلات معیشتی مردم و سوء مدیریت در کشور و... #امید_مردم را مورد هدف قرار دهد؛ چرا که فشار معیشتی و اقتصادی و از سوی دیگر القاء ناکارآمدی نظام و... می تواند بستر موثری برای مأیوس کردن مردم باشد.
دشمن سعی دارد در جنگ اراده ها چنانچه نتواند عناصر دلخواه (غرب باور) خود را حاکم کند؛ حداقل با گرفتن «امید مردم» و به تَبع آن پایین آوردن مشارکت، پشتوانه مردمی نظام را تضعیف کند و...!
🔻 و اما سه خط تلاش ما:
۱- باید تمام تلاش خود را معطوف به حاکم کردن «عقلانیت» در جامعه کنیم. در این میان مهمترین مسئله مورد غفلت این بوده و هست که در عین توجه به «آرمان ها» بعنوان اُفق نظام اسلامی؛ واقع بین هم باشیم، باید «آرمانگرای واقع بین باشیم» و از آرمانگرایی صرف یا واقع بینی صرف، بشدت پرهیز شود و توجه داشته باشیم که برای رسیدن به آرمان های دلخواه با واقعیت هایی مواجهیم و در مسیر تحقق واقعیت ها بین عدد صفر تا ۱۰۰، حتماً ۹۹ عدد وجود دارد لذا نباید سوزنمان بین صفر و صد گیر کند، باید تلاش کرد حداکثر آرمان محقق شود ولو اگر ۱۰۰ نشد؛ ۹۰ یا حتی ۸۰ یا...
۲- همه توان خود را به تقویت و تمرکز قدر مشترک نیروهای انقلاب معطوف کنیم؛ گرچه بطور طبیعی هر کدام از عناصر انقلاب دارای نظر و سلائق خاصی هستند اما این اختلاف منش ها نباید محل نقار و شکاف واقع شود، هدف مشترکِ مورد اهتمام همه باید انقلاب و نظام و رهبری باشد. لذا همه باید از بزرگان قوم مطالبه کنیم که بر اشتراکات تاکید کنند و از اصرار بر سلائق شخصی پرهیز شود.
۳- همه باید بر «امید آفرینی» در جامعه متمرکز شویم و بدانیم امید؛ دو بال برای پرواز دارد: یکی ایمان به غیب و دوم نشان دادن نیمه پُر لیوان (خودباوری). در آموزه های دینی و سابقه تاریخی همواره شاهد نصرت الهی بوده و هستیم، در همین ۴۲ سال انقلاب روزهای سخت تری را تجربه کرده ایم اما بارها دیده ایم که در کمال ناباوری مشمول امداد الهی شده ایم و...
🔹 و اینکه همیشه باید نیمه پُر لیوان کارآمدی نظام و انقلاب را ببینیم و به جامعه نشان دهیم، چرا که با وجود همه سنگ اندازی های دشمن در این ۴۲ سال و بکارگیری انواع شیوه ها و ناجوانمردی ها، پیشرفت ها و موفقیت های فراوانی حاصل شده است؛ لذا با لحاظ همه موانع، خود و دیگران را به کارهای انجام شده توجه دهیم.
❇️ شاهد مثال و مصادیق همه موارد فوق الذکر در فرمایشات راهگشای رهبر معظم انقلاب موجود است و این حقیر هم سعی کرده ام با فهم و بضاعت اندک خود این نکات را از مجموع رهنمودهای معظم له استخراج و با شرایط کنونی منطبق کنم.
✍ بهزاد زارع
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸دوگانهی اخلاق و ضد اخلاق
زیطلبگی همان اسمِ رمزی است که بارها و بارها از السنه مبارک علما و مراجع بزرگوار شنیده شده، و همان موتور محرّک و آفتابی است که دیدنش و چشیدنش، مردمان زیادی با طرز تفکرهای گوناگون را، به سوی دینپسندی و دینخواهی سوق داده، و همان چیزی است که در گذشتههای میانی عملش بود و حالا فقط گفتارش؛ و ای کاش توصیهها و گفتارهای اخلاقی، فقط در گفتارهای اخلاقی باقی میماند، ولی افسوس و صد افسوس که گفتارهای اخلاقی _در دستگاه معنویت_ با سرعت به سوی تناقضهای اخلاقی میشتابد؛ تا آنجا که این دوگانه «سخن و عمل» در دید مردم و حتی طلبهها نمایان است.
«یادم میآید دو سه روزی بود به دلیل کسالت و ضعف جسمانی شدید در کلاس درس حاضر نشدم، وقتی به کلاس آمدم، پس از اطلاعِ استاد از جریان بیماری، ایشان در مقام کنایه شروع به نصیحت و داستانهایی از علمای سلف کردند، که آن علما با فلان احوالاتِ بیماری و مشکلات به کلاس میآمدند اما تو چرا....
با اینکه حال جسمانیام در آن چند روز بسیار ناگوار و نایِ رفتن هم نداشتم، با این توصیه روبرو شدم، از قضا استاد کلاس چند روز پس از این اتفاق، دو سه روزی به کلاس نیامدند؛ وقتی که ایشان تشریففرما شدند، بچههای کلاس علت نبودن را جویا شدند، ایشان گفتند: چند روزی کسالتی عارض شد.»؛ و این نمونهای بود از دوگانههای «سخن و عمل»، آن هم به سبکِ «آنچه عیان است چه حاجت به بیان است».
اینکه چرا اخلاق و اخلاقمداری در حوزههای علمیه، آن هم در نگاه طلاب علوم دینی به انزوا کشیده شده، صد البته که دارای چراهای گوناگون و قابل بحث و بررسی است؛ اما قطع به یقین یکی از فرآیندهای کاهشِ اخلاقمداری را بایستی در همین «تناقضات رفتاریِ حاضرانِ حوزوی» جستوجو نمود.
گاهی انسانها از آنچه میگویند و میجویند کمتراند، و این کمتر بودن نباید آنان را به بیشتر نشان دادن و بیشتر گفتن بکشاند؛ چرا که اگر بیش از آنچه هستیم بگوییم قطعا راه بیاخلاقی را میجوییم! به دلیل آن که اولین و ابتداییترین مسئله اخلاقی «صداقت» است؛ که ترجمه اصطلاحیِ صداقت، همان عدم تناقض در گفتار و عمل است.
✍ متن کامل
✍ علی کردانی
#اخلاق #ضد_اخلاق
دوره آموزش مجازی #تواصی_توحیدی (گفتمان انتخابات 1400)
با محوریت کتاب روح توحید، نفی عبودیت غیرخدا
✅ ویژه طلاب، دانشجویان و فعالین فرهنگی
🎁 مزایا:
۱. آشنایی با مفاهیم توحیدی با رویکرد عملیاتی کردن
۲. برگزاری دوره به صورت رایگان
۳. حضور اساتید مجرب به صورت مجازی
۴. ارائه گواهی از پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)
⛔️ مهلت ثبت نام تا جمعه ۳ اردیبهشت
👨💻لینک سایت جهت ثبتنام 👇
🌐 www.qomgram.ir/tavasi
📲 قبل از برگزاری دوره لینک کلاس آنلاین ارسال میشود
🗓 زمان برگزاری: دهه دوم ماه مبارک رمضان ( ۴ تا ۱۳ اردیبهشت)
⏰ ساعت وبینار: ۱۷ الی ۱۸
____
ارتباط با ادمین
@gofteman_admin
گفتمان توحید
@goftemane_tohid
بندگانی هستند که میخواهند اوج بگیرند و همسایه خداوند شوند؛ راهش پیروی از بیانات اهل بیت علیهم السلام است تا اوج را شاهد بود.
👈 مأوای اهل دل
شرح #احادیث معصومین علیهمالسلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب_ما
🔅آغاز فعالیت کانال «حرمشهر»
السلام علیک یا فاطمه المعصومه (س) ♥️
ڪاناݪ حرمِ شهرِ قم 🥰
محلے ست براۍ دریافتِ اخبار و تحلیݪ ڪارشناسانِ فرهنگے، سیاسے، تبلیغے، اجتماعے و . . . ღ
ضمنِ دعوٺ از شما همشهرۍ گرامے،
منتظرِ خبرها و مطالبِ شما براۍ انتشار با نامِ خودتاݩ
و یا لینڪِ گروه و ڪانالتاݩ هستیم.
با 👈 حرمشهر قم همراه باشید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔥«الصّوم جَُنَّة مِنَ النّار؛ روزه سپر آتش است»
♨️و چه می دانیم آتش چیست ؟
♨️نار کدام است ؟
☄️آتش همان زبان چرب و چیل زیر میز رئیس نابلد است .
☄️آتش همان زبان تیغ دار همسر پای سفره هفت سین است .
☄️آتش همان زبان نرم و نازک در مقابل هیبت پوشالی دشمن است .
☄️آتش همان زبان سرخ است که سر سبز را می دهد بر باد .
☄️آتش همان زبان با شکوه و جلال است که خرج شِکوه و شکایت از خدا می شود .
☄️آتش همان زبان اُف و اُوف در کشتزار امتحان و ابتلاها ست .
☄️آتش همان نیش عقرب زبان تو است که پایی را قطع می کند .
☄️آتش همان زبان لااله الا الله است که پر از غمزه شیطانی است.
☄️آتش همان زبان شور بختی در درگاه خداست .
☄️آتش همان زبان برافروخته ای است که تَرک تَرک بر دلها می اندازد .
☄️آتش همان زبان کلمات قطاری است که نثار هر جنبنده ای می شود .
☄️آتش همان زبان نمّامی است که آبروی همسایه را می برد.
☄️آتش همان زبان قهقهه متکبرانه است که انسانی را به سخره می گیرد.
☄️ آتش همان زبان را چین چین دادن است تا سخن چین گردد.
☄️آتش همان زبان دروغ را میان تشت خالی نهادن است .
☄️آتش همان زبان مراء و جدال با پدر است .
☄️آتش همان زبان زلزله خیز در کاشانه زوج جوان است .
☄️آتش همان زبان عشوه گر با نامحرم است .
☄️آتش همان زبان غشّ در معامله است .
☄️ آتش همان زبان رها در آوردگاه دهان است .
☄️ آتش همان غیب گویی از ندانسته های مردم است .
✍️ سید جواد محمدزاده
#ماه_مبارک_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰🔰شماره #جدید🔰🔰
شماره 1022 هفتهنامه پرتو👆
صبح چهارشنبه " اول اردیبهشت ماه " روی دکه مطبوعات کشور
@partosokhan_ir
✅ اینگونه به روزه نگاه کنیم!
آیا روزه گرفتن، سخت است؟
گرسنگی دارد؟
تشنه می شوی؟
✅ جوابش را امام صادق علیه السلام می فرمایند:
🌸«لَذَّةُ مَا فِي النِّدَاءِ أَزَالَتْ تَعَبَ الْعِبَادَةِ وَ الْعَنَاءِ»
لذتی که در خطاب خداست، سختی و زحمت عبادت را زایل می کند.
فقه القرآن، ج۱، ص ۷۲
✅ کدام خطاب؟
این خطاب خدا که فرموده:
ای بنده مؤمن من! روزه بگیر.
بقره ۱۸۳
✅ پس به سختی کار نگاه نکنیم،
بلکه ببینیم آیا خدا از آن کار راضی است یا نه!
✅ و چه بجاست که همیشه این دعا را زمزمه کنیم:
اللَّهُمَ وَفِّقْنِي لِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى
خدایا مرا موفق بدار به هر آنچه که می پسندی و رضایت داری.
✍️ احمد سعیدی
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⁉️با این آموزش و پرورش تا کجا پیش میرویم؟
🌐 ساختاری که همراه با ایجادش، آنقدر قدرت و نفوذ والدین بر فرزندان را کاهش داد که امروزه شاهد فاصلۀ زیاد نوجوانان و جوانان از پدر و مادرشان هستیم. کدام نوجوان یا جوان را پیدا میکنید که الگویش پدر یا مادرش باشد؟ به میراث گذشتگانش افتخار کند؟ و نقشش را درست ایفا کند؟
🧐نمیخواهم منفینگری کنم اما با این سیستم فشل و بی روح روز به روز شکاف بین نسل گذشته، امروز و آیندۀمان بیشتر میشود. این سیستم، افراد را از آب و هوای طبیعی روستا و غذاهای سالم و پر فایده به شهرهای آلوده و فست فودهای پر ضرر کشاند. حرف شنوی بچهها را از والدینشان به اندازۀ زیادی کاهش داد و اکنون دیگر کمتر فرزندی است که با پدر و مادرش رفیق باشد و حرف یکدیگر را بفهمند. روستاییان پر مشغله به شهریهای جویای کار تبدیل شدند و فضای مجازی نان شبشان شد.
🏢به این ساختار دلخوش نکنیم. توانمان را افزایش دهیم تا تحولی ایجاد شود. بازی کردن در این زمین، چیزی از میراث گذشتگانمان باقی نمیگذارد...
✍ علی فاطمی پور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👆 چند خبر
🔻فائزه مرا تأیید کرده است
🔻 حمله به ستاد کرونا ممنوع
🔻 سودای وزیر جوان
📣 منبأ بخوانید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#طنز_نبشت
دندانپزشکی - 1
راهروی درمانگاه پر بود از آدمهای مختلف. همه دم دهنشون رو گرفته بودند و وارد و خارج میشدند. یک جا پیدا کردم واسه نشستن. بغل دستم یه صندلی بود که علامت ضربدر کرونا روش خورده بود. بغلش هم یه پیرمرد هفتاد و سه ساله. تا نشستم پیرمرده گفت: «بلند شو. بلند شو برو گمشو اون ور» عصبانی شدم. اومدم بهش بگم: «مرتیکه پیری! میزنم ورود و خروجت رو یکی میکنمها. نکبت پرروی عقدهای. با اون قیافهات. شبیه خیار سالادی میمونه.» اما با خودم گفتم: «ولش کن. بابا. به حرمت ماه مبارک بذار چیزی بهش نگم.» فقط خیلی آروم پرسیدم: «ببخشید حاج آقا! اشتباهی کردم؟» سرش رو به سمت پایین پرتاب کرد و گفت: «بله که کردی. الدنگ مگه خبر نداری کرونا اومده؟ خوب برو گمشو اون ور بشین.» گفتم: «حاجی جان صندلی بغلی من ضربدر خورده. یعنی کسی نباید بغل من بشینه. ولی جای من مشکلی نداره» گفت: «جواب منو نده پسره نفهم. کرونا از دوازده متری هم منتقل میشه.» این رو گفت و ماسکش رو درآورد و پرت کرد وسط راهروی درمونگاه. من هم سکوت کردم. گوشیمو از توی جیبم درآوردم و شروع کردم قرآن خوندن تا نوبتم بشه. چند دقیقه گذشت
تا این که یک دفعه با صدای کسی که میخواد گلوش رو تخلیه کنه به خودم اومدم. سرم رو آوردم بالا. پیرمرد با تمام قدرت داشت حرف «خ» رو تلفظ میکرد. همه محتوای دهن و دماغ و حلق و نای و مری و احتمالا قسمتی از پرزهای دستگاه گوارشیش رو تو یک سوم ابتدایی دهنش جمع کرد. با خودم گفتم: « چجوری میخواد تا دستشویی طاقت بیاره؟» همون جور که محتوای جمعشده رو به سختی تو دهنش نگه داشته بود اومد وسط راهرو و ماسکی که پرت کرده بود رو برداشت و گرفت دم دهنش و ... . نصف جمعیت از جا بلند شدند و با سرعت به طرف در خروجی حرکت کردند. صندلی رو به روییم گفت: «من اومده بودم عصبکُشی. ولی موندن تو اینجا خودکشیه. یا علی» و از درمانگاه خارج شد.
👈 شمارههای دیگر طنزک را پیگیری کنید.
✍ علی بهاری
#ماه_رمضان
#طلاب_طنزنویس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
33.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پذیرش
#حوزه_امام_محمدباقر_علیه السلام
#ثبت_نام
#تهران
🤝 حوزه علمیه از نگاه طلاب ...
👆👆حتماً حتماً مشاهده کنید👆👆
✅حوزه علمیه #امام باقر علیه السلام تهران با کد 958 با مدرک دیپلم و دانشگاهی
ثبت نام می نماید ...
▫️با امتیازات ویژه
#طلاب_فاضل_انقلابی
📱09368706103
☎️02155308040
☎️02155308041
🔆🔆
سایت خبری 👇
Www.h-emambagher.com
کانال ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/2590441507C0abd0917e3
💠 خدیجه سلام الله علیها
اسمی دخترانه.
خدیجه یعنی سحاب(ابر باران زا) .
خدیجه یعنی النخل المثره (درخت خرمای پر ثمر ).
خدیجه یعنی کسی که از او خیر و برکت و مهربانی و زیبائی تراوش می کند.
خدیجه نام زنی که همه خوبی ها و زیبایی های اخلاقی و خوش خلقی و ارزش های والا را با خود حمل می کند.
پس جا دارد که👇
خانم حضرت خدیجه بنت خویلد سلام الله علیها همسر پر آوازه ترین موجود آفرینش یعنی پیامبر نور و رحمت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله باشد.
گوارای وجودش.
۱۰ رمضان سالروز وفات آن حضرت است😭
روح مطهر و منور حضرت خدیجه سلام الله علیها، و مادر هستی قرین رحمت باد. آمین.
✍ جلال و بی بی خانم
#حضرت_خدیجه
#ماه_مبارک_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌱 طعم زن بودن
#برسد_به_دست_حضرت_خدیجه
من یک زن مسلمانم!
میوهی درختی هستم که قرنها قبل، بذرش را در دل زمین کاشتی و آبیاریاش کردی!
حالا وقتی "دوستت دارم"هایم را میریزم توی قوری و چای دم میکنم، وقتی عشق را قاشق قاشق میکنم توی شیشههای مربا و طعم شیرینش را میآورم پای سفره، وقتی کنار همسرم مینشینم و لبخندم را میریزم توی چشمهایش، وقتی توی این آشفته بازار دلگرمی میدهم...
به تو فکر میکنم که طعم زن بودن را شیرین کردی...
که دانهی عشق را در جهان کاشتی...
ممنونم که همچنان در زندگیام جریان داری...
✍ طاهره سادات ملکی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
#زن_مسلمان
#حضرت_خدیجه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نقش و جایگاه حضرت خدیجه-2.docx
38.7K
#معرفی_مقاله | دریافت👆
💠 نقش و جایگاه حضرت خدیجه(س) در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی
✍ عباسعلی مشکانی
یکی از نمودهای بارز موفقیت نبی مکرم در عملیات فردسازی، تربیت و همراه کردن تعدادی از اصحاب و یاران حضرتش بود که با جان و مال خود در راه اهداف الهی آن حضرت حرکت کرده و ایشان را مورد حمایت خویش قرار میدادند. از جمله این شخصیتها، بانوی بزرگ اسلام، بانو خدیجه کبری سلامعلیها میباشد. در ادامه به برخی از اقدامات و تاثیرات آن حضرت در فرایند تکاملی انقلاب نبوی، -که عموم آنها به مرحله ایجاد و سپس مرحله استقرار انقلاب نبوی مربوط است- اشارتی خواهد شد.
#حضرت_خدیجه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#پرونده_رسانه_و_دین
♦️جذابترین رسانه (قسمت اول)
✏️سید حسین شرف الدین و اسماعیل صابرکیوج
🔷 برخی از مهمترین وجوه زیباییشناسانه و جذاب قرآن کریم در بُعد شکل و قالب پیام، عبارتند از:
1️⃣ فصاحت و بلاغت قرآن کریم
🔶 برجستهترین وجه اعجاز قرآن کریم، اعجاز بیانی و فصاحت و بلاغت بینظیر آن است. واژهگزینی قرآن با ظرافتهایی بسیار دقیق، بیبدیل و شگفتانگیز است. قرآن در سه بعد «لفظ»، «معنى» و «هماهنگى لفظ با معنى» همراه با اعجاز است. متن آیات از نظر لغت و تركیب نحوى و تركیب بلاغى بىبدیل بوده، موارد بظاهر مشابه و مترادف، هر یك خصوصیاتى را افاده مىكنند. مهمترین موارد از جنبههای زیبائی شناختی قرآن کریم عبارتند از:
🔰گزینش مفردات: گزینش احسن در لغات و بیبدیل بودن آن (افصح در لغت با توجه به مقاصد كلام)؛
🔰گزینش تركیب نحوى: انتخاب بهترین تركیب نحوى با توجه به سیاق كلام؛
🔰گزینش تركیب بلاغى: گزینش بهترین تركیب بلاغى با توجه به مقتضاى مجلس و مخاطب و غرض گوینده.
2️⃣ موسیقیپذیری قرآن کریم
🔶 یکی از موارد زیباییشناسی قرآن، موسیقی و هماهنگی آوایی آن است ؛ از این رو، خداوند متعال نیز به اهمیت آهنگ و تأثیر آن بر شنوندگان در آیه وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا(مزّمّل: 4) توجه داده است. موسیقى حاصله از انتخاب كلمات و نحوه ترتیبدادن آنها به طرزى خاص كه در همه جاى قرآن چشمگیر است. دقت در علل این امر ما را به كشف دو جنبه از آواى قرآن كریم مىرساند؛ یعنى ریتم -آن كه نظم بر آن استوار است- و طبیعت آواى حروف و كلمات آن. سبك قرآن این دو را چنان از حیث هنرى به هم درآمیخته است كه تفكیك آنها دشوار است.
🔷 قرآن كریم به سبك ریتمیك سرشار از موسیقى متناسب با معانى ممتاز است، بىآن كه ریتم بر معنا و یا معنا بر ریتم غلبه یابدآهنگ خاصى که سورهها و عبارتهاى قرآنى دارند، مفهوم خاصى را نیز در ذهن مستمع پدید مىآورد. در بیشتر مواقع، آهنگ آیات و روایات به همراه مفهوم کلى و انتزاعى شان در ذهن مىماند؛ یعنى ذهن انسان متوجّه تک تک کلمات و الفاظ سورهاى که آن آهنگ را پدید میآورد نیست، بلکه تنها ارتباط این آهنگ را با سورهاى دیگر که به نحو عام داراى چنین معانى و آهنگ است در نظر مىآورد. نمونه این امر را به وضوح میتوان در سوره «نجم» مشاهده کرد: «وَ النَّجْمِ إِذا هَوى* ما ضَلَّ صاحِبُكُمْ وَ ما غَوى* وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوى* إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحى».
🔶 این آهنگ قرآن و انسجام آوائى آن براى عرب گوشنواز بوده و دلهاشان را مىربود. آنها حلاوت آن را درمىیافتند و زیبایى آن را مىدیدند، كه نه شعر است و نه از نوع كلام بلیغشان، هرچند كه از جنس آن بوده است. مضاف بر اینکه هیچكس را یاراى رسیدن به این هماهنگى در آهنگ به همراه محتوا و معناى برتر و احكام بیان و دقت احكام نیست تا جایى كه اندیشمندان، آهنگ را از جنبههاى اعجاز آن دانسته و تكمیلكننده دیگر جنبههاى سبك معجزهآسای آن مىدانند.
✍ خرد اجتماعی
#ماه_رمضان
#قرآن_کریم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN