🔊 فضای مجازی، تهدید یا فرصت؛
بررسی حاکمیت سایبرنتیک جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم
🔻 بر اساس مطالعات صورت گرفته، #فضای_سایبر بهعنوان مهمترین، راهبردیترین و مؤثرترین حوزهی حاکمیتی در عصر حاضر مطرح است به گونهای که راهبردهای کنترل افکار عمومی و شناخت ملتهای جهان از این طریق، در سالهای اخیر به اصلیترین گزاره تسلط و اشراف بر جهان از سوی دولتهای استکباری تبدیل شده است. در این بین، سایر کشورها تلاش نمودهاند تا با استقلال مدیریتی فضای سایبری ملیشان از فضای سایبر بینالملل، ضمن ارتباط با فضای سایبر جهان بتوانند ملتهایشان را از تهاجمات نرم، عقیدتی، فرهنگی و سایر آسیبهای متأثر از فضای سایبر حفظ نمایند.
🔺این در حالی است که جنبههای حاکمیتی و راهبردی فضای سایبر در جمهوری اسلامی ایران، آنطور که شایسته بوده و مورد تأکید امام جامعه نیز میباشد، شناخته نشده و به این مقولهی بیبدیل صرفاً از حیث فنّی نگریسته میشود. این خطای راهبردی باعث شده تا کشور با عقبماندگی جدی در کنترل فضای سایبر بهنفع ارزشهای ایرانی ـ اسلامی مواجه شود و تهدیدات و آثار منفی ناشی از آن، تمامی لایههای حاکمیت و همچنین ملت شریف ایران را در برگیرد.
🔺 بنابراین تلاش جدی در دولت سیزدهم باید بر این باشد که بومیسازی، استقلال و مدیریت داخلی فضای سایبر کشور را به معنی واقعی کلمه و در هر دو حوزهی مبانی نظری و راهکارهای عملی و فنّی طرحریزی و اجرا نماید.
✍️ محمدعلی شکوهیان راد، مدرس دانشگاه تهران
🔗 متن کامل را در صدای حوزه بخوانید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸ادبیاتِ دولت انقلابی
امروزه بازیهای رسانهای در فضای مجازی و ایجاد سردرگمی و توقعتراشی برای مخاطب از شگردهای رسانهای جهت ماهیگیریهای جناحی و منفعتهای شخصی محسوب میشود.
در چنین فضایی دولتها و مسئولان انقلابی باید بیش از پیش در ادبیاتِ استعمالی خود دقت کنند؛ هرچند که دولت انقلابی با حُسن نیت و برنامه، گاهی مطلبی را بازگو میکند، اما اگر در ادبیات خود دقت کافی را به خرج ندهد، دشمن، بیگانهدوست و وطندوستانِ منفعت طلب؛ ادبیات استعمالی را تبدیل به ادبیات استعماری خواهند کرد.
مثلاً آنجا که دولت انقلابی از باب ارائه برنامه میگوید:
«زمینه را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم میکنیم و ورود ایرانیان به کشور باید تسهیل شود.»
خود رئیسِ دولت و یا سخنگوی دولت در همان حین باید مقصود و مطلوب خود را تبیین کند؛ که مراد کدام ایرانیان و با چه هدفی است.
دشمنان خارجی و غربدوستان داخلی، مانند گرگهای زخمی در اطراف دولت حلقه زدهاند، و منتظر طعمههای خود از راه ادبیات مبهم، بیدقتیها و احیاناً بیتدبیریها هستند، تا مردم هرگز امید را نیابند.
دولت و مشاوران دولت منتخب ادبیاتها و برنامههای خود را به صورت رها مطرح نکنند و خودشان مقصود و مطلوبشان را برای مردم تبیین کنند.
✍️ علی کردانی
#دولتِ_مردمی
#ادبیات_شفاف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 از سبک مدیریتی اهل بیت تا یکجا نشینی مسئولان
در کافی شریف روایت شده، روزی معلی بن خنیس نزد امام صادق علیه السلام به انتقاد از حکومت بنی العباس می پرداخت و در این میان آرزو کرد که کاش حکومت در دست شما بود و ما آسوده زندگی می کردیم.
حضرت با اشاره به سبک مدیریتی ایده آل اسلامی فرمودند: در حکومت ما برای زمامدارن و مسئولان آن جایی برای راحتی و خوشگذرانی نیست فَقَالَ هَيْهَاتَ يَا مُعَلَّى أَمَا وَ اَللَّهِ أَنْ لَوْ كَانَ ذَاكَ مَا كَانَ إِلاَّ سِيَاسَةَ اَللَّيْلِ وَ سِيَاحَةَ اَلنَّهَارِ وَ لُبْسَ اَلْخَشِنِ وَ أَكْلَ اَلْجَشِبِ.
این عبارت کوتاه دنیایی حرف دارد برای کسانی که در حساس ترین مسئولیت های اجرایی بودند و تنها ساعات اداری را مشغول سیاست و برنامه ریزی بودند وخبری از آنها در میدان نبود.
امام صادق ع فرمودند اگر حکومت در دستان ما بود، باید شب تا صبح را به برنامه ریزی پرداخته و روز را در میدان به حل مشکلات می پرداختم، جز حداقل های اقتصادی اجازه بهرمندی از هیچ امکانات دیگری را نداشتیم.
آری! الگوی حکمرانی اهل بیت اینگونه است.
خدا را شاکریم، چراغ هدایت اهل بیت ع شاخص هایی را مشخص کرده اند که سبک مدیریتی اسلامی را از سبک های بیگانه از آن به روشنی تمییز دهیم، هرچند صدای افتادن ناکارآمدی سبک مدیریتی یکجا نشین و اشرافی بلندتر از آن است که نیاز به استدلال دیگری باشد.
اهمیت و ارج بی پایه این روایات، زمانی روشن تر می شود که آنها را به عنوان نظریه یا مدلی برای مدیریت اسلامی در نظر گرفت و تفاوت های روشن رویکرد منفعت گرای لیبرال را با مدیریت جهادی صورتبندی کرد و مدیریت های خود ساخته یا تقلیدی مدیران را به پای نظام اسلامی ننگاشت.
✍️سید صابر رضایی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
#مدیریت_جهادی
#مدیریت_لیبرال
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ پایان مدیریت لیبرالی
عملکرد دولتها و نوع مدیریت مسؤولان سیاسی، نقش مهمی در پیشرفت یا عقبافتادگی یک کشور دارد و حتی میتواند تأثیر مستقیمی در عرصههای مختلف اقتصادی، فرهنگی و به صورت کلی سیاست داخلی و خارجی داشته باشد؛ از این رو با نگاهی به عملکرد دولتها و مسئولان در نظام اسلامی میتوان چند نوع عملکرد با خروجیها و نتایج متفاوت را مشاهده کرد.
مدیریت لیبرالی با سابقه طولانی و تاثیرات مشهود آن در ساختار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور با روحیه رفاه طلبی و اشرافی که رسیدن به «توسعه» را به هر وسیلهای حتی به قیمت فاصله طبقاتی، بی عدالتی و فشار حداکثری به اقشار کم درآمد مجاز شمرده و در قبال خدماتش به کشور از سفره انقلاب، سهم خواهی کرده است.
تکنوکراتهایی با تیپ مذهبی، اما گرفتار تئوریهای غربی و زرق و برق مادی با روحیه اشرافی و اصالت سود که بعدها با استفاده بی رویه از فرهنگ ترجمه و کپی تامّ سیاستهای دولتمردان غربی در قالب اصلاح طلبان و بعدها در نقش اپوزیسیون و مخالف با سیاستهای کلی نظام اسلامی و قانون اساسی کشور ظاهر شد.
پروژهای با هدف ارزش زدایی و آرمان زدایی از ساختار مدیریت کلان کشور در قالب پلورالیزم دینی و اصلاحات در ارکان مختلف به ویژه پاک سازی دستگاههای بزرگ اجرایی از مدیران انقلابی و ارزش مدار که بعدها در قالب اعتدال گرایی و در پوشش مقابله با تندروی و افراطی گری شدت یافت.
البته در سپهر سیاسی کشور، مدیریتهای لیبرالی، اشرافی و غیرارزشی گاهی در قالب اصلاح طلب یا اصولگرا رخ نمود، اما عملکرد آنها در یک راستا و بر مبنای تفکر ارباب، رعیتی و براساس مدیریت دستوری، منت گزار و غیرتوحیدی بود.
مدیریتهای غیرارزشی، غیربومی و ناکارآمدی که در عین برخورداری از بیشترین امکانات و تحمیل هزینههای مادی و معنوی بر نظام اسلامی کمترین بهره وری را داشته و غالبا بر معیشت مردم و اقتصاد کشور فشارحداکثری وارد کردند.
رهبر معظم انقلاب، دی ماه 96 در نقد این نوع از مدیریت غیرتوحیدی و غیرانقلابی فرمودند: «نمیشود انسان یک دهه همهکاره کشور باشد، یک دهه بعد تبدیل شود به مخالفخوان کشور...، این کسانی که کشور در اختیارشان هست یا بوده، دیگر حق ندارند علیه کشور حرف بزنند؛ بندهای که امکانات در اختیارم هست نمیتوانم مدعی باشم، من باید پاسخگو باشم که با این امکانات چه کردهام.»
در مقابل مدیریت غربزده و لیبرالهای شصت ساله که با رنگ و لعاب سیاسی در جناحهای مختلف سیاسی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا، اقتصاد و فرهنگ کشور، سیاست داخلی و خارجی را تحت الشعاع قرار داده و به عنوان بانیان وضع موجود باید پاسخگو باشند، مدیریت جهادی و خدمتگزار قرار دارد.
مدیریت ارزش مدار و خدمتگزار که با کمترین امکانات از جنگ تحمیلی و با احساس تکلیف نوجوانان و بیست ساله های مخلص شروع شد و در این سالها نیز همین روحیه باعث پیشرفت کشور در عرصههای مختلفی همچون دانش هستهای، موشکهای پیشرفته، فناوری نانو، سلولهای بنیادی و اخیرا تولید واکسن کرونا در شرایط تحریم و موجب امنیت، خودباوری، ایثار و خدمت بی منت و جهادی به مردم شده است.
مدیریت جهادی با پشتوانه گفتمان انقلابی که اخیرا رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس قوه قضاییه و منتخب مردم در انتخابات ۱۴۰۰ بر این نوع مدیریت تاکید کرده و آن را نیاز امروز کشور خواندند و مردم خسته از مدیریتهای غیرارزشی و لیبرالی، این دوره با انتخاب مدیریت جهادی که برآمده از گفتمان انقلابی است، چشم امید به دولت آینده دارند و امیدوار هستند که با مدیریت جهادی، ناکارآمدیها و خسارات وارده جبران و برطرف شود.
البته روشن است که با توجه به زمزمه ها و اقدامات اخیر طیف غربگرا بعد از انتخابات، به نظر میرسد این طیف با حاشیه سازی و سوءاستفاده از مطالبات به حق مردم، جنگ روانی و دوگانههای جدیدی ابداع خواهند کرد و سیاست بزک کردن غرب را ادامه خواهند داد، همان گونه که اکنون و قبل از شروع دولت جدید تلاش میکنند بی کفایتی مدیریت لیبرالی را به نظام اسلامی نسبت داده و مردم را از مدیریت جهادی و انقلابی دلسرد و ناامید کرده یا نسبت به هر طرح و برنامهای در دولت جدید، هراس و تردید اجتماعی ایجاد کنند.
✍️ مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
#دولت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻 شماره جدید #پرتو
📌فضای مجازی در فصل بیداری
📌شلیک تاریخی آمریکا به حقوق بشر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 نقدی بر «کلبه عمو پورنگ»
ظاهرا داستان موسیقی در صدا و سیما تخته گاز میتازد و هیچ محدودهای ندارد . گویا فراموش شده که موسیقی از آن دسته هنرهایی است که محدوده حلال و حرام دارد و بی در و پیکر نیست. در حال حاضر طوری شده که اصلا این حرفها معنا و مفهومی ندارد و سخن گفتن ازاین مسائل چه بسا با دهن کجی و تمسخر همراه باشد. اگر بحثی هم در صداو سیما باشد صحبت از سبکهای موسیقی است. شواهد و قرائن بر این است که تقریبا همه نوع سبکی از موسیقی در صدا و سیما جای خودش را دارد. طبیعتا صدا و سیما به عنوان یک رسانه فراگیر و ملی فرهنگ سازی گستردهای در امور مختلف دارد و این فرهنگ سازی در مورد موسیقی هم صادق است.
متأسفانه حرمت شکنی در وادی موسیقی در برنامههای مختلفی اتفاق میافتد. یکی از این برنامهها که از سریالهای پر بیننده هم به حساب میآید «کلبه عمو پورنگ» است. این مجموعه تلویزیونی که در گروه کودک ونوجوان شبکه دو ساخته شده و از نظر محتوایی سعی دارد که مضامین ارزشمندی مثل اعتماد به نفس را در قالب نمایشی فانتزی با بازیگرانی که عمدتا نقش حیوانی را دارند به کودکان و نوجوانان بیاموزد که نکته مثبت این مجموعه را میتوان همین موضوع دانست.
این مجموعه را تقریبا میتوان به عنوان یک برنامه موزیکال تلقی کرد. نکته مهم در این جا خود را نمایان میکند و آن هم موزیکهایی است که اکثریت قریب به اتفاق آن مصداق موسیقی مطرب و حرام است، به حدی که در بعضی اوقات بازیگران نیز بدنی تکان میدهند و رسما میرقصند. این موسیقی به گونهای است که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و با فتوای هیچ فقیهی سازگاری ندارد.
درست است که برخی موسیقیها مشکوک است و نمیتوان به راحتی آن را مصداق موسیقی حرام دانست، ولی دست کم اکثریت موسیقی که در این مجموعه ساخته و پخش میشود مصداقی بی چون و چرا از موسیقی حرام است. برنامههای دیگری هم هستند که چنین وضعی دارند و جای هیچ توجیهی ندارد ولی در حال حاضر بحث این نوشتار به طور خاص درباره این برنامه است.
اصولا برنامههای داریوش فرضیایی که با نام عمو پورنگ در این سالها در تلویزیون مطرح بوده جزء برنامههای پربیننده بوده و اکثرآنها نیز همین مدل موسیقی را داشتهاند و فرهنگ سازی کردهاند.
با این اوضاع حقیقتا چگونه میتوان نوجوانان را توجیه کرد که ما در شرع موسیقی حرام نیز داریم. آیا با این اوضاع کسی به راحتی میتواند پذیرا باشد؟ طبیعتا نوجوان با تناقضاتی روبه رو خواهد شد و به راحتی توجیه نمی شود.
✍ بابک شکورزاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء
#عمو_پورنگ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📒کتاب «عمو قاسم» به زبان فرانسوی منتشر شد
#خبر_خوب_ما
کتاب نوجوانانه «عمو قاسم» از سوی انتشارات بین المللی فانوس دریایی به زبان فرانسوی منتشر شد.
در حالی که بیش از سیصد میلیون نفر در چهل کشور دنیا به زبان فرانسوی صحبت می کنند، نخستین کتاب با موضوع سردار سلیمانی و با نام «عمو قاسم» منتشر شد.
کتاب «عمویم سلیمانی» در بردارنده ۲۰ داستان از سردار شهید سلیمانی است که برای رده سنی نوجوان تنظیم شده است. این اثر نوشته محمد علی جابری است که از سوی میکائیل براتی تصویرگری شده است که پیش از این از سوی انتشارات کتابک منتشر شده بود.
علیرضا شریفیان که مترجم این اثر به زبان فرانسوی است، از تلاش ویژه برای ارایه دقیق این اثر متناسب با زبان نوجوانان فرانسوی خبر داده است.
این اثر پیش از این به زبان اسپانیایی نیز منتشر شده بود که در منطقه آمریکای لاتین با عنوان «عمویم سلیمانی» عرضه گردیده است.
کتاب عمویم سلیمانی به چاپ چهارم در آمریکای لاتین رسید
با گذشت کمتر از شش ماه از نخستین انتشار کتاب عمویم سلیمانی به زبان اسپانیایی در منطقه آمریکای لاتین، این اثر به چهارمین چاپ رسید.
این اثر که تا کنون در کشورهای کلمبیا، اکوادور و ونزوئلا منتشر شده است، در روزهای گذشته برای دومین بار جهت عرضه در کشور ونزوئلا منتشر شده است.
گفتنی است، انتشارات بین المللی فانوس دریایی به زبان های اسپانیایی، پرتغالی و فرانسوی در منطقه آمریکای لاتین فعالیت می کند.
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔵 #سندِ_حقّانیّتِ_شیعه👌
🔵 یکی از منابع کلامی (اعتقادی) شیعه، در علم کلام (اعتقادات)، رساله «تفضیل أميرالمؤمنين عليه السلام»، أثر عالم و متکلم جلیل القدر شیعه، شیخ مفید (قدس سره) است.
🔵 ایشان در این رساله ارزشمند و فاخر، در هفت فصل، با براهین و إستدلالاتِ متنوّع و متعدّد، إثبات میکنند که بعد از پیامبر أکرم (صلی الله علیه و آله)، برترین و بافضیلتترین شخصیت در عالَم، حضرت أميرالمؤمنين إمام علی (علیه السلام) هستند. بر همین اساس، جانشین بلافصلِ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز آن حضرت هستند، زیرا بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، أميرالمؤمنين (عليه السلام) از دیگران أفضل هستند و بقیه، مفضول هستند و عقل، تقدیم مفضول بر أفضل را جایز نمیداند، بلکه قبیح میشمارد.
🔵 طلبه بوشهری، محمدعلی حاجیزاده، ضمن نقل متن رساله شیخ مفید، 110 بیت شعر عربی در قالب وزنی بحر رجز (نظیر ألفيّه ابن مالک) سروده و مطالب این کتاب را به رشته نظم درآورده است که حاصل آن، کتاب «تنویر مصابیح الیقین في تفضيلِ أميرالمؤمنين عليه السلام» است که بهتازگی، به چاپ رسیده است.
(علت انتخاب عدد 110 برای تعداد أبیات، این است که این عدد، معادل أبجدی حروف کلمه شریفه «علی» علیه السلام است.)
🔵 فقیه گرانقدر و أدیب متبحّر، حضرت آیت الله صفایی بوشهری (حفظه الله)، که مقام معظم رهبری (حفظه الله)، لقب «عالِم فرزانه» را بر إیشان إطلاق فرمودند، تقریظی بر این کتاب مرقوم فرمودهاند.
❇️ آشنایی بیشتر👇
🔷 https://eitaa.com/Tanvir110
❇️ تهیه کتاب با ۲۵٪ تخفیف👇
@Yamahdiadrekni6236
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
کیمیای قناعت.pdf
1.23M
دریافت👆🔹کیمیای قناعت
🖋علیاکبر مظاهری
📝 منتشرشده در شمارهٔ ۱۳۸ ماهنامهٔ «خانهٔ خوبان»، خرداد ۱۴۰۰
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹مثل یوسف باش....
خواستند او را بفروشند که #برده شود...#پادشاه شد.
خواستند محبتش از دل پدر خارج شود... محبتش بیشتر شد.
📌 از نقشههای بشر نباید دلهره داشت؛ چرا که اراده ی خداوند بالاتر از هر ارادهای است.
📌یوسف می دانست تمام درها بسته است؛ اما به خاطر خدا به سوی درهای بسته دوید و تمام درهای بسته برویش باز شد.
📌اگر تمام درهای دنیا به رویت بسته شد، به سمت درهای بسته برو؛ چون خدا #تو با خدای #یوسف یکیست.
✍️ سید محمدطه موسوی، عضو تحریریه مدالفضلاء
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ پادگان مهدوی
تا پایهی چهارم حوزه بیشتر نخوند و ازدواج کرد.
چند وقت قبل، توفیق دیدار و هم صحبتی باهاش نصیبم شد الان ۳تا گل پسر داره.
آهی کشید و گفت صبح میشه و شب میشه هیچ کاری نمیکنم فقط میام ایتا مطالب مفیدشو میبرم داخل پیامرسانهای دیگه بارگذاری میکنم.
تحسینش کردم، بهش گفتم اینکه خیلی خوبه فقط سعی کن مطالعه رو هم به خوبیهای دیگهت اضافه کنی و یه کتاب فرزند پروری هم تقدیمش کردم.
چون ڪسانی ڪھ امروز به ڪتاب توجه میکنند
در آینده دیگران به اونها توجه میکنند...
🌱خیلی از ماها نمیدونیم
یه مادر میتونه فضای حقیقی منزل رو پادگان سربازان مهدوی کنه و با فعالیت خودش در فضای مجازی نیز زمینهی رشد جامعه رو فراهم کنه.
ما از این مبلغهای مدافع حریم خانواده کم نداریم....
✍ مرضیهرمضانقاسم
🔗 متن کامل
#مادران_مهدوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘 مصیبت موفقیتهای پوشالی با هزینههای رانتی
♦️ امروزه متأسفانه شاهد ظهور برخی افراد و مجموعههای به ظاهر موفق هستیم که ادعای حزب اللهی بودن و انقلابیگری دارند لکن برای موفقیتهای ظاهری خود هزینههای بسیار بالایی میکنند که نه توجیه عقلی و شرعی دارد و نه حتی توجیه مدیریتی لیبرالی! برخی مسئولین و افراد و خصوصاً رسانهها نیز در بوق و کرنا میکنند که فلان شخص و مجموعه خیلی موفق است! اما کسی از هزینهها نمیپرسد!؟ و سوالی نمیشود که این به اصطلاح موفقیت چقدر آب خورده است؟ به عبارتی با چه مقدار نیرو، زمان، منابع، امتیازات و در چه شرایطی این مثلاً موفقیت حاصل شده است. آیا مجموع این هزینهها در اختیار سایرین نیز قرار داشته است.
🔺 مثلاً جوانکی یا مجموعهای به صرف اینکه فرزند و یا مرتبط با فلان مسئول و یا حتی از نزدیکان فلان آیت الله است با حداقل تخصص و اندکی تجربه و البته کلی چرب زبانی و محافظه کاری چنان پلههای ترقی را طی میکند... مسئله غلبه روابط بر ضوابط چنان تبدیل به یک رویه ثابت و کار راهانداز و حتی گفتمان شده است که متأسفانه در عرصه مدیریتی شاهد غلبه لابیگران بر صاحبان تخصص و تجربه هستیم. بادمجان دور قاب چینها و فرصت طلبان منافع و پست چنان جانانه مشغول کار هستند که بیم آن میرود که دلسوزان واقعی اسلام و انقلاب و مردم برای ادامه حیات مجاهدانه خود یا باید تقیه کنند و یا دست به اقدامات افشاگرانه بزنند که ممکن است آثار نامناسبی بر آنها مترتب گردد.
✍️حسین کاوه
🌐 متن کامل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN