.
💠 نوار اندیشه!
✍️محمدجواد محمودی
یکی از راههای مهم برای آگاهی پیدا کردن از شرایط مغز،🧠
گرفتن نوار مغز هست؛ 🔍یعنی اگر بخواهیم بفهمیم،
مغز در چه وضعیتی به سر میبرد باید نوار آن را بررسی کنیم!
امّا این کار برای شناختِ مغز جسم است،
🔦برای شناخت مغز روح انسانها چه راهی وجود دارد؟!
📗کتاب؛
بله، یکی از بهترین روشها برای شناخت اندیشه
افراد، مطالعه آثار و نوشتههای ایشان است.📚
✅بنابراین؛
اگر کسی میخواهد در فضای فکری کسی
تنفّس کند و او را بشناسد، ناچار از خواندن آثار و نوشتههای اوست...
❓حال از خود بپرسیم،
چقدر با آثار #امامین انقلاب آشنا هستیم؟
چقدر با آثار بزرگانی همچون #شهید_مطهری،
علامه #مصباح، علامه #جوادی_آملی و ... مأنوس هستیم؟
📄نوشتهها،
نوار مغز روح انسانها هستند...
#امیرالمؤمنین(علیه السلام):
نِعمَ المُحَدِّثُ الکِتابُ.
#کتاب، خوب سخنگویی است.
امیرالمؤمنین(علیه السلام):
عقلهای صاحبان فضيلت، در نوك قلمهای آنان است.
راستی!
📝آیا تا به حال نوار مغز خودت را گرفتهای؟
⚠️حالِ اندیشهات چگونه است؟
«ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ»
سوره مبارکه #قلم، آیه 1
«ن، سوگند به قلم و آنچه مینویسند.»
#اندیشه
#کتاب
#بزرگان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹بر طبل تحریم نکوبید!
✍ علی کردانی
اینکه گاهی از تریبونها و رسانههای رسمی کشور صحبت از مشکلات و تحریمهایی میشود که در پی آن آسیبهای جدی به اقتصاد وارد آورده است، سخنی کاملا درست میباشد؛ هر چند که با انگیزههای مختلفی درباره طرح مسأله «تحریم» و یادآوری آن به مردم روبرو هستیم.
اما سوال این است؛ چرا طرح مسأله تحریم تا آنجا کِشانده میشود که حتی بقّال سر کوچه هم گرانی نانش را گردن تحریم میاندازد و یا برخی مدیرعاملان باشگاههای فوتبالی در برنامه تلویزیونی «فوتبال برتر» دم از تحریم میزنند؟!
بله؛ تحریم برای جابهجایی برخی از مبالغ ما در سطح بینالملل موانعی ایجاد کرده و کسی منکر آن نیست؛ اما آیا طرح افراط مآبانه «تحریم» در رسانههای رسمی، هِی و هِی از تحریم و موانع تحریم گفتن، این پالس منفی را به مردم منتقل نمیکند «که امور کشور به دلیل تحریم قفل شده است؟» و آیا چنین تلقینی که خواسته یا ناخواسته سبب آن شدهایم، «احساس قدرت و موفقیت» را در دشمنان پدیدار نمیکند؟ و آسیبهایی در سطح جامعه به دنبال ندارد؟!
مدیران ما قبل از قبول مدیریت باید بدانند که حربه تحریم جزء سکانسهای تکراری دشمنان ما قرار گرفته، بهطوری که بازپخش و بازطرح آن از سوی دشمنان کاملاً قابل پیشبینی است، تا آنجا که حتی «اصل تحریم و مجاری تحریم» قابل حدس است؛ بنابراین هر کسی در هر سطحی که در ایران اسلامی مسئولیت قبول میکند بایستی یکی از بخشهای مهم موفقیت خود را «رفع موانع تحریم و راهکارهای برون رفت یا دور زدن آن» تعریف کند، تا بتواند در مدیریت خود به نقطه مطلوب برسد.
از این رو رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار رئیسجمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم فرمودند:
«حلّ این مشکلات اقتصادی را موکول به رفع تحریمها نکنید؛ رفع تحریمها در اختیار ما و شما نیست، در اختیار دیگران است. برنامهریزی برای رفع مشکلات را با فرض وجود تحریم انجام بدهید و برنامهریزی کنید که انشاءالله بتوان این کار را پیش برد.» ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
به هر حال؛ تحریم بهانه خوبی برای فرار از ناتوانیها و نارساییهای مدیریتی شده است.
#سیاسی
#تحریم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_کاربران
اوضاع معیشتی طلبهها وخیمتر شده و برخی از زندگیها در حال احتضار است؛ نکنه مسئولان وقتی به فکر بیفتن، که کار از کار گذشته باشه!
کار از یادداشت و تذکر گذشته؛ باید هیئتی از تأثیرگذاران یا مسئولان مربوطه و یا خبرگزاریها به سراغ شورای عالی و مدیر حوزههای علمیه بروند و بگویند؛ «فردا دیر است، امروز چارهای کنید.»
........................................................................
پ ن: هر چند به اندازه لازم کانالها و گروههای مطالبهگر درون حوزوی، این مسائل را پیگیری میکنند، اما کانال نویسندگان حوزوی نمیتوانست از این فقره توصیه دلسوزانه و انتشار پیام طلبه جوان خودداری کند.
🔴 شیخ حرّ عاملی یا کدکس آلیمنتاریوس؟!
✍️ قاسم یزدانی مقدم
#وسائل_الشیعه یکی از کتابهای گرانقدر تاریخ ماست. این کتاب، یادگار عالم بزرگ اسلامی مرحوم شیخ حرّ عاملی رحمه الله علیه است. ایشان برای نگارش این کتاب سی جلدی، بیست سال زحمت کشیدند و حدود ۳۶ هزار روایت فقهی را در پنجاه باب گردآوری و در سال ۱۰۸۴ قمری به پایان رساندند. از بابهای فوق متروک این کتاب، جلدهای ۲۴و ۲۵ است با عنوان: #الأطعمة_والأشربة خوردنی ها و آشامیدنی ها! چه کسی باور میکند حدود ۸۰۰ صفحه روایت ناب شیعی در زمینه ی خوردنی ها و آشامیدنی ها_ آنهم فقط در یک کتاب_از ائمه علیهم السلام داشته باشیم؟
اما چه فایده؟ در زمینه ی غذا هم مانند خیلی از عرصه ها دست رد به فرمایشات گرانقدر #امام زده ایم و این بار به کعبه ی سازمان خوار و بار جهانی اقتدا کرده ایم! این سازمان در سال ۱۹۶۱ با مشارکت WHO برای مدیریت و شاخص گذاری غذای مردم جهان، کمیسیون #کدکس_آلیمنتاریوس را تاسیس کردند. با شاخص گذاری هایی که هیچ ربطی به معیارهای اسلامی ارزیابی غذا ( تناسب با مزاج، طیّب بودن، حلال و حرام بودن و..)ندارند. ایران نیز در سال ۱۳۶۸ به عضویت این کمیسیون درآمد و جالب اینجاست که طی همان سالها به دلیل فعالیت مناسب!؟ از سوی مدیر اجرایی کدکس مورد تشویق قرار گرفت. ازین سوی نیز میتوان به جلسه "تبیین شاخصه های فقهی ارزیابی غذا" اشاره کرد. این جلسه که در تاریخ ۲۲تیر۹۹ برگزار شد، از اولین تلاشهای نظام مند حوزه ی مبارکه قم برای خروج از وضعیت کنونی شمرده میشود.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌐 متاورس به زبان ساده | جهانی فراتر از فضای مجازی
🔺قسمت نخست ✍️ سیدعلیرضا طباطبایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضائی
این روزها صحبتهای بسیاری درباره عبارت «متاورس» مطرح میشود؛ کلیدواژهای که سالهاست شکل گرفته، اما بهدلیل آنکه فیسبوک و شخص مارک زاکربرگ علاقه وافری به آن نشان دادهاند، توجه همگان را به خود جلب کرده است.
میگویند، متاورس پیوند جهان فیزیکی با زندگی دیجیتال، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت است. متاورس یک ابر واقعیت مجازی است که کاربران آن قادر خواهند بود از سرتاسر دنیا به آن متصل شوند.
متاورس ورای مفهوم امروزی فضای مجازی بوده و در واقع ترکیبی از فضای مجازی، اینترنت و واقعیت افزوده است. آیندهنگران معتقدند بشر طی صدها سال آینده به این فناوری دست مییابد. امروزه چندین پروژه در تلاش برای ساخت متاورس یا جهانهایی شبیه به آن هستند.
در تعریف، متاورس فرضیهای از نسل بعدی اینترنت یا اینترنت جدید است که از محیطهای مجازی سه بعدی آنلاین غیرمتمرکز و پایدار تشکیل میشود. این دنیای مجازی از طریق هدستهای واقعیت مجازی (VR)، عینکهای واقعیت افزوده (AR)، گوشیهای هوشمند، رایانههای شخصی و کنسولهای بازی قابل دسترسی خواهد بود.
متاورس از دو واژه متا (Meta) به معنی فراتر و یونیورس (Universe) به معنی جهان تشکیل شده است. در کل، میتوان گفت که متاورس (Metaverse) به معنی «فرا جهان» است. نیل استیونسن نخستین مرتبه در کتاب خود به نام سقوط برف (Snow Crash) در سال ۱۹۹۲ از واژه متاورس استفاده و آن را یک دنیای مجازی سه بعدی متشکل از آواتار مردمان واقعی توصیف کرد.
#متاورس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻یکصدوپنجمین نشست از سلسله نشست های دین و فضای مجازی
🎙با حضور حجت الاسلام محمد مادرشاهی
(دبیر گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام)
🔹با موضوع : بررسی جوانب اقتصادی متاورس از منظر فقهی
✔️نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد.
🕟 زمان : سه شنبه 28 دی ماه ساعت 16:30
🏡مکان : قم بلوار فردوسی، ساختمان نعیم، دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
⬅️ جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به @oisc_amuzesh پیام دهید.
✔️لینک پخش برخط:
www.heyatonline.ir/fa/heyat/3491
#دین_و_فضای_مجازی
#نشست_علمی
#متاورس
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#توئیت_خوانی
✔️«کرمان» مقصد راهیان نور 43 کشور
کاربر «طلبه خبرنگار» هم به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم در توئیتی آورده است: ترامپ با شهادت حاج قاسم، کرمان را به شهر زیارتی تبدیل کرد. امسال «راهیان نور بین المللی» با حضور زائرانی از 43 کشور کلید خورد و گردشگری محور مقاومت جان تازهای یافت. دقیقا آنچه آمریکا نمیخواست اتفاق افتاد.
✔️رابطه هوش افراد و علاقه آنها به سلبریتیها
یک کاربر فضای مجازی در توییتر نوشت: بر اساس یک تحقیق علمی، افرادی که علاقه شدیدی به سلبریتی ها دارند، از هوش کمتری برخوردارند. نتیجه این تحقیق که در مجله BMC Psychology منتشر شده است، نشان میدهد که یک ارتباط مستقیم و شدیدی بین علاقه مفرط افراد به سلبریتیها و عملکردذهنی ضعیفتر آنها بر اساس آزمونهای شناختی وجود دارد.
✔️بی بی سی مشغول سانسور
حمیدرضا قمری در توئیتی نوشت: خبری که هرگز از بی بی سی و منوتو نخواهید شنید! در شبانه روز گذشته در ۲۲ استان کشور آمار فوتی ها صفر بوده.
✔️از کدام بعد شخصیتی حاج قاسم میترسند؟
مستوره شهسوارسیستانی نوشت: جریانی که اهدافش را پشت شعاری زیبا پنهان کرده و تلاش داره القا کند حاج قاسم مقدس نیست؛ در واقع نگران این است که اگر قداست وتزکیهٔ روح حاج قاسم را باور کردی دیگر نمیتوانی وصیت نامهٔ حاج قاسم که تماما ابراز عشق به «ولایت فقیه» است را باور نکنی!
✔️ازدواج و طلاق یک نفره!
از دیگر فعالان فضای مجازی نوشت: مدل برزیلی، بعد از گذشت سه ماه از ازدواج با خودش، درخواست طلاق داد!! اینا چه نکبتی هستن که خودشونم با خودشون تفاهم ندارن‼️
✔️غیرت دینی یعنی...
نوید مستفیضی هم در پی سخنان اخیر رهبر انقلاب درباره غیرت دینی نوشت: غیرت دینی یعنی ستارخان و باقر خان، غیرت دینی یعنی ثقه الاسلام تبریزی، غیرت دینی یعنی قیام شیخ محمد خیابانی، غیرت دینی یعنی قیام ۲۹ بهمن تبریز، غیرت دینی یعنی خروج ۸ دی ۸۸ تبریز.
✔️همه چیز از «استقلال» شروع شد
یک کاربر فضای مجازی در توییتر نوشت: هستهای و موشکی بهانهست، دشمنیها از روزی شروع شد که گفتیم «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی!»
#کوتاه_نویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 پخش زنده فوتبال در تعارض با اذان مغرب
✍️ بابک شکورزاده
♦️در سالهای گذشته بازیهای لیگ برتر فوتبال که پخش زنده تلویزیونی داشت، طوری برنامهریزی شده بود که با زمان اذان مغرب تلاقی نداشته باشد و اذان مغرب از شبکه 3 پخش میشد؛ حالا یا اصل بازی بعد از اذان شروع میشد یا طوری برنامهریزی شده بود که بین دو نیمه اذان پخش شود. خلاصه اینکه بازی با زمان مغرب و پخش اذان همزمان نمیشد؛ خب این تدبیر خوبی بود که مدتها با هماهنگی سازمان لیگ و صدا و سیما در حال انجام بود؛ ولی متأسفانه امسال این مسئله رعایت نشد و اکثر قریب به اتفاق بازیهایی که در نیم فصل اول لیگ برتر انجام شد و نزدیک اذان بود، ساعت بازی به گونهای طراحی شده بود که دقیقا با ساعت اذان تلاقی پیدا میکرد و تلویزیون هم به همین دلیل، اذان را پخش نمیکرد و به یک زیر نویس "اذان مغرب به افق تهران" اکتفا کرد. حالا چه قضیهای پشت این ماجرا است خدا میداند. امیدواریم که غرض خاصی نبوده باشد و صرفا غفلت و کج سلیقگی مسئولان منجر به این اتفاق ناپسند شده باشد که البته همین هم جای توجیه ندارد و بهتر است اصلاح شود.
♦️جالب است زمانی که مثلا اذان حدودا 5:15 دقیقه بود، بازی 5 شروع می شد و وقتی زمان اذان به بعد از 5:30 رسید بازی 5:30 آغاز شد که در هر صورت پخش اذان را منتفی میکرد .
♦️سوال اینجاست که اگر بازی چند دقیقه زودتر یا دیرتر شروع شود آیا اتفاق خاصی میافتد؟! اگر مثل گذشته رعایت ساعت اذان مغرب شود مشکلی پیش میآید؟ این موضوع که دست خود ایران است و ربطی به فیفا و AFC ندارد که بگوییم از اختیار ما خارج بوده است. این زیبنده کشور اسلامی نیست که به خاطر پخش مسابقه فوتبال، اذان از رسانه ملی پخش نشود. به امید اینکه اولویت سنجی ازسوی مسئولین مربوطه با ملاکهای صحیح صورت پذیرد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#معرفی_کتاب 👈 کهکشان نیستی
✍️ فاطمه میری
در هیاهوی زمان و مکان
در جوششی از جنس هستی،
به کتابی برمیخوری به نام کهکشان نیستی.
کهکشان نیستی، داستان وارهای از زندگانی سید علی قاضی طباطبایی است که با بیانی شیوا خواننده را با ایشان آشنا میکند. داستانی که ناقلان زیادی از خانواده، همسر، شاگردان ایشان و... دارد.
شاید نگاه اول، مجاب نشوی که کتاب را ورق بزنی و یا شاید تعداد صفحات کتاب تو را بترساند.
اما کمی که تورق میکنی نوری از جنس سیدعلی قاضی از کتاب بر چشمانت میتابد. دیگر نمیتوانی رهایش کنی.
اصلا گم میشوی در کوچههای تبریز و با سید علی راهی نجف میشوی. همراه او و رخشنده پشت دیوار نجف اجارهی ورود میگیری و وارد کوچهپسکوچههای شهر میشوی. از شارع الرسول به سمت حرم میروی و برای ورود به خانهی پدری اذن ورود میگیری.
در التهاب اذنِ پدر از تبریز مانند سید علی میسوزی. خدا خدا میکنی پدر اجازه اقامت دهد.
در خلسهی لا زمان همپای شاگردان سید پای درس مینشینی و از محضر استاد تلمذ میکنی.
صبح برای دو گانه وارد حرم میشوی. دستت را به انگورهای حرم حلقه میکنی و شهد گوارای ولایت را در کام میریزی.
🔗متن کامل
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌غیرت دینی راه مقابله با آنارشیسم فرهنگی
✍️ قاسم روانبخش
تاریخ نشان میدهد که دشمن با شگردهای فرهنگی چگونه آندلس اسپانیا را از جهان اسلام جدا کرد.
امروز دشمن از تعرض به آب و خاک ما و حتی اقتصاد ایران ناامید شده است موشکهای نقطه زن و غنی سازی تا 60 درصد و عضویت ایران در شانگهای و احیای اکو و تفاهمنامههای 25 ساله و 20 ساله با چین و روسیه اوضاع سخت اقتصادی را تغییر خواهد داد و عملا تحریمهای اقتصادی غرب و آمریکا را بی اثر خواهد ساخت.
حالا دشمن تنها راه چاره را در آنارشیسم فرهنگی می بیند. دشمنی که با سند 2030 در صدد بود کار فرهنگ را در آموزش و پرورش کشور بسازد با سد ولی فقیه مواجه شد و ایشان با هوشمندی و ذکاوت خاصی که دارند جلوی اجرای آن را گرفتند.
حالا نقشه و سناریو این است قبح گناه را بریزند و انواع گناهان را عادیسازی کنند تا نسلی که میتواند میلیونها سلیمانی بسازد، نسلی خمود و بی خاصیت و بیمسئولیت شود. و او با خیال راحت مرزهای امنیتی و تمامیت ارضی کشور را هدف قرار دهد.
امروز دشمن فکر میکند سرداران جبهه جنگ نرم و سخت علامه مصباح و شهید سلیمانی حضور ندارند و میدان برای رجزخوانی اش خالی است و شیر که نباشد روبهان از خوشحالی به رقص میآیند.
حالا نقشه چیست؟
در میدان خالی از علامه مصباح(ره)، امثال نقوی و مهدی نصیری و سیدکمال حیدری، نظریه پرداز میشوند و برای گناه فلسفه میبافند!
سید کمال از تاریخمندی احکام اسلام سخن میگوید آنها را به صدر اسلام اختصاص میدهد، به صراحت میگوید حکم حجاب و... به صدر اسلام اختصاص داشته است و مهدی نصیری نیز از ضرورت بی خیالی نسبت به حجاب میگوید و خاتمی آن را امری شخصی اعلام میکنند و نقوی بر اساس مبانی دینی شرابخواری دسته جمعی در مراسم دورهم را مورد عنایت خداوند ذکر میکند! و صادق زیباکلام در همین چند روز پیش بر شرابخواری و دختربازیاش در دوران جوانی افتخار میکند و آن را رسانهای میکند چند زن بیحیا و بی حجاب در قم به روحانی ناهی از منکر تعرض میکنند و مهدی نصیری ناهی از منکر را به دلیل اینکه می دانسته اند بی اثر است مقصر اعلام میکند و خواهان آزادی توهین کننده و دستگیری روحانی ناهی از منکر می شود. دختران جوانی برنامه ریزی شده با لباسهای جلف و با آرایش تمام و گاه بیحجاب در سراسر کشور مانور برگزار میکنند و تصویرها و فیلمهای خود را از طریق فضای مجازی پخش میکنند تا فرهنگسازی شود جمعی هم بدون روسری سوار بر موتور در خیابانها مانور میدهند تا قبح بی حجابی بریزد.
دشمن برای اجرای این نقشه شوم به ابزار فصای مجازی لازم دارد تا در این فصای یله و رها، قلههای فرهنگ و سنگرهای اعتقادی و اخلاقی ما را فتح کند رسانههای مکتوب اصلاحات به جوسازی علیه طرح قانونمندکردن فضای مجازی مشغول به کار میشوند. طرح صیانت به مرکز پژوهشهای مجلس که یک اصلاح طلب آن را مدیریت میکند، ارجاع داده میشود و آن مرکز به جای کار کارشناسی و غنابخشیدن به آن، بر ضد آن بیانیه میدهد و آن را خلاف قانون اساسی ذکر می کند!
آیا این وضعيت را نمیتوان نقشه اندلسیسازی کشور نامید؟! آیا کلیت نظام اسلامی نباید روی این مقوله حساس شود و مسأله را لااقل از نگاه امنیتی ببیند.
راه حل چیست؟
به نظر می رسد تنها راه مقابله با طرح خطرناک آنارشیسم فرهنگی تقویت مبانی دینی و غیرت دینی آحاد جامعه است. به ویژه غیرت دینی روحانیت که هر شک و شبههای را در نطفه نابود میکند.
غیرت زنان و دختران جامعه اجازه نمیدهد که دشمن، عفاف و حجاب آنان را ابزاری برای رسیدن به اهداف شوم خود قرار دهد؛ از این رو فرهنگ ناب دینی و در یک کلمه سبک زندگی علوی و فاطمی جامعه ایرانی مجال تهاجم و تحرک همهجانبه را از جبهه کفر سلب خواهد کرد.
و درست به همین دلیل بود که امام خامنهای روی این نکتهها انگشت نهاد و جامعه را نسبت به آن حساس کردند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚡️مانور تجمل و اشرافیت در کدام دولت کلید خورد؟
✍️ محمد ملک زاده
از مهمترین معضلات یک کشور اسلامی و انقلابی را میتوان معضل گرایش به تجمل و غربگرایی دانست. با بررسی پیشینه این معضل در سه حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ، در سه دهه گذشته جامعه ایران، به دوره حاکمیت دولت کارگزاران میرسیم. پس از رحلت امام خمینی(ره) و با انتخاب حضرت آیتالله خامنهای به رهبری جمهوری اسلامی ایران، پنجمین دوره انتخابات ریاستجمهوری در سال 1368 برگزار شد و آقای اکبر هاشمی رفسنجانی، با کسب بیش از 90 درصد آرای مردم و با شعار اصلاحات اقتصادی و بازسازی اقتصاد جنگزده به ریاستجمهوری ایران رسید. کابینه این دولت عمدتا شامل تکنوکراتهای تحصیل کرده در غرب بودند که ضمن مشاهده پیشرفت صنعتی غرب تلاش میکردند توسعه ایران را نیز در آن مسیر قرار دهند. از این رو اصلاحات اقتصادی آقای هاشمی از همان ابتدا با یک ویژگی خاص و متمایز با محور غربگرایی همراه بود؛ ایشان چند ماه پس از احراز پست ریاست جمهوری در 18 آبان ۱۳۶۸در خطبه نماز جمعه تهران در سخنانی که بعدها به مانور تجمل و اشرافیگری معروف شد، گفت:
«اظهار فقر و بیچارگی کافی است. این رفتارهای درویش مسلکانه وجهه جمهوری اسلامی را نزد جهانیان تخریب کرده است. زمان آن رسیده که مسئولین ما به "مانور تجمل" روی آورند. از امروز به خاطر اسلام و انقلاب مسئولین وظیفه دارند مرتب و باوقار باشند. هرچند ما فقیر باشیم و اقتصادمان به سامان نباشد اما برای آنکه در دیدگان سایر ملل مسلمان و غیر مسلمان ملتی مفلوک جلوه نکنیم لازم است تا جلوه هایی از تجمل در چهره کشور و مسئولین حاکمیتی رویت شود»
روی مستقیم این سخنان آقای هاشمی بیش از هر چیز متوجه مسئولان و مقامات دولتی بود. به همین دلیل ایشان شروع این کار را در زمان مسئولیت خود با انتقال مقر دولت به کاخ سعدآباد و به تصرف درآوردن سایر کاخ های شاه معدوم آغاز کرد. سفارش دکورهای بسیار گرانقیمت برای وزارتخانهها و تبلیغ تجمل گرایی در ادارات دولتی از آغاز مانور تجمل در این دوره خبر میداد. این در شرایطی بود که جامعه ایران به تازگی از یک جنگ تحمیلی ویرانگر رهایی یافته بود و قشر وسیعی از مردم در تنگناهای اقتصادی و وضعیت بد معیشتی بسر میبردند. در این شرایط تبلیغ تجملات در میان مسئولان، بطور طبیعی به شکاف فقیر و غنی دامن میزد؛ تبلیغ مصرفگرایی، افزایش تورم را به دنبال داشت که بیشترین فشار آن بر گروههای کمدرآمد و مستضعف جامعه به عنوان صاحبان اصلی انقلاب بود. اما دولت سازندگی که این مساله را از لوازم توسعه کشور-با مدل غربگرایی که توسعه را مقدم بر عدالت میدانست- تشخیص داده بود، رسما اعلام کرد که «ایرادی ندارد اگر عدهای زیر چرخهای توسعه لِه شوند»! در همین حال ایشان وجود اختلاف طبقاتی در جامعه را نیز امری طبیعی میدانست و آن را در جامعه اسلامی این گونه توجیه میکرد: «برای تحقق احکام خمس و زکات باید در جامعه حتما هم ثروتمند و هم فقیر و به عبارت دیگر اختلاف طبقاتی باشد»!
روی دیگر اجرای سیاست مانور تجمل و مصرف گرایی، که بعدها در دولت اصلاحات و اعتدال هم ادامه یافت، در حوزه فرهنگ و سیاست بود. از این رو اندیشه دولت آقای هاشمی با محوریت شعار تنش زدایی و عادی سازی روابط در سیاست خارجی در قالب مذاکره با آمریکا مطرح گردید. از سوی دیگر از آنجا که اجرای این سیاستها با حمایت مردمی همراه نبود دولت کوشید دخالت و مشارکت مردم را در اداره کشور کاهش دهد و حتی این سیاست را در انتخابات به عنوان یک مبنا برای تعیین دولت و مجلس نیز قرار دادند که با واکنش قاطع مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر لزوم مشارکت حداکثری ناتمام ماند.
در حوزه فرهنگ نیز الگو قرار دادن مدل توسعه غربی، نفوذ فرهنگ لیبرالی غرب بر جامعه اسلامی ایران را به دنبال داشت و فرهنگ بومی ایرانی-اسلامی را مستقیما هدف قرار داد. اشکال اصلی این سیاست آن بود که به جای تطبیق مدل توسعه با فرهنگ ایرانی اسلامی، تلاش نمودند فرهنگ ملی را بر فرهنگ لیبرالی غرب منطبق سازند. در نتیجه از این دوره به بعد شاهد تهاجم همهجانبه غرب بر بنیانهای فرهنگی انقلاب و ارزشهای آن میباشیم.
بنابراین در شرایط کنونی برای رهایی از مشکلات برجای مانده از دورههای ناموفق گذشته باید از مدل توسعه غربگرا در سه حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ فاصله بگیریم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◾️السلام علیک یا ام البنین
✍️ مجتبی میرزایی
سیزدهم جمادی الثانی سالروز رحلت و وفات حضرت ام البنین همسر امیرالمومنین پرستار فرزندان زهرای مرضیه علیها است و چه مناسب نهاد تقویم، این روز را یعنی، سالروز وفاتتش را، روز تکریم مادران شهدا.
خطاب به این مادر شهید عزیز عرض خواهم کرد که، چه زیبا نوکری کردی، در مسیر سُرخِ کرب و بلا، و همه دیدند دشمن چگونه همه نوگلانت را، در عرصه کرب و بلا، پر پر کرد.
اما تعجب از معرفت بالایت که اول سخنت پرسش از فرزندان خودت نبود بلکه ابتدا از حسین و زینب جان پرسیدی و به همه نشان دادی فرزندان فاطمه برایت از روز اول ورودت به خانه علی(ع) نسبت به جان خودت و جان فرزندان خودت اولویت و تقدم دارند.
و گوارایت باشد این مقام و عظمت.
و ماندگار گشتی تا ابد و نورت روشنی بخش قلوب خسته شود.
و شیعیانی که ورد لبشان یا ابوالفضل هست، امیدوار به شفاعتت هستند.
و چه مادری بزرگ هستی که پسرت قمر منیر بنی هاشم و علمدار و سقا و شجاع و قهرمان بنی هاشم شده است.
رحلت جانسوز حضرت ام البنین(ع) بر تمامی محبین اهل بیت(ع) تسلیت باد.
#حضرت_ام_البنین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN