#توئیت_خوانی
🔻ببینید مشکل امارات چقد خوب حل شد!
یک فعال فضای مجازی در صفحه توئیتریاش نوشت: از روی طعنه به ایرانیا میگفتن امارات مشکلاتش رو با اسرائیل کنار گذاشته و به زودی اقتصادش شکوفا میشه؛ حالا نه تنها اقتصاد امارات در خطره بلکه مردمش امنیت هم ندارن.
🔻تغییر مسیر تاریخ به همت یک مرد
از دیگرکاربران صفحه توئیتربه مناسب دهه فجر به نقل از کتاب «امام فراتر از مرزها» نوشت: به ندرت اتفاق میافتد که یک مرد به تنهایی بتواند مسیر تاریخ را عوض کند اما این درست همان کاری بود که آیت الله خمینی از عهده آن برآمد. روزنامه ایندیپندنت لندن زمستان ۱۳۷۰.
🔻دستور رئیسی برای آزادسازی سواحل تصرف شده توسط دستگاههای دولتی
محمد مهدی رحیمی رئیس روابط عمومی ریاست جمهوری در توییتر نوشت: دستور قاطع رییس جمهور برای اجرای «فوری و بدون استثناء» طرح آزاد سازی سواحل تصرف شده توسط دستگاههای دولتی.
انشاءلله سایر نهادها و ارگانها هم به نفع مردم ساحل دریا را تخلیه کنند.
🔻تفاوت رویکرد باقری با ظریف چیست؟
مهدی خانعلیزاده، فعال رسانهای در توییتر نوشت: تبدیلِ مذاکرات وین از یک «دورهمی محفلی» به یک «تصمیمگیری ملی»، یکی از ویژگیهای تیم مذاکرهکنندهی فعلی است. برخلاف رویکرد دکتر ظریف که پس از بازگشت به تهران، اطلاعات کلی را منتقل میکرد، دکتر باقری گزارش جزئی شامل تک تک جلسات را به مسئولین مرتبط ارائه میکند.
🔻زمان دریافت مجور مرکز مشاوره ازدواج کاهش پیدا کرد
وحید یامین پور سرپرست معاونت امور جوانان وزارت ورزش در توییتر نوشت: به هدف تسهیل کسب و کار و توسعه مراکز تخصصی مشاوره، زمان انتظار فارغالتحصیلان واجد شرایط برای دریافت مجوز مرکز مشاوره ازدواج در تهران از ۵ سال به ۱ سال کاهش پیدا کرد.
متقاضیان در شهرستانها همزمان با دریافت پروانه اشتغال حرفهای میتوانند مجوز مرکز تخصصی مشاوره را دریافت کنند.
🔻 معرفی یک آدم حسابی به این آقا میگن
دانیال معمار، فعال رسانهای در توییتر نوشت: دور و برمان آدم حسابی کم نیست. یکی همین آقا محمد قضاتلو، آرایشگر جوان شهر قدس که هفتهای ۲ بار به جای کار در مغازه، وسایل سلمانیاش را برمیدارد و گشتی در شهر میزند و موهای افراد بیخانمان را که ظاهری ژولیده دارند رایگان اصلاح میکند.
🔻به عشق زمیننشستگان
محمد حسین پویانفر، مداح مشهور با انتشار تصویری از مرحوم آیت الله طالقانی نوشت: به قول آيت الله طالقانى؛ کسی که روی این صندلی راحت نشست نمیتواند قانونی بنویسد که بدرد روی زمین نشستگان بخورد.
#کوتاه_نوشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#انقلاب_در_مسیر (4)
🔘خطر تحریف دستاوردهای انقلاب توسط خودِ ما..!
✍️حسین کاوه
♦️وقتی در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی سخن به میان میآید غالبا ذهن افراد به سمت دستاوردهای صنعتی خصوصا در حوزه نظامی رفته و شروع به شمردن موشکها میکند! یا در نهایت به دستاوردهایی در حوزه پزشکی و فناورهای نوین میپردازد. این نوع و زاویه نگاه به دستاوردهای انقلاب اسلامی یک نگاه حداقلی و به جرأت میتوان گفت که اگر اصل قرار بگیرد یک انحراف جدی و خطرناک است.
🔸کم نیستند کشورهایی که در حوزههای صنعتی، نظامی، پزشکی و غیره هم سطح ما یا پیشرفتهتر از ما هستند، لذا اصل و محور قرار دادن دستاوردهای اینچنینی برای انقلاب معنویتگرای اسلامی جفا به آرمانهای امام و اهداف مردم است. البته ما ملتفت هستیم که این دستاوردهای مادی نیز بسیار مهم هستند اما مسئله ما درجه اهمیت و جایگاه آنها میباشد.
🔹اولین و اصلیترین دستاورد انقلاب اسلامی تشکیل حکومت بر پایه یک دین الهی و اجرای احکام نجات بخش اسلام تحت ولایت یک فقیه مدبر و عادل است. دومین سطح دستاوردها، دستاوردهای معنوی مانند استقلال کشور ایران، عزت بخشی به مردم و ایستادگی در مقابل استکبار جهانی میباشد که در قالب نظام و جمهوری اسلامی 43سال استمرار یافته است.
🔺سطح سوم دستاوردها دستاوردهای صنعتی، نظامی، پزشکی و غیره است که اساس وجود و ارزش آنها به خاطر دستاوردهای سطح اول و دوم میباشد و به نوعی ثمره آنها محسوب میشوند. لطفا مسائل را اصلی و فرعی کنیم و دستاوردهای اصلی و معنوی انقلاب شکوهمند اسلامی را نیز دریابیم.
#تحریف
#دستاوردهای_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 آیین ما برتری افراد را به #تقوا و انسانیت آنها میداند، نه #نژاد و #ثروت و رنگ پوست...
مصداق #حقوق_بشر تصویری است که در بالا میبینید، نه شعارهای عوام فریبانهی مدعیان حقوق بشر!
همانهایی که حکومتشان را با ریختن خون و به بردگی گرفتن میلیونها سیاه پوست مظلوم تشکیل دادهاند.
🔗 نگاشته
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#انقلاب_در_مسیر (5)
💠 ترمیدور انقلاب اسلامی
✍️ محمدجواد نیکزاد
یکی از نظریهها در باب انقلاب، تئوری «ترمیدور» -(thermidor)- است که به کِرِین برینتون تعلّق دارد. وی انقلابهای روسیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا را بررسی و تحلیل کرد. نتایج مطالعات او نشان داد که سه مرحله در همۀ انقلابها تکرار شده است؛ مرحلۀ اول پس از پیروزی هر انقلاب، به قدرت رسیدن میانهروها است؛ در مرحلۀ دوم تندروهای ناراضی از شرایط، معتقدند که اهداف انقلاب محقّق نشده است، لذا با حمله بر میانهروها قدرت را بهدست میگیرند؛ در مرحلۀ سوم به علت تندرویها، خشونت و حذف بسیار، مردمِ هراسناک از شرایط، معترض میشوند و بهدنبال افرادی میگردند که به شرایط قبل بازگردند.
بنابراین در «ترمیدور»، نیروهای انقلابی به عقب رانده شده و اهداف انقلابی نیز به حاشیه رفته یا جایگزین میشوند. در واقع واژۀ ترمیدور به معنای بازگشت به دوران پیش از انقلاب در برخی از جهات اساسی است که مبارزه با آن برای انقلابیون حائز اهمیت بوده است. اکنون سؤال این است که آیا نظریۀ ترمیدور در خصوص انقلاب اسلامی قابل تطبیق است؟
از دو جهت بازگشت پذیری انقلاب اسلامی منتفی است:
اول اینکه بدیهی است هر انقلابی ویژگیهای خاص خود را دارد؛ طبعا چهار انقلاب مطالعه شده توسط برینتون نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. اما انقلاب ایران دو تفاوت عمده با سایر انقلابها دارد: اولا: ماهیت دینی انقلاب ایران آن را از سایر انقلابها متمایز کرده است؛ دوما: این نظریه یازده سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ارائه شده است؛ روشن است که در تئوری ترمیدور، انقلاب اسلامی مورد مطالعه و تحلیل قرار نگرفته است.
دوم آنکه نظریۀ برینتون بازگشت به دوران پیش از انقلاب را مطرح میکند؛ این در حالی است که مردم ایران در سال 57 بهخاطر ظلم، فساد، استبداد و خفقان حکومت پهلوی اعتراض داشتند؛ اعتراضی که برخاسته از ارادۀ اکثریت جامعه بود نه اقلیتی خاص. انقلاب ایران با شعار «اینست شعار ملی: خدا، قرآن، خمینی» و با هدفِ آزادی بیان، از بین بردن فاصلۀ طبقاتی و فساد ستیزی پیروز شد. پس، بازگشت به خفقان و کنار گذاشتن شعار آزادی بیان و عدالت ارزش به حساب نمیآید تا بازگشتپذیری به قبل از انقلاب اتفاق بیفتد.
بنابراین مردم و نسلی که در پیروزی انقلاب نقش داشتهاند از شعارهای اصلی و اولیه انقلاب عدول نخواهند کرد و از قربانی شدن هر یک از آرمانها بهپای دیگری سخت بیزارند. از این جهت میتوان گفت که نظریۀ ترمیدور در خصوص انقلاب اسلامی قابل تطبیق نیست.
در عین حال انقلابهای بزرگ و تأثیرگذار، برای تحقق اهداف خود همواره با چالشهایی مواجه بودهاند. از این منظر اگر روند تحقق اهداف انقلاب اسلامی، بررسی و آسیب شناسی نشود، احتمال بازگشتپذیری انقلاب ایران نیز وجود دارد. بهعبارتدیگر اگر جمهوری اسلامی نتواند با آسیبها و چالشهای فراروی خود مقابله نماید؛ اگر مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن به شکلی آسیبگونه انباشه شوند و یک جامعۀ قراضه شکل بگیرد، در نهایت به همان وضعیتی گرفتار میشود که در رژیمهای پیشین حاکم بود. پس، چالش بزرگ را باید در انحراف و فساد مالی، دنیاطلبی و قدرت طلبی بخشی از نخبگان اجرایی دید. افرادی که اگرچه خود را به ظاهر انقلابی میدانند ولی در عمل و هویت سیاسی از انقلابیگری عبور کردهاند.
در مجموع روی کاغذ، ترمیدور انقلاب اسلامی منتفی است؛ اما در میدان، ممکن است ماجرا بهگونۀ دیگری رقم بخورد. بازگشت پذیری در نظام اسلامی ما زمانی شکل میگیرد که عقلانیت زندگی اسلامی و پاسخهای پذیرفته شده برای چرایی وجود جمهوری اسلامی از میان برود؛ زمانی که دنیای پس از مرگ لحظهای در ذهنها تصور نشود و ملاک تفوق و برتری، نفسانیت باشد؛ در واقع جمهوری اسلامی با عدول از آنچه سبب پیروزیاش شد، ضربه میخورد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 جلوههای تربیتی حاج قاسم سلیمانی (1)
#ولایتمداری
از مهمترین ویژگیهای سردار سلیمانی ولایتمداری ایشان است. ایشان همواره خود را «سرباز صفر ولایت» مینامید، و به معنای واقعی سرباز و مدافع ولایت بود؛ هم در گفتار و هم در عمل نشان داده بود که کاملاً از رهبرش و ولی امرش و سیاستها و آمانهای کلان نظام جمهوری اسلامی ایران پیروی میکند. چنانکه خود در جایی میگوید: «قوام ایران اسلامی و بقای آن به رهبریت آن است. مردم از من قبول كنید من عضو هیچ حزب و جناحی نیستم و به هیچ طرفی جز كسی كه خدمت میكند به اسلام و انقلاب تمایل ندارم. اما این را بدانید والله علمای شیعه را تماما و از نزدیك می شناسم. الان ۱۴ سال شغل من همین است. علمای لبنان را میشناسم. علمای پاكستان را میشناسم. علمای حوزۀ خلیج فارس را میشناسم. چه شیعه و چه سنی؛ والله، اشهد بالله، سرآمد همه این روحانیت، این علما از مراجع ایران و مراجع غیر ایران، این مرد بزرگ تاریخ یعنی آیت الله العظمی خامنهای است.» زینب سلیمانی دختر شهید میگوید: پدرم مهربانترین و عاطفیترین همسر و پدری مجاهد و بیباك و سربازی فداكار برای ولایت بود و اطاعت از ولایت را شرط پیمان میدانست.»
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#شام_شهادت
▪️در رثای امام هادی علیه السلام
✍️محمدتقی عارفیان
صد شکر هدایتشدۀ دست شماییم
با نور شما راهی درگاه خداییم
گویند همه: "اهل ولا اهل بلایند"
صد شکر که از لطف خدا اهل بلاییم
این خاک اگر زر شده از مهر شما بود
در خانۀ معصومه و در ملک رضاییم
آیین شما چون بهجز احسان و کرم نیست
عمری است سر سفرۀ احسان و عطاییم
داریم دلی خسته و تنگ از غم دوری
محتاج حرم رفتن و مشتاق لقاییم
در راه زیارت نشناسیم سر از پا
شاهیم که در کوی شما بیسروپاییم
از سامره همواره گدایش شده مشهور
"بر ما کرمی کن که در این شهر گداییم"
از فیض شما بود اگر جامعه خواندیم
از دولت عشق است اگر اهل ولاییم
از داغ غم غربتتان معدن آهیم
در سوگ جگرسوز شما غرق عزاییم
زهر ستم آتش به سراپای شما زد
از داغ شما یاد غم کربوبلاییم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 عادت خوب
عادتها، محدودکنندهی آزادی نیستند، بلکه آن را خلق میکنند.
❌ کسانی که عادتهای خوبی ندارند، اغلب همانهایی هستند که حداقل آزادی را دارند.
#مثلا
بدون عادتهای خوب در زمینهی آموختن، همیشه حس می کنید از دانش جدید، عقب هستید.
#با_کاربران
#جوان_انقلابی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#مهارت_افزایی
✍️ چگونه در شبکههای اجتماعی بنویسیم؟
این روزها که استفاده از شبکههای اجتماعی حسابی فراگیر شده است، یکی از بزرگترین دغدغههای تمام افرادی که در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند، نوشتن یک کپشن جذاب و حرفهای است. اما واقعا کپشن چیست و شیوه صحیح نوشتن کپشن در اینستاگرام و تلگرام به چه صورت است؟
طی چند سال اخیر استفاده از شبکههای اجتماعی پررنگتر از گذشته شده است و کاربران عادی از این بستر برای بهاشتراکگذاری محتوای شخصی خود استفاده میکنند و شرکتهای کوچک و بزرگ نیز با استفاده از این ابزار به عنوان راهکارهای تبلیغاتی و ارتباط نزدیک با مخاطبان بهره میبرند.
از افراد عادی گرفته تا مدیران محتوای شبکههای اجتماعی برندهای بزرگ، برای فعالیت در بسترهایی چون اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، توییتر و… یک دغدغه مشترک دارند. این دغدغه مشترک به تولید محتوای جذاب و درگیرکننده بر میگردد که طبیعتا نیاز به متخصصان و کارشناسان حرفهای دارد.
بخشی از محتوای شما در شبکههای اجتماعی را یک کپشن خوب تشکیل میدهد که به عنوان مکمل تصویر یا ویدیوی موردنظر شما بتواند به خوبی حق مطلب را ادا کند. اما واقعا کپشن چیست و چطور میتوان در پلتفرمهایی چون اینستاگرام و تلگرام بهترین کپشن را نوشت.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#انقلاب_در_مسیر (6)
🔸 فتوشاپ شاه
✍️ محمدجواد نیکزاد
گفتم: دیگه چه خبر؟!
گفت: دههٔ فجر[ه] و شاه دوستا مثل اسپندِ رو آتیشن!
گفتم: واسه ما دههٔ فجر[ه]، واسه اونا دههٔ زجر[ه]، مردم مثل دستمالکاغذی مچاله شده، انداختنشون بیرون!
گفت: میگن که «شاه مردم کشورش رو دوست داشت، واسه همین از ایران رفت!!»
گفتم: چمدونای پر از جواهر شاه، سهم بانکهای آمریکا شد و گلولههای تفنگ، سهم مردم!
گفت: میگن که «گریههای شاه موقع رفتنش بهخاطر این بوده که مردم نمیدونن چهکار دارن میکنن!!»
گفتم : والا چه عرض کنم؛ یکی رفت رادیولوژی از قفسه سینهاش عکس گرفت، بهش گفتن دو تا از دندههات شکسته، اما نگران نباش با فتوشاپ درستش کردیم!!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌نقدی بر بیانیه ژورنالیستی جریان واقفیه انقلاب
«بیانیه تشکلهای حوزوی پیرامون بیانیه نویسیهای اخیر جریان واقفیه انقلاب»
باسمه تعالی
كَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا اسْتَكَانُواْ وَاللّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ
🔸با اندکی بررسی در تاریخ انقلاب، روشن میشود، اساس تاسیس و مجمع منشعَب روحانیون مبارز تهران، با اختلاف بر سر قدرت و از سر انحصارطلبی و اتهام زنی به دیگران شکل گرفته است. لذا سرشت مجمع با قدرت طلبی عجین شده و جالب است سالهای بعد، برای ماندن در قدرت با بخشی از رقبای خود ائتلاف کرده و به طور علنی مردم را به رای دادن به آنها تشویق کردند تا نشان دهند، انقلاب و عدالت و مردم و امام همگی بهانه و دستاویز رسیدن به قدرت است. چه آنکه در سال 88 با دمیدن در آتش فتنه با دشمنان ملت همراه شدند و با بیانیه های آشوبگرانه خود علیه رای ملت، زبان خصمانه علیه نظام گشودند و زبان خصم را بر نظام باز کردند.
🔹 همین افراد چهارسال بعد، اختلافات خود با رقیب را کنار گذاشتند و وقتی سهمی از قدرت نصیبشان شد، دیگر انتقاد و اعتراض به ساختار رای گیری و روند انتخابات را کنار گذاشتند!
امروز نیز اگر بعد از نامه های مسئول خاکستری خود، بیانیه ای علم کرده و حالت طلبکارانه به خود گرفته اند، به این خاطر است که حس می کنند سهمی در قدرت ندارند و اگر امروز نیز افرادی در داخل دولت با اینها دست دوستی بدهند مانند هشت سال گذشته زبان به کام می گیرند!
🔹مجمع روحانیون مبارز سالهاست در میان طلاب و روحانیت مقبولِ جامعه منزوی است و در طی این سالها طلاب جوان هیچ علاقه ای به تفکرات آنها نشان نداده اند و لذا جمع این مجمع از همان تعدادی که دهه شصت بوده، فراتر نرفته است، بلکه تقلیل هم یافته و با توجه به عملکرد ناموزون این گروه، برخی از اعضا از آن کناره گیری کرده اند!
🔹اعضای این مجمع در ابتدای انقلاب با تندروی و افراط بخشی از جامعه را از انقلاب دور کردند و بعد از طی زمان، در دوران اصلاحات به تردید و پشیمانی دچار شده و با تفریط و عقب نشینی از آرمانهای امام و مردم بخش دیگری از جوانان و مردم را به بیرون از دایره انقلاب سوق دادند و اینک در ادامه همان سیر قهقرای خویش دو دلی و ندامت و خستگی خویش را به دیگران تسری می دهند.
🔹بیانیه ژورنالیستی و سیاست زده جریان واقفیه انقلاب بدون توجه به این امر که این افراد و این تفکر سالهایی در این ممکلت یا مجری بودند و یا حامی مجریان، سیاههای است که جمعی جوان مطالبه گر با سفارش دیگران نوشته اند! پسندیده تر این بود اعضای این مجمع که سالها در قوه قضاییه و مقننه و مجریه و .... سایر نهادهای کشور مسئولیت داشتند، گزارشی از عملکرد خود به ملت می دادند و در برابر ملت خاضعانه سر تسلیم و پوزش فرود می آوردند و با شرمندگی کناره گیری خود را از عالم سیاست اعلام میکردند.
🔹روحانیت اشرافیِ غیرصادقِ قدرت طلب، هیچ گاه مقبول ملت ایران نخواهد بود و با حرکت در سایه و مظلوم نمایی نمی توان سابقه تیره یک گروه منحرف و بحران زده را پاک نمود.
در چله دوم انقلاب طلاب و روحانیون جوان انقلابی، با گذر از مردابهای متعفن گوشه و کنار رودخانه خروشان انقلاب اسلامی، با تجدید بیعت با امام راحل رحمة الله علیه و و امام حاضر انقلاب حفظه الله، به توفیق الهی در خدمت به انقلاب و مردم تا پای جان خواهد ایستاد.
ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ
دهه فجر 1400
➖مجمع نمایندگان طلاب تهران
➖بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه تهران
➖جمعیت طلاب انقلاب اسلامی
➖خانه رسانه طلاب
➖مجمع جهادی طلاب و روحانیون انقلابی و ولایی تهران
➖کانون نخبگان تبلیغ حوزه علمیه
➖گروه جهادی بلاغ مبين
➖تشکل حوزوی سعداء قم
➖ستاد ترویج احکام (تهران)
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴روایت ناقص خاتون از دوران متفقین
🔻روایتی زنانه و دِرام از تاریخ معاصر ایران بدون دقت تاریخی
✍️ ابراهیم شریفی
💠سریال #خاتون از سریالهای پرطرفدار اخیر شبکه خانگی بوده است که توسط خانم تینا پاکروان و با حضور بازیگران شاخص ساخته شده است.
💢 در مورد #سریال_های_خانگی برخی از منتقدین نگاهی کاملا بدبینانه دارند مثل فراستی که این سریال ها را «زباله» می داند و در مقابل برخی دیگر نگاهی امیدوارانه دارند و موجب رشد هنر #سینما در ایران می دانند.
🌀 این سریال بر اساس چیزی که تاکنون از «خاتون» منتشر شده(14 قسمت) قصه ای است که در اوایل دهه 1320 میگذرد و ایران مورد تهاجم متفقین قرار گرفته و در سالهای نخست جنگ جهانی دوم، توسط شوروی و انگلیس اشغال شده است.
❇️ یکی از نقاط ضعف اساسی فیلم، فیلمنامه ضعیف آن است فیلمنامه ای که به دنبال روایتی از یک زن است که هم پدرش(یکی از اعضای ۵۳ نفر حلقه دکتر ارانی موسس حزب توده) تفکرات ضد #دیکتاتوری (البته شما بخوانید ضد بورژوازی)داشته و هم خودش گرایشات #ناسیونالیستی و ناچار در برهه ای قرار می گیرد که ایران اشغال می شود ولی اشکال کار اینجاست که این روایت گری صرفا به خصوصیات عاطفی یک زن پرداخته و داستان کل فیلم در رفت و برگشت های داخل زندگی خاتون منحصر می شود و دریغ از روایت تاریخ معاصر ایران، ایران #اشغال شده. هر چند قرار بود از زنان بگویید و از نقش مبارزاتی آنان ولی کاملا در جزئیات زندگی آن زن(خاتون) غرق می شود و سردرگمی نویسنده (که خود خانم پاکروان است)در فیلمنامه موج می زند.
🌐 فیلم با این که #تاریخی است ولی تمام تاریخ را روایت گری نمی کند لذا همین است که از ایران قحطی زده به سبب اشغال صرفا کیسههای دزدی آرد توسط عیاران(رابین هودهای ایران) مشاهد می شود؛ تاریخی که با وجود نان نداشتن مرم ولی کافه هایش باز است و شلوغ و این مساله توسط نویسنده فوکوس می شود.
🔵 ولی علاوه بر نکات فنی فیلم که مقصود بنده نیست به حیث محتوایی علاوه بر مطالبی که گفته شده، پرهیز نویسنده از طرح عنوان ها و اِلِمانهای #دینی است یعنی در کل فیلم نه از نماز و شعائر دینی و نه چادر نماز مادر(صحنه ای سمبلیک که در اکثر فیلمها مشاهده می کنیم) و نه حتی جریان هایی دینی مثل جریان میرزا کوچک که در مقابل اشغالگران ایستاند اصلا حرفی به میان نمی آید. علاوه بر این که دلایل عرفی دلیل موجهی برای انجام کارهای غیر شرعی است مثلا سقط جنینی که متعلق به شوهرش است و بعد طلاق بدون اطلاع او موجب سقطش را فراهم می کند. و نکته جالب تر این که در این فیلم اصلا انگلیس بد دیده نمیشه حتی به عنوان یک متجاوز بلکه در مقابل از شوروی چهره ای کاملا منفور می سازد.
🔷 به هر حال هر چند فیلم در برخی موارد احساسات وطن پرستانه و ملی گرایانه ای را ابراز می کند ولی آن قدر ضعیف است که خیلی محل تامل نبوده علاوه بر این که روایت گری تاریخی خیلی ناقص بلکه غلط در تمام فیلم موج می زند و غصه اینجاست که جوان و نوجوان عصر معاصر من که اهل مطالعه تاریخ نیست تمام اطلاعات تاریخی اش و روایتش از تاریخ با همین فیلم و امثال آن شکل می گیرد. لذا چاره ای باید اندیشید...
* پژوهشگر اخلاق و رسانه
#نقد_فیلم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#انقلاب_در_مسیر (7)
💐 «تشریف» و خلق تصویری متفاوت از داستان انقلاب
گزارشی خواندنی از محمدحسین فاضل
قصهگویی عزتی پاک در رمان «تشریف» خواننده را مسحور خود میکند. هر چند که قطار روایت گاه کُند یا متوقف میشود، اما خواننده با اثری مواجه است که جرعه جرعه لذت آن را میچشد.
#کتابخوانی #فرهنگ
#مصرف_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
متن کامل این گزارش👇👇