eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
531 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ حجت الاسلام احمد جهان بزرگی هنگام رحلت امام صادق(علیه السلام) منصور دوانیقى، خلیفه مشهور و ستمگر عباسى، دراوج قدرت و تسلط بود. امام کاظم(علیه السلام) پس از وفات پدر، در سن بیست سالگى با چنین زمامدار ستمگرى روبرو گردید که حاکم بلا منازع قلمرو اسلامى به شمار مى‏رفت. منصور وقتى که توسط «محمد بن سلیمان» (فرماندار مدینه) از درگذشت امام صادق(علیه السلام) آگاه شد، طى نامه ‏اى به وى نوشت: اگر جعفر بن محمد شخصى را جانشین خود قرار داده، او را احضار کن و گردنش را بزن! طولى نکشید که گزارش فرماندار مدینه به این مضمون به بغداد رسید: جعفر بن محمد ضمن وصیتنامه رسمى خود، پنج نفر را به عنوان وصى خود برگزیده که عبارتند از: 1- خلیفه وقت، منصور دوانیقى! 2- محمد بن سلیمان(فرماندار مدینه و خود گزارش دهنده!). 3- عبدالله بن جعفر بن محمد(برادر بزرگ امام کاظم). 4- موسى بن جعفر(علیه السلام). 5- حمیده(همسر آن حضرت!). فرماندار در ذیل نامه کسب تکلیفکرده بود که کدام یک از این افراد باید به قتل برساند؟! منصور که هرگز تصور نمى‏ کرد با چنین وضعى روبرو شود، فوق‏ العاده خشمگین گردید و فریاد زد: اینها را نمى‏ شود کشت! البته این وصیت نامه امام یک حرکت سیاسى بود؛ زیرا حضرت صادق(علیه السلام) قبلاً امام بعدى و جانشین واقعى خود یعنى حضرت کاظم(علیه السلام) را به شیعیان خاص و خاندان علوى معرفى کرده بود، ولى از آنجا که از نقشه‏ هاى شوم و خطرناک منصور آگاهى داشت، براى حفظ جان پیشواى هفتم چنین وصیتى نموده بود. @HOWZAVIAN
⚫️ احیاگر مذهب شیعه ✍️ بابک شکورزاده، نویسنده و پژوهشگر حوزوی یکی از مسائلی که برخی به اشتباه درباره امام صادق علیه‌السلام مطرح می‌کنند، این است که از ایشان به عنوان مؤسس مذهب شیعه یاد می‌شود؛ در حالی که این مطلب صحیح نیست ؛ زیرا امام صادق علیه‌السلام مؤسس مذهب شیعه نیست ؛ بلکه شیعه از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مطرح بوده و ایشان مبیّن تشیع بوده است. این‌که گفته شود امام صادق علیه‌السلام مؤسس است، جدای این‌که کلام درستی نیست، چه بسا شبهه هم نسبت به تشیع ایجاد کند. آنچه در مورد این امام همام درست می‌باشد، این است که ایشان در واقع، مروّج و احیاگر فرهنگ ناب شیعی و اسلام حقیقی بوده است؛ زیرا با توجه به شرایط سیاسی که در زمان ایشان به وجود آمد و بنی امیه و بنی عباس با هم در کشمکش قدرت بودند، بر خلاف دوران سایر ائمه علیهم‌السلام، شرایطی را برای امام علیه‌السلام مهیا کرد که ایشان بتواند به تربیت شاگردان فراوان، آن هم در تخصص‌های مختلف، بپردازد و در جهت نشر معارف ناب و زنده کردن احادیث، به خصوص تبیین صحیح احادیث و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله، اقداماتی‌چشم‌گیر انجام دهد و از این جهت است که منابع حدیثی شیعه، مملوّ از کلمات نورانی این امام عظیم‌الشأن می‌باشد و بیشترین احادیث در بین معصومین علیهم‌السلام از ایشان است و چه بسا برای همین دلایل می‌باشد که از مذهب شیعه اثناعشری، به مذهب جعفری نیز یاد می‌شود. @HOWZAVIAN
🔴 تصور نادرست... ✍️ نجمه صالحی، دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگر حوزوی دوران امامت امام صادق علیه‌السلام با تغییر حکومت اموی به حکومت عباسی مصادف بود، که عده‌ای به دوره فرصت تعبیر کرده‌اند و همین امر را دلیل کثرت شاگردان ایشان دانسته‌اند. تصور عموم بر این است که امام صادق علیه‌السلام به راحتی در مسجد مدینه نشسته و محل رجوع افراد مختلف بوده‌اند. گمان‌غالب بر این است که امام‌صادق علیه السلام به آسانی در مسند امامت به فعالیت مشغول بوده و افراد، چه شیعه و چه غیر شیعه، سؤالات فقهی خود را از ایشان می‌پرسیدند. لکن امام علیه‌السلام به دلیل حاکمیت سیاسی دولت ضد شیعی، در موارد فراوان مجبور بودند در بیان احکام، رویه تقیه را در پیش گرفته و حکم الهی را برای شیعیان بازگو نکرده و یا حکمی دیگر بیان کنند. حتی گاهی احکام را در یک دیدار بسیار محرمانه به شیعیان می‌فرمودند و آنها را از فاش کردن آن باز می‌داشتند. باید توجه داشت این دوره فرصت،خیلی کوتاه بوده است و با توجه به گزاره‌های تاریخی امام‌صادق علیه‌السلام در شرایط سختی به سر می‌بردند، حتی نمی‌توانستند با شاگردان نزدیک‌شان نظیر زُراه، محمد بن مسلم و... مراوده علمی داشته باشند، حتی در مقطعی از زمان مجبور شدند برای حفظ جان یاران خاص خویش آنان را لعن کنند تا از حساسیت‌های خلفای عباسی بکاهند... پ.ن:در مقاله‌ای که بحمدلله دو سال پیش به چاپ رسید به گوشه‌ای از فعالیت‌های امام صادق علیه‌السلام و نقش بانوان شیعه در بسط جریان تشیع پرداخته‌ام. 🔗 لینک مقاله @HOWZAVIAN
💢تبلور عینی مقام زن در رفتار امام صادق(ع) ✍️نفیسه مرادی 🔸از امام صادق علیه السلام به عنوان رییس مذهب شیعه که بنیان فقه شیعی نیز بر رهنمودهای ایشان استوار است، بیشترین روایات پیرامون مسائل زنان نقل شده است. 🔸فارغ از میزان اعتبار آن روایات، اما تبلور عملی دیدگاه‌های حضرت نسبت به زنان را می‌توان در سیره عملی ایشان و بانوان تربیت یافته در بیتشان جستجو کرد که به چند نمونه اشاره می‌گردد: 1️⃣ بانو حمیده، همسر امام صادق علیه السلام. 🔸حمیده بانو، کنیزی از بربر است که به دستور امام باقر ع خریداری و به امام صادق ع واگذار می‌شود. امام شخصا تربیت علمی وی را بر عهده می‌گیرند به طوری که این بانو یکی از عالمان عصر خویش می‌شود. 🔸امام صادق ع بسیار هوشمندانه و عامدانه، سوال کنندگان مسائل شرعی پیرامون امور زنان و کودکان را به همسرشان حمیده ارجاع می‌دهد و خود پاسخگوی مخاطبان نمی‌شود. 🔸 هم‌چنین حمیده بانو را به عنوان یکی از وکلا و رابط میان خود و مردم قرار می‌دهد. 🔸از سوی دیگر در وصیت‌نامه‌شان از پنج نفر به عنوان وصی خود نام می‌برد که یکی از آن‌ها همسرش حمیده است و چهار نفر دیگر مرد هستند. این در حالی است که امام می‌توانست به جای حمیده، نام مرد دیگری را در وصیت نامه قید کند‌، اما شایستگی‌های حمیده به حدی است که امام، شایستگی حمیده را مد نظر قرار می‌دهند نه جنس او را. 2️⃣ تکتم (نجمه) بانو، عروس امام صادق و همسر امام کاظم علیهماالسلام 🔸تکتم نیز کنیزی است که برای امام کاظم ع خریداری می‌شود. سه ماه نزد مادرشوهر فاضل خود، بانو حمیده معارف دین را به خوبی می‌آموزد و بعد به خانه امام کاظم ع می‌رود. او نیز زنی عابد و عالم می‌گردد. به طوری که وقتی امام رضا ع را به دنیا آورده بوده، روزی برای فرزند خود درخواست دایه می‌کند. وقتی علت را جویا می‌شوند، پاسخ می‌دهد که فرزندم (امام رضا ع) مدت زمان زیادی شیر می‌خورد، لذا نمی‌توانم اذکار و عباداتی که روزانه برای خود در نظر گرفته‌ام را انجام دهم. دایه‌ای می‌خواهم که او را شیر دهد تا بتوانم به عبادات روزانه‌‌ام برسم. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
9.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 📌اسکان سکولارها در قم 🚫 جلالی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس: شخصا ۲۰ مرکز را در قم می شناسم که علیه مبانی نظام و انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند! مسئولان حوزه آدم‌های دل‌سوزی هستند اما آنقدر اشکالات شکلی و فیزیکی در حوزه هست که از توجه به محتوا غافل مانده‌اند! @HOWZAVIAN
🗣تحلیل‌ بی «جَک»؛ «جُک» است! ✍️ محمدجواد محمودی 💉دکتر روی زخم را باز کرد، توده بسیار وخیم بود؛ 💊پیش از عمل، یکی از پرستاران گفت: به بیمار دارو بدهید تا گستردگی توده کم شود و بعد جراّحی کنید. ⛔️امّا پرستار دیگر معتقد بود هر لحظه تعلّل، ممکن است منجر به بیمار شود. 👈🏻به هر ترتیب، دکتر به این نتیجه رسید که الان کار باید انجام شود! 👨‍🔬دو پرستار، مشغول صحبت که نه؛ وارد جر و بحث شدند؛ 🚶🏻‍♂️کم کم از فضای جرّاحی دور، و در گوشه اتاق شروع کردند برای یکدیگر استدلال آوردن، تا بلکه یکی قانع شود! 👈🏻امّا دکتر زخم را باز کرده بود؛ و بیمار شدیدا نیازمند کمک!!! 😡حتما شما هم از دست این دو پرستار حسابی، عصبانی شدید!!! 🖌این روزها هر کانال و شبکه مجازی را باز می‌کنی، پر است از تحلیل و نقد و سخن از اینکه، جراحی اقتصادی درست است یا غلط!!! ⁉️امّا هدف از تحلیل کردن چیست؟! مگر برای این نیست که دولت را کمک کنیم؟! مگر برای این نیست که وضع معیشت مردم بهبود یابد؟! ✅الان چه خوب و چه بد، این کار مهم صورت گرفته، و پزشک این اتاق، نیازمند کمک دستیاران انقلابی پُرتوان است! 📌تحلیل و نقد، به اندازه‌ای که اقتضای باشد،حتما لازم است، امّا اگر واقعا هستیم، باید کمک کنیم تا بیمار فشار کمتری تحمّل کند! 👈🏻یکی از اصلی‌ترین مصادیق یاری رساندن هم، همان فرمایش مبنی بر است، که نباید فقط محدود به ماه مبارک رمضان شود... ❤️بچه انقلابی‌ها در این شرایط سخت، علاوه بر ، مشغول کمک‌رسانی به کسانی هستند، که این روزها حسابی صورت‌شان را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند!!! ⛔️امّا برخی متأسفانه در گوشه اتاق مشغول جر و بحث... 🖐🏻 تحلیل اگر «جَک» و پُل نباشد برای التیام درد معیشت مردم، به اندازه‌ی کار همان دو پرستار، «جٌک» و طنز است!!! «اِنّ مَعَ العُسْرِ یسْراً» سوره مبارکه ، آیه6 (علیه‌السلام): «مؤمن، کم حرف و پرکار است و منافق پرحرف و کم کار» @HOWZAVIAN
📌یارانه ✍️ علی بهاری «شهروند گرامی! یارانه شما قطع شده است. شما دیشب در کبابی سرکوچه مشغول خوردن کباب بوده‌اید.» معاونت کل مبارزه با دله‌های مفت‌خور، ستاد هدفمندسازی یارانه این پیامکی بود که دیشب واسم اومد. حالا عینا نه ولی نقل به مضمون. قضیه چیه؟ بلا نسبت شما ما دیشب گفتیم بعد شیش ماه بریم مزه گوشت رو زیر زبون‌مون آپدیت کنیم. والا دیگه خسته شدیم از گیاه‌خواری. خود گوسفند‌ها هم ماهی یه بار دیگه لبی به گوشت برادر می‌زنن. رفتیم سر کوچه، مغازه حسین کبابی. حسین بین بچه‌ها معروفه به یزید. از بس ناکسه. بی‌انصاف دویست گرم کباب دستت میده بیست گرمش گوشت نیست. ولی خوب بچه محله دیگه. با صفاست هنوز مشتریشیم. رفتم مغازش و گفتم: «حسین جون!» گفت: «جون!» گفتم: «بادمجووون چه گرون شده!» گفت: «آره خدایی یه جوری همه کشیدن بالا که هیچ امیدی به پایین کشیدن‌شون نداریم.» گفتم: «بگذریم. حسین جون سه سیخ سفارشی بزن.» سه سیخ رو گذاشت رو منقل و یَک بویی بلند شد که نگو. انگاری دارن کباب می‌پزن. ولی خوب خر داغ می‌کردن. گفتم که. یزید کبابی یه روده راست تو شکمش نیست. ناکس خر می‌کشه قیمت‌ رو پایین نگه داره. ولی خوب خرهای مرغوبی می‌کشه. توشون بره است! یعنی موتوری سالمند حالا ظاهر که مهم نیست. مهم تفاهمه. چیز یعنی مهم کیفیت گوشته. حالا خدا وکیلی شما قضاوت کنین: رواست واسه سه سیخ دنده خر یا چند پره جیگر الاغ نر که اون هم دیگه تو مرافعه با ماده‌اش چیزی ازش نمونده یارانه‌ ما حذف بشه؟ حالا من هیچی یارانه عمه‌مون رو چرا حذف کردید؟ بابا این بنده خدا ما میریم خونه‌شون مهمونی آخر کار رسید میاره امضاء کنیم چی خوردیم! یعنی پیش اومده رفتیم اونجا با میوه و شیرینی پذیرایی شدیم. وقتی برگشتیم خونه پیامک زده: صورت‌حساب شما: سه عدد خیار، چهار سیب، پنج پرتقال، دو شیرینی و شش استکان چای جمعا هفتاد هزار تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده هفتاد و هفت هزار تومان. یعنی تیکه آخری رو اگه تو غذاخوری بانک مرکزی هم غذا می‌خوردی عبدالناصر تخفیف می‌داد حالا الان رو نمی‌دونم. شاید فقط ناهارش بی‌مالیات باشه. خلاصه عمه ما اینها رو حساب می‌کنه و تا قرون آخرش رو می‌گیره. بعد یه همچین آدمی رو یارانه‌اش رو قطع کردن. انتظار هم دارن اعتراض نشه. همین جوری مردم رو ناراضی می‌کنین دیگه. عمه من قبلا نشست‌های بصیرتی تو خونشون برگزار می‌کرد. البته قبلش شرط می‌کرد پذیرایی با خود پایگاهه. الان برانداز شده. یه چیزهایی تو گروه فامیلی می‌فرسته که خود براندازها گاهی ریپلای می‌کنن و پاسخ شبهه رو می‌دن ... ... آقا هل نده ... دارم میرم ... عه مثل این که نوبت روغن من شد. داداش دو تا لادن طلایی. ممنونم ... @HOWZAVIAN
🔴 تغییر واژه به خاطر جلوگیری از سوء استفاده یهودیان «راعِنا» چیست؟ چرا قرآن مسلمانان صدر اسلام را از «راعِنا» نهی می‌کرد؟ راعِنا تعبیری است دو پهلو که خداوند، برای جلوگیری از سوء استفاده یهود، بکارگیری این تعبیر در خطاب به پیامبر(ص) را نهی کرد: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، نگویید: «راعنا»، و بگویید: «انظرنا» (بقره:۱۰۴) هنگامی که پیامبر(ص) مشغول سخن گفتن بود و آیات و احکام الهی را بیان می‌کرد، مسلمانان از او می‌خواستند کمی آهسته سخن بگوید تا بتوانند مطالب را خوب درک کنند. مسلمانان برای این درخواست تعبیر «راعنا» به معنی مهلت دادن را به کار می‌بردند. یهود کلمه «راعنا» را از ماده «الرعونه» (به معنی کودنی و حماقت) استفاده می‌کردند و این تعبیر نزد آنان معنای بدی داشت. یهود با استفاده از جمله‌ای که مسلمانان می‌گفتند، پیامبر یا مسلمانان را مسخره می‌کردند. آنان این جمله را تکرار می‌کردند و می‌خندیدند. در نهایت این آیه نازل شد و برای جلوگیری از سوء استفاده یهود، به مؤمنان دستور داد به جای جمله «راعنا» ،تعبیر «انْظُرْنا» استفاده کنند تا دستاویزی برای دشمنان لجوج قرار نگیرد. مفسران معتقدند قرآن با صراحت برای جلوگیری از سوء استفاده مخالفان به مؤمنان توصیه می‌کند حتی از گفتن کلمه مشترک که ممکن است دشمن از آن معنی دیگری قصد کند و به تضعیف روحیه مؤمنان بپردازد پرهیز کنند. واژه «راعنا» در آیه ۴۶ سوره نساء نیز از زبان یهود آمده که برای طعنه زدن می‌گفتند: «شنیدیم و نپذیرفتیم» و «بشنو و باور مکن» و «راعنا» و خداوند به آنان گفت اگر می‌گفتند: «شنیدیم و فرمان بردیم» و «بشنو و ما را بنگر» برای آنان بهتر بود. @HOWZAVIAN
💠 عصر دعای همگانی ✍️ رضا زرخانی «دعای همگانی برای ظهور یعنی رفراندوم و مطالبه همگانی برای ظهور»؛ با این تیتر، ما را به یاد جمله تاریخی امام علی(ع) می‌اندازد، زمانی که مردم از جور، ستم و تبعیض خلیفه سوم و با قتل وی! جلوی در خانه ایشان (امام علی) اجتماع کردند، و مطالبه عدل علی کردند. امام این جمله را فرمودند: اگر حضور و اجتماع حاضران نبود، و حجت بر من تمام نمیشد، افسار خلافت را بر گردن آن رها میکردم. هرچند شاید مطالبه‌گری مردمان آن زمان از امام اول شیعیان از سر استیصال و از سر نیاز و صرفا جهت رفع گرفتاری‌های مادی ایشان بوده باشد؛ نه از سر اشتیاق و عطش برای آبادانی دنیا و آخرت! چرا که ایشان خطبه غدیر را با چشم سر دیدند و به گوش خود شنیدند؛ اما ولی زمان خود خود را 25 سال خانه‌نشین کردند و به خاطر همین است که امام راحل فرمودند: "مردم ما از مردم زمان پیامبر برتر و والاتر هستند." که امام ‌ندیده خود را با چشم دل میبینند و مطالبه می‌کنند. به نظر می‌رسد، امروز که مردم دنیا گرفتار مسائل روحی، و هم گرفتار مسائل مادی، تنها راه نجات ایشان شاید مطالبه‌گری در قالب دعا باشد، و اخیرا اجرای سرود زیبای "سلام فرمانده" با درون مایه دعای ظهور، در میان دهه نودی‌ها نوعی اجرای رفراندوم و مطالبه‌گری همگانی برای ظهور منجی عالم بود. از این رو تا زمانی که جامعه ما از کبر، غرور و التذاذ مادی کنارگیری نکند و مطالبه جدی برای ظهورش نداشته باشند؛ تا قیام قیامت افسار حکومت ولی الله بر گردنش رها خواهد بود، و ما سرگردان و یتیم وار رها خواهیم بود. شاید به خاطر همین، از میان دعاها تأکید برای دعای ظهور امام زمان(عج) بیش از سایر دعاها در کتب روایی مورد تأکید است؛ چرا که تنها راه رفراندوم ظهور ولی الله در قالب دعا متجلی است. امروزه شاید تنها تحقق و نمود عینی دعای معروف ربنا آتنا فی دنیا حسنه و فی الاخره الحسنه در زندگی بشر، فقط با سکانداری بقیه الله قابل تصور است و لاغیر! @HOWZAVIAN
🔸رقابت نخبگانی مسئله محور دین و حکمرانی (سال دوم) 💠عرصه های رقابت 1️⃣ - قوه قضائیه حل مسائل منتخب قوه قضائیه با محوریت سند تحول قضائی 2️⃣- شورای نگهبان صلاحیت و فرآیندهای شورای نگهبان در بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی 💠امتیازات 🔸 ۶۰ میلیون تومان حمایت نقدی و پژوهشی 🔸تا ۳۰ امتیاز نخبگانی بنیاد ملی نخبگان 🔸امکان همکاری پژوهشی با پژوهشکده شورای نگهبان و معاونت راهبردی قوه قضائیه 🔸استفاده از اساتید برتر پژوهشکده شورای نگهبان 🔸حمایت از ایجاد تیم های حل مسائل حکمرانی در انتهای رویداد 💠زمان برگزاری: تیر و مرداد 1401 💠مهلت ثبت نام: ۵ الی ۲۵ خرداد لینک ثبت نام: 🌐https://dinhokmrani.org/event2 میز قوه قضاییه👆👆 🌐https://dinhokmrani.org/event3 رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان👆👆 @HOWZAVIAN @din_hokmrani