14.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✴️به مناسبت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) منتشرشد؛
نماهنگ «یار همیشگیم 2» با نوای سید محمد رضا نوشه ور
🔷نماهنگ «یار همیشگیم 2» با نوای سید محمد رضا نوشه ور به مناسبت فرا رسیدن 15 شوال1444 هجری قمری، سالگرد وفات سید الکریم عبدالعظیم حسنی علیه السلام، تولید شد.
🔷 مضمون این نماهنگ نشان دادن ارادت شیعیان به این شخصیت والا مقام است به طوریکه شیعیان شبهای جمعه به نیت بهرهمندی از ثواب زیارت و به عشق حضرت سید الشهدا (ع)، زائر حرم شاه عبد العظیم (ع) میشوند همچنین در ایام مسلمیه و قبل از محرم نیز به نیت اذن گرفتن از اهل بیت (ع) برای اقامه عزاداردای محرم و صفر، به مدت سه شب در صحن سید الکریم عبدالعظیم حسنی علیه السلام، مراسم روضه خوانی و سینه زنی برپا میکنند و دسته جات عزاداری از هیئات تهران و حتی سراسر کشور به این حرم آسمانی میآیند.
به همت 📌سازمان هیأت و تشکلهای دینی
#گفتمان_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
هدایت شده از خانه طلاب جوان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نویسندگان حوزوی
#خمینی_مشهد
آیین رونمایی از کتاب پای درس خمینی مشهد (واکاوی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن) با حضور آیت الله اعرافی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 خوشا این بزم قرآنی
در ستایشِ «برنامۀ محفل»
✍️ سید محمدحسین دعائی
🔸 بنا بر نقل دهخدا، «محفل» در لغت، یعنی: جای گرد آمدن، محل ازدحام، محل اجتماع اهل منبر، محل اجتماع اهل طرب، محل قضاوت، محل مؤانست و موافقت، محل اتفاق و عهد و پیمان، میهمانی، گفتگوی دوستانه و بزم. بر همین اساس، اسمِ «برنامۀ محفل» کاملا با مُسمّی است؛ چون این برنامه، همۀ اینها بود: هم جایی بود برای اجتماع خانوادهها در وقت افطار؛ هم محلی بود برای نشر علوم و معارف قرآنی؛ هم میدانی بود برای ایجاد نشاط معنوی؛ هم فرصتی بود برای سنجش عیار پیشروان و داعیهداران؛ هم محیطی بود برای تقویت انس با قرآن؛ هم بهانهای بود برای تجدید عهد با کتاب خدا؛ هم مکانی بود برای یک دورهمی دینی؛ و هم فضایی بود برای برپایی یک «بزم قرآنی».
🔹 یکی از حقائق تلخی که در روز قیامت جلوه میکند، شکوۀ رسول خدا صلی الله علیه و آله از امت خود، بهخاطر بیاعتنائی به «قرآن» و کوتاهی آنان در اداء حق این کتاب آسمانی است: «وَ قَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا.» (فرقان/۳۰) البته طبق بعضی از روایات (ن.ک: بحار الأنوار، ج۸۰، ص۳۶۸) خود قرآن نیز این گلایه را به درگاه الهی عرضه میدارد.
بر همین اساس، میتوان به اهمیت قرآن کریم و ضرورت توجه ویژه به این معجزۀ جاوید الهی پی برد؛ همچنانکه میتوان لزوم تلاش برای رفع مهجوریت از آن در جامعۀ اسلامی را نیز نتیجه گرفت؛ و این مهم، همان هدف والا و ارزشمندی است که «برنامۀ محفل» بهدنبال تحقق آن بوده است. به عبارت دیگر، «برنامۀ محفل» تلاشی بود برای: معرفی قرآن بهعنوان یک پدیدۀ دوستداشتنی، رخنه در حصار بیگانگی بعضی از مردم با کلام الله مجید و ایجاد زمینۀ لازم برای آشتی ایشان با ثقل اکبر؛ آن هم در وضعیتی که جبهۀ فکری، فرهنگی، رسانهای و تبلیغاتی دشمن نیز با تمام توان، بهدنبال تخریب جایگاه قرآن در میان مسلمین و قطع پیوند معرفتی و عاطفی آنان با این کتاب آسمانی است.
🔸 ارائۀ هرگونه تحلیل، ارزیابی، انتقاد یا پیشنهادی نسبت به «برنامۀ محفل»، باید با لحاظ نکتۀ پیشگفته صورت گیرد؛ زیرا در غیر این صورت، با فهرستی از اشکالات بعضا ناموجه مواجه خواهیم شد که نه تنها گرهی از کار فروبستۀ کشور در عرصۀ فعالیتهای رسانهای نخواهد گشود، بلکه جوانههای مبارکی همچون «برنامۀ محفل» را نیز خواهد خشکاند.
📌 متن کامل یادداشت در خبرگزاری مهر: mehrnews.com/x322wQ
#برنامه_محفل
#رسانه_دینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸اصحاب شیدای حسین
✍ عباس بابائی، دبیر شورای مرکزی جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی
مسألهی «تابآوری انسان» در سختیها و بحرانها، یکی از مسائل مهم جامعهشناسی است که اگر متولیان امر در هر اجتماع و جامعهای بدان توجه نکنند، آسیبهای جدی خواهند دید.
یکی از حیرتانگیزترین مصادیقِ این مسأله، «طلاب و روحانیون» هستند؛ تا جایی که این میزان از تابآوری میتواند موضوع پژوهشهای سنگین دستگاهها و سرویسهای مختلف امنیتی و سیاسی در دنیا باشد.
آخر چطور میشود بیشترین هجمههای ناجوانمردانه در طول تاریخ بشریت توسط جنود شیطان به صنفی خاص به نام «حوزویان» بشود، اما کماکان به حیات موثر و جهادی و مردمی خود ادامه دهند؟! این هجمههای رسانهای شیطان، تا جایی است که اگر هر روز شاهد سوءقصدها و هتکحرمتها به این صنف باشیم، جای تعجب ندارد!
این پژوهش در سطح ملی نیز میتواند اتفاق بیافتد؛ آخرچگونه میشود عدهای با کمترین بهرهمندی از سفرهی انقلاب، در راه آرمانهای انقلاب این میزان از سختیها را تاب بیاورند و جلوتر از متولیان امر و دستگاههای حاکمیتی، مجاهد میدانهای مختلف انقلاب باشند؟! آیا بودجههای کلان تبیینی و جهادی و اقتصادی و بهداشتی و...، توانسته به اندازهی فعالیتهای جهادی «سربازان بی نام و نشان امام زمان» در گوشهگوشهی این دیار اثرگذار باشد؟!
جماعتی که زندگی غالبشان از سطح متوسط جامعه پایینتر است، چگونه میشود در فلان دهکوره، هم عمارت دنیای مردمش را آباد کنند، هم عمارت دلهاشان را؟!
آخر چگونه میشود که این صنف بدون اینکه توسط قوای مختلف کشور، اندک حمایت مادی و معنوی و قانونی شوند، در کوی و برزن به عنوان نمایندهی غیررسمی مدیران، پاسخگوی گرانیها و ناهماهنگیها و بیتدبیریها و اختلافات آنان باشند؟!
این پژوهش البته در سطح خردتری به نام حوزه هم میتواند انجام بگیرد؛ آخر چگونه می شود با کمترین حمایتها و برنامههای تربیتی و آموزشی و رفاهی نسبت به مجموعههای دیگر آموزشی همچون دانشگاهها، این میزان از استقامت در مسیر علمای عاملی چون امامین انقلاب، در زندگی شخصی و صنفی و علمی و اجتماعی و جهادی طلاب مشاهده شود؟!
پاسخ به این پژوهشهای کذایی و خیالی را «سید شهیدان اهل قلم» اینگونه دادهاست:
«هر کس می خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند. اگر چه خواندن داستان را سودی نیست، اگر دل کربلایی نباشد...
و اگر تو می خواهی که به کربلا برسی، باید از خود و دلبستگی هایت، از سنگینی ها و ماندن ها گذر کنی...
برای ما کربلا پیش از آنکه یک شهر باشد یک افق است؛ یک منظر معنوی است که آن را به تعداد شهدایمان فتح کرده ایم، نه یک بار، نه دوبار، به تعداد شهدایمان.»
#جامعه
#مظلومیت_طلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸سر در پای ناموس
✍ علیرضا مکتبدار
تاریخ ایران سراسر پایمردی است در برابر هر آنچه ظلم و بیعدالتی و وحشیصفتی است.
ایرانی در دفاع از وطن و ناموس، سربردار شد اما از پای ناموس سر بر نداشت. ایستادگی سرخ او در برابر تیرگی ستم، نهال سبز وطن را آبیاری کرد و ایران همواره ایران ماند و خواهد ماند.
#غیرت
#ناموس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
این شهر اگر پر شود از یاغی ها
از گله ی گرگ ها و الباقی ها
هر گز تو گمان مبر که خاموش شود
حتی به دمی غیرت الداغی ها
مائیم و شکوه غیرت الداغی
شوق شرف و صلابت الداغی
فصلی دگر آغاز شد از قصه عشق
با واقعه ی شهادت الداغی
#مهتا_صانعی
#شهید_غیرت
#شهید_حمیدرضا_الداغی
@shaeranehowzavi
.
✔️غیرتی در پاسداشت غیرت
✍زینب نجیب، عضو تحریریه مجتهده امین
[۱]. غیرت و حمیت یعنی تلاش در نگهداری از آنچه که حفظش ضروری است. این صفت انسانی از شجاعت و بزرگمنشی سرچشمه میگیرد و جزء کمالات عالیه انسان بوده و به آن میزان مُعرّف انسانیت است که اگر در فردی از بین برود به ورطهی پوچی و تباهی سقوط میکند. از سوی دیگر باید توجه داشت باغیرتترین موجود، خداوند است که انسانها را از زشتیها دور میکند. بهعبارتی، خداوند هم تکویناً انسان را بر فطرت پاک آفریده است و هم تشریعاً برای او قوانینی وضع میکند تا از پلیدیها دور بماند و دقیقاً بر همین اساس است که خدا به هر غیرتمندی نظر لطف و رحمت دارد. چنانچه امام صادق (عليه السلام) میفرماید: «اِنَّ اللهَ غَیوُرٌ یُحِبُّ كُلَّ غَیورٍ» خداوند، غیور است و هر غیرتمندی را دوست دارد. (فروع كافی، ج ۵، ص ۵۳۵)
[۲]. غیرت انواع گوناگونی دارد. غیرت دینی، غیرت ناموسی و غیرت ملی که هر یک از اشکال آن به فراخور عرف و آنچه بر ذهن افراد جامعه حاکم است و یا بر زبانها جاری است؛ به معنایی اشاره دارد اما آنچه بر همه این عناوین سایه افکنده، روح انسانیت و حفظ ارزشهاست چرا که این صفت هم ریشه در آفرینش او دارد و هم بر پایهی ایمان و اعتقاد به یکسری ارزشهاست. امیرالمومنین غیرت را عین دیانت دانسته و میفرماید: "«غَیْرَهُ الرَّجُلِ ایمانٌ» غیرت مرد (عین) ایمان است.(شرح غررالحكم، ج ۴، ص ۳۷۷)
[۳]. بدین ترتیب غیرت را میتوان از مهمترین شاخصههای یک ایرانی دانست. چرا که هم در طول تاریخ حیاتش اثبات کرده که در حراست از کیان اسلام و همه آنچه بدان مربوط میشود حساس است و با تمام توان در اثبات و اجرای احکام آن میکوشد و هم نسبت به حفظ زنان و نوامیس خود همت میگمارد و هم در حفظ تمامیت ارضی کشور اسلامی و دلسوزی و حمایت از مسلمانان و عزت و شرف آنان در تلاش است. این همان وطندوستی و مشارکت در دفاع از میهن و پاسداری از مذهب خود است که در دین مبین اسلام نیز بر آنان تأکید بسیار شده است.
[۴]. از آنجا که وجود این خصلت شریف در انسان مهمترین مانع و دیوار دفاعی در برابر تهاجم و تجاوز دشمنان داخلی و خارجی است؛ هر چقدر این ویژگی در افراد یک جامعه بیشتر و عمیقتر باشد، امنیت و بازدارندگی و تابآوری آن ملت در همهی زمینههای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... بیشتر خواهد بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت یکی از روشهای دشمن برای هرگونه نفوذ مخصوصاً نفوذ فرهنگی، سست کردن و نابودی این صفت قدرتبخش در یک ملت است.
[۵]. از آن رو که ایران اسلامی به دلایل بسیاری، از جمله ذخایر، استعدادهای فراوان، موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی، فرهنگ و تمدن، استقلال و ...، همیشه مورد تهاجم دشمنان بوده است، میتوان از بین بردن و سست کردن "غیرت" در میان افراد جامعهی ایرانی را یکی از حربههای دشمن برای شکننده کردن آنها دانست...
🔗ادامه متن در صفحه نویسنده
#جهاد_روایت
#شهید_الداغی
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔸مذهبیها اینگونهاند؟
✍ مجید ابطحی
🔹این بخش از حرفهای خواهر شهید الداغی(شهید غیرت) برایم جالب بود:
"بعضیا فکر میکنن فقط کسانی میتونن با غیرت باشن که یقهشون رو میبندن و شلوار پارچهای میپوشند و... در حالیکه حمیدرضا اینجوری نبود! "
سوال: این《#بعضیها》چه درصدی از جامعه هستند؟ شاید از نظر ایشان بسیاری از مذهبیها، چنین نگاه منفی ای به افراد《به ظاهر غیر مذهبی》دارندو گمان می کنند فقط افرادی که《یقهبسته و شلوار پارچه ای》هستند مولفه های اخلاقی و دینی را رعایت می کنند و بقیه کلا بی دین اند!
واقعا مذهبی ها این نگاه را به دیگران دارند؟ و امثال #شهیدغیرت را غیرمذهبی میدانند؟
🔹کلام ایشان یک مثال است (اصلا شاید مقصودشان چیز دیگری بوده)
اما اگر افراد زیادی چنین تصوری از مذهبیها داشته باشند، فاجعه است! (اساسا #تقسیم افراد جامعه به مذهبی و غیر مذهبی درست نیست و عموم مردم ایران مذهبیاند، البته با سطوح متفاوت)
🔹به عنوان کسی که حدود ۱۰ سال است در بین طلبه ها زندگی میکنم_ که تابلو و #نمادمذهبیها محسوب می شوند_ در اطراف خودم به این نگاهها برخورد نکردهام، یعنی ندیدهام(یا به ندرت دیدهام) طلبهای این نگرش منفی را به غیرمذهبیها داشته باشد!
🔹نکته این است که این نگاه از طرف افرادِ(ظاهرا)غیرمذهبی به مذهبیها و اصلا تقسیم بندی مردم به مذهبی و غیر مذهبی، یک #دوقطبی و #دودستگی ایجاد میکند که همان خواست #دشمن است!
در نتیجهی این نگاه، بخشی از جامعه به خود #القا میکند که《من مذهبی نیستم و با مذهبی ها فاصله دارم!》این افراد بتدریج خود را از جمعهای مذهبی و حتی مراسم و آئینهای دینی، جدا میکنند.
🔹شاید این روزها که بحث حجاب داغ شده، از بین بردن این دوقطبی ضرورت بیشتری بطلبد؛ البته تاکید بر اصول و #ارزشهایاسلامی و خصوصا #حجابوعفاف(و تفاوت محجبه و بدحجاب) نباید مورد غفلت واقع شود!
#دوقطبیهای_کاذب
#مذهبیهایِبهظاهرغیرمذهبی
#شهید_غیرت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
▫️یکشنبههای مهارتی_تحلیلی فکرت؛
💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی
(این هفته ویژه بانوان نویسنده)
🎙با حضور و مشاوره استاد جواد محدثی
🔻فرصتی برای تبادل نظر درباره مهارتهای یادداشتنویسی تحقیقی و اندیشهای
نخستین گعده👇
📆 زمان: یکشنبه هفدهم اردیبهشت، ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰
🏢 مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان شهید تراب نجفزاده، مؤسسه شناخت
با همکاری
🖌 پایگاه اندیشهای فکرت
🖌 تحریریه عصر زنان
🖌 تحریریه بانو مجتهده امین
جهت ثبت نام و حضور در گعده نویسندگان از آیدیهای زیر اقدام بفرمایید:
🆔 @Es_shafiee
🆔 @danial_basir
#جهاد_روایت
#مهارت_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN