eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
520 ویدیو
182 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📰دکه‌ی تیترخوانی از یادگارهای نمایشگاه کتاب تا کره‌گیری از درخت انجیر دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
🔻برای صادق آل محمد(ص) رسیده است به ما از تو صد روایت عشق تواتری که شکوهش شده‌ست آیت عشق کسی که تشنه‌ی علم است و فقه، می‌نوشد همیشه از میِ ممزوج در ولایت عشق پس از تو هر چه محدث پس از تو هر چه فقیه چه نقل‌ها که نکردند از حکایت عشق حلول کرده پس از صبح صادق ملکوت قنوت سبز تو در قامت نجابت عشق منم که حجره نشینم به مهر تو در مشق... منم که آمده‌ام محضر تو بابت عشق @shaeranehowzavi
📌به چه کسانی اعتماد کنیم؟ هر گاه کسی را دیدید که ظاهرش و راه و رفتارش نیکوست و در حرکاتش کرنش دارد، پس مواظب باشید که مبادا شما را بفریبد، زیرا چه بسیار کسانی هستند که به خاطر ضعف و زبونی و سستی اراده و بزدلی از دسترسی به دنیا و ارتکاب محرمات آن عاجزند، بنابراین از راه دینداری وارد می‌شوند و مردم را با ظاهر خود فریب می‌دهند،و اگر دستشان به حرام برسد ابا ندارند. و اگر دیدید که از مال حرام خودداری می‌کنند پس مواظب باشید که مبادا شما را بفریبند، زیرا که تمایلات مردم مختلف است؛ چه بسیارند کسانی که از مال حرام، هر چند که فراوان باشد، دوری می‌کنند ولی خود را به کارهای سخت و ناروا وا می‌دارند و از آن راه مرتکب حرام می‌شوند وقتی چنین کسان را دیدید پس مواظب باشید که مبادا فریبتان دهند، تا ببیند که چقدر پایبند عقلند، و چقدر فراوانند کسانی که تمام اینها را ترک کرده و با وجود آن از عقلی استوار بهره ندارند و فسادی را که از روی نادانی مرتکب می‌شوند بیشتر از کار شایسته‌ای است که با عقل خود انجام می‌دهند، بنابراین در مورد چنین فردی، هرگاه عقل او را نیز استوار یافتید مواظب باشید تا شما را گول نزند مگر این که ببیند (چگونه است) آیا با هوای نفس در برابر عقل ایستاد، و یا با عقل همراه شده و در برابر هوای نفس ایستاده است؟ و علاقه‌اش نسبت به ریاست باطل و پارساییش در این باره چگونه است؟ زیرا که در میان مردم کسانی هستند که در دنیا و آخرت زیانکارند، دنیا را به خاطر دنیاخواهی ترک می‌کنند، و لذت ریاست باطل را بالاتر از تسلط بر اموال و نعمتهای مباح و حلال می‌دانند و تمام اینها را به خاطر ریاست ترک می‌کنند، تا آن جا که اگر به ایشان بگویند: از خدا بترسید! عزت تؤام با گناه ایشان را در خود گرفته و در این صورت جهنم آنان را بس است و بد جایگاهی است. پس کورکورانه به ره خود ادامه دهند گامهای اول خلافکاریشان آنان را به دورترین سرانجام زیانکاری بکشد، در نتیجه حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام می‌شمارند، از این که چیزی از دینشان را در برابر سلامت ریاستشان از دست بدهند، باکی ندارند؛ ریاستی که به خاطر آن خود را نگونبخت کرده‌اند. چنین کسانی هستند که مورد خشم و لعن خدایند و خداوند عذابی دردناک برای ایشان فراهم ساخته است. دانشنامه امام سجاد علیه السلام، جلد : 1 صفحه : 626 🔗 نقدنامه‌ی مجید رحیمی @HOWZAVIAN
6.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 اهالی رسانه باید کتاب بخوانند... 🎙 من همواره مردم و به‌خصوص جوانان را به خواندن کتاب توصیه می‌کنم اما امروز تاکید ویژه‌ای بر لزوم کتابخوانی و مطالعه برنامه سازان رسانه‌ای، فعالان در عرصه هنری و هنرهای نمایشی و اهالی مطبوعات دارم. 📌بازدید رهبر انقلاب اسلامی از سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۴۰۲/۲/۲۴ 🔗 شهاب‌گرافی @HOWZAVIAN
🔶 تأثیر سلبریتی‌ها بر حجاب و نوع پوشش مخاطبان ✍️ مهدی جبرائیلی تبریزی 🔸سلبریتی شکل مدرن‌شده شهرت است که در غرب و در نتیجه‌ی برخی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ظهور یافته است؛ و با ظهور رسانه‌های جمعی، به یکی از ویژگی‌های بنیادین مدرنیته تبدیل شده است و با ظهور رسانه‌های جدید و به ویژه شبکه‌های اجتماعی، رنگ و بویی جدید به خود گرفته و دلالت های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی اجتماعی جدیدی یافته است. 🔹اما فرهنگ سلبریتی در ایران نه به عنوان برون‌داد طبیعی تغییرات و تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بلکه به عنوان یک پدیده فرهنگی وارداتی، به موازات تجربه مدرنیته و ورود تکنولوژی‌های ارتباطی از غرب در دهۀ40 شمسی، وارد ایران شده و تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، شکل ویژه‌ای به خود گرفته است. ✍️ ادامه در صفحه عصر زنان @HOWZAVIAN
1631517101-9619-30-6.pdf
503.4K
. 🍃شاگردان ویژه امام صادق علیه‌السلام در بخشی از دوران امامت امام‌جعفرصادق (علیه السلام) تغییر و تحویل دو حکومت بنی امیه به بنی عباس رخ داد و این مسأله فرصت مغتنمی شد تا پیشوای ششم شیعیان علیه السلام با مهندسی فرهنگی مناسب و به‌جا، بنیان مکتب تشیع را محکم‌تر کنند و به گواه گزارش‌های تاریخی به تربیت چهار هزار شاگرد بپردازند. از جمله شاگردان مکتب جعفری، بانوان بودند که در مقاله‌ای به بخشی از فعالیت‌های این یاران پنهانی امام پرداخته‌ام. پ.ن: نقش بانوان شیعه عصر امام صادق (علیه السلام) در بسط جریان تشیع (مقاله علمی_ترویجی وزارت علوم) نجمه صالحی*_مهسا اسدبیگی؛ منبع: سخن تاریخ سال سیزدهم پاییز و زمستان 1398 شماره 30 *نویسنده مسئول @HOWZAVIAN
🔸دورویان از نگاه پیشوای راستگویان ✍ علی‌رضا مکتب‌دار 📌دورویی و نفاق مرزی است میان ایمان و کفر و منافق بر این مرز ایستاده است تا هم از امتیازات ‏جامعه ایمانی بهره گیرد و هم از آبشخور آلوده کفر، جان بی‌ارزش خویش را سیراب کند. 📌منافق، آنگاه ‏که به جامعه مؤمنان وارد می‌شود، صورتک ایمان بر چهره می‌نشاند و آنگاه که پا در حلقه ‏همپالگی‌های کفرکیش خود می‌نهد، چهره حقیقی خود را آشکار می‌سازد. ‏ 📌اما منافق چه ویژگی‌هایی دارد که او را از باورمندان حقیقیِ به خدای یگانه متمایز می‌سازد؟ چگونه ‏می‌توان منافق را از مؤمن بازشناخت و راه خود را از راه او جدا ساخت؟ 📌امام صادق علیه السلام در سخنی نغز، از سه ویژگی منافقان در ناحیه رفتار خبر می‌دهد که معیار ‏مناسبی برای شناخت سره از ناسره است:‏ ‏1.آنگاه که سخن می‌گوید، راست بر زبانش جاری نمی‌شود.‏ ‏2.آنگاه که وعده می‌دهد، آن را زیر پا می‌نهد.‏ ‏3.آنگاه که مورد اعتماد قرار می‌گیرد، خیانت می‌کند.‏ 🟢به فرموده امام علیه السلام، فردی با این ویژگی‌ها، اگر چه نماز و روزه به‌پا دارد، از ویژگی ایمان تهی ‏چ و نام منافق او را سزاست.‏ 🟩قالَ الاِمامُ الصّادِقُ عليه السلام: ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَاِنْ صامَ وَصَلّى: مَنْ اِذا حَدَّثَ كَذِبَ وَاِذا ‏وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتـُمِنَ خـانَ‎. ‎ تحف العقول/ ص 229‏ @HOWZAVIAN
🔶 فقیه بمعنی الکلمه ✍️علی‌رضا مکتب‌دار 📌فقه توان استنباط احکام شرعیه از منابع معتبر با درنظرداشت ساحات مختلف وجود آدمی؛ اعم از مادی و معنوی است. 📌تنها به ظاهر رفتار انسان پرداختن و از باطن و راز واقعی رفتار او دست‌شستن و به آن بی‌التفات‌بودن، فقه را ابتر می‌کند. 📌فقیه شدن افزون بر ضرورت احاطه‌داشتن به منابع، نیازمند آگاهی از نیازهای روحی و مادی انسان و نیز انگیزه‌های دست یازیدن او به کردارهای گونه‌گون و گاه متضاد است. انسان ساحت شرع همچون انسان ساحت عرفان، قبض و بسط دارد. فقیه باید قبض و بسط‌های جاری در سیره و حیات دیگران را درک کند تا بتواند حکمی صواب درباره رفتار آنان صادر کند. 📌 مرحوم میرزا محمدتقی شیرازی نماز و روزه استیجاری را فقط به کسانی می‌سپرد که به عدالت آنها اطمینان داشت. روزی فردی از ایشان خواست ادای نماز و روزه استیجاری را به وی بسپارد. از قضا آن زمان نزد میرزامحمدتقی پولی برای این کار وجود نداشت. آن شخص با شنیدن این مطلب به میرزا پرخاش و اهانت کرد و با فحاشی و ناسزاگویی از محضر ایشان بیرون آمد. 📌طولی نکشید که پولی برای ادای نماز و روزه استیجاری به دست میرزا محمدتقی رسید. پس به‌سرعت دستور داد برای آن شخص پولی بفرستند تا نماز و روزه را به‌جای آورد! 📌از ایشان پرسیدند: اگر شما در این کار عدالت فرد را شرط می‌دانید، پس چرا برای کسی که به شما ناسزا گفته است، پول می‌فرستید تا نماز و روزه استیجاری به‌جای آورد؟! 📌فرمود: او در آن زمان از شدت فقر به من ناسزا گفت و حرف‌های او ارادی نبود. به همین سبب، از عدالت ساقط نشده است. @HOWZAVIAN