🌻نقاشی که سؤالهای هنری میکرد
✍️ علی بهاری
هواپیما که روی زمین نشست، مستقیم تاکسی گرفت و رفت به گذر نجاریهای نیوجرسی، پیش اوس مایکل واسه خرید میز کار. مایکل نجار بهش گفت: «داداش! این رو ببری پشیمون نمیشی. من واسه خواهر خودم کریستانا از همین بردم، موقع ختنهسورون رابرتشون. هفته دیگه ختنهسورون پسر خود رابرته ولی اون میزه هنوز داره کار میکنه.» مشتری هم به اوس مایکل اعتماد کرد و میز رو خرید ۳۸ دلار. ولی روی اون میز چند میلیون دلار کار کرد. احتمالا اوس مایکل الان تغییر شغل داده و سر چهار راه جان اف کندی، ریال میفروشه.
میدونید دارم درباره کی صحبت میکنم؟ میگم خدمتتون. در یکی از شبهای سرد بهمن ۱۳۰۸، در اصفهان بچهای متولد شد که اسمش رو گذاشتند: محمود! البته مردم ایران خیلی از محمود – چه شاه باشه چه دکتر – خاطره خوبی ندارند ولی این محمود فرق میکنه. پدر محمود، تاجر و طراح فرش بود البته نه از اینها که موکت دم دستشویی رو به اسم فرش پذیرایی به خلق الله قالب … ببخشید پرزنت میکنن. شاید همین حرفه پدر بود که باعث شد محمود از بچگی دنبال طرح و رنگ و نقاشی باشه. محمود بچهای درونگرا بود و سعی میکرد اوقات فراغت خودش رو در تنهایی بگذرونه. مثلا وقتی رفقاش داشتند با دمپایی تو کله هم میزدند تو اتاق خونهشون نقاشی میکرد و سرش گرم کاغذ و مدادهاش بود. نهایتا وسطهاش یه لیوان دوغ میخورد و دوباره برمیگشت سر دفتر نقاشی.
چشم آقا محمود همش دنبال گچبری و طراحیهای مختلف ساختمانها بود و به جای این که از باباش بپرسه: «بابا! چی شد نسل شما تو مشروطه انقلاب کرد؟ آب کم بود یا نون؟» از جنس و طراحی آثار هنری مختلف میپرسید.
محمود خان تو ۲۱ سالگی سوار بر طیاره شد و به اروپا رفت تا با هنر نقاشی فرنگیها از نزدیک آشنا بشه و چون عزمش جدی بود هفت سال تو وین موند. این وین همیشه هنرپرور بوده. حالا گاهی مینیاتور، گاهی مذاکره. وقتی دید کلاسهای هنری خیلی فایده نداره و اگر چه قیافه استادهاش مثل مکرونه ولی اخلاقشون به معمر قذافی گفته زکی، تصمیم گرفت یه سر همه موزههای اروپا رو ببینه. از گورکی روسیه و پرادو اسپانیا شروع کرد تا مردان مسلح هلند و لوِر، لوَر، لوُّر، لوووُؤُ پاریس.
احتمالا تا الان فهمیدید این محمود خانی که میگیم منظور استاد عالیجناب، محمود فرشچیانه. یعنی همون نقاش مشهوری که آثار معروفی مثل عصر عاشورا رو خلق کرده. ترکیب هنر متعهد با اعتقادات عمیق شیعی که تو ذهن هر ایرانی یه تصویر از خودش به جا گذاشته. البته عصر عاشورا تنها اثر معروف ایشون نیست. محمود خان فرشچیان در هجده سالگی یعنی تو همون سنی که خیلیها پیام فوروارد میکنن و ممبر فیک میگیرن تا یه لقمه حروم ببرند سر میز فست فودشون، تابلوی «دوش دیدم که ملائک در میخانه زدند» رو خلق کرده. حالا به اون جماعت ممبر اَدکُن اگه بگی معنی کن میگن: «خوب دوش که منظور دوش حمومه. احتمالا ملائک هم اسم تعمیرکار تاسیساته. آره دیگه حافظ نصف شبی لولش چکه میکرده این شعر رو گفته.»
استاد محمود فرشچیان علاوه بر عصر عاشورا و دوش دیدم، آثار مهم دیگهای هم خلق کرده. در سال ۷۲، ضریح جدید آقا امام رضا و در سال ۸۷، ضریح آقا امام حسین رو طراحی کرد. خوش به حالش. خدا بهش برکت بده.
🔗لینک همین یادداشت در سایت دفتر طنز حوزه هنری
#طنز
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰دغدغهمندان دینداری و آگاهی در جهان معاصر
🔸گزارشی از پروژه فکری برخی عالمان دین در دوران حاضر
✍️ یاسر عسگری
🔺نداشتن پروژه فکری مشخص، نقطه ضعف برخی شخصیتها و اندیشوران ماست. اینکه پروژه فکری هر اندیشوری برای او و مخاطبانش مشخص باشد، یک حُسن و توفیق برای او خواهد بود، مگر در موارد خاص و نادر که به دلایلی برخی اندیشوران تمایل ندارند پروژه فکریشان آشکار و عیان باشد. تجربه نشان داده است اگر پروژه فکری اندیشور یا کنشگری روشن باشد، اثرگذاری و ماندگاری بیشتری خواهد داشت.
🔺البته اندیشمندانی که در این یادداشت آمدهاند، نه همه اندیشمندان جامعهاند و نه آنان که نامشان ذکر شد، در یک سطح اثرگذاریاند و نه یک محقق به تنهایی، میتواند پروژه فکری اندیشوران کشور را آنگونه که شایسته است، دریابد؛ بنابراین تعداد معدودی که نگارنده آثار آنها را مطالعه کرده و از این جهت که فعالیتهای رسانهای دارند یا اینکه در رسانهها و مراکز فرهنگی و علمی، آثارشان بیشتر دیده میشود، به ترتیب اولویت و اثرگذاری، انتخاب شدهاند.
🔺طبیعی است در یک یادداشت، نمیتوان به همه شخصیتهای فکری، فرهنگی و سیاسی برجسته کشور پرداخت و اگر مخاطبان و دانشوران به ضرورت «داشتن پروژه فکری مشخص» ترغیب کند، نگارنده به هدف خود رسیده است. محتوای این یادداشت پیشتر در جلسات و گفتارهایی، در حسینیه هنر قم ارائه و هم اکنون مکتوب شده است.
🔺در این یادداشت به کلانپروژه فکری حضرت امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب، شهید مطهری، علامه مصباح یزدی، آیتالله حسنزاده آملی، آیتالله جوادی آملی، آیتالله حائری شیرازی، آیتالله سیدهادی خسروشاهی، آیتالله محمدعلی تسخیری و حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی اشاره شده است.
🌐متن کامل
#اندیشه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘 پاسخ یک شبهۀ مغالطه آمیز
✍️ حسین کاوه
♦️ برخی افراد با ژست طلبکارانه مدام میپرسند که جمهوری اسلامی در این چهل سال چکار کرده است!؟ و همواره وضعیت امروز جمهوری اسلامی را با اوضاع کنونی برخی کشورهای غربی مقایسه میکنند و نتیجه میگیرند که جمهوری اسلامی نه تنها کاری نکرده بلکه موجب عقب افتادگی مردم و کشور نیز شده است!
🔹 اولاً؛ جمهوری اسلامی در یک دستهبندی متشکل از نیروهای انقلابی، نیروهای محافظهکار و نیروهای غربگرا میباشد! با این حال و علیرغم همۀ کوتاهیها و کارشکنیهای نیروهای محافظهکار و غربگرا، به اقرار نهادهای بینالمللی نیروهای انقلابی با رهبری امام خمینی کبیر و امام خامنهای عزیز اقدامات بسیاری کردهاند و اکثریت غالب پیشرفتها و دستاوردهای امروز کشور نیز در حوزههای مختلف، مدیون مجاهدتهای نیروهای انقلابی و راهبری امامین انقلاب است.
🔸 ثانیاً؛ اگرچه چهل سال برای رشد و پیشرفت یک انسان زمان زیادی است اما برای یک جامعه و نظامی که داعیۀ تمدن سازی دارد به مثابۀ دوران کودکی و نوجوانی است. ضمناً مقایسۀ جمهوری اسلامیِ چهل ساله که از ابتدای حرکت خود آماج حملات، تحریمها و فشارهای متعدد و مختلف بوده با برخی کشورهای غربی که سیصد چهارصد سال از آغاز حرکت آنان آن هم با کلی غارت و چپاول و استعمار کشورهای دیگر میگذرد یک مغالطۀ خباثت آلود و البته احمقانه است.
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰پرونده نخستین گعده یادداشتخوانی بانوان تحریریه مجتهده امین(ره)
🌀گزارش اولین گعده یادداشت خوانی بانوان حوزوی، مهتا صانعی
🌀گعده سوژه آفرین، نجمه صالحی
🌀ماجرای گعده و خبرگزاری، زهرا کبیری پور
🌀گعده، دغدغه، هدیه، خانم مرزبان
🌀دورماندگان از دیار کریمه اهل بیت علیهم السلام، زینب سید میرزایی
🌀مسیر دلم بر مدار حرم، زهرا سعادت
🌀بهیاد نسوان و مخدرات کاتب بلاد بعید، طیبه فرید
🌀کافی بود کافهتان را برخط کنید همین، مرضیه رمضان قاسم
🌀دورهمی اهل قلم، مخدره چمن خواه
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI