eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
529 ویدیو
185 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔆 ۳ تأثیر مهم ادبیات در زندگی طلاب👆👆👆 ویراستیِ مدادالفضلاء @howzavian
مدرسه اندیشه‌ورز رحا برگزار می‌کند؛ ✍🏻 کارگاه روایت بررسی روایت‌های اربعینی سعید احمدی به میزبانی هادی حمیدی، نویسنده و کنشگر رسانه‌ای ⁩ همراه با پرسش و پاسخ 📆 دوشنبه 19 شهریورماه ⏰ ساعت 21 تا 22 در بستر اسکای روم نام نویسی: @Jahaderevayat 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
. قدرت درونی و مسیر رشدنجمه صالحی در جهان امروز، بسیاری بر این باورند که شبکه‌سازی و ارتباط با دیگران کلید موفقیت و پیشرفت است. کتاب‌ها و مقالات بی‌شماری بر اهمیت این موضوع تأکید دارند و افراد را به گسترش شبکه‌های اجتماعی و حرفه‌ای خود تشویق می‌کنند. اما آیا این تنها راه رسیدن به رشد و جایگاه‌سازی است؟ آیا می‌توان به جای تکیه بر دیگران، به قدرت درونی خود اعتماد کرد؟ امروز عبارتی خواندم که می‌گفت:"هیچ جایگزینی برای شبکه‌سازی و ارتباط با دیگران که موجب رشد و پیشرفت شود، وجود ندارد." اما در پیچ‌وخم حوادث و در تراش‌خوردگی درد و نهایت استیصال دریافته‌ام که هیچ جایگزینی برای خوداندیشی، بازآفرینی جهان فکری و اقدام و عمل با تکیه بر خود، وجود ندارد. اگر قرار است دیگران یاری رسانند یا شبکه‌سازی مجالی برای رشد فراهم آورد، این در مراحل بعدی است. شاید دیگران نظر متفاوتی داشته باشند، اما ترجیح می‌دهم به جای تکیه بر کمک دیگران، پیش و بیش از هر کسی روی قدرت ذهن و عملگرایی خود، حساب باز کنم؛ زیرا معتقدم در ملال و رنج و ناکامی، جادویی نهفته است. ابعاد کشف‌نشدهٔ وجود را می‌توان در وقت درد شناخت. انسان در مواجهه با زندگی، نهایتاً تنهاست. ذهن همواره آبستن ایده‌ها و راه‌های تازه است، اگر بخواهیم و در مسیر بمانیم. از «بودن» تا «شدن» مسیری ناهموار است که نمی‌توان همواره با تکیه بر دیگران آن را هموار کرد. باید زمانی را به تفکر و بازنگری درونی اختصاص داد چون به ما کمک می‌کند تا ایده‌ها و راه‌حل‌های جدیدی برای مشکلات خود بیابیم و بر روی مهارت‌ها و توانایی‌های خود کار کنیم. یادگیری مهارت‌های جدید، تقویت مهارت‌های موجود و بهبود خودشناسی از جمله راهکارهاست. می‌توانیم به جای انتظار برای کمک دیگران، خودمان دست به کار شویم. اقدام و عمل به ما اعتماد به نفس و فرصت تجربه می‌دهد. ناکامی‌ها و شکست‌ها را به عنوان بخشی از مسیر رشد بپذیریم و از آن‌ها درس بگیریم. در مسیر خود ثابت‌قدم بمانیم و از تلاش دست نکشیم؛ چه بسا پایداری و استقامت کلید موفقیت باشد. در نهایت، هر فردی باید راه خود را برای رشد و پیشرفت پیدا کند. شبکه‌سازی و ارتباط با دیگران می‌تواند مفید باشد، اما نباید تنها راه حل باشد. قدرت درونی، خوداندیشی و عملگرایی نیز نقش مهمی در این مسیر دارند. در مواجهه با چالش‌ها و سختی‌ها، این قدرت درونی است که ما را به جلو می‌برد و به ما کمک می‌کند تا به بهترین نسخه از خود، تبدیل شویم. @AFKAREHOWZAVI
▫️ما را چه شده؟ 🔻دو قطبی، انقلاب، افشا 👤علی حیدری سورشجانی،سردبیر مجله حکمت و بیان (استاد پناهیان) 🔸شهید صدر علت مسلمان شدن و از خودگذشتگی مردم مدینه و مکه برای اسلام را ترس از بهشت و جهنم نمی‌داند بلکه ایشان می‌فرمایند: «پراکنده بودند که اسلام آمد و آن‌ها را یکپارچه کرد، سرگردان بودند که اسلام آمد و هدایتشان کرد» با این حال رسول خدا(ص) با ایجاد وحدت بین مسلمین اسلام را گسترس دادند.اگر به سیره رسول خدا(ص) نگاه کنیم ایشان نفاق هیچ منافقی را افشا نکرد بجز زمانی که یکی از منافقین مدینه می‌خواست ایجاد دو قطبی کند. آن شخص چه ویژگی داشت که رسول خدا(ص) آن را افشا کرد؟ 💠بعد از غزوه بنی مصطلق، دو نفر از مسلمانان؛ یکی از گروه انصار و دیگری از گروه مهاجران به هنگام کشیدن آب از چاه ـ به خاطر اینکه دلوشان به هم پیچیده بود‌ـ با یکدیگر نزاع کردند و هر یک حامیان خود از گروه انصار و مهاجر را به یاری طلب کردند. عبدالله‌بن‌اُبی؛ سرکرده منافقان مدینه، به یاری مرد انصاری (سنان جَهنی) شتافت و با مرد مهاجر (جهجاه غفاری) که غلام خلیفه دوم بود، مشاجره لفظی شدیدی کرد. او فرصت را مغتنم شمرده تا نزاع ساده میان دو مسلمان را به منازعه‌ای قومی‌ـ ملی تبدیل کند. در بین مردم ایستاد و شروع به سخنرانی کرد و از ایثار انصار برای مهاجرین با تعابیر نامناسبی گله کرد. و با کنایه به رسول خدا گفت: «آن کس که عزیز تر است ذلیل تر را بیرون خواهد کرد». زید بن ارقم ماجرا را برای رسول خدا(ص) تعریف کرد و رسول خدا(ص) و با مصامحه از کنار مسئله گذر می‌کند و به زید می‌گوید شاید از عبدالله ناراحت و خشمگین هستی یا توهم کرده‌ای که عبدالله این چنین گفته است. جماعتی از انصار هم سخنان زید را منکر شدند. اما زید قسم یاد می کند که سخنانش درست است. رسول خدا(ص) به سمت عبدالله می‌رود و ماجرا را از او می‌پرسد و او نیز انکار می‌کند. ▫️تا این که سوره منافقین نازل می‌شود و زید را تصدیق و عبدالله بن ابی را تکذیب می‌کند. و اینگونه عبدالله ابن ابی رئیس منافقان مدینه به خاطر ایجاد دو قطبی رسوا می‌شود. ▫️مومنین را چه شده که از دو قطبی‌های بیشمار در کشور دفاع می‌کنند؟ ▫️مگر جز خواسته‌های مکرر امامین انقلاب نبوده است که دعوت کردنده اند که اصول و مبانی انقلاب پایبند باشید و از دوقطبی های کاذب ما را بر حذر داشته‌اند؟ ▫️تا کی جریان انقلاب باید دچار بازی‌های رسانه‌ای راست و چپ قرار بگیرد. آیا جریان انقلاب از وضعیت خطرناک کشور اطلاع ندارد؟ مگر نمی‌دانند وضعیت کشور وضعیت عادی نیست؟ کجاست آن نگاه تمدنی داشتن؟ آیا از وضعیت آب،‌برق، گاز و منابع پولی کشور‌ آگاه نیستید که هر روز به جان هم می افتند؟ آیا از وضعیت منطقه خبرندارید؟ آیا نمی‌دانیم در اطرافمان چه می‌گذرد؟ آیا وضعیت جبهه مقاومت را بیخیال شدیم؟ بعد اگر کسی بگوید دو قطبی نکنید فریاد وا اسلاما سر می دهند و هر چه می‌توانند نثار گوینده می‌کنند؟ گوینده‌ای که سالیان سال فهمش از انقلابی ها جلوتر است. ▫️اگر می‌خواهیم مشکلات کشور حل گردد تنها راه همین است رهایی از دوقطبی و اتحاد نیروهای انقلاب همین.... @ali_heidari_ir ✅کانال نویسندگان حوزوی چهارمحال و بختیاری/به ما سر بزنید✅ https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
طالقانی فلسطین.pdf
419.9K
📖 📑 | جایگاه فلسطین و مسئله صهیونیسم در اندیشه و مبارزات آیت‌الله طالقانی ⚫️ به مناسبت سالگرد رحلت آیت‌الله طالقانی 🔹بنیان‌های فکری و اعتقادی آیت‌الله طالقانی در مورد قوم یهود و مسئله فلسطین را می‌توان در دو حوزه مورد بررسی قرار داد؛ حوزه اول تفاسیری است که ایشان از قرآن به‌خصوص سوره بقره داشتند و حوزه دوم اقدامات و سخنرانی‌های ایشان درباره رژیم صهیونیستی و فلسطین می‌باشد. 🔸ایشان با توجه به سیر تاریخی و نص صریح قرآن و همچنین حمایت‌های استعمارگران از این قوم به این نتیجه دست یافتند که عمل نمودن به دستورات قرآن از جمله بحث جهاد و شهادت، علاج این بحران بزرگ در جهان اسلام می‌باشد. 🔹از آنجا که اقدامات و بنیان‌های فکری آیت‌الله طالقانی نسبت به مسئله یهودیت و صهیونیسم مهجور واقع شده است، این تحقیق با دو رویکرد تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی به بررسی آن می‌پردازد؛ ضمن اینکه در مقاله پیش رو به مباحث جهاد و شهادت از دیدگاه ایشان و همچنین به عوامل فتنه داخلی و خارجی و طرق دفع فتنه‌ها با تأکید بر صهیونیسم، پرداخته می‌شود. 📚ضمیمه: مقاله «جایگاه فلسطین و مسئله صهیونیسم در اندیشه و مبارزات آیت‌الله طالقانی»، بیژن تقی‌زاده، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، بهار ۱۳۹۰، شماره۲۷. @howzavian_alborz
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « و » ✍️ مناسبت روز: امروز پنجمین روز از ماه ربیع‌الاول است و براساس برخی از منابع تاریخی، سالروز وفات ، حضرت خاتون (س) دختر باكمال و بافضيلت امام حسين (ع) است که با حضرت علی‌اصغر (ع) از یک مادر به نام حضرت رباب فرزند امرى‌ء القيس می‌باشند؛ ایشان را مادرشان به سبب آرامش و وقار و حیاء فراوانی که داشتند، «سکینه» نامیدند. [وفیات الاعیان، ج۲، ص۳۹۷] که عزیزان برای دسترسی به محتوای لازم در این زمینه با موضوع «حضرت سکینه (س)، اسطوره حیاء و عفاف» می‌توانند به لینک زیر مراجعه نمایند👇 ✍️ اما امروز طبق تقویم شمسی، سالروز ارتحال آیت‌الله سید محمود (ره) از علمای بزرگ تهران، مفسر قرآن و نهج البلاغه، فعال سیاسی و اجتماعی و از شخصیت‌های انقلابی و مبارز ایران است که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسزایی را ایفا نمود و پس از پیروزی انقلاب نیز به عنوان نماینده اول مردم تهران در مجلس خبرگان و اولین تعیین گردید؛ امام خمینی (ره) پس از رحلت ایشان فرمودند: ‹‹آقای طالقانی یک عمر در جهاد و روشنگری و ارشاد گذراند...و هیچ‌گاه در جهاد بزرگ خود سستی و سردی نداشت... او برای اسلام به منزله‌ی ابوذر زمان بود و زبان گویایش همچون شمشیر مالک اشتر برنده و کوبنده بود...›› (صحیفه امام؛ ج ۹، ص ۴۸۶) ✍️ همچنین فردا سالروز شهادت (ره)، اولین شهید محراب است که از سوی امام خمینی (ره) به عنوان نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز انتخاب شد و در بیستم شهریور ١٣۶٠ پس از اقامه نماز جمعه، توسط منافقین به شهادت رسید. لذا امروز، نمازهای دشمن‌شکن جمعه ما، در جای جای ایران اسلامی، یادگاری عزیز و ارزشمند از «» و همچنین «» است. ✍️ نماز جمعه یکی از بزرگترین عبادات جمعی است که دارای جهات مختلف عبادی، سیاسی و اجتماعی؛ و همچنین منشأ آثار و برکات فراوانی، همچون: تقویت‌ روح‌ هم‌بستگی اسلامی و رشد ابعاد اجتماعی اسلام‌؛ ایجاد وحدت‌ و الفت‌ بیشتر میان‌ مسلمانان‌؛ اصلاح‌ و تزکیه فرد و جامعه‌ با اطلاع‌رسانی عمومی؛ تأکید بر وعظ‌ و آموزش‌ احکام‌ اسلامی؛ و مطرح‌ کردن‌ مسائل‌ مهم‌ اجتماعی و سیاسی است؛ در آیات و روایات اسلامی، بر اهمیت نماز جمعه تأکید بسیاری شده که در این مجال کوتاه تنها به یک آیه از قرآن کریم و چند روایت کوتاه از حضرات معصومین (ع) بسنده می‌کنیم: 📖 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! آنگاه كه براى نماز روز جمعه ندا داده شد، پس به سوى ياد خدا (نماز) شتاب كنيد و کسب و تجارت را رها کنید که اگر بدانید، این (نماز جمعه، از هر تجارت سودمندی) برای شما بهتر خواهد بود.» (جمعه/٩) ✅ رسول خدا (ص) فرمودند: «در هر روز جمعه برای شما ثواب یک حج و یک عمره گذاشته شده است، حج شما در شتاب به سوی نماز جمعه و عمره شما انتظار اقامه نماز عصر پس از نماز جمعه است.» (کنز العمال/ج ٧/ ص ٧٣٧) ✅ امام صادق (ع) فرمودند: «هیچ قدمی نیست که در راه نماز جمعه برداشته شود مگر آنکه خدا بدن آن فرد را بر آتش حرام می‌سازد.» (وسائل‌الشیعه/ج ۵/ص ٣) ✅ امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «در محضر خداوند برای شش گروه ضمانت بهشت نموده‌ام، یکی از آنان کسی است که به قصد نماز جمعه از منزل خارج شده و در آن حال مرگ او فرا رسیده است.» (وسائل الشیعه/ ج 5/ ص 11) ✅ پيامبر اکرم (ص) فرمودند: «هر كه از روى ايمان و به حساب خدا در نماز جمعه شركت كند، اعمالش از نو آغاز می‌شود. [یعنی خداوند به پاداش آن، گناهان گذشته‌اش را بيامرزد و نامه عمل جديدى برايش باز كند]. (من‌لا‌يحضره‌الفقيه، ج١، ص ۴٢۶) ✅ رسول خدا (ص) فرمودند: «هر كه سه نماز جمعه را (پی در پی) از روى اهميت ندادن به آن (و بدون دلیل) ترك كند خداوند بر دل او مهر زند.» (وسائل‌الشیعه/ ج۵/ ص۶) ✅ پیامبر اعظم (ص) فرمودند: «نزدیکی مردم با خداوند در روز قیامت به مقدار رفتن آنها به نماز جمعه به ترتیب نفر اول و دوم و سوم است.» (مستدرک الوسائل، ج۶، ص٣٩) ✍️ در پایان سخن لازم به ذکر است که نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان (عج) از نظر اکثر فقها از جمله امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) «واجب تخییری» است، یعنی انسان مخیّر است که میان نماز ظهر یا نماز جمعه یکی را انتخاب کند ولى با توجه به فوائد و آثار شرکت در نمازجمعه، سزاوار نيست که مؤمنين خود را از برکات حضور در اين نماز پر فضیلت محروم سازند. روزبرگ شیعه 🆔 @howzavian_isfahan
دیروز همراه دوستان به یک برنامه تحلیل سینمای شناختی در اینجا دعوت بودیم من و استاد حسن‌زاده که همیشه دوربین‌های فعالی داریم تا صحنه رو دیدیم، قبل از شروع برنامه دست به کار شدیم و تعدادی عکس گرفتیم که این دوتا حاصل اون عکاسیه نکته‌‌ای رو که می‌خوام بگم اینه که، همونطور که می‌دونید چند چیز در عکاسی خیلی مهمه سوژه نورپردازی چیدمان یا ترکیب بندی زاویه دوربین و ... اما شاید مهمتر از همه خود عکاس و نوع نگاه عکاس به صحنه، سوژه و تصویر هست. این یک مهارته که بخشیش ذاتی و بخشیش اکتسابیه مهارت تصویربرداری یک نوع حالت ذهنی که انگار برای عکاس ملکه میشه؛ البته نه عکاس بلکه هر هنرمندی هنرش ملکه ذهنی اونه بخاطر همین اکثر اوقات هنرمند کاری که انجام می‌ده و اثری که خلق می‌کنه در چارچوب اصول اون هنر قرار داره و ساختارهارو ناخوداگاه رعایت کرده از طرفی بهترین نوع تولید اثر رو در حد توان خودش خلق کرده و شاید این هم از اون بعد کمال طلبیه انسانه که سعی داره تمام آنچه داره رو برای خلق یک اثر هنری به کار بگیره به نظر هنر فطرتا به دنبال بیان زیبایی‌های درونی هنرمنده و هر زمان هنر یک هنرمند رو ببینیم انگار درون اون هنرمند برامون برملا می‌شه و اینه که هنرمندان درونی لطیف، زیبا و پر از احساس دارن چون زیبایی‌های هر سوژه رو با جان و دل ادراک می‌کنند و بعد از یکی شدن با اون زیبایی به وجد میان و تراوشات این سیر در عالم درون میشه اون اثر که آینه وجود هنرمنده ✍️مصطفی گودرزی @howzavian_hamedan
✍️ نخستین کارگاه روایت رحا نخستین کارگاه روایت‌نویسی طلاب با موضوع بررسی روایت‌های اربعینی و با حضور سعید احمدی، مدرس نویسندگی و یادداشت‌نویس حوزوی برگزار می‌شود. هادی حمیدی، کنشگر رسانه‌ای و فعال فرهنگی، میزبانی این جلسه گفت‌وگو محور را بر عهده دارد. مدرسه اندیشه‌ورز رحا این کارگاه را در ادامه سلسله برنامه‌های رواق اهل قلم با حضور طلاب و فضلای علاقه‌مند به نویسندگی برگزار می‌کند. کارگاه «بررسی روایت‌های اربعین» ساعت 21 دوشنبه 19 شهریورماه در بستر اسکای روم به این نشانی برگزار می‌شود. حضور در این کارگاه برای همه آزاد و رایگان است. روایت چیست؟ روایت نویسی ژانری از نوشتار است که بر روایت داستان تمرکز دارد. این می‌تواند در قالب یک رمان، داستان‌کوتاه، نمایشنامه یا حتی یک مقاله شخصی باشد. عناصر کلیدی داستان‌نویسی شامل شخصیت‌ها، صحنه، طرح، تضاد و حل است. هدف داستان‌نویسی جذب خواننده و ایجاد ارتباط عاطفی از طریق فرآیند داستان‌نویسی است. نوشتن روایی اغلب شامل زبان توصیفی و تصاویر واضح است تا تصویری واضح از داستانی که گفته‌می‌شود ارائه کند. می‌تواند داستانی یا غیرداستانی باشد و ممکن است از ساختار خطی یا غیرخطی پیروی کند. روایی نویسی به نویسنده این امکان را می‌دهد که مضامین، ایده‌ها و احساسات را از طریق دریچه شخصیت‌ها و تجربیات آنها کشف کند. نمونه‌های رایج داستان‌نویسی عبارتند از رمان‌های کلاسیک مانند «غرور و تعصب» نوشته جین آستن، داستان‌های کوتاه مانند «لاتاری» نوشته شرلی جکسون، و مقالات شخصی مانند «سال تفکر جادویی» اثر جوان دیدیون[Joan Didion]. خواه داستانی از ماجراجویی، عشق، از دست دادن یا پیروزی باشد، روایت داستان جوهر تجربه انسانی را به تصویر می‌کشد و خوانندگان را به غوطه‌ور شدن در دنیای داستان دعوت می‌کند. روایت نویسی شکل قدرتمندی از بیان است که به نویسندگان اجازه می‌دهد داستان بگویند و با خوانندگان در سطح احساسی ارتباط برقرار کنند. با درک تعریف داستان‌نویسی، استفاده از روش‌های مؤثر برای خلق روایت‌های جذاب و رعایت نکاتی برای ارتقای مهارت‌های خود، می‌توانید به یک داستان نویس موفق تبدیل شوید. بنابراین شروع به نوشتن کنید و اجازه دهید تخیل شما را به سفر داستان سرایی هدایت کند. 🌻نخبگان، استادان و دوستان‌تان را به دعوت کنید.👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✔️آشنایی با متن مهمان برنامه کارگاه روایت روایت‌های اربعینی سعید احمدی را در قلمدار بخوانید👇 https://eitaa.com/ghalamdar امشب ساعت ۲۱ اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/bineshno/revayat @qhadeh
بررسی روایت اربعینی سعید احمدی به همت مدرسه اندیشه ورز رحا اکنون در اسکای روم👇👇 https://www.skyroom.online/ch/bineshno/revayat