🔻 فقیه جریانساز
▫️شیخ نورالله نجفی اصفهانی از جمله علمای مجاهد عصر مشروطه و دوره رضاشاه پهلوی است.
▫️در دوره سلطنت قاجار، بهواسطه پایگاه اجتماعیاش در اصفهان توانست بهعنوان یک مجتهد عالیرتبه، راهبری مردم در مبارزه با دستگاه ظلم را بر عهده بگیرد.
▫️آقا نورالله همچنین نسبت به تحرکات دولتهای استعمارگر خارجی در ایران توجه جدی و هُشیاری عمیق داشت.
▫️وی در سال ۱۳۰۷ ق به همراه برادرش آقا نجفی به قلع و قمع بابیها اقدام کرد که موجب تبعید آن دو به تهران گردید.
▫️ایشان در جریان قیام تنباکو نیز فعالانه شرکت داشت.
▫️حاج آقا نورالله در زمینه مسائل اقتصادی بر حمایت از تولیدات داخلی و تلاش برای استقلال اقتصادی کشور تأکید میورزید؛ چنانکه در تأسیس شرکت اسلامیه مشارکت مستقیم داشت.
▫️در جریان جنبش مشروطه به جمع مهاجرین و متحصنین قم پیوست و پس از پیروزی مشروطهخواهان، نخستین انجمن ملی را با نام «انجمن مقدس ملی اصفهان» به همراهی گروهی از علما و بزرگان، از جمله سیدحسن مدرس تشکیل داد.
🗓 ۵ دی، سالروز شهادت آقا نورالله نجفی اصفهانی
#فقیه_مبارز
🆔 @howzavian_fars
چرا مینویسم؟.mp3
2.69M
💢چرا مینویسم؟
🔻«میاندیشم پس هستم» شاید یکی از مشهورترین جملات تاریخ فلسفه باشد. این جمله را رنه دکارت در چند کتاب خود از جمله «گفتار در روش» و «تاملات» بیان کرد.
▪️اما یک نویسنده میگوید: «من مینویسم تا بمانم» زیرا که نوشتم ایجاد یک اثر است و «بودن» پیش فرض اثر گذاریست؛ در واقع آنکه اثر گذار است تنها به فکر «بودن» نیست بلکه به فکر «ماندن» است.
🔹معنای دیگر این ادعا این است که: من مینوسیم زیرا که میدانم آنچه در اندیشه من است ارزشش را دارد که بماند و به نسل های بعد منتقل شود.
✅ پس من مینویسم و تا زمانی که این نوشته باقیست خود نیز باقی خواهم ماند؛ شاید تا ابد و برای همیشه.
✍️مصطفی گودرزی
⭐️مدرسه تولید محتوا وارد شوید
@howzavian | نویسندگان حوزوی
با حضور اعضای تحریریه نویسندگان حوزوی در قم
نشست هماندیشی کنشگری حوزویان
و شناخت مسائل اجتماعی
🎙 سخنران:
حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمس الله مریجی، جامعهشناس و رئیس مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع)
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
.
✔️ کنشگری جامعمحور حوزویان نیازمند تقویت «دید اجتماعی» است
رئیس مؤسسه آموزش عالی امام رضا علیهالسلام میگوید اگر بخواهیم در تحلیل سرآمد شویم، باید در میدان کنشگری سواد و نگاه اجتماعی خود را تقویت کنیم.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمس الله مریجی، رئیس مؤسسه آموزش عالی امام رضا علیهالسلام در نشست هماندیشی کنشگران حوزوی و شناخت مسائل اجتماعی که به همت مرکز مطالعات راهبردی خبرگزاری تسنیم در قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه شناخت مسائل و پدیدههای اجتماعی گفت: امروزه در جریان انبوه خبررسانی زندگی میکنیم؛ آنچه در این میان جای کار دارد و بسیار مهم و کلیدی محسوب میشود «تحلیل» است. یک خبر و رویداد در یک جایی متوقف میشود؛ اما تحلیلگری و تحلیل داشتن مثل مسائل معنوی است که نقطه انتهایی برای آن متصور نیست.
🔆متن کامل در خبرگزاری تسنیم
https://tn.ai/3225341
صفحه_رسانه_ای_استاد_مریجی👇
🆔 @mariji_shamsollah
در همین روزهای سرد زمستانی که رژیم نجس نحس صهیونیستی راه را طوری بر شیعیان و محبان اهلبیت در #لبنان و #غزه بسته که "فعالان مردمی جبهه مقاومت" برای رساندن یک پتوی ساده و یک وعده غذای گرم به آنها باید خوندل بخورند و پول گزاف به قاچاقچی و دلال بپردازند، امروز "فعالان دولتی کشور محور مقاومت" در شورای عالی فضای مجازی با #رفع_فیلتر_واتساپ_صهیونیستی، راه را برای دشمنان باز کردند؛ احتمالاً به بهانه رونق کسب و کار مردم و آرام کردن فضای روانی جامعه.
باشد؛ این نیز بگذرد، ولی روسیاهیاش به زغال خواهد ماند.
#حکمرانی_غیرمقاومتی
@resistivegovernance
@howzavian | نویسندگان حوزوی
#طنز_تلخ
🔴 آقای پزشکیان شبکههای خودی را لااقل مختل نکنید!
@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔹 هیچ روحانی نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا ببیند
🔸 فضای مجازی و سایبری را یاد بگیرید؛ برای حوزه فرصتی فوق العاده است
#کلام_رهبر:
آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همهی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزههای علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الیاللّه و مبلّغان اسلام قرار داده. کِی چنین چیزی در اختیار شما بود؟ امروز یک طلبهی فاضل در تلویزیون مینشیند نیم ساعت حرف میزند، ده میلیون، بیست میلیون مستمع از روی شوق به حرف او گوش میدهند. کِی چنین چیزی برای من و شما در طول تاریخ روحانیت، از اول اسلام تا حالا، وجود داشته؟ این اجتماعات بزرگ کِی وجود داشت؟ این نمازجمعهها کِی وجود داشت؟ این همه جوان مشتاق و تشنهی معارف کِی وجود داشت؟ امروز این جوانهای دانشجو و غیر دانشجو را که مشاهده میکنید - حالا من دانشجوها را میگویم - همهشان تقریباً و تغلیباً مشتاقند از مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی چیزهائی را بشناسند و چیزهائی را بفهمند و سر در بیاورند. من و شما باید زمینه فراهم کنیم که بتوانیم به آنها جواب دهیم. این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟ علاوه بر این، ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
#رهبر_انقلاب
@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔰 رفیقی به نام «توفیق»
🔸توفیق یعنی خداوند، اسباب موفقیت و سعادت را که خارج از محاسبات انسان هستند فراهم نماید . تمام ذرات هستی از نادیدنی ها تا ابر و باد ومه خورشید و فلک مقهور اراده خدای سبحان اند
"وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا "
(ﺳﭙﺎﻫﻴﺎﻥ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺧﺪﺍﺳﺖ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ .فتح٧).
این اسباب در محاسبات هیچ انسانی نمی گنجد چرا که احدی جز خداوند از کم و کیف این اسباب خبر ندارد" وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ " ﻭ ﺳﭙﺎﻫﻴﺎﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺧﻮﺩ ﺍﻭ ﻛﺴﻲ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﺪ .(مدثر۳۱).
از همین رو توفیق منحصرا در دست خداست: "وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيب"ُ (ﻭ ﺗﻮﻓﻴﻘﻢ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ [ ﻳﺎﺭﻱ ] ﺧﺪﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﺮﺩم ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﮔﺮﺩم .هود٨٨) وهیچ بخلی از عطای این توفیق در ساحت حق نیست: "وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ"
(ﻭ ﻳﻬﻮﺩ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺩﺳﺖ [ ﻗﺪﺭﺕ ]ﺧﺪﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺼﺮّﻑ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ،ﻭ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻥﺑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﺩﺳﺖ ﻫﺎﺷﺎﻥ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﺎﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺑﺎﻃﻠﺸﺎﻥ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻟﻌﻨﺖ ﺑﺎﺩ ; ﺑﻠﻜﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎﺯ ﺍﺳﺖ [ ﺑﻪ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﻭ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ]ﻫﺮﮔﻮﻧﻪﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ،ﺭﻭﺯﻱﻣﻰﺩﻫﺪ .مائده۶۴)
از همین جا جایگاه توکل و توسل به اسماء حسنای حضرت حق روشن می شود. وقتی خداوند عهده دار امور انسان شد همه اسباب را متوجه بنده اش می گرداند.
خداوند وقتی عهده دار امر حضرت یوسف شد قافله ای را در صحرا بی آب روانه کرد تا محتاج آن چاهی شوند که یوسف در آن افتاده تا یوسف را دراورند! بمحض رسیدن یوسف به مصر، حسّ نیاز مندی به فرزند را در وجود عزیز مصر به جریان انداخت تا یوسف را به فرزندی بگیرد! سپس در وجود همان عزیز، حس آبرو داری را احیاء نمود تا یوسف را به زندان بفرستد! سپس پادشاه را محتاج تاویل خوابی کرد تا یوسف را از زندان در آورد! سپس تمام مصر را به طعام نیازمند ساخت تا یوسف را عزیز مصر و خزینه دار گنجینه های آن نماید!
"فَسَتَذْكُرُونَ مَا أَقُولُ لَكُمْ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ "
(ﭘﺲ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ [ ﺩﺭﺳﺘﻲِ ] ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻢ [ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻴﺪ ] ﻣﺘﻮﺟّﻪ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ، ﻭ ﻣﻦ ﻛﺎﺭم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭﺍ ﻣﻰ ﮔﺬﺍﺭم؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻴﻨﺎﺳﺖ.
✍️غلامعباس هاشمی همدانی
@howzavian_hamedan
• من همیشه وقتی در بین جوانها هستم به
خصوص جوانهای نخبه در درجهاوّل احساس
شکر میکنم، شکر خدای ِ متعال ــ ما بِکُم مِن
نِعمَةٍ فَمِنَ اللّه ..
شما نعمت خدا هستید برای ما، عطیّه الهی
برای دلسوزان نظام محسوب میشوید برای
ما ـ کسانی که عمرطولانی گذراندهاند ـ شما
جوانها حقیقتاً یک لطف الهی و نعمت الهی
هستید، شکر.
دوّم امید، به آیندهی کشور اهمّیّت میدهیم.
به افقی که در مقابل چشممان هست اهمّیّت
میدهیم، شما را که انسان میبیند، امیدوار
میشود به اینکه این آینده، آنچنان که امید
و آرزو داشتیم انشاءاللّه تحقّق پیدا خواهد
کرد.
#حضرت_آقا
• @insamti | این سمتی •
@howzavian | نویسندگان حوزوی