گذار از فتنه (شگردهای فتنه گران و راهکارهای مقابله با آنان از منظر امام سجاد(ع))
مولف : سید مهدی موسوی
ناشر کتاب : اشراق حکمت
تعداد صفحات : 136
چکیده
ظهور و بروز فتنه در حقیقت آزمونی است برای شناخته شدن سره از ناسره. وقتی ابرهای فتنه آسمان تعقل و اندیشه را می پوشاند، خطا و لغزش نیز پدیدار می شود. خطاهایی که گاه سنگین ترین ضربه ها را بر پیکر جامعه وارد می کند. به گونه ای که تبعات آن تا مدت ها گریبان جامعه و مردم را گرفته و آن ها را از حرکت رو به جلو و پیشرفت باز خواهد داشت. کتاب "گذار از فتنه" دربردارنده شگردهای فتنه گران و راهکارهای مقابل با آنان از منظر امام سجاد علیه السلام است. این کتاب در چهار فصل به بررسی نوع برخورد امام سجاد علیه السلام با فتنه گران پرداخته است. در فصل اول با عنوان "زمینه های فتنه" خواننده با مطالبی چون انحراف از هدایت الهی، سنگدلی، تزلزل و پیمان شکنی و نافرمانی پروردگار به عنوان زمینه های مهم بروز فتنه در جامعه اسلامی آشنا می شود. نویسنده در این کتاب ضمن بحث از زمینه های بروز فتنه و بیان کردن شگردهای مورد استفاده فتنه گران، راه کارهای مقابله با آن را نیز ارایه می دهد "زمانه فتنه" عنوان فصل دوم این کتاب است و مخاطب را به این مفهوم کلی می رساند که در زمانه فتنه، انسان های فتنه انگیز از غلطیدن در وادی هلاکت، حضور در مسیرهای پر آسیب و استقبال از عقوبت الاهی به عنوان سه مشخصه بارز ابایی ندارند. نویسنده در فصل سوم این کتاب با عنوان «شگردهای فتنه گران» به بررسی این مفهوم کلی می پردازد که فتنه گران برای پیشبرد کارهای خود ابزارهای مختلفی را به کار می برند که عمده آنها به فرموده امام سجاد علیه السلام عبارتند از نیت عداوت، قصد براندازی، آمیختن حق و باطل، انتخاب بهترین راه کارها، جاسوسی، جنگ نرم، استفاده از ضعف ها، زمینه سازی فتنه، جمع آوری اخبار، لبخند پر از کینه، حسادت عامل فتنه گری، تهدید و تندزبانی، عیب جویی، اتهام زنی و شایعه پراکنی و حفظ کینه پس از شکست. ظهور و بروز فتنه در حقیقت آزمونی است برای شناخته شدن سره از ناسره. وقتی ابرهای فتنه آسمان تعقل و اندیشه را می پوشاند، خطا و لغزش نیز پدیدار می شود نویسنده در فصل چهارم کتاب و پایانی با نام «روش های مقابله با فتنه» به این نکته اشاره دارد که امام سجاد علیه السلام برای مقابله با فتنه گران راهکارهایی را در دو بخش نظر و عمل عرضه می دارد که در این کتاب بخش نظر با عنوان «بصیرت زایی» ذکر شده و موارد لازم برای این کار نیز حق شناسی، راه شناسی، دشمن شناسی و خودشناسی نام برده شده اند. بخش عمل با نام «عملگرایی سنجیده» بر این نکته تاکید دارد که امام سجاد علیه السلام توحید عملی، استقامت و صبر، زدودن سوءظن ها، فرصت سازی از تهدیدها و شکستن وحدت فتنه گران را عوامل موثر در مقابله با فتنه گران می دانند.
🔸 #یادداشت | لزوم آشناسازی مردم با مسئله شبکه ملی اطلاعات
#غمامی استادیار مطالعات فرهنگی و ارتباطات در گفت و گو با رسا:
🔹در حال حاضر افراد شبکه ملی اطلاعات را دقیقاً نسخه کوچک شده شبکه جهانی اطلاعات فهم میکنند، باید تمایزی ایجاد شود و آنقدر جدید باشد که تفاوتها برجسته شود.
🔹اتفاقاً در این اتفاقات اخیر (اغتشاشاتهای آبان ماه) متوجه شدیم که هیچ کدام از بانکهایمان دچار اختلال نشدند با اینکه بیشترین صدمه را بانکها دیدند و با اینکه اینترنت قطع شد ولی هیچ تراکنش بانکی دچار مشکل نشد.
🔹بنا به تعریفی که داریم، خیلی از اطلاعاتها را میتوانیم روی سرویسهای داخلی نگهداری کنیم، ولی اطلاعات مهم نیست که روی این سرورها بارگزاری شود؛ نوع اتصالاتی که برقرار میشود مهم است. در واقع شبکه اتصالات است نه یک مخزن اطلاعاتی.
🔹اینترنت همان کابلهایی است که از زیر اقیانوسها و از زیر دریاها به سمت تمام جهان کشیده شد، یعنی میدان فضای بازی ارتباطی را تغییر میدهد، این زیرکی ایالات متحده است چرا که وقتی نمیتواند از فضا استفاده کند.
🌐 rasanews.ir/002eNA
🆔 @rasanewsagency
محمد هادی سمتی / سردبیر کانال سیاست نامه
✍ تبیینِ تمدن ساز و مجلس آینده
1- گام دوم انقلاب نوبت دستیابی به تمدن نوین اسلامی است و این سؤال مطرح میشود که جایگاه مجلس یازدهم در فراهمسازی زمینههای این تمدن چیست؟
برای روشن شدن مسئله ابتدا باید تعریف واژه تمدن مشخص شود.
باوجود گوناگونی تعریفها و دشواری ارائه تعریفی واحد از مفهوم تمدن، وجود سازمان و نظم اجتماعی و پیشرفت مادی و معنوی انسان، نقطه مشترک بسیاری از دیدگاههای دانشمندان علوم اجتماعیاند. _ ویکی فقه_
2- از لوازم اساسی برای تشکیل تمدن، تبیین و روشنگری است. در آیه 44 سوره نحل خطاب به پیامبر آمده است: "...وَ أَنْزَلْنا إِلَیک الذِّکرَ لِتُبَینَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یتَفَکرُون "
از این آیه شریفه میتوان برداشت کرد که در اثرِ تبیین باید تفکر صورت بگیرد یعنی اگر تبیین به تفکر منجر نشود بیشک روش اشتباه بوده است.
پس تبیین با افشاگری و هیاهو تفاوت ماهوی دارد. غایت و هدف تبیین تعقل و تفکر و هدایت است اما افشاگری معمولاً منجر به این نتایج نمیشود و گاهی نتیجه عکس نیز میدهد.
رهبر انقلاب در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری میگویند:
"وظیفۀ اصلی ما عبارت است از تبیین؛ باید تبیین کنیم. این تبیین به شکلهای مختلفی ممکن است انجام بگیرد؛ آن شکلی که در آن فتنه به وجود بیاید، دعوا به وجود بیاید، آن شکل مطلوب نیست. آن شکلی که برای مردم آگاهی به وجود بیاید، برای مسئولین تنبّه به راهحلها به وجود بیاید، آن شکل بسیار مطلوب است؛ این اشکالی هم ندارد. جایگاه قانونی خودشان را حفظ کنند. بیان موضعگیری خوب است، البتّه عرض کردیم بیان موضعگیری دو جور ممکن است؛ آنجوری باشد که موجب فساد و موجد فساد باشد، نباید باشد امّا بیان حقایق جوری که مردم را آگاه کند، مسئولین را آگاه کند، مسئولین را متشکّر کند [مطلوب است]."
3- با این تفاصیل، نقش مجلس نیز برجسته میشود؛ یعنی هرکدام از نمایندگان بهطور جداگانه و مجلس بهعنوان نهاد قانونگذار موظف به تبیین هستند تا بستر تمدن هموار شود و همانطور که باید در تدوین قوانین رویکرد تمدنی داشته باشند در اظهارنظرها هم باید چنین کنند و طوری سخن بگویند که به تمدن سازی کمک کند.
چیزی که الآن اتفاق میافتد معنایش تبیین نیست. لااقل در اغلب موارد اینگونه نیست و بیشتر به جنجال و افشاگری شبیه است تا تبیین و روشنگری و نتیجه جنجال و افشاگری نیز بدون تردید رشد و تربیت جامعه نخواهد بود.
افشاگریها و بیان حرفهای غیرضروری ذهن جامعه را درگیر بیاعتمادی میسازد و مسیر را منحرف میسازد.
هرچند مطابق اصل 84 قانون اساسی،نمایندگان حق اظهارنظر در همه مسائل داخلی و خارجی رادارند اما برخی گویا وظیفه نمایندگی را با بولتن خوانی اشتباه گرفتهاند و در هر جا که مینشینند سخنانی بر زبان جاری میکنند که ایجاد تنش میکند.
مخاطبان هم با شنیدن و خواندن مطالب جنجالی به هیجان میرسند و آنها را نقلقول میکنند اما اگر از خود بپرسند که فایده این گفتن و شنیدن چه بود تقریباً پاسخ دقیقی ندارند.
نگارنده این یادداشت معتقد است تفاوت برجسته تبیین با افشاگری در این است که در اثر افشاگری، مردم از کنش گر فعال به کنش گر منفعل تبدیل میشوند و در عرصههای سیاسی _ازجمله انتخابات_ نمیتوانند از قوه منطق و عقلانیت استفاده کنند و درنتیجه شاهد وضعیت نابسامانی خواهیم بود.
4- مجلس یازدهم باید مسیر تمدن سازی نوین اسلامی را با ابزار تبیین فراهم کند.
باید مردم متوجه باشند که نماینده مجلس و هر مسئول دیگری در نظام اسلامی حق ندارد با انتشار سخنان درِگوشی و حاشیهساز، جامعه را از وضعیت کنش گری فعال به حالت خنثی و کم اثر تبدیل سازد.
بهعنوان نمونه، موضوع شفافیت آرای نمایندگان هرچند مسئلهای قابلتوجه است اما باید در محافل علمی و شبهعلمی موردبررسی دقیق قرار بگیرد و فواید یا ضررهای احتمالیاش بهدرستی تبیین شود و نباید جاروجنجال و بیان حرفهای گزنده باعث پاک شدن صورتمسئله شود.
مردم باید تصمیم بگیرند.اگر جامعهای پویا و همراه با پیشرفت مادی و معنوی را ترجیح میدهند باید کسانی را به صندلیهای سبز برسانند که تمدن سازی را باور دارند.
#مجلس_شورای_اسلامی
#تمدن_نوین_اسلامی
#گام_دوم_انقلاب
@siyasat_nameh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از داغ هایی که همیشه روی سینه و قلبم سنگینی میکنه و حتی سبب شده که خیلی بحث روایتگری و سخنرانی در جمع عمومی در راهیان نور و مناطق عملیاتی قول ندم، داغ عملیات کربلای ۴ هست! که نصفش به خاطر اینه که خیلی از حرفا رو نمیشه زد و نصف دیگه اش هم به خاطر اینه که با حرف بسیاری از راویان و یا عزیزان دیگر ممکن است چندان جور در نیاد و سبب بعضی مشکلات بشود.
دقیقاً همین احساس را در رابطه با مسئله شهید چمران، مسئله شهید کاظمی، مسئله شهید فهمیده، شهدای کربلای ۵ و بعضی از مسائل دیگر دارم.
کلاً روایتی که فقط شهید محور باشه، نه عملیات محور و نه مسائل پشت پرده و نکات دقیقی که باید به آن پرداخته شود، به دلم نمی نشیند و به خاطر این که اصطکاک در این فضا پدید نیاید چندان اظهار نظر نمیکنم.
چند وقت پیش به نویسنده راز قطعنامه میگفتم خدا صد هزار مرتبه شکر که شما زحمت این کار را کشیدید و الا یک روز نسل من مجبور بود انجامش بدهد.
بیخیال
داغش رو سینم هست و از خدا میخوام به حق حضرت زهرا یه روز بتونم کربلای چهار، کربلای پنج، قرارگاه نصر، علی هاشمی، سرداران غیر مسلمان، محسن رضایی، احمد متوسلیان، حسن روحانی، راز پلاکهای سوخته، و ده ها مسئله دیگه را بنویسم.
هر چند نمیدونم چرا حس میکنم عمرم کفاف هیچ کدومش نمیده.
بگذریم.
ضمنا من همه چیز دان و یا جعبه سیاه جنگ نیستما. جای هیچ شکی نیست و اصلا گفتن نداره که وسط جنگ به دنیا اومدم.
اما از ما گفتن👈 شاید بیش از نود درصد از رازها و اسرار جنگ، با شهدا دفن شد!
#حدادپور_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه
🔹بخشی از مقاله خواندنی حجتالاسلام استاد #داوود_مهدوی_زادگان در نقد افکار انحرافی یک #آخوند_اعتدالی #خشونت_طلب
اکنون از ناحیه برخی فقهخواندهها شاهد طرح ناصواب مساله اعتراضات آبان۹۸ ذیل بعضی مباحث فقهی هستیم. خطای این افراد آن است که اعتراض مردم را در ذیل مفاهیم فقهی چون «مضطر حربی» (محارب مضطر) و «مضطر بغی» (باغی مضطر) مطرح میکنند. محاربه و بغی در فقه اسلامی بهطور مطلق حرام است و شارع مقدس برای آنها احکام جزایی خاصی وضع کرده است در حالی که شنیدن اعتراضات مردمی و رسیدگی به آن (ولو اینکه معترض مرتکب خطاهایی هم شده باشد) یکی از وظایف حاکم اسلامی است. در این صورت، چگونه برخی مدعیان فقه، مساله اعتراض مردمی را ذیل اعمال محرم طرح میکنند؟ این نحو از طرح مساله در فقه، تبعات و آسیبهای اجتماعی ناگواری بهدنبال دارد و آن عبارت است از «مشروعیتبخشی به اعمال محاربی و بغی در پوشش اعتراض مردمی» و تحریص و تشویق به رفتارهای خشونتآمیز و ویرانگر. چنین دیدگاهی را فقط در «فقه خوارجی» میتوان سراغ گرفت. پایهگذاری چنین فقهی در حوزههای علمیه بدعت خطرناکی است. لذا این رساله در پی نشان دادن «مرز میان اعتراض مردمی» -که امری است مشروع- با «اعمال نامشروع محارب و باغیِ متظاهر به اعتراض مردمی» و نیز «آشکارسازی وجوه پنهان فقه خوارجی» است.
🆔 @andisheyeno
🔘 اندر احوالات اینکه چرا حال کشورمان هنوز خوب است
✔️ انتقادات زیادی به ساختار سپاه و بعضی مسئولینش هست که گاهی اوقات سوژه این کانال شدند و دربارهشان به تفصیل بیان کردیم.
✔️ یکی از دوستان دیروز اتفاق عجیبی را درباره فرمانده سپاه استان قم #سردار_شاهچراغی دیده بود که باعث شگفتیاش شد و به من زنگ زد.
✔️ دوست ما درگیر کارهای جهادی در حوزه دانشگاه است و فعالیت زیادی دارند و به همین مناسبت به دنبال جلسهای با سردار شاهچراغی بود که چندین بار نشد و او در ماموریت بود.
✔️ تا اینکه یکی دور روز پیش، وقتی زمانی برای گفتگو ایجاد شد، وارد اتاق فرمانده سپاه قم که میشود با صحنهای مواجه شد که سردار قصه ما با دست و پای باند پیچی شده و به اصطلاح داغون در دفتر کارش مشغول به کار است.
پ.ن: طرف سرما میخوره، یک هفته کار رو تعطیل میکنه، فکر نکنید حرفم با شهرداری و استانداری و فرمانداری و اینها هست!
اما باید این حرفها زده شود و تاریخ ببیند که هنوز مردانی پای کار هستند و بی تعارف کار میکنند. خواستید میتوانید برای عیادت بروید و این نکته جای خوشحالی دارد.
🔊 @masirhaghighat
خدارحمت کنه حاج آقا مجتبی تهرانی رو، ایام نوجوانی توفیق داشتم از جلسات اخلاقشون بهره ببرم. یه بار از قول استادشون امام خمینی(ره) داستانی رو نقل کردن خیلی زیبا بود. قدیما مثلا حدود 100سال پیش حمل و نقل باروت از روستا به شهر ممنوع بود. اون موقع مثل الان وسیله نقلیه ماشین و کامیون نبود، با حیوانات بارهاشون منتقل میکردن
یک روز یکی از این روستایی ها چندتا گونی باروت سوار الاغش کرد و شروع کرد به حرکت به سمت شهر. ژاندارمری جلوی این بنده خدارو گرفت گفت بارت چیه؟ روستایی گفت، شادونهس. شادونه خیلی شبیه باروته. مامور ژاندارمری گفت شادونهس؟ طرف گفت آره
ژاندارم با اون وسیلهای که تو دستش بود داخل گونی فرو برد و مقداری باروت آورد بیرون گفت این چیه؟ طرف گفت شادونهس. مقداری باروت ریخت تو دستش گفت این چیه؟ بازم گفت شادونهس
اون زمان مردم ریشهای خیلی بلندی داشتن، عکسهای اتابکهارو اگه دیده باشید مشخصه. مأمور ژاندارمری گفت یه مشت از این محتویات بار، بردار بیار زیر ریشت. روستایی این کارو کرد و مشتش رو آورد زیر ریشش. مأمور پرسید این چیه؟ گفت شادونهس. مأمور کبریتش رو برداشت روشن کرد گرفت روی باروتا، آتیش بزرگی بوجود اومد همه ریشهای طرف رو سوزوند. روستایی برگشت و گفت، دیدی شادونه بود😂
یعنی طرف واقعیت جلوی چشمشه، مفاسدش دامنگیرش شده، تاثیرات منفیش رو داره میبینه ولی بازم انکار میکنه و حرف خودش رو میزنه
#برجام #مذاکره #FATF
#حسین_دارابی 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
محمد هادی سمتی/ سردبیر کانال سیاست نامه
✍ بیعملیِ سیاسی و هیجان انتخاباتی
شما به گروه هماندیشی انتخابات اضافهشدهاید.
این جمله شاید برای شما هم آشنا باشد.
در ماههای پایانی منتهی به انتخابات برخی از بهاصطلاح فعالان اجتماعی و سیاسی تصمیم میگیرند که اقدامی انجام بدهند. بهطور واضح اگر بخواهم بگویم یعنی برای رساندن نامزد موردنظر خود به صندلی ریاستجمهور یا مجلس یا شورای شهر و روستا تلاش میکنند و زمین و زمان را به هم میدوزند.
تلاش جدی دارند تا بخش زیادی از بدنه اجتماعی را به سمت خود و نامزد مطبوعشان سوق بدهند. غافل از اینکه جذب و فراخوانی دلها در طی چند ماه _آنهم بهصورت کاریکاتوری_ تقریباً ناممکن است. درباره جذب کاریکاتوری توضیح خواهم داد.
من چند سؤال مشخص از خودم و این افراد دارم.
چرا طیفهای مختلف تنها در ماههای منتهی به انتخابات فعال میشوند؟
مگر انتخابات هدف است؟ پاسخ منفی است. چون انتخابات هدف نیست بلکه رشد و گسترش فعالیت مثبت در عرصه سیاست اولویت دارد و درواقع صندوق رأی شاخص اندازهگیری رشد یا فقدان رشد است.
تفاوت این دو دیدگاه در اینجاست که اگر برای ما انتخابات هدف باشد در صورتی وارد میدان میشویم که نامزد موردنظرمان اعلام حضور کند و اگر این نباشد، چندان خود را به دردسر نمیاندازیم و حتی برای افزایش ضریب شرکت مردم در پای صندوق تلاش جدی نخواهیم کرد.
کسانی که انتخابات را هدف میدانند در طول سال و بعد از پایان شمارش آراء به سویی میروند و برای ارتقاء بینش مردم و تربیت سیاسی جامعه تلاش ندارند و اگر دارند بسیار کمفروغ است.
آنوقت توقع دارند که در ماههای پایانی منتهی به انتخابات، با یک پیامک و تماس یا فراخوان مجازی، سیل مردم به سمت آنها و نامزد مطبوع سرازیر شوند.
این نشدنی است. اگر هم بشود مثل کف روی آب زود از بین میرود و حتی معلوم نیست هرکسی که به سمت ما آمد رأی موردنظر ما را هم در صندوق بیندازد.
پس وقتی میگویم جذب کاریکاتوری یعنی همینکه آدمها با چند ماه فعالیت _حتی اگر شبانهروزی هم باشد_ مطابق نظر ما تربیت نمیشوند بلکه حداکثر هیجانزده میشوند و تصمیم میگیرند.
سؤال بعدی این است که آیا دغدغه مندی زمان دارد؟
این را از کسانی میپرسم که انتخابات را هدف نمیدانند بلکه بهعنوان شاخص رشد به آن نگاه میکنند.
اگر پاسخ منفی باشد پس نباید از این صندوق تا صندوق بعدی ملت را رها کنیم و در نوبت بعدی انتظار معجزه داشته باشیم.
و سؤال آخر اینکه آیا میتوان در ظرف چند ماه همه مسائل را حل کرد؟
یعنی میشود اقتصاد، فرهنگ و سیاست را با همه موضوعات ریزودرشت ظرف سه یا چهار ماهترمیم کرد؟
ما باید برای جذب هزینه کنیم. با قلم، با آبرو و تداوم ارتباط با جامعه هدف.
ما برای کمکاریها و بیعملیهای خودمان آدمها را به چپ و راست و میانه _یا همان خاکستری_ تقسیم میکنیم و سعی میکنیم این را نهادینه کنیم.
با صدای بلند به همهکسانی که این یادداشت را میخوانند میگویم که اگر میخواهیم جامعه را رشد بدهیم باید به تبیین تماموقت بیندیشیم و با چند ماه فعالیت انباشته و هیجانی نمیتوان به نتیجه مطلوب دستیافت.
#مجلس_شورای_اسلامی
#انتخابات
#سیاست_نامه
@siyasat_nameh
http://eitaa.com/joinchat/1437990931C7d9e465076
هدایت شده از یادداشت ها و ایده ها
بسم الله
🌛شب گویه ۲۸
📌دوران دبیرستانم یک آقا پسری بود به نام آقا پسر. جناب آقا پسر از لحاظ اطلاعات قرآنی و حدیثی فوق العاده بود. البته برای ما که از قرآن فقط کتاب خدا بودنش را می دانستیم، اینگونه جلوه می کرد.
📍مسئولان مدرسه و بچه ها خیلی به او احترام می گذاشتند. نانجیب ها با خود نمی گفتند که یکی مانند من از حسادت می ترکد؟!
😡کار را به جایی رساندند که ما باید می نشستیم و جناب آقا پسر برایمان تفسیر قرآن می گفت. واقعا به اینجایم رسیده بود(زیر چانه☺️).
👊یکبار دیگر تصمیم گرفتم حالش را بگیرم. در جلسه روخوانی قرآن تکه پرانی کردم که این آیات که کاری ندارد و با لحن خوبی شروع به تلاوت کردم. مردک بی تقوا نه گذاشت نه برداشت؛ جلوی جمع گفت پس فلان صفحه ی قرآن را بخوان. با یک لبخند که می خواهی سر به تن طرف نباشد صفحه را آوردم اما فکر کنم خودتان فهمیدید چه شد. کم مانده بود گریه کنم.
🔹خلاصه به خود آمدم و دیدم که این حسادت برایم برکتی شد که نگو. می رفتم انواع و اقسام کتابها را می خواندم بلکه به پای او برسم. کم کم آنقدر شیفته ی کتاب و کتابخانه شدم که آقا پسر از یادم رفت که رفت. چشم وا کردم دیدم بچه های مدرسه سوالاتشان را از من می پرسند. برای خودم آقا پسری شده بودم.
🔹حسادت درد بدی است یا از آن طرف بگویم: بد دردی است اما اگر بتوانیم آن را تبدیل به "غبطه" کنیم اکسیر عجیبی می شود که تا نخوری ندانی. حلوای تنتنانی را می گویم.
🔉جناب آقا پسر؛ هر کجا که هستی ممنونت هستم. تو به من جرات طوفان دادی نامرد.
✍علی خردمردی
@shabgooyeh
✍علی بهاری / کولهبری، ریشه و راهحل
این روزها دوباره کلمه کولهبری بر سر زبانها افتاده است. ماجرای تلخ دو جوان کولهبری مریوانی که در کوهستان سرد کردستان، جان سپردند دهان به دهان میچرخد و افسوس شنوندگان و گویندگان را به دنبال دارد. اما فارغ از جنبههای عاطفی و تراژدیک این ماجرا - البته در جای خودش هم بسیار مهم است. چون جان انسان حرمت دارد - باید این پدیده را به صورت «علمی» نگریست و در صورت امکان برایش راه حلی یافت.
باید به این پرسش پاسخ داد که چه چیزی باعث میشود جوانان به کولهبری روی بیاورند؟ آیا فرصتهای شغلی دیگر وجود دارد و به سمتش نمیروند یا غم نان آنان را به کولهبری کشانده است؟ برای رفع این مشکل چه میتوان کرد و آیا اساسا باید این مساله را برطرف نمود یا میتوان آن را مدیریت کرد؟ در این زمینه نکات زیر به نظر میرسد:
1. با بررسی استانهایی که در آنها کولهبری رواج دارد میتوان تا حدی ریشه مشکل را یافت. کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و ایلام.
همچنان که میبینید معمولا استانها و شهرهای کمتر توسعهیافته درگیر این مشکل هستند. بنابراین مهم و موثرترین گام برای ساماندهی بازار آشفته کولهبری، سرمایهگذاری برای ایجاد اشتغال پایدار در این شهرها و استانهای مرزی است. مرزبانان غیور این مملکت اگر سهم بیشتری از منابع کشور نداشته باشند یقینا کمتر ندارند! بر چه اساس و مبنایی باید بیشتر منابع کشور را در تهران و برخی کلانشهرها خرج کرد و از توسعه و پیشرفت مرزنشینان غافل بود؟ چرا نباید کارخانههای متعدد و مراکز صنعتی پرشمار در این استانها ایجاد کرد، جوانان را به کار گماشت و ریشههای اقتصادی کولهبری را از بین برد؟
2. طنز تلخ ماجرا آن جاست که این استانها دارای ظرفیتهای پرشمار طبیعی و گردشگری هستند؛ به گونهای که میتواند به راحتی اشتغال جوانان بومی را تامین کند. به بیان روشنتر، اوضاع اقتصادی در این استانهای مرزی باید به گونهای باشد که جوانان دیگر مناطق برای کار به آن جا بروند نه آن که مرزنشینان برای سیر کردن شکم خانوادهشان، مجبور باشند دل به راه پر خطر کوهستان سرد بسپارند و یا به تهران بیایند و با یک موتور سیکلت، پیتزا جابجا کنند!
3. تا زمان انجام سرمایهگذاری مناسب و رفع ریشهای مشکل، میتوان بازارچههایی مرزی درست کرد تا این کولهبران بتوانند آنجا محصولاتشان را بفروشند و مجبور نباشند برای لقمه نانی، جان شیرین را به خطر بیندازند. این پیشنهاد را دولت محترم بنا بود پیگیری کند. این که به کجا رسیده و در چه مرحلهای است الله اعلم!
4. کولهبری ظرفیتی است که میتوان با آن برخی تحریمهای ظالمانه امریکایی را دور زد. بنابراین با مدیریت صحیح این پدیده، چه بسا بتوانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم؛ به گونهای که هم شخص کولهبر از مزایایی مانند بیمه، امنیت شغلی، درآمد خوب و ... بهرهمند باشد و هم کشور بتواند زنجیر سخت تحریم را با دستان غیور کولهبران از دل کوهستانهای غرب کشور در هم بشکند. البته این پیشنهاد به این معنا نیست که لشکر کولهبری راه بیندازیم و رسما اعلام کنیم آنها مشغول دور زدن تحریماند! بلکه میتوان به صورت محدود و در راستای توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور از این فرصت هم بهره برد.
5. نمیخواهم زحمات مسئولان محترم را انکار کنم که ان شاء الله هر کس گامی برای کاهش درد و رنج این مردم و به ویژه فقیران برمیدارد در دنیا و آخرت برکتش را ببیند اما خوب است گاهی مدیران بخشهای گوناگون کشور به میان کولهبران بروند و حتی شخصا کولهبری را اگر چه به مسافت 5 متر تجربه کنند. شاید چشیدن رنج و درد این بیکاران باغیرت، باعث شود در حل مشکلشان سریعتر بکوشند!
علی بهاری
#راسخون
..........
@howzavian
فراخوان ارسال #یادداشت با موضوع "انتخابات،مرز قدرت و خدمت"
به چه میزان توجه به مردم در انتخابات برجسته است؟
آیا نامزدها از هر جناح و طیف سیاسی به مردم تنها به عنوان #ربات_رأی_دهنده می نگرند یا مردم را #ولی_نعمت خود می دانند و در قبالشان احساس وظیفه می کنند؟
تحلیل خود را به شناسه @HadiSemti بفرستید.
__________________
سیاست را در #سیاست_نامه دنبال کنید
@siyasat_nameh
✅ رحیم پور؛ کارمند اسلام و انقلاب!( در حاشیه حذف رحیم پور از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی)
@syjebraily
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔴حسن رحیم پور حدود سه دهه است که به مثابه یک "روشنفکر حوزه عمومی" از خاستگاه اسلام و انقلاب و امام وارد دیالوگ و گفتگو با جامعه شده است.
🔴 مجله کتاب نقد که موفق ترین ژورنالیسم فکری در حوزه عمومی جریان انقلاب اسلامی تا کنون است، در دوره سردبیری او توانست به جریان انقلاب، موضع فعالی در مواجهه با سیلاب چالش های فکری و تئوریک دوره دوم خرداد و قدرت هماوردی به این جریان در حوزه عمومی ببخشد. این مجله منبع اصلی در تغذیه و تشجیع فکری انقلابیون در مقطع انتشار خود بود که بعد از او متاسفانه از رونق افتاد.
🔴گفتارهای تلویزیونی رحیم پور درباره مسایل فکری، میدان وسیع تری برای نقش آفرینی او در حوزه عمومی ایجاد کرد و برخی کلیدواژه های انقلاب اسلامی و در راس آنها "عدالت" از همین طریق میدان وسیعی در جامعه پیدا کرد و فضای عمومی را در بر گرفت.
🔴رحیم پور در این سه دهه تلاش کرده است هم از ذخایر فکر دینی و در راس آن نهج البلاغه زنگارزدایی کند و از داشته های باارزش و راهگشا اما فراموش شده معرفتی اسلام و انقلاب، غبارزدایی کند و آنها را به میدان توجه و کانون چشم انداز عمومی عرضه کند.
🔴 زبان رسا و قلم توانای رحیم پور بعلاوه انباشت مطالعات و اصراری که در خواندن و خواندن و خواندن داشته است و صراحت در گفتار و باورمندی عمیقش به اسلام و انقلاب و امام و غیرت دینی و انقلابیش، به او این امکان را داد که یک نوع گشودگی و شجاعت اندیشیدن به باورمندان فکری انقلاب ایجاد کند و آنها را از موضع انفعال خارج و از حاشیه به متن بیاورد.
🔴 آنچه رحیم پور در این دهه ها درحوزه عمومی از فکر سازی، مسئله آفرینی، چالش و نقد افکار رقیب کرده است، استثنایی است که بدیل نداشته است. اما در عین حال رحیم پور این حسن را داشت که درگیر حواشی سازمان بوروکراتیک دانش و کسب مدرک و طی سلسله مراتب اداری آزاردهنده مربی، استادیار، دانشیار و....و ردیف کردن مقاله های علمی_پژوهشی و ساختن یک رزومه پر و پیمان و دهان پرکن نشد تا متن مسایل فراموش شود. حاشیه ای که امروز به متن آکادمی ها و موسسات دانشگاهی تبدیل شده است.
🔴همچنین رحیم پور خود را درگیر مسئولیت های اداری و سیاسی نکرد و تنها خواست که کارمند اسلام و انقلاب باشد و مرئوسیت هیچ رئیسی را نه پذیرفت و نه تحمل کرد. همین مسئله به او اجازه داد که با محافظه کاری مذموم و عافیت طلبانه وداع کند و از همه امکان هایی که دارد برای نقد و اعتراض به کج فکری و کج کارکردی سیاستمداران استفاده کند و آنها را آماج نقدهای صریح و گزنده خود قرار دهد.
🔴به طور طبیعی سیاستمداران نه می توانند خود را از دیالوگ گزنده با او مصون نگه دارند و نه می توانند زبان تندش را تحمل کنند. اما بسیاری از آنها این میزان هوشیار هستند که به سراغ حذف فیزیکی او نروند و راههای دیگر را مثل نرم کردن او با تمجید و تطمیع زبانی، ناشکیبایی درونی او اما تحمل ظاهری و یا راه انداختن جنگ روانی و تبلیعاتی علیه او را در پیش بگیرند. اما بهرحال همه سیاستمداران یا این میزان هوشیار نیستند و یا تفرعنی دارند که نمی توانند به راههای دیگری جز حذف فیزیکی منتقد خود فکر کنند و جناب روحانی البته جز این دسته است.
🔴اما امثال جناب روحانی باید بدانند که امثال رحیم پورها کارمندان او نیستند که منشا ارزش شان به رد و تایید او باشد. رحیم پورها کارمندان اسلام و انقلاب هستند که به نهادهایی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی ارزش می دهند و نه برعکس!
جناب روحانی در ماجرای بنزین، رحیم پور تنها معترض شما نیست که با حذف او کار تمام شود. این روزها سراسر ایران همه رحیم پورند! با آنها چه خواهی کرد؟
🆔 @andisheyeno
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰تحقیری ملی به نام مربی خارجی
دکتر موسی نجفی
✅مردی از پرتغال و یا بالکان و یا انگلیس خیلی تفاوت ندارد ؛ تصور کنید روی نیمکت تیم ملی نشسته و در حالی که آدامس میجود و حرفهایی به مترجم می زند ، و با نگرانی بازی فوتبال را دنبال می کند ۰ آن طرف صحنه دهها میلیون ایرانی که اکثرشان جوانان هستند با هیجان همین بازی را تماشا می کنند ؛ وقتی که ناگهان گل زده میشود مجری تلویزیونی با فریاد می گوید : آفرین بر بچه های کی روش!! ( به طور مثال ) و یا هر فرد دیگری که بعد او آمده و یا خواهد آمد ۰ توجه کنید اسم و شخصیت و هویت و مجموع کار تیمی که میلیونها چشم جوان ایرانی به آن دوخته شده به نام یک فرنگی خوانده میشود ! درست مثل کشورهای گاو شیرده و حقیر عربی و یا ملل مستعمره افریقایی قرن نوزدهمی ۰
در این مورد چون این مسئله ورزشی در موارد بسیاری به نوعی به " مسئله هویتی" و شخصیت ملی ما گره میخورد، بایستی کار کارشناسی و عمیق تری بر روی ابعاد آن انجام شود ، و گرنه سرایت این تفکر به سایر بخشهای کشور، آسیب های جدی روانی و تحقیر شخصیت ملی و عقده خود کم بینی در بین نسل جوان ایجاد خواهد کرد ۰
🔵سه پرسش اساسی در اینجا به نظرم ارزش طرح اولیه دارد :
اول: کشوری که در صنعت هسته ای و موشکی و پزشکی و دهها دانش حساس دیگر علیرغم تحریم های علمی و سیاسی غرب توانسته است چنین رشد نماید و در مواردی خودکفا و برتر باشد ، چرا در یک مسئله کم اهمیت تر و غیر استراتژیک تر مثل فوتبال و یا هر ورزش دیگری نمیتواند و یا نمی گذارند که بتواند خوداتکا و یا در مسیر فرهنگی صحیح و درست قرار بگیرد؟!
دوم : با توجه به اولویت مالی برای مربیان پول پرست خارجی ( که هر روز نمونه هایش مطبوعاتی می شود ) به فرض دانش برتر فوتبال اروپایی!! چرا از این دانش به نحو برنامه ریزی شده و آموزشی طی مراحل مشخص،و زمان بندی شده و یا در قالب مشاور و یا هر عنوان دیگری ( غیر از مربی گری) استفاده نمی شود ؟! تا مثلا امید آن برود درجه این وابستگی با شیبی ملایم هر سال کمتر شود ؟
سوم : چرا در بین مسئولان نوعی ترس از طرح اینگونه مسائل دیده می شود و حتی برخی فیلسوفانه !! و با نگاه عاقل اندر سفیه با این سنخ پرسش ها و دغدعه های هویتی برخورد می نمایند ؟ و یا از جایگاه علمی (مشابه برنده جایزه نوبل) فرمایش میفرمایند: اصل بر پیروزی در مسابقات و قهرمان شدن و شادی مردم است و مربیان ما در داخل، تخصص و دانش کافی در این زمینه های بزعم آنان "سطح بالا" !! و فوق پیشرفته را ندارند !
🔴متاسفانه روزمره گی و رضایت سطحی نسل جوان و تخلیه هیجانات آنی آنان و ترس از مسائل حاشیه ای ورزش باعث شده که این مسئله با سایر مسائل ریز و درشت در بخش های پوشاک و صنعت و ماشین و موبایل و مد و غیره دست به دست هم داده و نوعی "برتری کاذب" تمدن غربی و "تحقیر شخصیت" و هویت ملی ایرانی را به دنبال داشته باشد ؛ و غفلت از هر بخش از این مسئله حیاتی به منزله آسیب رساندن به تکه ای از هویت و شخصیت متعالی ما و استحاله نظریه "ما می توانیم" می تواند تلقی گردد ۰ مسئله ورزش سالم مثل تغذیه سالم به جامعه انرژی و تحرک می دهد ، ولی همانطوری که از فرهنگ غذایی و یا فرهنگ بهداشت سخن می گوییم از فرهنگ ورزش و ترسیم شاخص برای سالم ماندن آن باید سخن گفت ۰ یکبار دیگر تاکید می کنم دغدغه من استفاده نکردن از دانش خارجی در این زمینه ها نیست ، بلکه "بهینه" استفاده کردن از دانش با کمترین هزینه و آسیب پذیری ملی است ۰
علاج این حوزه شدیدا آسیب پذیر، حساسیت داشتن بر روی هویت ملی و برنامه ریزی و نگاه جامع داشتن و شناسایی نقاط کور و ترسیم خطوط قرمزی است که به هر نحوی به این موضوع مرتبط است ۰
"حل مسئله " فعلا پیشکش ! کاش لااقل درست بتوان "طرح مسئله" نمود ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
نویسندگان حوزوی
🔰تحقیری ملی به نام مربی خارجی دکتر موسی نجفی ✅مردی از پرتغال و یا بالکان و یا انگلیس خیلی تفاو
✅ یادداشت نویس خوب باید یادداشت هایی خوب هم بخواند
از سرمقاله مطبوعات
از یادداشت استادان صاحب نظر و رسانه ای غفلت نکنیم.
💐
May 11
هدایت شده از بر پا
زخم
⚡️هر دو تایی را دو قطبی نمیگویند. دو قطبی در بستر اندیشه رخ نمیدهد در بستر گفتمان هم نیست. دو قطبی یک پدیده اجتماعی است. وقتی پای شخصیت یافتن توده انسانی در مقابل توده ای دیگر وسط میآید.
⚡️ این همان است که خطرش برای جامعه هم وزن شرک است. شکن در وحدت جامعه. هارون به موسی گفت مقابل گوساله پرستی امت مدارا کردم چون دو قطبی شکل میگرفت. صبر امیرالمومنین هم دلیلش نگرانی از همین شکن اجتماعی بود.
⚡️این زخم وقتی هست استقلالی ها شکست هم بخورند برای اینکه کم نیاورند شکستهای پرسپولیسی ها را جلوی چشم میآورند. از هویتشان در مقابل قرمز ها کوتاه نمیآیند. دربی برایشان به اندازه قهرمانی ارزشمند میشود. قبل از شنیدن هر نقدی میپرسند نقاد چه رنگی است؟
⚡️زخم دو قطبی زمینه انفجار هشتاد و هشت بود. زخمی که در دهه هفتاد تهاجم فرهنگی دشمن به چهره جامعه زد و آنانکه عقده قدرت طلبی داشتند-در خوشبینانه ترین حالت- برش سوار شدند. و جشن وحدت را به فتنه کثرت تبدیل کردند.
⚡️زخم دو قطبی باعث میشود مردم دردکشیده که مزه فقر و #بیکاری ناشی از دولت غربگرا را چشیده بود دوباره به روحانی رای بدهد فقط به دلیل دو قطبی. دو قطبی حقیقت را غایب میکند و #آزادی را نفله.
⚡️برخی خواستند از این دو قطبی عبور کنند ولی نشد. #مشایی شعار ایران ایران را بر دست گرفت تا #دولت_بهار را از دو قطبی خلاص کند اما شکست خورد. #قالیباف خواست با دعوای #چهاردرصدی ها زمین بازی را عوض کند ولی موفق نشد.
⚡️چه باید کرد؟ هر تصمیمی نیاز به ایجاد هویت کلانی دارد که گسترده تر از دو قطبی ها است. کسانی که خودشان را در دو قطبی ها تعریف میکنند بخشی از مشکلند نه راه حل. با این حساب باید راس این هویت، رهبری باشد او در دو قطبی تعریف نمیشود ولو عده ای بخواهد اینطور بببینند او را.
⚡️او را #رهبر_گفتمانی خود بدانیم. او را خرج هویت خودمان در بستر این دو قطبی نکنیم. گفتمان #تولید_ملی یعنی گفتمان #بازگشت_به_خویشتن. این بهترین ابزار نقد درست مدیران در همه سطوح است. عیار نقد خودمان هم هست.
⚡️#مردمی_بودن را جدی بگیریم. چه در قالب احیای #صله_رحم به عنوان یک روش برای عبور از دو قطبی . چه در قالب #خدمت. چه در قالب شنیدن و به چشم آوردن دردها. چه در قالب زبان رسانه ای مان که وقتی به هر کس و هر چیز نقد میکنیم مخاطب اولمان را مردم بدانیم.
⚡️راه عبور از دو قطبی اتصال به مردم و رهبری است. تجربه شکست برجام و دولت ناکارآمد در این بستر موفق خواهد بود و الا دعواهای ما فقط بی اعتمادی مردم به نظام را گسترش میدهد چیزی که غربزده ها میپسندند.
@ali_mahdiyan
هدایت شده از دلنوشته های یک طلبه
🇮🇷دو تا نکته
درباره راهپیمایی نهم دی🇮🇷
🔺اول اینکه اگه کسی شعار استیضاح و یا حذف دولت داد، باهاش همسو نشید و همراهیش نکنید. ما موافق این حرکت نیستیم و صلاح نمیدونیم. حداقلش اینه که الان صلاح نیست و باید از اینگونه شعارها جلوگیری بشه.
🔺دوم اینکه شما را به خدا قسم از کلید واژه های استخر، استخر فرح، غریق، حذف و معادل این کلمات و هر گونه شعاری که بوی تهدید جانی بر علیه افراد داخلی باشه، در تابلوها و عکس نوشته ها و ... استفاده نکنید. اجازه ندید عده ای سواستفاده کنند.
گفتم دو تا نکته؟!🤔
خب حالا سومیش هم بگم بد نیست:
🔺سوم اینکه احیانا فردا عده ای کاندیدای مجلس حتی ممکنه با چفیه و مشت های گره کرده و حتی کفن پوش، قصد میتینگ انتخاباتی کردن راهپیمایی نهم دی دارند!
خب از اونا بعید نیست.
چه چپی و چه راستی.
لطفاً حتی بر علیه اونا هم شعار ندید و اجازه ندید گنده بشن و بعدش مظلوم نمایی کنند.
به شورای هماهنگ کننده راهپیمایی نهم دی در شهرستان ها پیشنهاد میدیم که اجازه ندهند کاندیداهای مجلس، حتی اگر نماینده فعلی همان شهر هم باشند، خیلی شیک و مجلسی بروند بالای سِن و بچسبند به ائمه مظلوم جمعه و کلا از جلوی کادر تکون نخوردند!
بهشون اجازه این کارو ندید.
اینا همش شائبه منفی ایجاد میکنه و معنا و مفهومش مشخصه!
#لطفا_نشر_حداکثری
#گرامی_باد_نهم_دی
#حدادپور_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه
🌀اصول دین چند تاست⁉️ نون
🔻چند وقت پیش رفته بودم نانوایی شاطر تیکه انداخت حاج آقا اصول دین چند تاست؟
🔻یه نفر که داشت نون جمع می کرد گفت حاج آقا من بگم؟ گفتم بفرمایید. گفت من می گم اصول دین یکی هست و آن نون هست تا نون در سفره مردم نباشد مردم دین و خدا و پیغمبر سرشان نمیشود. من آنجا یاد روایت نبوی افتادم که کاد الفقر ان یکون کفرا
1️⃣ با خودم گفتم که ما مبلغان برای اقتصاد مردم چه کاری می توانیم انجام دهیم❓
2️⃣ آیا ما مبلغان دین هیچ مسولیتی درباره اقتصاد مردم نداریم❓
3️⃣ آیا بگذاریم مردم ایمان خودشان را در این اوضاع اقتصادی از دست بدهند❓
4️⃣ آیا دین برنامه ای برای رفع مشکلات اقتصادی ندارد❓
5️⃣ حداقل کاری که ما می توانیم در این اوضاع اقتصادی انجام بدهیم چیست❓
✅ سخنرانی «عرفان و معنویت اقتصاد» آن حداقلی هست که میتواند از متن دین گره گشای مسائل اقتصادی مردم باشد.
🔻البته فاطمیه هم بهترین فرصت برای تبیین گفتمان اقتصادی اسلام است. فاطمه س برای باز پسگیری فدک بیشترین تلاش را کردند چرا؟ چون فدک مال و ثروت هست این ثروت اگر دست علی ع باشد مشکل گشا خواهد بود. دست علی ع را نه پشت در بلکه با غصب فدک بستند.
🔻برای هم افزایی تبلیغی در حل مشکلات اقتصادی مردم در این فاطمیه یک 《یا علی لازم است》
....................
💐👈به جمع نویسندگان حوزوی بپیوندید
https://eitaa.com/howzavian
#جذب_همکار
#پرداخت_حق_التالیف
تیم یاداشت و مقالات قلم از میان دوستان واجد شرایط نویسنده جذب مینماید.
🌍مقالات در یکی از پرتابلهای رسمی کشور منتشر میشود
🌍شرایط پذیرش:
💎مقالات باید از دستورالعمل تدوین شده تیم مقالات پیروی کند
💎نویسنده باید دارای سطح ۲ حوزه و یا لیسانس باشد
💎سابقه تالیف مقالات ترویجی داشته باشد
💎ارسال ۳ نمونه کار
💎توانایی کار با پنل مدیریت سایت داشته باشد
💎 تحویل مقالات در زمان مقرر
🌍مزایا:
💎تریبونی برای ترویج معارف دینی
💎پرداخت حق التالیف
🌍موضوعات مقالات
💎مسائل روز در حوزه های فرهنگی سیاسی اقتصادی اجتماعی
💎پاسخگویی به شبهات اعتقادی
💎 مباحث تربیتی و خانوادگی
💎معرفی کتاب های مفید
💎موضوعات آزاد
🌍شیوه واگذاری موضوعات
💎پیشنهاد موضوع توسط نویسنده
💎اعلام موضوع توسط تیم مقالات
جهت هماهنگی
@Timeqalam
09198687707
ولادت بی بی جان حضرت زینب سلام الله علیها مبارک باد...🌷🌷🌺🌺
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/howzavian
هدایت شده از .....||| آوای خِرَد |||.....
بسم الله الرحمن الرحیم
✔️(پینگ پُنگ زندگی)
🔸تصور انسانِ منهای جامعه خیلی دشوار است. نمی خواهم وارد یک بحث قدیمی شوم که بالاخره اصل بر انسان است یا جامعه؟ اصل بر هر کدام باشد تاثیری بر نگاه ما در واقعیت ندارد. آن چه که در واقعیت می بینیم این است که تصور انسان منهای جامعه، مواردش در خارج بسیار نادر است که به قول طلبه ها النادر کالمعدوم.
🔸جامعه همان آش کشک خاله است که در هر صورت باید فکری برایش کرد. در اینجا سوالات زیادی وجود دارد. از جمله اینکه با این مردم چگونه باید تعامل کرد؟ چطور باید عزت نفس خود را در اجتماع حفظ کنیم؟ چگونه در مقابل هیجانات اجتماعی آرامش خود را حفظ کنیم؟ تا کجا می توانیم جوانب ادب را رعایت نماییم؟
📝معتقدم که ریشه ی تمام بی اخلاقی ها به نبود یا کمبود آرامش بر می گردد. فرقی هم نمی کند چه در زندگی فردی و چه اجتماعی.
اصلا گناه را کسی مرتکب می شود که آرامش ندارد. انسانی که به وعده های الهی برای ترک گناه اطمینان دارد، همین اطمینانش سببی می شود برای آرامش روحی و دوری از گناه.
🌍این روزها مردم دنیا در پی گمشده ای می گردند. یکی می خواهد این گمشده را با جلسات و تمرین های روانشناسی بیابد. آن دیگری در ثروت، نفر بعدی در قدرت، یکی هم با انس گرفتن با حیوان خانگی اش. خلاصه هر کسی خیال می کند این گمشده را که همان آرامش باشد، در یکی از این موارد پیدا می کند. اما زهی خیال باطل.
📢نتیجه ی این تیر خطای بشری در به دست آوردن سکونت روحی، می شود سرخوردگی. این سرخوردگی وقتی خود را به خوبی نشان می دهد که تبدیل به سرخوردگی اجتماعی شود. آنجاست که جامعه به یک کانون ملتهب تبدیل می شود. یک فشار کوچک اقتصادی در چنین جامعه ای می تواند همه را به جان هم بیندازد. پس می توان اینطور گفت که اگر آرامش در فردی حلول نکند، این نقص به اجتماع نیز سرایت می کند و در واقع ریشه ناهنجاری های اجتماعی می گردد.
🔸راهکار دین در این جا بسیار دقیق و قابل تامل است. خداوند در قرآن می فرماید: «من اَعرَضَ عن ذِکری فَاِنَّ لَه معیشَه ضنکا» هر کسی که از یاد من غافل شود، دچار زندگی سخت و تنگی می شود.
از آیات دیگر قرآن به دست می آید که منظور از این سختی، تنگدستی مالی یا اقتصادی نیست بلکه فشارهای روحی و روانی مد نظر است. خدا نسخه اش را بسیار ساده ارائه می کند. اگر یاد خدا نصب العین انسان قرار گیرد و تمام همّ غمش را بر انجام فرامین الهی گذارد، دچار فشارهای روانی نمی شود بلکه از آن طرف صاحب آرامش و سکونت می شود.
🔸در طول زندگی کم ندیدم از انسانهای با تقوا و حتی بی سوادی که در تعاملات اجتماعی بسیار با متانت و عزت نفس برخورد کرده اند. این نوع افراد معمولا مورد احترام دوست و دشمن قرار می گیرند.
🔸بنابراین اگر معنویت را در زندگی فردی خودمان جدی نگیریم، ما هم می شویم یک معضلی در کنار معضلات اجتماعی دیگر. همانطور که گفتم، زندگی فردی و اجتماعی انسان ها با هم ارتباط دوطرفه یا به قول امروزی ها نسبت پینگ پنگی دارند. هر چقدر وقت بیشتری برای درمان امراض روحی خود بگذاریم، از حیث اجتماعی تعاملات موفقیت آمیز تری خواهیم داشت و از آن طرف اگر در مناسبات اجتماعی به آن حد مطلوب برسیم، این خود موجب ارتقای معنویت خواهد شد. باید برای آرامش فکری کرد.بشر امروز تشنه ی همین است اما دریغ از قطره ای آب.
✍علی خردمردی
@alikheradmardii
هدایت شده از عقل یشمی خالخال پشمی
پایاننامهها با موضوع جریانشناسی.pdf
615.5K
📌 #پایان_نامه و #رسانه #جریان_شناسی
🔸طبق آمار استخراج شده از سامانه #گنج (ایرانداک)، از سال 1378 تا آذر 1398، «106» رساله و پایاننامه با موضوع جریانشناسی در عرصههای ادبی، تفسیری، کلامی، تاریخی، فرهنگی، سیاسی، فلسفی و فکری نگارش یافته است. از این تعداد، «1» پایاننامه در دهه هفتاد (در سال 1378)، «19» پایاننامه در دهه هشتاد و مابقی یعنی «77» پایاننامه در دهه نود نوشته شدهاند که این شیب معنادار نشان از اقبال رو به رشد جامعه آکادمیک به ادبیات جریانشناسی دارد.
🔸از میان 106 پایاننامه فوقالذکر، 71 عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد و 35 عنوان، مربوط به رساله دکتری است. همچنین از این میان، دانشگاه فردوسی مشهد با 9 عنوان و بعد از آن دانشگاه الزهرا با 6 عنوان و بعد از آن دانشگاههای تربیت مدرس، باقرالعلوم، معارف اسلامی قم و آزاد اسلامی واحد تهران مرکز با 5عنوان دارای بیشترین تولیدات پایاننامه و رساله با این موضوع هستند. دانشگاه تربیت مدرس نیز از نظر تاریخی در رویآوری به این موضوع از بقیه مراکز علمی سبقت دارد و رتبهی بعد از او به دانشگاه باقرالعلوم اختصاص دارد.
🌐 @aliebrahimpour_ir #دانلود
📝مقتدا سیستانی، محمدرضا صدر؛ دو روی یک سکه
🔸مدت هاست که از بی تدبیری برخی و سوء استفاده و قدرت طلبی عده ای در ماجراهای عراق می نویسم و هر بار دوستان بنده را متهم به تضعیف نهاد مرجعیت اعلی در عراق و بی انصافی در مورد آقازاده صدرجو می کنند.
🔹همواره متهم بوده ام که اقتضائات عراق را نمی شناسم و جهت دار به شخصیت ها نگاه می کنم با این حال روز به روز آنچه من را می ترساند در عراق پررنگ تر می شود و به وضوح عیان است مسیر عراق سمت و سوی فاجعه باری دارد که نمونه آن همین اتفاق اخیر و موضع گیری های بعد از آن است.
🔸باور من این است که حمله پهبادهای آمریکایی به مقر گردان های حزب الله وابسته حشد الشعبی در شهر القائم استان الانبار در واقع دامی است برای جریانات مقاومت و ایران در عراق که نقش مکمل آن را بی تدبیری و قدرت طلبی دیگران بر عهده دارد.
♦️سعی می کنم در ادامه به صورت موجز به آن بپردازم
🔹جامعه عراق سرخورده از فساد ساختاری است که تمامی گروه های سیاسی فعلی در عراق من جمله جریان سائرون وابسته به مقتدا صدر بخشی از آن را تشکیل می دهد ولی اینکه عامل این بحران ها و مانع برخورد با فساد چیست نکته ای است است که اهمیت بالایی دارد و مسیر عراق آینده را ترسیم می کند.
🔸جریانات سیاسی که تا خرخره در لجن زار فساد غرق شده اند در این میان باید برای تداوم حیات سیاسی خود شکاری را نشان کنند تا همه فشارها و عصبانیت ها بدان متوجه گردد.
🔹در بازی کی بود کی بود من نبودم انگار جریانات مقاومت و ایران بهترین گزینه برای شکار هستند. اشتباهات و نقدهای وارد بر سیاست حشدالشعبی در عراق به جای خود اما این گونه قربانی کردن آن در راستای منافع ایالات متحده هم قابل پذیرش نیست.
1️⃣ ایالات متحده: شکار شاه ماهی
🔸مسیر طی شده در اعتراضات به فساد و بحران در عراق توطئه ای غربی_عربی_عبری بود که بر موج مشکلات ریشه دار ساختار سیاسی، اجتماعی عراق سوار شده بود تا از آب گل آلود سیاست عراق شاه ماهی شکار کند، همان شاه ماهی که داعش نتوانست در شکارش موفق باشد یعنی بازگرداندن عراق به دامان سیاست های ضد ایرانی و نابود کردن جریان مقاومت در منطقه.
🔹برای رسیدن به این هدف ایالات متحده نیاز دارد ایران و حامیانش را عامل بی ثباتی و مشکلات داخلی عراق معرفی کند تا بتواند جامعه را برای کنار زدن جریانات نزدیک به ایران آماده کند که این حمله در همین راستا طراحی و اجرا شد.
🔸وزیر امور خارجه ایالات متحده در توجیه این حمله به صورت رسمی اعلام کرد: (واشنگتن نمیایستد تا ایران جان مردان و زنان آمریکایی را به خطر بیندازد) که اشاره به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در عراق دارد.
🔹این جمله در واقع پیامی بود به جامعه عراق که تا ایران و جریانات وابسته به آن در کشور شما آزادانه دخالت می کنند و جنگ نیابتی در عراق به راه می اندازند شما روی آرامش نمی بینید.
🔸دام اصلی اینجاست که اگر حشد الشعبی به این حمله واکنشی نشان دهد باعث توسعه بحران و درگیری ها خواهد شد. این درگیری ها نتیجه ای جز همان تبلیغ ایالات متحده که ایرانی ها و متحدانشان دنبال آشوب و آشوی گری هستند در پی ندارد. صبر در این زمان فعلا تنها تاکتیک مقبول از جانب جریانات مقاومت است اما صبری مدبرانه نه منفعلانه!!!
2️⃣مقتدا، کره گیری از آب
🔹مقتدا صدر هم که فرصت را برای انتقام گیری چند باره از حشد الشعبی و رقبای سیاسی خود مناسب دید در توئیتی انتقام جویانه جریان مقاومت را متهم کرد که عراق را محلی برای تسویه حساب های خود در منازعات منطقه ای و بین المللی کرده اند.
🔸او نوشت باید از رفتارهای غیرمسئولانه برخی گروه های نظامی دوری کنیم و زمام امور فقط در دست نیروهای امنیتی باشد تا بر این اساس سرعت پروژه خلع سلاح حشد الشعبی را افزایش دهد.
🔹هرچند حملات او ایالات متحده را هم بی نصیب نگذاشته اما هدف او برابرسازی دو طرف منازعه در ایجاد بحران های سیاسی و ساختاری و فساد است و این همان تداوم نقشه ایالات متحده است.
🔸مقتدا در این میدان هم تلاش دارد تا رقبای خود را از میدان به در کند و با تهمت زنی ها و سیاه نمایی ها از آب گل آلود فعلی نه ماهی که کره استحصال کند.
3️⃣ محمدرضا سیستانی؛ همان همیشگی
🔹بیت آیت الله سیستانی هم که در اختیار فرزند ارشد ایشان یعنی حجت الاسلام محمدرضا سیستانی قرار دارد در بیانیه ای که گویی در هماهنگی کامل با پیام صدر است همین سخنان و ادعاها را تکرار کرده است و معتقد است عراق توسط دیگران!! تبدیل به محلی برای تسویه حساب های منطقه ای و بین المللی شده است.
🔸این بیانیه بر لزوم احترام به حاکمیت عراق و عدم نقض آن به بهانه واکنش به اقدامات غیر قانونی برخی طرف ها، تاکید می کند که در واقع هر دو طرف شهید و جلاد را یکسان و برابر تصویر کرده است. 👇👇👇
🆔 @feckrat
🔹فراز مهم تر آنجاست که توصیه می کند به (جلوگیری از تبدیل شدن عراق به میدانی برای تسویه حساب های منطقه ای و بین المللی و دخالت دیگران در امور داخلی آن) که می تواند بخشی از پازل ایالات متحده را تسهیل کند.
🔸هر انسانی اگر متن دو پیام را بدون دانستن صادر کننده، مطالعه کند بی شک نمی تواند حدس بزند دو جریان متفاوت آن را نگاشته اند.
🔹اینکه در بازی فعلی ایالات متحده در عراق، مقتدا صدر و محمدرضا سیستانی دو روی یک سکه شده اند را نمی توانم چیزی غیر از همسانی منافع جریانی بدانم و امیدوارم این همسانی تبعات بدی برای عراق نداشته باشم و منجر به تسلط مجدد استکبارگران و مرتجعان منطقه بر عراق نشود.
🆔 @feckrat
بسم الله الرحمن الرحیم
✔️ ( زینب ؛ قبل از کربلا )
🔸به بهانه ی سالروز ولادت پر خیر و برکت حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) شما را دعوت میکنم به تفکر در این جمله ی زیبا و تامل برانگیز [علامه سید جعفر آل بحر العلوم] ، فقیه و محدّث قرن ۱۲ در شان بانوی صبر و استقامت در کتاب شریف "تحفه العالم" .
🔸مرحوم بحر العلوم طبق گفته ی خودشان در کتاب ،این مطلب را برگرفته از روایات می دانند ، هر چند طبق تحقیقی که بنده انجام دادم ، سندِ روایی این مطلب را پیدا نکردم اما به دلایل مختلف این عدمِ یافتن ضربه ای بر صحت مطلب نمی زند که البته مجال صحبت در این زمینه نیست.
🔸ایشان در کتاب شریف تحفه العالم می فرماید:
و یکفی فی جلاله قدرها و نَباله شانها ما وَرَدَ فی بعضِ الاخبار مِن اَنّها دَخَلَت علی الحسین (علیه السلام) و کان یَقرَاُ القرآن ، فَوَضَعَ القرآنَ علی الاَرضِ و قام لها اِجلالا.
مضمون سخن:
در عظمت و جلالت زینب کبری همین قدر کفایت می کند که طبق برخی احادیث ایشان بر برادرش حسین بن علی (علیه السلام) وارد شد در حالی که حضرت مشغول تلاوت قرآن بود. امام حسین (علیه السلام) برای اینکه عظمت و جلال زینب کبری را نشان دهد، به احترام او قرآن را روی زمین قرار داد و از جا برخاست.
🔸اولین چیزی که با خواندن این جمله به ذهنم رسید این بود که ما بیشتر برای زینبِ بعد از کربلا اهمیت قائلیم و همین موجب شده تا از زینبِ قبل از کربلا چشم پوشی کنیم.
📌او قبل از حادثه ی کربلا به درجات عالی در بندگی رسیده بود وگرنه توفیق خلق آن حماسه ی بزرگ در کربلا را نداشت که نداشت. دلیلش هم همین رفتارهای خاص اباعبدالله (علیه السلام) با خواهر گرامی اش بود که خود حاکی از عظمت زینب کبری در مقام عبودیت بود.
✍علی خِرَدمردی
@Alikheradmardii