#طنر 😊 در فرو دست انگار سنگ-پشتی میخورد آب
✍ س. رستمی
روزی دو مرغابی با سنگ پشتی در کنار آبگیری روزگار به سر می بردند. از قضا آب آبگیر رو به کاستی نهاد. مرغابیها به سنگ پشت گفتند: ما را مصاحبت با آب لازم است که مرغابی هستیم نه مرخاکی. باربندیل را جمع کن به شمال شویم. که شمال مرغ عزای و عروسی است.
سنگ پشت گفت: ای همدلان اگرچه غم فراق سنگین است و دل من غمگین. اما همراهی با شما مرا نشاید به همین یک چکه آب ته برکه، قسم جای همرهی قبلی درد میکند و آن خاطرات شمال محال باشد کز یادم برود.
مرغابیها گفتند: ای رفیق شفیق، ما را دوری تو صعب است. پاشو خودتو لوس نکن چیزیت نشد حالا! علت سقوط بای دیفالت، خطای انسانی بود، بأی نحو کان.
سنگ پشت گفت: مر آگه نیستید کرونا اپیدمی گشته و از کشته پشته ساخته. من نیز به کمپین در خانه بمانیم پیوسته، میخواهم فرت و فرت لایو دو طرفه داشته باشم و از خود حرفهای قلمبه سلمبه درکنم که شاخان گفتهاند: چون به قرنطینه اندر گشتی بر لایو مداومت کن، بسی حال میدهد.
مرغابیها گفتند: ای که یک وجب روغن بنفشه در حلقت باید، اینچنین چاخان گفتن نشاید. لایو دو طرفه را کسی باید که بک گراند کتابخانه دارد. فی الحال در این پیت حلبی که به جای مسکن فقید بر خود بستی چطور کتابخانه داری؟
سنگ پشت گفت: فضول را بردند جهنم پرسید صدی چند میسوزاند؟ ای عزیزان! و ای جیگران همیشگی! ای عشقا! نمیشه من نیام؟! دیر زمانی است از برای پند و اندرز اخلاقی این جماعت کتلت میگردم. گواه من همین پیت حلبی که به پشت بستهام. اکنون نام پروفایلم را پیت پشت نهادهام.
مرغابیها گفتند: اینبار املت شو! سوسول! و هار هار خندهها کردند.
سنگ پشت را این سخن خوش نیامد و به درون خانه خزید گفت: بلاک اند ریپورت تا روز قیامت.
مرغابیها با خود گفتند: وی را از آغاز آپشن اخلاق نصب نبود. ورنه دندان بر جگر نهادن، به ز جواب دادن و شتک گشتن.
حکما گفتهاند ریپلای بر کامنت ابلهان نشاید، مر آنکه به خرقه بلاهت درآید.
پس غوکی در آن حوالی میجهید، زبان وی به چوبی بستند و چوب بر منقار گرفته و به سوی شمال تیکاف نمودند. چون پلاک بومی نبودند به جاده خاکی در آمدند، شکار گشته و مردمان با آنها جوج زعفرانی ساختند با گوجه کباب.
اما پیتپشت نیک رآی ببخشید سنگ پشت نیک رآی، شیر فلکه آب آبگیر را باز نموده و برای خویشتن خویش، دریاچه ساخت و در آن شالاپ شلوپها کرد و فرمود: خوشا قرنطینه و حال و حولش!
@namaakkdon
#کرونا
#اینستاگرام
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
📌لایو بازی
✍️محمدجواد سلیمانی قمی
این روز ها بازار لایو های اینستاگرامی خیلی داغه!
اصلا پدیده ای شده برای خودش!
این کرونا اگه برای مملکت ضرر داشت برای بعضی ها سود خوبی داشت. بماند حالا...
اون از لایو دَری وَری جناب تتلو که ظاهرا رکورد لایو های اینستاگرام رو با۶۰۰ هزار نفر بیننده شکسته!
یعنی معادل ۶ برابر ظرفیت ورزشگاه آزادی پامنبری داشته!
لابد همه ی گل های توی خونه هم در این جلسه آیلاند بودن!
اونقدر به قول خودشون لَجَنی بوده که روشون نشده ذخیره کنند!
اینم از لایو دیشب سید حسن آقامیری با سرکار خانم احلام، خواننده مقیم امارات، با موضوع اجرای احکام دینی در جمهوری اسلامی!
کرونا چه کرده!
بعد از نماز صبح که ظاهرا خالصانه بوده، توفیق حاصل شد لایوشون رو تماشا کنم! سید حسن آقامیری رو میگم!
اگرچه با آقامیری میونه ای ندارم و فکر میکنم نتیجه افکار و عقایدش به ایجاد تساهل و تسامح در تکالیف شرعی در ذهن مخاطب منجر میشه، اما ی نکته مثبت ازش یاد گرفتم و اون توانایی برقراری دیالوگ با آدم های غیر شرعی است! با آدم هایی که متفاوت فکر میکنند! متفاوت عمل میکنند و متفاوت زندگی میکنند!
چیزی که از ما طلبه ها و قشر مذهبی کمتر دیده میشه!
نه اینکه بخواهم رفتار وگفتار دیشبش را تایید کنم!نه!
اما فکر میکنم راز محبوبیت سید همینه! سید حسن میتونه دیگران رو ببینه و براشون احترام قائل بشه و باهاشون حرف بزنه!
و ما از این قافله عقب ماندیم!
@soleimaniqomi
#آقامیری
#خلع_لباس
#اینستاگرام
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔴آقامیری و خواننده زن خارج نشین
دیدم خیلیا درباره لایو مشترک آقامیری با خواننده زن خارج نشین تحلیل دادن بیرون، منم گفتم نکاتی رو مطرح کنم
🔻نکته اول: به اندازه کافی درباره این لایو و ایراداتی که داشت تحلیلهای متفاوت مطرح شده من دیگه بهش نمیپردازم، میخوام یکم ریشهای تر به قضیه نگاه کنم و اقامیری رو نقد کنم. قبل از اینکه الانِ آقامیری رو بررسی کنید برید دوران جوانی و نوجوانیش رو ببینید، من هم از اقوامش پرسوجو کردم و هم از همحجرهایهاش. آقامیری یه بسیجی تند و خشک مقدس بود که نمیتونستی جلوش تکون بخوری. یکی از همکلاسیهای آقامیری تو حوزه میگفت، سالی به دوازده ماه نمیتونستی جلوش نوار بگذاری. اون آقامیری، الان اینطوری شده. اینو گفتم که بگم، خیلی از همین خشک مقدسهای متحجر تندرو که میان فقط فحش میدن به امثال آقامیری و یکذره فهم ندارن که بدونن براچی دارن بدوبیراه میگن، آخرش میشن یکی بدتر از آقامیری
این دسته از آدما خیلی خطرناکن، کسایی که بهظاهر اعتقاد بالایی دارن ولی فهم اندک، اتفاقا امام صادق علیه السلام فرمود، دودسته آدما کمر منو شکستن، یکی همین آدما هستن، یعنی جاهلان مقدسمآب. یعنی مخش پوکه، هیچی تو کلهش نمیره. خوارج همینطوری بودن، آخرش هم یکی از همین خوارج امیرالمؤمنین رو به شهادت رسوند. سریعا حکم کفر آدما رو اثبات میکنن و حتی شده میکشنش.
این حدیث فقط مختص امام صادق نیست، همه ائمه از دست جاهلان متعصب و مقدس کمرشون شکست، من خیلی نگران امام زمان هستم که وقتی بیاد، این دسته آدما، خیلی برای حضرت مشکلساز میشن.
شما اول انقلاب رو ببینید، آدمهای تندرویی مثل اکبر گنجی که موهای بیحجاب هارو قیچی میکرد، یا ضرب و شتمشون میکرد و پونز فرو میکرد تو بدن بیحجابا، که به اکبرپونز معروف شده بود. الان خارج از کشور خدا و قرآن و همه چیو انکار میکنه، مخملباف رو برید مواضع اول انقلابش رو ببینید چقدر متعصب افراطی بود، الانشو ببینید. آخر هر افراطی، یه تفریط بدتر وجود داره
🔻نکته دوم اینکه، چرا ما نمیتونیم در مسائل مختلف که بهش انتقاد داریم، با دلیل و منطق و بدون عصبانیت تجزیه و تحلیل کنیم؟ چرا سریع شروع میکنیم به بدوبیراه. یه سری فحش میدادن در واکنش به این لایو مشترک، یه سری میگفتن لعنت بر آخوند فلان. کمتر کسی حرف حساب داشت که بزنه. چون خودمونم نمیدونیم مبانی فکری خودمون چیه، یا اشکال مبانی فکری آقامیری چیه. بعد خود آقامیری رو برید ببینید تو پستهاش، محاله تو کامنتاش حرف زشت یا فحش ببینید. چون بلده چیکار کنه. چون بلده چجوری جذب کنه. شاید تو زندگی واقعیش اصلا اینطوری نباشه ولی تو رسانه بلده چیکار کنه. چرا ما تو رسانه بلد نیستیم مثل آدم حرف بزنیم؟
شما فکر کردید طرفداران آقامیری با فحش و بدوبیراه ما، نظرشون نسبت به اون عوض میشه؟ اتفاقا با این ادبیاتی که این مخالفین آقامیری دارن، طرفدارای آقامیری برعکس علاقهشون به اقامیری بیشتر و نفرتشون به مذهبیا بیشتر میشه. و تاسفبارتر اینکه فکر میکنن قشر مذهبی و متدین این آدمای بیادب و بیمنطق هستن. نمیدونن که خود متدینین واقعی از اینها بیزارن
🔻نکته سوم: اصلا باشه آقامیری بد، فاسد، منحرف. آخوند انگلیسی، هرچی شما بگی، ولی همین آدم با هر روشی که میدونه، که شاید بعضیاش درست باشه بعضیاش غلط، تونسته کلی آدم رو جذب خودش بکنه، که میپرستنش. تونسته کاری بکنه که جریانساز بشه، یه لایو میگذاره، کل اینستا دربارهش حرف بزنن. البته ما هر روش جذبی رو تایید نمیکنیم ولی تو که فکر میکنی برحق هستی، خوبی، مومنی، متدینی و دین واقعی رو داری، چیکار کردی؟ چیکار میکنی؟ بیشتر جاذبه داری یا دافعه؟ شاید بگید با روشهای باطل راحتتر میشه آدمارو جذب کرد ولی من اینطوری فکر نمیکنم، اتفاقا اگر دین واقعی رو زیبا بتونی معرفی کنی، خیلی بیشتر اثر داره، اهل بیت مگه چیکار میکردن که ١۴٠٠ساله دائما دارن مردم دنیا جذبشون میشن، یه نگاه به اربعین بندازید. پس میشه کار کرد، حتی قویتر. مشکل اینهکه ما نمیخوایم کار کنیم، تنبلیم.
#حسین_دارابی
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
810-fa-agha-sheykh-morteza-zahed.pdf
1.49M
#کتابخوانی. فایل pdf کتاب
✅نام کتاب: آشیخ مرتضای زاهد
📝مؤلف: سیف اللهی
♻️ناشر: مسجد جمکران
#نویسندگان_حوزوی
#پویش_همراهی_فرهنگی
@howzavian
📌 درد مفهومزدگی!
✍ علی ابراهیم پور
☘ معدنچیها گرمازده میشوند؛ اسکیموها سرمازده؛ ملوانان دریازده؛ و ما طلبهها علم زده، مفهوم زده و نظریه زده!
☘ علمزدگی یعنی فکر میکنیم برای هرکاری -حتی یک گعده باشد یا شامخوردن؛ فیلمدیدن باشد یا یک چاییخوردن هم- باید ادله تفصیلی و چارچوب مفهومی داشته باشیم؛ مگرنه نه آب خوش از گلوی خودمان پایین میرود و نه میگذاریم از گلوی دیگری پایین برود! فکر میکنیم برای هرکاری حتماوحتما باید قبلش یک نظریه داشته باشیم تا آن کار معنا داشته باشد!
🍀 مفهومزدگی دو اشکال مهم دارد:
🌾 اول، عیب منطقی آن است! آدم مفهومزده فکر میکند قبل از هر کار باید نظریه یا مفهومی روشن از کار داشته باشد؛ درحالی که همیشه نظریه و مفهوم دقیق و روشن و معنای واقعی، بعد از کار و مواجهه عینی با مسئله به دست میآید. یعنی مفهومزده از طرفی هدفش علم و نظریه است، اما چون به دلیل همین مفهومزدگیاش از تجربهعینی فاصله میگیرد، هیچگاه به هدفش نمیرسد و همیشه مثل چرخعصاری دور خودش خواهد چرخید. علاوهبراین، او حتی مانع تجربههای عینی آدمهای دیگر میشود و آنها را به جهالت متهم میکند و اجازه نمیدهد آنها در یک سیر طبیعی به نظریه و مفهوم عینی دست پیدا کنند.
🌾 دوم، آسیبی است که آدم مفهومزده به زندگی خودش وارد میکند. او هیچگاه نمیتواند لذت واقعی را از پدیدهها و موقعیتها بچشد و بیواسطه آنها را لمس کند. مفهومزدگی همچون دردی مازوخیسمی، همیشه واسطهای است بین او و تجربهها. ازطرفدیگر، او همیشه در ذهن خویش زندانی است. او تنها هنگامی آرامش مییابد که بتواند یک نظم مفهومی از مسئله در ذهنش بسازد و همینکه چنین چیزی در ذهنش ساخت، خیالش راحت میشود. آن هنگام که دیگران در حال ارتباط عمیق و لذت از طبیعت و واقعیت هستند، او به نقاشیهای ذهنیاش دلخوش است.
☘ عمق فاجعه اینجاست که نمیشود با حرفزدن و گفتوگو، آدم مفهومزده را سر عقل آورد؛ چون او برای هر عیب و مشکلی که درونش دارد -حتی همین علمزدگیاش- یک چارچوبمفهومی قشنگ از قبل طراحی کرده! هرچه بگویی، او برایت ثابت میکند که نهتنها او مشکلی ندارد؛ بلکه خودت در اشکال غوطهوری و خبر نداری! مفهومزدگی، چیزی از جنس سوفسطایی مطلق است! به قول ابن سینا، سوفسطی یا منکر واقعیت، قابل گفتوگو نیست و تنها دلیل عملی میطلبد! تنها چیزی که شاید مفهومزده را سر عقل بیاورد، این است که از خود واقعیت و عینیت، سیلی بخورد!
☘ خدا همهی ما را -خصوصا ما طلبهها را- از این بلای خانمانسوز نجات بدهد که امیدی جز به رحم او نیست: وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ
🌹 شاید حرف #سهراب_سپهری هم همین بود، آنجا که گفت:
"کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ
کار ما شاید این است
که در افسون گل سرخ شناور باشیم
#پشت_دانایی اردو بزنیم..."
@aliebrahimpour_ir
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
✔️مسئله ای به نام افق دید
✍علی خردمردی
❓سوال این بود که چرا مردم ما ذهنیتی نسبت به تمدن اسلامی ندارند؟
انواع نظرات مطرح شد. حسابی گفتیم و شنیدیم.
❌بنا ندارم که بگویم جواب این است و جز این نیست. غرض بیان یکی از علل مهم است.
❔بهتر است ابتدا روشن شود که فهم تمدن اسلامی چه دردی را دوا می کند؟
🔅تمدن اسلامی در واقع چشم اندازی است که ما معتقدیم مردم در آن به دین و دنیای خود دست پیدا می کنند البته با قواعد و اصولی که متخذ از معارف اسلامی است.
این تعریفی ساده از تمدن به علاوه ی اسلام است.
🔹فهم این آرمان وجوه مثبت زیادی دارد اما از همه مهم تر داشتن نقشه ی راه است. مردم ما در اوج امیدواری نهایتا خیال کنند که کشورشان اقتصاد خوبی پیدا کند. اما توجه به نقشه ی راه تمدنی این توانایی را دارد که در مدل نگاه مردم به حکومت تغییر اساسی ایجاد کند. وقتی این تغییر ایجاد شد می توان امیدوار بود که مدل فعالیت ها و حتی میزان امیدواری مردم تغییرات اساسی پیدا کند و بسیاری از شبهات خود به خود پاسخ داده می شود. البته در اینجا حرف زیاد است و به همین سادگی هم نیست.
🔸اما برگردیم به محل بحث.
❓چرا مردم ذهنیتی از تمدن اسلامی ندارند؟ مشکل از کجاست؟
خیال می کنم یکی از علل مهم این بی توجهی، پایین بودن اُفق دید است. افق دید مردم؟ نه هرگز.
بلکه افق دید نخبگان یا شخصیت های دغدغه مند فرهنگی_اجتماعی چه حوزوی و چه دانشگاهی.
➰من از سیره ی 'سید روح الله موسوی خمینی' اینگونه فهمیدم که افق دیدش به قدری بالا بود که گاهی حتی فکر هم به مسائل حاشیه ای نمی کرد
.
📵در همین ماجرای #آقامیری و #احلام یا #تتلو و #ندا_یاسی خوب بنگرید. جامعه ی نخبگانی و تحصیل کرده ی ما تا توانستند نوشتند و گفتند و تحلیل کردند به خیال اینکه فرهنگ کشور را دارند نجات می دهند.
ببینید یک حاشیه و موضوع فرعی چطور همه را درگیر کرد. البته این وسط شاید #شهوت_نوشتن هم بی تاثیر نبود.
🔹در صورتی که افق دید شخص اگر بالا باشد از کنار این مسائل با سلامی گذر می کند و می رود به دنبال ابزارهای تمدنی.
❕این وضعیت نخبگان ماست!
حال شما انتظار دارید که مردم با نقشه ی راه تمدنی گام بردارند؟!
نخبگان هنوز در تتلو و آقامیری گیر کرده اند و یادشان رفته که باید برای مردم کلاس درس عملی و نظری بگذارند یا به عبارتی آنان را با نقشه ی راه تمدنی آشنا سازند.
📰سیاستمداران هم این نقیصه را خوب یافته اند و تا حاشیه ای رو به افول می رود، حاشیه ی دیگری را مقابل نخبگان قرار می دهند و آنها هم تا می توانند بر سر و کله ی هم می زنند.
📝مشکل کار دقیقا از خود ماست. باید #افق_دید را بالا بیاوریم و انرژی را صرف حواشی نکنیم. این چیزی است که باید از امام روح الله یاد بگیریم. اگر او هم مثل ما خود را اسیر حواشی می کرد، امروز نه انقلابی بود نه امید به تمدنی!
@alikheradmardii
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
#پویش_همراهی_فرهنگی
♦️ کتابِ "ابن عباس، اجتهاد در برابر ولی"
🔹 کتاب ابن عباس، سرگذشت شیعه سیاسی و کارگزار بصره امیرالمؤمنین است که با ضعفهای بصیرتی و اشتباهات عامدانه خود (توهم اجتهاد در برابر امام) سبب غربت امامش شد.
🔸 خواننده این کتاب به صورت ضمنی به فاصلههای فکری خویشتن با آرمانهای سیاسی امام خود پی خواهد برد . . . (به قلم شیخ ناصر یوسفی و سید علی آقامیری)
@sollam
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔹وضعیتی که کروناویروس و تاثیر آن در حکمرانی ایجاد کرده است، با توجه به شرایط ایران، از دیگر کشورها و دولتها تا اندازهای متفاوت است. درواقع در بخش فضای دیجیتالی و آموزشهای دیجیتالی و برخورداری از ابزار مجازی بهصورت بسیار گسترده در حال بسطیافتن و بهرهبرداری است که -اگر زیرساختهای لازم توسعه پیدا کند- بهنظر با وضعیتی بسیار متفاوت نسبت به قبل از بحران کروناویروس مواجه خواهیم بود. مساله دیگری که اینجا میتوان مشاهده کرد این است که یکی از اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی در این ایام احیا شد. با بحرانی که کروناویروس بهوجود آورد، نقش و حضور مردم در فضای عمومی جامعه پررنگتر شد. بهدلیل شرایط خاص کشور و وجود تحریمهای ظالمانهای که کشور و مردم را در بر گرفته و با توجه به بودجههای ناچیز و محدود دولتی، حضور مردم و نقش مردم در فائق آمدن بر این بیماری میتواند بسیار موثر باشد.
جامعه طی دو ماه اخیر بهگونهای تغییر کرده است که تحولات آن را باید در ماهها و بلکه سالهای بعد ارزیابی کرد اما اجمالا بهنظر میرسد نقش مردم و بهویژه فعالیت داوطلبانه -با حضور افراد خیّر، گروههای جهادی طلاب، دانشجویان و دانشآموزان- بهصورت بسیار پررنگی درحال شکلگیری است...
متن کامل را در روزنامه فرهیختگان می توانید بخوانید. 👇👇👇
http://farhikhtegandaily.com/newspaper/3017/15/&page=174597
#کرونا
#دولت
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
سراج خوان شوید؛
🔴عصر جنگ های بی رد پا
اخبار کوتاه و یادداشت ها و تحلیل و خبر و نقد و...را در روزنامه سراسری سراج بخوانید که از امشب در 18 استان کشور منتشر می شود
http://serajonline.com/
🗓 @serajname
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🌖 رفاقت با روزهای خدا
✍️ سید میلاد حسینی
💐در روز های باقیمانده ماه شعبان چگونه برای ماه مبارک رمضان آماده شویم؟
🍃پاسخ را از امام رضا(علیه السلام)بخوانید.
🔹تذکرات و توصیه های فوق العاده حضرت که می تواند چراغ راه این روزها باشد:
✳️اباصلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا(علیه السّلام)رسیدم.
🔶حضرت فرمود: که اى اباصلْت اکثر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است. پس در آن چه از این ماه مانده است. تقصیرهایى را که در ایّام گذشته این ماه کرده اى تدارک وتلافی کن. و بر تو باد که رُو آورى بر آنچه برلی تو نافع است. و دعا و استغفار بسیار کن و تلاوت قرآن مجید بسیار کن و توبه کن به سوى خدا از گناهان خود تا آنکه چون ماه مبارک درآید خود را برای خدا خالص گردانیده باشى...
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian