🔶 کاش این نکته نیفتد از قلم!
✍️ مجتبی عادلپور
🔹امروزه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که در فضای مجازی حضور نداشته باشد. همه به گونه ای با این فضا در ارتباط و تعامل هستند. سهم دانشجویان و دانش آموزان از این ارتباط بیشتر از دیگران است خصوصا در این روزها که پای محیط های علمی به این فضا باز شده است. نکته قابل توجه دیگر این که حجم بسیار بالایی از دادها و اطلاعات در این فضا رد و بدل می شود.
🔹اما همواره این سوال مطرح است که چرا با وجود این که هر کاربر با مطالب و اطلاعات گوناگونی روبرو می شود اما جامعه وضعیت مطلوبی از نظر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... ندارد؟ آیا کم کلیپ، یادداشت، مقاله، گزارش و...در مورد محیط زیست در این فضا منتشر می شود؟ اما آنچه در محیط زیست می بینیم به گونه ای است که واژه ها توان بیان وضعیت اسف بار آن را ندارند. میلیون ها تُن زباله در دامن طبیعت رها می شود، صدها تبر بدون دلیل به تن رنجور جنگل ها می نشیند، هزاران حیوان به تیر جفا جان خود را از دست می دهند و... .
🔹برای این سوال می توان پاسخ های گوناگونی یافت اما یکی از این پاسخ ها در کلام امیرالمومنین ع نهفته است:« انّکُم إلَی العَمَلِ بِما عَلِمتُم أَحوَجُ مِنکُم إلی تَعَلُّمِ ما لَم تَکونوا تَعلَمون؛ شما به عمل کردن آنچه می دانید، نیازمندترید، تا آموختن آنچه نمی دانید»
🔹از آیت الله بهجت نقل شده است که می فرمود:« آیا می دانید که هر که عمل کرد به معلومات خودش، خداوند مجهولات او را معلوم می فرماید؟آن چیزهایی را که می داند اگر عمل کند، آن چیزهایی را که نمی داند می فهمد... وقتی به آن ها عمل کردی، روشن می شود. به همان دلیلی که این ها را برای شما روشن کرد، آن های دیگر را هم روشن می کند. استاد، علم است و معلّم، واسطه است. عمل به معلومات بنمایید و معلومات را زیر پا نگذارید، کافی است»
🔹بشر امروز با رگباری از داده ها مواجه است اما در عمل به دانسته های خود پایی لنگ دارد. بشر در فتح قله های علم پیشرفت برق آسا دارد ولی لاک پشت وار عمل می کند.
🔸سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی
به عمل کار برآید به سخندانی نیست
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
💠 توصیههایی كاربردی آيت الله كشميرى(ره) برای ماه مبارک رمضان
۱- حتماً دقایقی از ساعات رازآمیز روزهداری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز «تفکر»! با خود و خدای خود خلوت کنید؛ خصوصاً به نوع رابطه حضرت حق با خودتان بیاندیشد؛ امید است ابوابی از معرفت به رویتان باز شود.
۲- یکی از مهمترین حالتهای بندگی، خصوصاً در رمضانالمبارک، حالتی است که توصیه مؤکد نبی مکرم است و آن، «سجده طولانی» است؛ فقط خدا و اولیاء الهی میدانند هنگام سجده عبودیت چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما میبارد؛ حتماً در روز یک سجده طولانی داشته باشید.
۳- آغاز ماه رمضان، حتماً نیت کنید فقط براى الله روزه بگیرید؛ فقط الله!
آداب روزهداری را تا آنجا که نشاط دارید، انجام دهید؛ کمیتگرا نباشید؛ کیفیتجو باشید! دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید؛ بلكه درپی هضم آنها باشید! غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جانتان شود؛ بزرگترین مشکل ما، قشرینگری به دین و شریعت است؛ با خود فکر کنید آنقدرغ در سالهای قبل با ولعِ زیادخوانی اعمال انجام دادید، به کجا رسیدید؟!
۴- حتیالمقدور بر سفره خانه خود افطار کنید؛ حتی در مساجد افطار نکنید؛ بگذارید برکت افطار و دعای مستجابِ لحظه افطار به خانواده و خانه شما تعلق گیرد؛ در ضمن، هنگام افطار، «دِلال» کنید!
دِلال چیاست؟
در اول دعای افتتاح عرض میکنیم: «مدلاً علیك»؛ «دِلال، يعنى نازکردن»!
هنگام افطار برای خدا ناز کنید! چون برایش روزه گرفتهاید و حضرتش خوان کرم گسترده؛ لقمه اول را نزدیک دهان ببرید، اما نخورید! دعا کنید؛ یعنی به خدا عرض کنید: «اگر حاجتم را بدهی، افطار میکنم!»
به این حالت میگويند دِلال؛
معجزه میكند!
۵-رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان، کیمیای «حُسن خلق» است؛ با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد کنید؛ همیشه، خصوصاً در این ماه، خوشبرخورد باشید؛ لحظه عصبانیت و خشم شما، همآن لحظه اخراج شما از این مهمانی الهی است!
۶- کشتی رؤیایی رمضان، سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات میرسد! از خدای سبحان، در این ماه، خصوصاً اسحار سحرآمیز آن، اشک و گریه درخواست کنید؛ البته شرط سحرخیزی و اشکریزی، دل شکسته داشتن است.
۷- از ابتدای ماه رمضان باید هدفگذاری شما «لیلةالقدر» باشد که جان رمضان است؛ در این خصوص، سخن، زیاد است؛ لکن، «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز»! فقط سعی کنیم شب قدر «در ما واقع شود» نه در ماه!
۸- این ماه، ماه «ربیعالقرآن» ماست؛ در این بهار قرآنی، هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار، بهطور متناوب، تلاوت و در پیرامون آن، تدبر نمایید؛ امید است دمدمای افطار، آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد!
۹- در سراسر ماه رمضان، توجه شما به روزهدار حقیقی و انسان کامل، یعنی وجود ذیجود حجةبنالحججالبالغة (عجلاللهتعالیفرجه) نبايد منقطع شود.
روزه و نماز و بندگی شما از گذر آن حضرت به بارگاه باریتعالی بار مییابد!
* سیدعبدالکریم رضوی کشمیری (۱۳۰۳-۱۳۷۸شمسی) از عارفان شیعه و از شاگردان سیدعلیآقا قاضی طباطبایی و سیدهاشم حداد است. ایشان در سال ۱۳۷۸شمسی درگذشت و در حرم حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) مدفون است.
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
جزوه تبیین کسا.pdf
4.86M
#نشر_حداکثری
📒 جزوه تبیین طرح کسا (اقامه مکتب امام (ره)) 📒
📝 ضرورت
🌐 اُفق
💠 هدف
📋 ساختار
🔖 سیاست
#به_کسا_بپیوندید
#خانه_طلاب_جوان
💻 لینک #ثبت_نام:
http://www.khanetolab.ir/kasa-form/
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔴 خانه نه، قوطی کبریت
✍ حسین رحیمی
خسته و بیحوصله جلو میآید و میگوید: بابا، بیا با هم بازی کنیم، نگاهم را از روی کیبورد بالا میآورم و به صورت معصوم و چشمان پر از خواهشش میدوزم (به خودم میگویم: عمراً اگر بگذارد یادداشت را تکمیل کنی، خب البته، تقصیری هم ندارد، این قرنطینه همه را بیحوصله کرده است.)
بی حرف پیش، میپذیرم. از خوشحالی جیغ میکشد و بالا و پایین میپرد. مادرش اعتراض میکند که «هیس! همسایه اذیت میشه دخترم.»
متن کامل
https://rasanews.ir/002ioe
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
📙عصر کلبه دیجیتال و رسالت تمدنی رسانه
✍علیرضا محمدلو
آنچه که #الوین_تافلر در کتاب موج سوم(۴۰سال پیش) بعنوان تاملات آینده پژوهانه نگاشته و از #کلبه_الکترونیک بعنوان سبک زندگی آینده بشر سخن گفته، با شرایط فعلی و ظهور نسل جدید فناوری های دیجیتال و البته شرایط بهداشتی_زیستی حاکم بر دنیا در حال رقم خوردن است.
#چه_خواهد_شد؟
آنچه که محل تامل جدی است، مدیریت سیستم اقتصادی و آموزشی و سیاسی دنیاست که طرح دولت های الکترونیک و شهر دیجیتال و #شهروندهوشمند در این راستا بطور جدی و فراگیر در حال پیگیری در سطح بین المللی است.
دغدغه جدی در هوشمند و دیجیتالی شدن شهرها و کشورها، فردیت بیش ازحد و #اتمیزه_شدن افراطی زندگی است که به تعبیر فردیناندتونیس، #اراده_های_ارگانیک و گمین شافت ها(اجتماع و روابط میان فردی و احساسات دوسویه) کاهش یافته و #اراده_های_سنجیده و گزل شافت ها(جامعه و روابط منفعت محور و حسابگرانه) افزایش صعودی تری نسبت به امروزمان خواهند یافت.
آنچه که رخ خواهد داد، همان #مرگ_سوژه(انسان_هوشمند) این بار زیرچرخ های شهرهای هوشمندی است که از طریق مناسبات جدید بین المللی خواهد بود.سوژه هایی که بدلیل #تفرد و #سرگرمی و #مصرف_بالای_رسانه_ای، به مرگ ملایم در سطح خلاقیت و ارتباطات و حیات جمعی خواهد رسید.
دیوید رایزمن که سه نوع شخصیت #سنت_راهبر(تابع قواعدسنتی) ، #درون_راهبر(عقل محور و فعال) و #دگرراهبر(تحت تاثیر نیروهای بیرونی) را از هم تفکیک نمود، انسان دوره دگرراهبر را #توده_منفعل و #تاثیرپذیر می داند که وسایل ارتباط جمعی بطور دائم بر روی او اثر می گذارند تا وادارش کنند با جماعت همرنگ شود.
این همرنگی جماعت نتیجه #مارپیچ_سکوتی است که بدلیل نیاز و مصرف حداکثری رسانه و اعتمادحداکثری حاصل از آن و در نتیجه کنش انفعالی(سکوت) شهروندان رخ خواهد داد.
#چه_باید_کرد؟
اگر بخواهیم سراشیبی هوشمند شدن دنیا را #کنترل کنیم و متناسب با فرهنگ خودی، از ابزار و سیستم های دیجیتال بهره حداکثری ببریم بایستی #مرزهای_مجازی خود را در سطح راهبردی پررنگ کنیم و #مغزدیجیتال خود را با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تحقق ببخشیم.
@andisheengelabi متن کامل👈
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔸این سه نفر از قم
✍محمدصادق ناطقی
قطعا میتوان گفت مهمترین پیام انتخابات مجلس یازدهم، این بود که مردم ایران بار دیگر به سیاستهای غربگرایانه با صدای بلند "نه" گفتند.
گروهی از ایرانیان با عدم مشارکت در انتخابات، یاس و ناخشنودی خود از تمایلات دولت و مجلس کنونی به غرب را نشان دادند و گروهی دیگر، با رای خود به جریانهای استکبارستیز، حاضر نشدند فاجعه دل بستگی به غرب را تَکرار کنند.
هرچند مجلس یازدهم به دلیل تاخیر در برگزاری دور دوم انتخابات با تعدادی صندلی خالی کلید میخورد اما نتیجه کلی انتخابات کاملا به نفع جریانهای موسوم به اصولگرا رقم خورد تا شاید این بار شاهد مجلسی مدافع حقوق مردم باشیم.
در استان قم نیز اتحاد فراموش نشدنی نیروهای انقلابی، به پیروزی مقتدرانه لیست امیرآبادی، ذوالنور و زاکانی انجامید.
اتحادی که در گام اول انصراف چهرههای نزدیک به دولت را در پی داشت و در گام بعدی سه نماینده همسو را به مجلس اعزام کرد که خود به بهبود تصمیم گیری برای استان و کشور کمک بزرگی خواهدبود.
اما جایگاه احتمالی این سه نفر از قم در مجلس یازدهم بسیار حائزاهمیت است، چرا که پس از پیروزی انقلاب، همواره نمایندگان قم نیز، مانند منتخبین پایتخت ازجایگاه ویژه و موثری در مجلس برخوردار بودهاند.
دکتراحمد امیرآبادی فراهانی برای بار سوم توانست اعتماد مردم فرهیخته قم را جلب کند، وهمچون دوره قبل برگزیده اول این استان باشد.
امیرآبادی که از اعضا موثر فراکسیون ولایی مجلس است، با تجربه حضور در هیئت رئیسه، کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون اصل نود، کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها و مسئولیتهای ریز و درشت متعدد در هشت سال گذشته، امروز دیگر آن مرد تازه کارِ بی نام و نشان نیست و به یکی از رجال سیاسی مطرح در کشور تبدیل شده است.
امیرآبادی فراهانی در مجلس یازدهم جایگاه تاثیرگذارتری خواهد داشت او زین پس تبدیل به الگویی بیبدیل برای نمایندگان جوان و تازه وارد خواهدبود، مردی که بدون حمایت گروهها و اشخاص مطرح، خود به تنهایی و با تلاش مثال زدنی، جاده سنگلاخی سیاست را پیمود و موفقیتهای کمنظیری کسب نمود.
احمدامیرآبادی فراهانی با توجه به سوابق درخشان گذشته، در مجلس جدید قادر خواهد بود برای کسب یکی از کرسیهای نائب رئیسی، نظر اکثریت وکلای ملت را به خود جلب کند.
قابل ذکر است نماینده سخت کوش قم با 47 سال سن و البته تجربههای گرانسنگ فراوان، در عالم سیاست و مدیریتهای کلان همچنان جوان محسوب میشود و آینده برای او بسیار روشن و مسیر پیشرفت هموار خواهد بود.
حجت الاسلام دکتر مجتبی ذوالنوری موفق شد با رای بالا به عنوان نماینده دوم مردم قم برای دومین بار به بهارستان قدم بگذارد.
او که تجربه مدیریتی فراوان در دوران دفاع مقدس و پس از آن و همچنین ریاست فراکسیون روحانیون مجلس را در کارنامه داشت، در واپسین سال مجلس دهم بر کرسی ریاست کمیسیون امنیت ملی نیز تکیه زد تا ظرفیتهای دیگر خود را به منصه ظهور بگذارد.
ذوالنور با تجربه چهار ساله از مجلس گذشته و ریاست بر مهمترین کمیسیون مجلس، امروز به چهرهای ملی و فراملی تبدیل شده است که میتواند در مجلس یازدهم نقش ستونی مستحکم برای کشور و سدی ناامید کننده درمقابل نفوذ لیبرالها را ایفا کند.
ارتباط خوب حجت الاسلام ذوالنور با حوزه علمیه و مراجع معظم تقلید بر تاثیرگذاری او در مجلس پیش رو خواهد افزود.
مجتبی ذوالنور امروز یکی از مهمترین گزینههای ریاست کمیسیون امنیت ملی و روابط خارجی و همچنین هیئت رئیسه مجلس یازدهم خواهد بود.
دکتر علیرضا زاکانی از چهرههای شاخص و نخ تسبیح جریانهای انقلابی کشور پس از سه دوره نمایندگی مردم پایتخت با دعوت گسترده و استقبال بی نظیر همه نخبگان استان مقدس قم برای چهارمین دوره برصندلی نمایندگی ملت تکیه خواهد زد.
علیرضا زاکانی با سوابق درخشان خود از معدود سیاست مدارانی است که همیشه مورد وفاق تمام گروهها و احزاب سیاسی اصولگرا بوده، مرد میان رو و اخلاق مداری که در تمام عمر سیاسی خود ایثارگرانه محور وحدت جریانهای انقلابی ایران شده است.
زاکانی با تعاملات متعددی که با همه احزاب اصول گرا داشته است گویا تنها گزینهای است که از ریاست او بر مجلس اصول گرای یازدهم همه خوشحال و راضی خواهند بود.
http://www.tabnakqom.ir/fa/news/842583/این-سه-نفر-از-قم
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
💠 دنیای حرکت ها
🔹امروز به دستم پیامی رسیده با این عنوان «طلبه های سیرجانی پایگاه اینترنتی نسیم نهج البلاغه را راه اندازی کردند»، اگر این خبر را قبل از دنیای کرونایی می شنیدم، به اندازه امروز خوشحال نمی شدم.
🔹می توانم ادعا کنم کرونا فقط یک ویروس نیست، کرونا عامل بیداری ماست و در این میدان مبارزه باید از فرصت شناسی جبهه دینداران تجلیل کرد.
🔸 بشر امروز گام های محکم تری برای فهم معارف برداشته است و در این میان اهالی مذهب و معنویت، از شرایط و وضعیت ها در راه حقیقت یاری گرفته اند.
🔸کرونا تأثیر گام های کوچک را در یاری مادی و معنوی، بر ما به خوبی ثابت کرده است.
پ.ن:
💐 با یاری حق تعالی و عنایت حضرت امیرالمومنین(ع) سایت نسیم نهج البلاغه به همت گروه نسیم نهج البلاغه سیرجان راه اندازی شد.
نشانی این پایگاه اینترنتی👇👇
http://nahjo.ir/
#تبلیغ_دینی
#ترویج_معارف_نهج_البلاغه
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
⁉️ کدام طرفی هستیم؟
✍علیرضا نظری خرّم
آقای ابن عساکر دمشقی در صفحۀ 258 از جلد 14 کتاب "تاریخ دمشق" از قول شخصی به نام "فضل بن زبیر" نوشته که:
روزی از روزها با عده ای از رفقا در محفلی دوستانه در حال گپ و گفت بودیم که مردی ناشناس وارد شد. مرد تازه وارد بد جوری بو می داد.
یکی از دوستان سر زبون دار رو کرد به مرد تازه وارد و گفت: ببخشید داداش! شما روغن فروشی؟ آخه بدجوری بوی روغن می دی!
مرد بیچاره که انگاری یه کمی خجالت زده هم شده بود، خودش رو جمع و جور کرد و مِن مِن کُنان گفتش: نه! نه آقا! من اصلاً توی کار فروش روغن نیستم.
رفیق سر زبون دار ما کوتاه نیامده و دوباره پرسید: قربونت برم! پس چرا این قدر بوی بد می دی؟
مرد بیچاره که انگاری گیر افتاده بود چاره ای نداشت جز اینکه پرده از راز خودش بر دارد. او با کمی تأنّی و درنگ گفت که من آهن فروش هستم.
روزی برای فروش مقداری آهن به داخل لشگر عمر بن سعد رفته بودم. آنها تازه از جنگ با حسین علیه السلام بر گشته بودند. اما من کاری به این حرف ها و این کارها نداشته و دنبال کار و کاسبی خودم بودم.
شب که شد از شدت خستگی گوشۀ یکی از خیمه های لشگر خوابیدم. آن شب، خواب پیامبر خدا را دیدم (فرأيت فی نومی رسول الله) که علی هم همراه او بود.
در خواب دیدم که علی به تشنه لبان کربلا آب می دهد. من هم تشنه بودم. از او مقداری آب خواستم. اما علی به من آب نداد. از پیامبر در خواست کردم که از علی بخواهد تا به من هم مقداری آب دهد.
پیامبر نگاهی به من کرد و فرمود: مگر تو یاری دهندۀ دشمنان ما نبودی؟ (ألست ممن عاون علينا)
گفتم: آقا یا رسول الله! من و یاری دشمنان شما؟! آقا جان! من نه شمشیری زدم، نه تیری در چلّه نهادم و نه نیزه ای انداختم! من کاسبی دوره گردم که فقط مقداری آهن به آنها فروختم. همین و بس!
آنگاه پیامبر به علی اشاره کرده و فرمود: مقداری به او آب بده! علی ظرفی را پر از آب کرد. اما وقتی نوشیدم، دیدم روغن بد بوی "قطران" است.
حُضّار محترم! از آنگاه که روغن قطران را در خواب نوشیده ام، تا مدت ها ادرارم بوی قطران می داد. به لطف خدا مدتی است که دیگر خوب شده ام اما این بوی بد هنوز در بدنم باقیست!
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
بعضی رفیق ها، رفیق چهارفصل هستند...
در هوای لطیف بهاری، در گرمای خرما پزان تابستان، در اوج سوز سرمای باد پاییزی و در برف و یخ زمستان؛ برایت حرف تازه ای دارند...
کنارت می نشیند و یخ سرما را میشکند، و در اوج گرما، عطشت را فرو می نشاند و...
فقط باید به سراغشان بروی و پای سخنش بنشینی
#کتاب همین رفیق چهارفصل است...
رفیقی که نه سرما و گرما می شناسد و نه شب و روز..
فقط باید پای سخنش بنشینی...
پینوشت:
شب های ماه مبارک رمضان، فرصتی است برای خواندن کتاب الهی، قرآن کریم...
در خلال اوقات نیز، میتوان از کتاب هایی متناسب با ایام بهره برد.
@delneveshtetalabe
#کتاب
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
#پویش_همراهی_فرهنگی
@howzavian
🔶کرونا و پرسش های جدید فقهی
چنان که همه می دانیم، شیوع ویروس کرونا، تاثیرات عمیقی بر مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، دینی و سیاسی مردم تمام جهان گذاشته است. از بُعد دینی، گرچه بشر در طول تاریخ خود، با انواع بیماری ها، بلایای طبیعی و شرور انسانی مواجه بوده است، گستردگی جهانیِ ویروس کرونا و ویژگی های خاصّش، چالش های نوینی برای دین باوران پدید آورده است؛ گویی مسالۀ شرّ، مثال فوق العاده جذاب جدیدی برای خود یافته است.
از سوی دیگر، بسته شدن مراکز عبادی و معنویِ پیروان ادیان مختلف، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، جنبۀ جدیدی به این ویروس نوظهور داده است. دین باورانی که زمانی برای دعا و رفع بلا، حضورشان در این مراکز بیشتر می شد اینک مجبورند برای مبتلا نشدن به این بیماری، از فیض این اماکن معنوی نیز محروم شوند.
ویروس کرونا، سوالات جدیدی را پیش روی فقه اسلامی نیز گذاشته است؛ از احکام مربوط به غسل، کفن و دفن گرفته تا حکم بستن مساجد و مشاهد مشرّفه، برگزاری مراسم حجّ، دیه و قصاص و ضمان شرعی در صورت مبتلا کردن دیگران و نیز مسائل مربوط به فقه طب و فقه عقود.
اخلاق و کرونا، دیگر موضوعِ جدیدِ برآمده از این پدیدۀ نوظهور است. در حالی که نگاه بعضی از سیاستمداران به گروه هایی از بیماران، اخلاق را به چالش کشیده، دیدگاه و عملکرد گروهی دیگر از سیاستمداران، دین باوران و اخلاق گرایان، جلوه های زیبایی از اخلاق را به منصّۀ ظهور رسانده است.
در حوزۀ تعلیم و تربیت نیز از یک سو، مبانی و رویکردهای مختلف، نگاه متفاوتی به این پدیده داشته اند و از سوی دیگر، بحث های متعدّدی دربارۀ چالش کرونا برای حوزه های تعلیم و تربیت و نیز نهادهای راهبری آن صورت گرفته است.
به عنوان پیرو یکی از ادیان جهان یا به عنوان یک بی دین، نگاه شما به این مساله از نقطه نظر دینی (کلامی، فلسفی، فقهی، اخلاقی و تربیتی) چیست؟
آیا کووید ۱۹ را چالش جدیدی برای پیروان ادیان الهی می دانید؟ پاسخ شما به این چالش احتمالی چیست؟
به باور شما، نوع پاسخ ادیان مختلف به این سوال، چه تفاوت هایی می تواند داشته باشد؟ آیا می توان پاسخ های یک دین را بر پاسخ های دین دیگر ترجیح داد؟
دیدگاه شما دربارۀ سوالات جدیدی که این پدیدۀ نوظهور برای فقه اسلامی پدید آورده چیست؟
جایگاه اخلاق و تربیت را در شرایط موجود چگونه ارزیابی می کنید؟
از تمام دانشجویان، اساتید، اندیشمندان و صاحبنظرانِ ادیان مختلف و نیز منکران دین، دعوت می کنیم به پویش ما بپیوندند و نقطه نظرات ارزشمند خود را با ما و تمام مخاطبان جهانیِ ما در میان بگذارند. لطفا در قالب ویدیوی کوتاه (حداکثر 5 دقیقه) به ما از آن چه در ذهنتان دربارۀ کروناویروس می گذرد بگویید؛ سوالاتتان را مطرح کنید تا احتمالا در سخنان دیگران، جوابشان را بیابید؛ سوالات دیگران را بشنوید و جواب های خود را برای استفادۀ همگان با ما در میان بگذارید.
با آرزوی بهترین ها
دکتر مرتضی کریمی
رئیس دپارتمان کلام و فلسفۀ موسسۀ بین المللی فرهنگ و تمدّن
https://eitaa.com/IICCFPTP
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
✅ پاسخ به شبهات سروش
دکتر سروش اخیرا سخنانی داشتهاند که در آن شبهاتی بر دین و باور دینی وارد شده است. بر همین اساس موسسه بینالمللی دینپژوهی پاسخهای دکتر محمد محمدرضایی استاد فلسفه و فلسفه دین دانشگاه تهران، نسبت به این شبهات را منتشر کرده است. برای مشاهده کلیپها میتوانید به کانال موسسه در ایتا یا آپارات مراجعه فرمایید:
https://eitaa.com/iirsir
📽️ کلیپ اول: امامان خفته در خاک
https://www.aparat.com/v/XAc69
📽️ کلیپ دوم: مسئله شر در جهان اسلام
https://www.aparat.com/v/SpQEI
📽️ کلیپ سوم: خداپرستی قبیلهگرایانه
https://www.aparat.com/v/WNGXT
📽️ کلیپ چهارم: خدا به هر دردی نمیخورد
https://www.aparat.com/v/uImQA
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔎چهارضلعی بحرانی فرهنگ در سونامی کرونا
✍ علیرضامحمدلو
رهآورد کرونا برای جامعه دینی ما چه بوده و شاخص سهام چه مقولاتی در بازار فرهنگی و تربیتی و تمدنی مان امکان سیر نزولی داشته و جای تامل جدی دارد؟ درواقع با سونامی کرونا چه شده ایم یا تبدیل به چه موجوداتی در حال شدن هستیم؟
#آموزش_ازهم_گسیخته
آموزش از مقولاتی است که خیلی واضح دچار ضعف و لاغری شده و مجازی شدن تعلیمات هم بدلیل #فقدان_پیوست_تربیتی و حضور معلمان و مربیانی صبور و دلسوز، گسستی جدی در تربیت یک مردم آموزش دیده و بافرهنگ می باشد.
#بحران_شخصیت_نمایشی
بدلیل وسعت زمانی که در اختیار عموم مردم برای حضور در فضای مجازی ایجاد شده، میل به دیده شدن و #خودشیفتگی بدلیل فقدان شاخص های هویت ساز و #مهارت_های_رسانه_ای، اوردوز نموده و ماحصل آن به تعبیر گافمن، شخصیت های نمایشی و کاریکاتوری است که در قالب لایوهای پرتعداد اینستاگرامی قابل مشاهده و ارزیابی است.
#معنویت_ازدست_رفته
موردسوم آسیب دیده در کش و قوص کرونایی، معنویت ازدست رفته می باشد. منبع و مرجع معنوی مردم ما، مساجد و هیئات و زیارتگاه هایی است که در کنار مدارس و آموزشگاه ها، مهرتعطیلی بر پیشانی شان خورده و جامعه ازین لحاظ نیز دچار فقدان جدی گشته و به نحیف شدن #تربیت_معنوی_الگوپایه با محوریت منابر و مساجد دچار شده است.
#فقدان_خودتعمیم_یافته
نکته چهارمی که عامل انسجام اجتماعی در جامعه دینی ما بوده و برخلاف دنیای مکانیکی و اتمیزه شده غربی، مقوله قدرت در سیستم ما را عینیت بخشیده و حمایت می کند، فرهنگِ خودِتعمیم یافته(انسان ایثارگر و درفکر همنوع) می باشد که با شرایطی که کرونا رقم زده و در صورت ادامه دار بودن قضیه، به #فردیت_لجام_گسیخته و سوبژکتیویسم مهارنشده تبدیل خواهد شد.
مفاهیم و معانی دیگری نیز قطعا مورد تهاجم جدی قرار گرفته اند و در مناسبات جدید بین المللی چه بسا تحولات جدی در معانی، سوژه ها،ساختارها و فراروایت ها صورت بگیرد که نیازمند #مساله_شناسی، چشم اندازنویسی و راهبردسازی است تا در رقابت تمدنی، #مزیت_های_رقابتی قابل توجهی بتوانیم برای عرضه جهانی داشته باشیم.
@andisheengelabi
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian