🔸رجزهای نخبگانی
حالا که رجزهای نخبگان و نویسندگان در مورد برخی بیمدیریتیها به میدان سخن آمد؛ بد نیست چنین مطالبه به حقی را محدود به پژوهشگرِ مرحوم، جناب آقای فرجنژاد ندانست و آوایِ رجز را به میدان عمل نزدیک کرد.
مدیرانی که هستند، اما نیستند؛ مدیرانی که میروند اما نمیدوند؛ زخم کاری بر زندگی طلاب هستند.
همانگونه که عرصههای مختلف مدیریتیِ کشور، در قوای سهگانه در حال تعویض و تغییر است؛ حوزه نیز نباید از چرخهی تغییر و تبدیل عقب بماند.
حوزه امروز، نیاز به مدیران جوان، فاضل، مخلص و باسواد دارد؛ دستانِ گرهتراش باید جایشان را به دستان گرهگشا بدهند.
✍️ علی کردانی
#مدیرِ_مدبّر
#محمد_حسین_فرج_نژاد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠راهکارهای پیشگیری از بزه
✔️ چکیده مقاله «تدابير عام پیشگیری از بزهدیدگی از منظر قرآن و روایات اسلامی»
🖋 نویسندگان؛ محمدعلی حاجی ده آبادی، استادیار دانشگاه قم و عضو انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علميه؛ ریحانه بهارلویی، کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه قم
🔹بزهدیده شناسی و به خصوص پیشگیری از بزهدیدگی، از مهم ترین مباحث جرم شناسی است که از منظر دینی نیز می تواند مورد بحث قرار گیرد. آیات قرآن کریم و روایات منقول از ائمه معصوم اما با توجه به علل وقوع بزهدیدگی، به ارائه تدابیری پرداخته اند که کاربست آنها می تواند برای همه افراد جامعه و نه فقط گروهی خاص، پیشگیری از وقوع گونه های مختلف برهدیدگی جسمی، جنسی، مالی، عاطفی و حیثیتی را به دنبال داشته باشد.
🔹در نوشتار حاضر، این تدابیر را ذیل عنوان تدابير عام بررسی خواهیم کرد. آموزه های اسلامی و به خصوص توصیه ها و رهنمودهای قرآنی، افزون بر بهسازی فرهنگ اجتماعی، بیشتر بر چگونگی عملکرد اشخاص در ایمن سازی خود با اموالشان در جهت کاهش موقعیت های مجرمانه و در نهایت، پیشگیری از بزهديدگی تأکید دارند. تحلیل آیات بی شماری از قرآن و روایات معتبر، امکان ارائه نظریه ها و راهکارهایی در جهت پیشگیری از وقوع بزهدیدگی را به دست می دهد.
مشاهده مقاله
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🚨 سیرک ناتمام / نخبگان در محاصره شومنها
📌 گزارش زیر را حتما بخوانید(نوجوانی که سوراخ دعا را پیدا کرده بود)
🔻 وقتی میشود مانند مهرشاد سهیلیها با نمایش، رپرتاژ، تبلیغات و مقداری پول و ارتباطات رانتی یک شبه راه صدساله را بروی چرا باید مانند استاد فرجینژادها خون دل بخوری و فقط زمان وفاتت مورد توجه قرار بگیری؟
♦️ آقایان مسئول اصلیترین مقصر باد کردن بی جنبهها و عرضه کردن فرهنگ غط و سطحی و قالب کردن افراد میان تهی و کوتوله به کشور و مردم هستند... در حالی که کلی طلبه و دانشجو فاضل و مخلص دارند نابود میشوندد.
🔺 این نوجوان جویای نام تنها یک معلول و موردی بود که به خاطر ناشی گری زود به ته خط رسید و رسوا شد... وگرنه بسیاری با همین شومن بازی ها همین الان مسئولیت کشوری دارند و بر مقدرات مردم مسلط هستند.
👈 لینک گزارش
#استاد_فرجینژاد #نخبه
#مهرشاد_سهیلی #شومن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 چرا به جان «زبان» افتادیم؟
دکتر کریم مجتهدی،استاد تمام فلسفه غرب دانشگاه تهران گفت: از قول من هيچ كلمه خارجي به كار نبريد، بعد از يك عمر كار به اين نتيجه رسيدم كه يكي از بدآموزيهاي ما و سوفسطاييگريهاي امروزي ما به كار بردن نادرست يا حتي درست كلمات خارجي است.
ما ايرانيها بايد شخصيتمان را حفظ كنيم، ما زباني داريم و بايد با زبان خودمان كار كنيم. بدترين كلمه ايراني و فارسي از بهترين كلمه غربي در متون فارسي بهتر است.
✍️امتداد حکمت و فلسفه
#ادبیات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب_ما
✔️ «هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی» در قم بررسی میشود
🔸با هدف تبیین مسائل دانش نوین و تأثیر آن بر آیندۀ علوم اسلامی نشست علمی «هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی» در قم برگزار میشود.
🔹نشست علمی «هوش مصنوعی و آینده علوم اسلامی» سه شنبه، پنجم مرداد به همت طرح جامع پرورش استعداد شهید بیاضیزاده در قم برگزار میشود.
🔸در این نشست، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا و دکتر بهروز مینائی به دبیری حجت الاسلام و المسلمین احمد کوهی به ارائه بحث خواهند پرداخت.
🔻این نشست ساعت 18:30 در ساختمان غدیر به نشانی خیابان عمار یاسر خیابان شهید قدوسی، خیابان شهید شفیعی اقدم پلاک 12 ساختمان غدیر، طبقه برگزار می شود.
🔻 علاقهمندان میتوانند از طریق لینک https://croom.ir/b/bayazi1 مباحث این نشست علمی را پیگیری کنند.
#هوش_مصنوعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 رفتنِ غریبانه، تلنگری دوباره
نمیتوان از کنار درگذشت غمبار دکتر محمدحسین فرجنژاد، آن طلبه اندیشمند و خستگیناپذیر به آسانی گذشت؛ نخبه و پژوهشگر خوشنامی که با رفتنش، قلمها تکان خورد، بیانیهها آغاز شد و حسرت از دستدادنش، به فضای مجازی و حقیقی کشیده شد.
نخبهای که در زمان خواب متولیان سرمایههای علمی کشور، همراه با همسر فعال فرهنگی و سه فرزند، در حادثهای به لقای الهی پیوست و به مدیران و سیاستگذاران حوزه علمیه تلنگری دوباره زد تا رصد دقیقی از میدان پرورش و فعالیت استعدادها داشته باشند.
هر چند باید عوامل تغافل و تجاهل در مسیر تأمین امنیت و آرامش و زندگی نخبگان حوزه و دانشگاه به صورت دقیق بررسی شود؛ اما آنچه فی المجلس میتوان طرحریزی کرد، پرداختن به خلأها و کمبودها در کنار شناسایی فرصتها و عرصههای رویش استعدادهاست، اینجاست که نبود «رسانهای متمرکز» برای معرفی و حمایت نخبگان، ملموس و مشهود است.
بخش مهمی از گمنامی نخبگان به این دلیل است که خبرگزاریها و مطبوعات از ظرفیتهایی که در اختیار دارند، بهره نمیجویند.
بیشک رفتن غریبانه «محمدحسین فرجنژاد» تلنگری است برای رسیدگی به نخبگان و سرمایههای علمی و معنوی کشورمان. یکی از برکات خون این طلبه مخلص، به میدان آوردن ظرفیتهای رسانهای در مسیر خدمت به نخبگان است.
در این سالها علی رغم توصیههای رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر ارزش نخبگی و ضرورت حمایت مسئولان از نخبگان، همچنان شاهد از دست دادن برخی استعدادها در کشور هستیم، فقدانهایی که از سر کاستی مسئولان با آن رو به روییم.
به نظر میرسد سخن رهبر انقلاب که فرمودند: «گاهی اوقات تبعیض، عین عدالت است. این حساب بازکردن برای نخبگان، عین عدل است.» راه فراری برای مسئولان نخبهنشناس نگذاشته است.
✍️ علی اسفندیار
🔗 خبرگزاری رسا
#مرحوم_فرج_نژاد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب_ما
💠 آغاز فعالیت کانال خبری تحلیلی #رسانهی_نخبگان در قم
📌این کانال در صدد است مطالبات عرصه نخبگانی و استعدادهای درخشان را در فضای رسانهای پیگیری کند.
🔗شما هم می توانید با دریافت و بازنشر اخبار مربوط به نخبگان حوزوی و دینی، در ارتقای اندیشه دینی و فرهنگ اسلامی سهیم باشید.
#رسانهی_نخبگان
📢 نشانی کانال 👇
🔈https://eitaa.com/joinchat/416612482C80ec4126b2
#مرحوم_فرج_نژاد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#شعر_غدیریه
ای فاتح خیبر تو شدی فاتح این دل
ای مهر درخشنده صفا داده به محفل
ای همسر زهرا شده این عید به نامت
ای لایق حکمت که تویی فخر امامت
ای سرو گلستان رشادت تو شجاعی
ای مرد عدالت به یقین اهل سخایی
نازم به علی ای که تو منظور سلامی
شاگرد توام چون که تو استاد کلامی
بر فرش زمین نور خدایی تو علی جان
بر عرش سما جمله صفایی تو علی جان
در جنگ خوارج یل میدان شجاعت
در خانه چو دل داده به اذکار عبادت
من شیعه شدم در رگ من خون علی است
از دل نرود مهر علی چون ازلی است
برخیز که جان در ره این عشق ببازیم
برخیز که بر لشکر آن کفر بتازیم
ما مست که از باده ی آن عید غدیریم
آماده که ما گوش به فرمان امیریم
تبریک به این امت با شور ولایی
تبریک به آن رهبر ما مرد الهی
✍ عارفه مرادی
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
در آن شورای کذایی میخواستند پنهانتان کنند.
میخواستند نورتان را نادیده بگیرند.
چگونه میتوان شما را پنهان کرد؟!
شما همه جا حضور دارید.
نام شما در متن تاریخ میدرخشد.
شما حقیقت شیعهاید.
نامتان همهجا هست.
حتی زیر پوست ما شیعیان.
میان کلماتمان.
لابهلای غزلها و شعرهایمان.
بر لبان شیعه ذکر شماست.
پوست و گوشت ما با نامتان عجین شده است.
نامتان الصاق شده است تا ابد بر قلبمان.
خانهی ما شیعیان لبریز از ولایت شماست.
ذهن ما شیعیان پر از واژههایی است که در اشتیاق شما روییدهاند.
ما زیر چتر شما، روی آرامش را دیدهایم.
افتخار ما اخلاق علوی شماست.
ما حتی هنگام بلند شدن از زمین، از نام شما کمک میگیریم.
ما شما را نوشتهایم.
ما شما را اشک ریختهایم.
ما شما را زیستهایم.
ما شما را دوست داریم.
مولای بیمثال...
✍ زهرا ابراهیمی
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔆 نقش #علامه_امینی در پاسداشت واقعه #غدیرخم
مباحث جلد چهارم و پنجم الغدیر
در جلد چهارم غديريههای قرون چهار، پنجم و ششم مورد بررسی قرار گرفته است.
در ميان غديريه سرايان اين دوره، چهرههای برجستهای نظير شريف رضی، سيد مرتضی و خطيب خوارزمی ديده میشود.
غديريههای جلد پنجم مربوط به اواخر قرن ششم تا اواخر قرن هفتم است و نيز در باب جعل احاديث در خصوص خلافت خلفای غاصب نيز به صورت مشروح، سخن به ميان آمده است.
علامه امينی در اثبات مناقب ائمه هدی (ع)، تحقيقات عميق و گسترده خود را در چند مرحله ارائه كرده است.
مبحث مهم ديگری را كه علامه در اين جلد به آن پرداختهاند مبحث جعل احاديثی در خصوص خلافت خلفای غاصب است.
روايان دروغگو و كذاب برای اينكه انحراف از امامت حضرت علی (ع) را توجيه كنند به ساختن اكاذيب متوسل شدند و در مقابل هر يك از احاديث در منقبت اميرالمومنين علی (ع)، حديثی را برای خلفا جعل كردهاند.
البته جعل حديث تنها به خلفا ختم نشد و پس از آن در مورد ابوحنيفه، شافعی، مالك و احمدبن حنبل هم رواج يافت و در مورد ايشان نيز احاديثی جعل شد.
در جلد پنجم الغدير نام 700 راوی از بزرگان اهل تسنن ذكر شده است كه همگی آنها كذاب بودهاند.
روايات و احاديثی كه اين 700 نفر ساختهاند در تمامی كتب اهل تسنن پراكنده است.
شايان ذكر است كه تنها 43 نفر از اين 700 راوی، تعداد 408684 حديث ساختهاند.
🔗 بیدار باش
#غدیرخم
#علامه_امینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔅 قم یا هاروارد؟
🔻دانشگاههای آمریکا در منطقه
پرده اول: مهمترین پایگاه های آمریکا در منطقه، دانشگاه هایی هستند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمیشوند! مراکزی که وظیفه تربیت نیرو برای #امامت_آمریکایی_عالم را برعهده دارند: دانشگاه آمریکایی بغازیچی استانبول تاسیس۱۸۶۳/ دانشگاه آمریکایی بیروت لبنان ت ۱۸۸۶/ د.آ قاهره مصر ت۱۹۱۹/ د.آ ایروان ارمنستان ت۱۹۹۱/ د.آ دبی امارات ت ۱۹۹۵/ د.آ شارجه امارات ت ۱۹۹۷/ د.آ کویت ت۲۰۰۴/ د.آ کابل افغانستان ت۲۰۰۶(پنج سال پس از اشغال)/ د.آ سلیمانیه کردستان عراق ت۲۰۰۷(چهار سال پس از اشغال)/ و در نهایت دانشگاه آمریکایی بغداد عراق تاسیس ۲۰۲۱. تدریس در همه دانشگاه ها به زبان انگلیسی و اعطای مدرک معتبر بین المللی است و دانشجویانی که بیشترشان به پستهای حساس و کلیدی کشورهای جهان اسلام دست پیدا میکنند . البته واضح است که این ساده ترین و ماندگارترین نوع اشغال واقعی یک کشور بوسیله آمریکا است.
پرده دوم: در تفسیر روایی البرهان ذیل آیه ۴۷ سوره حج و در تفسیر کلمه: بِئْر مُعَطَّلة(چاه متروکه)مجموعه روایاتی وارد شده از جمله اینکه منظور از چاه متروک، امام در غیبت است که مردم از علم در دسترس او استـفاده ای نميکنند. بنابراین راز ظهور امام در #غدیر نهفته است یعنی حضور امام در عرصه های مختلف زندگی و نه فقط در ذهنیت انسانها، در منابر و در کتب. به عبارتی مهمترین پرسش بعد از انقلاب اسلامی این است: قم یا هاروارد؟چرا که انقلاب اسلامی مقدمه ای است برای ظهور، برای ساختن زندگی بر اساس معارف غدیر و اولین گام آن بنای بلند، طراحی یک طبقه بندی جدید از علوم است.
✍ قاسم یزدانی مقدم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلایَةِ أَمیرِالْمُؤْمِنین
🌺 آیتالکبرای حق
نمیدانم چه بنویسم علی جان در ثنای تو
که گفته مدح و وصفت بهتر از هرکس خدای تو
بهجز احمد که میداند که هستی؟ تو یداللهی
بهجز زهرا که باشد غمگسار و آشنای تو؟
بهجز کعبه که باشد سینهچاکت، حجت مطلق؟
همه جانها فدای تو، همه عالم گدای تو
تویی شاهی که بر سر تاج فخر "إنّما" داری
تویی که آسمانها مانده مات "هَلْأتا"ی تو
تو با حق هستی و حق با تو، حق در تو تجلی کرد
تو هستی آیتُالکبرای حق، عالم عطای تو
تویی اول تویی آخِر تویی ظاهر تویی باطن
تو اسم اعظمی، قرآن همه وصف و ثنای تو
ندارم جز تو در ویرانۀ دل یا علی، گنجی
همه داروندار من بوَد مهر و ولای تو
نسیم صبح چون آورد بویی از سر زلفت
دلم برد و نشد دیگر برون از سر هوای تو
تو داری صدهزاران بهتر از من عاشقت اما
ندارم از تو من بهتر که بنشانم به جای تو
چه شغلی بهتر از اینکه گدای درگهت هستم
چه پاداشی از این بهتر که هستم مبتلای تو
نمیدانم چه میخواهد دگر، آنکه تو را دارد!
نمیدانم چه دارد آنکه سر ننْهد به پای تو!
چه در دنیا چه در عقبی تویی داروندار من
پدر، مادر، خودم، اهلم، سرم، مالم فدای تو
✍️ محمدتقی عارفیان
#غدیر
#روز_ولایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 برای اینکه دوستانتان را با نخستین گام نویسندگی آشنا کنید
و در
دوره عمومی و مقدماتی آموزش مهارت #درست_نویسی
همراهشان کنید،
👇👇👇
#بهتر_بنویسیم را به آنها، معرفی کنید.
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
🌱جناب آقای رئیسی
در آینده خبرنگاران خبرگزاریهای آمریکائی از شما درخواست مصاحبه خواهند کرد.
لطفا شرط بگذارید...
بگوئید به شرطی که خبرنگار ما در نیویورک قبل از آن با رئیس جمهور آمریکا مصاحبه کرده باشد...
✍ جهان بزرگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸دست رسول
از قلب کعبه به جهان آمدی و در قلب محراب از جهان پَر گشودی؛ تو آن بودی که زادگاهت برای خدا بود.
پس قلب عالَمیان و آدمیان به تو مایل است؛ قلبی که حب و بغض با او تنظیم میشود و مصاف حق و باطل، به نسبت او روشن میگردد.
اما زادگاهت همچنان میجوشد؛ در بستر خاتم مرسلین ماندی تا پیامبر (ص) رهسپار گردد، زمانی سکوت کردی که زمانت بود و شمشیرت در ترازوی عمل از همه چیز سنگینتر بود.
خاتم تو را زینت بود؛ که خاتمت را به مسکین بخشیدی؛ تو طلوع شبهای مظلومان و اشک بیدار یتیمان بودی؛ اسراری داشتی که ناگفته ماند؛ چون کسی نبود تا تو را پیدا کند.
دروازه شهرِ علم بودی؛ پس اجازه ورود با تو بود؛ در یاری آخرین پیامبر اولین بودی.
کعبه تو را در آغوش گرفت، محراب تو را خواند و آسمان تو را فریاد زد؛ از ولادت تا شهادت شوق رهایی داشتی و در محراب ذوق رستگاری.
اخلاص را جان بخشیدی و محراب را برکت؛ طلوع تو غروب نفاق است؛ آنجا که تو باشی نفاق از دست تو حیران و گریزان و نقشهها بر آب است.
تمامت امامت بود؛ اگر تو نبودی اخلاص و تقوا ترجمه نداشتند و اگر جهاد نمیکردی اسلام پینه بسته میماند.
ماندی تا آیین نبی بماند؛ عروج کردی تا اسلام بدرخشد؛ نبی رحمت (ص) دستت را گرفت، یعنی که دستی بالای دستت نیست، جز دست خدا.
✍ علی کردانی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 غدیریههای شما
💐 این حادثه نه داستان بود و نه قصه، که بتوان آن را در طول زمانهای مختلف، به صورتهای گوناگونی برای مردم بازگو کرد. چرا که غدیر حقیقت و منصبتی الهی است.
متن کامل را اینجا بخوانید
✍ مهری یزدان پناه
💐 مسئله غدیر یک حقیقت انکار ناپذیر است اما عدهای نصِّ قرآن را نیز انکاز کردند اما اگر کسی مسئله امامت و ولایت راشناخت به طبع ولایت و امامت ِ سایر معصومین نیز برای او محرز می شود و انگاه خودش را ملزم به تبعیت از آن بزرگواران میکند.
متن کامل را اینجا بخوانید
✍ سلالهاخلاقی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻پاسخ مرکز پژوهشهای مجلس به ۱۵ سؤال مهم درباره طرح صیانت از حقوق کاربران
🔅مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به تعدادی از سؤالات و ابهامات مربوط به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» پاسخ داده است.
متن کامل گزارش مرکز پژوهشها را در ادامه میخوانید.
۱) مصادیق خدمات پایه کاربردی چیست؟
مصادیق اصلی خدمات پایه کاربردی بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی عبارتند از: شبکه های اجتماعی، جستجوگرها، خدمات پایه مکانی و نقشه (مانند بلد و نشان)، خدمات میزبانی داده و...
۲) طرح اولیه موسوم به طرح صیانت ایرادات زیادی داشته آیا همان طرح در دستور است؟
طرح صیانت سال ۱۳۹۹ از دستور خارج و بایگانی شد و مفاد طرح جدید از نو و طی جلسات متعدد کارشناسی بازنویسی شده است.
۳) چرا باید طرح در قالب اصل هشتاد و پنجم مورد بررسی قرار گیرد؟
1- ابعاد فنی و کارشناسی طرح بالاست و از پیچیدگی زیادی برخوردار است؛ 2- ذی نفعان زیادی دارند؛ 3- با 85 ای شدن امکان مداخله مستقیم نظرات مردم و کارشناسان در قانونگذاری فراهم می شود ولی در غیر آن این امکان فراهم نمی شود؛ 4- امکان قانونگذاری با کیفیت بهتر فراهم می شود؛ 5- متن نهایی قانون دائمی نمی شود، بلکه موقت خواهد بود (3-5سال) و در نتیجه امکان اصلاح بیشتری برای قانون دائمی خواهد داشت.
۴) چرا کمیسیون اصلی بررسی کننده طرح کمیسیون فرهنگی است و سایر کمیسیون ها از جمله کمیسیون صنایع و امنیت ملی و سیاست خارجی دخیل نیستند؟
با اعمال اصل 85 بنا بر آن شده است که طرح به کمیسیونی مشترک با عضویت نمایندگانی از چند کمیسیون ارجاع شود.
۵) برای اصل 85 شدن چه ضمانتی وجود دارد فرآیند نامناسب دیگر طرح ها تکرار نشود؟
الزامات پیشنهادی اصل 85 شدن: 1. به کمیسیون مشترک متشکل از چند کمیسیون ارجاع شود؛ 2. نماینده معاونت قوانین در همه جلسات حضور داشته باشد؛ 3. نماینده رسانه ملی و خبرگزاری خانه ملت در همه جلسات حضور داشته باشند؛ 4. کارشناسان مستقل، نمایندگان دولت و بخش خصوصی حضور داشته باشند؛ 5. مصوبات کمیسیون پس از هر جلسه به صورت عمومی منتشر شود
سوالات مرتبط با کسب وکارها
۱) آیا محدوده طرح شامل خدماتی پرکاربرد کسب و کارهای نظیر دیجیکالا، دیوار و اسنپ آچاره آپارات و مانند این ها میشود؟
خیر، این طرح صرفاً در محدوده خدمات پایه کاربردی مصرح در مصوبات شورای عالی فضای مجازی (جلسه 35 و 66) است و موارد ذکر شده در سوال خدمات کاربردی هستند نه خدمات پایه لذا شاملشان نمی شود.
۲) آیا این طرح برای کسب و کارهای فضای مجازی مشکلی ایجاد میکند؟
خیر؛ نهتنها این طرح مشکلی برای کسبوکارها ایجاد نخواهد کرد؛ بلکه در فصل حمایت در 13 ماده محورهای حمایت از خدمات پایه کاربردی را آورده است که ازجمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1) در نظر گرفتن حقالسهم تولیدکنندگان محتوا، 2) ممنوعیت تبلیغات دستگاههای دولتی در خدمات پایه کاربردی خارجی غیرمجاز، 3) ارائه معافیتهای مالیاتی، 4) الزام ارائه خدمات بانکی اختصاصی و ارائه خدمات دولت الکترونیک
3) آیا با تصویب این طرح، تبلیغات کسبوکارهای داخلی در سکوهای خارجی ممنوع خواهد شد؟
خیر؛ در طرح تصریح شده است که مردم و کسبوکارها از ممنوعیت تبلیغات در خدمات پایه کاربردی خارجی غیرمجاز، معاف هستند.
۴) آیا با تصویب این طرح فعالیت کاربران در شبکههای اجتماعی (مسدود شده یا آزاد) تخلف محسوب میشود؟
خیر؛ هر خدمت پایه کاربردی که مشابه ای که نیاز مردم را مرتفع سازد (اعم از داخلی یا خارجی) نداشته باشد، اجازه مسدودسازی آن داده نشده است. دولت نیز ملزم شده تا نیازهای اساسی کشور در زمینه خدمات پایه کاربردی را برطرف نماید.
۵) آیا با تصویب این طرح واتساپ، اینستاگرام، گوگل و سایتهای پرمراجعه خارجی که توسط کسبوکارها مورد استفاده قرار میگیرد، فیلتر خواهد شد؟
خیر هیچکدام فیلتر نمی شوند چون هیچ نمونه جایگزینی ندارد همچنین برای بازاریابی بین المللی و جهانی سازی محتواهای فاخر ایرانی به استفاده از این سرویس ها نیاز داریم.
۶) آیا با تصویب این طرح استفاده از فیلترشکن ممنوع خواهد شد؟
اصل استفاده از فیلترشکن در این طرح ملاحظه شده و پیشنهاد شده ضوابط آن توسط کمیسیون عالی تنظیم گر تعیین شود.
۷) آیا با تصویب این طرح توزیع فیلترشکن توسط افراد جرم محسوب خواهد شد؟
خیر؛ بنابر ماده 33 طرح، صرفاً فعالیت تجاری به منظور کسب درآمد و انتشار عمده فیلترشکنها آن هم تنها در موارد غیر مجاز بنابر تشخیص کمیسیون عالی جرمانگاری شده است.
۸) آیا با تصویب این طرح پهنای باند اینترنت کم میشود؟
نه لزوماً بلکه به عنوان یک ابزاری برای جایگزینی سیاست مسدود سازی برخی پلت فرم ها اعمال می شود.
ادامه👇👇
ادامه...
سوالات مرتبط با دستگاه های اجرایی
۱) آیا با تصویب این طرح قدرت وزارت ارتباطات کاهش پیدا خواهد کرد؟
خیر؛ تنها اصلاحاتی که پس از تاسیس شورای عالی فضای مجازی لازم بود در ساختار آن وزارتخانه صورت گیرد اجرایی خواهد شد. همانطور که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است وزارت ارتباطات نیز مجری مصوبات شورای عالی فضای مجازی خواهد بود.
۲) آیا با تصویب این طرح ستاد کل نیروهای مسلح بر اینترنت کشور مسلط خواهد شد؟
خیر؛ صلاحیت نیروهای مسلح بر فضای مجازی صرفا به تامین امنیت زیر ساخت های ارتباطی فناوری اطلاعات آن هم زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی محدود شده که در واقع در گذرگاه های ایمن مرزی خواهد بود. مضافاً اینکه نیروهای مسلح هیچ حقی در تأمین مصادیق محتوای مجرمانه، خدمات غیرمجاز و تغییر ترافیکی در کشور ندارد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 تردید و ترس از طرح فضای مجازی مجلس⁉️
طرح «حمايت از حقوق كاربران و خدمات پايۀ كاربردی فضای مجازی» با واکنشهای مختلفی همراه شد و حجم اخبار، گزارشها و واکنشها در رسانهها و فضای مجازی به یکباره اوج گرفت و برخی روزنامهها نیز در صفحات نخست خود با تیترهای درشت به آن پرداختهاند. این طرح بر اساس اعلام طراحانش تلاش دارد از حقوق کاربران در فضای مجازی صیانت کند. اما در عین حال در بخشی از جامعه ایجاد نگرانی کرده است؛ آنها میترسند با تصویب این طرح، آزادی عملشان در فضای مجازی محدود شود.
به نظر میرسد دو موضوع توسّط رسانهها خلط شده است. یکی موضوع «ساماندهی و تنظیمگری فضای مجازی» و مسألۀ بعدی «آزادی بیان و امنیت روانی افرادی که درآمدشان به شبکههای اجتماعی گره خورده است».
بدیهی است که حل نابسامانیهای فضای مجازی، عدم صیانت از حیثیت شهروندان، فقدان حمایت لازم از حقوق و آزادیهای مشروع فعّالان فضای مجازی و مسائلی از این دست، خاستگاه منطقی و عقلایی دارد. موضوعی که حتّی مخالفان طرح نیز به آن اذعان دارند. از سوی دیگر، دغدغۀ مخالفان طرح نیز قابل توجّه است. فیلتر و مسدود شدن بیبرنامه و بیجایگزین شبکههای اجتماعی، معضلی جدید در اعتمادسازی به نظام حکمرانی فضای مجازی کشور را به دنبال خواهد داشت و در مواردی میتواند معضلات اجتماعی، مدیریتی و حقوقی جدیدی ایجاد کند.
با توجّه به آنچه گفته شد راهکار منطقی و قابل قبول چیست؟
شفّافیت و تبیین طرح از سوی حامیان آن میتواند گره کور این مسأله را باز کند. مسألۀ یاد شده از چند جهت قابل ملاحظه است.
در وهلۀ نخست به نظر میرسد که متأسفانه مخالفان طرح، در نیّت حامیان آن تردید دارند و آن را در راستای امنیتی کردن فضا و نقض آزادی بیان ارزیابی میکنند. بدیهی است که تبیین موضوع از سوی طرفداران این قانون، راه را برای به ثمر نشاندن آن راحت تر میکند.
مرحلۀ بعدی، توضیح و تبیین مسأله برای مردم است، چنانچه آقای سیّد عباس مرادی _یکی از طرّاحان این برنامه_ به شبهات مطرح شده پیرامون حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی پاسخ داده است؛ ایشان در این ویدئو اذعان میکند که «مطابق با این طرح، اگر یک شبکۀ اجتماعی یا خدماتی به زندگی مردم گره خورده و مشابهی برای آن وجود ندارد، هیچکس اجازه صدور دستور فیلترینگ آن را ندارد؛ یعنی خیالمان راحت باشد که قرار نیست هیچ وقت گوگل فیلتر شود و یا خدماتی که در کشور مشابه ندارند، برای کاربران مسدود شوند.» [1] این اقدامات هر چند خوب است، اما کافی نیست و باید شفّاف تر به آن پرداخته شود.
مرحلۀ آخر، متوجه مخالفان طرح است که باید اندیشه مخالف خود را با بیان استدلال و گفتگوی منصفانه ارائه کنند و از جنجال رسانهای، اتّهامهای بی بنیان و هیاهویی که دودش فقط به چشم مردم خواهد رفت و امنیت روانی جامعه را به هم خواهد ریخت، بپرهیزند.
پینوشت:
1). خبرگزاری تعادل(https://b2n.ir/n97614)
✍ محمدجواد نیکزاد، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⏮ آنتن صدا و سیما کجا افتاده است؟
🔹میگویند شخصی تلویزیون را روشن کرد تا برنامههای آن را دنبال کند. در اولین شبکه، با راز بقا روبرو شد. به کانال دیگری زد. در آن کانال نیز میمونها در حال بالا و پایین پریدن بودند. چند شبکه دیگر عوض کرد و دید همۀ آنها به نوعی حیات وحش را به نمایش گذاشتهاند. پسرش را صدا زد و گفت: «پسرم برو ببین آنتن تلویزیون توی باغ وحش نیفتاده؟! آخه همش داره یک چیز نشون میده!»
🔹حال و روز صدا و سیما گاهی اوقات چیزی شبیه این لطیفه است. نمونه داغ و تنوری آن، پخش مجدد سریال پایتخت از شبکه یک است. انگار سوزن صدا و سیما روی این سریال گیر کرده است و ول کن هم نیست. این سریال در حالی روز عید قربان روی آنتن پخش رفت که در سالهای گذشته بارها و بارها از همین شبکه و شبکههای دیگر سیما نمایش داده شده است. طبیعی است که صدا و سیما با در نظر گرفتن شرایطی از قبیل درخواست مخاطبان، پرکردن لیست پخش و... مجبور به تکرار برخی از برنامهها باشد، ولی این امر نباید به شوری یا بینمکی بینجامد. به نظر میرسد تکرارهای این چنینی که دلیل کارشناس پسندی آن را تایید نمیکند، پیامدهایی از قبیل ذائقه سازی کاذب برای مخاطب، ریزش مخاطبان، بیاعتمادی به صدا و سیما و از همه مهمتر سرمایه سوزی را در پی داشته باشد.
🔹برای نهادینه سازی یک چیز روشهای مختلفی وجود دارد که یکی از راحتترین آنها تکرار کردن است. تکرار یک چیز باعث میشود تا مخاطب ناخواسته به آن تن بدهد. روشی که بنگاههای بازاریابی از آن به وفور استفاده میکنند. بسیار میبینیم که یک کالا آنقدر تبلیغ میشود که در نهایت مخاطب آن را به سبد کالای خود اضافه میکند. در اینکه سریال پایتخت در سالهای گذشته توانسته بود مخاطبان زیادی را با خود همراه کند تردیدی نیست؛ اما مدیران سازمان باید به این سوال پاسخ قانعکنندهای بدهند که چه مزیت افزودهای در تکرار این سریال نهفته است که به بازپخش آن رضایت میدهند؟ این سریال چه گرهای از مشکلات این کشور باز کرده که تکرار آن توجیه پذیر باشد؟ بر کارشناسان پوشیده نیست که سریالهای از این دست فارغ از سر گرم کننده بودن آن، ذائقه مخاطب را دستخوش تغییر داده و به هنجارهای دینی آسیب میزنند. برای نمونه بهتاش، مادر و زن دایی خود را دائم با اسم کوچک صدا میزند که با هنجارهای ایرانی- اسلامی ما سازگاری ندارد. آمیختگی و شوخیهای پی در پی با نامحرم از دیگر ذائقه سازیهای نامطلوب سریالهای از این دست است که اثرات خزنده آن به خوبی در جامعه قابل مشاهده است.
🔹علاوه بر آنچه گفته شد، ریزش و بیاعتمادی مخاطبان از دیگر پیامدهای تکرارهای ملال آور است. در سالهای گذشته ساخت و پخش سریالهای نمایش خانگی رشد روزافزون داشته است و بسیاری از مخاطبان به آن روی خوش نشان داده اند. هر چند علت العلل رشد قارچگونه سریالهای نمایش خانگی عملکرد صدا و سیما نیست؛ اما این سازمان هم بی تقصیر نیست. بدیهی است که اگر صدا و سیما خود را به روز رسانی نکند، سریالهای نمایش خانگی گوی سبقت را خواهند ربود؛ البته اگر نگوییم تا الان ربودهاند.
🔹آنچه باعث نگرانی دلسوزان نظام میشود این است که صدا و سیما در حال فرصتسوزی است. صدا و سیما به قول امام راحل(ره) قرار بود دانشگاه باشد. دانشگاهی که به دانستههای مخاطب بیفزاید و از جهلش بکاهد. با وجود این، در بازپخش سریال پایتخت در روز عید قربان که « سه ساعت و دوازده دقیقه» وقت مخاطب را گرفت چه رهآوردی وجود داشت؟ شبکه یک، شبکهای ملی است و شعار« شبکه هر ایرانی» را یدک میکشد. بر همین اساس توقع این است که در سطح ملی و شعارش ظاهر شود. این نیز گفتنی است که صدا و سیما نشان داده که ظرفیت جذب مخاطب را دارد که نمود آن را در سریالهایی مانند گاندو میتوان دید. از همین رو انتظار این است که در طراز انقلاب اسلامی گام برداشته و از پخش فیلمهای که کلیشه شدهاند بپرهیزد.
✍ مجتبی عادلپور، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
#رسانه_ملی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔅 حکمت اشراق چیست؟
🔹به مناسبت سالروز بزرگداشت مقام علمی شیخ شهاب الدین سهروردی نشست علمی “حکمت اشراق؛ چیستی و ویژگی ها” شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ از ساعت ۱۱ الی ۱۳ به صورت مجازی برگزار می شود.
پخش زنده نشست👇 https://heyatonline.ir/fa/heyat/3129
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#طنزک
📌 اندر مزایای خواب
یکی از مهمترین مزایای خواب مربوط به خود خواب نیست. چند روز پیش چند تا کار اداری داشتم که باید تا ظهر انجام می شد. ویژگی این کارها این بود که به همت مسئولین بعضی هایش در شرق شهر انجام می شد و بعضی ها در غرب و بعضی در جنوب. اعم از بانک و اداره بیمه و مالیات و غیره. ناچار به برادرم رو زدم که کله سحر در رختخواب با گوشیاش ور میرفت. گفتم برادرجان! تو میدانی که برادر در سختیهاست که برادریاش را ثابت میکند. آیا این گزاره صحیح است؟ گفت: اوهوم! گفتم پس بیا و یکی دو کار اداری من را انجام بده که خداوند تو را اجر جزیل دهاد! خیلی آرام گفت ممممم! بعد گوشی از دستش افتاد و چشمانش بسته شد. گفتم اخوی! بِرار! آهای! الان جوابم را دادی. خواب بود. گویی سالهاست که خواب است. هرگز نشد بیدارش کنم. ناچار به دوستم زنگ زدم. بعد از سه بار زنگ زدن جواب تلفنم را داد و گفت: چته کَل صُبی؟ گفتم ببین امروز خیلی کار دارم. باور کن اگر ناچار نبودم مزاحمت نمی شدم. من و تو سالهاست که رفاقت دیرینه داریم پس به خاطر من یکی دو تا اداره برو و... دیدم صدای خر خر از پشت تلفن میآید. ظاهرا صدای خر و پف بود. تلفن را قطع کردم. از ناامیدی تلویزیون را روشن کردم. دیدم یکی از مسئولان بلندپایه میگوید: شکر خدا بیشتر مشکلات در زمینه محیط زیست، بیماری ها، شغل، خانه، ازدواج و... حل شده. آنهایی هم که مانده چیزی نیست و به زودی حل می شود. اما یک مشت آدم معلوم الحال از جای معلوم آمده میآیند و به ما ایراد... تلویزیون را خاموش کردم. سعی کردم مثل برادرم و دوستم و آن مسئول خودم را به خواب بزنم ولی نشد چون خیلی دلشوره داشتم. پس با قدرت تمام سعی کردم کارهای اداری ام را انجام دهم. در نهایت موفق شدم یکی از کارها را درست کنم هر چند سر امضای آخر به من گفتند مسئول جلسه است، برو فردا بیا.
✍️ محمدحسین فیض اخلاقی
#سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 جمع کردن عدهای مرید یا مبارزه و مجاهدت ، کدام یک خصوصیت زندگی امام موسی بن جعفر علیهالسلام است ؟!
🔹بخشی از سخنرانی #امام_خامنهای در خطبههای نمازجمعه ۲۳ فرودین ۱۳۶۴ درباره شخصیت حضرت موسی بن جعفر(ع) میتواند برای همه اقشار جامعه بخصوص علما و روحانیون و مسئولین حاوی درسها و نکات مهمی باشد:
🔹 آیا زندگی ائمه (علیهم السّلام) فقط این بود که یک عده شاگرد، یک عده مرید، یک عده علاقهمند را دور خودشان جمع کنند احکام نماز و احکام زکات و احکام حج و اخلاقیات اسلامی و معارف و اصول دین و عرفان و این چیزها را به آنها بیان کنند و همین و بس؟ یا نه، غیر از این چیزهائی که گفته شد و روح آنچه که گفته شد، یک چهارچوب دیگری در زندگی ائمه است که آن همان زندگی سیاسی ائمه (علیهم السّلام) است؛ این یک مطلب بسیار مهمی است که باید روشن بشود.
🔹در محل سکونت، آن اتاق مخصوصی که موسی بن جعفر در آن اتاق مینشستند اینجوری بود که راوی که از نزدیکان امام هست، میگوید من وارد شدم، دیدم در اتاق موسی بن جعفر سه چیز است: یکی یک لباس خشن، یک لباسی که از وضع معمولی مرفه عادی دور هست، یعنی به تعبیر امروز ما میشود فهمید و میشود گفت لباس جنگ، این لباس را موسی بن جعفر را آنجا گذاشتند، نپوشیدند، به صورت یک چیز سمبولیک، بعد «و سیف معلق» ؛ شمشیری را آویختند، معلق کردهاند، یا از سقف یا از دیوار. «و مصحف»؛ و یک قرآن. ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانهی زیبائی است، در اتاق خصوصی حضرت که جز اصحاب خاص آن حضرت کسی به آن اتاق دسترسی ندارد، نشانههای یک آدم جنگی مکتبی مشاهده میشود. شمشیری هست که نشان میدهد که هدف جهاد است. لباس خشنی هست که نشان میدهد وسیله، زندگی خشونتبار رزمی و انقلابی است و #قرآنی هست که نشان میدهد هدف این است؛ میخواهیم به زندگی قرآنی برسیم با این وسائل، و این سختیها را هم تحمل کنیم .
🔹سی و پنج سال مبارزه، مجاهدت، زندان رفتن، بارها تبعید شدن، در یک محیط رعب زندگی کردن، دوستان زیادی را با زحمت جمع کردن، احکام الهی را در زیر فشار اختناق دستگاه حاکم آن روز منتشر کردن و عمری را با این شیوه گذراندن. این یک خصوصیت دیگر از خصوصیات زندگی موسی بن جعفر است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#عکس منتشر نشده از مرحوم دکتر #فرج_نژاد
ایستاده از سمت چپ نفر دوم
📷این عکس برای کلاس هرمنوتیک حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی است، دورهای که حدود هفده سال پیش برای طلاب علاقهمند برگزار شده بود.
💡چند تن از طلاب در تصویر بالا که میشناسیم شان، امروز جزء نخبگان حوزه هستند، زندگی شان هم به مرحوم فرج نژاد شباهت دارد، بیشتر گمناماند و از حمایتهای مستقیم حوزه بیبهره!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#طنز اما تلخ
📌 ۵۰۰ میلیون اشرفیبها
اما راویان اخبار و ناقلان آثار و طوطیان شکر شکنِ گاهاً تلخ گفتار، سخن را بدینگونه به جولان در آوردهاند که در ازمنۀ ماضی جمعی از مریدان،(نه ببخشید مدیران، اینم نه!!) جمعی از خادمان ملّت در نشستنگاه بانکی، برای خویش پیشکشی به ارزش 400 میلیون اشرفیبهاء تصویباندهاند، تا از خود اعتذار کرده باشند؛ چرا که بسیار شنیده بودند که من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق!!
یکی از پارسایان بَر ایشان برتافت که ای پختهخوارها که بی خدمتی و کاری معاش گذرانید، چه مبلغ گزاف است که به جیب خود میزنید؟!
جناب خواجه خوانسالارِ آن جمع برخاست و تظلّم نمود که ما زیاران چشم یاری داشتیم داداش. وی افزود: از پنج سنۀ ماضی تاکنون، یاران جملگی ممارست نموده، حجره را به سود نشاندهاند و حالا که در سنۀ پنجم میلِ ضمیرشان به بَر گرفتن تُحفهای چشمگیر است، تنگ چشمی میکنید؟
چالاکی که از حال خود خارج بود امر فرمود که: هیئت مدیره دارن ۵۰۰ میلیون پاداش خیرات میکنن، هر کی نگرفته، قیام کنه!!
ظریفی آن میانه انگشت حیرت به دندان گزید که ایّها الرّجال، برای مردم کوچۀ و بازار شمردنِ اصفار(جمع صفر) این عددهای قُلنبه سُلُنبه بسی دشوار است؛ چگونه چنین میکنید و چنین میخورید؟
بالجمله خادمانِ ملّتِ همیشه در صحنه به تقلّا افتادند و آمار و ارقام از گریبان بیرون کشیدند که اُشکوبۀ فلان و انجمن بِهَمان و هَیَآت بیسار چون (چگونه) تحفه میدهند و اینان جملگی زاهد و پارسایند و به این کم بسنده نمودهاند.
اندکی بر سر 400 میلیون اشرفی بحث در گرفت و مذاکرات به وقوع پیوست- المذاکرات و ما اداراک مالمذاکرات-؛ رندی خَم به جَبین نشاند که آیا کسر مالیات را محاسبه نمودهاید یا خیر؟! آنگاه، دیگر خادمان بالجمله خواهان عطف توجّه بدین مهم شدند و در کسری از زمان، مشکل کسر مالیات را حل نمودند و به یکبار آن تحفه به 500 میلیون اشرفی ارتقاء یافت.
شفیقی کِل کشید و قِری دَر داد و گفت: وَه که چه نیکو در زمان اندک بهای هنگفتی به ارمغان آوردید. خوشا لحظهها و ثانیهها، که اشرفی اشرفی بر انبانمان افزود.
حالِ جملگی مفرّح شد و جیبشان مفتّح و به پاس این خوانِ یکبارۀ نعمت، فضا را به سلام و صلوات بر خاندان پاک و مظلوم رسالت عطرآگین نمودند و با هم سلفی گرفتند.
✍️ محمدجواد نیکزاد، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN