eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
185 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ از دنیای نوشتن و نویسندگی چه می‌دانیم؟ می‌خواهیم نوشتۀ ما چنان گیرا و شیوا باشد که در دلِ خواننده شور برانگیزد، ولی هزار افسوس که نمی‌توانیم! از آن همه آهوانِ گریزپا و دیرآشنای خیال و حقیقت که در پهن‌دشت خاطر به هر سو در تک‌و‌پوی‌اند، یکی را نمی‌توانیم در بند بداریم و برخود ببالیم. در حیرتم که دیگران با پس و پیش کردن بیست و چند حرف، چگونه توانسته‌اند کاخ‌هایی از سخن بسازند که سر به آسمان بساید و دل از عارف و عامی برباید! یکی داستان را چنان شیرین و دلنشین می‌نویسد که درد هستی را از یاد می‌برد و دیگری شعر را چنان زیبا می‌سراید که اشک شوق در دیده‌ها می‌گردد. به راستی که بعضی از بیان‌ها سِحر نیست، اعجاز است، و گر نه چگونه ممکن است حال خود را از زبان دیگری بشنویم و خویشتن از بیان آن ناتوان باشیم؟! شاید دیگران راز هنرمندی را در دلْ نهفته و به ما نگفته‌اند و گر نه ما هم، شاعر و نقاش می‌شدیم! ولی صد حیف که راز هنر نگفتنی است! با خواندن چند جلد «آیین نگارش» و «دستور نویسندگی» نمی‌توان به زیبایی سعدی نثر نوشت و به شوریدگی مولوی شعر گفت: حسد چه می‌بری ای سست‌نظم بر حافظ قبولِ خاطر و لطف سخن، خداداد است آری، خوب گفتن و خوب نوشتن، کار هر کس نیست. دانش‌آموزی که به پدرش نامه می‌نگارد، کارمندی که برای رئیس اداره پیش‌نویسی تهیه می‌کند، اگر مدتی درس خوانده و ورزیده باشند، ممکن است درست بنویسند، ولی خوب نمی‌نویسند؛ یعنی نوشتۀ آنان ارزش هنری ندارد و جاودان نمی‌ماند. نوشته‌ای را همچون گوهر گرانبها در صندوق سینه می‌نهیم و تا دَم مرگ از یاد نمی‌بریم، و نوشتۀ دیگر را به عطار سرِ گذر می‌دهیم که فلفل و زردچوبه ببندد! زین سخن تا آن سخن، فرقی است ژرف... . سعدی و حافظ شدنْ یک موهبت الهی است؛ آتشی است که خدای توانا در نهاد بعضی‌ها افروخته است، ولی آتش را اگر دامن نزنند، سرانجام خاموش می‌شود. شعلۀ شوق را با تمرین و ممارست دامن زنید تا دم به دم بالا گیرد و جهانی را روشن سازد. این همه کتاب‌ها که می‌خوانیم و لذت می‌بریم، اگر ده درصد زادۀ قریحه و الهام باشد، نود درصد ساخته و پرداختۀ کار و کوشش است. هنرمندان رنج‌ها برده و خونِ دل‌ها خورده‌اند تا یک اثر مؤثر به یادگار نهاده‌اند. همان حافظ شیرین‌زبان که قبول خاطر و لطف سخن را خداداد می‌داند، جای دیگر می‌فرماید: مرو به خواب که حافظ به بارگاه قبول ز وِرد نیمْ‌‌شب و درس صبحگاه رسید @HOWZAVIAN
✍️برای این که بهتر بنویسیم باید بیشتر بخوانیم. به کارگیری تکنیک‌های نویسندگی شرط لازم برای ورود حرفه‌ای به دنیای نوشتن است؛ اما زمانی حرفه‌ی شما به کار می‌آید که دانش و اطلاعات خوبی از سوژه و مسائل اطراف خود داشته باشید. مرحوم استاد رضا بابایی همواره در کلاس های نویسندگی، طلاب را به داشتن یک یا دو تخصص علمی توصیه می‌کردند. 📝 یادداشت‌های خود را برای ارسال کنید؛ یا منتشر می‌کنیم یا چکش‌کاری😊 @HOWZAVIAN
🔹آسیب‌شناسی «مدیریت بی‌واسطه» ✍️ علی کردانی، عضو تحریریه مدادالفضلاء چند سالی بود که شوقِ حضور مسئولان رده‌پایینی کشور در بین مردم به جهت رسیدگی به مشکلات آن‌ها در اذهان عموم مسأله عجیب و غریبی به نظر می‌رسید، چه رسد به حضور وزرا و رئیس‌جمهور مملکت! حالا پس از گذشت هشت‌ سال از بی‌تدبیری‌، نابسامانی و کم‌فروغی‌های میدانی، شاهد این هستیم که بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی به‌‌راحتی و به دور از تکلف و تشریفات خاص، در بین مردم، داروخانه و بیمارستان‌های کرونایی حضور پیدا می‌کند و از نزدیک پای درد‌ دل و حسرت‌های مردم می‌نشیند؛ به نظر می‌رسد دوران مدیریت‌های پشت میز به سر آمده و «مدیریت با واسطه و پُر واسطه» جای خودش را به «مدیریت بی‌واسطه» داده باشد. بی‌تردید حضور میدانیِ بالاترین مقام اجرایی مملکت، آن هم در هیاهوی مردمی و در اماکن پُرخطر و درد‌سر‌‌ساز، یکی از جلوه‌های واضح «مردمی بودن» و «مدیریت بی‌واسطه» است؛ اما به هر ترتیب «مدیریت بی‌واسطه» اگر مدیریت نشود، کم‌کم جای خودش را به شوها و شانتاژهای رسانه‌ای خواهد داد. اینکه مدیریت میدانی چگونه می‌تواند به شانتاژها و تبلیغات سوء رسانه‌ای مبدل شود، پاسخی روشن دارد؛ چرا که حضور میدانی، رسیدگی میدانی و پُرسرعت، و رسیدگی میدانی، نتیجه‌ای محسوس و دیدنی می‌خواهد. وزرایی که در بازدیدها و سرزده‌های رئیس‌جمهور محترم، ایشان را همراهی می‌کنند و بلکه تمام هیئت دولت باید بدانند، که پس از هر بار سر زدن در بین مردم، اگر دولت در کوتاه مدت، میان مدت و در معدود مواردی بلند مدت، از رسیدگی به مشکلات مردم به ویژه منطقه بازدید‌شده عاجز بماند، به تدریج «بازدید‌های میدانی و سرزده» تبلیغات شخصی و پوشش رسانه‌ای تلقی می‌شود و در نهایت چنین کار ارزشمندی هدف تبلیغات شوم رسانه‌های معاند و غربگرایان قرار می‌گیرد. بنابراین نقطه‌ مطلوب و پایانی بازدیدهای میدانی، بایستی ترتیب‌اثرهای روشن و ضرب‌الاجلی باشد، یا لااقل ردپای ترتیب‌اثرها و جنب‌وجوش‌های رسیدگی برای رفع معضل دیده‌شده، در دستور کار و ملأ عام قرار بگیرد. همه می‌دانیم که در هشت سال شعارِ «تدبیر و امید» چه بی‌تدبیرهایی که نشد! و چه ناامیدی‌هایی که به‌وجود نیامد! اگر دولت سیزدهم بتواند ضرب‌المثل «آب رفته به جوی بر‌نمی‌گردد» را تغییر دهد، باید او را یکی از هنرمندان عرصه سیاست دانست. دولت و دولتمردان بکوشند تا بارقه‌های امید را به جرقه‌های ناامیدی و در نهایت «انفجار یأس» تبدیل نکنند. @HOWZAVIAN
👈 حقوق بشر غربی پاسخ دهد؟ 📌 ارزش مالی یک جنین در اسلام چند میلیون تومان است؟ ✍️ میناسادات حسینی، عضو تحریریه‌ مدادالفضلاء حقوق بشر یکی از مسائل مهم بین‌المللی است. امروزه حکومت‌ها مشروعیت و مقبولیت خود را در حمایت از حقوق بشر کسب می‌کنند و ملزم به رعایت مفاد آن هستند؛ اما علی رغم تبلیغات گسترده، حقوق بشر غربی دارای نقص‌ها و کاستی‌هایی است. «حقوق جنین» از جمله حقوقی است که در حقوق بشر غربی به خوبی به آن پرداخته نشده است و به همین علت رویکرد کشورهای مختلف جهان نسبت به این مسأله متفاوت است. در برخی کشورها سقط جنین قانونی به شمار می‌رود و در برخی دیگر از کشورها اعلام شده که زنان باردار تنها در دوازده هفته اول بارداری مجاز به سقط جنین هستند و در برخی دیگر به طور مطلق سقط جنین را جایز می‌دانند و مجازات‌هایی را برای آن تعیین کرده‌اند. اما حقوق بشر اسلامی که برخاسته از فقه پویای امامیه است در زمینه تبیین «حق جنین» تکامل دارد. اسلام اسقاط جنین را به طور کلی حرام می‌داند و تنها در یک صورت اشکال ندارد که پیش از چهارماهگی و دمیدن روح و در صورتی که باقی ماندن جنین برای مادر خطر داشته باشد. اسلام حق جنین را حتی در حالت نطفه‌بودن نیز به رسمیت می‌شناسد و اگر کسی کاری کند که زن جنین خود را سقط کند، اگر جنین در مرحله نطفه باشد دیه آن 20 مثقال طلا است یعنی با پول رایج امروز بیش از 100 میلیون تومان ارزش مالی دارد. بنابراین طرح مباحث حقوق بشر از دیدگاه اسلام جنبه انفعالی در برابر تفکر حقوقی غربی ندارد و این حقیقتی روشن است که اسلام در عرصه نظر و عمل همواره پیشگام بوده است. اهتمام اسلام به حفاظت نطفه از انواع آلودگی‌ها، تغذیه کافی و مناسب مادر در ایام بارداری، حفاظت و مراقبت از جنین، اعتبار حق ارث و نفقه برای جنین از حقوقی است که اسلام برای جنین مطرح کرده است. @HOWZAVIAN
. 🔍 محمد در گاندو ✍️ احمد جهان‌بزرگی محمد در گاندو در نقش همه فرماندهان میانی سربازان گمنام امام زمان(عج) استکه شبانه روز در حال مجاهدت بوده (آنها که رفتند) و هستند (آنها که هستند) و جز خدا و افراد معدود کسی آنها را نمی‌شناسد. پیامبر(ص) فرمودند: خوشا به حال بنده‌اي گمنام كه خدا او را شناسد و ديگران او را نشناسند اينها «چراغهاي هدايت» و «چشمه‌هاي دانش» هستند كه هر «فتنه تاريك» از بركت آنها برطرف مي‌شود. پيامبر(ص): طُوبَى لِعَبْدٍ نُوَمَةٍ عَرَفَهُ اللَّهُ وَ لَمْ يَعْرِفْهُ النَّاسُ أُولَئِكَ مَصَابِيحُ الْهُدَى وَ يَنَابِيعُ الْعِلْمِ يَنْجَلِي عَنْهُمْ كُلُّ فِتْنَةٍ مُظْلِمَة. @HOWZAVIAN
✔️از سربازهای گمنام تا سربارهای خوشنام 🔸تقدیر و تجلیل و نقدهای درباره سریال گاندو را در سراج بخوانید @HOWZAVIAN
✔️انتشار کتاب سلفی‌گرایی؛ عوامل و پیامدهای سیاسی به قلم حجت الاسلام والمسلین محمد ملک زاده به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی @HOWZAVIAN یادداشت نویسنده👇👇 کتاب
🛑 حمایت ناکام غرب از گروه‌های تکفیری و سلفی ✍️ محمد ملک‌زاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء از عوامل اصلی شکل‌گیری و رشد گروه‌های سلفی در جهان به ویژه منطقه غرب آسیا، قدرتهای استعماری غرب می‌باشند تا از این طریق جوامع اسلامی را گرفتار ناامنی، بحران و جنگ داخلی نمایند. با این حال اختلافات اساسی میان جریان سلفی با ماهیت غرب؛ تداوم حمایت قدرت‌های غربی از این جریان با چالش‌های جدی مواجه گردیده است. در واقع باید به این نکته توجه داشت که حمایت قدرتهای غربی از گروه های سلفی برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه، منافع نهایی کشورهای حامی تروریسم را تأمین نکرده و حتی آینده دشواری نیز پیش روی آنان قرار داده است. گروه‌های سلفی و تکفیری مانند داعش، القاعده، طالبان و... گرچه در مقطعی توانستند با استفاده از فضای حمایتی قدرتهای غربی رشد نموده و برای مدتی نیز از ابراز علنی مخالفت و دشمنی خویش با غرب صرفنظر کنند؛ اما به دلیل ماهیت متعارض این دو جریان، تداوم این حمایت با چالش‌های جدی مواجه گردید. به تعبیر دیگر حمایت قدرتهای غربی از این جریان و توافق استراتژیک میان این قدرتها با گروه‌های سلفی نمی‌تواند برای مدت مدیدی تدوام یافته و غرب را در یک حاشیه امن قرار دهد. ماهیت تعارض‌گونه این دو جریان، به مرور گروه‌های سلفی و تکفیری را بر آن داشت تا با احساس افزایش قدرت و استقلال نسبی به سمت مخالفت و ابراز دشمنی با غرب حرکت کنند. یکی از آشکارترین شواهد در این زمینه، تغییر و تحولی است که در تعامل میان ایالات متحده آمریکا با گروه طالبان به وقوع پیوست و روابط آنان را از ارتباط نزدیک و حمایت استراتژیک برای شکل‌گیری و تقویت این گروه تا رو در رو قرار دادن آنان تغییر داد. در دوران اشغال نظامی افغانستان توسط شوروی سابق، آمریکا از نخستین و اصلی‌ترین حامیان گروه طالبان بود و آنان را به عنوان «مبارزان آزادی» پشتیبانی می‌نمود؛ اما در نهایت به دشمن اصلی این گروه تبدیل شد. بنابراین اختلاف بنیادین میان قدرتهای غربی با این گروه‌ها، در نهایت این دو جریان را رودرروی یکدیگر قرار داده و آنان را به دشمنان اصلی یکدیگر مبدل می‌سازد. @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
📌استعمار فرانو برای خرید رمدسیویر و تزریق به افراد تا کنون هزار میلیارد تومان هزینه شده است و طبق
عدم کارایی صددرصدی واکسن! توضیح فنی ای که باید بدم اینه که کژتابی درون این عبارت ناشی از معین نبودن موصوف کلمه ی "صددرصدی" است که به "عدم" تعلق گرفته یا به "کارایی" متنی که منتشر کرده اید داره (ولو از سر ناآگاهی و اشتباه ناشی از کژتابی) کروناهراسی میکنه و مصداق نشر اکاذیبه حرف درست رو نوشته و تفسیر غلط کرده که شاید در حالت عادی مساله ی بغرنجی نباشه ولی در مسائلی که با آرامش روانی جامعه مرتبطه نه... ..................................... پ. ن: نقد بجایی ست. انتشار اینفوگراف یادشده صرفا برای توجه به دیدگاه منتقدان واکسن و حفظ جریان تضارب آرا، منتشر شده است و هیچ گاه به دنبال واکسن هراسی نیست.
audio_۲۰۲۱_۰۹_۰۲_۱۶_۰۴_۴۶.mp3
134.6K
✔️ اولویت 🌺 کتاب‌خوانی از کارهای اصلی زندگی است. این را باید همه مان بفهمیم و باور کنیم. ١٣٨٩/٠٢/٢٢ 🌱 رشدانه @HOWZAVIAN
🌱 وَ فَدَیناهُ بِذِبحِِ عَظیمِِ 🔸 از امام رضا(ع) نقل شده است که وقتی ابراهیم(ع) موفق به ذبح اسماعیل نشد، دستور رسید که گوسفندی را به جای او ذبح کن. ابراهیم آرزو کرد که ای کاش میتوانست اسماعیلش را ذبح کند تا به سختترین مصیبتها مبتلا شود و به بالاترین درجات ثواب برسد. وحی رسید ای ابراهیم! 🔻محبوبترین خلق خدا نزد تو کیست؟ عرض کرد حبیب تو محمد(ص). 🔻 آیا او را بیشتر دوست میداری یا خودت را؟ بارالها! او را بیش از خودم دوست میدارم. 🔻پسر او را بیشتر دوست داری یا پسر خودت را؟ پسر او را. 🔻 ذبح پسر او بر تو سخت تر است یا ذبح پسر خودت؟ ذبح پسر او دلم را بیشتر می آزارد. 🔹 در این هنگام جبرئیل برای ابراهیم روضه خواند که ای ابراهیم! پسر پیغمبر خاتم را ذبح خواهند کرد همچنان که قوچ را ذبح میکنند... این مصیبت بر ابراهیم(ع) بسیار سنگین آمد و از شدت حزن، فراوان گریست. نداء رسید ای ابراهیم! این بی تابی تو بر حسین را به جای بی تابی بر ذبح فرزندت حساب میکنیم و تو با گریه بر حسین(ع) به آن بالاترین ثوابی که انتظارش را داشتی رسیدی. و این است معنای آیه وَ فَدَیناهُ بِذبحٍ عَظیمٍ 👈 القصّه، وعده ای که ابراهیم کرده بود، در کربلا محقق شد. مرید پیر مغانم زمن مرنج ای شیخ چرا که وعده تو کردی او به جا آورد ✍ دقیقه‌ای درنگ @HOWZAVIAN
🔴 آیا کرونا یک بلای جهان‌شمول است؟ ✍ محمدصادق ناطقی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در خبرگزاری حوزه نوشت: پسر نوح در پاسخ به پدرش که وعده طوفان سهمگین را به او داده‌بود، یک راهکار بسیار منطقی و عقلایی بیان کرد و گفت؛ من به قله‌کوه می‌روم و آنجا از بلا و عذاب الهی که سیل و طوفان است در امان خواهم بود... قوم عاد، ثمود و لوط نیز دلخوش بودند به خانه‌های مستحکم و توانمندی‌های مادی خود... فرعون، نمرود، قارون و ... نیز، قدرت و ثروت را مانع اثربخشی عذاب و دلیل قطعی دفع بلا می‌دانستند... اما شد آنچه شد... «وَ لَقَدْ أَهْلَکنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِکمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیناتِ وَ ما کانُوا لِیؤْمِنُوا کذلِک نَجْزِی الْقَوْمَ الْمُجْرِمِینَ» یونس ۱۳ ما امت‌های پیش از شما را هنگامی که ظلم کردند هلاک نمودیم، در حالی‌که پیامبرانشان دلایل روشنی برای آنها آوردند، ولی آنها ایمان نیاوردند، این گونه مجرمین را کیفر می‌دهیم. اگر ما کرونا را یک بلای جهان‌شمول بدانیم، باید راهکارهایمان برای مقابله با آن بسیار متفاوت از آنچه هست، باشد. ماسک و استفاده مدام از الکل و بستری در مجهزترین بیمارستان‌های جهان و واکسیناسیون عمومی، می‌تواند در حد راهکارهای پسر نوح برای مقابله با بلا باشد... گویا در قوم نوح هم ستاد مقابله با طوفان شکل گرفت، و پروتکل‌های چندگانه‌ای اعلام شد؛ درها را محکم ببندید، پنجره‌ها را استحکام ببخشید و به ارتفاعات بروید و ... بله برای مقابله با طوفان همه این‌ راهکارها منطقی به نظر می‌رسد اما بلا و عذاب الهی یک خرق عادت است، متفاوت تر از بقیه بیماری‌ها و طوفان‌ها و زلزله‌ها و ... ویروس کرونا چه یک مسئله بیولوژیکی و دست‌ساز بشر باشد و چه نباشد ، امروز تبدیل به یک بلای عمومی گشته است که متخصصین به صراحت درباره اثربخشی داروها و حتی واکسن‌ها نیز اعلام تردید می‌کنند... بلایی که شما از آن در هیچ اجتماعی در امان نیستید و عزیزترین افراد خانواده‌ شما می‌توانند عامل انتقال عذاب الهی به شما شوند و یا به عکس، شما مامور انتقال ویروس به عزیزان خود باشید... آمریکا و اروپا و افریقا و آسیا ندارد، ثروتمند و فقیر و عادل و فاسد نمی‌شناسد، بلای الهی که نازل شود تر و خشک را با هم می‌سوزاند... در این زمان لازم است پروتکل‌ها را ارتقا ببخشیم و با آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی دقیق به مقابله با کرونا برخیزیم... نگارنده از بیم اینکه دمکراسی دیکتاتورانه غربی، ما را متهم به تحجر نکند، همان غربی که هر صدای غیر از هم صداهای خود را در حلقوم خفه می‌کند و هر آنچه با مبانی مادی آنها سازگار نباشد را سفاهت می پندارد... و همچنین به جهت امتثال امر مقام معظم رهبری که خطاب به عزاداران حسینی فرمودند: "نگذارید مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود" سخت معتقد هستم که حتی با فرض بلا دانستن کرونا، رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی ضروری است اما یک دستورالعمل اساسی و شفابخش نیز باید به آن اضافه نمود... همان دستورالعملی که حکیم و پیر فرزانه قوم فرموند و ما از آن غافل ماندیم... دعای هفتم صحیفه سجادیه، تضرع به درگاه الهی، توبه و استغفار برای دفع بلا... امیرالمومنین فرمودند : خداوند به خاطر دو چیز بلا و عذاب را از مسلمانان دور می‌سازد، که یکی را از دست دادیم و یکی باقی مانده است آنچه مانع عذاب خداوند بر مسلمانان بود و از دست رفت، پیامبر اسلام بود که از میان ما رحلت فرمودند و آنچه عامل دفع بلا است و همچنان باقی‌ست توبه و استغفار است... پس باید دست به آسمان بلند کنیم و با تضرع به درگاه خدا همه با هم بخوانیم اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکی وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد... حداقل زمانی که تمام تدابیر مادی بشری در امری درمانده می‌شوند، ضروری به نظر می‌رسد که به ابعاد معنوی و ماورای نیز بیاندیشیم و از خود سوال کنیم آیا کرونا یک بلای جهان‌شمول است؟؟ غرض از این یادداشت کوتاه، اثبات بلا بودن کرونا و یا ناتوانی داروهای در درمان این بیماری نبوده‌است، فقط می‌خواستیم تلنگری باشیم برای متفاوت اندیشیدن به مسئله مبارزه با کرونا ، ان‌شاءالله محققین ارجمند درباب بلا بودن کرونا و شقوق آن بیشتر بنویسند و مبلغین گرامی و دلسوزان جامعه درباره این امر بیشتر روشنگری بنمایند. @HOWZAVIAN