eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
479 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ روح بلند مرجع عالی‌قدر، حضرت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی دقایقی پیش به ملکوت اعلی پیوست این فقیه اهل‌بیت، از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی نیز در نجف اشرف از آیات محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برده بود. آیت‌الله صافی سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخته و دبیری شورای نگهبان و عضویت در خبرگان قانون اساسی را نیز در کارنامه خود داشت. اوقات الصلوات، بیان الاصول، التعزیر احکامه و ملحقاته، منتخب الاثر و شهید آگاه از جمله آثار آن مرجع راحل است. @HOWZAVIAN @ijtihad
. 🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی بسم الله الرحمن الرحیم با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند میساختند. قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ @HOWZAVIAN
202030_1905226103.pdf
2.39M
👌مهم وکاربردی 🇮🇷راهنمای دریافت محتوی دهه فجر دراین راهنما مجموعه محتوی متنوع وکاربردی دهه فجر معرفی ولینک دریافت محتوی آن آمده است موشن گرافیک دستاوردهای انقلاب- ایران بیست مجموعه موشن گرافی ما ایرانی ها مجموعه پوسترها وکتاب صعود چهل ساله مجموعه پوستردستاوردهای انقلاب- ایران بیست نماهنگ | خاندان ویرانی مجموعه کجا بودیم کجا هستیم مجموعه نمایشگاهی داده نما(اینفوگرافیک)برگی از هزاران سرود وموسیقی با کلا م وبی کلام ویژه دهه فجر استوری موشن های دستاوردهای انقلاب داستان و رمان انقلابی متن کوتاه دستاورد ها ی انقلاب داستانک دستاوردهای انقلاب مستد وقایع انقلاب مشهد(فیلم، خبر،داستان کوتاه و........) کتاب صوتی لحظه های انقلاب 🇮🇷لطفا در سطح وسیع منتشر کنید @HOWZAVIAN
🔻بیماری که تیمارگری نداشت ✍️ محمدحسین خاوریان به سختی از جا بلند شدم بلکه کنار بقیه سر سفره‌ی شام بنشینم و زحمت مادر را به کمال برسانم، همین که از جا بلند شدم چشمم سیاهی رفت و چند لحظه کاملا دیدم صفر شد و چند لحظه بعد تر هم به شدت سرگیجه‌ی شدیدی گرفتم و نهایتا برای اینکه خانواده نگران نشوند به هر زحمتی که بود خود را به میز رساندم و نشستم، لقمه‌ی اول که تمام شد حالتِ تهوع هم به همه‌ی آنچه بود اضافه شد. حالا دیگر نمی‌شد بدحالی‌ام را از اهل خانه پنهان کنم. گیر دادند که آماده شو برای درمانگاه. پزشک مهربانی بود خیلی صبورانه دارو ها را نگاهی کرد و گفت:«این ها تزاحم دارویی دارند؛ مصرف همزمان داروهای قدیمی‌ای که برای کبد و داروهای جدیدی که برای آبسه داری کار خطرناکی بوده.» دارو هایی که می‌خوردم برایم درمان که نداشت هیچ، مریضی جدید هم آورد. سرگیجه گرفتم و بدنم اصلا داشت همه را پس می‌داد. تزاحم دارویی داشت کار را خراب می‌کرد. حالا راستش این بدحالی بدنم را مادرم با کمی مراقبت و تیمار خوب کرد؛ ولی بیچاره روحم که هر که از راه رسید بدون تخصص چیزی به خوردش داد و سرگیجه دچارش شد و هربار کمی نگذشته همه را پس داد و کسی نبود نازش را بکشد و تیمارش کند منم که انگار نه انگار او خود منم که عذاب می‌کشد، بی کسی و بدحالی‌اش را می‌دیدم و ککم نمی‌گزید که این فلک زده‌ی بی پناه ناخوش احوال است و کسی را جز تو ندارد. ترسناک تر اینکه این حرف‌ها دیگر برایمان فقط حرف شده و واقعی تر به درمان فکر نمی‌کنیم. @HOWZAVIAN
⛳️این گوی و این میدان! ✍️ محمدجواد محمودی شاید شما هم این شعر را بارها شنیده باشید: «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» این شعر بدین معناست که واقعه‌ای به عمق و تاثیر عاشورا که در آن خاندان پیامبر(ص) به خاک و خون کشیده شدند... اگر روایت نمی‌شد، اگر تبیین نمی‌شد، اگر روشن نمی‌گشت، در همان کربلا می‌ماند و چه بسا یزید-همانطور که چنین تصمیمی داشتند- به عنوان طرف بر حق این واقعه معرفی می‌شد. پس به همان اندازه که قیام (ع) دارای اهمیت بود، تبیین و روشنگری حضرت (س) و امام (ع) نیز مهم و ارزشمند بود... یعنی همین، یعنی حقایق را بازگو کردن؛ حقایق را روایت کردن؛ حقایق را تبیین کردن... هم اگر چه انفجار نور است، اگر چه یک تنه در مقابل زورگوهای عالم ایستاده، اگر چه و و پرورش داده، اگر چه حامی مستضعفان عالم بوده و هست، اما اگر روایت نشود، اگر حقایق او تبیین نشود، دشمن آن را واژگونه بازسازی می‌کند... دفاع مقدس را نامقدس روایت می‌کند، شهیدسلیمانی را جنگ افروز معرفی می‌کند، یاری رساندن به مظلومین و سوریه و را دخالت نظامی معنا می‌کند؛ و هزاران حقایق دیگر که وارونه به خورد اندیشه‌ها می‌دهند تا حق را بپوشانند! چرا که حیات و بقای و به مخفی ماندن حقایق است. حضرت آقا فرمودند جهاد یعنی حرکتی که در مقابله با دشمن صورت می‌گیرد، پس سنگر امروز ما، شلمچه و فکّه و خرمشهر ما، همان جایی است که دشمن مورد حمله قرار داده، همان جایی است که رهبرمان فرمان عملیات داده. پس، در باغ بسته نیست، برای وظیفه‌شناسان کاملا گشوده است، حماسه، حماسه‌ی اندیشه‌ها و قلم‌ها است... بسم الله؛ این گوی و این میدان... «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» سوره مبارکه ، آیه 256 @HOWZAVIAN
(2) 📌 بخشش شاهانه از کیسه ملت! در کنار سفرهای تفریحی پرهزینه، شاه به خاطر مسائل بین‌المللی نیز به بسیاری از کشورهای جهان سفر می‌کرد و از آنجایی که می‌کوشید تا چهره‌ای شاهانه از خود نشان دهد، در همه‌ی این سفرها به بذل و بخشش می‌پرداخت و مبالغ هنگفتی را از این طریق بر باد می‌داد. این هدایا تقریباً به همه کسانی که در طول سفر با شاه مواجه می‌شدند ـ از مستخدمین گرفته تا مقامات عالیه ـ تعلق می‌گرفت. ارتباط خانواده‌ی پهلوی با خارجی‌ها خانواده‌ی پهلوی نیز وضعیتی مشابه شاه داشتند. اغلب آنها تحصیلات خود را در غرب گذرانده و در فرهنگ آنجا مستحیل شده بودند؛ به این دلیل زمان زیادی را نمی‌توانستند در ایران بگذرانند و همواره در رفت و آمد میان ایران و غرب بودند. این افراد به خاطر اینکه لقب «والا حضرت» «شاهپور»، «شاه دخت» و «والاگهر» را با خود یدک می‌کشیدند، همواره در ارتباطاتشان با خارجی‌ها به دنبال نشان دادن موقعیت ویژه‌ی خود بودند. دادن هدیه به خارجی‌ها از هر قشر و طبقه تا پیش از روی کار آمدن پهلوی‌ها، هدایا غالباً به شخصیت‌های حقوقی خارجی و آنهایی که نماینده‌ی رسمی کشورهای دیگر بودند داده می‌شد. اما در دوره پهلوی در کنار هدایایی که به این اشخاص داده می‌شد، سایر خارجی‌ها نیز صرفاً به خاطر ارتباط با دربار مشمول عنایات ملوکانه می‌شدند و از خوان گسترده‌ای که رژیم از کیسه‌ی مردم گستر‌انده بود، استفاده می‌کردند. این افراد شعرا، هنرمندان، دوزندگان، آشپزها و حتی راننده‌ها و مأمورین کشورهای دیگر را نیز شامل می‌شد. @HOWZAVIAN
📌یادداشتی برای کلاس عدالت اجتماعی ✍️ نویسنده: کارگر دور میدان مفید در روزگاری که همه به فکر افزایش حقوق‌ها هستند من نگران کسانی هستم که حقوقی ندارند تا افزایش آن را فریاد کنند... مطالبه گری برای این جنس از مردمان، طنزی بیش نیست طنز تلخ و دق دهنده پیش زن و فرزند و مهمان‌ها🥺 در جامعه اسلامی حتی داد و فریادمان هم نماد رسوایی و افشا کننده‌ی واقعیت‌های ناگوار است وقتی مجلس و دولت و مطبوعات و کارمندهای تحت حمایت بیمه و پاداش و سنوات، مسأله اول شان می شود ، آه مظلومی که خانه نشین است و دستش به جایی بند نیست همه تلاش اینان را بی‌برکت و بی‌ثمر می‌کند و جز نزاع خاموش و دق آور اجتماعی به بار نمی‌آورد. کافی است لحظه‌ای به آمارهای حوزه یا دانشگاه یا کاسبان ورشکسته نگاه بکنیم که وارد حزب بازی و رفیق بازیِ حتی حزب اللهی نماها، نشده اند اما کور هم نیستند. این بازی‌های کش‌دار خسته کننده را می بینند و قید یک لقمه عدالت اجتماعی و شایسته سالاری را می‌زنند. آنچه زیر پوست شهر و روستا می گذرد را جز تراژدی غمبار بیکاری و گرانی نمی‌توان نامید. حالا باید دید رئیس جمهور محترم و کارمندهایش چه خواهند کرد و باید دید نجومی بگیران کم برخوردار از دین و انسانیت، چند سال نوری با غصه‌ها و دردهای بیکارها به خصوص پدران بی‌شغل فاصله دارند. @HOWZAVIAN
💐 ‌آغاز به نور است و سرانجام به نور است ‌✍️ احمد یزدانی ماه رجب و سینه ی شیعه پرِ نور است آغاز به نور است و سرانجام به نور است ماهی که تعلّق به خدا داردو در آن مبعث شده حادث که از الطاف غفور است مولا به رجب پا به جهان باز نموده است زیرا که رجب ماه نبوّت وَ شعور است در کعبه شده حضرت مولا متولّد از لطف خدا کعبه پناهگاهِ حضور است ایشان که خودش یوشع و آصف و هَرون است مولودِ به کعبه و چو مفتاح و طهور است آمد به رجب هادی(ع) وباقر(ع) وَ جوادش(ع) جشن رجب است،جشن بزرگان فکور است یکروز اگر معرفت روزه دهد دست آتش وَ عذابِ دوجهان از همه دور است ماهِ رجب است و همه جا غرقِ سرور است ماهی که در آن برکت و بخشش به وفور است @HOWZAVIAN
(3) 🔸ناسپاسی مردم پس از انقلاب موسی(ع) و بنی اسرائیل را از دریا [یی که فرعونیان را در آن غرق کردیم] عبور دادیم؛ پس به گروهی گذر کردند که همواره بر پرستش بت های خود ملازمت داشتند، گفتند: ای موسی! همان گونه که برای آنان معبودانی است، تو هم برای ما معبودی قرار بده!! موسی گفت: قطعاً شما گروهی هستید که جهالت و نادانی می ورزید. (۱۳۸) وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَىٰ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَىٰ أَصْنَامٍ لَهُمْ ۚ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَٰهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ ۚ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ ﴿١٣٨﴾ . اعراف دین شرک و بت پرستی دنیای معاصر پس از انقلاب خمینی کبیر در ایران عده زیادی گفتند : انقلاب تمام شد و شروع کردند لیبرالیسم را در جامعه رواج دادن. @HOWZAVIAN
. 💎غنای فرهنگی شیعه و آماده سازی آن برای عصر غیبت @HOWZAVIAN
🔻ببینید مشکل امارات چقد خوب حل شد! یک فعال فضای مجازی در صفحه توئیتری‌اش نوشت: ‏از روی طعنه به ایرانیا میگفتن امارات مشکلاتش رو با اسرائیل کنار گذاشته و به زودی اقتصادش شکوفا میشه؛ حالا نه تنها اقتصاد امارات در خطره بلکه مردمش امنیت هم ندارن. 🔻تغییر مسیر تاریخ به همت یک مرد از دیگرکاربران صفحه توئیتربه مناسب دهه فجر به نقل از کتاب «امام فراتر از مرزها» نوشت: به ندرت اتفاق می‌افتد که یک مرد به تنهایی بتواند مسیر تاریخ را عوض کند اما این درست همان کاری بود که آیت الله خمینی از عهده آن برآمد. روزنامه ایندیپندنت لندن زمستان ۱۳۷۰. 🔻دستور رئیسی برای آزادسازی سواحل تصرف شده توسط دستگاه‌های دولتی محمد مهدی رحیمی رئیس روابط عمومی ریاست جمهوری در توییتر نوشت: دستور قاطع رییس جمهور برای اجرای «فوری و بدون استثناء» طرح آزاد سازی سواحل تصرف شده توسط دستگاههای دولتی. انشاءلله سایر نهادها و ارگانها هم به نفع مردم ساحل دریا را تخلیه کنند. 🔻تفاوت رویکرد باقری با ظریف چیست؟ مهدی خانعلی‌زاده، فعال رسانه‌ای در توییتر نوشت: ‏تبدیلِ مذاکرات وین از یک «دورهمی محفلی» به یک «تصمیم‌گیری ملی»، یکی از ویژگی‌های تیم مذاکره‌کننده‌ی فعلی است. برخلاف رویکرد دکتر ظریف که پس از بازگشت به تهران، اطلاعات کلی را منتقل می‌کرد، دکتر باقری گزارش جزئی شامل تک تک جلسات را به مسئولین مرتبط ارائه می‌کند. 🔻زمان دریافت مجور مرکز مشاوره ازدواج کاهش پیدا کرد وحید یامین پور سرپرست معاونت امور جوانان وزارت ورزش در توییتر نوشت: به هدف تسهیل کسب و کار و توسعه مراکز تخصصی مشاوره، زمان انتظار فارغ‌التحصیلان واجد شرایط برای دریافت مجوز مرکز مشاوره ازدواج در تهران از ۵ سال به ۱ سال کاهش پیدا کرد. متقاضیان در شهرستان‌ها همزمان با دریافت پروانه اشتغال حرفه‌ای می‌توانند مجوز مرکز تخصصی مشاوره را دریافت کنند. 🔻 معرفی یک آدم حسابی به این آقا میگن دانیال معمار، فعال رسانه‌ای در توییتر نوشت: ‏دور و برمان آدم حسابی کم نیست. یکی همین آقا محمد قضاتلو، آرایشگر جوان شهر قدس که هفته‌ای ۲ بار به جای کار در مغازه، وسایل سلمانی‌اش را برمی‌دارد و گشتی در شهر می‌زند و موهای افراد بی‌خانمان را که ظاهری ژولیده دارند رایگان اصلاح می‌کند. 🔻به عشق زمین‌نشستگان ‏محمد حسین پویانفر، مداح مشهور با انتشار تصویری از مرحوم آیت الله طالقانی نوشت: به قول آيت الله طالقانى؛ کسی که روی این صندلی راحت نشست نمیتواند قانونی بنویسد که بدرد روی زمین نشستگان بخورد. @HOWZAVIAN
(4) 🔘خطر تحریف دستاوردهای انقلاب توسط خودِ ما..! ✍️حسین کاوه ♦️وقتی در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی سخن به میان می‌آید غالبا ذهن افراد به سمت دستاوردهای صنعتی خصوصا در حوزه نظامی رفته و شروع به شمردن موشک‌ها می‌کند! یا در نهایت به دستاوردهایی در حوزه پزشکی و فناورهای نوین می‌پردازد. این نوع و زاویه نگاه به دستاوردهای انقلاب اسلامی یک نگاه حداقلی و به جرأت می‌توان گفت که اگر اصل قرار بگیرد یک انحراف جدی و خطرناک است. 🔸کم نیستند کشورهایی که در حوزه‌های صنعتی، نظامی، پزشکی و غیره هم سطح ما یا پیشرفته‌تر از ما هستند، لذا اصل و محور قرار دادن دستاوردهای اینچنینی برای انقلاب معنویت‌گرای اسلامی جفا به آرمان‌های امام و اهداف مردم است. البته ما ملتفت هستیم که این دستاوردهای مادی نیز بسیار مهم هستند اما مسئله ما درجه اهمیت و جایگاه آنها می‌باشد. 🔹اولین و اصلی‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی تشکیل حکومت بر پایه یک دین الهی و اجرای احکام نجات بخش اسلام تحت ولایت یک فقیه مدبر و عادل است. دومین سطح دستاوردها، دستاوردهای معنوی مانند استقلال کشور ایران، عزت بخشی به مردم و ایستادگی در مقابل استکبار جهانی می‌باشد که در قالب نظام و جمهوری اسلامی 43سال استمرار یافته است. 🔺سطح سوم دستاوردها دستاوردهای صنعتی، نظامی، پزشکی و غیره است که اساس وجود و ارزش آنها به خاطر دستاوردهای سطح اول و دوم می‌باشد و به نوعی ثمره آنها محسوب می‌شوند. لطفا مسائل را اصلی و فرعی کنیم و دستاوردهای اصلی و معنوی انقلاب شکوهمند اسلامی را نیز دریابیم. @HOWZAVIAN
💐 آیین ما برتری افراد را به و انسانیت آن‌ها می‌داند، نه و و رنگ پوست... مصداق تصویری است که در بالا می‌بینید، نه شعارهای عوام فریبانه‌ی مدعیان حقوق بشر! همان‌هایی که حکومت‌شان را با ریختن خون و به بردگی گرفتن میلیون‌ها سیاه پوست مظلوم تشکیل داده‌اند. 🔗 نگاشته @HOWZAVIAN
(5) 💠 ترمیدور انقلاب اسلامی ✍️ محمدجواد نیکزاد یکی از نظریه‌ها در باب انقلاب، تئوری «ترمیدور» -(thermidor)- است که به کِرِین برینتون تعلّق دارد. وی انقلاب‌های روسیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا را بررسی و تحلیل کرد. نتایج مطالعات او نشان داد که سه مرحله در همۀ انقلاب‌ها تکرار شده است؛ مرحلۀ اول پس از پیروزی هر انقلاب، به قدرت رسیدن میانه‌روها است؛ در مرحلۀ دوم تندروهای ناراضی از شرایط، معتقدند که اهداف انقلاب محقّق نشده است، لذا با حمله بر میانه‌روها قدرت را به‌دست می‌گیرند؛ در مرحلۀ سوم به علت تندروی‌ها، خشونت و حذف بسیار، مردمِ هراسناک از شرایط، معترض می‌شوند و به‌دنبال افرادی می‌گردند که به شرایط قبل بازگردند. بنابراین در «ترمیدور»، نیروهای انقلابی به عقب‌ رانده شده و اهداف انقلابی نیز به حاشیه رفته یا جایگزین می‌شوند. در واقع واژۀ ترمیدور به معنای بازگشت به دوران پیش از انقلاب در برخی از جهات اساسی است که مبارزه با آن برای انقلابیون حائز اهمیت بوده است. اکنون سؤال این است که آیا نظریۀ ترمیدور در خصوص انقلاب اسلامی قابل تطبیق است؟ از دو جهت بازگشت پذیری انقلاب اسلامی منتفی است: اول اینکه بدیهی است هر انقلابی ویژگی‌­های خاص خود را دارد؛ طبعا چهار انقلاب مطالعه شده توسط برینتون نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. اما انقلاب ایران دو تفاوت عمده با سایر انقلاب‌ها دارد: اولا: ماهیت دینی انقلاب ایران آن را از سایر انقلاب‌ها متمایز کرده است؛ دوما: این نظریه یازده سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ارائه شده است؛ روشن است که در تئوری ترمیدور، انقلاب اسلامی مورد مطالعه و تحلیل قرار نگرفته است. دوم آنکه نظریۀ برینتون بازگشت‌ به دوران پیش از انقلاب را مطرح می‌کند؛ این در حالی است که مردم ‏ایران در سال 57 به‌خاطر ظلم، فساد، استبداد و خفقان حکومت پهلوی اعتراض داشتند؛ اعتراضی که ‏برخاسته از ارادۀ اکثریت جامعه بود نه اقلیتی خاص. انقلاب ایران با شعار «اینست شعار ملی: خدا، قرآن، خمینی» و با هدفِ آزادی بیان، از بین بردن فاصلۀ طبقاتی و فساد ستیزی پیروز شد. پس، بازگشت به خفقان و کنار گذاشتن شعار آزادی بیان و عدالت ارزش به حساب نمی‌آید تا بازگشت‌پذیری به قبل از انقلاب اتفاق بیفتد. بنابراین مردم و نسلی که در پیروزی انقلاب نقش داشته‌اند از شعارهای اصلی و اولیه انقلاب عدول نخواهند کرد و از قربانی شدن هر یک از آرمان‌ها به‌پای دیگری سخت بیزارند. از این جهت می‌توان گفت که نظریۀ ترمیدور در خصوص انقلاب اسلامی قابل تطبیق نیست. در عین حال انقلاب‌های بزرگ و تأثیرگذار، برای تحقق اهداف خود همواره با چالش‌هایی مواجه بوده‌اند. از این منظر اگر روند تحقق اهداف انقلاب اسلامی، بررسی و آسیب شناسی نشود، احتمال بازگشت‌پذیری انقلاب ایران نیز وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر اگر جمهوری اسلامی نتواند با آسیب‌ها و چالش‌های فراروی خود مقابله نماید؛ اگر مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن به شکلی آسیب‌گونه انباشه شوند و یک جامعۀ قراضه شکل بگیرد، در نهایت به همان وضعیتی گرفتار می‌شود که در رژیم‌های پیشین حاکم بود. پس، چالش بزرگ را باید در انحراف و فساد مالی، دنیاطلبی و قدرت طلبی بخشی از نخبگان اجرایی دید. افرادی که اگرچه خود را به ظاهر انقلابی می‌دانند ولی در عمل و هویت سیاسی از انقلابی‌گری عبور کرده‌اند. در مجموع روی کاغذ، ترمیدور انقلاب اسلامی منتفی است؛ اما در میدان، ممکن است ماجرا به‌گونۀ دیگری رقم بخورد. بازگشت پذیری در نظام اسلامی ما زمانی شکل می‌گیرد که عقلانیت زندگی اسلامی و پاسخ‌های پذیرفته شده برای چرایی وجود جمهوری اسلامی از میان برود؛ زمانی که دنیای پس از مرگ لحظه‌ای در ذهن‌ها تصور نشود و ملاک تفوق و برتری، نفسانیت باشد؛ در واقع جمهوری اسلامی با عدول از آنچه سبب پیروزی‌اش شد، ضربه می‌خورد. @HOWZAVIAN
💠 جلوه‌های تربیتی حاج قاسم سلیمانی (1) از مهمترین ویژگی‌های سردار سلیمانی ولایتمداری ایشان است. ایشان همواره خود را «سرباز صفر ولایت» می‌نامید، و به معنای واقعی سرباز و مدافع ولایت بود؛ هم در گفتار و هم در عمل نشان داده بود که کاملاً از رهبرش و ولی امرش و سیاست‌ها و آمان‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران پیروی می‌کند. چنانکه خود در جایی می‌گوید: «قوام ایران اسلامی و بقای آن به رهبریت آن است. مردم از من قبول كنید من عضو هیچ حزب و جناحی نیستم و به هیچ طرفی جز كسی كه خدمت می‌كند به اسلام و انقلاب تمایل ندارم. اما این را بدانید والله علمای شیعه را تماما و از نزدیك می شناسم. الان ۱۴ سال شغل من همین است. علمای لبنان را می‌شناسم. علمای پاكستان را می‌شناسم. علمای حوزۀ خلیج فارس را می‌شناسم. چه شیعه و چه سنی؛ والله، اشهد بالله، سرآمد همه این روحانیت، این علما از مراجع ایران و مراجع غیر ایران، این مرد بزرگ تاریخ یعنی آیت الله العظمی خامنه‌ای است.» زینب سلیمانی دختر شهید می‌گوید: پدرم مهربان‌ترین و عاطفی‌ترین همسر و پدری مجاهد و بی‌باك و سربازی فداكار برای ولایت بود و اطاعت از ولایت را شرط پیمان می‌دانست.» @HOWZAVIAN
▪️در رثای امام هادی علیه السلام ✍️محمدتقی عارفیان صد شکر هدایت‌شدۀ دست شماییم با نور شما راهی درگاه خداییم گویند همه: "اهل ولا اهل بلایند" صد شکر که از لطف خدا اهل بلاییم این خاک اگر زر شده از مهر شما بود در خانۀ معصومه و در ملک رضاییم آیین شما چون به‌جز احسان و کرم نیست عمری است سر سفرۀ احسان و عطاییم داریم دلی خسته و تنگ از غم دوری محتاج حرم رفتن و مشتاق لقاییم در راه زیارت نشناسیم سر از پا شاهیم که در کوی شما بی‌سروپاییم از سامره همواره گدایش شده مشهور "بر ما کرمی کن که در این شهر گداییم" از فیض شما بود اگر جامعه خواندیم از دولت عشق است اگر اهل ولاییم از داغ غم غربتتان معدن آهیم در سوگ جگرسوز شما غرق عزاییم زهر ستم آتش به سراپای شما زد از داغ شما یاد غم کرب‌وبلاییم @HOWZAVIAN
💐 عادت خوب عادت‌ها، محدودکننده‌ی آزادی نیستند، بلکه آن را خلق می‌کنند. ❌ کسانی که عادت‌های خوبی ندارند، اغلب همان‌هایی هستند که حداقل آزادی را دارند. بدون عادت‌های خوب در زمینه‌ی آموختن، همیشه حس می کنید از دانش جدید، عقب هستید. @HOWZAVIAN
✍️ چگونه در شبکه‌های اجتماعی بنویسیم؟ این روزها که استفاده از شبکه‌های اجتماعی حسابی فراگیر شده است، یکی از بزرگترین دغدغه‌های تمام افرادی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، نوشتن یک کپشن جذاب و حرفه‌ای است. اما واقعا کپشن چیست و شیوه صحیح نوشتن کپشن در اینستاگرام و تلگرام به چه صورت است؟ طی چند سال اخیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی پر‌رنگ‌تر از گذشته شده است و کاربران عادی از این بستر برای به‌اشتراک‌گذاری محتوای شخصی خود استفاده می‌کنند و شرکت‌های کوچک و بزرگ نیز با استفاده از این ابزار به عنوان راهکارهای تبلیغاتی و ارتباط نزدیک با مخاطبان بهره می‌برند. از افراد عادی گرفته تا مدیران محتوای شبکه‌های اجتماعی برندهای بزرگ، برای فعالیت در بسترهایی چون اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، توییتر و… یک دغدغه مشترک دارند. این دغدغه مشترک به تولید محتوای جذاب و درگیرکننده بر می‌گردد که طبیعتا نیاز به متخصصان و کارشناسان حرفه‌ای دارد. بخشی از محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی را یک کپشن خوب تشکیل می‌دهد که به عنوان مکمل تصویر یا ویدیوی موردنظر شما بتواند به خوبی حق مطلب را ادا کند. اما واقعا کپشن چیست و چطور می‌توان در پلتفرم‌هایی چون اینستاگرام و تلگرام بهترین کپشن را نوشت. @HOWZAVIAN
(6) 🔸 فتوشاپ شاه ✍️ محمدجواد نیکزاد گفتم: دیگه چه خبر؟! گفت: دههٔ فجر[ه] و شاه دوستا مثل اسپندِ رو آتیشن! گفتم: واسه ما دههٔ فجر[ه]، واسه اونا دههٔ زجر[ه]، مردم مثل دستمال‌کاغذی مچاله شده، انداختن‌شون بیرون! گفت: میگن که «شاه مردم کشورش رو‌ دوست داشت، واسه همین از ایران رفت!!» گفتم: چمدونای پر از جواهر شاه، سهم بانک‌های آمریکا شد و گلوله‌های تفنگ، سهم مردم! گفت: میگن که «گریه‌های شاه موقع رفتنش به‌خاطر این بوده که مردم نمیدونن چه‌کار دارن می‌کنن!!» گفتم : والا چه عرض کنم؛ یکی رفت رادیولوژی از قفسه‌ سینه‌اش عکس گرفت، بهش گفتن دو تا از دنده‌هات شکسته، اما نگران نباش با فتوشاپ درستش کردیم!! @HOWZAVIAN
📌نقدی بر بیانیه ژورنالیستی جریان واقفیه انقلاب «بیانیه تشکل‌های حوزوی پیرامون بیانیه نویسی‌های اخیر جریان واقفیه انقلاب» باسمه تعالی كَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا اسْتَكَانُواْ وَاللّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ 🔸با اندکی بررسی در تاریخ انقلاب، روشن می‌شود، اساس تاسیس و مجمع منشعَب روحانیون مبارز تهران، با اختلاف بر سر قدرت و از سر انحصارطلبی و اتهام زنی به دیگران شکل گرفته است. لذا سرشت مجمع با قدرت طلبی عجین شده و جالب است سالهای بعد، برای ماندن در قدرت با بخشی از رقبای خود ائتلاف کرده و به طور علنی مردم را به رای دادن به آنها تشویق کردند تا نشان دهند، انقلاب و عدالت و مردم و امام همگی بهانه و دستاویز رسیدن به قدرت است. چه آنکه در سال 88 با دمیدن در آتش فتنه با دشمنان ملت همراه شدند و با بیانیه های آشوبگرانه خود علیه رای ملت، زبان خصمانه علیه نظام گشودند و زبان خصم را بر نظام باز کردند. 🔹 همین افراد چهارسال بعد، اختلافات خود با رقیب را کنار گذاشتند و وقتی سهمی از قدرت نصیبشان شد، دیگر انتقاد و اعتراض به ساختار رای گیری و روند انتخابات را کنار گذاشتند! امروز نیز اگر بعد از نامه های مسئول خاکستری خود، بیانیه ای علم کرده و حالت طلبکارانه به خود گرفته اند، به این خاطر است که حس می کنند سهمی در قدرت ندارند و اگر امروز نیز افرادی در داخل دولت با اینها دست دوستی بدهند مانند هشت سال گذشته زبان به کام می گیرند! 🔹مجمع روحانیون مبارز سالهاست در میان طلاب و روحانیت مقبولِ جامعه منزوی است و در طی این سالها طلاب جوان هیچ علاقه ای به تفکرات آنها نشان نداده اند و لذا جمع این مجمع از همان تعدادی که دهه شصت بوده، فراتر نرفته است، بلکه تقلیل هم یافته و با توجه به عملکرد ناموزون این گروه، برخی از اعضا از آن کناره گیری کرده اند! 🔹اعضای این مجمع در ابتدای انقلاب با تندروی و افراط بخشی از جامعه را از انقلاب دور کردند و بعد از طی زمان، در دوران اصلاحات به تردید و پشیمانی دچار شده و با تفریط و عقب نشینی از آرمانهای امام و مردم بخش دیگری از جوانان و مردم را به بیرون از دایره انقلاب سوق دادند و اینک در ادامه همان سیر قهقرای خویش دو دلی و ندامت و خستگی خویش را به دیگران تسری می دهند. 🔹بیانیه ژورنالیستی و سیاست زده جریان واقفیه انقلاب بدون توجه به این امر که این افراد و این تفکر سالهایی در این ممکلت یا مجری بودند و یا حامی مجریان، سیاهه‌ای است که جمعی جوان مطالبه گر با سفارش دیگران نوشته اند! پسندیده تر این بود اعضای این مجمع که سالها در قوه قضاییه و مقننه و مجریه و .... سایر نهادهای کشور مسئولیت داشتند، گزارشی از عملکرد خود به ملت می دادند و در برابر ملت خاضعانه سر تسلیم و پوزش فرود می آوردند و با شرمندگی کناره گیری خود را از عالم سیاست اعلام می‌کردند. 🔹روحانیت اشرافیِ غیرصادقِ قدرت طلب، هیچ گاه مقبول ملت ایران نخواهد بود و با حرکت در سایه و مظلوم نمایی نمی توان سابقه تیره یک گروه منحرف و بحران زده را پاک نمود. در چله دوم انقلاب طلاب و روحانیون جوان انقلابی، با گذر از مردابهای متعفن گوشه و کنار رودخانه خروشان انقلاب اسلامی، با تجدید بیعت با امام راحل رحمة الله علیه و و امام حاضر انقلاب حفظه الله، به توفیق الهی در خدمت به انقلاب و مردم تا پای جان خواهد ایستاد. ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ دهه فجر 1400 ➖مجمع نمایندگان طلاب تهران ➖بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه تهران ➖جمعیت طلاب انقلاب اسلامی ➖خانه رسانه طلاب ➖مجمع جهادی طلاب و روحانیون انقلابی و ولایی تهران ➖کانون نخبگان تبلیغ حوزه علمیه ➖گروه جهادی بلاغ مبين ➖تشکل حوزوی سعداء قم ➖ستاد ترویج احکام (تهران) @HOWZAVIAN
🔴روایت ناقص خاتون از دوران متفقین 🔻روایتی زنانه و دِرام از تاریخ معاصر ایران بدون دقت تاریخی ✍️ ابراهیم شریفی 💠سریال از سریال‌های پرطرفدار اخیر شبکه خانگی بوده است که توسط خانم تینا پاکروان و با حضور بازیگران شاخص ساخته شده است. 💢 در مورد برخی از منتقدین نگاهی کاملا بدبینانه دارند مثل فراستی که این سریال ها را «زباله» می داند و در مقابل برخی دیگر نگاهی امیدوارانه دارند و موجب رشد هنر در ایران می دانند. 🌀 این سریال بر اساس چیزی که تاکنون از «خاتون» منتشر شده(14 قسمت) قصه ای است که در اوایل دهه 1320 می‌گذرد و ایران مورد تهاجم متفقین قرار گرفته و در سال‌های نخست جنگ جهانی دوم، توسط شوروی و انگلیس اشغال شده است. ❇️ یکی از نقاط ضعف اساسی فیلم، فیلمنامه ضعیف آن است فیلمنامه ای که به دنبال روایتی از یک زن است که هم پدرش(یکی از اعضای ۵۳ نفر حلقه دکتر ارانی موسس حزب توده) تفکرات ضد (البته شما بخوانید ضد بورژوازی)داشته و هم خودش گرایشات و ناچار در برهه ای قرار می گیرد که ایران اشغال می شود ولی اشکال کار اینجاست که این روایت گری صرفا به خصوصیات عاطفی یک زن پرداخته و داستان کل فیلم در رفت و برگشت های داخل زندگی خاتون منحصر می شود و دریغ از روایت تاریخ معاصر ایران، ایران شده. هر چند قرار بود از زنان بگویید و از نقش مبارزاتی آنان ولی کاملا در جزئیات زندگی آن زن(خاتون) غرق می شود و سردرگمی نویسنده (که خود خانم پاکروان است)در فیلمنامه موج می زند. 🌐 فیلم با این که است ولی تمام تاریخ را روایت گری نمی کند لذا همین است که از ایران قحطی زده به سبب اشغال صرفا کیسه‌های دزدی آرد توسط عیاران(رابین هودهای ایران) مشاهد می شود؛ تاریخی که با وجود نان نداشتن مرم ولی کافه هایش باز است و شلوغ و این مساله توسط نویسنده فوکوس می شود. 🔵 ولی علاوه بر نکات فنی فیلم که مقصود بنده نیست به حیث محتوایی علاوه بر مطالبی که گفته شده، پرهیز نویسنده از طرح عنوان ها و اِلِمان‌های است یعنی در کل فیلم نه از نماز و شعائر دینی و نه چادر نماز مادر(صحنه ای سمبلیک که در اکثر فیلم‌ها مشاهده می کنیم) و نه حتی جریان هایی دینی مثل جریان میرزا کوچک که در مقابل اشغالگران ایستاند اصلا حرفی به میان نمی آید. علاوه بر این که دلایل عرفی دلیل موجهی برای انجام کارهای غیر شرعی است مثلا سقط جنینی که متعلق به شوهرش است و بعد طلاق بدون اطلاع او موجب سقطش را فراهم می کند. و نکته جالب تر این که در این فیلم اصلا انگلیس بد دیده نمیشه حتی به عنوان یک متجاوز بلکه در مقابل از شوروی چهره ای کاملا منفور می سازد. 🔷 به هر حال هر چند فیلم در برخی موارد احساسات وطن پرستانه و ملی گرایانه ای را ابراز می کند ولی آن قدر ضعیف است که خیلی محل تامل نبوده علاوه بر این که روایت گری تاریخی خیلی ناقص بلکه غلط در تمام فیلم موج می زند و غصه اینجاست که جوان و نوجوان عصر معاصر من که اهل مطالعه تاریخ نیست تمام اطلاعات تاریخی اش و روایتش از تاریخ با همین فیلم و امثال آن شکل می گیرد. لذا چاره ای باید اندیشید... * پژوهشگر اخلاق و رسانه @HOWZAVIAN
(7) 💐 «تشریف» و خلق تصویری متفاوت از داستان انقلاب گزارشی خواندنی از محمدحسین فاضل قصه‌گویی عزتی پاک در رمان «تشریف» خواننده را مسحور خود می‌کند. هر چند که قطار روایت گاه کُند یا متوقف می‌شود، اما خواننده با اثری مواجه است که جرعه جرعه لذت آن را می‌چشد. @HOWZAVIAN متن کامل این گزارش👇👇
نویسندگان حوزوی
#انقلاب_در_مسیر (7) 💐 «تشریف» و خلق تصویری متفاوت از داستان انقلاب گزارشی خواندنی از محمدحسین فاضل
شهریار در نتیجه افشای یک راز توسط مهری(همسرش) متوجه می شود که او، مصطفی(دوستش) را به ساواک لو داده است. شهریار این بار سنگین گناه را نمی‌تواند تحمل کند و برای بخشودگی به دنبال مصطفی می‌گردد. او سه روز تمام همه‌جا حتی در کوه و دشت به دنبال مصطفی می‌گردد تا او را پیدا کند و حلالیت بطلبد. در خلال این جست‌وجو، وقایع اواخر پاییز 57 همدان هم در «تشریف» روایت می¬‌شود. تمام ماجراهای رمان «تشریف»، اثر علی‌اصغر عزتی‌پاک در بستر انقلاب می‌گذرد. اما بستر انقلاب فقط بهانه روایت نیست. انقلاب، پیش‌درونمایه رمان «تشریف» است. شهریار در هر جا که قدم می‌گذارد، در شهر، اتوبوس و روستا، همه‌جا درگیر انقلاب است. هرچند شهریار تعمداً از ماجراها و مسائل انقلاب دوری می‌کند، ولی ناخواسته تحت تأثیر انقلاب قرار می¬‌گیرد. او در رمان یک جست‌وجوگر است. در جست‌وجوی مصطفی که او هم یک انقلابی جست‌وجوگر و مهمتر از آن، نماد هدایت است در داستان. شهریار باید مصطفی را پیدا کند تا هدایت شود. مصطفی در دوران دانشجویی سری شوریده داشت در انقلابی‌گری اما با کار مهری گرفتار ساواک می‌شود و وقتی که بر می‌گردد، این سر شوریده‌اش البته به ظاهر خاموش می‌شود. اما این خاموشی آتش زیر خاکستر است؛ هر چند شاید بتوان گفت از شوریدگی‌اش کاسته شده باشد اما جنبه عقلانی انقلابی‌گری‌اش خود را نشان می‌دهد و آن این است که مصطفی دریافت که این انقلاب نیاز به یک ابر انسان یا مهمتر از آن انسان کامل دارد که رهبری‌اش کند، او در واقع دنبال امام زمان(عج) است تا از شور فاصله گرفته و به عقلانیت نزدیک شود. در اینجا مصطفی هم جست‌وجوگر می‌شود، او در نتیجه جست‌وجو و پژوهشش به این نتیجه می‌رسد که اَبَر مردی از این میان باید نائب آن انسان کامل یعنی امام زمان(عج) شود تا انقلاب به نتیجه مطلوب و عقلانی برسد. نویسند با روایت داستان شهریار به این تجسس تجسم بخشیده است و یک منتظر واقعی را به نمایش گذاشته است. منتظِری که برای رسیدن به منتظَر، از هیچ کوششی دریغ ندارد و مرارت و خستگی را به جان می‌خرد. این رنج بردن‌ها مقدمه‌ای است برای ابراز عشق به معشوق خود و مقبول افتادن در چشم او و در نتیجه هدایت شدن. اما نکته‌ای که نویسنده در این روایت به آن اصرار دارد، این است که این جست‌وجو فردی است. شهریار در تمام مسیر تنهاست. او بدون مهری به دنبال مصطفی می‌رود. او از مهری دل می‌کند تا بتواند به مصطفی برسد. او در تمام این سه روز که دو روز آن در شهر سپری می‌شود، نمی‌تواند به خانه و پیش نو عروسش برگردد. گویا نویسنده روی فردیت جست‌وجوگر تأکید فراوان دارد. حتی مصطفی هم به تنهایی دنبال امام خود می‌گردد. او بی‌اعتنا از کنار دختری که دیوانه‌وار مصطفی را دوست دارد و برایش فداکاری‌ها کرده است، می‌گذرد و شهریار را که بهترین و تنها رفیقش بوده، رها می‌کند و او را در جست‌وجوهایش شریک نمی‌کند تا بتواند به تنهایی به آنچه در پی‌اش است، دست یابد. البته خود نویسنده هم می‌داند که امام زمان(عج) به امت نیاز دارد. اساساً امامت به معنای امام جامعه است؛ به خاطر همین شهریار که یک شهروند از این امت است، مصطفی را در کنار جماعتی می‌یابد که همه جزو منتظران ظهور و سربازان امام زمان(عج) هستند. شهریار در نماد شهروند عادی و مصطفی در نماد هدایتگر به سوی شناخت امام زمان(عج) هر دو به انقلاب احتیاج دارند. مسیر هر دوی آنها از انقلاب می‌گذرد. به همین علت در اول یادداشت عنوان شده است که انقلاب، پیش‌درونمایه این رمان است. در واقع انقلاب با درونمایه آن که همان امامت و بالاخص امامت حضرت حجت(عج) است پیوندی عمیق دارد. نویسنده عالمانه و عامدانه این دو را به هم پیوند زده است. اساساً رسیدن به امت مهدی موعود(عج) با انقلاب اسلامی شروع می‌شود. اینکه مصطفی در وسط مسیر انقلابی‌گری‌اش با همه شوریدگی‌اش به ناگاه همه چیز را رها می‌کند و جست‌وجوگر می‌شود، نشانه‌ای برای همین موضوع است و روایت داستان شهریار به آن تجسم می‌بخشد. اما در این بین نویسنده به خطرات این مسیر و نامحرمان این انقلاب هم آشناست و هم گوشزد می‌کند. ادامه 👇👇
نویسندگان حوزوی
#انقلاب_در_مسیر (7) 💐 «تشریف» و خلق تصویری متفاوت از داستان انقلاب گزارشی خواندنی از محمدحسین فاضل
شهریار در مسیر جست‌وجوی مصطفی به گروه‌های زیادی بر می‌خورد که در واقع جزو حرکت‌های انحرافی هستند؛ و اگر نخواهیم آن را انحرافی بدانیم، لااقل باید تهی از معنا و مفهوم واقعی انقلاب و انقلابی‌گری واقعی دانست. شهریار در بخشی از داستان به گروه‌های مختلفی برخورد می‌کند. در روز عروسی‌اش به جماعت تظاهرگنندگان بر می‌خورد. این جماعت که تظاهراتشان با خشم و عصبانیت همراه است، با دیدن ماشینِ عروس برای مدت کوتاهی خشمشان را کنار می‌گذارند و در شادی عروس و داماد شریک می‌شوند، برای سلامتی آنها صلوات می‌فرستند، دعا می‌کنند و دست می‌زنند و شادی می‌کنند. در صحنه‌های بعدی به «شوندی» و دار و دسته‌اش بر می‌خورند که مبارزه مسلحانه را در پیش گرفته‌اند که مورد نهی امام خمینی(ره) است و در رمان نیز چندبار به صورت غیر مستقیم به اشتباه بودن مسیرشان اشاره می شود. شهریار در صحنه‌ای دیگر با جعفر آشنا می‌شود. جعفر به خاطر ظلمی که توسط نیروهای رژیم متوجه خانواده‌اش شده، در تظاهرات شرکت می‌کند. در تظاهرات شرکت می‌کند چون هیچ ریسمان قوی نیست که به آن چنگ بزند تا حق خود را بستاند. او به هیچ وجه حاضر نیست عصبانیت را کنار گذاشته و با عقلانیت وارد مسائل انقلاب شود و در آخر نیز کشته می‌شود. از نظر نویسنده این جماعت تظاهرکنندگان و تشکیلات شوندی هیچ کدام انقلابی واقعی نیستند. انقلابی واقعی همان جماعت کوچک، مصطفی و دوستانش هستند که در جست‌وجوی حقیقت و عقلانیت حرکت می‌کنند. در کنار همه این مفاهیم عمیقی که در این رمان نهفته است و ما به اجمال به قسمتی از آنها اشاره کرده‌ایم، نثر و قصه‌گویی علی اصغر عزتی پاک در رمان «تشریف» خواننده را مسحور خود می‌کند. هر چند که قطار روایت در یکی دو جا کُند یا متوقف می‌شود، اما خواننده با اثری مواجه است که کم‌کم و جرعه جرعه لذت آن را می‌چشد. بی تردید رمان «تشریف» از رمان‌هایی است که ذهن خواننده را تا مدت‌ها درگیر می‌کند و دست از سرش برنمی‌دارد. پایان