eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
529 ویدیو
184 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌نقدی بر اظهارات فیلمنامه نویس فیلم نمور ✍️ بابک شکورزاده چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با حواشی که داشت به پایان رسید و فصل جدیدی از سینمای ایران را برای مخاطب باز کرد . معمولا یکی ‌از بخش‌های هیجانی و بعضا حاشیه ساز جشنواره ، نشست خبری عوامل فیلم‌ها است که در محل تجمع اهالی رسانه است برگزار می شود. در این نشست، ممکن است که با توجه به عواملی همچون نوع قصه، حضور چهره‌ها در فیلم و ... مطالب مختلفی نسبت به فیلم‌ها مطرح شود. یکی از نکات مهمی که معمولا در توضیحات عوامل فیلم به دست می‌آید، نوع تفکر و گرایش صاحب اثر است. یکی از فیلم‌های این دوره جشنواره که با اقبالی هم در بخش سودای سیمرغ مواجه نشد، فیلم "نمور" به کارگردانی داود بیدل بود. در نشست خبری که برای این فیلم برگزار شد نوشین معراجی، نویسنده فیلم، در اظهاراتی عجیب و قابل تأمل، بیان کرد که اگر بین دو نفر عشق قوی باشد بچه‌ آن‌ها حتی بدون صیغه، به نظر من حلال زاده است! این اظهار نظر خطرناک و گمراهانه بسیار جای تأسف دارد که چرا یک فیلمنامه نویس باید به خودش اجازه دهد که در مسائل شرعی، آن هم مسئله‌ی به این مهمی اظهار نظر کند و چنین جاهلانه عملا فتوا دهد. جالب این است که وی به صراحت می‌گوید که به نظر من حلال زاده است. اصلا این طرز فکر در احکام الهی یعنی گمراهی محض که عملا تفسیر به رأی و از خلاف شرع‌های آشکار است. مگر احکام شرعی جای اظهار نظر شخصی است که هر کسی بخواهد از پیش خود حلال را حرام و حرام را حلال کند. وقتی در طول تولید یک فیلم، معمولا برای مسائل روانشناسی و جامعه شناسی از مشاور استفاده می‌کنند، چرا در امور شرعی دچار تفسیر به رأی می‌شوند و جایگاهی برای مشاور مذهبی قائل نیستند. وقتی فیلمنامه نویس که در واقع معمار اثر است، چنین تفکری داشته باشد، طبیعتا اثری گمراه کننده را به خورد مخاطب می‌دهد و در نهایت فیلمی تولید می‌شود که لایه‌های پنهان و آشکارش ترویج فحشاء خواهد بود. امیدواریم مسئولین سازمان سینمایی که در رویکرد جدیدشان بنا دارند از تولید آثار خلاف شرع جلوگیری نمایند به این گونه مسائل توجه داشته باشند و آثاری تولید شود که تراز جامعه اسلامی باشد و فرهنگ سالم و درستی را تحویل مخاطب دهد. @HOWZAVIAN
. 💎سه گام از گام دوم ✍️ محمدجواد محمودی 😘جشن تولد چهل و سه سالگی انقلابمون گذشت!🥳 👌پرشورتر و تماشایی‌تر و دشمن شکن‌تر از همیشه؛🌱 الحمدلله... امّا، از یک چیزی کم گفتیم،😔 از همان چیزی که وظیفه اقتضا می‌کرد بیشتر به او بپردازیم!💫 🏅همان برنامه‌ی چلّه دوم زندگی این پهلوان چهل و سه ساله!💪🏻 📑همان سند بالادستی که رفته زیر دست‌ها!👇🏻 🔦اولین گام ، شناخت مسیر است،🏃🏻‍♂️ و مسیر را ما تعیین کرده،👈🏻 امّا دریغ از ما!😶 سه گام از گام دوم گذشت، دستاوردها را باید بیان کرد، اما نباید در همین‌ها جابمونیم، به قول حضرت آقا:«در راه پیشرفت🚴🏻‍♂️ توقف ممنوع!⛔️»؛ پس امر مهم‌تر آن است که بدانیم چه چیزهایی باید بدست بیاوریم،🎯 و الّا دشمن با دست خودمان، ما را از مسیر خارج خواهد کرد...🧨 سی و هفت گام باقی‌مانده، از امروز باید به فکر اقتدار بزرگ‌مرد هشتادساله‌مان باشیم. (علیه‌السلام): «مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِیِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ» کسی که به هنگام یاری ولی (رهبر) خود بخوابد، با لگد از خواب بیدار خواهد شد! @HOWZAVIAN
🔴 کتاب “یادنامه علمی علامه طباطبایی (دفتر ششم)” منتشر شد. 🔸علامه سیدمحمد حسین طباطبایی(ره) در طول عمر با برکت خود، با گفت‌وگوهای علمی، تدریس، تألیف و پرورش شاگردان فرهیخته و اندیشمند، نقشی کم‌نظیر و ستودنی در احیاء و گسترش حکمت اسلامی در دوران معاصر داشتند. 🔹تبییـن شخصیـت علمـی و اخلاقی این حکیم متأله و بازخوانی آراء، آثار و اندیشه‌های ماندگار این عالم عامل و عارف واصل، تأثیر به‌سزایی در ترویج و توسعه گفتمان حکمت اسلامی در عرصه داخلی و بین المللی دارد. 🔸دفتر ششم یادنامه علمی علامه طباطبایی(ره) حاوی مجموعه مباحث و مطالب ششمین ویژه‌ برنامه‌های بزرگداشت علامه طباطبایی می‌باشد که در سال ۱۳۹۹از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی طراحی، برنامه‌ریزی، اجرا و توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد. 🌐 https://hekmateislami.com/?p=12903 @HOWZAVIAN
💐 امشب علی علیه السلام می آید ساقه های نیلوفری از پایه های عرش بالا رفته و سریر ولایت را به عطر وجودی خود آراسته اند، تا او بیاید و بر تکیه گاه پوشیده از رازقی آن تکیه زند. درون کعبه چه غوغایی است امروز! ملائک، بال در بالْ گستره آسمان ها را پوشانیده اند و جبرائیل و میکائیل و اسرافیل حلقه خانه کعبه شدند تا پر به نور وجود او بسایند! طنین نام او هلهله شادی ملائک است. جام های افلاکیِ عاشقان به سوی او می آیند و گیسوان سیاه شبْ به یُمن وجود او گل خنده های نقره ای را در میان آبشار آسمانی اش تقسیم می کند؛ چرا که امشب علی علیه السلام می آید!… (ع) @HOWZAVIAN
🔅رفتم بانک وام بگیرم... رییس بانک پرسید؟ شغلتون چیه؟ گفتم مدیر هستم! از جاش بلندشدکلی حال و احوال کرد دستور داد قهوه با کیک برام آوردن... بعدپرسید؟ مدیر کجا هستید؟ گفتم توی واتساپ مدیر گروه هستم 😜 بلند شد با لگد از بانک انداختم بیرون🙃 بی وجدان نذاشت حداقل کیک و قهوه را بخورم!!🙈😁 @HOWZAVIAN
. ☀️در مدح حضرت مولانا امیرالمؤمنین علی صلوات‌الله‌علیه ✍️ محمدتقی‌ عارفیان خلیفه خواست خدا، انتخاب کرد تو را برای اهل زمین آفتاب کرد تو را گشود دفتر عشق و پس از حبیب خودش سرود وصف تو را شعر ناب کرد تو را به یُمنِ عشق و ولای تو "کُلُّ شَیْءٍ حَیّ" برای زندگی خلقْ آب کرد تو را نزول داد تو را آیه‌آیه، حرف‌به‌حرف به قلب پاک پیمبر، کتاب کرد تو را ز خاک درگه تو آفرید عالم را به خاک داد شرف، بوتراب کرد تو را وجود حضرت خاتم "مدینة‌العلم" است برای پیکر این شهر "باب" کرد تو را برای آنکه تویی حجت عزیز خدا شکافت کعبه و فصل‌الخطاب کرد تو را امام و حقّ و ولیّ و وصیّ و مولا کیست؟ برای این‌همه پرسش جواب کرد تو را دلیل منزلت و شوکت تو قرآنی است که نفس و جان محمد حساب کرد تو را زمین مهرگسل جای آفتاب نبود خدا برای خودش انتخاب کرد تو را به لوح سینۀ ما نام توست یا حیدر زدیم نام تو را از ازل صدا حیدر @HOWZAVIAN
🔴 خارج از انصاف با شعار مطالبه‌گری ✍️ محمدجواد نیکزاد ویژگی متمایز کنندهٔ نظام اسلامی با طاغوت، آزادی‌بیان و اظهار نظر همهٔ مردم است. این وعدهٔ امام خمینی(رحمة الله علیه) و ترسیم ایشان از آیندهٔ انقلاب ایران بود. این موضوع در بیانات مقام معظم رهبری، در قالب مطالبه‌گری از آرمان‌ها مطرح شده است؛ مسئله‌ای که نباید از آن دست برداشت. بدیهی است که مطالبه‌گری، اظهار نظر و انتقاد باید در چارچوبی مناسب انجام گیرد، وگرنه ثمره‌ای به ارمغان نمی‌آورد. به‌عنوان مثال، نباید انتقاد به تهمت آلوده شود؛ نباید به اسم آزادی بیان، دروغ‌پراکنی کرد؛ در غیر این‌صورت اسمش مطالبه‌گری نیست، بلکه آن را می‌توان از مصادیق اشاعهٔ فحشا دانست. برخی از منتقدان از اصولگرا تا اصلا‌ح‌طلب، از حزب‌اللهی تا مخالف مذهب، از سیاست‌مدار تا بازیگر سینما، به‌گونه‌ای اظهارنظر می‌کنند که‌‌ گویا هیچ اتفاق خوبی ثبت نشده است و فقط اخبار بد را می‌شنوند، گویا فقط تاریکی و سایهٔ شوم بدبختی در کشور گسترانیده شده؛ برخی نیز در روزهای خوب سکوت می‌کنند و در ناملایمات قفل دهان‌شان باز می‌شود؛ دسته‌ای دیگر، مطالبه‌گری‌های‌شان متعفّن به جناح‌بندی‌های سیاسی است. وقتی مطالبه‌گری و اظهار نظر به این‌صورت آلوده شود، گوش خراش است و دیگر سازنده نیست؛ افکار عمومی نیز به مرور بی‌تفاوت می‌شود، چرا که آب از سرچشمه گل‌آلود شده. پس باید منصفانه نقد کرد و منصفانه از مسئولین و حکومت مطالبه‌گری داشت. منتقد منصف همانطور که نقد می‌کند، دستاوردها را نیز در نظر دارد، همانطور که اعلام خطر می‌کند، جامعه را ناامید و مأیوس نمی‌کند، چرا که نقد و اعلام خطر باید جامعه را متنبه کرده و به حرکت درآورد، و الا نقض غرض است و عبث. @HOWZAVIAN
اطلاع نگاشت | مبانی فقهی تحریم تسلیحات هسته‏‌ای در این اطلاع نگاشت و بمناسبت سالروز مرگ رابرت اُپنهایْمِر، سازنده بمب اتمی (۱۹۶۷ م)، به بررسی مبانی فقهی تحریم تسلیحات هسته‏‌ای توسط رهبر معظم انقلاب می‌پردازیم. @HOWZAVIAN
💠 حوزه علمیه و مسئله «جهاد تبیین» ✍️ حبیب الله بابایی حوزه علمیه که به اذعان برخی از نخبگان دانشگاهی پیشرفت‌های چشم‌گیری بعد از انقلاب اسلامی داشته است، در مسئله «تبیین» دشواری‌ها و چالش‌هایی دارد که باید نسبت به آن تفطن داشت: ۱. آنچه مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین فرموده‌اند و بر فوری بودن و حتمی بودن چنین فریضه‌ای تأکید کرده‌اند، نیاز به فکر فوری و اقدام فوری دارد. لیکن فوریت در واکنش‌های نظری و عملی حوزه و حوزویان فاقد پشتوانه‌های اجرایی است. به بیان دیگر، جهاد تبیین در مرحله تشخیص و در مرحله عملیات نیاز به چابکی دارد در حالی که وابستگی نهادهای حوزه در حرکت‌های علمی معطل به اجازه‌های رسمی و دولتی (در آیین‌نامه‌های وزارت علوم) است. نکته دومی که سرعت حوزه علمیه را در مواجهه با مسئله‌های دفعی و فوری بسیار کند می‌کند نظام بوروکراسی در درون حوزه و تبدیل شدن برخی از نهادهای حوزوی به اداره است. اداره شدن حوزه و حاکم شدن فضای کارمندی و کارشناسی بر فضاهای فرهنگی حوزه، انعطاف و حرکت‌های جهادی را به صورت جد با وقفه مواجهه کرده و امکان عملیات بهنگام را از ما ستانده است. نمونۀ این وقفه را ما در مورد گروه عدالت اجتماعی (به عنوان اولین گروه علمی و رسمی در ایران در باره عدالت اجتماعی) در پژوهشگاه دیده‌ایم که دو سال معلق به فرایندها و تغییرات دولت بوده است و عملا حرکت‌های بموقع فضلا و محققان جوان در مهم‌ترین موضوع ایران معاصر را به محاق برده است. ۲. تشخیص مسئله‌ها و ورود به مسئله‌های متراکم اجتماعی و پاسخ به شبهات نوپدید و فزاینده در عرصه‌های مختلف فکری و فرهنگی، به «نرم‌افزار سرعت» نیاز دارد. نرم‌افزار سرعت که بتواند مسئله را به‌موقع تشخیص دهد، به موقع تحلیل کند، و به موقع اقدام نماید. حوزه علمیه و صد البته دانشگاه‌های کشور و نظام آموزشی و تربیتی ما فاقد چنین نرم‌افزاری است و چون ما فاقد چنین نرم‌افزاری هستیم بالطبع نسل نخبگانی ما نیز مهارت‌های سرعت درعمل را ندارند. چالش کرونا به خوبی این ضعف را در میان نخبگان حوزه و دانشگاه به رخ کشید و معلوم کرد که نهادهای علمی آمادگی‌های لازم برای مواجهه با چالش‌های دفعی را ندارد. ۳. بخشی از مسائل فکری و فرهنگی و دینی و اخلاقی مخصوصا در ایران امروز، حاصل تکنولوژی جنگ روانی است. نیروهای فاضل جهادی هنوز جنس جنگ روانی و فرایند مواجهه با آن را نمی‌شناسند و در این باره آموزش‌های لازم را هم نمی‌بینند. البته در این باره، جو اخلاقی و فضای احتیاطات شرعی گاه موجب می‌شود که طلبه‌ها و فضلا در صحنه درگیری با جنگ روانی دشمن احساس غبن معنوی کنند و گاه به کلی بی‌خیال معرکه بشوند. ۴. به رغم اینکه فراوان هستند در میان حوزویانی که تجربه‌های بین‌المللی دارند و از دانش‌های روز جهانی نیز برخوردارند، و به رغم وجود معاونت بین‌الملل در حوزه علمیه، لیکن هنوز حوزه علمیه در راستای تبیین اهداف انقلابی و حتی اهداف الهیاتی و دینی خود نمی‌تواند از ظرفیت‌های دنیای اسلام و جهان امروز استفاده بکند. بخشی از امر تبیین در ایران نیازمند به زبان و ادبیات در خارج از ایران و نخبگان غیر ایرانی است، در حالی که این ظرفیت نیز در میان ما مغفول مانده و به رغم زمینه‌های موجود از آن استفاده نمی‌شود. @HOWZAVIAN
✔️بچه مسؤول‌ها ✍️ علی مهدیان 🌱من رفیقهایی داشتم که بچه مسوول بودن. خاطره های جالبی دارم ازشون. 🌱سیدحسین رفیقم پدرش فرمانده بود. سیدحسین میگفت به راحتی میتوانست برای سربازیم کاری کنه. هیچ کاری که نکرد. جرات هم نمیکردیم به او بگوییم توصیه ای چیزی. سیدحسین را انداختند یک جایی برای سربازی که میگفت واقعا آدم شدم. 🌱سیدمحمد باباش مسوول تقسیم خانه های سازمانی بود، محمد تازه ازدواج کرده بود. باباش به هزار بهانه میتوانست خانه دارش کند، نکرد. چند سال توی یک خانه بیست متری، واقعا بیست متری، اجاره ای مینشست. 🌱سیدمحمدحسین دزد زد به منزل باباش، میگفت بابام شروع کرد با دزده صحبت کردن که مشکل اقتصادی اگر داری بگو کمکت کنم. باباش مسوول مهمی بود در کشور. 🌱سیدجعفر باباش به جز اینکه مسوول مهمی بود تو شهر، مدیر یک مجتمع مهم غیرانتفاعی مشهور تو شهرشون بود، جعفر بچه هاش رو ولی تو مدرسه دولتی ثبت نام کرده بود میگفت مثل همه مردم. 🌱وحید یک بچه مسووله که میتونه یه گوشه راحت کار کنه و پول در بیاره، رفته توی یک روستای دور افتاده دامداری راه انداخته و کار میکنه. میگه آقا گفته دوران تولیده. 🌱علی باباش سردار مجروح جنگه، مجروح اعصاب و روان. بچه درس خوان دانشگاه که یک دانشگاه مهم آمریکا میخواست تامینش کنه تا اونجا درس بخونه. نرفت. اومده قم طلبگی میکنه همزمان هم توی یک مجموعه دانش بنیان داره کار میکنه. 🌱لیست مفصلی دارم. از رفیقهایی که باباهاشون یک مسوول رده بالا هستند و خاطراتی که هنوز هم احساس میکنم خیلی عادی اند و مهم نیستند از بس زیادند. اما وقتی دیدم یه عده با این خاطره ها متعجب میشن، گفتم یه چند تاییش رو بنویسم. 🌱 هیچی همین. @HOWZAVIAN
15.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ شوخی با طالبان در قم علی بهاری از نویسندگان حوزوی در یادداشت طنز خود، چگونگی داوری و انتخاب فیلم های برگزیده از سوی طالبان را به تصویر کشیده است😂 این نوشته در بین طنزنویسان قمی در برنامه قمپز قرائت شد. @HOWZAVIAN
7.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید| وقتی روایت وارونه از یک "ناهار" در غیاب تبیین، غالب می‌شود! 🔹 تیمسار از ناهار متفاوتش با سربازها آشفته می‌شود و در نگاه مخاطب، یک تلقی می‌شود. چرا؟ چون واقعیت با زاویه دوربین همراستا و همسوست. چون اینجا ماموریت رسانه، قهرمان سازی یا تصویرسازی از یک قهرمان است که البته در این مصداق، کاملا بحق و درست مینماید. 🔸حال اگر دوربین یا کپشن نویسان، زاویه همسویی با مسئولی نداشته باشند چه اتفاقی می‌افتد؟ معلوم است که روایت وارونه غالب خواهد شد و تمسخر و تحقیر، جای تقدیر و تحسین را خواهد گرفت. روشن است که ، جای روایت درست را تنگ خواهد نمود‌. کسی هم حوصله تبیین ندارد و ، تشنگان قضاوت را سیراب خواهد کرد. 🔹آری که سهل است، اگر تبیین در جامعه و رسانه جاری نباشد، ابوتراب هم که باشی، از در امان نخواهی بود! تکلیف مابقی که معلوم است... @HOWZAVIAN @sedayehowzeh