🔰 معماری اسلامی
✍ محسن بهرامی
#معماری_اسلامی وجود ندارد!!!
این سخن #هوشنگ_سیحون ضعیفتر از آن است که قابل نقد و بررسی باشد زیرا به گواه تاریخ دوران قبل و بعد از پذیرش #اسلام در #ایران تغییرات بسیاری در #هنر ایجاد شد که مجموعه این تحولات نشان از وجود هنر خلاق اسلامی دارد. اما از آنجا که این سخن در مجازی رواج بسیار یافته و موجبات مسرت باستان گرایان ضدّملی و ضدّاسلام شده، راقم این سطور به بیان نکتهای در این باب کفایت میکند
.
منظور از وصف اسلامی در عباراتی چون #هنر_اسلامی #معماری_اسلامی اشاره به حوزه تاثیرپذیری هنرمند از مذهب و فرهنگ اسلام و مسلمین است، به عنوان مثال در اندیشه حکمی و معرفتی اسلام، نحوه ظهور جهان و موجودات به نحو #تجلی بوده است و تجلی یعنی سیر از وحدت به کثرت. براین اساس حکیم و عارف مسلمان سعی دارد این حقیقت بزرگ را به نحو غیر مستقیم و در قالب الوان و یا اشعار به مخاطب خود انتقال دهد. اشعار زیر بیان این حقیقت به نحو تمثیلی در #هنر_شعر میباشد:
صورت از بی صورتی آمد پدید
چون به صورت آمد آن نور سُره / شد عدد چون سایههای کنگره
از طرفی این حقیقت در معماری خود را بصورت بناهای گنبد محور با تزئیناتی خاص از گلهای ختایی و اسلیمی و رنگهای نمادین که هر کدام معنا و مرادی دارند نشان میدهد.
در بالای گنبد یک دایره توخالی بی رنگ(نماد تجرد از کثرات) یا نقطه سیاه(نماد وحدت) وجود دارد، هرچه قدر پائین میرویم طیف نقوش با محوریت گلها (گیاه نماد ظهور نفس پایهای حیوان و انسان است زیرا اولین مرتبه نفس انسانی و حیوانی نفس نباتی است...پس نقش گیاه دلالت بر ظهور جانداران مرکب ذی نفس که گیاه و انسان و حیوان است دارد) که همگی در بستر طیف رنگهای گرم هستند ایجاد میشود (گرمی نماد لطافت و فقدان تکاثف ماده است) سپس به سمت قاعده و پائین بنا میرویم که در آنجا تراکم گلها و تزئینات (تراکم نقش و نگار، نماد کثرت عالم ماده است) با محوریت طیف رنگهای سرد مثل آبی و بنفش (که سردی نماد تکاثف و غلظت ماده است) وجود دارد که این همه بیان گر روند خلقت عالم که همان سیر از وحدت به کثرت، ویا ظهور صورت از بی صورتی، و ظهور اسماء الله و تشکیل موجودات است میباشد که در واقع دلالت بر مفهوم #تجلی در اندیشه عرفانی اسلامی دارد.
البته گنبد قبل از اسلام هم در ایران وجود داشته مانند گنبد خشتی کاخ #اردشیر_بابکان در استان فارس اما چنین منظومه معرفتی از هنر که خود را در چینش و نسبت نقش و نگارها و تزئینات نشان میدهد در آن دوره وجود نداشته.
زیرا هنر متکی بر جهانبینی و الهیات است و چنین الهیات و نگرش عرفانی مخصوص به اسلام است و قبل از اسلام وجود نداشته، تبعاً هنر این الهیات نیز ویژه دوران خودش بوده و نمیتوان وجود آنرا نفی کرد.
بر اساس آنچه گفته شد هنر، ظهور الهیات وجهانبینی در الوان و اصوات و الحان و اشعار است، لذا هر هنری یک آبشخور الهیاتی_فلسفی دارد همانگونه که هنرمند واقعی دارای الهیات و جهانبینی مبنایی است که حسب آن میسازد و ایجاد میکند و جلو میرود.
باستانگرایی و ناسیونالیسم ایرانی که هوشنگ سیحون مدافع آن است اساسا فاقد آن عمق معرفتی_الهیاتی است که بخواهد هنر ایجاد کند لذا هنری که متاثر از ملیت و نژاد خاصی باشد موضوعیت ندارد و بِلاوجه میباشد. براین اساس قبل از اسلام هم ایرانیان تحت تاثیر الهیات و فلسفه #میترائیسم و سپس آئین #زرتشت (ونه ملیتگرایی) هنرخاصی را ایجاد کردند که با ظهور اسلام وتغییر آن الهیات خاص قطعا الهیات جدید و تبعا هنر تازهای ایجاد شد.
البته بیان نکات ویژه و حکمتهای خاص هنر اسلامی در معماری اختصاص به چند نمونه خاص ندارد و بیش از این میباشد..که محدودیت مجازی مجال بیانش را نمیدهد.
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰 فلسطین؛ نامی که در المپیک بیشتر از کشورهای دیگر شنیده شد
✍🏻 الناز رحمت نژاد
🔺️نام فلسطین در المپیک با توجه به جنگ غزه بیش از هرکشور دیگری شنیده شد و این در حالی بود که فلسطین به دلیل اشغالگری تحمیلی صهیونیست ها از نظر تعداد ورزشکاران در پایین ترین سطح وارد مسابقات شد.
🔺️صفحه رسمی کمیته المپیک فلسطین با انتشار ویدئویی در فیسبوک با عنوان «تداوم تخلفات اسرائیل که با ارزشها و منشورهای ورزشی المپیک و پیام انسان دوستانه و اخلاقی آنها در تضاد است» عنوان کرد که در بین اعضای تیم یک نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در مسابقات المپیک پاریس حضور داشته است.
🔺جبریل الرجوب رئیس کمیته المپیک فلسطین در ویدئو مورد اشاره گفته بود: «فعالیتهای ورزشی در فدراسیون رژیم صهیونیستی در شهرکهایی انجام میشود که وجود آنها غیرقانونی تلقی میشود. یک جودوکار صهیونیستی به نام پیتر پالچیک اینجا حضور دارد که موشکهایی را امضا کرده که آنها به سوی کودکان غزه پرتاب شده است. آیا او شایسته حضور در در پاریس است؟»
🔗 متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید
#فلسطین #المپیک
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰 علائم نهایی پیش از ظهور امامان زمان (عج) چیست؟
✍ علی عزیزخانی
🔻پاسخ:
علائم ظهور حضرت مهدی (عج) بر دو دسته تقسیم می شوند:
الف: علائم حتمی و قطعی؛
ب: علائم غیر حتمی و غیر قطعی که البته در این علائم هم ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد.
علائم غیر حتمی فراوان هستند و نوعاً بعضی از آنان به وقوع پیوسته است اما علائم حتمی و قطعی هنوز رخ نداده اند بعضی از این علائم قطعی عبارتند از:
۱. خروج سفیانی: پیش از ظهور مردی از نسل ابوسفیان در منطقه شام خروج می کند و با تظاهر به دینداری گروه زیادی از مسلمانان را می فریبد و به گرد خود می آورد و بخش گسترده ای از سرزمینهای اسلام را به تصرف خویش در می آورد و بر مناطق پنجگانه شام، حمص، فلسطین، اردن و قنسرین (نام شهری در نزدیکی حلب) و منطقة عراق سیطره می یابد و در کوفه و نجف به قتل عام شیعیان می پردازد و برای کشتن و یافتن آنان جایزه تعیین می کند آنگاه که از ظهور امام زمان باخبر می شود با سپاهی گران به جنگ وی می رود که در منطقه بیداد (بین مکه و مدینه) با سپاه امام (ع) برخورد می کند و به امر خدا همه لشگریان وی به جز چند نفر در زمین فرو می روند و هلاک می شوند. (۱)
۲. خسف در بیداء: خسف یعنی فرو رفتن و پنهان شدن، و بیداء نام منطقه ای در مکه و مدینه است. ظاهراً لشگر سفیانی در این منطقه که به قصد جنگ با امام عصر(عج) آمده است در زمین فرو می روند. (۲)
۳. خروج یمانی: سرداری از یمن قیام می کند و مردم را به حق و عدل دعوت می کند این نشانه در منابع عامه نیست ولی در مصادر شیعه روایات فراوانی در این باره وجود دارد. امام صادق (ع) فرمود: قیامهای سه گانه خراسانی، سفیانی، یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز خواهد بود و هیچ پرچمی به اندازه پرچم یمانی دعوت حق و هدایت نمی کند و هم فرمود که یمانی از علائم حتمی است. (۳)
۴. قتل نفس زکیه: زکیه یعنی فرد پاک و بی گناه و کسی که قتلی انجام نداده است و جرمی ندارد. در آستانه ظهور مهدی (عج) در گیرودار مبارزات زمینه ساز انقلاب حضرت مهدی (عج) فردی پاکباخته و مخلص از اولاد حضرت امام حسن مجتبی (ع) در راه امام می کوشد و در این راه مظلومانه به قتل می رسد. روایات گاهی نفس زکیه و گاهی «سید حسنی» گفته اند امام باقر (ع) فرمود: بین ظهور مهدی (عج) و کشته شدن نفس زکیه بیش از پانزده شبانه روز فاصله نیست. (۴)
🔻منابع:
1⃣ کمال الدین، ص 651. و بحار الأنوار، ج 52، ص 215؛ و کنز العمال، ج 14، ص 272؛ تاریخ غیبت کبری، ص 518 الی 520.
2⃣ مراصد الاطلاع، ج1، ص239؛ وافی، ج2، ص 442؛ مسائل العشره چاپ شده در مجموع مصنفات شیخ مفید، ج 3، ص 122 و غیبت نعمانی، ص 252، منتخب الأثر، ص 459؛ کتاب الغیبه نعمانی ص 252، تاریخ غیبت کبری ص 499 ـ 520.
3⃣ تاریخ غیبت کبری، ص 525، کتاب غیبت نعمانی 252.
4⃣ منتخب الأثر، 459، تاریخ الغیبه الکبری، ص 511؛ الارشاد، ج2، ص374؛ اعلام الوری، ص 427.
#علائم_ظهور
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
❇️ آغاز آموزش کنشگری مؤثر در فضای مجازی ویژه فعالان قرآنی (طرح مسک)
◻️ رئیس اداره معارف قرآن و اهل بیت(ع) حوزههای علمیه خواهران از برگزاری طرح مسک با هدف تجهیز فعالان قرآنی به دانش رسانهای و حمایت از آنان در عرصههای مجازی خبر داد.
🌐 https://hawzahnews.com/xd2NR
#سواد_رسانهای
#جنگ_شناختی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
◽ انجمن علمی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) برگزار میکند:
⚡رویـایِ انـسانِ ایرانـیِ معاصـر⚡
سیزدهمین مدرسهی تابستانهی «دعوت»
👥 استادان دوره:
حجةالاسلام حمید پارسانیا
دکتر بیژن عبدالکریمی
دکتر سیدجواد میری
دکتر سیدحسین شهرستانی
دکتر کمیل قیدرلو
دکتر عطاءالله بیگدلی
حجةالاسلام حسین مهدیزاده
دکتر علیرضا شفاه
آقای محمد نصراوی
آقای ابراهیم اکبری
🕰 زمان برگزاری:
۱۷ الی ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
🔻 مکان برگزاری:
خانهی اندیشهورزان
▫️هزینهی ثبتنام:
• ثبتنام حضوری برای دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع): ۳۳۰ هزار تومان
• ثبتنام حضوری برای سایر مخاطبان: ۴۸۰ هزار تومان
• ثبتنام مجازی: ۲۲۰ هزار تومان
‼️ ظرفیت محدود برای ثبتنام حضوری ‼️
🖇 پیوند ثبتنام : کلیک کنید
☎️ جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با نشانی @ICCA_admin در پیامرسانهای بله، ایتا و تلگرام در ارتباط باشید یا با شمارهی ۰۹۳۰۸۱۶۱۵۳۱ تماس بگیرید.
#دوره_آموزشی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 در هنگام تشرف به مرقد حضرت علی بن موسی الرضا(علیهالسلام) با مراجعه به قفسههای کتاب حرم مطهر، خودتان را از مطالعه این کتب بینصیب نگذارید.
#معرفی_کتاب
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
9.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 فقیه شهیدی که پای حوزه علمیه نجف ایستاد...
با وجود فشارهای سیاسی حزب بعث و نیز اخراج طلاب ایرانی از عراق و خلوت شدن درس های حوزه علمیه نجف اشرف، شهید آیت الله میرزاعلی غروی تبریزی پای این حوزه پرسابقه ایستاد و در پاسخ به دعوت دوستان برای مهاجرت به ایران می گفت: «حتی اگر فقط عمامه ام برایم بماند، باز هم برای اینکه در نجف بمانم و در کوچه های آن تردد کنم، کافی است».
#علمای_دین
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰 اربعین و ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی
✍ ابوالفضل ساجدی
🔺از جمله عوامل ضروری سازی این مسأله، ارائه تحلیلهای منصفانه از موضوعات مربوط به اسلام، تمدن اسلامی و رویدادهای مربوط به آن است.
🔸پرورش یافتگان علوم انسانی غربی، برای مثال روانشناسان یا جامعه شناسان، کمتر به این مسایل می پردازند بلکه غالبا نسبت به این موضوعات یا سکوت اختیار می کنند و یا در مقام بزرگنمایی نقاط منفی خطاهای جوامع اسلامی و ناکارامد جلوه دادن آموزه های اسلام هستند.
🔹رویدادهایی مانند «مقاومت مردم غزه»، یا «پیاده روی اربعین» و اتفاقات عجیب در طی این مسیر از بعد روانشناختی و جامعه شناختی قابل تحلیلهایی است که اگر منصفانه انجام شود انسانهای زیادی از سراسر جهان را بیش از این به خود مشتاق می سازد.
🔸اعتکاف میلیونی جوانان، تجمعات میلیونی در جشن غدیر و فطر، و در شبهای قدر، ایام محرم و ...، همیاریهای مومنانه و کمکهای گسترده اجتماعی در پرتو اعتقادات دینی، در دوران هجمههای گسترده تبلیغاتی علیه ارزشهای اسلامی از سوی دشمنان، شایسته تحلیل علمی جامع و دقیق است که متاسفانه مغفول مانده است.
🔺همانگونه که در ساحت رشد علوم پزشکی، نظامی و ... باید اندیشمندان داخلی به فکر نیازهای بومی باشند و در حرکت رو به پیشرفت خود منتظر کمکهای خارجی نباشند در عرصه علوم انسانی نیز جوامع اسلامی نیازمند اندیشمندان علوم انسانی هستند که به نیازهای بومی این کشورها توجه صادقانه داشته باشند. از طرفی، چون علوم انسانی «رفتارهای انسان بما هو انسان» را تحلیل می کند لذا با انسان شناسی و دین و فرهنگ پیوند عمیق دارد و اقتضای نیازهای بومی، توجه به میزان نقش اسلام در این علوم است.
#اربعین
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
راز گسترش تمدن اسلامی در اروپا.pdf
220.5K
🔰 راز گسترش تمدن اسلامی در اروپا
✍ نویسنده: عبدالله شهبازی
#مقاله #اسلام
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰 ایمان آگاهانه چطور پدید می آید.
🎙 امام خامنهای:
به اعتقاد بنده با ممارستی که در مسائل تعلیم و تعلّم اسلامی داشتم مهمترین بخش از یک #ایمان_آگاهانه متوقف است بر دو چیز:
👈یکی ممارست و ارتباط دائم با متون اصلی اسلام؛ یعنی در درجه اول #قرآن و بعد #حدیث، که از زمره حدیث است #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و بقیه احادیث.
👈و دوم هدایت و کمک و راهنمایی یک رهبر، استاد، مرشد، رفیق راه که مانع از گم شدن در پیچ و خم معارف قرآنی و حدیثی باشد.
📔 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش اول: یقین؛ ص ۳۰
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰 «سونامی خاموش بیدینی» یا «آب گوارای دینداری»؟
✍ احمدحسین شریفی
♦️مدتی است که برخی از نویسندگان سکولار و لائیک، دائماً از گسترش بیدینی و خداناباوری و شکاکیت دینی در کشورهای مسلماننشین، از جمله ایران، میگویند و مینویسند!
طنز ماجرا اینجاست که بسیاری از نویسندگان ایرانی مدعای خود را مستند میکنند به مقاله یکی از نویسندگان سکولار و لیبرال غربی، به نام جک دیوید اِلِر! [که نه تنها هیچ شناختی از ایران ندارد، بلکه به گمانم نتواند موقعیت جغرافیایی ایران را هم بر روی نقشه نشان دهد!] وی چند سال قبل در مقالهای با عنوان «سونامیِ خاموش: بیدینی و خداناباوری در جهانِ اسلام» مدعی شد که یک سونامی سکولاریسم و بلکه الحاد در جهان اسلام در حال شکلگیری است!
بدون آنکه بخواهم گرایش به الحاد و بیدینی را منکر شوم، اما ادعای سونامی بیدینی و الحاد در جوامع اسلامی، یکی از بزرگترین سونامیهای توهمی و تخیلی در جهان واقعیتهاست.
🔸واقعیت کشورهای اسلامی و بلکه واقعیت ملموس و مستند از مسلمانان در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز، آن است که اسلام و مسلمانان در طول تاریخ خود از چنین قدرت و اقتدار و مدافعان پرشور و امیدواری، که در حال حاضر دارد، برخوردار نبوده است.
🔹فیالمثل در ایران اسلامی، در هیچ برههای از تاریخ، آنگونه که الان شاهدیم، سراغ نداریم که میلیونها جوان و نوجوان حاضر باشند مشتاقانه جان خود را فدای اسلام و حفظ نظام اسلامی کنند. هرگز سراغ نداشتهایم که میلیونها جوان ایرانی و دهها میلیون جوان و نوجوان مسلمان، مشتاق دفاع از مظلومان و مبارزه با ظلم و استکبار جهانی و صهیونیسم بینالملل باشند. در طول تاریخ ایران اسلامی، سراغ نداشتهایم که صدهاهزار از جوانان و نوجوانان آن ماهها قبل از فرارسیدن ایام سه روزه اعتکاف رجبیه، برای آن ثبتنام کنند و بعضاً برای آنکه در قرعهکشی نام آنان انتخاب شود، یک هفته روزه نذر کنند!
در تاریخ ایران و اسلام سراغ نداشته و نداریم که سالانه دهها میلیون انسان، و غالباً جوان و نوجوان مشتاقانه به زیارت اربعین بروند، و میلیونها نفر نیز که توفیق شرکت در پیادهروی اربعین را در کربلا نداشتهاند، در شهرها و کشورهای خود، پیادهرویهای میلیونی جاماندگان اربعین را برگزار کنند!
♦️بعضاً، میگویند برخی از اموری که برشمردید، «آیین» و «مناسک»اند و نه «ایمان» و «عقیده»! بیچارهها نمیدانند، که آیینها و مناسک، «نمود» و «نماد» ایمان و عقیدهاند! تا ایمان در ذهن و ضمیر نهادینه نشده باشد، که فرد دلبسته و دلداده مناسک ایمانی نمیشود! دین، مجموعهای از بینشها و گرایشها و کنشهاست؛ و آیینها و مناسک و شعائر «شکل ظاهری آن لایههای باطنی دین» است.
🔸افزون بر آن، هرگز در طول تاریخ سراغ نداشتهایم که دین، اینچنین زنده و بانشاط در ابعاد مختلف زیست مسلمانان حضور داشته باشد. به تعبیر دیگر، در دوران معاصر، دین در موقعیتی فرانهادی قرار گرفته است. مسلمانان به دنبال آنند که نهادهای خانواده، اقتصاد، تعلیم و تربیت، سیاست، اوقات فراغت و هنر و ادبیات را نیز در چارچوب دین سامان دهند.
🔻اما وقتی کسانی به عمد چشمان خود را بر این واقعیتها میبندند چه باید کرد؟!
🔻وقتی کسانی نمیتوانند یا نمیخواهند واقعیتهای ملموس را در اطراف خود بنگرند چه میتوان کرد؟!
🔻و وقتی عدهای به حکم صفت «حضرت طوطی» آنچه «استاد غربیشان» میگوید، نشخوار میکنند، چه باید کرد؟!
#روشنفکری #دین
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz