📮جانی لبریز از خدا و دیدهای دوخته به جمال دوست!
✍ حمید احمدی
زاده زنیاست که شرافت از او منزلت و مقام یافت و خيرات و نیکیها از کوثر همیشه فیاض او در جوشش است و بر هستی جاریست!
در دامن مردی، علم و ادب و محبت آموخت که همه وجودش خدا بود و در همه عالم جز خدا نمیدید و خداوند نیز جمال خویش را در او دید.
دیدهٔ ما نگر جمال حق بین
کاین عین حقیقت است و انوار یقین
او بر خوان و مائدهای نشست و پرورش یافت که در همه تار و پود و زوایای حیاتشان جمال و عشق خداوند جاری بود و روح بزرگشان را در شط جمیل ادب و علم و معرفت جمال مطلق لبریز ساختند. او در بیت خدا در دامن پاکی رشد کرد که حب و عشق و خواست خود را در راه رضای محبوب مشتاقانه فنا ساختند!
او دختر فاطمه است و علی و از بیت آل الله!
وجان و قلبی لبریز از مهر عواطف نبوی دارد و غرق در شکوه احترام و محبت دو دردانه هستی است که همه دلهای پاک، گوهر محبتشان را فخر خود دانند و بدان شرافت و کرامت مییابند.
دختری که جانش در سایهسار محبت محبوبان خداوند لبریز از خدا میشود و همه عالم را جلوه جمال او میبیند و کامش را از تمام و کمال این زیبایی مطلق و جمال ابدی و بیمثال حضرت حق گوارا ساخت!
لذا کلامش دلنشین است و بُرّا، دشمن از تیغ تیز کلامش هراسان!
این بانوی حکیم و بزرگ جان شیفتهی حب و جمال محبوب، دست از جهان شسته و دل و اندیشه به خدا سپرده در هولناکترین صحنهها و خطرناکترین ساحتها و اوج تحمل غم و هجران، همچنان مستغرق در درخشش جمال رب جمیل است و دشمن سفاک را که مغرور و متوهم در پیروزی است، هیچ میانگارد و فقط رخ یار میبیند و با سربلندی و احساس عزت، شکوهی از اندیشه و نگاه خدابینی انسان والا و مشحون از خرد و عشق جمال ازلی را به نمایش میگذارد آنجا که با طمأنینه و وقاری زنانه برای همیشه در هستی به ثبت رساند و مدرسه مقاومتی را بنا نهاد که تا ظلم هست و ظالم میدان دار، استواری و راست قامتی را تعلیم میدهد و بر تارک جهان جهاد و مبارزه مینشاند و مقاومت با نام او عزت و معنا مییابد و در همه ارکان و ساحات جامعه حریان مییابد!
آنجا که همچون پدر و برادر شهیدش رو به ملکوت دارد و چشم به آسمان دوخته و در فرازین زمین و گیتی میایستد و با صدای پردیسیاش میفرماید: "ما رَأیتُ اِلّا جمیلا"
فقط خدا میبیند و غیر او هیچ نبیند و نیاندیشد!
و دشمن را آنقدر زبون و حقیر مییابد که شایسته ذکر و نگریستن نمیداند.
زینب است و دختر علی و فاطمه!
جانش در کمند جمال دوست است و دل سوخته جلال حق و شیفته وصالش!
ای دل و جان عاشقان شیفته جمال تو
هوش و روان بیدلان سوخته جلال تو
کام دل شکستگان دیدن توست هر زمان
راحت جان خستگان یافتن وصال توست
السلام علیکِ یا بنت امیرالمؤمنین و یا بنت فاطمهالزهرا
🌺 زادروز بانوی بزرگ حماسه، مقاومت و معرف، زینب کبری سلام الله علیها مبارک🌺
#میلاد_حضرت_زینب سلاماللهعلیها
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮آسیبشناسی تعلیم و تعلم فلسفه در حوزههای علمیه
✍ احمدحسین شریفی
🔸علیرغم بیمهریهایی که به #فلسفه و فلسفهآموزی و حتی فیلسوفان در حوزههای علمیه شده است، حوزههای علمیه شیعه در همیشه تاریخ خود، مهد فلسفه و فلسفهورزی و فلسفهاندیشی بوده است. در سدههای اخیر، ظهور میردامادها، ملاصدراها، سبزواریها، طباطبائيها، مطهریها، مصباحها و ... نشانه حیات فلسفه و فلسفهورزی در حوزههای علمیه بوده و هست.
هماکنون نیز به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، از وظایف مدیریت حوزه و اساتید فلسفه این است که تلاش کنند #حوزه_علمیه «مرکز فلسفه»، «مرجع فلسفه» و «قطب اصلی فلسفه اسلامی» باقی بماند.
در سایه این تأکید رهبر فرزانه انقلاب و توجه مدیران حوزه علمیه به این مهم، در سالهای اخیر شاهد «رونق کمّی» دروس فلسفه در حوزه علمیه قم هستم. تا جایی که در سال جاری (۱۴۰۳) تعداد ۲۷۰ درس فلسفه در حوزه علمیه قم تدریس میشود. این رشدی ارزشمند، فوقالعاده و بیسابقه است که نسبت به یک دهه قبل بیش از صددرصد افزایش کمّی را نشان میدهد.
اما نیمنگاهی به عناوین دروس نشان میدهد که نباید و نمیتوان به این رشد کمّی دلخوش بود. جز یک عنوان از ۲۷۰ عنوان درسی که درباره «حکمت عملی» است، و دو عنوان که با محوریت کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم است، بقیه همگی تدریس دو کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه علامه طباطبائی(ره) و احیاناً اسفار و شواهد ملاصدرا است! و البته تعداد اعضای شرکت کننده در کلاسهای حدود یکصد نفر از اساتید این دروس نیز کمتر از ۵ نفر است.
♦️بر این باورم که آموزش فلسفه با این روش
✔️نه خدمت به فلسفه است؛
✔️نه شایسته یک پایگاه قویم و غنی و پربار فلسفی است؛
✔️و نه گرهی از نیازهای فلسفی جامعه ما را میگشاید.
🔹پیشنهاد این بنده آن است که جمعی از دلسوزان فلسفه و مدیران آموزشی حوزه و دانشگاه بنشینند و به تحلیل وضعیت موجود بپردازند:
✔️هم وضعیت تعلیم و تعلم فلسفه در حوزههای علمیه را مطالعه کنند؛
✔️هم وضعیت آموزش فلسفه در دانشگاههای کشور را بررسی نمایند؛
✔️هم تعلیم و تعلم فلسفه در دانشگاههای معتبر و مشهور دنیا را رصد کنند؛
✔️هم برآوردی از نیازهای فلسفی جامعه ایرانی اسلامی خود ما داشته باشند؛
✔️و نهایتاً با تکیه بر این دادهها و آگاهیها، طرحی نو و جدید برای تعلیم و تعلم فلسفه درافکنند.
♦️فلسفه اسلامی آنگاه میتواند به حیات و بالندگی خود ادامه دهد که
اولاً، با آغوش باز به استقبال فلسفههای شرقی و غربی رایج در مراکز فلسفی جهان برود؛
ثانیاً، از لاک صرفاً انتزاعی خارج شده و نگاهی کاربستی به اندیشههای فلسفی داشته باشد؛
و ثالثاً، دغدغهمند حل بنیادین مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور باشد.
🔹همانگونه که رهبر معظم انقلاب ۲۱ سال قبل (۲۹/ ۱۰/ ۱۳۸۲) در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی فرمودند: از مهمترین نقصهای فلسفهورزی در حوزههای علمیه آن است که، برخلاف فلسفههای غربی، فیلسوفان مسلمان نتوانستهاند آن ذهنیت فلسفی و آن مطالعات انتزاعی را «امتداد سیاسی و اجتماعی» بدهند. و بر اساس بنیانهای فلسفی خود «سیستمهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی» و همچنین «وضع حکومت»، «کیفیت تعامل مردم با همدیگر» و امثال آن را معین کنند و مع الاسف در «ذهنیّاتِ مجرّد» باقی مانده و «امتداد پیدا نکردهاند».
🔸زمانی که اغلب دروس فلسفی حوزههای علمیه به موضوعاتی مثل فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک)، فلسفه اجتماعی، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست، فلسفه حکومت، فلسفه اقتصاد، فلسفه فرهنگ، فلسفه مقاومت، فلسفه جهاد، فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، فلسفه علم، فلسفه زیست، و سایر فلسفههای مضاف به علوم و امور اختصاص یافتند، آنگاه است که میتوان یک حوزه فلسفی بالنده و در طراز حوزههای علمیه شیعی را شاهد بود.
#الهیات_کاربردی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
هدایت شده از نشریه خط
🔻شماره جدید نشریه خط منتشر شد
🌍 جهان پابرهنهها 🌍
💢 نگاهی نو به نظم نوین جهانی 💢
🔖 با آثاری از اساتید و حجج اسلام:
فلاح شیروانی، رهدار، حسینینسب، قاسمیان و...
🎁 با تخفیف ویژه ۲۰% 🎁
⏳ به مدت محدود
💻 جهت تهیه نشریه به
👈 فروشگاه خانه طلاب جوان 👉 مراجعه نمایید.
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
📮با دوستان مروت با دشمنان مدارا
✍ هادی نجفی
مصرعیست از شعر حافظ، کاملا درست و ماندگار.
منظور این است که با کسی که او را دشمن و مخالف خود می پنداری مدارا کن؛
با دشمن شخصی
با مخالف حزبی
با مخالف فکری و سیاسی...
اینها را قلع و قمع نکن ، به حاشیه نران ،بمباران تبلیغاتی و مطبوعاتی نکن ...
در مواجهه با چنین دشمنی!
گر بر سر نفسِ خود امیری مَردی
اگر راست می گویید با دشمنان شخصیتان مدارا کنید، نه با دشمنان مردم،
نه با دشمنان جان و نان و سلامت و امنیت مردم،
نه با امثال آمریکای جنایت پيشه!
گفت:با دوستان مروت...
بسیار واضح است که مدارا کردن و برادر خواندن دشمنِ دوستان یعنی مردم،جفا و نامروتی در حق آنانست.
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮کسانی که مهارت خواندن ندارند، مهارت اندیشیدن هم ندارند
✍ محمد روضهسرا
🔹کاتبی را تصور کنید که بعد از اختراع ماشین چاپ، مشغول نوشتن متنی بود که تا به حال بارها و بارها آن را نوشته بود. چه احساسی داشت؟ احتمالاً با خودش فکر میکرد «مشغول چه کار بیهودهای هستم!» امروزه خیلی از آدمها وقتی مجبور میشوند متنی بنویسند که طولانیتر از سی کلمه است، همچین حسی پیدا میکنند. به خودشان میگویند: چه کسی متنی چنین طولانی را خواهد خواند؟ نکتۀ تلخ ماجرا این است که چندان اشتباه فکر نمیکنند. انسانها در خواندن متنهای طولانی به مشکل خوردهاند.
🔸مجموعهای از ناشران، محققان، کتابداران و نویسندگان سراسر جهان، ماه پیش، با انتشار «مانیفست خواندنِ لیوبلینا» اعلام کردند: خواندنِ دیجیتال در حال تخریب عادتِ «خواندن عمیق» در میان ماست.
🔹دستگاههای دیجیتال باعث شدهاند انسانهای امروزی، «بیشتر» از هر دورۀ دیگری در تاریخ بشریت بخوانند. اما آنها دیگر مثل قبل نمیخوانند. خواندنِ دیجیتال، به شکلی روزافزون، به تجربهای تکهتکه، کوتاهمدت، سطحی و گذرا تبدیل شده است. بنابراین شاید تعداد کلمات خیلی زیادی در روز بخوانیم، ولی همۀ آنها در قالب متنهای چند کلمهای یا نهایتاً چند خطی است. حال اگر بخواهیم همان تعداد کلمه را در قالبِ یک متن واحد بخوانیم، با دشواری بسیاری مواجه میشویم. زیرا درک متنی طولانی نیازمند مهارتهای «خواندن عمیق» است.
🔸خواندن عمیق نقشی حیاتی در تمدن بشری داشته است. استیون پینگر، روانشناس و نویسندۀ آمریکایی، با رواج خواندنِ متنهای طولانی در بین عموم مردم از اواخر قرن هفدهم، توانایی «همدردی» کردن با دیگران در میان انسانها افزایش یافت.
🔹مردم با خواندنِ متنهای مفصل دربارۀ زندگیِ دیگر انسانها، توانستند دنیا را از چشم آنها ببینند و این توانایی تأثیر بسیار مهمی در نگرش آنها دربارۀ موضوعاتی مثل بردهداری، شکنجه، ساحرهسوزی، استبداد و دیگر چیزها گذاشت. از نظر استیون پینکر، خواندنِ عمیق باعث «انقلاب نوعدوستانه»ای شد که بعدتر به رویدادهای دورانسازی مثل انقلاب آمریکا و انقلاب فرانسه منتهی گردید. آنچه خواندنِ متنهای تکهپاره و کوتاه دیجیتال ما را از آن محروم میکند، دقیقاً همین توانایی دیدن دنیا از چشم دیگران است.
🔸ماریان وولف، محقق آمریکایی، مینویسد: ما در دنیای آنلاین دائماً در حال اسکرولکردن، نصفهنیمه خواندن یا ذخیرهکردن متنهاییم تا در آیندهای نامعلوم آنها را بخوانیم، چون این رسانه برای خواندنِ عمیق طراحی نشده است.
🔹خواندن دیجیتال از دلایل مهم رواج «سادهگرایی» در دنیای امروز است. سادهگرایی یعنی تمایل به سادهکردن هر چیز پیچیده. اظهارنظرها و موضعگیریهای یکخطی، شفاف و سرراست و فرارکردن از درک عمیق و چندوجهی مسائل.
📌 آنچه خواندید مروری است بر یادداشت اخیر سایمون کوپر در فایننشال تایمز با عنوان «نگاه انداختن، اسکن کردن، اسکرول کردن: دوران خواندن عمیق به پایان رسیده است» (Skimming, scanning, scrolling — the age of deep reading is over). این مطلب در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ به انتشار رسیده است.
💥اگر حواسمون نباشه روز بروز بیسواد تر خواهیم شد ، باید برای نسلهای بعدی فکری کرد
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔹️ به قولِ شهیدصادقعدالتاکبری: من نمیدانم امام زمان(عج) کِی ظهور میکند!
🔹️ نمیدانم من هم که در دستگاه حضرت
پذیرفته میشوم یا نه؟
🔹️
نمیدانم اگر قابل بودم و امام قبولم کرد، چه کاری در سپاهش بهم محول میکند؟🔹️ برای همین است که دوست دارم همه کار از دستم بر بیاید که وقتی امام ظهور کرد و انشاءالله ما را در دستگاهش راه داد و کاری بهمان سپرد، آن روز سرخ و سفید نشوم و جلوی حضرت که؛ بلد نیستیم این دستور شما را اجرا کنیم. زشت است آدم جلوی امامش کم بیاورد و بگوید ازم بر نمیآید. 🔹️ آن وقت امام نمیگوید این همه سال که هی صبح تا شب، داشتی دعای فرج میخواندی، بهتر نبود کنارش میرفتی کار هم یاد میگرفتی که وقتی آمدم عصای دستم باشی؟! ✍🏻 الناز رحمت نژاد #شرح_حال #امامِ_زمانم #نویسندگان_حوزوی_البرز @howzavian_alborz
📮معناشناسی #سلطهجوئی در اندیشهورزی
✍ اصغر آقائی
🔻 هرگاه هر فردی تنها خود را #حق بداند، و بر این اساس با تحکّم با دیگران برخورد کند و از آنان مطالبه دلیل نکند، و یا دلیل آنان را روشمند #نقد نکند؛ چنین فردی مرتبهای از #استکبار را دارد؛ و این استکبار عامل استهزاء و دیگر صفات منفی اخلاقی خواهد شد.
🔻نشانه در مسیر حق بودن آن نیست که خود را فقط حق بدانی، که نشانهاش این است که اهل #استماع باشی؛ و این استماع به حکم یستمعون القول، امری مستمر و از روی #عبودیت است.
🔻 و این استماع برای فهم خواهد بود؛ نه صرفاً برای ردّ، که از ابتدا موضعگرفتن، ممکن است #جاهلانه، باشد؛ چراکه ممکن است برتر از آنچه تو حق میپنداری نیز وجود داشته باشد.
🔻 بارها گفتهام میان #عبودیت و #عقلانیت و #ایمان، اینهمانی در مصداق وجود دارد؛ و بر این اساس، هر مقدار بر عبودیت فرد افزوده میشود، استماع او حتی نسبت به دشمن نیز بیشتر میشود؛ چه رسد نسبت به اهل حق؛ و این حالت است که پیامبر ص را به اُذُنُ خیر لکم مفتخر میسازد.
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮فاطمه زهرا؛ نمونه آرمانی زن در اسلام
✍ احمدحسین شریفی
هر بعدی از ابعاد زندگی #حضرت_زهرا سلام الله علیها را مطالعه کنیم، با یک بانوی اعجابانگیز مواجهه خواهیم شد:
یک. از نظر عبادت و معنویت، یکی از عابدترین و زاهدترین انسانهای همه روزگاران بود: آنقدر در حال ایستاده به دعا و عبادت به درگاه خدا مشغول بود که «تورّم قدماها؛ ساقهای پایش ورم کرده بود»
دو. از نظر فصاحت و بلاغت، خطبه فدکیه، که آن ارتجالاً در مسجد النبی ایراد فرمود، بدون تردید در سطح فصیحترین و بلیغترین خطبههای امیرمؤمنان، امیر بیان، است. علامه مجلسی درباره خطبه فدکیه میگوید: «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند.» این خطبه هم از لحاظ زیباییهای ادبی و هم از حیث محتوا همچون زیباترین و پرمغزترین خطبههای نهج البلاغه است. درسنامه خداشناسی و پیامبرشناسی و شریعتشناسی و سیاست اسلامی است.
سه. از نظر معرفت و دانش، سخنان و خطبههای برجای مانده از او نشان میدهد که در بالاترین درجات معرفت و دانش اسلامی بود.
چهار. از نظر هوشمندی و حکمت سیاسی و اجتماعی، رفتارها و عملکرد او، از جمله وصیتنامه بسیار هوشمندانه او، نشان میدهد که یکی از حکیمترین، سیاستمدارترین و هوشمندترین زنان عالم بوده است.
پنج. از جهت رفتار همسرانگی، الگوی همسرداری مجاهدانه بود. امیرمؤمنان میفرماید: «ما اغضبنی و لا خرج من امری؛ در طول مدت زندگی مشترک، هرگز مرا به خشم نیاورد و هرگز از خواسته من سرپیچی نکرد.
شش. از جهت مادرانگی و تربیت فرزند، فرزندانی مثل امام حسن و امام حسین و زینب کبری علیهمالسلام را تربیت کرد.
هفت. از جهت خانهداری، محیط خانه را برای رشد و تعالی فرزندان و همچنین برای آرامش و آسایش همسر جهادگر خود، علیابن ابیطالب، به بهترین وجه ممکن مدیریت میکرد.
هشت. از حیث وظیفهشناسی اجتماعی و موقعیتسنجی سیاسی، محور دفاع از ولایت و مبارزه با غصب حکومت اسلامی بود.
نه. از جهت عفت و عصمت و طهارت، چنان عظمتی داشت که به خودی خود چشم و نظر هرزه افراد بیگانه را دفع میکرد.
🔸او حقیقتاً یک شخصیت جامعالاطرف بود. او نمونه آرمانی زن طراز اسلام است.
#زن
#حضرت_زهرا
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz