📮عشق، احترام و تجلیل: درسهای برگزیده از زندگی خانوادگی امام حسین (علیهالسلام)
✍ علی روضه سرا
▫️میلاد امام حسین علیه السلام فرصتی مناسب برای اندیشیدن به جایگاه زن در سیره اهل بیت و سبک برخورد ایشان با همسران است.
بیشک از تاثیرگذارترین شخصیتهای زن تاریخ اسلام، بانوی ادیب و دانشمند حضرت «رباب» است که فضایل و مختصات رفتاری و شخصیتی او به تفصیل در تاریخ بیان شده و مجالی برای مرور آنها نیست؛ اما سوال اصلی اینجا است که در عصر و جامعهای که بزرگترین و اساسیترین مسئولیت زن از نگاه مردان، پختنان و رُفتُ و روبِ خانه بود، چگونه همسری اینچنینی و مادری اینگونه، میدرخشد؟!!
🔻به نظر میرسد رفتار همسر ایشان امام حسین علیه السلام یکی از عوامل مهم در شکلگیری این شخصیت تاریخساز است. حضرت با گذر از رفتارهای سنتی رایج عصر خویش در مواجهه با همسران و با در نظر داشتن این اصل که تکریم زن و شخصیت بخشی به او در حقیقت اعتبار بخشی به چهارچوب خانواده و ریلگذاری تربیت فرزند است، در موارد مختلف آشکارا و فارغ از قضاوت دیگران، به تکریم این بانو میپردازند.
🌱 عباراتی #عاشقانه همچون «به خدا قسم عاشقانه به رباب عشق میورزم و خانه ای که رباب در آن است را دوست دارم» و یا «روزی که رباب به مسافرت میرود، شب است» در عصر امام نوعی هنجارشکنی #مثبت و صدالبته آشکار نسبت به قالبِ ریختهشده و محکم جامعه و خروج از ساختار عادی آن است تا شخصیتی چنین عزتآفرین در تاریخ به یادگار بماند شاید به همین دلیل است که امام در انتهای این عبارات میفرماید «من از سرزنش هیچ کسی در این شیوه برخورد هراس ندارم».
▫️با تامل در همین عبارات کوتاه میتوان به سه الگوی رفتاری اهل بیت در برخورد با همسران پیبرد:
۱.در روابط زوجین، محبت قلبی هرچند لازم است ولی کافی نیست و برشوهران لازم است که عشق قلبی خود را در قالب زیباترین الفاظ به همسر ابراز کنند.
۲. پیروی از آیینهای خانوادگی و قومی، همیشه هم درست نیست و گاهی برای ستاره شدن باید خود را از زنجیر افکار سنتی رها ساخت.
۳. نگاه تحقیرآمیز به زن، نه تنها موجب قوام بخشی به ساختار و هویت خانواده نمیگردد، بلکه علاوه بر تزلزل جایگاه خانواده و شخصیت همسر، مسیر تربیت فرزندان بزرگ و عالی مرتبه را نیز ناهموار و گاها دستنایافتنی میسازد.
#جایگاه_زن
#میلاد_امام_حسین
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮تحلیل روانشناختی شخصیت امام حسین (علیهالسلام) در مواجهه با بحرانها
✍ محمدجواد خمسه
🔘 معصومین (علیهمالسلام) در عین برخورداری از مقام عصمت و علم الهی، دارای بُعد بشری نیز هستند؛ یعنی احساسات، اراده، و تجارب انسانی دارند و در مواجهه با چالشهای زندگی، صبر، حکمت و مهربانی را به نمایش میگذارند. همین بُعد بشری آنهاست که موجب میشود بتوانند الگوی عملی برای سایر انسانها باشند، زیرا رفتار، تصمیمگیری و سبک زندگیشان قابل پیروی است. ازاینرو، مطالعه شخصیت آنان از منظر روانشناسی، بهویژه در زمینههایی مانند مدیریت هیجانی، تصمیمگیری، سبک رهبری و اخلاق اجتماعی، امکانپذیر است، مشروط بر اینکه این تحلیل با درک صحیح از مقام عصمت و اتکا به منابع معتبر اسلامی صورت گیرد.
🔻شخصیت امام حسین (ع) همواره از زوایای تاریخی، فقهی و عرفانی مورد بررسی قرار گرفته است، اما تحلیل روانشناختی ایشان بهویژه در مواجهه با بحرانها، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این یادداشت سعی کرده ام از نظریههای روانشناختی، به بررسی تابآوری، مدیریت هیجانات، تصمیمگیری در شرایط سخت و اثرگذاری روانی امام حسین (ع) بپردازم.
۱. تابآوری روانی امام حسین (ع) در شرایط بحران
تابآوری (Resilience) به معنای توانایی مقابله با شرایط دشوار و حفظ ثبات روانی است. امام حسین (ع) در مسیر قیام خود با بحرانهای متعددی مواجه شد، از جمله:
فشار سیاسی و تهدیدهای حکومت یزید
مخالفت برخی بزرگان و حتی اعضای خانواده
تغییر شرایط اجتماعی و بیوفایی مردم کوفه
محاصره در کربلا، تشنگی و از دست دادن عزیزان.
بر اساس مدل تابآوری کونر و دیویدسون، افرادی که تابآوری بالایی دارند، دارای ویژگیهایی مانند اعتماد به نفس، معنویت، پذیرش واقعیت و انعطافپذیری در برابر مشکلات هستند. امام حسین (ع) در اوج سختیها، هیچگاه دچار یأس و ناامیدی نشد و با حفظ امید، اطرافیان خود را نیز به استقامت دعوت کرد.
۲. مدیریت هیجانات در مواجهه با مصیبتها
نظریه تنظیم هیجان جیمز گروس، تأکید دارد که افراد در شرایط بحرانی یا هیجانات خود را سرکوب میکنند یا آنها را بهطور منطقی پردازش و کنترل میکنند. امام حسین (ع) در سختترین لحظات عاشورا، از جمله هنگام شهادت حضرت علیاکبر (ع) یا حضرت عباس (ع)، ضمن ابراز احساسات، هرگز دچار واکنشهای خارج از کنترل نشد. این توانایی تنظیم هیجانی، نقش مهمی در هدایت یاران و حفظ روحیه آنان داشت.
۳. تصمیمگیری در شرایط سخت و فشار روانی
یکی از مهمترین جنبههای روانشناختی شخصیت امام حسین (ع)، قدرت تصمیمگیری در شرایط فشار است. بر اساس نظریه تصمیمگیری تحت استرس لازاروس و فولکمن، افراد در شرایط دشوار دو رویکرد دارند:
۱. مقابله هیجانمدار: تصمیمگیری بر اساس احساسات لحظهای
۲. مقابله مسئلهمدار: تحلیل منطقی شرایط و انتخاب بهترین راهحل
امام حسین (ع) برخلاف بسیاری که در مواجهه با تهدیدها، از روی ترس یا احساسات تصمیم میگیرند، همواره با یک تحلیل عمیق، گزینههای خود را بررسی کرد. حتی زمانی که به او پیشنهاد سازش داده شد، با در نظر گرفتن پیامدهای اجتماعی و دینی، تصمیمی اتخاذ کرد که آینده اسلام را تضمین کند.
۴. اثرگذاری روانی امام حسین (ع) بر یاران و دشمنان
یکی دیگر از جنبههای روانشناختی شخصیت امام حسین (ع)، قدرت نفوذ و تأثیرگذاری بر دیگران بود. طبق نظریه نفوذ اجتماعی رابرت چیالدینی، رهبران تأثیرگذار دارای ویژگیهایی مانند اقتدار، کاریزما، و الگوی رفتاری قوی هستند.
نمونه بارز این اثرگذاری را میتوان در داستان حر بن یزید ریاحی مشاهده کرد. امام حسین (ع) با آرامش و استدلال منطقی، او را از صف دشمنان جدا کرد و به مسیر حق هدایت نمود. این نشان میدهد که امام (ع) نهتنها در میدان نبرد، بلکه در عرصه روانشناسی اجتماعی نیز یک رهبر بینظیر بود.
▫️این ویژگیها، امام حسین (علیهالسلام) را نهتنها به یک رهبر دینی، بلکه به یک الگوی انسانی برای تمام کسانی که در مواجهه با بحرانهای زندگی قرار میگیرند، تبدیل کرده است.
#میلاد_امام_حسین
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
#متن_ادبی
🔰آن مرد باورمند!
نمیدانم او را چگونه توصیف کنم؛
انتخاب واژگان،
ترکیب کلمات،
چقدر سخت است،
و من در حیرت خویش،
قلم را به دست میگیرم،
قلبم و ذهنم را رها میکنم.
قلب پر تپشم،
ذهن تحلیلگرم،
شما را چه شده است؟!
چرا چونان کودک دبستانی،
با یک دست مینویسید،
با دست دیگر، ناخشنود از نوشته خویش،
آن را مضطربانه پاک میکنید؛
این چه حالی است؟!
میدانم نوشتن و گفتن از پیر جماران،
آن کوه استوار،
آن لطف بیکران،
آن لطافت باران،
آن قلب پر تپش آرام،
آن طوفان وزیده دوران،
آن خار چشم ستمکاران،
آن دستِ نوازش یتیمان،
آن امید مستضعفان،
آن مهر بیکران،
آن شمشیر از نیام کشیده،
آری گفتن از او سخت است؛
و من ناامید از قلب و ذهنِ درماندهام،
به کنجی میخرامم،
و زیر لب میگویم:
روح خدا،
هرچند تو را آنگونه که باید نشناختم،
اما وقتی خلف صالحت، علیّ دوران،
با وجدی بیکران،
از شکوهت،
از صلابتت،
از سادهزیستیات،
از بصیرت و دشمنشناسیات،
میگوید،
در خود نمیگنجم؛
و قلب و ذهنم، بار دیگر،
به انگشت اشاره ولیّ زمان آرام میگیرند؛
و قلم رهاشده در کناری را،
با قوّتِ دمیده شده در قلب و ذهنم،
به دست میگیرم و مینویسم:
تو همان "مؤمنِ متعبّدِ انقلابی" هستی،
که سه باور "باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود" تو را پرشکوه کرده بود.
♡درود خدا بر تو ای مرد باورمند♡
✍ اصفر آقائی
#امام_خمینی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔻انقلاب اسلامی؛ تجلی اراده توحیدی در تاریخ
▫️انقلابها معمولاً برآمده از تضادهای طبقاتی، منافع مادی یا کشمکشهای سیاسیاند، اما آنچه انقلاب اسلامی ایران را از دیگر تحولات معاصر متمایز میسازد، جوهره توحیدی و فطرتگرای آن است. این انقلاب نه صرفاً جابهجایی قدرت، بلکه احیای هویتی بود که در هجوم مدرنیته غربزده به محاق رفته بود. مردم، پس از قرنها، بار دیگر خویشتن خویش را در آینه اسلام ناب بازشناختند و در یک حرکت عظیم تاریخی، تجلی عینی قاعده «الناسُ علی دینِ مُلوکِهم» را دگرگون ساختند.
▪️امام خمینی، نه یک کنشگر سیاسی در هیاهوی رقابتهای قدرت، بلکه مصلحی تمدنی بود که اراده ملت را از حصارهای ذهنی و تحمیلی عبور داد. او نه با تکیه بر ابزارهای قدرت مادی، بلکه با احیای آگاهی توحیدی، ملتی را به قیام فراخواند. این تحول، برخلاف انقلابهای مدرن، نه برپایه اقتصاد و ماتریالیسم، بلکه بر شالوده ایمان و معنویت استوار شد.
🔺آنچه در این انقلاب رخ داد، همان لحظه تاریخی بازشناسی در امت اسلامی بود؛ لحظهای که مردم با چشمی بینا و قلبی بیدار، هویت اصیل خود را از پس غبار استبداد و استعمار بازیافتند. این حرکت، نه یک رخداد مقطعی، بلکه نقطه عزیمت تمدنی بود که نه تنها نظم منطقهای را دگرگون ساخت، بلکه بیداریای فراگیر را در جغرافیای مقاومت رقم زد. انقلاب اسلامی، آغاز بازگشت اسلام به جایگاه تمدنی خود بود؛ گام نخست در مسیری که پایان آن، تجلی کامل عدالت و حاکمیت حقیقت در زمین خواهد بود.
✍ میلاد حسن زاده
#انقلاب #دهه_فجر
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮آنکه روایت را میفهمد، میدان را هدایت میکند
✍ میلاد حسن زاده
▫️در دنیای پیچیده امروز، جنگ دیگر فقط در میدانهای نبرد رخ نمیدهد؛ بلکه جبهه جدیدی از درگیری در عرصه روایتها شکل گرفته است. آنکه میتواند روایت را بهخوبی بفهمد و به شیوهای مؤثر منتقل کند، قادر است میدانهای فکری، فرهنگی، و حتی سیاسی را نیز هدایت کند. بحث روایت، روایتگری و روایتسازی یکی از مباحث کلیدی علوم ارتباطات است که در سالهای اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. قدرت رسانهها در شکلدهی به افکار عمومی و جهتدهی به باورها و رفتارها، ناشی از همین توانایی روایتگری آنهاست.
🔸روایت، فراتر از صرفاً بیان یک داستان یا خبر است. روایت به این معناست که چگونه واقعیتها را سازماندهی کنیم، از چه زاویهای به آنها بپردازیم و چگونه آن را به مخاطب منتقل کنیم تا بر ذهن و قلب او تأثیر بگذارد. روایتها قدرت این را دارند که ارزشها و هنجارهای جدیدی را القا کنند یا برعکس، ارزشهای موجود را تقویت و تثبیت نمایند. رسانهها و نهادهایی که بهخوبی از این ابزار استفاده میکنند، میتوانند روندهای اجتماعی را شکل دهند و حتی هویتهای فرهنگی و ملی را تغییر دهند.
▪️یکی از نکات مهم در روایتگری، توانایی انتقال پیام بهگونهای است که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و آن را باور کند. در این زمینه، درک عمیق از نیازها و دغدغههای مخاطب، نقطه شروع روایتگری موفق است. کسی که میدان را هدایت میکند، پیش از هر چیز میدان روایتها را بهخوبی درک کرده است. او میداند کدام روایتها باید تقویت شوند، کدام روایتها باید تغییر کنند و چگونه میتوان روایتهای جدیدی را خلق کرد.
🔻یکی از ابزارهای مؤثر در روایتگری، دراماتیزه کردن خبر است. این اصطلاح به معنای افزودن عناصر داستانی و احساسی به یک خبر یا روایت است، بهگونهای که مخاطب بهطور عمیقتری با آن درگیر شود. دراماتیزه کردن خبر باعث میشود پیام از سطح اطلاعاتی فراتر رفته و به سطح احساسی و عاطفی مخاطب نفوذ کند.
▫️درام دادن به خبر، به معنای ایجاد کشش و جذابیت بیشتر است. این کار معمولاً از طریق برجسته کردن جزئیات خاص، نمایش تضادها و تعارضات، یا تأکید بر لحظات اوج و حساس انجام میشود. برای مثال، روایت یک حادثه معمولی در صورتی میتواند توجه مخاطب را جلب کند که چالشهای انسانی، احساسات و جزئیات دراماتیک آن بهخوبی به تصویر کشیده شود.
🔻به این مثال توجه کنید:
خبر بدون درام:
«امروز در یک مدرسه، زنگ ورزش برای چند دقیقه با تأخیر برگزار شد زیرا یک پرنده وارد سالن شده بود.»
خبر دراماتیزه:
«وقتی که دانشآموزان برای زنگ ورزش آماده میشدند، چیزی غیرمنتظره فضای سالن را به هم ریخت: یک پرنده کوچک، با بالهای لرزان و نگاه هراسان، راهش را گم کرده بود و در میان سقف بلند سالن سرگردان بود. کودکان ابتدا از این مهمان ناخوانده متعجب شدند، اما بعد از مدتی با شور و شوق به کمکش شتافتند. لحظهای که پرنده دوباره پرواز کرد و از پنجره به آسمان بازگشت، سالن پر از صدای شادی و کف زدن شد. این ماجرا شاید کوتاه بود، اما در دلهای کوچک آن بچهها، درس بزرگی از امید و همدلی به جا گذاشت.»
▪️در خبر دراماتیزه، با افزودن جزئیات احساسی، تصویرسازی و استفاده از جملات تأثیرگذار، مخاطب نهتنها از خبر مطلع میشود، بلکه با آن همذاتپنداری میکند و بهطور عمیقتری درگیر میشود. در اینجا تفاوت میان یک روایت خشک و ساده با یک روایت دراماتیزه کاملاً مشهود است. روایت دوم نهتنها توجه مخاطب را جلب میکند، بلکه او را با عمق ماجرا همراه میسازد.
🔻از نظر علمی، این تکنیک بر اساس یافتههای علوم شناختی و روانشناسی عمل میکند. مغز انسان بهطور طبیعی به داستانها واکنش مثبت نشان میدهد و اطلاعاتی را که در قالب یک داستان روایت شده باشد، بهتر به خاطر میسپارد. دراماتیزه کردن خبر، نهتنها پیام را جذابتر میکند، بلکه تأثیر آن را نیز ماندگارتر میسازد.
▫️در شرایطی که کشور ما از نظر فرهنگی، تاریخی و مبنایی تفاوتهای زیادی با جریان اصلی حاکم بر رسانههای جهانی دارد، اهمیت روایتگری دوچندان میشود. روایت برتر، میزان قدرت و حوزه اثرگذاری افراد و رسانهها را تعیین میکند. در نبرد بین اندیشهها، دیدگاهها و تمدنها، جنگ روایتها در بسیاری از موارد جایگزین ابزارهای سخت شده است. به همین دلیل، فهم روایت و مهارت در روایتگری بهمثابه یک ابزار استراتژیک برای حفظ هویت فرهنگی و ملی اهمیت دارد.
▪️در مواجهه با روایتهای تحریفشده از تاریخ یا فرهنگ ایرانی-اسلامی در رسانههای جهانی، نخبگان باید توانایی مقابله با این تحریفها را با ارائه روایتهای دقیق، جذاب و مستدل داشته باشند. در غیر این صورت، روایتهای نادرست میتوانند زمینهساز تغییرات نامطلوب در هویت جمعی و باورهای اجتماعی شوند.
نویسندگان حوزوی البرز
📮آنکه روایت را میفهمد، میدان را هدایت میکند ✍ میلاد حسن زاده ▫️در دنیای پیچیده امروز، جنگ دیگر
برای کسانی که به دنبال یادگیری اصول و تکنیکهای روایتگری هستند، کتاب «روایتگری مؤثر» نوشته کندال هاول و ترجمه پیام تیرانداز از انتشارات خبرگزاری فارس یکی از منابع بسیار ارزشمند است. این کتاب یک راهنمای عملی برای تشخیص عناصر ضروری در یک روایت است که ذهن مخاطب به آن نیاز دارد.
🔺مطالب کتاب بر اساس جدیدترین یافتههای علوم اعصاب، روانشناسی و شناختی طراحی شده و به شما کمک میکند تا با بهرهگیری از قدرت داستانها، تأثیرگذاری بیشتری در ارتباطات خود داشته باشید. با خواندن این کتاب، میتوانید یاد بگیرید که چگونه پیامهای خود را بهگونهای طراحی و ارائه کنید که مخاطبان نهتنها آن را درک کنند، بلکه بهطور عمیقی تحت تأثیر قرار بگیرند.
▫️نخبگان جامعه باید درک کنند که روایتگری، صرفاً ابزار رسانهها نیست، بلکه یک مسئولیت اجتماعی و فرهنگی است. در دنیای امروز، آنکه روایت را میفهمد و آن را بهدرستی منتقل میکند، میتواند مسیر جامعه را در جهتی که مطلوب میداند، هدایت کند. روایتها ابزار قدرتاند؛ قدرتی که اگر بهدرستی در اختیار نخبگان قرار گیرد، میتواند گفتمانساز و تحولآفرین باشد.
#رسانه #روایت
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📮هویت انقلابی در سپهر عمومی؛ از نمادهای بصری تا سرمایه اجتماعی
✍ میلاد حسن زاده
▫️تحولات بزرگ تاریخی، بهویژه انقلابهای مردمی، نهتنها در ساختارهای سیاسی و اجتماعی جوامع تغییر ایجاد میکنند، بلکه نظام نمادین و بازنماییهای هویتی را نیز متحول میسازند. انقلاب اسلامی ایران بهعنوان یک نقطه عطف در تاریخ معاصر، علاوه بر دگرگونسازی مناسبات سیاسی، گفتمانی نوین را در ساحت فرهنگی و اجتماعی رقم زد. اما تداوم و بازتولید این گفتمان، نیازمند حضور مستمر آن در وجدان عمومی و کالبد شهرهاست. در این میان، کمرنگ شدن نشانههای بصری انقلاب در عرصه عمومی، سؤالاتی بنیادین را درباره نسبت جامعه با آرمانهای انقلابی و چگونگی صیانت از این میراث فکری و هویتی برمیانگیزد.
🔹فضای عمومی یک جامعه، بازتابی از هویت، ارزشها و باورهای مسلط بر آن است. در جوامعی که هویت ملی و تاریخیشان بر پایه رویدادهای بنیادین شکل گرفته، این هویت در نمادها، معماری، نامگذاری اماکن و مناسبتهای شهری تبلور مییابد. ازاینرو، کمرنگ شدن شاخصهای هویتی مرتبط با انقلاب اسلامی در فضای شهری، نهتنها نشانهای از ضعف سیاستگذاری فرهنگی است، بلکه میتواند دلالتی بر نوعی واگرایی معرفتی میان جامعه و نظام گفتمانی انقلاب نیز داشته باشد.
🔸در تجربههای تاریخی، جوامعی که استقلال و هویت خود را از مسیر انقلابها بهدست آوردهاند، با حساسیتی مضاعف نسبت به بازنمایی آن در عرصههای عمومی برخورد میکنند. در چنین جوامعی، مناسبتهای ملی و انقلابی نهتنها در قامت مراسمهای رسمی که در قالب زیست روزمره و جلوههای بصری شهرها نیز نمود پیدا میکنند. اما در مواردی که این جلوهها دچار افول یا کمتوجهی میشوند، این پرسش اساسی مطرح میشود که آیا با فرسایش سرمایه اجتماعی انقلاب مواجهایم، یا آنکه ضعف در راهبردهای فرهنگی موجب چنین فاصلهای شده است؟
🔻حفظ و بازتولید یک انقلاب در گذر زمان، مستلزم آن است که مؤلفههای هویتی آن بهصورت فعالانه در سپهر عمومی و نمادهای جمعی بازنمایی شوند. این مهم، دو ساحت متمایز اما مکمل را در بر میگیرد: نخست، مسئولیت نهادهای حاکمیتی که موظف به سیاستگذاریهای مؤثر در حوزه بازنمایی انقلاب در فضای عمومی هستند و دوم، نقش مردم و نخبگان فرهنگی در بازتولید ارزشهای انقلابی در زیست اجتماعی.
▫️در انقلاب اسلامی که یک انقلاب فرهنگی بوده است، تحقق این امر بدون پیوند وثیق میان نمادها و باورهای اجتماعی ممکن نخواهد بود. متولیان فرهنگی و مدیریتی کشور، علاوه بر اقدامات نمادین، باید به شیوههای خلاقانهتری برای درونیسازی ارزشهای انقلابی در نسلهای جدید بیندیشند. اتکای صرف به روشهای تکراری و فاقد جذابیت، نهتنها مؤثر واقع نمیشود، بلکه ممکن است منجر به نوعی گسست نسلی در پیوند با مفاهیم انقلاب گردد.
❗️یکی از چالشهای جدی در عرصه بازنمایی انقلاب، فقدان رویکردهای خلاقانه و نوآورانه در انتقال پیامهای انقلابی است. بازنمایی هویت یک انقلاب، صرفاً به نصب نمادها و پوسترهای مناسبتی محدود نمیشود، بلکه نیازمند آن است که گفتمان انقلاب در قالبهای جدیدی عرضه شود که با ذهنیت و سلیقه نسلهای معاصر همخوانی داشته باشد. هنر شهری، رسانههای دیجیتال، داستانپردازی و روایتهای تصویری، ازجمله ابزارهایی هستند که میتوانند انقلاب را از یک واقعه تاریخی به یک جریان زنده و پویای اجتماعی تبدیل کنند.
🔺در جهان امروز، روایتسازی یکی از کلیدیترین ابزارهای تثبیت گفتمانهای هویتی و سیاسی است. جوامعی که قادرند روایتهای جذاب، باورپذیر و الهامبخش از تاریخ خود ارائه دهند، بهمراتب موفقتر از دیگران در بازتولید هویت ملی خود عمل میکنند. در این راستا، ضروری است که انقلاب اسلامی نیز با زبان جدیدی روایت شود؛ زبانی که بتواند هم پیوندهای تاریخی را حفظ کند و هم افقهای آینده را ترسیم نماید.
✔️ انقلاب اسلامی، تنها یک رخداد سیاسی نیست، بلکه یک منظومه فکری و فرهنگی است که باید در تمامی ابعاد زیست اجتماعی امتداد یابد. اگر در مقطعی، بازنمایی این انقلاب در عرصه عمومی کمرنگ شود، این مسئله نهتنها بهمعنای خلأ در مدیریت شهری است، بلکه میتواند نشانهای از ضرورت بازنگری در راهبردهای فرهنگی باشد.
🔺نظام جمهوری اسلامی، برای آنکه بتواند هویت انقلابی خود را در طول زمان حفظ کند، نیازمند آن است که پیوند عمیقتری میان جامعه و ارزشهای انقلاب ایجاد کند. این امر تنها از طریق اقدامات نمادین و تبلیغاتی محقق نمیشود، بلکه مستلزم آن است که انقلاب در بطن زندگی اجتماعی جریان داشته باشد.
نویسندگان حوزوی البرز
📮هویت انقلابی در سپهر عمومی؛ از نمادهای بصری تا سرمایه اجتماعی ✍ میلاد حسن زاده ▫️تحولات بزرگ تاری
✅ احیای سرمایه اجتماعی انقلاب، مستلزم آن است که مردم نهتنها ناظران منفعل رویدادهای انقلابی نباشند، بلکه به بازیگران فعال در بازتولید و تداوم آن تبدیل شوند. این مهم، جز با اتخاذ سیاستهای فرهنگی هوشمندانه، بهرهگیری از ظرفیتهای نوین ارتباطی و تقویت حس مسئولیت جمعی نسبت به انقلاب اسلامی، امکانپذیر نخواهد بود. اگر امروز شاهد کمرنگ شدن نشانههای انقلاب در برخی عرصهها هستیم، این زنگ خطری است که باید با رویکردی جامع و راهبردی به آن پاسخ داده شود.
#انقلاب_اسلامی
#دهه_فجر #فضاسازی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔻انتشار یادداشت محمدجواد خمسه، عضو کانون نویسندگان حوزوی استان البرز در خبرگزاری حوزه
🌐https://hawzahnews.com/xdrdW
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻حسینیهمدانی در خطبههای نماز جمعه کرج:
🔹بعد از بیان رهبری، سخن گفتن از مذاکره، خیانت به ملت و منافع ملی است
◻️ از رئیس دولت میخواهیم به جای حاشیه، به معیشت و اشتغال و مسکن و تولید بپردازد.
@HawzahNews