🔰 گام به گام با انسان کامل ۷
✍ اصغر آقائی
🌀 گام اول: با آدم (۶): اعتراض
🔻 فرشتگان در تعجبند. خلیفه خداوند و خاک. اما امر الهی صادر شده بود: ای فرشتگان بشری از خاک خواهم آفرید. «إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِينٍ».
🔻 شاید همین «خاک» مایه #اعتراض فرشتگان را فراهم آورد؛ اما اعتراض داریم تا اعتراض.
🔻فرشتگان چون اهل #ادب بودند با نظاره به کالبد خاکی این مخلوق جدید تنها سؤالی پرسیدند؛ هرچند که بوی اعتراض میدهد: آیا موجودی سفّاک و خونریز را خلیفه قرار خواهی داد؟ «قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ ». آنان که خوب معنای خلیفة اللهی را میدانستند و #هدف خلقت، یعنی عبودیت، را درک میکردند؛ بنابراین اعتراضشان را به تسبیحِ خویش مستدل میکنند که خدایا چرا چنین موجودی میآفرینی؟ در حالی که ما به تسبیح تو مشغولیم «وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ». گویی فرشتگانِ غیرتمند، آفرینش موجودی با وصف «خلیفه» را، کنایهای به تسبیح خویش میبینند؛ گویی تحفه آنان، تسبیحشان، لایق درگاه حق نیست؟ فرشتگان غصهدارند و از شدت غیرت و محبّت، معترض.
🔻 اما اعتراض شیطان به گونهای دیگر بود. او نیز معترض است؛ اما اعتراض او بوی #طغیان میدهد؛ نه بوی سؤال و طلب فهم جدید مانند فرشتگان. شیطان صریح و بیپرده میگوید چگونه چو منی بر این ازخاکآفریده سجده کند؟ «قَالَ أَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِينًا».
🔻 آن اعتراض از روی غیرت و فهم و ادب کجا؛ و این اعتراض نشأتگرفته از #غرور و تکبر و انکار و جحود؛ لذاست که خداوند حرکت شیطان را، استکبار، طغیان، و گمراهی نامید؛ و تمام اینها یعنی کفر؛ و شیطان کافر بود «أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ»
🔻 نشانه اعتراض از روی #غیرت آن است که هرگاه مسئله برای فرد حل میشود؛ دیگر منیّت و خودخواهی به کناری میرود؛ و تمام او ادب میشود و فهم و اطاعت؛ و فرشتگان وقتی کار خلقت آدم، در ظاهر و باطن، تمام شد؛ و او به شرافت خلیفه اللهی هم در ظاهر و هم در باطن مفتخر شد؛ و چون خداوند ظاهر و باطن، در او جمع شد؛ خطاب رسید سجده کنید، و فرشتگان ناگاه بر سجده افتادند جز ابلیس که جنّی کافر بود و خودفریب و گستاخ و خودبین و خودبرتربین و تمام اینها یعنی کفر «وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ»
... و سفر ادامه دارد
#سفر_عشق
#حیات_معقول
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی نفحات برگزار میکند
🔰 مــســابـــقـــهٔ عــــلــمــــی حــکــــمـــت مـــتعالیه.
▫️بامحوریت کتاب «بدایة الحکمة».
💯 شرکت برای طلاب و دانشجویان علاقهمند -اعم از خواهران و برادران- آزاد است.
⏳ مهلت ثبتنام: تا ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳.
📆 زمـــان برگزاری: ۶ مهرماه ۱۴۰۳.
📜 دفترچهٔ راهنمــای آزمــون
👈 لینک ثبتنام
🏷 کانال مسابقات حکمت اسلامی
📲 ارتباط با ما:
🆔 @mosabeghat403
🆔 @safeerimam
#مسابقه_علمی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
☀️خورشید امید
امام خامنهای مدظلهالعالی:
🌱«مسلمان با درسِ انتظار، تعلیم میگیرد که بنبستی در زندگی بشر نیست که باز نشود، وقتی در نهایتِ زندگیِ انسان، در مقابلهی با این حرکت ظالمانه، خورشیدِ فرج ظهورخواهدکرد، دربن بستهای جاریِ زندگی هم همین فرج مورد انتظار است. این درسِ امید و انتظارِ واقعی به همه انسانهاست، لذا انتظارِ فرج را افضلِ اعمال دانستهاند، پس انتظار، یک عمل است، بیعملی نیست.»
🗓بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمهی شعبان-۸۴/۶/۲۹
#امام_زمان
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
JGFS_Volume 11_Issue 1_Pages 11-41.pdf
997.7K
📑 «ترجمههای نشده» در تمدن اسلامی، نمونهٔ «زنان تحوّلساز»
👤 حبیب الله بابایی
👤 فضه خاتمینیا
مجلهٔ «مطالعات جنسیت و خانواده»
تابستان ۱۴۰۲
🌐 https://www.jgfs.ir/article_197016.html
#مقاله
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔻 آیتالله حسینی همدانی در خطبههای نماز جمعه کرج:
🔰 ایکاش دستگاه قضا وظیفه خودش را نسبت به دروغگویان و خطاکاران بهموقع و قاطع انجام میداد/ خادمانی امین و دغدغهمند برای خدمت به مردم انتخاب کنید/ این انقلاب تا ظهور دولت عشق، شیعی خواهد ماند/ رایحه خوش پیروزی به مشام میرسد/ تقدیر امامجمعه کرج از جهاد 18 ساعته مهندسان نیروگاه رامین اهواز.
📑 مشاهده مشروح خبر در سایت:
🌐 http://emamjomekaraj.ir/?p=49217
#نماز_جمعه
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
حجتالاسلام والمسلمین محمدی امام جمعه شهرستان نظرآباد
🔹برپایی عزاداری در رثای شهادت سیدالشهدا (ع) سنتی است که بدون شک پایه گذار آن را باید ائمه معصومین (ع) دانست
🔸مراسم عاشورای حسینی امسال به وسعت تمام کرهزمین از آسیا گرفته تا آفریقا،آمریکا و اروپا با شکوه هرچه تمام برگزار شد.
🔹امسال جلوههای زیبایی از محرم را از جمله حضور پرشور دهه هشتادی و نودی ها در هیئتها، رونق روضههای خانگی، و عزاداریهای سنتی قدمتدار را مشاهده کردیم.
🔸امام حسین(ع) به ما آموختند که برای دفاع از دین خدا و مقابله با ظلم وظالم باید همیشه آماده بود و همه داشتهها را به میدان آورد.
🔹از مردم عزیزمان وتمام کسانی که در برگزاری عزای دهه محرم تلاش کردند صمیمانه تشکر می کنم //مردم در دهه محرم سنگ تمام گذاشتند.
🔸انجام چندین عملیات موفق در مقابله با اقدامات تروریستی در ماه های اخیر نشان دهنده قدرت امنیتی جمهوری اسلامی و سربازان گمنام امام زمان (عج) است.
🔹مردم قدرشناس کشورمان از فرزندان خود در وزارت اطلاعات به خاطر اشراف اطلاعاتی و اقدام به موقع جهت مقابله با گروههای تروریستی تکفیری در راستای امنیت ایران اسلامی تشکر میکنند.
#نماز_جمعه
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📚 مجوز تأسیس انجمن علمی مطالعات تمدنی، از سوی شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه علمیه صادر شد
📕#انجمن_علمی_مطالعات_تمدنی حوزه علمیه قم بر پایه کوششهای دهههای اخیر و با درک ضرورت گسترش و بالندگی هر چه بیشتر مطالعات و پژوهشهای معطوف به تمدن و پرداختن به امتداد اجتماعی آن و ورود به جهان انضمامی و پر مسأله عینیتها در آستانه راهاندازی است.
📕این انجمن با توجه به اساسنامه مصوب، قرار است فعالیتهای خود را با هدف تعمیق و توسعه مباحث تخصصی در عرصه تمدنپژوهی و تقویت و گسترش نظریهپردازی، پرسشگری، آزاداندیشی، بهره برداری بهینه از ظرفیتهای تخصصی موجود، شناسائی استعدادها و تقویت ارتباط علمی پژوهشگران این عرصه آغاز کند.
📕#اعضای_هیأت_مؤسس_انجمن_علمی_مطالعات_تمدنی بر اساس مصوبه جلسه ۱۳۴ مورخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی عبارتند از:
#آقایان:
۱.حبیب الله بابابی
۲.علیرضا پیروزمند
۳.محسن الويرى
۴.علی الهی تبار
۵.احمد آکوچکیان
۶.محمدحسین دانشکیا
۷.احمد رهدار
۸.سید ضیاءالدین میرمحمدی
۹.محمدعلی میرزایی
۱۰.محمدتقی سبحانی
۱۱.احمدحسین شریفی.
📕هیأت مؤسس این انجمن #به_زودی برای ثبت نام اعضا و تشکیل جلسه مجمع عمومی و انتخاب هیأت مدیره فراخوان صادر خواهد کرد.
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
امام جمعه چهارباغ:
▪️شأن مجلس اباعبدالله علیهالسلام باید حفظ شود
امام جمعه چهارباغ گفت: مجلس اباعبدالله جای گنهکاران است اما جای گناه کردن نیست، شان مجلس اباعبدالله باید حفظ شود.
📑 مشاهده مشروح خبر در سایت:
🌐 https://basijnews.ir/00eLDh
#نماز_جمعه
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
سیر مطالعاتی موسسه امام خمینی.pdf
1.87M
📍سیر اندیشه
📚سیر مطالعاتی پیشنهادی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سه محور «معرفتی»، «اخلاقی» و «بصیرتی»
#سیر_مطالعاتی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی (ره) وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز برگزار میکند
☑️ سلسله درس گفتارهای عاشورا (شماره۴) با حضور حداکثری عاشورا پژوهان کشور
موضوع: وضعیت بصره در آستانه قیام عاشورا
🎙با ارائه: استاد حجتالاسلام دکتر ابوالفضل هادی منش
مؤلف کتابهای سفیر سعادت بررسی زندگی مسلم بن عقیل،مختارنامه، مقتل قمقام زخار و صمصام بتار و...
📜 گواهی: پس از قبولی در آزمون پایان دوره
🗓تاریخ برگزاری: شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳
🕔ساعت برگزاری: ۱۷ (۵عصر)
📱لینک ورود به کلاس در فضای اسکای روم از طریق گزینه میهمان:
⏺https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114727/l/fa
📲ارتباط با موسسه از طریق لینک زیر:
@azadieks1401
#درسگفتار
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰 گام به گام با انسان کامل ۹
✍ اصغر آقائی
🌀 گام دوم: با نوح ع (۱): دعوت برادرانه
🔻 وقتی با #انسان_کامل در سفری، هم غصهدار هستی و هم شاد؛ شاد از اینکه با او همراهی و غصهدار از #جهالت انسانهای بسیاری که سخن او را درک نمیکنند. این نوح (ع) است که با سخنی رسا، برادرانه و پرمهر قوم خویش را فرامیخواند: ای قوم من خدا را عبادت کنید؛ تقوا پیشه کنید؛ و سخن من را که فرستاده خدایتان هستم، گوش فرا دهید «قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُّبِينٌ*أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ وَأَطِيعُونِ»
🔻 به مردمان زمان نوح، به صاحبان ثروت و مکنت و پیروانِ بیتوجه به عقل و فطرتِ آنان که مینگری، گویی گوشهاشان کر است و چیزی نمیشنوند و چشمانشان نابینا و با خود زمزمه میکنم: کافران گویی از سخنان پیامبرانشان جز صدایی بیمعنا به گوششان نمیرسد، به راستی کر و کورند و تعقل نمیکنند «وَمَثَلُ الَّذينَ كَفَروا كَمَثَلِ الَّذي يَنعِقُ بِما لا يَسمَعُ إِلّا دُعاءً وَنِداءً ۚ صُمٌّ بُكمٌ عُميٌ فَهُم لا يَعقِلونَ»
🔻آنان بهجای آنکه سخن او را بشنوند، او را به #نادانی و گمراهی متهم میکنند «قَالَ الْمَلأُ مِن قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَاكَ فِي ضَلاَلٍ مُّبِينٍ»؛ اما این نوح صبور است که سخنان بیهوده و زبانهای نیشدار آنان را تحمل میکند.
🔻 نوح بار دیگر به نرمی و پرمهر سخن میگوید؛ گویی هیچ اتفاقی نیافتاده است. او میگوید: قوم من، عزیزان من، من نه نادانم و نه گمراه؛ من تنها فرستاده کسی هستم که شما را آفریده؛ جهان را آفریده است. «قَالَ يَا قَوْمِ لَيْسَ بِي ضَلاَلَةٌ وَلَكِنِّي رَسُولٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِينَ»
من تنها پیامهای پروردگاری را به شما میرسانم که مرا مأمور به این کار کرده است.
🔻 و نوح، در حالی که تمام قلب و روح او به میدان آمده، و بغض گلویش را گرفته است؛ با گردش چشمی در چهرههایی که او را پرکینه مینگرند، استوار، اما با قلبی پردرد، ادامه میدهد: آیا تا کنون غیر از خیرخواهی از من دیدهاید؟ آیا من خیر شما را نمیخواهم؟ چرا به سخنان من گوش نمیکنید؟ اگر من آنچه را که میدانم، نمیدانستم؛ آیا چنین خود را به جدال بیانتها با شما مشغول میکردم؟ من به خاطر آنچه میدانم و شما نمیدانید، صبورانه و برادرانه تنها شما را به خیر و نیکی دعوت میکنم؛ فقط همین. «أُبَلِّغُكُمْ رِسَالاَتِ رَبِّي وَأَنصَحُ لَكُمْ وَأَعْلَمُ مِنَ اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ». و باز قصه تکراری انکار؛ از مردمانی که نوح غصهدارشان است؛ گویی نوح وامدار آنان است؛ وامدار آن مردمان ناسپاس؛
و من ناگاه با حیرت به دیواری تکیه میکنم و آهسته در حالی که قطره اشکی از کنج چشمانم سرک میکشد، این قطعه دردناک از #دعای_افتتاح را زمزمه میکنم: [خدایا] تو دائما با مهرورزی به من نزدیک میشوی؛ اما من کینهتوزی میکنم؛ و تو در برخورد با من از در دوستی وارد شده، به من محبت میکنی؛ اما من قبول نمیکنم؛ گویی من بر تو منّت دارم و تو وامدار منی 😭 "وتَتَحَبَّبُ إلَيَّ فَأَتَبَغَّضُ إلَيكَ ، وتَتَوَدَّدُ إلَيَّ فَلا أقبَلُ مِنكَ ، كَأَنَّ لِيَ التَّطَوُّلَ عَلَيكَ"
🔻 آه آه از سه همیشه همراه فریب و #نفاق و #جهل. تا وقتی سران قومی اهل نفاق باشند و مردمان آن، جاهلانه پیرو آنان؛ فریب تنها زاده آنان خواهد بود؛ و در پس آن حقناسپاسی؛ و قوم نوح نیز با او چنین کردند.
🔻 اما نوحِ مهربان، که نالهها و مویههایش دلم را به رنج آورده است؛ و گاه گاه منِ به ظاهر محبّ و همسفر او، با خودخوری و تعصبِ کنترلنشده، که گویی طاقتم تاب شده است، در دلم او را قضاوتی نادرست میکنم و با زمزمهای ریز که خود هم از شنیدنش عاجزم، میگویم بس است دیگر؛ و قبل از آنکه با نگاهم او را متوجه آنچه در دلم بود کنم، او خود آن را فهمیده بود، و باز آن لبخند تکراری اما شیرین و دلربایش، آرامم میکند و وقتی در پسِ لبخند او، علت را کنجکاوانه جستجو میکنم، جز محبت و عشق به مخلوق پرودگارش چیزی نمیبینم.
🔻 و نوح دردمند، خسته نمیشود چرا که او بر پیمانی که خداوند با او بسته است، مردانه متعهد است؛ پیمانی مستحکم که خداوند از همه پیامبران گرفته است «وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنكَ وَمِن نُّوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا»
🔹 راستش دیگر احساس میکنم طاقت همراهی با انسان کامل را ندارم.😔 گویی اصلا او را نمی فهمم، اما یک چیز مرا به ادامه راه تشویق میکند ... و آن اینکه اگر علت چیزی را نمیدانم و درک نمیکنم، آن را لااقل انکار نکنم؛ و به سخن خداي خویش اعتماد میکنم که همیشه مرا به تبعیت از پیامبرانش، این انسانهای کامل دعوت کرده است ...
... و باز سفر ادامه مییابد.
#سفر_عشق
#حیات_معقول
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📑 دومین شماره پژوهشنامه دیپلماسی فرهنگی منتشر شد
📄 اهم محورهای تخصصی پژوهشنامه دیپلماسی فرهنگی:
۱. اصول و مبانی دیپلماسی فرهنگی در جهان
۲. مکاتب و نظریات دیپلماسی فرهنگی
۳. مکتب، مبانی، اصول (اسلامی-ایرانی) دیپلماسی فرهنگی (رویکردهای دینی، انقلابی، تاریخی)
۴. وجوه اشتراک و افتراق دیپلماسی فرهنگی ایرانی با سایر دیپلماسی های موجود در جهان
۵. شناسایی مولفه ها و قلمروهای گوناگون دیپلماسی فرهنگی
۶. مساله شناسی دیپلماسی فرهنگی در ایران (نظام مسائل؛ نهادها و ساختارها؛ شبکه ها و نیروی انسانی؛ مخاطب)
۷. سیاست پژوهی دیپلماسی فرهنگی در اسناد بالادستی کشور
۸. شاخص های ارزیابی دیپلماسی فرهنگی
۹. تجربه کاوی سیاستها، برنامهها و فعالیتهای دیپلماسی فرهنگی کشورهای جهان
۱۰. تحولات، تطورات و دستاوردهای دیپلماسی فرهنگی در سطح ملی، منطقه و جهان
🔻لینک دسترسی به مقالات پژوهشنامه:
🌐 https://cdrj.icro.ir
#فصلنامه
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz