eitaa logo
نویسندگان حوزوی البرز
422 دنبال‌کننده
319 عکس
36 ویدیو
55 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است. 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان البرز است. ارسال یادداشت 👇 @Revolutionson2 #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
🔳جرعه ای از معارف حسینی🏴 ✍ علی عزیزخانی : در روايات به عزاداری و گريه بر اباعبدالله سفارش شده است، گرچه امروزه بعضی ها اشکال می کنند که گريه بر شهيد و کسی که از دنيا رفته چه اثری دارد؟ گاهی در آثار وهّابی ها و نوشته های بعضی از افراد اين اشکال ديده می شود: اين گريه به چه معناست؟ چرا بايد برای کسی که 14 قرن قبل به شهادت رسيده است اشک بريزيم؟ دليل اين اشک و بکاء چيست؟ ▪️جواب: مرحوم آقای بهاری کتابی دارد به نام «الدَّعوَه الحُسينيَّه» ايشان اين کتاب را در ردّ کسانی نوشته است که بر گريه و زيارت امام (عليه السلام) اشکال می کنند. ايشان در آن کتاب اين مطلب را دارد که گريه چهار گونه است. ▪️گریه دو قسم دارد: 1. گريه مثبت. 2. گريه منفی. گريه منفی: از جنگ، از ترس و.. اما گريه مثبت را شايد بتوان به چهار شاخه تقسيم کرد: 1⃣ اشکی که بر اساس عواطف و احساسات، انسان رقّت قلب پيدا می کند و برای چيزی گريه می‌کند، اين طبيعت بشر است. حتی اگر کسی مسلمان هم نباشد و قساوت قلب نداشته باشد، وقتی يک صحنه غم انگيز می بيند يا می شنود، اشک می ريزد. بچه ای که از گرسنگی در بغل مادرش جان می دهد، هر کسی را متأثر می کند، کسی که در بغل باباش شهيد می شود. ▪️علامات شقاوت: چشم، مجرای اشک است که وابسته به قلب و باطن انسان است، نمی تواند، بی تقاوت باشد، مگر کسی که منشأ اين چشمه را خشک کند. در اين رابطه حديث هم داريم، پيامبر فرمود: مِنْ عَلاماتِ الشَّقاءِ؛ چهار چيز نشانه شقاوت و بدبختی است: 1- جُمُودَ العَيْنِ؛ خشکی چشم. 2- وَ قَسْوَهُ القَلْبِ؛ قساوت قلب. 3- شِدَهُ الْحِرْصِ فِي طَلَبِ الدُّنيَا؛ حرص زدن و چسبيدن به دنيا. 4- وَ الإصرَارُ عَلَی الذَّنبِ؛ گناه روی گناه. و الّا هر انسان عاطفی به طور طبيعی در مسايلی که مصيبت گونه باشد، متأثر می شود چه ببيند و چه بشنود. (الکافی، ج 2، ص 290؛ وسائل الشيعه، ج 15، ص 337..) ▪️سیره نبوی الف. پيغمبر خدا پسری به نام ابراهيم داشت، يک سال و شش ماه داشت که مُرد، پيغمبر خيلی متأثر شد، در تشييع جنازه اش گريه می کرد، عايشه اعتراض کرد: يا رسول الله، چرا گريه می کنيد؟ فرمود: «لَيْسَ هَذَا بُکاءً وَ إنَّما هَذِهِ رَحمَهٌ»؛ اين اشک رحم است، اين اشک دل سوختن است، قلبم می سوزد و اشکم جاری می شود من نمی توانم جلوی اين گريه را بگيرم. بعد فرمود: مَنْ لايَرْحَمْ لَا يُرْحَمْ، کسی که رحم نداشته باشد، خدا هم به او رحم نمی کند. (وسائل الشيعه، ج 3، ص 281؛ بحار الانوار، ج 22، ص 151؛ الامالی للطوسی، ص 388) ب. شهادت حمزه سيدالشهداء؛ وقتی حمزه در احد شهيد شد پيغمبر کنار جنازه اش آمد و گريه کرد. آمد مدينه ديد از همه خانه ها صدای گريه می آيد، عزاست اما حمزه گريه کن ندارد. پيغمبر فرمود: «لَکِنَّ حَمْزَهَ لَا بَوَاکِی لَهُ»؛ عمويم حمزه کسی ندارد که برايش گريه کند. زنان مدينه وقتی شنيدند که پيغمبر ناراحت شده، همه مجلس هايشان را تعطيل کردند و آمدند برای حمزه گريه کردند. (من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 183؛ وسائل الشيعه، ج 3، ص 284) ▪️اثر گریه اين گريه يک نوع آرامش می آورد، اين اشک يک سروری می آورد، لذا روايت داريم که امام حسين (عليه السلام) فرمود: انا قتيل العبره قتلت مکروبا و حقيق علي الله ان لا ياتيني مکروب قط الا رده الله او اقبله الی اهله مسرورا، من کشته اشک هستم هيچ کسی با غم و اندوه به زيارت نمی آيد مگر اين که خدا او را با خوشحالی نزد اهل و عيالش برمی گرداند. (بحار الانوار، ج 44، ص 279؛ ثواب الاعمال و عقاب العمال، ص 98؛ کامل الزيارات، ص 109) شب اول محرم1445 @howzavian_alborz
🌱 فراخوان ثبت‌نام تلبّس به لباس مقدس روحانیت 🔰 ویژه طلاب حوزه علمیه استان البرز ⏰ زمان ثبت نام: از تاریخ ۳۱ خرداد ماه تا ۳۱ تیرماه سال ۱۴۰۳ 🔸 شرایط ثبت نام 1⃣ داشتن شرایط عمومی تلبس 2⃣ اتمام پایه پنجم برای طلاب بلندمدت و اتمام سطح دو برای طلاب سفیران هدایت 🔻لینک ثبت نام: https://form.avalform.com/view.php?id=60802530 @howzavian_alborz
تاریخ قیام سیدالشهدا 2.mp3
13.23M
🌀 پادکست «تاریخ قیام سیدالشهدا» 📝 بخش دوم 🎙 عطا یاوری 🔰 آنچه خواهید شنید: 🔹مرگ معاویه و آغاز حکومت یزید 🔹حضور امام حسین در مجلس حاکم مدینه 🔹 وصیت امام حسین با محمد بن حنفیه 🔹 گفتگوی امام با ام‌سلمه 🔹حرکت کاروان امام به سمت مکه 🔻 چرا امام حسین ع عافیت و راحتی مدینه را با وضعیت کربلا عوض کرد؟ ☑️ کاری از رادیو مناهج @howzavian_alborz
🔰 سه‌بهشت و سه‌جهنّم: مراتب بهشت و جهنّم اصغر آقائی 🔻بزرگانی چون معتقدند هر یک از بهشت و جهنّم سه مرتبه دارد: ۱) بهشت و جهنّم افعال، ۲) بهشت و جهنّم صفات، ۳) بهشت و جهنّم ذات. ۱.بهشت و جهنّم افعال: محلّ بروز و ظهور باطن اعمال افراد در برزخ و قیامت است. ۲. بهشت و جهنّم صفات: محلّ بروز و ظهور صفات و ملکاتی است که فرد به دلیل استمرار افعال نیک یا شرّ، در خود ایجاد کرده است. ۳. بهشت و جهنّم ذات: محلّ بروز و ظهور ذواتی است که ذات آنان یا با توحید یا با کفر عجین شده است و غیر آن را بر نمی‌تابند. 🔻هر یک از این سه مرتبه، از قبلی شدیدتر است؛ لذا اکثر انسان‌ها که به دلایل مختلفی اعمال نیک انجام می‌دهند وارد بهشت و جهنّم افعال می‌شوند، و کسانی که آگاهانه در مسیر قرار می‌گیرند، وارد بهشت و جهنّم صفاتی می‌شوند، و برخی نیز که به لقاءالله و رسیده‌اند وارد بهشت شده، و گروه مقابل آنان نیز در جهنّم ذاتی خواهند بود. 🔻افرادی که وارد هر یک از این مراتب می‌شوند، نسبت به مرحله قبلی کمتر است؛ مثلا کسانی که وارد بهشت ذاتی می‌شوند و خطاب "وَ ادْخُلِی جَنَّتِی" شامل آنان می‌شوند بسیار معدودند. 🔻 بنیادین ورود در بهشت ایمان است که با این‌همانی در مصداق دارد، بنابراین چون ولایت از مراتب ولایت باطنی تا ولایت ظاهری را در بر می‌گیرد؛ ایمان نیز همین مراتب را دارد. 🔻 کلیدواژه ورود در ولایت، و به تبع آن ورود در ایمان، در برابر حقّی است که توسط یکی از دو باطنی -یعنی عقل- یا حجّت ظاهری -یعنی پیامبر و امام- برای فرد اثبات شده است. 🔻 بنابراین تمام انسان‌ها، اگر با حق، ذاتیِ آنان نشده بلکه تسلیم در برابر حق ذاتیِ آنان باشد، و از طرف دیگر عمل خویش را نیز همراه و موافق این تسلیم، صالح کنند، اینان در نهایت، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، در کمترین فرض آن، وارد بهشت افعال خواهند شد؛ به شرط آنکه هیچگاه هیچ حق آشکارشده‌ای را انکار نکنند؛ و بر تسلیم و عمل صالح خویش استمرار داشته باشند؛ هرچند ممکن است دچار خطاهای موقّتی نیز بشوند. @howzavian_alborz
🏴 جرعه ای از معارف حسینیعلی عزیزخانی 2️⃣ گريهٔ فضيلت طلبی (عدم حضور) گاهی گريه، فضيلت طلبی است، يعنی فضيلتی از انسان فوت شده باشد؛ مثل پدر و مادر خوب، استاد خوب، بعد انسان غصه می خورد. چرا ما زمانی هستيم که امام حسين را درک نکرده ايم؛ «اللَّهُمَّ إنَّا نَشکُو إلَيْکَ غَيْبَهَ نَبِيِّنا» در دعای افتتاح: خدايا، ما گريه و شکوه می کنيم که چرا پيغمبر نيست، تا از او استفاده کنيم؟ در دعای ندبه:«مَتی تَرانا وَ نَراک»؛ کی ما تو را می بينيم و تو ما را می بينی؟ وقتی پيغمبر از دنيا رفت، اميرالمؤمنين اشک می ريخت و می فرمود: «يا رَسُولَ الله لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ ما لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِک» نهج البلاغه / حکمت 235 يا رسول الله، گريه می کنم شما که رحلت کرديد، وحی تمام شد، چيزی با مرگ شما از بين رفت که ديگر نمی آيد و آن هم وحی است. گاهی انسان گريه می کند که چرا ما کربلا نبوديم چرا ما روز عاشورا نبوديم که صدای «هَل مِنْ ناصر» او را بشنويم و امام را ياری کنيم. پس این گريه، گريه عدم حضور است، چرا امام حسين (عليه السلام) نيست؟ چرا امام زمان در بين ما نيست؟ 3⃣ گريهٔ معرفت (معصيت زدايی) اشک معرفت و اشک صفاتی است، گريه می کنم چرا امام حسين اين قدر خوب بود و من اين قدر بد هستم؟! چرا امام حسين اين قدر صبور بود و من اين قدر کم صبر هستم؟! چرا امام حسين مظهر نماز و ايثار بود و من در نماز اين قدر سست و کاهل هستم؟! يعنی چرا من بدم؟ چرا من گناه می کنم؟ چرا نور امام حسين در دل من نيست؟ چرا نور خدا در دل من نيست؟ اين که گفته اند اشک بر اباعبدالله گناه را می برد. ▪️تمثيلی برای تبديل سيئات به حسنات شما کود را پای گل می ريزيد، بویش بد و متعفن است چرا اين کود را اين جا آورديد؟ اگر صبر کنيد، کود به بوی خوش تبدیل می کند و يک ماه تا سه ماه ديگر وقتی توی باغ می رويد، می گوييد عجب بوی گلی! ديگر بوی کود نيست. اين جاست که می گويند: إنَّ الحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئات، هود / 114 اين که قرآن می فرمايد: حسنات، سيئات را از بين مي برد و يا «يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ» فرقان /70 خدا بدی را به خوبی تبديل می کند، معنايش اين نيست که شما دروغ بگوييد، به جای آن راست می نويسند، خير چنين نيست. مثل اين است شما کود را بياوريد بو بکشيد، بعد بگوييد بوی عطر می دهد؛ يعنی کود می رود جزو گل و بوی گل می گيرد. دروغگو وقتی در زندگی اش دروغ و معصيت است آيا اشک بر امام حسين اين ها را می زدايد؟ اشکی که تبديل و تغيير می دهد، اشکی که تحول ايجاد می کند، اين اشک گناه زداست. 4️⃣ گريهٔ بر مظلوم خداوند در قرآن کريم می فرمايد: «لا يُحِبُّ اللهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَولِ إلّا مَنْ ظُلِمَ». (نساء /148) خدا دوست ندارد داد و فرياد بزنيم اما می گويد در يک جا فرياد زدن اشکالی ندارد و آن جايی است که به کسی ظلم شده است. چگونه می شود انسان مظلومی را ببيند ساکت بنشيند، گاهی بايد مظلوم را با اشک ياری کرد. حضرت زهرا مظلوم را با چه ياري کرد؟ 75 روز يا 95 روز بعد از رحلت رسول الله (صل الله عليه و اله) آمد بقيع گريه کرد، اُحد رفت گريه کرد. اين گريه به خاطر فقدان پيامبر و ظلم هايی که به اميرمؤمنان (عليه السلام) شده بود. راوی می گويد: خدمت امام صادق (عليه السلام) رفتم، آن حضرت نماز می خواند و در سجده نماز برای زوّار قبر امام حسين دعا می کند: خدايا اگر در اين مسير پول خرج کرده اند به جای آن به آنها پول بده، اگر اذيت شده اند به جای آن آرامش بده، خدايا به کسانی که به زيارت قبر حسين رفته اند به آنها هر چه می خواهند بده، حاجاتشان را برآورده کن. معاويه ابن وهب می گويد: وقتی دعای امام تمام شد به حضرت گفتم: آقا برای چه کسانی دعا می کنيد؟ فرمود: برای کسانی که قبر حسين (عليه السلام) را زيارت می کنند. گفتم: آقا برايشان خيلی ثواب گفتيد. حضرت فرمودند: کسانی که در آسمان برای زائران قبر امام حسين دعا می کنند بيشتر از زمينی ها هستند، فرشته ها دعا می کنند. بعد فرمود: دلت نمی خواهد با ملائکه مصافحه کنی؟ گفتم: بله آقا. فرمود: برو زيارت جدّم حسين. ✅ امام رضا عليه السلام فرمود: «مَنْ زارَ قَبْرَ أبي عَبدِالله عليه السلام بِشَطِّ الفُراتِ کَمَنْ زارَ اللهَ فَوْقَ عَرْشِهِ»[وسائل الشیعه / ج14،ص411 ]؛ کسي که اباعبدالله را زيارت کند مثل کسي است که خدا را زيارت کرده. 🖇 شب دوم محرم ۱۴۴۵ @howzavian_alborz
🔘 کارنامه فردی و اجتماعی در اندیشه شهید صدر: واکاوی هویت و مسئولیت جامعه ✍ محمدجواد خمسه شهید صدر با استناد به آیاتی از قرآن، به تمایز میان عمل فردی و عمل اجتماعی می‌پردازد و از این طریق، هویت و موجودیتی مستقل برای جامعه قائل می‌شود. در نظر ایشان، قرآن کریم دو کارنامه برای انسان در آخرت بیان می‌کند: یکی مخصوص اعمال و رفتارهای فردی و دیگری مربوط به اعمال امت و جامعه. تفاوت این دو کارنامه در ابعاد و گستره اعمال ثبت شده در آن‌هاست. عمل فردی دو بُعد دارد: سبب و هدف. اما عمل امت علاوه بر این دو بُعد، شامل بُعد سومی نیز می‌شود که شهید صدر آن را موج می‌نامد. به گفته ایشان: * اعمال دو بعدی در کارنامه فردی ثبت می‌شوند. * اعمال سه‌بعدی هم در کارنامه فردی و هم در کارنامه امت مربوطه درج می‌شوند. فرد به خاطر اعمال دو بعدی (سبب و هدف) مورد بازخواست قرار می‌گیرد و امت به خاطر بعد سوم (موج) اعمالش مورد حسابرسی قرار می‌گیرد. (منبع: سنت‌های اجتماعی و فلسفه تاریخ در مکتب قرآن، ص ۱۳۴) شهید صدر این دیدگاه را از آیه ۲۸ و ۲۹ سوره جاثیه استنباط می‌کند: «وَتَرَىٰ كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً ۚ كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَىٰ إِلَىٰ كِتَابِهَا الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» بر اساس این آیه، در روز قیامت هر امتی به طور جداگانه مورد حسابرسی قرار می‌گیرد. شهید صدر از این آیه نتیجه می‌گیرد که امت و جامعه در قبال اعمال خود، جدای از افراد، مسئول هستند. ایشان همچنین معتقد است که در روز قیامت دو نوع احضار صورت می‌گیرد: احضار فرد به پیشگاه خداوند و احضار امت و جامعه. این احضار فردی و اجتماعی برای بررسی کارنامه و عملکرد شخصی و اجتماعی انسان است. ممکن است فردی در مقام شخصی، اعمالی نیکو انجام دهد، اما در مقام اجتماعی آن اعمال جزو حسنات او محسوب نشود. به عنوان مثال، کسانی که در زمان طاغوت به وظایف مذهبی خود عمل می‌کردند، اما در قبال ظلم و ستم رژیم، منفعلانه رفتار می‌کردند، از نظر شهید صدر در کارنامه امتی خود نمره قبولی نخواهند گرفت. حال سوالی که مطرح می‌شود این است: * کسانی که در عرصه انتخابات به عنوان کنشگر فعالیت می‌کردند، چه چیزی را در کارنامه امتی خود ثبت کرده‌اند؟ * آیا کنشگری آنها با علم به وجود کارنامه امتی صورت گرفته یا صرفاً یک عمل فردی تلقی شده است؟ پرسش دقیق‌تر: * نقش، جایگاه و تکلیف خود را در امت (اجتماع) نیز می‌شناسیم؟ @howzavian_alborz
"هر نویسنده‌ای در ابتدا یک خواننده است. پس هرگز از خواندن دست نکشید. کتاب‌ها، معادن ارزشمندی از کلمات، ایده‌ها و الهامات هستند که می‌توانند به شما در مسیر نویسندگی کمک کنند." @howzavian_alborz
مجله پرچمداران انقلاب اسلامی شماره 8.pdf
57.25M
🖇 مجله پرچمداران انقلاب اسلامی / رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. 🔸نقش بی‌بدیل و استراتژیک رهبر انقلاب در هدایت و رهبری جبهه مقاومت... 🔹️محبوب و معتبر؛ یادکردی از شهید آیت الله سید محمد علی آل هاشم امام جمعه شهر تبریز... 🔸️وصیت نامه آیت الله فاطمی‌نیا: سلام به دوستان برسانید بگویید بداخلاقی در منزل را کنار بگذارند... 📍پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی می‌توانند جهت ارسال مقالات خود و بهره‌مندی از مزایا ثبت مقالات(ثبت به عنوان مقاله پژوهشی در سامانه‌های حوزوی ) به آدرس زیر در پیام رسان ایتا مراجعه کنند.👇 @parcham_enghelab @howzavian_alborz
«إنی لاستصغر قدرک»‌؛ من جایگاه و قدرت تو را کوچک می شمارم، جمله ای است که حضرت زینب کبری سلام الله علیها در شام برابر یزید بیان فرمود. این جمله حاکی از یک نکته مهم است و آن عبارت است از «تحقیر ظالم» و «ترس نداشتن از هیمنه و قدرت پوشالی و ظاهری او». آری منطق اهل توحید، «تکبیر» حق تعالی و «تصغیر» ما سوی الله است. آن حلقومی که دم از «سازش» و «دیدن دم کدخدا» و «صلح با ظالم و مستکبر» می زند، نماینده شیطان است و لو در لباس اهل علم و صالحان باشد!!! ✍ محمد علی فتحی سلام‌الله‌علیها @howzavian_alborz
🔔 ثبت‌نام آزمون استخدامی ۱۴۰۳ دستگاه‌های اجرایی از فردا آغاز شد ◻️ ثبت‌نام متقاضیان در این آزمون استخدامی تا ۲۳ تیرماه ادامه خواهد داشت و تاریخ دریافت کارت ورود به جلسه و زمان برگزاری آزمون نیز روزهای ۹ و ۱۲ مردادماه ۱۴۰۳ اعلام‌ شده است. ◻️داوطلبان گرامی؛ حتما اصلاحیه شماره یک را به همراه الحاقیه سازمان تبلیغات اسلامی مطالعه نمایند. 📎 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام @howzavian_alborz
قیام سیدالشهدا 3..mp3
18.45M
🌀 قسمت سوم پادکست «تاریخ قیام سیدالشهدا» 🎙 عطا یاوری 🔰 آنچه خواهید شنید: 🔹ورود امام حسین به مکه 🔹اقدامات بنی‌امیه برای جلوگیری از قیام امام حسین 🔹 اقدامات امام حسین برای همراه کردن مسلمانان در قیام 🔸 روش اسلامی در همراه کردن مردم 🔹 چرا خیلی‌ها با حرکت امام حسین مخالف بودند؟ 🔻 انقلاب اسلامی ایران متاثر از قیام امام حسین علیه‌السلام 🔹 چند نمونه از ثمرات قیام امام حسین علیه‌السلام ☑️ کاری از رادیو مناهج @howzavian_alborz
🚩 دومین فراخوان ملی هیأت و کودک ▫️ ویژه فعالان هیأت، مسجد و تشکل‌های دینی 🚩 تجربیات، تولیدات و محصولات ویژه محرم و اربعین 🏷 مجموعه اقدامات و فعالیت‌های هیأت و موکب کودک، محتوای ویژه کودک، محصولات تخصصی کودک در مسجد و هیأت، فضاسازی، داستان و قصه، هیأت مادر و کودک، فرصت‌های تربیتی خانواده در هیأت و موکب، رسانه و فضای مجازی. 🎁 همراه با جوایز نفیس و ارزنده برای ۱۴ هیأت برگزیده 🗓 مهلت ارسال آثار: تا ۳۰ صفر | ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ 📨 شیوه ارسال آثار: 🌐 heyat.havayemadari.ir 📬 @heyatkoodak_admin @howzavian_alborz