eitaa logo
حوزه علمیه
66 دنبال‌کننده
131 عکس
95 ویدیو
7 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
حرف های بیهوده و لغو تاثیری زیاد در روح دارد و روح را می میراند. من حرف های بیهوده را کمتر از غذای حرام نمیدانم. حضرت آیت الله کوهستانی ( ره ) حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
t (21).mp3
3.44M
آیت الله صدیقی حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گوش شما باید به فرمان رهبری باشد علامه حسن زاده آملی حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
🌀 سختی‌های حوزه در دوران رضا شاه پهلوی 📝 حوزه قبل و بعد از انقلاب 👤 زندگینامه خودگفته آیت‌الله العظمی صافی قدس سره 🔸 دوران طلبگی ما با شداید همراه بود. در زمان پهلوی و آن اوضاع سخت؛ نه یک نفر می‌گفت درس بخوان، نه یک نفر تشویق می‌کرد، نه مشوق بود و نه که انسان به واسطه آن تشویق شود. 🔹 ما هرچه درس بخوانیم، کم خوانده‌ایم. هركسی كه درس نمی‌خواند، لذت علم را درک نکرده است. هرچه انسان بیشتر بخواند، شوقش بیشتر می‌شود. مواظب باشید در همه کارهایی که انجام می‌دهید، وقار طلبگی و وقار انتساب به حضرت ولی عصر (عج) را حفظ كنید؛ چون ما را منتسب می‌کنند به ایشان.... هرکس که می‌رسید، می‌گفت چرا طلبه شدی؟! ❇️ امروز برای کسانی که بخواهند درس بخوانند، وسیله هست. در گذشته وسایل این گونه فراهم نبود، 🔻 نه استاد بود، 🔻 نه مدرسه [علمیه]، 🔻 نه تشویق و ترغیب 🔻 و نه اینکه کسی به انسان بگوید: احسنتم. ♨️ هرکسی می‌رسید، می گفت: ❓چرا طلبه شدی؟ ❓چرا درس می‌خوانی؟ ❓چرا معطلی؟ ❓چرا رها نمی‌کنی؟ حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
جدول مراقبه ماه رجب.pdf
1.66M
🌀 جدول مراقبه‌ی رجبیه 📝 اعمال و اذکار ماه رجب 🔸 ملک داعی از قول خداوند متعال در هر شب ماه رجب ندا سر می‌دهد: «من هم‌نشين هركسی هستم كه هم‌نشين من باشد و مطيع هركس هستم كه از من اطاعت كند و آمرزنده‌ى هركس هستم كه از من آمرزش بطلبد. ماه، ماه من است و بنده، بنده‌ام و رحمت، رحمتم... 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔹 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسان شدن انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام عمل و اذکار هر روز، خانه‌ی مربوط را علامت بزنید. 🔹 البته هرکس مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کند و لازم نیست همه‌ی اعمال را انجام دهید. 📚 منابع: 1️⃣ اقبال الاعمال 2️⃣ مفاتیح الجنان حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
سه چیز ميتواند موجب فساد شود؛ می گوید: «إنَّ الشَّبَابَ وَ الفِراغَ وَ الجِدَه مَفسَدهٌ لِلمَرءِ أیُّ مَفسَدَه» سه چیز است که بسیار فساد به بار می‌آورد. یکی جوانی است. جوانی خوب است، امّا باید کنترل بشود، بالاخره جوان هر کار را که نمی‌کند. دیگری بیکاری وفراغت است.کسی که بیکار باشد، همه کار از او سر می‌زند. جوانی که کار داشته باشد یا درس بخواند، شب وارد خانه می‌شود، بعد هم نماز خود را می‌خواند، یک چیزی می‌خورد و می‌خوابد. امّا وقتی بیکار باشد ، حالا ساعت ۱۲ شب است می‌گوید: برویم یک دوری بزنیم، چه دوری ساعت ۱۲!. پرنده‌ها خوابیدند، انسان‌های عاقل خوابیدند، تو کجا می‌روی؟! مورد آخر هم جده است، به معنای پول زیاد؛ جوان هستم، بیکار هم هستم، پول هم ماشاءالله هر چه بخواهم به غیر حساب داده می‌شود! این هم موجب فساد است! حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
🔹شب را تا طلوع آفتاب با مطالعه می گذراندم و همیشه درس فردا را شب پیش مطالعه می کردم. اگر اشکالی پیش می آمد با هر خودکشی بود حل می نمودم. 🔹وقتی که به درس حضور می یافتم از آن چه استاد می گفت قبلا روشن بودم. هرگز اشکالی و اشتباه درس را پیش استاد نبردم. 📚 یادنامه مفسر کبیر علامه طباطبایی صفحه ۵۳ حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
🔴 امتحان شفاهی آیت‌الله صافی از مقام معظم رهبری 🔹 تازه به قم آمده بودم، هم به دلیل رسمی‌تر شدن فعالیت علمی و هم به جهت گرفتن شهریه آیت‌الله بروجردی، باید در اتاقی که در مجاورت کتابخانه فیضیه بود، امتحان شفاهی می‌دادم. 🔹 برای امتحان نام‌نویسی کردم، شنیده‌ بودم یکی از ممتحنین طلبه فاضلی است به نام «شیخ لطف‌الله صافی». 🔹 تا وارد شدم بخشی از کتاب مکاسب و کفایه را مشخص کردند، تا مطالعه کنم و امتحان بدهم. «به من برخورد. گفتم من خارج می‌خوانم. شما چطور از من راجع به سطح، سوال می‌کنید؟ گفتند: رویه مان این است... برای شما که ضرری ندارد.» 🔹 ظاهراً آقای صافی زودتر متوجه شد که طلبه درس‌خوانی هستم اما ممتحن دیگر «گفت که نه آقا، بخوان، ترجمه کن... معنا کردم و خوب هم معنا کردم. بعد گفتند یکی از درس‌های آقای بروجردی را... بنویس.» رفتم در اتاق کنار، شروع کردم درس جدید آیت‌الله بروجردی را تقریر کردن، عربی هم تقریر کردم. وقتی ممتحنین دست‌نوشته را دیدند، از من خواستند تا هر آنچه از دروس آیت‌الله بروجردی را تقریر کردم، برای ایشان بیاورم، تا دست آن مرجع عالیقدر برسانند. 🔹 «جزوه‌ای بود خوش خط، بدون خط خوردگی، تمیز و چشم‌نواز. 📚 کتاب شرح اسم(زندگی‌نامه مقام معظم رهبری) ص ۸۷ حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
۱: استاد ۲: طالب علم ۳: روش ۴: متن درسی ۵: هم مباحثه 🔹هر يک از اين عوامل، بستر سازِ (= مُعِدّ) تحقّقِ فهم اند نه علّت تامّه؛ هرچند در غالبِ موارد، شرطِ تماميّتِ علّت تامه اجتماع همۀ اين عوامل است و بسنده کردن به برخی از آنها موجب کاستی در فهم می گردد؛ چرا که نتيجه تابع أخسّ مقدمات است. حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکند من رو به قبله نماز می خوانم دلم پشت به قبله باشد... حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
حوزه علمیه
#عوامل_بستر_ساز_تحصیل_صحیح ۱: استاد ۲: طالب علم ۳: روش ۴: متن درسی ۵: هم مباحثه 🔹هر يک از اين عوا
🔺برخی ويژگیهای طالب علم 1⃣ استعداد کافی برای تحصيل 2⃣ انگيزۀ کافی برای تحصيل 3⃣ تلاش و جديت در تحصيل حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🌺 ثواب عجیب نماز شب قرآنی بمانیم حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
حوزه علمیه
#عوامل_بستر_ساز_تحصیل_صحیح 🔺برخی ويژگیهای طالب علم 1⃣ استعداد کافی برای تحصيل 2⃣ انگيزۀ کافی بر
📝 جدّيت در تحصيل، عوامل و موانع گوناگونی دارد؛ يکی از عوامل مهم آن، برنامه ريزی دقيق و هدف گذاری هوشمندانه برای روند تحصيلی است. ✔️ امير مؤمنان -سلام الله عليه- می فرمايد: «أصل العَزم الحَزم و ثمرتُه الظَّفَر؛ ریشۀ عزم (= ارادۀ قوی) و تصمیم بر انجام دادن کاری، دوراندیشی و میوۀ آن پیروزی و دستیابی است». 🔹اين جملۀ کوتاه ولی پر معنا دو نکتۀ مهم زندگی سعادتمند را نشان می دهد: یکی عزم و اراده قوی؛ دیگری برنامه ريزی. 🔹در صورتی که اين دو در هر فعاليت انسانی وجود داشته باشد، قطعاً ثمرۀ آن پيروزی و رسيدن به هدف است. حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
💢 ضرورت حمایت از طلاب محقق و مستعد علامه : گرچه حفظ نظام بر همه ما واجب است، اما این واجب کفایی است، حیف است یک طلبه فاضل که می تواند استاد خارج شده و فقیه باشد، برای تامین عائله خود وارد کارهای اجرایی شود. یک طلبه فاضل و با استعداد، مسئولیت دارد تا در حوزه بماند و خلاء مرجع و استاد را در آینده پر کند و وظیفه ما این است که این طلبه فاضل را تامین و بورسیه کنیم تا وارد کارهای اجرایی نشود، چرا که اساس حیات حوزه به مراجع و اساتید است. کسی که تنها نقل کننده نظرات دیگران باشد، دلال علم است، فقیه کسی است که نظریه پرداز و صاحب نظر باشد و شما نیز باید در مقابل حمایتی که از طلاب با استعداد می کنید، به جدّ از آنها خروجی علمی بخواهید. حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
من زار عمتی بقم کمن زارنی دعاگوی شما ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ قم حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
آیت‌الله بهجت: 🔹استاد ما (مرحوم غروی اصفهانی) نقل می‌کرد که تنها یک بار در درس مرحوم آخوند خراسانی شرکت ننمودم. علت آن هم این بود که باران شدیدی آمده بود و من یقین کردم که آن مرحوم برای تدریس نمی‌آید؛ زیرا هنگام باریدن باران در جلوی خانه‌ی ایشان آب فراوان جمع می‌شد و لذا عبور و مرور از آن قطع می‌شد؛ ولی بعد معلوم شد که یکی از اهل علم پایش را بالا می‌زند و مرحوم آخوند را پشت می‌گیرد و از آب عبور می‌دهد. 🔸با چه مشقت‌ها و سختی‌ها عمری در راه درس و تدریس و بحث گذراندند و هیچ احساس خستگی و فترت نکردند. حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
نیت.m4a
1.49M
«سنگین ترین عمل نیت است...» 🎙آیت الله العظمی جوادی آملی حوزه علیمه خضری دشت بیاض https://eitaa.com/howze_com
حوزه علمیه
#عوامل_بستر_ساز_تحصیل_صحیح 📝 جدّيت در تحصيل، عوامل و موانع گوناگونی دارد؛ يکی از عوامل مهم آن، بر
📝 یکی از عوامل مهمِ تقويت اراده و دستيابی به برنامه ريزی دقيق و دوراندیشی (حزم)، همنشینی با بزرگان و شنیدن یا خواندن شرح احوال و زندگینامۀ آنان و فراگرفتن آداب ایشان است. 🔹 امام زين العابدين -عليه السلام- می فرمايد: «مُجَالَسَةُ الصَّالِحِينَ دَاعِيَةٌ إِلَى الصَّلَاحِ وَ آدَابُ الْعُلَمَاءِ زِيَادَةٌ فِي الْعَقْل‏؛ همنشینی با خوبان، دعوت کننده به صلاح و خوبی و {رعایت} آداب دانشمندان سبب فزونی در عقل است». 🔹اين نکته ای است که متأسفانه در زمانه ما مغفول مانده و طالبان علم کمتر بدان اهميت می دهند. حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
علامه ذوالفنون جامع؛ (روحی فداه)، می فرمایند: انسانهای ورزیده و موفق در ؛ صاحب رأیی و صائب نظری و کم گوی و گزیده گوی و دیرگوی و می شوند. قلم آنها بسیار رصین و متین و قابلیت ادراک از را خواهند داشت. حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com
حوزه علمیه
#عوامل_بستر_ساز_تحصیل_صحیح 📝 یکی از عوامل مهمِ تقويت اراده و دستيابی به برنامه ريزی دقيق و دوراندی
🔺سوم. روش 📝 روش سنتی تحصيلات حوزوی هشت مرحله دارد: 1⃣ مطالعه پیشینی (پیش مطالعه)؛ 2⃣ حضور در درس؛ 3⃣ مطالعه پسینی (پس مطالعه)؛ 4⃣ مباحثه؛ 5⃣ تقرير درس؛ 6⃣ نگاه کلان؛ 7⃣ تدریس؛ 8⃣ مرور. @howze_com
12275-fa-tarjome-adab-almotaalemin.pdf
679.7K
انیس الطالبین ترجمه کتاب آداب المتعلمین ترجمه اقای ذهنی تهرانی حوزه علمیه خضری دشت بیاض @howze_com