#سخن_سردبیر
🌀 فراگیری گسترده الفائق در حوزه علمیه
📝 استقبال چشمگیر اساتید و طلاب
🔹 سال تحصیلی جاری، سومین سالی است که تدریس کتاب اصولی #الفائق در حوزه علمیه آغاز شده است. سال اول تنها آیتالله شبزندهدار و یکی دیگر از اساتید، امر تدریس این کتاب را آغاز کردند. سال گذشته شصت نفر از اساتید وارد عرصهی تدریس این کتاب نوظهور اصولی شدند و بحمدالله در سال جاری ۱۳۹ نفر از اساتید عهدهدار تدریس الفائق شدند. این تعداد تقریبا مساوی تعداد اساتید یک درس کفایه می باشد.
🔹 این نشاندهندهی این است که حوزه علمیه به شدت تشنه #تحول است و از آن استقبال میکند. امیدواریم مسیری که با الفائق آغاز شده است به همین کتاب ختم نشود و در ادامه نیز نوآوریهای اصولی متقن و درخوری را شاهد باشیم.
📌 پ.ن:
به زودی شرح دو جلدی #الفائق_في_الاصول که حاصل تقریرات دو سال تدریس این کتاب توسط استاد معزز آیتالله شب زنده دار (زید عزه) میباشد، منتشر شده و در اختیار طلاب قرار خواهد گرفت.
#الفائق
#تحول_اصول
#نوآوری_در_کتب_دِراسی
@Manahejj
✍ نمایندگان مجلس در بیانیه ای خواستار احضار سفیر فرانسه شدند
🔹۱۳۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیهای از وزارت امور خارجه درخواست کردند تا در پاسخ به اظهارات اخیر دولتمردان فرانسه، سفیر این کشور را احضار کند.
✍ حوزه انقلابی
🔺 ببینید کار به کجا رسیده که برای احضار سفیر فرانسه نمایندگان مجلس باید بیانیه بدهند...
@howzehenghelabi
📸 | #رزق_معنوی
💢 ما #فقيه آنها را فقيه نشماريم مگر اين كه محدَّث باشد...!
📜 متن عربی روایت:
قال الصّادقُ عليه السلام: اِعرِفوا مَنازِلَ شيعَتِنا بِقَدرِ ما يُحسِنونَ مِن رِواياتِهِم عَنّا، فإنّا لا نَعُدُّ الفَقيهَ مِنهُم فَقيها حَتّى يَكونَ مُحَدَّثا، فقيلَ لَهُ: أ وَ يَكونُ المُؤمِنُ مُحَدَّثا؟ قالَ: يَكونُ مُفَهَّما، و المُفَهَّمُ مُحَدَّثٌ.
📖 ترجمه:
امام صادق عليه السلام: منزلتِ شيعيان ما را از اندازه رواياتى كه از ما مى دانند بشناسيد. ما فقيه آنها را فقيه نشماريم مگر اين كه محدَّث باشد. عرض شد: آيا مؤمن هم محدَّث مى باشد؟ فرمود: مفهَّم است و مفهَّم محدَّث مى باشد.
📎 منبع: رجال الكشّيّ: ۱/۶/۲
#حدیث
#طلبه_در_تراز_انقلاب_اسلامی
#پژوهش_و_تحقیق
🔰با کانال "طلبه تراز |پژوهش و تحقیق" همراه باشید:
@talabetaraz_pajohesh
✅ آدرس کانال جامع "طلبه در تراز انقلاب اسلامی"
🆔 @Talabedartarazenghlab
*🔴ﭼﻨﺪ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻬﻢ درباره کوروش!*
🔹 ۱.ﺯﺭﺗﺸﺘﯿﺎﻥ ﻃﺒﻖ ﺁﺩﺍﺏ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺗﺸﺎﻥ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩاند اگر ﮐﻮﺭﻭﺵ به آئین ﺯﺭتشت بوده، ﻃﺒﯿﻌﺘﺎ ﺟﺴﺪﺵ ﺭﺍ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩﺍﻧﺪ ﭘﺲ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ کوﺭﻭﺵ ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﭘﯿﺪﺍﺷﺪﻩ؟
🔹 ۲. ﺍﮔﺮ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﯾﮑﺘﺎﭘﺮﺳﺖ ﺑﻮﺩه چرا ﺩﺭ ﻣﻨﺸﻮﺭ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﻨﺴﻮﺏ ﺑﻪﺍﻭ ﻣﯿﺪﻭﻧﻦ ﺑﺎﺭها ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ " ﻣﺮﺩﻭﮎ" ﺑﺖ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺎﺑﻞﺭﻭ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﯿﮕﻮﯾﺪ به ﯾﺎﺭﯼ ﺍﻭ ﺑﺎﺑﻞ ﺭﺍ ﻓﺘﺢﮐﺮﺩﻩ ؟
🔹۳.ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻭ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﯿﺴﺖ؟ چرا ﺳﻌﺪﯼ، ﺣﺎﻓﻆ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺷُﻌﺮﺍیبزرگ ایران ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ کبیر نبردهاند؟ مگر شخصیت ﻗﺎﺑﻞ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﻧﺒﻮﺩﻩﺍﺳﺖ؟! ﭼﺮﺍ ﺣﺘﯽ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺑﺶ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﺒﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﻭﺣﮑﻮﻣﺘﻬﺎی پیش ﺍﺯ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﻭﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻩ ﯾﻌﻨﯽ ﻧﻤﯽﺩﻭﻧﺴﺘﻪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﭼﻪ کسی است؟ ﺩﺭﯾﻎ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺑﯿﺖ ﺷﻌﺮ!
🔹۴.ﺍﮔﺮ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽها ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻣﻌﺮﻭﻑ و بزرگ ﻭﺑﺎ ﻋﻈﻤﺘﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺷﺨﺼﯽ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ نمیﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﯾﺎﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺟﺪﺍﺩﺵ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺎﺷﻪ؟ در حالی که پدربزرگان جمشید نام بسیار داریم!
🔹۵.ﺁﺛﺎﺭ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭﯼ ﺭﻭﻡ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺍﺭﻭﭘﺎ، ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺟﺰﺍﯾﺮ ﻣﺪﯾﺘﺮﺍﻧﻪ، ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ، ﺩﺭ ﻣﺼﺮ ﻭ ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻩ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﯿﮑﻨﻪ ﮐﻪ ﺭﻭﻡ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭی ﺑﺮﺗﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩاست؛ ﺍﻣﺎ ﺁﺛﺎﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ﮐﻪ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻧﺶ ﻣﺪﻋﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺁﺳﯿﺎ ﻭ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ ﺯﯾﺮ ﻓﺮﻣﺎﻧﺶ ﺑﻮﺩﻩ ﺩﺭﻫﯿﭻ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭه حتی در ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺍﯾﺮﺍﻧﻤﻮﻥ ﺧﺮﺍﺑﻪ ﺍﯼ،ﺳﺘﻮﻧﯽ،ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﻨﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺎ ﻣﺎﻝ ﺩﻭﺭﻩ ﮐﻮﺭﻭﺷﻪ وجود نداره... ﭼﻄﻮﺭ ﻣﯿﺸﻪ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺍﯾﻨﻘﺪﺭ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭیش ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺎﺷﻪ ﻭﻟﯽ ﺍﺯ ﺗﻤﺪﻧﺶ ﻫﯿﭻ ﺍﺛﺮﯼ ﺩﺭ ﻣﺴﺘﻌﻤﺮﺍﺗﺶ ﻧﺒﺎﺷﻪ؟
🔹۶.ﻧﮑﺘﻪ ﺑﻌﺪﯼ ﺍﯾﻨﻪ ﮐﻪ ﻫﺮﭼﯽ ﺁﺛﺎﺭ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺍﻻﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻫﺴﺖ ﺟﺪﯾﺪﻩ ﻭ ﻣﻨﺒﻌﺸﻮﻥ ﺗﺎﺭیخ هرودت ﻭ ﻧﻘﻞ ﮔﺰﻧﻔﻮﻥ ﻫﺴﺘﺶ ﮐﻪ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭﺑﻌﺪ ﺍﯾﻨﮑﻪ، ﮐﺸﻒ ﻣﻨﺸﻮﺭ ﮐﻮﺭﻭﺵ، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﺎﻡ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﻣﺎﺩﺭﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ( علیه السلام) ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﮐﻮﺭﻭﺵ، ﮐﺸﻒ ﻭترﺟﻤﻪ ﮐﺘﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻫﺮﻭﺩﺕ ،همه و همه ﺩﺭ ﯾﮏ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﺗﺒﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ!! ﭼﻄﻮﺭ ﻣﻘﺒﺮﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﻗﺮﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻣﺎﺩﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻮﺩﻩ ﯾﻬﻮ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺷﻒ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻘﺒﺮﻩ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﯿﺸﻪ؟ ﺍﻭﻧﻢ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﻬﻠﻮﯼدوم؟ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﺎن ﺑﺎﻫﻮﺵ! پیش از این ﮐﺠﺎ ﺑﻮﺩﻥ؟ ﺗﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﺤﻤﺪ ﺭﺿﺎ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺍﺳﻢ ﮐﻮﺭﻭﺵ در هیچ جا ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻛﻮﺭوﺵﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦﻧﺎﻡ ﺭﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺴﺮﺍﻧﺸﻮﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻧﮑﺮﺩﻥ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﺳﺎﻣﯽ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﭘﺎﺭﺳﯽ! ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺑﺴﺘﮕﺎﻧﺘﻮﻥ ﺑﮕﺮﺩﯾﺪ اگر ﺷﺨﺼﯽ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ کردید که نام یکی ﺍﺯ ﺍﺟﺪﺍﺩﺵ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺎﺷﻪ؟
🔹۷.ﭼﺮﺍ ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﻫﯿﭻ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺗﻘﻮﯾﻢﻫﺎﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﺛﺒﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺭﺍ ﻧﻤﯿﺸﻨﺎسند!؟ ﺍﯾﻦ همه نوشته ﻫﺎﯼ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﮔﺮﺍیانه ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﺮﺍن و ﺯﻧﻬﺎ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺟﻤﻼﺕ منسوب به کوروش رو از ﮐﺠﺎ ﻭ ﮐﺪﻭﻡ ﻣﻨﺒﻊ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﯿﮑﻨﻦ؟ ﭼﺮﺍ ﻓﻘﻂ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻓﺎﺭﺳﯿﺸﻮﻥ ﺩﺳﺖ ﻣﺎ ﻣﯿﺮﺳﻪ ﺗﻮ تلگرام و واتساپ؟ ﻟﻄﻒ ﮐﻨﻦ منبع ﭘﺎﺭﺳﯽ ﯾﺎ ﻋﺒﺮﯼ یا یونانی اش رو ﺫﮐﺮ ﮐﻨﻦ ﻣﺎ ﺑﺮﯾﻢ ﺑﺒﯿﻨﻢ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﯽ ﺑﻮﺩﻩ!
🔹۸.اصلا چرا هروقت اسمی از کوروش برده میشه پشت سرش اونو دقیقا در مقابل اسلام قرار میدن؟! اینهمه مطلبی که در مورد کوروش ساخته میشه؛ به نظر میرسه که در ابتدا میخواد یک شخص ایرانی رو از هویت و گذشته خودش آگاه کنه ولی در اصل یه جوری طراحی میشه که ابتدا رگ غیرت ایرانی رو به جوش بیاره و بعد بدون اینکه هیچ ربطی به اعتقاد یک مسلمون داشته باشه میاد اونا رو در مقابل هم قرار میده؛
🔹۹.یعنی به عبارت دیگه این مدل متون کاملا موذیانه باور خواننده رو به نحوی طراحی و برنامه ریزی میکنه که شخص خواننده ایرانی حتما باید یکی از این دو رو انتخاب کنه :
*یا مسلمون باشه و ضد هویت و فرهنگش*
*یا اینکه اعتقادشو بزاره کنار و بچسبه به تاریخ و هویتش.*
🔹 ۱۰.در هر صورت کاری به شخص کوروش نداریم ، ولی آدم باید شک کنه که این همه مطالب قشنگ قشنگ که در مورد کوروش و اونهم بیشتر توی اینترنت و برنامه های گروهی ساخته و پرداخته میشه؛ چرا تا قبل از این جایی شنیده نشده بوده؟ چرا هیچ منبع و ماخذی نداره؟ چرا دقیقا در آخرش در تقابل با اعتقادات مسلمونها قرار میگیره؟ ﭼﺮﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺭﻭ یهودی ﻫﺎ ﺑﺴﺎﺯﻥ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺑﺪﻥ؟ ﭼﺮﺍ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﯾﻮﻧﺎﻥ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﮐﻨﻦ؟
[ﻫﯿﻨﺘﺲ، ﻭﺍﻟﺘﺮ، ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﭘﺮﻭﯾﺰ
ﺭﺟﺒﯽ، ﺗﻬﺮﺍﻥ، ۱۳۸۷،ﺻﻔﺤﺎﺕ
۳۴۷ ﻭ ۳۴۸ ﻭ ۳۵]
•┈┈••✾•🍃🌸🍃•✾••┈┈•
🖋گروه پاسخگویی به شبهات فضای مجازی https://chat.whatsapp.com/JRaTEyRZlk47K5Nu4E0YW8
•┈┈••✾•🍃🌸🍃•✾••┈┈•
☘️
شهید صدر: وجودم را بهطور یکسان وقف شیعه و سنی کردهام
🔻 بخشی از سومین پیام انقلابی شهید محمدباقر صدر در ایام حصر. (۲۰/۲۵، شعبان، ۱۳۹۹ق.)
...من از آن زمان که خودم و مسئولیتم را در این امت شناختم، وجودم را بهطور یکسان وقف شیعه و سنی و عرب و کُرد کردهام؛ چراکه من از رسالتی دفاع کردم که همۀ آنها را متحد میکند، از عقیدهای دفاع کردم که همۀ آنها را دربر میگیرد و تاکنون هرگز در اندیشه و وجودم جز برای اسلام نزیستهام؛ اسلامی که راه رهایی و هدف همه است.
پس ای برادر و فرزند سنیمذهبم! من به همان اندازه با توام که با برادر و فرزند شیعیام هستم. من به همان اندازه با هر دوِ شما هستم که شما با اسلام هستید و این مشعل عظیم را برای رهایی عراق از کابوس استبداد و ذلت و رنج، با خود به دوش میکشید.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️
فلینظر الانسان الی طعامه
ژن خدا
تحقیقات علمی و مخفیانه سرویس های اطلاعاتی آمریکا در مورد ژن های مسلمانان
قضاوت با شما
☘️
☘️☘️☘️
#پرسش_پاسخ
⁉️رابطه بین تنهایی و خلوت چیست؟
✅ کرونا و چالش خلوت و تنهایی
یکی از عناوینی که در تربیت اسلامی بر آن تأکید بسیاری شده است عنوان خلوت است. در دنیای امروز که مدرنیته حکمفرماست، سرعت زندگی به قدری زیاد شده است که کمتر فرصت خلوت پیش میآید. در چنین شرایطی کرونا را میتوان به عنوان یک سرعتگیر برای مدرنیته برشمرد. البته کرونا همانند تیغ دو لبهای است که همان طور که از سرعت زندگی مدرن کاسته است و فضا را برای خلوت فراهم کرده، آسیبی تحت عنوان تنهایی نیز با خود همراه کرده است. در نگارش پیش رو پرسش اساسی فرق بین خلوت و تنهایی و ارائه راهکاری جهت استفاده از فضای کرونا در راستای خلوت و نیفتادن به وادی تنهایی است. به نظر میرسد از کرونا میتوان به عنوان فرصتی در جهت تمرین خلوت استفاده کرد.
آنچه از مجموع تعالیم دینی استفاده میشود توصیه به خلوت و پرهیز دادن از تنهایی است. فضل خلوت با توصیههایی همچون توصیه به تفکر که فرمود یک ساعت اندیشیدن بهتر از ۷۰ سال عبادت است و توصیه به زیارت اهل قبور که در دل اندیشیدن به قیامت و روز رستاخیز را همراه دارد و از این قبیل تعالیم قابل اثبات است. در مقابل مفهوم تنهایی وجود دارد. مفهومی که در روایات متعدد در ضمن دستورات مختلف از آن پرهیز داده شدهایم. در روایات زیادی دستور به صله رحم وارد شده است. همچنین امر به تشکیل خانواده و حتی فضلی که برای واسطه گری در این امر مقدس شمرده شده است مهر تأییدی بر این ادعاست.
از طرفی ثوابی که برای مجالست با مؤمنین و خانواده شمرده شده است ما را به اطمینان میرساند که تنهایی کراهت دارد و از آن نهی شده است. بنابراین با مراجعه به مجموع روایات شرافت خلوت و کراهت تنهایی اثبات میگردد و میتوان گفت مؤمن در تراز اسلام هم وقتی برای خلوت میگزارد و هم از تنهایی اجتناب میکند و مرض بین این دو را رعایت میکند. لذا اهمیت شناخت دو مفهوم خلوت و تنهایی و تمرین در جهت دستیابی به یکی و فرار از دیگری مشخص گردید.
شاخصه اصلی خلوت تفکر است در حالی که شاخصه اصلی تنهایی دل مشغولی میباشد. البته تنهایی لزوماً در مقابل خلوت نیست بلکه نسبت بین این دو عام و خاص من وجه است و در برخی موارد با یکدیگر قابل جمعاند و چه بسیار خلوتهایی که در تنهایی شکل میگیرد. اما آن تنهایی مذموم است که به صورت یک حالت دائمی در انسان درآید. در خلوتی که به صورت صحیح صورت پذیرد انسان به مسائل اساسی هستی و زندگی شخصی میاندیشد. در حالی که در تنهایی که در آن خلوت نباشد فقط فکر مشغولی و دل مشغولی وجود دارد و از آن ثمر درستی حاصل نمیشود. برای دستیابی به خلوت و دوری از تنهایی در ایام کرونا کمتر از فضای مجازی استفاده کنید.
بیشتر در کنار خانواده باشید و کمی وقت برای فکر کردن بگذارید. فکر کردن به مسائل اساسی زندگی و معنی زندگی باعث جهتدهی به زندگی و معنادار شدن آن میشود. نه تنها در ایام کرونا بلکه در حالت عادی نیز طبیعت ابزار تکنولوژی گرایش به تنهایی و دوری از خلوت است. انسان مدرن وقتی از فعالیتهای روزانه فارغ میشود، مشغول به رسانه میشود. رسانه انبوهی از اطلاعات و سرگرمیهای مختلف را در اختیار شما میگذارد. در مقابل وقتی برای فکر کردن به آنچه در روز بر شما گذشته نمیگذارد ضمن اینکه فرصت کنار هم بودن برای شما و خانوادهتان باقی نمیگذارد.
👇🏻👇🏻👇🏻
👆🏻👆🏻👆🏻
ثمره خلوت شادابی است در حالی که طبیعت تنهایی کسالت و خمودی است. انسان خلق و خوی اجتماعی دارد و خلقت آن به صورتی است که برای برآورده کردن نیازهای مادی و عاطفی و روحیاش نیاز دارد که در کنار همنوعان خودش باشد. به همین خاطر اگر از مقتضای طبیعت خویش دوری کنید، ناآرامی و کسالت و خمودی ثمره قطعی آن خواهد بود. لذا لازم است در ایام کرونا وقتی را برای باهم بودن و دوری از تنهایی بگذارید علاوه بر اینکه مسأله خلوت نباید به دست فراموشی سپرده شود. برای تأمین این دو به صورت توأمان توصیه میشود در ایام کرونا برنامهای برای رفتن به کویر داشته باشید. شب را در کویر بگذرانید. در روایتی شریف در توصیف احوال نبی آمده است که اکثر فرح النبی النظر الی السماء. بیشترین تفریح پیامبر نگاه به آسمان بود. در نگاه به آسمان، تفکر به خالق نهفته است. کمتر کسی است که به آسمان بنگرد و سر تعظیم در مقابل خالق این عظمت فرود نیاورد.
آخرین شاخصه خلوت جهت دار شدن زندگی است. انسانی که از خلوت برخوردار باشد در دریای متلاطم زندگی مسیرش را گم نخواهد کرد چراکه دائماً به آنچه انجام داده و آنچه باید انجام دهد و اهداف زندگیاش فکر میکند. یکی از آسیبهای جدی دنیا مدرن گمراهی است. به این معنی که انسان مدرن نمیداند در زندگی به دنبال چیست. به هر سو میرود تا به آرامش برسد اما نخواهد رسید چراکه مسیر را اشتباه رفته است و در سرعت دنیا مدرن وقتی برای فکر کردن به مسیر صحیح ندارد و بیشتر وقت را در خود مسیر میگذراند نه قبل از مسیر. کرونا فرصتی است که به سؤالات اساسی زندگی فکر کنید. به اینکه مسیر درست زندگی چیست؟ فارغ از هرگونه شتاب زدگی به معنای زندگی فکر کنید. به اینکه از کجا آمدهاید و به کجا میروید؟ و آمدنتان بهر چه بود؟
بنابراین کرونا برای انسان مردن به مثابه چالش بزرگی است. چالشی که ممکن است آسیبهای زندگی مدرن را از بین ببرد یا اینکه به آسیبهای موجود عمق بیشتری بدهد. و تمرین خلوت داشتن و فرار از تنهایی در این ایام میتواند کمک بزرگی به از بین بردن این آسیبها کند.
منبع:yun.ir/l55m61
🆔 @porseman_andisheh
🔘 بسم الله الرحمن الرحیم 🔘
✅ مجموعه علوم حوزوی با هدف رفع اشکالات درسی و #تقویت_علمی #طلاب خواهر و برادر تاسیس شده است.
🏷 برای دسترسی آسان روی درس مورد نظر کلیک نمائید:
📖#تجزیهترکیب 📖#کلام
📖#اصول_فقه 📖#فقه
📖#منطق 📖#صرف
📖#نحو 📖#تجوید
📖#بلاغت 📖#روایت
📖#تاریخ 📖#تفسیر
📖#اخلاق
📚تمامی محتوای کانال،برگرفته از دروس رایج حوزه علمیه می باشد.
🗓 از #شنبه (مورخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۰) برنامه بارگذاری دروس به صورت زیر میباشد:
📆 شنبه: ادبیات عرب(صرف) (نحو)
📆 یکشنبه: اصول فقه و روایت
📆 دوشنبه: فقه و تاریخ
📆 سهشنبه: کلام و اخلاق
📆 چهارشنبه: منطق و روایت
📆 پنجشنبه: تفسیر و تجوید
📆 جمعه: تجزیه و ترکیب و بلاغت
⏰ تمامی دروس هر روز طبق برنامه راس ساعت ۱۱ و ۱۵ در کانال بارگذاری میشوند.
🔹معرف علوم حوزوی باشید🔹
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/1651507263Cecd96305d7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️
قوه قضائیه و این چهل نفر !
در ۲۰ ماه گذشته حکم مجازات برای بسیاری از متهمان شاخص کشور صادر شده است.
☘️
🔸حوزه در عین مطالبه گری باید پاسخگوی کاستی ها هم باشد
آیت الله #اعرافی مدیر #حوزه_های_علمیه در دیدار اعضای فراکسیون مهدویت مجلس شورای اسلامی:
🔹حوزه ضمن اینکه مطالبهگر است، اما در عین حال پاسخگو باید باشد و در طی این سالها در کنار اینکه دستاوردهای خوبی داشته کاستیهایی نیز داشته است.
🔹تقویه رشتهگرایش های مرتبط به مقوله مهدویت و همچنین پایان نامههای خوبی که توسط طلاب فاضل و اندیشمند در حوزه در خصوص مهدویت تولید می شود بسیار مهم و اثر گذار هستند که لازم است این کارهای پژوهشی را تقویت کرد.
🌐 rasanews.ir/002ne8
🆔 @rasanewsagency
🔸 نواندیش نماها؛ ضلع جدید مثلث تفرقه افکنی میان مسلمانان
🔹ح استاد حوزه و دانشگاه در سخنانی درباره اظهارات سیدکمال #حیدری و بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توضیحاتی ارائه کرد.
🔻حجت الاسلام والمسلمین #خسروپناه:
🔹 #جامعه_مدرسین با صدور این بیانیه توضیح داد که سخنان سیدکمال حیدری، سخنان حوزه علمیه نیست و حوزه علمیه اصلا سخنان تفرقه آمیز را نمی پذیرد، #کفر مسلمانان نمی پذیرد.
🔹تکفیری صورت نگرفته است؛ شور بختانه نخستین بار نیست که ضروریات دین را انکار می کنید اما کسی شما را تکفیر نکرد بلکه نقد کردند؛ شما در مقابل ادبیات توهین آمیز داشتید و به بزرگان #حوزه و #دانشگاه توهین کردید؛ شما به دنبال بدتر از این بودید و می گفتید باید قلم های مخالفانتان را شکست و دهانشان را دوخت.
♨️ ادامه در لینک زیر:
🌐 rasanews.ir/002ndE
🆔 @rasanewsagency
☘
❇️ دعوت آیت الله اعرافی از مجامع بین المللی و اسلامی برای تدوین اصول تامین صلح حداکثری در جهان
مدیر حوزه های علمیه در جلسه شورای معاونین مرکز مدیریت حوزه:🔻
◻️ ما به عنوان حوزه و جهان اسلام، آزادی بیان و نقد و گفت وگوی علمی را محکوم نمی کنیم، چرا که همه میدانند حوزههای علمیه شیعی، همیشه مهد گفتگوی علمی و نقد و بررسی بوده اند؛ اما آنچه در این قصه مورد محکومیت قرار رفته است اهانت و #توهین است.
◻️ این کار یک حرکت زشت است و در دایره آزادی بیان نیست، بلکه #آزادیتوهین و اهانت است و این کار اهانت به کسی است که نسبت به همه بشریت و انسانیت حق دارد.
◻️ این اقدام، میتواند جنگ و نزاع و درگیری را در عالم تشدید و صلح را تضعیف کند.
◻️ انتظار می رود که مجامع بین المللی پروتکل هایی را تعریف کنند که مانع از این توهینهایی بشود که باعث جنگ و نزاع شود، شایسته است کار مشترکی با مجامع بین المللی صورت گیرد که این کارهای زشت را جلوگیری کنند.
لازم است دستگاه های ادیان دیگر همکاری کنند تا در مقابله با اینگونه کارهای ناشایست به یک اجماع بین المللی برسیم.
✅ با ما همراه باشید.
🆔 @Talabedartarazenghlab
🔰 انتصاب حجتالاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی به عضویت شورای نگهبان
🔻بهدنبال کنارهگیری آیتالله یزدی از عضویت شورای نگهبان به علت عوارض جسمی و کهولت، حضرت آیتالله خامنهای در حکمی، حجتالاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی را به عضویت شورای نگهبان منصوب کردند.
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سیداحمد خاتمی دامت توفیقاته
با عنایت به اینکه جناب آیتالله آقای حاج شیخ محمد یزدی دامبقائه پس از سالها حضور ارزنده در مسئولیتهای گوناگون جمهوری اسلامی و عضویت در شورای نگهبان بخاطر عوارض جسمی و کهولت از آن شورای محترم کنارهگیری کردهاند، با تشکر از ایشان جنابعالی را به عضویت در شورای نگهبان منصوب میکنم و مزید توفیقات آن شورا و شخص جنابعالی را از خداوند مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱۱ آبان ۱۳۹۹