#آرشیو
♨️ آشنایی با برخی مباحث مطرح شده در درس خارج #فقه_پزشکی
✅ بررسی موارد وجوب معالجه و درمان
✅ بررسی موارد جواز لمس و نظر توسط نامحرم
✅ احکام بیماری های واگیردار (کرونا)
🔺پاسخ به شبهات پیرامون پذیرش سرایت بیماری در اسلام و...
🔺وظایف شخص مبتلا به کرونا
🔺وظایف دیگران در مواجه با فرد مبتلا به کرونا
🔺وظایف دولت و حکومت اسلامی در مورد بیماری های مسری
✅ حکم اخذ اجرت در مقابل طبابت
✅ اعتبار و حجیّت آزمایشات پزشکی در اثبات موضوعات فقهی و ترتب احکام فقهی بر آن ها
❇️ برای دسترسی به صوت و متن درس از طریق لینک زیر و دنبال کردن #فقه_پزشکی اقدام فرمایید
🔗 https://eitaa.com/lrfiqhci/10
❇️ سایت استاد قائنی
🔗 http://www.qaeninajafi.ir/
❇️ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از #کانال_رسمی دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید:
https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
#آرشیو
♨️ آشنایی با برخی مباحث مطرح شده در درس خارج #فقه_بورس_و_اوراق_بهادار
✅ بررسی ادله مشروعیت شخصیت های حقوقی و بورس
✅ بررسی مشروعیت قرار داد آتی
✅ بررسی مشروعیت قرارداد اختیار معامله
✅ بررسی مشروعیت قرارداد فروش استقراضی و فروش عاریه ای
✅ تحقیق پیرامون ماهیت سهام و احکام آن
✅ بررسی راه کارهای تامین نقدینگی
🔺قرارداد ریپو
🔺عقد تورق
🔺حیل ربا
✅ بررسی احکام مرتبط با سیگنال دهی
❇️ برای دسترسی به متن و صوت درس از طریق لینک زیر و دنبال کردن #فقه_بورس_و_اوراق_بهادار اقدام فرمایید
🔗https://eitaa.com/lrfiqhci/26
❇️ لینک ورود به کلاس آنلاین
🔗https://vclass.shahidain.ir/b/xgj-fwu-4tz-wjv
❇️ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از #کانال_رسمی دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید:
https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
⚫️⚪️ اطلاعیه مهم ⚪️⚫️
🔴🔵تغییر سامانه ثبت نام جشنواره🔵🔴
سامانه ثبتنام اینترنتی جشنواره علامه حلی(ره) از طریق سامانه پیشخوان حوزه و به آدرس زیر تغییر یافت:
http://reg.ismc.ir/rules/143
🌐لینک کانال معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز در ایتا:
https://eitaa.com/pazhoohesh_alborz/135
🌺 اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه #علامه_مصباح
🔹مقام معظّم رهبري راجع به علوم انساني به چند تن از وزراء تأکيد کردند و شخصاً به وزيري فرمودند: «من از شخص شما ميخواهم اين کار را انجام دهيد».
🔹بايد در همه رشتههاي علوم انساني، در کتابها و در اساتيد، تجديد نظر شود. ما براي اسلامي شدن دانشگاه ها، نه استاد داريم و نه کتاب.
🖊 #علامه_محمدتقی_مصباح_یزدی
🔖 قسمت نهم
▫️متن پيشرو ديدگاههاي حضرت آيتالله مصباح يزدي ـمد ظلهـ درباره "علم ديني و اسلاميسازي علوم انساني" است كه از آثار معظمله استخراج و در قالب پرسش و پاسخ تنظيم گرديده و پيش از اين با تغييراتي در شماره 86 ماهنامه معارف منتشر شده است.
9⃣ ارزيابي و بررسي تطبيقي شما از وضعيت توليدگري ما در علوم انساني، در قياس با نگاه و نگرش جامعه جهاني و در نسبتسنجي با شأن شايسته اين علوم در فرهنگ ديني ما، چيست؟ آيا ادامه روند موجود نيل به وضعيت مطلوب را نويد ميدهد؟
🔸سرنوشت آينده کشور، عمدتاً به دست فارغ التحصيلان دانشگاه هاست. قبل از پيروزي انقلاب به طور کلّي در اختيار آنها بود و روحاني جايي نداشت و اکنون في الجمله يک جايي براي روحاني باز شده است - البتّه روحانيان نيز، چه از لحاظ کميت و چه از لحاظ کيفيت، آمادگي کافي براي پر کردن اين خلأ را ندارند - و از طرف ديگر ميدانيم که بسياري از مفاسدي که ما با آن درگير هستيم، ناشي از ضعف ما در علوم انساني است.
🔸نمونه کاملاً روشن آن در جريانات اخير بعد از انتخابات بود. برخي تصريح کردند به اينکه مشکل ما ضعف علوم انساني بود و به همين تعبير در دادگاه اعتراف کردند. همه اينها لزوم يک تحوّل را ميرساند. امّا اين تحوّل چگونه بايد صورت بگيرد؟ علوم انساني در دانشگاه بايد اسلامي شود؛ امّا چگونه؟ امام - قدّس سرّه - سي سال پيش اين نکته را فرمودند.
🔸مقام معظّم رهبري راجع به علوم انساني به چند تن از وزراء تأکيد کردند و شخصاً به وزيري فرمودند: «من از شخص شما ميخواهم اين کار را انجام دهيد». در شوراي عالي انقلاب فرهنگي کميتهاي براي رسيدگي به اين مسأله تشکيل شد که چگونه بايد دانشگاهها اسلامي شود؟ مدّتي بحث شد که اين کميته چه اسمي داشته باشد؟
🔸ابتدا برخي پيشنهاد دادند: نام آن «کميته انقلابي کردن دانشگاه ها» باشد. بعد اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي جمهوري اسلامي ايران گفتند: «مگر دانشگاههاي ما اسلامي نيست که ما ميخواهيم آنها را اسلامي کنيم. اين توهين به دانشگاه هاست». بالاخره با پيشنهاد جناب آقاي دکتر حدّاد عادل، اسم کميته «کميته اسلامي شدن دانشگاهها» گذاشته شد. از آن زمان تاکنون، چهارده يا پانزده سال گذشته است. اين کميته جلسات متعددي را براي تدوين آييننامه اسلامي شدن دانشگاهها، برگزار کرد و درباره آنچه بايد انجام بگيرد، مطالبي روي کاغذ آمد؛ امّا نميدانم آيا يک درصد آنچه روي کاغذ آمده بود، عملي شد يا نه؟ کار زيادي بايد انجام بگيرد و اين شوخي نيست.
🔸بايد در همه رشتههاي علوم انساني، در کتابها و در اساتيد، تجديد نظر شود. ما براي اسلامي شدن دانشگاه ها، نه استاد داريم و نه کتاب. کتابها همانطور که همه صاحبنظران اطلاع دارند، ترجمهاي است از کتابهايي که در اروپا و آمريکا نوشته شده با اندکي تغيير. چند مثال اروپايي برداشته شده و به جاي آن، مثال ايراني گذاشته و باصطلاح بومي سازي شده است. اگر اين کتابها بخواهد اسلامي شود، بايد کلّ کتاب عوض شود.
🔸البتّه سالها روي اين کتابها کار شده تا آن نقطههايي که با اسلام تنافي دارد مشخص شود. گروههاي زيادي روي اينها کار کردند که پروندههاي اين کار در شوراي انقلاب فرهنگي موجود است؛ ولي نوشتن کتاب درسي دانشگاه، براي همه رشتههاي علوم انساني، کار عظيمي است. نوشتن يک کتاب در اين زمينه به زمان زياد، نيروي انساني مخلص وآگاهِ فراوان نياز دارد و البتّه امکانات مادي آن هم بايد فراهم باشد. از سي سال پيش طرح اوليه براي اين کار در نظر گرفته شد ولي مثل بسياري از کارهاي ديگر، اجراء نشد. بايد آسيب شناسي کنيم که چرا آن طرح با اينکه اراده امام پشت آن بود، عملي نشد؟
📚(مصباح يزدي، محمدتقي، سخنراني در هجدهمين نشست انجمن فارغ التحصيلان مؤسسه امام خميني قدسسره، 15/8/88.)
📝ادامه دارد...
🔴🆕 *آقای گُل به خودی! چه کسی نگذاشت تحریم برداشته شود؟*
روحانی گفته: "هر جناح و فرد و گروهی، اگر یک ساعت به هر دلیلی که امروز دلیلش انتخابات ١۴٠٠ است، جلوی برداشتن تحریم را بگیرد خیانت کرده و این خیانت بزرگ به ملت ایران است".
خیانت چیست؟ این که آمریکا و اروپا را از موضع اتهام (عهدشکنی در برجام) خارج نمایید و به افکار عمومی القا کنید مانع برداشته نشدن تحریم ها، افراد و جناح ها و گروه های داخلی هستند!
به بیان دیگر در حالی که توپ در زمین دشمن است و او تحت فشار است تا به تعهد خود برگردد، از نوک خط حمله، توپ را به زمین خودی شوت کنید و برای مهاجمان دشمن پاس گل فراهم سازید!
بازیکن خط حمله ممکن است اشتباه کند و دم دروازه حریف نتواند گل بزند، اما اگر توپ را از مقابل دروازه حریف برگرداند و به سمت دروازه خودی شلیک کرد، دیگر نمی توان نام این رفتار را اشتباه و ناتوانی گذاشت.
آقای روحانی در حالی فرار به جلو می کند و دست پیش می گیرد که طبق وعده خود، باید همه تحریم ها در دی ماه پنج سال قبل (روز اجرای برجام) یکجا برداشته می شد.
اگر پذیرش نا همزمانی انجام تعهدات برجامی، "خطا" بود، جرم نابخشودنی زمانی اتفاق افتاد که آمریکا و اروپا برای زیر پا گذاشتن تعهد "برداشتن تحریم ها" دست به یکی کردند؛ و آقای روحانی پذیرفت در نقشه و زمین همان ها بازی کند.
چنان که به دولت ترامپ از طریق خانم موگرینی تضمین داد در صورت عهدشکنی آمریکا، همچنان به شکل یکطرفه به انجام تعهدات ادامه می دهد! لغو تحریم ها همان روز (سه سال قبل) منتفی شد و آقای روحانی مشخصا مسئول هر خیانت و خسارتی است که آمریکا و اروپا در این سه سال مرتکب شدند.
حالا هم دولت بایدن، مطمئن از این که روحانی در مقابل او منفعلانه رفتار می کند و حملاتش را به جای غرب متوجه محافل داخلی در ایران می کند، فشار حداکثری ترامپ را ادامه می دهد.
به بیان دیگر، هنر و کارویژه آقای روحانی، و حشی ساختن دشمنان بوده؛ همچنان که ید طولایی در برداشتن فشار از روی دشمن و برگرداندن توپ به نزدیکی های دروازه خودی دارد. روحانی، با فاصله بسیار زیاد از سایرین، آقای گُل از جنس "آقای گُل به خودی" است.
🔴روحانی در کلامی دیگر هم گفتند: اگر عدهای دست از تخریب بردارند،دولت هم بلد است هم میتواند تحریمها را پایان دهد!
📶اینکه ۳ماه مانده به انتخابات،دولتی که از کنترل قیمت مرغ و تخممرغ عاجز است ادعای رفع تحریم میکند یعنی؛
اصلاحات دوباره برای انتخابات روی حماقت آنها که شب امضای برجام رقصیدند، حساب باز کرده
فرصت های امروز حوزه با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست
آیت الله اعرافی در مراسم گردهمایی اساتید مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: کسانی که حوزه های قبل از 57 را به یاد دارند می دانند که به لحاظ فرصت ها و امکانات با حوزه امروز قابل قیاس نیست.مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: ذات حوزه در گرو معنویت و اخلاق است و اساتید باید مشعلهای روشنگر این راه باشند و این فصل ممیز حوزه از دیگر موسسات و نهادهای علمی است و اگر فرد چنین باشد میتواند استاد حوزه باشد.وی همچنین اظهار کرد: حوزه یک نهاد دینی، فکری و معرفتی است و از عمر آن سالها گذشته اما مانند یک سرو تناور به حیات خود ادامه می دهد و شاید نهادهای دیگر را بتوان به سادگی تغییر داد و زیر و رو کرد اما حوزه برای تحول، شرایط ویژه خود را دارد و باید هویت آن محفوظ باشد.
@j_modarresin