بر علیه نظام می کردند.
9. همه می دانیم که نشستن در خانه و از عدالت سخن گفتن و دیگران را متهم کردن به عدالتنافهمی و بیعدالتی، کار چندان سختی نیست بلکه مهم، قیام برای عدالت اعم از قیام علمی و عملی است. اسلام، هم ارائه طریق دارد و هم ایصال به مطلوب، و ایندو از یکدیگر جدا نیستند و طبیعی است که از یک عالم و متفکر، در درجه اول قیام علمی توقع می رود اما کسی که خود را عدالت گرا می داند نباید از مشارکت عملی در اجرای عدالت ( در حد بضاعت خود ) ابایی داشته باشد. حداقل خاصیت این مشارکت اولاً، محک خود در عدالت طلبی در امور اجتماعی؛ ثانیاً، آشنایی با ظرافت، پیچیدگی ها و موانع اجرای عدالت و کسب واقع بینی کافی در این عرصه و ثالثاً، عینیتبخشی به عدالت طلبی ای است که یک فرد سالها از آن صحبت کرده و مدعی آن می باشد. مرحوم حکیمی نه تنها قیام علمی برای بسط و تعمیق اندیشه عدالت نکرد بلکه خانه نشینی را بر هرگونه مشارکت ( حتی مشارکت حداقلی ) در اجرای عدالت ترجیح داد و نشان داد که نشانه چندانی از یک مصلح اجتماعی مانند دوستان قدیمی خود از قبیل استاد شهید مطهری، مرحوم علامه محمد تقی جعفری و غیره ندارد.
10. مسأله دیگر که برای بنده خیلی مهم است، بحث مکتب تفکیک است که از جمله مباحث کم مایه و توخالیِ علمی طی دهه های گذشته محسوب می شود. از نظر من، مکتب تفکیک، تطهیر جریان اخباریگری است که به طور طبیعی دفاع از میوه های تلخ آن، در طول تاریخ برای کمتر کسی ممکن بود و نیازمند قرائتی تازه داشت که مرحوم آقای حکیمی و دوستانشان این مسئولیت را بر عهده گرفتند. اگر به کتاب مکتب تفکیک و سایر اظهار نظرهای مرحوم استاد حکیمی در باب تفکیک منصفانه توجه بفرمایید تصدیق خواهید کرد که مکتب تفکیک ایشان نه توانایی دفاع علمی از خود را دارد و نه می تواند در عمل، گرهی از کار جامعه اسلامی بگشاید؛ بلکه با کمرنگ کردن حضور فلسفه و به طورکل علوم عقلی در اتمسفر فکر دینی، جامعه اسلامی را به سمت استنباطات سطحی و در مواردی موهن از سنت رهنمون می کند که آخر خط آن زوال تدریجی شیعه، سپس خداحافظی با نهضت امام (ره) و پذیرش سکولاریسم و در نهایت هم آغوشی با اسلام امریکایی است.
11. هرچند مرحوم استاد حکیمی با طرح مکتب تفکیک و سپس تلاش دوستانشان برای رواج این مکتب به خصوص در حوزه مشهد و قم، قصد فراگیر کردن تفکر تفکیکی در حوزه را داشتند اما الحمدلله از طرفی به خاطر فقدان ظرفیت های مکتب تفکیک برای دفاع علمی از خود، و از سوی دیگر با تلاش فیلسوفان و حکیمان متشرع در حوزه، راه رواج این مکتب در حوزه به شدت ناهموار شد تا جائیکه امروز به جز اقلیتی در قم و مشهد کسی دنباله روی این مکتب سُستاندیش نیست. این در حالی است که بعضی از طرفداران این مکتب تاکنون با استفاده از رسانه های قدرتمند در جهت اظهار وجود در حوزه تلاش های زیادی را به خرج داده و می دهند اما طنین صدای خورد شدن استخوان های این مکتب در مواجهه با جریان پرخروش نهضت امام خمینی (ره) که متأثر از سنت فلسفی و عرفانیِ اصیل بود همچنان در گوش بسیاری وجود دارد.
12. هرچند من قصد اغراق درباره آثار سوء مکتب تفکیک ندارم لکن معتقدم که طرد کردن فلسفه که گوهر آن همان طرد کردن علوم عقلی است، در شرایطی مطرح شد که انقلاب اسلامی بیش از هرچیز برای پاسخگویی به نیازهای به روز و متراکم، آن هم در سطح نظام سازی و نیز رقابت با غرب در حوزه های پیچیده فکری به پیوند دین و عقل نیاز داشت و ضدیت با فلسفه چنانچه در عمل با موفقیت روبرو می شد کار انقلاب اسلامی را در همان سال های ابتدایی ساخته بود. امروز هم بسیاری از نقایص فکری و عملی ما به همین بهاء ندادن به علوم عقلی ( اعم از عقل برهانی و عقل ابزاری ) برمی گردد.
13. نباید فراموش کرد با اینکه مرحوم حکیمی از سر هوشمندی یا روحیه احتیاط گری، از علنی کردن بخشی از افکار خود در حوزه های اجتماعی پرهیز کرد و فرصت طلبان را برای استفاده ابزاری از خویش محروم ساخت اما نوع علاقمندی ها به افکار ایشان در سال های گذشته عمدتاً مربوط به طیفی بوده که یا به دلیل عدم برداشتی صحیح، جامع و مسنجم از تفکر اسلامی و یا افتادن در باتلاق غربزدگی و یا سد شدن راه منفعت جویی های خود در نظام جمهوری اسلامی، از تفکرات- و به ویژه سلوک عملی ایشان- پلی برای رسیدن به خداحافظی با نهضت اصیل امام (ره) و تن دادن به سکولاریسم ساخته اند و این خود باید نشانه بارزی از ثمره جهت گیری کلانِ فکری و کُنش اجتماعی مرحوم حکیمی تلقی شود.
در پایان امیدوارم دوستان عزیز به ویژه علاقمندان به استاد حکیمی به جای عکسالعمل های عاطفی به عرایض حقیر، فرصت نقد آثار و کُنشهای اجتماعیِ آن فقید سعید را قدر بدانند و با احترام به اصل آزاداندیشی و نقد، باب نقد ایشان را نبندند تا انشاالله از ناحیه این نقدها به رشد و بالندگی تفکر اسلامی کمک شود.
والسلام علیکم و رحمه الله
هدایت شده از روابط عمومی جامعه مدرسین
✳️ سالگرد رحلت آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی (ره) را گرامی میداریم
🔹حضرت آيت الله سيد حسن طاهري خرمآبادي در روز اول خرداد ماه 1317 هجري شمسي در خرمآباد به دنيا آمد.وی در دورة تحصيل خود از محضر استادان و عالمان برجستهاي كسب فيض نمود كه حوزههاي علميه خاطرة مبارزات و مجاهدتهاي آنان را هرگز از خاطر نميزدايد.
🔹آيةالله طاهري خرم آبادي، در سالهاي متمادي حضور در حوزه علميه قم، خدمات علمي و فرهنگي شاياني را به اين حوزة سترگ تقديم داشته است.
🔹 برخي از كتابهايي كه ايشان تاكنون به رشته تحرير درآورده، بدين شرح است:
1ـ رسالة في صله الرحم و قطعيتها؛
2ـ رسالة في مقدار المهر؛
3ـ مسألة ولاية الفقيه في كلام الشيخ الانصاري؛
4ـ اسلام و مسائل اجتماعي؛
5ـ ولايت فقيه و حاكميت ملت؛
6ـ جهاد در قرآن؛
7ـ رسالهاي در عموم حجيت بينه.
🔹برخي از فعاليتهاي ايشان پس از پيروزي انقلاب بدين شرح است:
1ـ عضويت در مجلس خبرگان قانون اساسي به نمايندگي از مردم لرستان؛
2ـ عضويت در جامعه مدرسين حوزه علميه قم؛
3ـ نمايندگي امام در امور حج و زائران بيتالله الحرام؛
4ـ نمايندگي حضرت امام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سال 1360؛
5ـ نمايندگي امام در پاكستان؛
6ـ عضويت در مجلس خبرگان رهبري و عضويت در هيأت رئيسة آن؛
7ـ امامت جمعه موقت تهران با حكم مقام معظم رهبري.
@j_modarresin
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
👌به فضل الهی: نشست تخصصی تبیین نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماري در مقایسه با بخش سوم سند توسعه پایدار (2030) روز چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ از ساعت ۸ صبح در شهر مبارک قم برگزار می گردد.
🗞پیشخوان نشست:
https://nro-di.blog.ir/1399/02/11-7
#نظام_سازی_فقهی
#پیشگیری_ساختاری_از_بیماری
#نقد_سازمان_بهداشت_جهانی
@olgou4
♨️سید حسن علی العماد رهبر جریان شیعه دوازده امامی یمن و از شیفتگان انقلاب اسلامی موقع برگشت از ایران توسط نیروهای مزدور سعودی ربوده شده است.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
💢 زندان جلبوع کجاست؟/ ۶ زندانی فلسطینی از کدام زندان امنیتی اسرائیل گریختند؟
🔻 ۶ اسیر فلسطینی با حفر تونل موفق به فرار از یکی از امنیتیترین زندانهای رژیم صهیونیستی شدند. این ۶ اسیر فلسطینی از طریق تونلی که ماهها قبل حفر آن را آغاز کرده بودند توانستند از زندان جلبوع فرار کنند. الجزیره نیز اعلام کرده پلیس رژیم صهیونیستی برای یافتن این ۶ زندانی فلسطینی به حالت آمادهباش درآمده و عملیات جستوجو را آغاز کرده است.
🔻 زندان جلبوع در شمال فلسطین اشغالی واقع است. این زندان یکی از زندانهای جدید الاحداث در اسرائیل است که در سال ۲۰۰۴ توسط کارشناسان ایرلندی ساخته شده است.
🔻 این زندان در منطقه بیسان و در نزدیکی یکی از زندانهای قدیمی به نام شطه احداث شده و دارای یکی از بالاترین ضرایب امنیتی و حفاظتی در اسرائیل است.
🔻 به نوشته رسانههای اسرائیلی، این زندان یکی از بالاترین ساختارهای حفاظت فیزیکی را داشته و معمولاً فلسطینیان متهم به انجام اقدامات امنیتی خطرناک به ویژه انجام عملیات در مناطق ۱۹۴۸ در آن نگهداری میشوند.
💿 نسخه دوم نرمافزار دروس حوزوی باحضور آیت الله حسینی بوشهری چهارشنبه این هفته در قم به صورت مجازی رونمایی میشود
مدیر ارتباطات و تبلیغات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی:🔻
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در نظر دارد به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه، محصولات منتخب خود را با #تخفیف ویژه ارائه کند.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
🔔 جشنواره سراسری قرآنوعترت ویژه همسر و فرزندان طلاب به همت مرکز خدمات حوزه های علمیه و سازمان دارالقرآن کریم برگزار میگردد.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
🔻آیت الله حسینی بوشهری امروز در نشست مدیران استانی حوزه های علمیه خواهران:
✅ انتظارات جامعه از حوزههای علمیه فراتر رفته است/ عدم آینده نگری موجب ایستایی می شود
◻️ امروز نگاه دنیا، جامعه و مردم نسبت به حوزه های علمیه تغییر کرده و انتظارات از حوزه فراتر رفته است؛ لذا هر گونه کم کاری و ضعف در نهادهای حوزه های علمیه و بخش های زیرمجموعه چالش برانگیز خواهد بود و مشکلاتی را به بار می آورد.
◻️ ضروری است با توجه به انتظارات و پیشرفت جامعه، برنامه ریزی های کلان و روشنی برای آینده داشته باشیم و نیازمندی های مردم و جامعه را ببینیم.
@Hawzahnews
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | خلق پول به زبان ساده
🔹 نشست بررسی وضعیت بانکداری اسلامی به همت خبرگزاری حوزه و با حضور دو تن از کارشناسان حوزوی عرصه اقتصاد، حجج اسلام کمیل قنبرزاده، عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه و احمدرضا صفا، عضو کمیته پولی و بانکی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
مشاهده فیلم کامل نشست:👇
https://hawzahnews.com/xbjkF