آدم اينقدر ميخورد, اينقدر ميخوابد که هيچ خواب خوب نبيند..
آیت الله استاد جوادی آملی (حفظه الله) :
🔸اين بيان نوراني مرحوم کليني در جلد هشتم کافي در روضه کافي نقل کرد فرمود: اولاً رسول خدا صبح که ميشد از شاگردان سؤال ميکرد: «مَا فَعَلتُم بِالبَارِحَة» شما نخوابيد که بخوابيد, بخوابيد که به کلاس برويد! خيلي از علوم در عالم رؤيا براي انسان حلّ ميشود.
🔸 آدم اينقدر ميخورد, اينقدر ميخوابد که هيچ خواب خوب نبيند. فرمود: اگر خواستيد خواب راست ببينيد مواظب زبان و قلم خود باشيد، آدم دروغگو خواب راست نميبيند, آدم بدانديش خواب خوش نميبيند, آدم بدطينت خواب خوب نميبيند؛ تا فرشتهمنش نشديم رؤياي خوب نصيب ما نميشود.
🔸فرمود: «مَا فَعَلتُم بِالبَارِحَة». خوابيدن براي شاگردان حضرت کلاس درس بود، حضرت فرمود: ديشب چه ديديد؟ اين را مرحوم کليني در جلد هشت کافي نقل کرد. اينها رؤياهاي خوبي داشتند و مشاهدات خوبي داشتند همه حرفها که در کتابها نيست اگر همه حرفها در کتابها بود که علم ترقّي نميکرد، فرمود: خيلي از حرفهاي از جاي ديگر به شما ميرسد از درون شما بايد بجوشد.
🔸 آدم تا چه وقت ميتواند استخر باشد، استخر بالأخره آب آن عاريه است از جاي ديگر ميآيد. فرمود شما ميتوانيد چشمه بشويد از درون خود بجوشيد. غالب ماها گرفتار استخريم؛ محفوظات داريم, در آخر عمر هم «من آنچه خواندهام همه از ياد من برفت» بالأخره آب استخر تمام ميشود؛ اما فرمودند بالأخره يک آب از خودت تهيه کن! «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً ظَهَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه»؛ فرمود تا ميتوانيد سعي کنيد چشمه باشيد.
🔸حالا کم يا زياد, پس چشمه شدن ممکن است همهاش انسان جدولي داشته باشد، حرفها را از اين و آن بگيرد بعد از چند وقت تمام ميشود و خشک ميشود؛ اما چشمه باشد هميشه تر و تازه است. فرشتهها پر پهن ميکنند که انسان مثل مَلک پر دربياورد و از بازيگري و بازيگران پرواز کند، اين راه باز است هميشه اين هست و حيف است انسان عمري را به بازيگري صرف کند و تعبير لطيف و نمکين قرآن کريم اين است که آنها ميميرند, فوت ميکنند؛ اما شما وفات داريد ما خودمان شخصاً شما را جذب ميکنيم.
🗓(تاریخ 94/1/10)
#چشمه
#درس_اخلاق
🍃🍃🍃✨✨✨🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
🆔 @dars_akhlaq
روش شناسی شیخ انصاری 1-3.rar
36.57M
✅ روششناسی #شیخ_انصاری (۱-۳)
🔹ارائه: استاد #عشایری
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
روش شناسی شیخ انصاری ۴-۶.rar
39.42M
✅ روششناسی #شیخ_انصاری (۴-۶)
🔹ارائه: استاد #عشایری
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
روش شناسی شیخ انصاری ۷-۹.rar
31.23M
✅ روششناسی #شیخ_انصاری (۷-۹)
🔹ارائه: استاد #عشایری
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
تفاوت روش شناختی فقه سیاسی سنتی و فقه حکومتی.pdf
267.1K
✅ مقاله «تفاوت #روششناختی فقه سیاسی سنتی و فقه حکومتی»
🔹نویسنده: دکتر رضا #خراسانی
🔹مقاله حاضر براین فرض است که مناسبات اجتهاد و سیاست در دوره معاصر، تابعی از تحولات روش شناختی در دانش فقه و به تبع آن فقه سیاسی است که موجب گذار از فقه سیاسی سنتی به رویکرد حکومتی به فقه شده است. براین اساس برخی از مهمترین تفاوتها عبارت اند از: تفاوت در رویکرد اجتهادی فردی و اجتماعی، محوریت فرد در مقابل محوریت اجتماع، اجتهاد بر مبنای اصاله الاباحه و اصاله الحظر، چگونگی مواجهه با نص: پرهیز از تفسیرگرایی در مقابل توسعه معنای نص، کاربرد تقیه، محوریت حق و حکم، منابع اجتهاد و ... .
▫️یادداشت مرتبط:
ضرورت روششناسی فقه تخصصی
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ نشست بررسی فرایند استنباط
ارائه: استاد محمدحسین ملک زاده
🔹زمان: پنجشنبه ۲۵ شهریور، ۱۴ - ۱۶
🔹مکان: سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران
🔹ثبتنام برای حضور مجازی:@aboosadeq
@elmoaamal98
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ استاد عبداللهیان: مکتب #سامرا به طلبه روش اجتهاد میآموخت
🔹هدف از بحث و درس مکتب سامرا این بود که نمیخواستند فقط به شاگرد، #مطلب یاد دهند، بلکه میخواستند به او #روش یاد دهند؛ یعنی میخواستند مهارت، قدرت و چگونگی استنباط را به او بیاموزند.
🔹در یک حالت فقط میخواهید به شاگرد مطلب را بیاموزید و او یاد بگیرد، اما یک وقت شما میخواهید به او مهارت را بیاموزید که این کار را انجام دهید.
🔹 لذا در همان زمان میگفتند کسی که در مکتب سامرا حتی برای ۵ سال بوده و دورۀ اصول را هم نخوانده است، ناخودآگاه مجتهد میشود! چرا؟ چون #روش_استنباط را یاد میگیرد.
🔹پس استاد، اولاً شاگرد #فعال و مشارک میخواهد و بعد هم روش کار را به او یاد میدهد، نه اینکه فقط به او مطلب یاد دهد.
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
#تفکر_محوری از منظر رهبر معظم انقلاب (1)
🔑بسیار ظریف و دقیق
🔑تعلیم، کارى بسیار ظریف و دقیق است. تعلیم فقط این نیست که ما مجموعهاى از معلومات را در کاغذ بگذاریم و به دانشآموز بدهیم و بگوییم بخوان؛ بعد هم برههاى از سال را معیّن کنیم تا بیایند امتحان دهند؛ این، تعلیم حقیقى نیست.
تعلیم باید طورى باشد که ذهن را بسازد، مغز را فعّال کند
👆🏼دیدار جمعى از مدیران و مسؤولان وزارت آموزش و پرورش ۲۶/۴/۱۳۸۱
رهنامه پژوهش»ش10» ویژه جایگاه تفکر
لینک دانلود :
http://rahnamehmag.ir/wp-content/uploads/2017/02/1-84.pd
آموزش پژوهش محور
ماهیت آموزش پژوهش محور این است که آموزنده، آموخته ها را به گونه ای کاملاً حضوری دریافت کند و ارتباط فکری عمیقی بین این آموخته ها برقرار نماید.
به طور طبیعی، خودِ چینش وضع طلبه ها، استاد، منابع و … باید به گونه ای باشد که این پژوهش محوری را تسهیل و در واقع، گریزناپذیر کند؛ به شکلی که حتی اگر استادی نخواست پژوهش محورانه کار آموزش را دنبال کند، نتواند از پژوهش فاصله بگیرد. مدیریت روش ها و سنجش کار بسیار مهم است.
اولین مولفه موثر در آموزش پژوهش محور، هدف است؛ هدفی که از آن، درس دنبال می شود. دوم موضوع و محتوای آن درس است که باید محورهای آموزشی آن انتخاب و سازماندهی شود. سوم استاد استد که باید مهارت ها و توانمندی های تدریس را یاد بگیرد. چهارم ارزشیابی و سنجش است. بدین معنا که ما نباید فقط به آموخته ها و اندوخته ها نمره دهیم، بلکه به پرسش ها، ایرادها و اشکالاتی که گرفته می شود هم نمره دهیم.
من معتقدم اگر اساتید ما یک الگوی درست و قابل اجرا از پژوهش محوری را فرا بگیرند، با همین متون و فضای فعلی و حتی با همین طلبه های فعلی، به طور قطع، به نتیجه مطلوب می رسیم.
مفهوم درستی از پژوهش محور کردن آموزش، ضرورت و فایده آن و مدل ها، الگوها و مهارت هایی را که استاد باید داشته باشد، مطرح کنید؛ در این صورت، متقاضی خودش را پیدا می کند.
به طور قطع تا زمانی که برنامه، متن و استاد به پژوهش محوری گرایش نداشته باشد، طلبه خیلی نمی تواند نقشی ایفا کند.
________________________________________ منبع: رهنامه پژوهش / بررسی ماهیت و چیستی آموزش پژوهش محور در گفتگو با علی ذوعلم
💿 آیین رونمایی از نرمافزار مجموعه آثار علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد
➖➖➖
🔻قائممقام و مشاور عالی رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث:
نرمافزار مجموعه آثار دارالحدیث شامل ۲۸۵ عنوان کتاب در ۵۴۶ جلد است
hawzahnews.com/xbkrY
🔻رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی:
عدم انتشار دیجیتال آثار محصور کردن علم است
hawzahnews.com/xbks5
🔻تقدیر آیتالله ریشهری از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
hawzahnews.com/xbkrZ
منابع پیشنهادی مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه علمیه.pdf
439K
#مهم
✅به اطلاع طلاب محترم می رساند منابع "عمومی" و "تخصصی" آزمون استخدامی آموزش و پرورش را در این فایل میتوانید مطالعه نمایید.
🏷رشته های ورودی طلاب:
▫️دبیری عربی
▫️دبیری معارف
▫️آموزگار ابتدایی
▫️مربی امور تربیتی
▫️دبیری علوم اجتماعی
⏳زمان آزمون: #احتمالا مهر یا آبان ماه
➖ثبت نام به زودی برای عموم متقاضیان(دانشگاهی و حوزوی) آغاز میشود.
👈🏻شرایط اختصاصی طلاب
✅جهت دانلود نمونه سوالات آزمون استخدامی آموزش و پرورش بر روی آدرس زیر کلیک نمایید
https://b2n.ir/Nemoneh_soal
👈🏻ثبت نام در دوره آمادگی آزمون استخدامی آموزش و پرورش
💐برای دوستان خود ارسال نمایید
بازنشر با ذکر منبع و لینک
-----------------------
🇮🇷کانال مراکز حوزوی
↪️ @howzeh_m
نامه_به_طلاب_در_آغاز_سال_تحصيلي_استاد قرائتی.pdf
314K
🌱
✍️ نامه حضرت استاد حجت الاسلام و المسلمین قرائتی دام مجده به مناسبت آغاز سال تحصیلی1400
🌱