#گزارش_تصویری
دیدار اعضای قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری با آیتالله علمالهدی نماینده ولی فقیه و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان
(پنجمین جلسه رسمی قرارگاه)
مرداد ۱۴۰۰ / دفتر امام جمعه مشهد
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
◾️آیتالله علمالهدی در دیدار با اعضای قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری حوزه علمیه خراسان:
🔹آثار و برکات کرسی درس آیت الله العظمی میلانی همچنان در مشهد وجود دارد
🔹مهمترین وظیفه قرارگاه فقاهت، ساماندهی دروس خارج است
آیت الله علم الهدی در دیدار با اعضای قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری حوزه علمیه خراسان با بیان خاطراتی از دوران حضور خود در درس خارج آیت الله العظمی میلانی و روش تدریس ایشان، یکی از مهمترین ویژگی های حوزه علمیه خراسان را باقی بودن آثار و برکات درس مرحوم آقای میلانی برشمردند. ایشان با بیان این نکته که آیت الله العظمی میلانی و آیت الله العظمی خوئی هر دو از شاگردان مرحوم نائینی بودند اضافه کردند تدریس این دو بزرگوار در یک صراط واحد بوده و وضعیتی که در محتوای تدریس مرحوم آقای خوئی وجود داشته در درس مرحوم آقای میلانی هم بوده است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در بخش دوم سخنان خود مهم ترین مشکل درس های خارج را عدم ساماندهی دروس بیان کرده و لذا اصلی ترین وظیفه قرار گاه فقاهت و مجتهدپروری را تلاش در جهت ساماندهی دروس خارج دانستند که با نظارت بر اساتید، حمایت از ایشان و نیز ارزیابی دقیق طلاب درس خارج محقق می شود.
ایشان افزودند: دروس خارج مسائل مستحدثه مورد توجه قرارگاه قرار گیرد و ارزیابی شود و برنامه پژوهشی برای دروس استاد تنظیم شود و جمعی از فضلاء دروس خارج را سازماندهی کنند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان سخنان خود بر توسعه حساب شده دروس خارج با رسمیت بخشیدن به برخی دروس غیررسمی در قالب ورود فضلای انقلابی به عرصه تدریس خارج تاکید کردند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه اتفاقات و تحولات خوبی مانند تشکیل قرارگاه ها در حوزه علمیه خراسان رخ داده است، گفت: امروز سرنوشت اسلام با این انقلاب گره خورده و وظیفه روحانیت با گذشته تفاوت دارد.
در ابتدای این دیدارحجج اسلام علوی آزیز معاون آموزش حوزه علمیه خراسان و علیرضا نوروزی مسئول قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری گزارشی از روند تشکیل قرارگاه و وظایف و فعالیت های آن ارائه کردند و برخی از اساتید درس خارج و اعضای محترم قرارگاه نیز به ارائه نقطه نظرات خود در جهت تقویت کرسی های درس خارج پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمین سید حمید علوی آزیز با بیان اینکه قرارگاه ها به عنوان گروه های علمی و بازوی مشورتی و فکری مدیر حوزه علمیه خراسان در موضوعات مشخص محسوب می شوند، گفت: درس های خوبی در این حوزه جریان دارد و حضور و اهتمام بیشتر اساتید در ادامه رونق و رشد آن تاثیرگذار است.
وی تصریح کرد: رشد و تعالی حوزه علمیه بر محور اساتید است که از این رو باید نسبت به تکریم بیش از پیش ایشان همت و توجه داشت.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا نوروزی، مسئول قرارگاه علمی آموزشی فقاهت و مجتهدپروری حوزه علمیه خراسان نیز به کارهایی در مقطع خارج همچون تقویت مباحثه، سوق دادن دروس به سمت مسائل مستحدثه و نظام، پایش اساتید فقه و اصول، برگزاری دوره های دانش افزایی اساتید، توسعه رشته های تخصصی در حیطه فقه و اصول و ... اشاره کرد که در این قرارگاه در حال پیگیری است.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔰سه اقدام پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) در جهت تثبیت خلافت امیرالمومنین علیهالسلام
🔻آیتالله رضازاده استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان عنوان کردند: پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) در سه ماهه پایانی عمر مبارکشان، در عید غدیر، آخر محرم و آخر صفر، در هر یک، اقداماتی اساسی جهت تثبیت خلافت امام علی (علیهالسلام) داشتند و کسانی که مایل به این امر نبودند، نگذاشتند که این اقدامات به فعلیت برسد.
💠 بیشتر بخوانیم 👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=40935
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
💢درباره رویکرد فقهی و کلامی طالبان؛ طالبان یکدست نیست!
✔️ محمد ابراهیم نژاد، نویسنده و محقق جریانها و گروههای جهادی
🔻گرایشات کلامی گروه طالبان دیوبند است و از نظر فقهی هم در بین مذاهب چهارگانه اهل سنت، زیرمجموعه فقه حنفی به حساب میآید. یک از تقسیمبندیهایی دیوبند، دیوبند حیاتی و مماتی است. مبنا و منشاء این تقسیمبندی اختلاف بر سر بحث توسل و حیات برزخی و بخشی از مباحث کلامی است. آنچه تاکنون از طالبان دیدهایم نشان میدهد که جزء دیوبند حیاتی هستند. یعنی توسل و زیارت اهل قبور را جایز میدانند. اما از نظر فقهی خودشان هم بارها صراحتا اعلام کردهاند که اگر به قدرت برسند طبق فقه حنفی حکومت خواهند کرد و فقه رسمی مملکت را حنفی اعلام خواهند کرد.
از نظر مباحث زیارت و توسل و … مشکلی با شیعیان ندارند. اما نکته مهم این است که در بحث حکومتداری این عقاید فقهی نقش چندانی ایفا نخواهد کرد. اما در مباحث سیاسی و اجتماعی با روی کار آمدن طالبان مجالی به شیعیان داده نخواهد شد که بخواهند در این زمینهها فعالیت گستردهای انجام دهند.
طالبان خیلی یکنواخت نیست و در بین آنها یک جریان تندرو وجود دارد؛ به طوریکه رهبران ولایت خراسان داعش، جداشدگان از طالبان بودند. یعنی رویکردهای رهبری فعلی طالبان باعث شد افراطیان طالبان از این گروه جدا شده و به داعش بپیوندند. هنوز هم در درون جریان طالبان عدهای وجود دارند که با رویکردهای رهبران اصلی از جمله مذاکره با امریکا یا تعامل با مذاهب دیگر بخصوص شیعیان، مخالفند.
👈متن گفتگو : https://b2n.ir/u53302
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری
☀️توصیه#مقام_معظم_رهبری (حفظه الله) به طلاب برای بهره گیری از تعطیلات تابستانی حوزه
🧐برنامه شما برای استفاده از باقیمانده تابستان ۱۴۰۰ چیه؟
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔹️آیتالله سند: مشروعیت پذیرش مسئولیت در حکومت اسلامی از امور مسلم بین فقهاء است
نشست تخصصی فقهی با موضوع استخراج نظام اقتصادی از فقه سنتی با تطبیق بر بحث رمزارزها با ارائه استاد آیت الله شیخ محمد سند از اساتید درس خارج حوزه علمیه نجف به همت هیئت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی و با مشارکت مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
آیتالله سند در این نشست در خصوص ضرورت موضوع شناسی و رجوع به متخصصین در مسائل مستحدثه مطالبی را بیان نموده و تاکید کردند: فقه سنتی پاسخگوی مسائل مستحدثه است و در این خصوص باید از نظر متخصصان برای تصور موضوعات مستحدثه استفاده نمود.
ایشان در این نشست به مبانی نظام سیاسی در اسلام اشاره نموده و با استناد به دیدگاه شیخ انصاری در مکاسب محرمه در باب ولایت فقیه فرمودند: اگر حکومت حاکم جور باشد پذیرش ولایت یا حرام است یا واجب و یا مستحب؛ اما اگر حکومت اسلامی باشد جواز پذیرش ولایت و مسئولیت قبول کردن در این حکومت مورد تردید هیچ فقیهی واقع نشده و مشروعیت پذیرش مسئولیت در این حکومت بین فقهاء مسلم میباشد.
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
ماکرون با چهره هیتلر روی بیلبورد تبلیغاتی/ رئیس جمهوری فرانسه شکایت کرد
مکرون رئیس جمهور فرانسه از صاحب این بیلبورد تبلیغاتی در جنوب فرانسه به دلیل انتشار تصویر هیتلر و تشبیه او به هیتلر شکایت کرده است.
صاحب بیلبورد هم توییت کرده که چطور روزی که کاریکاتور پیامبر اسلام منتشر شد به نام آزادی بیان ازش حمایت کردی، حالا که به من رسیدی شکایت می کنی؟
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
#فراخوان_مقاله
#معاونت_پژوهش_حوزه_علمیه_خراسان
#هیئت_های_اندیشه_ورز
🔻دو فصلنامه علمی- تخصصی پژوهش های اسلامی زن و خانواده وابسته به حوزه علمیه خراسان از پژوهشگران علاقمند به مباحث زنان و خانواده برای ارسال مقاله با رویکردهای فقهی و حقوقی،تفسیری و کلامی، جامعه شناسی، روان شناسی و ترببتی و تاریخی دعوت به عمل می آورد.
دریافت اطلاعات بیشتر
http://iwf.journals.hozehkh.com/
051-32236336
@elahimanlighairok
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔶نشست تخصصی مبنا
🔷موضوع: غدیر، منطق حکمرانی اسلامی در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
دفترچه رقابت های علمی نخبگانی.pdf
591.6K
دفترچه راهنمای رقابت های علمی نخبگانی کشوری
#رقابت_علمی_نخبگانی
#کلام
#منطق و #فلسفه
#فقه و #اصول
#ادبیات
کانال اخبار رقابت علمی نخبگانی :
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🔴🔴 آغاز ثبت نام مدرسه بین المللی خداباوری شریف: شرق و غرب (1402_1400)
#دانشگاه_صنعتی_شریف
🟢 40 ساعت سخنرانی و درسگفتار در دو هفته
🟢 با حضور 14 استاد برجسته بین المللی و ایرانی
📆 زمان ثبت نام: 5 تا 25 مرداد 1400
📴 #تخفیف_ویژه_دانشجویی
📄 #اعطای_گواهینامه
🔻توجه🔻
🎞 فیلم مدرسه بین المللی خداباوری شریف, پس از برگزاری رویداد, با زیرنویس فارسی در اختیار شرکت کنندگان گرامی قرار خواهد گرفت.
🔖 برای #ثبت_نام و کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید:
🌐 http://theismschool.philsci.sharif.ir/fa/خانه/
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
هدایت شده از اخبار و تحلیل نخبگانی
📣 #شمادعوتید
🔸 نشست تبیینی جایگاه رقابت های علمی نخبگانی سال ۱۴۰۰
با حضور
حجت الاسلام و المسلمین فروتن
دبیر علمی و مسئول دبیرخانه رقابت های علمی نخبگانی کشوری حوزه علمیه خراسان
📆 زمان: دوشنبه ۱۱ مرداد
⏰ ساعت: :١١:۴۵
🕌مکان حضوری :
سالن جلسات مدرسه علمیه سلیمانیه
💻 مکان مجازی: از طریق سامانه lms2 به نشانی :
🌐https://soleimanie.lms2.hozehkh.com/ws/olampyd
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
#رقابت_علمی_نخبگانی
کانال اخبار رقابت علمی نخبگانی :
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
@reghabat_elmi
گزارش علمی فتاوای فقهی در ملکیّت آب و بهرهبرداری از آن
دو سوم سطح زمین پوشیده از آب است. آبهای زیرزمینی نیز بخش عمدهای از آبهای کره زمین را تشکیل میدهد. مالکیت این آبها و نیز نحوه بهرهبرداری از آنها از گذشته تا کنون از مباحث پردامنه فقهی بوده است. دیرینه این مباحث را در روایات نیز میتوان یافت. این نوشتار در صدد گزارشی اجمالی از آرای فقیهان گذشته و معاصر درباره ملکیّت آب و بهرهبرداری از آن و مستندات آن است.
مباحث این نوشتار بر اساس اقسام آبها تنظیم یافته است که عبارتاند از اقیانوسها، دریاها، دریاچهها، مردابها، رودهای بزرگ، نهرهای کوچک، چشمهها، آبهای زیرزمینی،باران و سیل.
نویسنده: مسعود امامی
دستیار علمی: موسی الرضا مظفری
کارشناس مرکز: مرتضی گُله
تاریخ انتشار: تیرماه 1400
دریافت متن کامل گزارش 👇
گزارش_علمی_فتاوای_فقهی_در_ملکیّت_آب_و_بهرهبرداری_از_آن.pdf
1.54M
متن کامل گزارش علمی فتاوای فقهی در ملکیت آب و بهرهبرداری از آن
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
#شفاهی_جامع
#مقطع_عمومی
#طلاب_خواهر
🔷 با توجه به لزوم آمادگی بیشتر طلاب برای شرکت در امتحانات جامع شفاهی پایه سوم و پنجم، کلاس هایی جهت تبیین اهداف و نحوه برگزاری امتحانات شفاهی به شرح ذیل برنامه ریزی شده است:
⏰1400/05/12 بلاغت. استاد خانم اعدادی 8:00-12:00 https://amuzeshkh.lms2.hozehkh.com/ws/javaher
⏰1400/05/13 صرف. استاد خانم حسینی 8:00-10:00 https://amuzeshkh.lms2.hozehkh.com/ws/sarfesadeh
⏰1400/05/13 منطق. استاد خانم عضدی نیا 8:00-12:00 https://amuzeshkh.lms2.hozehkh.com/ws/mantegh2
⏰1400/05/14 نحو. استاد خانم حسینی 8:00-12:00 https://amuzeshkh.lms2.hozehkh.com/ws/mabadi
⏰1400/05/18 اصول فقه. استاد خانم غلامی معصوم آباد 8:00-12:00 https://amuzeshkh.lms2.hozehkh.com/ws/osoolmozafar2
⏰1400/05/19 فقه. استاد خانم غلامی معصوم آباد 8:00-12:00 https://amuzeshkh.lms2.hozehkh.com/ws/sharhelomeh4
🔶حضور در کلاس ها برای کلیه طلاب خواهر آزاد است.
#مدارس_خواهران
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی :
جایگاه و تاثیر رقابتهای علمی نخبگانی در علم آموزی
مهلت ثبت نام تا ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
از طریق سایت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان
#رقابت_علمی_نخبگانی
#کلام
#علوم_عقلی
#منطق
#فلسفه
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
کانال اخبار رقابت علمی نخبگانی
https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🔹نیمچه ها🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
مولوی شعرهایی دارد راجع به «نیم ها» که من خیلی اوقات فکر کردهام مقاله ای تحت عنوان «نیم ها» بنویسم که خیلی چیزها وجود ناقصش خطرش بیشتر از عدم محض است. میگویند غزالی راجع به علم این حرف را زده و گفته است: «هر چیزی وجود ناقصش به از عدم محض است، مگر علم که وجود ناقصش بدتر از عدم محض است» و ریشه این حرف معلوم است. آدمی که هیچ عالم نیست، چون میداند عالم نیست لااقل در مقابل عالم تسلیم است. مثل کسی که طبیب نیست و میداند که طبیب نیست، دیگر لااقل در مقابل طبیب تسلیم است و در نتیجه از وجود طبیب بهره میبرد. ولی نیمچه طبیب چون خودش را طبیب میداند، تسلیم یک طبیب نیست، میخواهد از همان علم ناقصش استفاده کند، در نتیجه به جای سود زیان میبرد. از همین جا بروید سراغ نیمچه مجتهدها و نیم روشنفکرها و نیم های دیگر، اینهایی که یک چیزکی میدانند. گفت:
◽️قُلْ لِلَّذی یدَّعی فِی الْعِلْمِ فَلْسَفَةً
◾️حَفِظْتَ شَیئاً وَ غابَتْ عَنْک اشْیاءُ
چیزکی میدانند و چیزها نمیدانند. اتفاقاً اینها خطرشان بیشتر است. چهار تا شعار می شنوند، بدون اینکه متعمق بشوند و درست فکر کنند و دریابند؛ میبینید این چهار تا شعار اینها را از جا حرکت میدهد.
📚 فلسفه تاریخ، ج ۱، ص ۱۱۲
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
🔰برگزاری نشست قرارگاه علوم عقلی با حضور آیت الله عاملی
🔻نشست قرارگاه علمی آموزشی علوم عقلی با حضور مدیر حوزه علمیه خراسان در محل اتاق جلسات مرکز مدیریت برگزار شد.
💠 بیشتر بخوانیم 👇
https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=40919
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
💢تأثیرپذیری ۱۳ مسأله اصول فقهی از حسن و قبح ذاتی
✔️استاد مهدی زمانی فرد تبیین کرد
🔻بحث عدل که همان حسن و قبح ذاتی است در مسائل علم اصول دو تأثیر دارد: یکی تأثیر مستقیم که مستقیماً مسأله اصولی با خود حسن و قبح گره میخورد و دوم تأثیر با واسطه که به بحث مصلحتها و مفسدهها برمیگردد.
فهرست این ۱۳ مسأله که در علم اصول با حسن و قبح گره میخورد عبارتند از:
۱- بحث ملازملات عقلیه و قاعده «کلّما حکم به العقل، حکم به الشر»
۲- شرطیت قدرت برای تکلیف. قدرت از شرایط عامّه تکلیف است
۳- بحث برائت عقلیه
۴- بحث اشتغال عقلیه
۵- بحث اجماع لطفی و قاعده لطف.
۶- عام و خاص (فاصله زمانی صدور عام و خاص و مسأله تأخیر بیان از وقت حاجت)
✅موارد فوق ارتباط مستقیم و بدون واسطه با حسن و قبح ذاتی دارد.
🔻یک سلسله مباحث هم غیر مستقیم مرتبط با حسن و قبح است.
۱- تصحیح عبادت با ملاک
۲- بحث باب تزاحم
۳- مسأله تصویب و تخطئه
۴- مسأله جریان اشتغال در شک در محصِّل
۵- بحث جمع بین حکم واقعی و حکم ظاهری
۶- اشکال در تعریف واجب نفسی
۷- مسأله جریان استصحاب در احکام عقلیه
👈 ارائه استاد زمانی در نشست «تاثیر صفت عدل الهی در دانش اصول فقه» را بخوانید: https://b2n.ir/n13490
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═
📸آغاز برگزاری امتحانات مدرسه علمیه باقرالعلوم(علیه السلام) رازوجرگلان
💠حجت الاسلام چابک ،معاون آموزش مدرسه علمیه باقرالعلوم(علیه السلام) :
امتحانات دوره ۲۵۴۶ و ۲۵۴۷ تابستانه و تجدیدی مقطع عمومی سطح ۱ این مدرسه با رعایت پروتکل های بهداشتی از ۱۰ مرداد لغایت ۲۱ مرداد برگزار میگردد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛