ويژگى هاى كتاب «الوسيط في أصول الفقه»
برخى از اساتيد علاقمندند از خصوصيات كتاب «الوسيط» آگاه شوند، اينك در محضر مؤلف محترم هستيم و از ايشان درخواست مى شود كه ويژگى هاى اين كتاب را به صورت موجز بيان بفرماييد.
با اهداء سلام
خصوصيات اين كتاب به شرح زير است:
1. در آغاز جلد اوّل به سير تدوين علم اصول از قرن سوم تا قرن چهاردهم اشاره شده است تا روشن شود كه اين علم سابقه بسيار طولانى دارد تا آنجا كه به عصر ائمه اطهار(عليهم السلام) منتهى مى گردد.
2. مى گويند موضوع علم اصول است ادله اربعه است، كتاب و سنت و عقل و اجماع، بنابراين بايد براى هركدام از اين چهار دليل، باب جداگانه گشوده شود در حالى كه چنين كارى در كتاب هاى درسى انجام نگرفته است، تا آنجا كه بحث در «كتاب» در حجيت ظواهر حجيت، بحث در سنت در حجيت خبر واحد، حجيت عقل در قطع قطاع و حجيت اجماع محصل در اجماع منقول ادغام شده اند. ولى در اين كتاب براى هركدام از اين چهار دليل باب مستقلى گشوده شده است.
3. بر مسائل هر علمى بايد از دلايل متناسب با موقعيت آن علم استدلال نمود، از اين جهت استدلال بر مسائل اصولى با قواعد فلسفى كاملاً ناروا است، از اين جهت در اين كتاب از قواعد فلسفى زير بهره گرفته نشده است:
1. الواحد لا يصدر منه إلاّ الواحد(در مبحث صحيح و اعم).
2. بحث درباره جنس و فصل، ماده و صورت در مبحث مشتق.
3. تركيب اتحادى و انضممى در بحث اجتماع امر و نهى.
4. بحث درباره لا بشرط مقسمى و قسمى، در بحث مطلق إلى غير ذلك كه كوچك ترين ارتباطى به مسائل اصولى ندارند. و مساحتى از كتاب هاى اصولى را گرفته اند.
4. فقهاى عامه بر استنباط احكام شرعى با قواعد هفتگانه استدلال مى كنند، مانند قياس، استحسان، سد الذرايع و....» ولى در كتاب هاى متأخرين بحثى از اينها صورت نگرفته، در حالى كه در كتاب هاى قدماء مانند «الذريعه» سيد مرتضى، «عدّه» شيخ طوسى همه اين قواعد مورد بحث واقع شده، و لذا در اين كتاب، اصول هفتگانه ياد شده مورد بررسى واقع شده است. مسلماً يك فقيه نمى تواند از دلايل مخالف آگاه نباشد.
5. بحث هاى جانبى مانند جبر و اختيار به مناسبت طلب و اراده، كه خود بحث كلامى است مطرح نشده است زيرا كوچك ترين اثرى در استنباط ندارد جز اين كه طلبه را از رسيدن به مقصد باز دارد.
6. غالباً ثمرات فقهى هر مسأله به صورت موجز مطرح شده است تا تدريس اصول فقه بسان قواعد رياضى با تمرين همراه باشد.
7. در اصول عمليه كه يكى از آنها تخيير است باب مستقلى در رسائل و كفايه نيست، بخشى از آن در شك در تكليف و بخشى در شك در مكلف به مطرح شده است و چنين كار اين جا نوع ناهماهنگى در ذهن طلبه پديد مى آورد. در اين كتاب اصل تخيير، به طور مستقل مطرح شده است.
در پايان هيچ كار بشرى بدون كاستى نيست مسلماً اين كتاب از اين قاعده مستثنى نيست، لذا تذكرات اساتيد مورد احترام مؤلف است كه در چاپ هاى بعدى رعايت شود.
از شما تشكر مى كنيم كه ما را از خصوصيات اين كتاب آگاه فرموديد.
ضمناً يادآورى مى شود كه مؤلف متجاوز از هفتاد سال در حوزه به تدريس اصول و فقه پرداخته است و از تجارب خود در اين تأليف بهره گرفته است.
عليرضا سبحانى
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
✅ استاد مهدی #هادوی تهرانی: مقایسه #روش_اجتهاد آیت الله #خویی و آیت الله #بروجردی
🔹روش اجتهاد آیت الله خویی در مقایسه با روش اجتهاد آیت الله بروجردی سادهتر است.
🔹آیت الله #خویی هنگامی که به مسئله فقهی میرسد، ابتدا آیات و روایات را جمعآوری میکند، سپس به #بررسی_سندی روایات میپردازد که در این بررسی فقط به وثاقت راوی توجه دارد، سپس به #بررسی دلالی میپردازد.
🔹ولی آیت الله #بروجردی، ابتدا اقوال فقها و استدلالهای آنها را استقصا میکند، سپس فهرستی از ادله بر اساس استقصای مزبور ارائه میدهد. در #بررسی_روایات، بسیاری از روایتها را که متنهای مختلفی دارند، به یک روایت بازمیگرداند. در #بررسی_سندی، روایات را به صرف ضعف سندی کنار نمیگذارد، بلکه عمل فقها را ملاکی در اعتبار آنها میداند و برخی روایات را به دلیل وجود در یک اصل مانند اصل ابن ابی عمیر میپذیرد. آنگاه در #بررسیـدلالی، با توجه به آرای فقها، دلالت آیات و روایات را ارزیابی میکند.
(مصاحبه؛ در کتاب پیشدرآمدی بر مکتبشناسی فقهی، ص۳۵۱)
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
Khamenei.ir__اربعین.mp3
زمان:
حجم:
3.43M
شیعه یک جمع متفرّقى بود... امّا یک روح در این کالبدِ متفرّق و در این اجزای متشتّت در جریان است؛ مثل دانههاى تسبیح، یک رشته و یک نخ، همهى اینها را به هم وصل میکرد. آن رشته چه بود؟ رشتهى اطاعت و فرمانبَرى از مرکزیّت تشیّع، از رهبرى عالى تشیّع یعنى امام؛ همهى این رشتهها به آنجا متّصل میشد؛ قلبى بود که به همهى اعضا فرمان میداد؛ و به این ترتیب، تشیّع یک سازمان و یک تشکیلات بود... امّا یک کنگرهى جهانى لازم بود براى شیعیانِ روزگار ائمّه (علیهمالسّلام). این کنگرهى جهانى را معیّن کردند. آن موعد، روز اربعین است؛ و جاى شرکت، سرزمین کربلا است؛ چون روح شیعه روح کربلائى است، روح عاشورائى است؛ در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است؛ شیعه هرجا که هست دنبالهروِ عاشوراى حسین است.
۱۳۵۲/۱۲/۲۴
مقام معظم رهبری
#زیارت_اربعین
#تشیّع_یک_تشکیلات
#خوبان_خراسانی
🔰 مرحوم آیت الله سید محمد موسوی نژاد
🔸 به توصیه، حمایت و راهنمایی میرزا جوادآقا تهرانی مدرسه علمیه ای را در انتهای کوچه چهارباغ مشهد برای تربیت و تحصیل طلاب تأسیس کرد و مدیریت آن را تا اواخر عمر بر عهده گرفت که این مدرسه بعدها به نام وی شهرت یافت. وی حتی در جریان دفاع مقدس نیز همانند انقلاب، نسبت به حضور حساب شده طلاب در میادین نظامی تأکید داشت و میگفت: "طلبه ای که هنوز چیزی یاد نگرفته و معمم هم نشده و اخلاق درستی هم تعلم نکرده، به درد جبهه نمیخورد".
🔻 مطالعه بیشتر:
https://yaran-khorasan.com/19047
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
🔺عرضه کتاب «الفائق فی الأصول» در کتابخوان همراه نور
✔️در راستای تسهیل دسترسی طلاب و دانشجویان رشته های علوم اسلامی و با همکاری موسسه انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، کتابهای درسی در سامانه کتابخوان همراه نور بارگزاری و در دسترس قرار گرفت. کتابخوان همراه نور با ارائه نسخههای موبایلی، رایانهای و اینترنتی، کاربر را با هر سخت افزار و در هر بستری پشتیبانی مینماید.
📗کتاب «الفائق فی الأصول» در کتابخوان همراه نور: www.hamrahnoor.ir/book/76000
📚کتابخانه دروس حوزوی در کتابخوان همراه نور: www.noorsoft.org/fa/News/View/111133
📙تخفیفهای ویژۀ آغاز سال تحصیلی در نورمگز : www.noorsoft.org/fa/News/View/111131
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
#گزارش_تصویری
#آزمون
#واکاوی_جریانهای_صدر_اسلام
♻️ موسسه وهابیت پژوهی دارالاعلام شعبه مشهد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
#بازتاب_خبری
#دارالاعلام
#شعبه_مشهد
♻️ موسسه وهابیت پژوهی دارالاعلام شعبه مشهد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
#نشست_علمی
مجازی
هم اکنون در حال برگزاری.......
📌موضوع:
نگرشى ديگر به اربعين
🔰با ارائه:
استاد ارجمند حجتالاسلام و المسلمین حاج شيخ عبدالحمید واسطى
⏰زمان: 2 شنبه، ( 5 مهر ۱۴۰۰)
ساعت: 10 صبح
✅لینک وبینار :
https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/neshast00-07-5
✅ لایو اینستاگرام:
Instagram.com/isin_ir
..🌿....🌿....🌿....🌿
🏫مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام
🏫موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
💢جنجال ارث زنان در مصر و عقبنشینی دارالافتاء
✔️ موضوع مساوات زن و مرد در ارث و نگاه قانون و شریعت در این باره، بار دیگر در مصر جنجالآفرین شده است. علی جمعه مفتی سابق مصر در واکنش به ارث گذاشتن پدرها برای دختران در زمان حیات، آن را عملی شرمآور توصیف کرد!
او در مصاحبهای تلویزیونی، تقسیم ارث بر اساس قوانین اسلامی را با تصرف مالک در اموال خود در زمان حیات “متفاوت” شمرده و گفت: «هر کسی که چنین اقدامیکند، جایگاه او “آتش جهنم” خواهد بود»؟! اظهارات علی جمعه، موجب اعتراض برخی از اشخاص همچون مبروک عطیه مبلغ و استاد دانشگاه الازهر در این باره شد.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/p43854
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
🔹 سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»:
هدف آن است تا از این طريق بتوان اندکی از راه های رفته توأم با سختی و پیچیدگی های پژوهشی فرزانگان را به دانشجویان و پژوهشگران جوان این مرز و بوم انتقال دهد.
برخی از محورهای مورد بحث در این مجموعه نشست ها:
- انگیزه ها و خود باوری پژوهش،
- سختی ها و مشکلات پیش روی پژوهش،
- الگوهای موفق پژوهشی،
- روش ها و راهکارهای منطفی پژوهشی،
- جنبه های معنوی و توفیقات الهی در مسیر پژوهش،
- ضرورت های انجام پژوهش،
- چگونگی دستیابی به موضوعات پژوهشی،
- مهم ترین نتایج و دستاوردهای پژوهشی،
- پژوهش سالم مبتنی بر اصول اخلاقی
- معرفی کتابهای علمی و تخصصی مرتبط
- توصیه ها و راهکارهای عملیاتی برای راهنمایی و مشاوره پایان نامه ها
و....
🔹نشست نهم با حضور: دکتر احمد پاکتچی
(عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
🔹 زمان: یکشنبه ۱۴۰۰/۷/۴ - از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۳
🌀 لینک ورود به نشست:
http://vroom.ut.ac.ir/farabi21
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝┛
هدایت شده از اخبار و تحلیل نخبگانی
🔴 اطلاعیه 🔴
🔷️ کمیته اجرایی رقابت علمی نخبگانی کشوری علوم عقلی (منطق و فلسفه) دو نکته به اطلاع تمامی متقاضیان رقابت علمی منطق و فلسفه می رساند.
💠 نکته اول :
تاریخ آزمون آزمایشی رقابت علمی نخبگانی منطق و فلسفه از پنج شنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ به روز جمعه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۰ ساعت ۹ صبح تغییر یافت .
تعداد سوالات آزمون آزمایشی ۵۰ سوال تستی است .
هدف از آزمون آزمایشی، آشنایی متقاضیان با کمّ و کیف سوالات و آمادگی جهت رقابت اصلی مرحله اول است.
💠 نکته دوم :
بر اساس اساسنامه رقابت های علمی نخبگانی حوزه علمیه خراسان ماده ۸ درباره شیوه نامه برگزاری رقابت ها، نفرات برتر مرحله اول که حداقل ۷۵ درصد امتیاز آزمون مرحله اول را کسب کنند، برای مرحله دوم رقابت ها که در روز جمعه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۰ برگزار می شود، دعوت می شوند.
اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام می شود.
دبیرخانهرقابتهایعلمینخبگانی:
https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837
•┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
@reghabat_elmi